#السلامعلیکمورحمةاللهوبرکاته.
🏴 با توجه به نزدیکی ایام تبلیغی دهه اول محرم الحرام، بارگذاری صوت جلسات مجازی #فلسفهچگونگیاسلامی ممکن نیست، انشاءالله بعد از بازگشت از تبلیغ، بحث را ادامه خواهیم داد.
التماس دعا.
#گزیدهگفتارفیلسوف
💥خدای ملاصدرا و ابنسینا، الله، است.
✅ استاد دکتر سیداحمدفردید(ره):
1⃣حالا من حرفم این است: مسئله [این است که شاید] یک دفعه شما خیال کنید که –خب- یونان است و طاغوت یونان آمد در اسلام. بنابراین شما میگوئید نظر به اینکه یونان آمد در اسلام، ملاصدرا غربزده بود؟ نه. نه. نه. بارها نه.
آمد همه جا، یونان آمد. جای دیگر آمد. همه رفت. #طاغوتیونان رفت، جایش الله گرفت. این مسئله ساده است. ببینید الآن غربیها تمام جهان را میروند جستجو و پژوهش میکنند، دایرةالمعارف مینویسند، همه و همه، حوالت چنین است و مظهر اسمی هستند که میرود به اسم دورهی جدید که مدارش بر موضوعیّت نفسانی و نفس امّاره است. شروع میکنند به حرف زدن. اسلامش باشد یا غیر اسلام باشد.
2⃣نسنجیده و نفهمیده و شاید با سوء نیّت، آمدهاند گفتهاند: "فلسفه آمده در اسلام؛ تو[=فردید] هم که فلسفه را طاغوت میگیری، پس اسلام طاغوتزده است"! توجّه کنید. بنده وقتی گفتم طاغوت، کلمهی تئوس یونانی [و] زئوس است. درست است که کتب یونانی ترجمه میشود ولی طاغوت میرود و جایش الله میگیرد. ای آقا! ملاصدرا خدایش الله است، بوعلیسینا خدایش الله است نه خدای افلاطون و ارسطو. آمده[یونان امّا] عجیب است، هرچه آمده در ادوار اسلام، اول الله است.
3⃣غربزدگی [مضاعف] تا دورهی مشروطه در اسلام نیست. ولی همینطور که پیشبینی شده-کلام الله مجید، شیعه و بقیه گفتهاند- هرچه تاریخ جلو آمده در اسلام، تباهی و فساد آمده. معنایش این نیست که این تباهی و فساد که در اسلام آمده تا دورهی قبل از مشروطه[، غربزدگی مضاعف است]، معنایش این نیست که اینها غربزده شدند. اینها، با این همه خدایشان الله بوده ولی تباهی و فساد آمده بود [و] فرق است [بین آن غربزدگی غیرمضاعف] با این غربزدگی که با مشروطه میآید.
@monir_ol_din
#حیعلیالعزاء
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین.
▪️یابقیةالله آجرکالله فی مصيبة جدک الحسین ▪️
▪صدایزنگقافله
ازتوبیابونامیاد
کیبودمنوصدامیزد
کیهکهازسفرمیاد ▪
@monir_ol_din
#گزیدهگفتاراستاد
💥فلسفه تاریخ اسلامی
✅استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(ره):
🔸 پس از «فلسفه حرکت» بزرگترین گامی که برای #پرورش برداشته میشود، تنظیم «فلسفه تاریخ الهی» است. به یاد بیاورید وقتی که فلسفه تاریخ دروغین در دستگاه مارکس برای عدالت اجتماعی درست شد، توانست سالها نصف دنیا را به خود مشغول کند.
🔸 «در فلسفه تاریخ اسلامی، مشت دشمن باز میشود» معلوم میشود که #کارآمدیانسان، بر کارآمدی ابزار حاکم است. حکومتش هم خیلی بالاتر است. کارآمدی جامعه و امت نیز بر کارآمدی انسان حاکم است. کارآمدی ابزار، تابعی از کارآمدی انسان است و کارآمدی انسان تابعی است از کارآمدی جامعه.
🔸 در دستگاه الهی «جامعه» برابر است با «امت» و #جامعهحسینی یک امت است. اگر یک جامعه بر این اساس شکل بگیرد، حرکت و رشدی خواهد داشت که بسیار عظیمتر از تمام تحرکاتی است که در تاریخ گزارش شده است. آنگاه خواهیم دید که آثار محبین حضرت اباعبدالله(سلاماللهعلیه) یا جامعه حسینی، در تاریخ چقدر است و این جوامع الهی هستند که در تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محور واقع میشوند نه جوامع الحادی.
🔸 نکته آخر هم این است که گزارشهای بدست آمده از جوامع گذشته نیز، تازه معنادار میشود و انسان به مرتبه صحیحی از تحلیل دست پیدا میکند.
🔹ر.ک. مراقبه های عاشورایی، ص 43
@monir_ol_din
#گزیدهگفتاراستاد
💥 وجودمبارکسیدالشهداء بهمثابه شخصیتتاریخی
✅استادسیدمنیرالدین حسینی(ره):
1⃣ سخن گفتن دربارهي وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء(سلام الله علیه) به این معنا نیست که کسی بخواهد آن حضرت را همانگونه که هست بشناسد؛ چراکه فهم «تدریجی الحصول» ما، دربارهي شناخت موجودات ساده هم، مطلق و حقیقی نیست. فهم ما عاجز از فهمیدن حقیقت امور است، به ویژه فهم آنهایی که محور حقایق همهي جهانند. بنـابرایـن در سطحـی کـه مـا هستیم بـه آثار مادی وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء در سطوح نازلش اکتفا میکنیم؛ یعنی در سطوحی که البته آنها هم سطوح حقیقی آثار مادی ایشان نیست.
2⃣ برای معرفی وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء(سلام الله علیه) بسیار خوب است که ایشان را به عنوان یک #شخصیتتاریخی شناسایی کنیم. بنابراین عاشورا یک حرکت تکاملگرای ساده نیست، بلکه «فلسفهي تکامل اجتماعی» را در تاریخ تبیین میکند و لذا برای همهي عصرها و نسلها الگوی جاوید تکاملگرایی است. اما اولین سؤال این است که «شخصیت تاریخی» کیست و «تکاملگرایی تاریخی» چیست و چه تفاوتی با «تکاملگرایی اجتماعی» دارد؟ شخصیت تاریخی، شخصیتی است که در تحوّل تاریخی، مبداء و محور تأثیر باشد. وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء برحسب آثار ظاهری، نه فقط جامعه را، بلکه تاریخ را متحوّل کردند.
3⃣ برای شناخت تکاملگرایی تاریخی نیز میتوان از تفاوت آن با تکاملگرایی اجتماعی بهره برد. #تکاملگراییاجتماعی، بهدنبال ایجاد نظم و نظامی، متناسب با سیر بلوغ مبارزه است که هدف آن بهدست گرفتن قدرت و سقوط ساختار قبلی است. تکاملگرایی اجتماعی، همواره بهوسیلهي انقلابها ایجاد میشود.....اما جامعهای که فقط تا سطح تکامل اجتماعی را برای خود معنا کرده است و تکامل تاریخی را طراحی نکرده است، حتی اگر مدعی آشنایی با فلسفهي تاریخ نیز باشد، تکاملگرای تاریخی خوانده نخواهد شد. بنابراین #برنامهيتوسعهي خود در دويست سال آینده را نخواهد داشت؛ چراکه قدرت تحلیل او در حد شناخت «موضعگیریها» و «هماهنگسازی موضعگیریها» تا حد فروپاشی ساختار گذشته و ایجاد ساختار جدید است؛ نه «توسعه»ي وضع موجود به سمت وضع مطلوب. تکامل تاریخی چشم به پیروزی در «وهله» ندارد، بلکه برنامه او در کلیهي موضوعات «سخن گفتن با نهادینه¬ترین نظام عاطفهي انسان و جامعه» است.
ر.ک. مراقبه های عاشورایی، ص 17
@monir_ol_din
💥همواره ولی فقیه، پاسدار #عقلانیتدینی جامعه شیعه در طول تاریخ بوده است.
@monir_ol_din
#گزیدهگفتاراستاد
💥فلسفهچگونگی، رابط میان اعتقادات و عینیت اجتماعی
✅استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره):
1⃣تفاهم اجتماعي برابر با نظامهاي فلسفي جامعه يعني « فلسفه چرايي»، «فلسفه چيستي» و «فلسفه چگونگي» است. در فلسفه چرايي اصل علت و هستي هر پديده مورد بررسي قرار ميگيرد. مثلاً ماده قديم يا حادث است و نياز به مُحدِث دارد. در فلسفه چيستي صحبت از خصوصيتهاي خاص و به عبارتي مقومات ماهيت به ميان ميآيد. (اعم از اينكه خصوصيات اعتباري يا ذاتي شيء فرض شود) يعني هرگونه طبقهبندي و دستهبندي بين موجودات از ميدانهاي انرژي تا اشعهها بايستي در اين فلسفه (فلسفه چيستي) پيرامون آن صحبت شود.
2⃣ فلسفه ديگري نيز در جامعه لازم است تا به وسيله آن بتوان با تحليل نظري #چگونگي و بدست آوردن «ابزار عملي» متناسب، عينيت را كنترل واداره نموده و آن «فلسفه چگونگي» است. اين سه نظام فلسفي اگر در ارتباط با يكديگر و در يك مجموعه ملاحظه شوند، برآيند شناخت رابطه بين «هستي»،«فيزيك»،«رياضي» را نتيجه ميدهند. لذا بايستي بتوان اين سه را در «وحدت و كثرت» ، «مكان و زمان»،«اختيار و آگاهي» ضرب كنيم تا در نتيجه بنيان نظام فكري جامعه پيريزي شود.
3⃣ جامعه اسلامي ما در مقابله با فرهنگ كفر هر چند بتواند در «فلسفه چرايي» يعني #هستيشناسي همچون سدّي در مقابل شبهات اعتقادي ايستادگي كند و در «فلسفه چيستي» نيز بتواند ضرورت نبوت و رسالت و سير تكاملي عالم و قيامت و .... را تثبيت نمايد (گرچه در اين قسمت نيز كار اجتهادي دقيق لازم است) اما اگر نسبت به «فلسفه چگونگي» بيتفاوت باشد، #ربط عينيت و اعتقادات در جامعه منقطع شده و تكنولوژي و امر اداره به ديگران واگذار ميشود. نتيجه عملي اين #انفصال، استفاده از بينش غير الهي درجامعه اسلامي است كه در نهايت اين بينش، لجستيك ارزشي خاصي است و اين تقابل بينش و گرايش به تدريج موجبات ضعف گرايش ديني را فراهم ساخته و دين را به انزواي مطلق و يا دامن زدن به تأويلات حسي دين ميكشاند.
ر. دوره پژوهشی؛ استراتژی امنیت ملی- کدپژوهش 311
@monir_ol_din
#بررسیدیدگاه_1
♻ از آنجا که موضوع این کانال #امتدادحکمت است و سلسله مباحثات و ارائههایی پیرامون #فلسفهچگونگی در حال طرح و بحث است، به نظر میرسد بررسی دیدگاه برخی از اساتید برای تبیین بیشتر موضوع بسیار مهم امتداد حکمت خالی از فایده نبوده و زیادتی در انتفاع باشد.
♻پیشتر درباره دیدگاه حجة الاسلام و المسلمین آقای #امینینژاد، اشارتی رفته بود، لیکن به نظر میرسد ضرورت دارد بررسی تفصیلی دیدگاه ایشان بر محور امتداد حکمت صورت بگیرد و از اشارت فراتر رود. این بررسی میتواند گویای مرزهای باریک و ظریفی باشد که گاهی اوقات در بیان برخی از اساتید حکمت مورد توجه قرار نمیگیرد.
♻ ابتدائاً بیان ایشان گزارش میشود و سپس نکاتی که به ذهن میرسد تقدیم میگردد. اگر دوستان فرهیخته کانال علاقمند به پیگیری و ابراز نظر بودند بنده مشتاق به انعکاس مطالب دوستان هستم.🌹
https://eitaa.com/monir_ol_din/1674
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🗂 #پرونده_ویژه
♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
اندیشه انقلاب اسلامی
🗂 #پرونده_ویژه ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد
✳عزیزان فرهیخته در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی، اقدام به انجام مصاحبه با موضوع امتداد حکمت کرده اند که یکی از مصاحبه ها با جناب آقای امینی نژاد صورت می گیرد.
✳ در پست فوق 👆👆 خلاصه مصاحبه در 5 بخش آورده شده است که البته خلاصه مفید و قابل استفاده ای است و می توان به دیدگاه ایشان پیرامون موضوع امتداد حکمت دست یافت.