#حدیث
💠 امام علی
🔷 قَلِیلٌ مَدُومٌ عَلَیْهِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ
کار اندکی که آن را ادامه دهی بهتر از کار فراوانی است که از آن خسته و ملول شوی.
📚 نهج البلاغه - حکمت ۴۴۴
#احکام شرعی
☑️ سؤال
اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از نجس بون آن مطلع کند؟
✅ پاسخ
▫️1. اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را مىخورد یا با لباس نجس نماز مىخواند، لازم نیست به او بگوید.[1]
▫️2. اگر جایى از خانه یا فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او مىشوند با رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.[2]
▫️3. اگر صاحب خانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا نجس است، باید[3] به مهمانها بگوید، اما اگر یکى از مهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد،[4] ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که مىداند که به واسطه نگفتن،[5] خود او [6] هم نجس مىشود باید بعد از غذا به آنان بگوید.[7]
👇 〰〰〰 👇
آیات عظام:
🔹[1]. بهجت: مگر این که با او طورى معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 96- 97، مسأله 143.
🔹[2]. بهجت: مگر این که مثل مسأله فوق با آنها معاشرت داشته باشد.
اراکى: بنا بر احتیاط واجب باید به آنان بگوید.
گلپایگانى: بنا بر احتیاط لازم باید به آنان بگوید.
خوئى، تبریزى: [اگر] در معرض این باشد که نجاست به مأکول و مشروب سرایت کند، باید به آنان بگوید.
مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند.
سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید.
صافى: وجوب اعلام به آنان معلوم نیست.
زنجانى: به چهار شرط لازم است به آنان بگوید: شرط اول: آن که صاحب خانه آنها را دعوت کرده باشد و یا در مجالسى چون مجلس روضه دعوت عمومى شده باشد، پس اگر کسى بدون دعوت صاحب خانه وارد شود، بر صاحب خانه لازم نیست نجس شدن لباس یا بدن او را بگوید. شرط دوم: آن که جا یا چیز نجس به گونهاى باشد که تماس بدن یا لباس افراد با رطوبت، با آن متعارف است مثلًا اگر دستمالى که در کنار دستشویى گذاشته مىشود نجس باشد، بر صاحب خانه لازم است نجس شدن بدن یا لباس دیگران را به آنها بگوید، ولى اگر قسمتى از دیوار اتاق که معمولًا دست تر به آنها زده نمىشود نجس باشد و بدن یا لباس دیگران با رسیدنِ به آن نجس شود، لازم نیست به آنها گفته شود. شرط سوم: آن که در معرض آن باشد که نجاست به چیزهاى خوردنى و آشامیدنى سرایت کند. شرط چهارم: آن که احتمال بدهد میهمانها به گفته او ترتیب اثر مىدهند. همان، مسأله 144.
🔹[3] سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید .
🔹[4] اراکى، فاضل: بقیه مسأله ذکر نشده.
مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، مىتواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند.
🔹[5] خوئى، گلپایگانى، تبریزى، صافى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که ممکن است به واسطه نجس بودن آنان.
🔹[6] بهجت: لوازم خود او.
🔹[7] صافى: یا بعد از غذا به آنان بگوید یا خودش به وظیفه شخصى خود عمل کند.
سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى مىشود باید به آنان بگوید.
زنجانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که بداند بواسطه نجس بودن آنان لوازم منزل او نجس مىشود و از نجاست آن به گونهاى غفلت کرده که باعث مثلًا خوردن چیز نجس مىگردد یا سبب مىگردد که در لباس یا بدن نجس نماز خوانده و دیگر در وقت، نمازش را با لباس یا بدنِ پاک نخواهد خواند، لازم است بعد از غذا به آنان بگوید. همان، مسأله 145.
#سلام_امام_زمانم
ا┅═ঊঈ❁❀❁ঊঈ═┅ا
🌠سلام صاحِبِ زمانم!
"بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نَازِحٍ مَا نَزَحَ عَنَّا"
جانم به فدایتان
شما دوری هستید که از ما دور نیستید
این ما هستیم ڪہ از شما فاصله گرفته ایم..
تمام آفرينش بیتو باشد جسم بیجانی
بیا با یک نظر بر خلق، اعجاز مسیحا کن..
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج وَ فَرَجَنا بِهِ
[ تعجیل در #ظهور ۳ صلوات ]
#احکام شرعی
☑️ سؤال
براي خواندن نماز قضا بايد اذان واقامه گفته شود. نماز ها را بايد در زمان مشخص خواندن يا نه؟
✅ پاسخ
گفتن اذان و اقامه برای خواندن نمازهای قضای واجب روزانه مستحب است.
در هر ساعت از شبانه روز می توانید نماز قضا بخوانید وزمان خاصی ندارد.
#ذکر_یار ۱
❇️یک آدم زمانی تولد سالم دارد که وقتی برنامه ریزی شبانه روزیش را نگاه میکند ببیند که این شخص دارد به سمت تولد سالم برای هدف خودش میرود.
🔊حضرت علی(ع) در نهج البلاغه میگوید: آهای مردم، از خدا در مورد هدف خلقتتان بترسید. یعنی چی بترسید؟
👈یعنی این که هدف خلقت شما تشبه به خدا و رسیدن به خدا است، اگر قصدت این نباشد کنترل افکارت، اخلاقیاتت و اعمالت نباشد تو در واقع با هدف خلقتت داری فاصله میگیری❗️ کمالات گیاهی، جمادی و نباتی بر تو حاکم است.
🔴 یک عده فکر میکنند اگر کارمند یا مدیر خوبی شوند، رئیس جمهور و نماینده مجلس خوبی باشند کافی است. این هدف اگر با ابدیت پیوند نداشته باشد یک کمال حیوانی است چون وهمی است.
🔵بسیاری از برنامه ریزی های ما جز اینکه ما را از یاد خدا دور میکند، کار دیگری
نمیکند.
⚪️یک عده ای الان تو زندگیشان وقتی به آنها میگویی تو میخواهی چه کاره بشوی همه برنامه هایشان را گذاشتند به این که مثلا میخواهد دکتر، مهندس یا مجتهد شود، این ربطی به آخرت ندارد.
💯هیچ هدفی مهمتر از آدم شدن وجود ندارد.
سؤال❓ما داریم به سمت آدم شدن حرکت میکنیم یا نه؟
یعنــی اگر سی، چهل سال از عمر ما گذشته باید ارزیابی کنیم اگر الان در مسیر ما، مرگ آمد به چه شکلی ما متولد میشویم، هر کس میخواهد بداند که چطوری متولد میشود آنجا ببیند که تو برنامه ریزی هاش به هدف خلقتش که تشبه به خداوند تبارک و تعالی هست چقدر فکر میکند.
🕋یاد خدا یـعنـــی:
ما به عنوان یک نفخه الهی نیازمند به یاد هدفمان هستیم. بنابراین، سالمترین و ثروتمندترین آدم ها کسانی هستند که ذکر الله را بیشتر میکنند، بیشتر به یاد ابدیت و معشوقشان هستند.
❣ #سلام_امام_زمانم❣
مڹ از جست و جوے زمیڹ، خستہ ام
ڪجاے آسماڹ ببینمـت؟!
مڹ فقط یڪ حاجت دارم
آڹهم ظہـور توسـت❣
⛅أللَّہـُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج⛅
#ذکر_یار ۱
❇️یک آدم زمانی تولد سالم دارد که وقتی برنامه ریزی شبانه روزیش را نگاه میکند ببیند که این شخص دارد به سمت تولد سالم برای هدف خودش میرود.
🔊حضرت علی(ع) در نهج البلاغه میگوید: آهای مردم، از خدا در مورد هدف خلقتتان بترسید. یعنی چی بترسید؟
👈یعنی این که هدف خلقت شما تشبه به خدا و رسیدن به خدا است، اگر قصدت این نباشد کنترل افکارت، اخلاقیاتت و اعمالت نباشد تو در واقع با هدف خلقتت داری فاصله میگیری❗️ کمالات گیاهی، جمادی و نباتی بر تو حاکم است.
🔴 یک عده فکر میکنند اگر کارمند یا مدیر خوبی شوند، رئیس جمهور و نماینده مجلس خوبی باشند کافی است. این هدف اگر با ابدیت پیوند نداشته باشد یک کمال حیوانی است چون وهمی است.
🔵بسیاری از برنامه ریزی های ما جز اینکه ما را از یاد خدا دور میکند، کار دیگری
نمیکند.
⚪️یک عده ای الان تو زندگیشان وقتی به آنها میگویی تو میخواهی چه کاره بشوی همه برنامه هایشان را گذاشتند به این که مثلا میخواهد دکتر، مهندس یا مجتهد شود، این ربطی به آخرت ندارد.
💯هیچ هدفی مهمتر از آدم شدن وجود ندارد.
سؤال❓ما داریم به سمت آدم شدن حرکت میکنیم یا نه؟
یعنــی اگر سی، چهل سال از عمر ما گذشته باید ارزیابی کنیم اگر الان در مسیر ما، مرگ آمد به چه شکلی ما متولد میشویم، هر کس میخواهد بداند که چطوری متولد میشود آنجا ببیند که تو برنامه ریزی هاش به هدف خلقتش که تشبه به خداوند تبارک و تعالی هست چقدر فکر میکند.
🕋یاد خدا یـعنـــی:
ما به عنوان یک نفخه الهی نیازمند به یاد هدفمان هستیم. بنابراین، سالمترین و ثروتمندترین آدم ها کسانی هستند که ذکر الله را بیشتر میکنند، بیشتر به یاد ابدیت و معشوقشان هستند.
🌷مهدی شناسی ۱۱۷🌷
🔷اسامی امام زمان عج الله فرجه🔷
🌹غریم🌹
◀️قسمت سوم
💠 اگر غريم را در معنای بدهکاری وجود مقدس امام زمان بررسی کنيم شايد بهتر است از اين زاويه وارد بحث شويم که وجود مقدس بقية الله هميشه خود را بدهکار باری تعالی میدانند و نقصان بندگی خويش را در مقابل محبوب بيان میکنند. ايشان چون جد بزرگوارشان پيامبر(صلوات الله علیه و آله) از خدا میخواهند تا برای هميشه در جايگاه بندگی و عبوديت بمانند. « اضفنی اليک بالعبوديه» اين کلمات سر لوحه مقام ولايتی ايشان است.
💠 اما اگر به اين نام از زاويه بنده و والی بنگريم وجود مقدس بقيةالله خودشان را به گفته جد بزرگوارشان بدهکار به مردم میدانند. مولی اميرالمومنين علیه السلام در نهج البلاغه خطبهای دارند که در جنگ صفين ايراد کردهاند و در اين خطبه به نقش والی نسبت به مردم اشاره میکنند و میفرمايند:... بزرگترين حقها که خدايش واجب کرده است حق والی بر رعيت و رعيت بر والی است. خداوند سبحان اين حق را واجب نموده است و حق هر يک را به عهده ديگری واگذار فرموده است و آن را موجب برقراری پيوند آنان قرار داده است و ارجمندی دين ايشان را به اين حق متصل کرده است. پس حال رعيت نيکو نگردد جز آن گاه که واليان نيکو رفتار باشد و واليان نيکو رفتار نگردند جز آن گاه که رعيت درستکار باشند.پس چون رعيت حق والی را بگذارد و والی حق رعيت را به جای آرَد حق ميان آنان بزرگ مقدار شود و راههای دين پديدار و نشانههای عدالت برجا و سنّت چنانکه بايد اجرا. پس کار زمانه آراسته گردد و طمع در پايداری دولت پيوسته و چشم آز دشمنان بسته."
💠اين قسمت از خطبه اميرالمومنين(علیه السلام) را بازگو کرديم تا به اين نکته اشاره شود:وجود مقدس يوسف فاطمه(عج الله فرجه) تمام حقوق مردم را به بهترين و کاملترين وجه ادا میکنند و اگر مردم از دريافت اين حقوق محرومند موانعی است که خود بر سر راه دريافت حقوق خويش ايجاد میکنند.
💠کدام والی نيکو رفتارتر از امام زمان نسبت به مردم است؟؟؟ در خطبه آمده است چون رعيت حق والی را ادا کنند والی حق ايشان را ادا کند.اما وجود مقدس بقية الله حقی از جانب مردم نمیبيند که آن را به پای ادای وظيفه آنها ثبت کنند. ولی هرگز خود در انجام وظايفشان نسبت به بندگان ذرهای قصور و کم کاری و نقصان را جايز نمیشمارند.
💠اين وجود چنان وسيع و گسترده است که در مقابل کمترين محبت، والاترين نوع جبران را بر خود فرض میدانند.مثلاً اگر کسی بُکايی(اشکی) بر جد بزرگوارشان حسين(علیه السلام) داشته باشد، آتش جهنم را بر او حرام میکنند.ايشان خود را چنان نسبت به قطرات اشک بدهکار به مردم میدانند که از باری تعالی اذن حرام بودن آتش جهنم را برای فرد طلب میکنند.
💠سيد بن طاووس نقل میکنند سحری در سرداب سامرا صدای حضرت را هنگام مناجات با خداوند شنيدم که میفرمودند:
«اللهم انّ شيعتنا خُلِقوا من فاضلِ طينَتِنا...»
"پروردگارا شيعيان ما از زيادی گل ما خلق شدهاند و با آب ولايت ما سرشته و عجين گشتهاند. آنها را بر انجام معصيت و گناه مؤاخذه نکن، زيرا آنان حقی نزد ما دارند. به حرمت و کرامتی که نزد تو داريم شيعيان ما را روز قيامت در مقابل دشمنان قصاص نکن و اگر پرونده حسناتشان کم و سبک است از حسنات ما بر آنان بيفزا.
💠وجود مقدس حضرت به دليل اينکه خود را بدهکار شيعيانشان می دانند از خدا طلب می کنند تا بندگان را در دنيا از گناه محافظت کنند و در قيامت جهنم را بر آنها حرام گرداند حسنات خويش را به پرونده شيعيان خود میافزايد...
#مهدی_شناسی
#قسمت_117
#اسامی_امام
#غریم
#اتحاد_رمز_ظهور
3⃣1⃣ قسمت سیزدهم، بخش سوم
💠روش مناظره را از اسلام بیاموزیم💠
5⃣ مجادله را ترک نماییم.
گاهی می شود که فقط مناظره برای اثبات برتری است و هر یک از طرفین می خواهند خود را در بحث بر دیگری فائق سازند، این مناظره به دو صورت است.
✅ اول: برای اثبات برتری حق بر باطل که اگر با ملایمت و حفظ شرایط ذکر شده انجام گیرد از دستورات مذهبی است.
✅ دوم: مناظره ئیکه فقط برای اثبات عظمت و اهمیّت به شخص خود می باشد و مایل است شخصیت خود را به رخ دیگران بکشد و این مناظره ریشه ی دوستی را قطع میکند.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید:
جدال دردی است که بشر را به سرحد هلاکت میرساند و برای انسان بدتر از این خصلت چیزی نیست.
انسان عاقل کسی است که وقتی متوجه شدطرف مقابلش قصد جدال داردیا برای خودش چنین نیتی پیدا شده، فوراًً مناظره را ترک نماید، اگرچه مطلب او صددرصدصحیح و حق است.
در احادیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) واردشده است:
جدال و مراء را ترک کنید که من در بهشت صاحب سه خانه ام بهترِآن را به کسی واگذار می کنم که ترک مراءکند، با آنکه در حق و راستی باشد.
مراء و جدال مکنید که اولین چیزیکه من از آن نهی شده ام بعد از شرک و بت پرستی، مراء و جدال بوده است.
پس اگر می خواهید در مناظرات و مباحثات بر دیگران غلبه کنید و در عین حال همه شما را دوست بدارند هیچ گاه با یکدیگر در مقام مجادله و مناظره برای اثبات شخصیت و عظمت خود برنیائید.
6⃣ کاری کنیم که طرف مقابل متقاعدشودبنای جدال در کار نیست.
مسلم است اگر دانشمندی ملاحظه کندشما قصد مخاصمه و معارضه با او را ندارید و فقط می خواهید از سخنان او استفاده کنید، بهتر خود را در اختیار شما می گذارد، ولی بعکس اگر سئوال با تکبر همراه باشد، او حاضر نخواهد شد سؤال شما را پاسخ دهد.
اگر شما در عین آنکه به مطالب مورد بحث احاطه ی کاملی دارید، خود را مانند شخصی که اطلاعی ندارد معرفی کند، مورد علاقه واقع خواهید شد.
پس اگر می خواهیم دیگران ما را دوست بدارند خود را چنان نشان دهیم که گمان کنند بنای استماع و فهمیدن مطالبشان را داریم.
پس متوجه شدیم که مهمترین راز محبوبیت دانستن آداب سخن گفتن و مناظره است.
◀️ ادامه دارد.....
#اتحاد_رمز_ظهور
4⃣1⃣ قسمت چهاردهم
💠با مردم نیکو سخن بگوئیم تا محبوب گردیم💠
خدای تعالی در قرآن مجید به ما دستور فرموده:
🔅وقولو الناس حسناً🔅
یعنی با مردم نیکو سخن بگوئید.
تنها دین مقدس اسلام است که توانسته وظائف زبان را در اجتماع تعیین کند و به همین خاطر برای زبان در برخورد با دیگران دو دسته قانون وجود دارد:
1⃣ دستور عمومی
یعنی هرکس، هروقت و در هر کجا با هر قسم که رسم و عادت محلی جمعیتی اقتضاء دارد بدون هیچ قید و شرطی باید خوب حرف بزند و از رنجاندن دیگران و زخم زبان خودداری کند.
امام سجاد علیه السلام فرمود:
زبان خود را کنترل کن تا مالک و صاحب اختیار دوستان خود شوی.
پس شخصی که می خواهد به این دستور عمل کند باید با دقت کامل هر جمله ای را که در هر شهر و مملکتی مرسوم است، هنگام برخورد با آنان بگوید و به این وسیله آنان را از خود راضی نگاه دارد.
2⃣ دستور خصوصی
یعنی فقط افراد مسلمان با نحوه ی خاصی جملاتی را که از طرف پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله
به آنها دستور داده شده با همان قید و خصوصیت در ملاقات و معاشرت با یکدیگر بگویند و به این وسیله اتحاد و یگانگی خود را حفظ نمایند.
◀️ ادامه دارد....
#ذکر_یار ۲
✨آیه 9 سوره منافقین بیان میکند:✨
مواظب باشید فرزندان شما در آیه دیگر فرمود همسرانتان، شغلتان، تجارتتان، خانه هایتان و مرکب هایتان شما را از یاد خدا غافل نکند.
وظیفه ای که در مقابل حق تعالی دارید چیست؟
⬅️از وظیفه ای که به عنوان یک انسان برای حرکت به سمت ابدیت دارید غافل نشوید، هر کس چنین کاری بکند یعنی چنان مشغول به اینها بشود که از یاد خدا غافل شود دچار خسران هست.
✳️خسران یعنی چی؟ خسران مفهومش یعنی یک جنین تو رحم مادر زمانی که تولدش میرسد بیبیند نه دست و نه پا آورده! هیچ کس هم به او هیچی نمیدهد یعنی تا وقتی در دنیا است در گرو ضعف خودش است. خوب دقت کنید در گرو عدم توانایی در ارتباط با دنیا است.
اصلا تجهیزات لازم را نیاورده این را خسران میگویند یعنی اصل سرمایه از بین رفته، در آخرت کسی که درست زندگی نمیکند وقتی متولد میشود آن جا در باطن خودش متولد میشود.
⚜یادتان باشد روح شما قبرشماست.⚜
هر کس میخواهد بداند بهشتی است یا جهنمی، ببیند روحش چطوری است⁉️ آن آرامش و پاکی و طهارت بهشتی را دارد یا نه❕با بندگان خدا در خانواده، در محیط کار با زیردستانش، با رئیسش در صلح است و اخلاق بد و نگران کننده علیه دیگران از او صادر میشود یا نه❗️
🔥جهنم یعنی عدم ارتباط صحیح با بهشت؛ یعنی تجهیزات لازم را برای بهره مندی از بهشت نداری و نمیتوانی در دنیا بهشتی باشی. وقتی وارد آنجا میشوی گرفتار مکتسبات خودت و چیزهایی هستی که نفست بیخودی از دنیا دریافت کرده است.
🔅هر چیزی تو را از یاد خدا غافل کند (چه خوب چه بد) قمار است.
یک کسی با پرداختن به دنیا، خانه و تجارت غافل از یاد خدا میشود، یک کسی هم با هیئت بازی، بسیج بازی، مسجد رفتن و....
🔚بنابراین هر چیزی که نمیگذارد تو یاد کنی آن دنیای توست.