01.jpg
112.2K
💥نشست علمی “نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی” برگزار شد.
✳در این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی به عنوان کارشناسان بحث و جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی به عنوان دبیر علمی در خصوص موضوع یاد شده به تبادلنظر و بیان دیدگاههای خود پرداختند که خلاصۀ نشست در سایت مجمع آمده است؛
http://hekmateislami.com/?p=11109
@monir_ol_din
نقش فلسفه در تمدن اسلامی.pdf
334.7K
#مقاله
✳ نقش فلسفه در تمدن اسلامی
📝 نویسنده: مهدی نصرتیان
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_7
#امتدادحکمتدرفلسفهمشاء
#امتدادحکمتدراندیشهفارابی(متوفای 339ق)
📝محمد متقیان
💥سؤال دوم: آیا #فارابی در تعریف، غایت، روششناسیحکمت، موضوع امتداد حکمت را لحاظ کرده است؟
▫ تعاریفی که فارابی از حکمت ارائه داده، در مطلب پیشین آمد و نکتهای که از آن مطلب به دست آمد این بود که، از نظر فارابی، رابطه میان حکمت و سایر علوم رابطه #ریاستی است با این توضیح که، مبادی برهانی آن علوم در علم الهی تأمین میشود. بیشتر از این نیز از آن تعاریف نکته به دست نمیآید.
💥سؤال سوم: چه مصادیقی برای امتداد حکمت در متون فلسفی فارابی میتوان برشمرد؟
1⃣ استاد رضاداوریاردکانی از فارابی به عنوان #فیلسوففرهنگ یاد میکند. این تعبیر ریشه در فلسفهپردازی فارابی دارد. او دو کتاب دارد؛ السیاسة المدنیة، آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها. در این دو کتاب به بررسی خصوصیات جوامع مختلف میپردازد. پیرامون این عمل فلسفی فارابی بسیار میتوان سخن گفت، اما آنچه که در این مجال قابل طرح است، این سخن است که، او برای تبیین مختصات مدائن فاضله و جاهله، مقدماتی را طرح میکند. مقدماتی که اساساً هستیشناختی است.
2⃣ فهرست کتاب #السیاسةالمدنیة چنین است: الباب الأول مراتب الموجودات، الباب الثاني تفاضل الموجودات،الباب الثالث العالم،الباب الثالث العالم، الباب الخامس الاخلاق، الباب السادس المدينة الفاضلة،الباب السابع المدن المضادة للمدينة الفاضلة.
3⃣ در نگاه اول به این فهرست روشن میشود که؛ او برای تبیین مدینه فاضله و مدن مضادة ابتدا از هستیشناسی آغاز میکند. مراتب موجودات را می گوید، رتبهبندی میان موجودات را طرح میکند، به شرح عالم و نظریه فیض میپردازد، اخلاق و نقش عقل فعال و اراده را میگوید و سپس وارد در مباحث مدینه فاضله می گردد. آغاز از هستیشناسی برای بحث پیرامون سیاست مدنیه چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا او اجتماعات انسانی را امتداد مراتب موجودات میداند؟ به نظر میرسد که، چنین نباشد و در بیان او نیز نیامده است که، اجتماعات انسانی در ادامه مراتب موجودات و به عنوان مرتبهای از آن مراتب است. یعنی اساس #شکلگیری جوامع را در امتداد مراتب هستی بیان نمی کند بلکه خاستگاه تشکیل جامعه را به ضرورت دستیابی به غایت خلقت انسانی پیوند میزند:
«و الإنسان من الأنواع التي لا يمكن أن يتم لها الضروري من أمورها و لا تنال الأفضل من أحوالها إلا باجتماع جماعات منها كثيرة في مسكن واحد»(السیاسة المدنیة، ص 73)
انسان از آن انواعی است که امورات ضروریاش را فقط در اجتماع میتواند به سرانجام برساند. اینگونه است که جامعه شکل میگیرد:
« فلذلك لا يمكن أن يكون الانسان ينال الكمال، الذي لأجله جعلت الفطرة الطبيعية، الا باجتماعات جماعة كثيرة متعاونين» (آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها، ص 112)
جامعه براساس نیاز فطری انسان برای دستیابی به کمالات خویش، شکل میگیرد، اما اینکه، اساساً جامعه خاستگاهی هستیشناختی داشته باشد به این معنا که در ادامه مراتب موجودات قرار بگیرد و مبادی آن در سلسله عالیه موجودات باشد نیست. البته او نکاتی درباره #رئیسمدینه دارد که در مطالب بعدی اشاره خواهد شد.
@monir_ol_din
#معرفیِکتاب
✅ فارابی، فیلسوف فرهنگ
📝 استاد دکتر رضا داوری اردکانی
اشاره؛
🔺فارابی در مقام مؤسس فلسفه اسلامی به مسئله #تبادلفرهنگی توجه کرده است که در عصر ما نه فقط حل مسائل جهان توسعه نیافته، بلکه درک و فهم آینده عالم متجدد و نوع بشر به آن بستگی پیدا کرده است.
🔺اگر قبول رسوم و فرهنگ غرب را امری درست و مفید یا ضروری و ناگزیر بدانیم و بخواهیم با استمداد از نظر فارابی درباره وضع فعلی عالم در نسبتی که با #فرهنگغربی دارد حکم کنیم، باید بگوییم که قبول نظام زندگی غربی بدون اخذ اساس فلسفی این نظام مایه پریشانی و آشوب فکری میشود. آشنایی با این اساس و فرهنگ غربی وقتی حاصل میشود که دریابیم علم و سیاست و ادب و قواعد و قوانین عالم غربی که در سراسر جهان انتشار مییابد بر چه مبنایی استوار است و در چه شرایطی ممکن است رشد و بسط و قوام پیدا کند.
🔺امروز که ما دوباره در عصر انتقال قرار گرفته ایم باید به شرایط امکان انتقال علم و تفکر و شرایط همسخنی فرهنگ ها بیندیشیم. در این اندیشه، فارابی می تواند پیشرو و آموزگار ما باشد.
در این کتاب با توجه به اینکه فلسفه فرع بر نسبت خاص انسان با حقیقت وجود است و این نسبت خاص در ادوار مختلف تاریخ فلسفه صورتهای مختلف داشته است، مسائل فلسفه مدنی فارابی مطرح شده و به اجمال مورد بررسی قرار گرفته است.
@monir_ol_din
#امتدادحکمت
💥دولتاسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبائی(رحمةاللهعلیه)
✅سؤالاتی که ناظر بر موضوع این جلسه مطرح است؛
1. فلسفه سیاسی علامه طباطبائی مبتنی بر چه مبنایی ترسیم میشود؟ آیا بر مبنای #اعتباریات است؟ با چه تفسیری از اعتباریات؟
2. برای حل مشکله #نسبیت در نظریه اعتباریات چارهای اندیشیده شده است؟ یا اینکه این مشکله برای ترسیم مفهوم دولت اسلامی مانعیت ندارد؟
3. آیا تعریف دولت اسلامی از درون فلسفه سیاسی علامه #استخراج میشود یا با تعریف مدرن از مفهوم دولت، در فلسفه سیاسی علامه #پیگیری میشود؟
@monir_ol_din
#مُعرفیِشخصیّت
💥حجةالاسلاموالمسلمین استادحمیدپارسانیا(زیدعزه)، از شاگردان حکیم متأله آیتاللهجوادیآملی(دام ظله)، هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از متفکرین جبههعلمیانقلاباسلامی.
ایشان از کسانی است که، در زمینه تولید و ترویج #علوماجتماعی برخاسته از میراث فلسفی اسلامی علیالخصوص اندیشه فلسفی #فارابی بسیار زحمت کشیدهاند.
@monir_ol_din
#مُعرفیِکتاب
📖جهانهای اجتماعی
📝حجةالاسلاموالمسلمین استادپارسانیا
💥این کتاب در بافت ادبیاتی علوم اجتماعی نگاشته شده است، اما برخاسته از میراث فلسفی فارابی در تحلیلهای اجتماعی است که در دو کتاب السیاسة المدنیة و آراءاهل المدینة الفاضلة و مضاداتها، آمده است.
@monir_ol_din
#خیلیمهم
🔺 پرونده امتداد حکمت در اندیشه فلاسفه مسلمان را در ادامه راهبرد کلان این کانال، آغاز کردیم و بنای مستمر بر پیگیری آن را داشتیم، لیکن موضوعی بسیار #مهم پیش آمده است که ضرورت دارد موقتاً این موضوع را کنار بگذاریم و در مجالی دیگر به آن بپردازیم.
🔺 آن موضوع خیلی مهم طرح مسئله #هوشمصنوعی در فضای علوم اسلامی است. متولیان این امر، همایشی را برای این موضوع تدارک دیده و مصاحباتی را با بزرگان و اساتید حوزه انجام میدهند. در دغدغه و نیت خالصانه این عزیزان تردیدی نیست، اما سؤالات و ابهاماتی خیلی جدی پیرامون نقش پذیری هوش مصنوعی در علوم اسلامی وجود دارد که در ویژهنامه مورد نظر به آن پرداخته خواهد شد.
🔺از محضر عزیزان تقاضا دارم، چنانچه نکات و نقدهایی دارند در قالب #یادداشت برای انعکاس در اختیار کانال بگذارند.🌹
#هوش_مصنوعی
#علوم_اسلامی
@monir_ol_din
#معرفیهمایش
1⃣ نظر به پيشرفتهای گستردهی هوش مصنوعی، میتوان از آن در #حل برخی از مسائل دشوار یا پرهزینه در علوم اسلامی بهره گرفت و با صرفهجویی در وقت و همچنین افزایش دقت، گام بلندی در جهت #پیشرفت این علوم برداشت. به علاوه با بهکارگیری ابزار قدرتمندی همچون هوش مصنوعی توسط محققین، دریچههای تازهای از مسائل جدید علمی گشوده خواهد شد.
2⃣ گستردگی موضوعات، مبانی و اطلاعات متعدد، عدم امکان عملی التفات همه جانبه به تمام علوم دينی در یک لحظه، ضرورت جستوجوی عمیق و دقیق و هوشمند در میان کتب و ... از مواردی هستند که به روشنی بر ضرورت توجه به حضور هوش مصنوعی در مسیر استنباط علوم اسلامی حکم میکنند.
3⃣ بیترديد اين اقدام نیز همچون ساير اقدامات علمی-اجتماعی میبايست #آسیبشناسی شود و گامهای دقيق و مطمئنی برای زمينهسازی اين حضور فراهم شود ولی لزوم شناخت آفات و آسيبها و مقابلهی با آنها، منافاتی با ضرورت حرکت به سمت استفاده از اين ابزار قدرتمند در راه #تولیدعلوماسلامی ندارد.
4⃣ در همین راستا، اولين همايش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» بهمنظور همافزايی و تبيين بيشتر اهداف و توانايیها، در ۴ آبان سال ۱۳۹۹ در قم برگزارشد تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر شناخت ظرفیتها، فرصتها و تهدیدها، زمینههای هر چه بهتر این خیزش محقق گردد.
http://aiis.najafsys.ir/fa/
@monir_ol_din