eitaa logo
منتخب کانالهای مذهبی
305 دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
4.8هزار ویدیو
117 فایل
منتخبی از مطالب شاخص کانالهای مذهبی مختلف که شما را از مراجعه به کانالهای مذهبی متعدد بی نیاز میکند.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امام على (ع) : 🍃بزرگوار كسى است كه خود را بالاتر از اين داند كه براى نيكيهايش عوض نيكو انتظار داشته باشد 📚ميزان الحكمه، جلد ۱۰، صفحه ۹۱ 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰ابوبکر و عمر چرا کنار رسول خدا (ص) دفن شدند؟ آیا وصیت خودشان بود یا دخترانشان اینگونه خواستند؟ آیا آنان چنین حقی داشتند؟ ✍️پاسخ: ✅هر دو گزینه برای این امر محقق شده است یعنی هم خودشان خواستند و وصیت کردند و هم دخترانشان به این کار اصرار داشته اند با اینکه به هیچ وجه اجازه این کار دست آنان نبود و شرعا و قانونا تمام ورثه پیامبر می بایست اجازه این کار را می دادند . 🖊 اما متاسفانه همان هایی که بعد از رحلت پیامبر (صلى الله عليه و سلم) تنها یادگار پیامبر اکرم(صلى الله عليه و سلم) یعنی حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها را از ارث محروم کردند و گفتند پیامبر چیزی به ارث نمی گذارد خودشان ادعای میراث داری تمام اموال و داراییهای مادی و معنوی پیامبر را کردند و با غصب آن برای خودشان حتی سهم قبر در کنار وجود مقدس پیامبر اکرم(صلى الله عليه و سلم) قرار دادند. 📍به طور نمونه به دو روایت اشاره می کنیم: 🔹قاسم بن محمد گويد: ابو بكر به عايشه وصيت كرد كه او را پهلوى پيغمبر خدا صلى الله عليه و سلم خاك كنند و چون بمرد گور او را بكندند و سرش را به نزد شانههاى پيغمبر نهادند و لحد او را به لحد پيمبر متصل كردند. (1) 🔹نیز در روایات اهل سنت هست که عمر بن خطاب در زمانی که ضربه خورده بود فرزندش را فرستاد که از عایشه برای دفن شدن در کنار پیامبر و ابوبکر اجازه بگیرد.(2) 🖊حال یک نکته پیش می آید. ابوبکر چه سهمی از خانه پیامبر داشت که دستور داد در آن دفن شود؟ عایشه چه کاره بود که اجازه دفن در کنار رسول الله را صادر کرد؟ لاجرم اهل سنت باید چنین بگویند: این مکان نه برای آن دو نفر و نه برای رسول خدا بلکه با توجّه به حقی که حفصه و عائشه در این زمین داشتند در این زمین دفن گردیده اند. 🖊در جواب خواهیم گفت: این فرضیه از دو حالت خارج نخواهد بود. الف: مهر ب: ارث هر یک از این فرضیه ها را با هم بررسی می کنیم. 🔺اگر بگویند به عنوان مهریه هست. باید خدمتشان عرض کنیم که در قران کریم خداوند متعال چنین فرموده است: (( یا ایها النبی انا احللنا لک ازواجک الاتی اتیت اجورهن)) *احزاب۵۰* (( ای پیامبر ما آن همسرانت را که مهرشان را داده ایی برایت حلال کردیم)) پس این دلیلی است که پیامبر اکرم در زمان ازدواج مهریه را پرداخت کرده است. جالب اینجاست که جناب عایشه در ذیل همین آیه چنین گفته است: کتاب الأم – الإمام الشافعی – ج ۵ – ص ۱۵۰ عن عائشة انها قالت ما مات رسول الله صلى الله علیه وسلم حتى أحل له النساء (( عایشه نقل می کند که فوت نکرد رسول خدا مگر اینکه حلال بودند برای او زنانش)) مسند احمد – الإمام احمد بن حنبل – ج ۶ – ص ۴۱ سنن الترمذی – الترمذی – ج ۵ – ص ۳۵ قالت عائشة ” ما مات رسول الله صلى الله علیه وسلم حتى أحل له النساء ” هذا حدیث حسن صحیح . خب این هم دلیل دیگری که ثابت می نماید. جناب حفصه و عایشه مهریه خویش را گرفته اند. 🔺ب: ارث وقتی رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از دنیا رفت صاحب نه همسر بود و در حالی که هر یک از آن نه نفر نسبت به آن مکان یک هشتم بیشتر سهم الارث نداشته در نتیجه برای هر کدام یک وجب در یک وجب مسافت جا بیشتر نمی ماند . آن وقت چگونه آن دو نفر این مقدار مکان اضافه را اشغال و غصب نموده اند؟ و آن گاه از سوی دیگر چه شده است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از پدرش ارث نمی برد ؟ ( و ابوبکر به این بهانه که پیامبران از خود ارث به جا نمی گذارند حضرت فاطمه زهرا س را از فدک محروم می کند ) امّا عائشه و حفصه که همسران آن حضرت بودند ارث می برند؟ 🖊انتهای کلام: جناب ابوبکر و عمر در کنار قبر پیامبر اکرم دفن شده اند. مگر خداوند متعال نفرموده است: در خانه رسول وارد نشوید مگر هنگامی که به شما اجازه داده شود. از چه کسی اجازه گرفتند؟ جناب عایشه؟ جناب حفصه؟ 🍀 طبق دلایل ما. اولا: ایشان مهریه خویش را قبلا گرفته اند. و این فرضیه باطل هست. ثانیا: فرضیه دوم ارث به دو بخش تقسیم می شود. الف: اگر کلام جناب ابوبکر را قبول کنیم ( پیامبر فرمود: ما پیامبران ارث نمی گذاریم) پس ارثی در کار نبوده است. و غصب شده است. و اصلا با چه حقی در جایی که هیچ حقی در آن ندارد دستور می دهد در آنجا دفن شود؟ ب: اگر روایت ابوبکر را قبول نکنیم. جناب عایشه و عثمان حق استفاده از سه وجب اتاق را داشته اند. و برای استفاده از باقی زمین باید از زنان دیگر رسول خدا و همچنین فرزند ان حضرت اجازه بگیرند. حال آیا اجازه گرفتند؟آیا این غصب اتاق رسول خدا نمی باشد؟ 1. تاريخالطبري/ترجمه،ج4،ص:1565 2. کنز العمال – المتقی الهندی – ج ۱۲ – ص ۶۸۹ 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔺از محضر عارف کامل حضرت سوال کردیم در دستورات علماى اخلاق براى سلوك، صوم، عزلت،جوع،صمت وارد شده است. كدام يك ازاينها در ترقى سالك تأثيردارد؟ فرمودند: صوم [روزه] -------------------------- @resane_ahkam
🌷 شخصی از آیت الله (ره) پرسید ، کسی شغل مناسبی پیدا نمی کند چه بکند ؟ 🍁 ایشان فرمودند : نماز جعفر طَیّار بخواند . 📗 نسخه هاے شفا بخش ، ص ۱۲۹ ---------------------------- @resane_ahkam
🌼🌸🌸🌸🌼 🌸🌺 🌸 🌸 🌼 🔺 ادامه و توضیح مطلب... ... ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻏﺮﺏ ﻭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻏﺮﺑﻲ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﺯﻥِ ﻫﻤﺴﺮﺩﺍﺭﻱ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺩﺍﺩ، ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﻣﺨﺘﻮﻣﻪ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﺣﺮﻣﺖ ﺯﻥ ﻧﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺯﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻧﻪ ﺷﻮﻫﺮ ﻭ ﻧﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺍﮔﺮ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍﺿﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ؛ ﭼﻮﻥ ﺣﺮﻣﺖ ﺯﻥ ﻭ ﺣﻴﺜﻴﺖ ﺯﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺣﻖ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺯﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﺭﻗﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭘﻴﺎﻡ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺱ ﺭﻗﺖ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﻭ ﺷﻬﻮﺕ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻓﺴﺎﺩﻱ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﻇﻬﻮﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻟﺬﺍ ﻛﺴﻲ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺣﺠﺎﺏ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺩﺍﺩﻡ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ، ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺿﻲ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺷﻤﺎ ﺣﺪ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﺍﺟﺮﺍ ﻛﻨﻴﺪ، ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻋﺼﻤﺖ ﺯﻥ، ﺣﻖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺴﻲ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻗﻬﺮﺍ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺧﻮﺩ ﺯﻥ ﺍﻣﻴﻦ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺯﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻣﻴﻦِ ﺣﻖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻡ ﺭﺍ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺣﺮﻣﺖ ﻭ ﺣﻴﺜﻴﺖ ﺭﺍ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ، ﺑﻪ ﺯﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻭﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﺍﻳﻦ ﺣﻖ ﻣﺮﺍ ﺗﻮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺣﻔﻆ ﻛﻦ. 📚 زن در آیینه جلال و جمال @akhlaghz
🚫 لعن ... بسیار می بینیم و می شنویم که مردم به راحتی اصناف مختلف و گاهی مسئولین را به صورت دست جمعی مورد لعن و نفرین قرار می دهند ، و تفاوتی برای هیچ یک قائل نمی شوند ؛ در حالی که آنها تشخیص نمی دهند چه کسی درحقیقت مستحق لعن می باشد ، و ممکن است خود گرفتار لعن شوند.!! 🔹 از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند : چون لعنت از دهان شخصی بیرون آید ، میان او و آن شخص که به او لعنت شده تردّد می کند ، اگر آن شخص مستحق لعن باشد به او متعلق می شود و اگر نباشد به صاحبش برمی گردد .۱ 🔸 حکایت روایت شده است که نعیمان انصاری را زود به زود نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله می آوردند و آن حضرت او را به خاطر گناهی که مرتکب شده بود ، مجازات می کرد ، تا آنکه روزی او را آوردند و پیامبر حدّش زد . مردی ، نعیمان را لعنت کرد و گفت : چقدر او را نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله می آورند ؟! رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : لعنتش نکن ؛ زیرا او خدا و رسولش را دوست دارد .۲ ۱. معراج السعاده ۲. بهشت اخلاق ، ج ۱ @akhlaghz
🚫 صحبت در گوشی عده ای در محافل و دورهمی ها بدون توجه به حضور دیگری ، درگوشی حرف می زنند ؛ در صورتی که این عمل ، خلاف ادب و اخلاق اجتماعی بوده ، و قطعاً ناراحتی فرد را در پی دارد !! زیرا گمان می کند درباره وی صحبت می شود ، و یا اینکه او را محرم گفتگوی خویش ندانسته اند. 🔹 امام کاظم علیه السلام: ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺍﺗﺎﻗﯽ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻧﺪ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﻥ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺩﺭﮔﻮﺷﯽ ﺑﺎﻫﻢ ﺻﺤﺒﺖ ﻧﮑﻨﻨﺪ ، ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺍﻭ ﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺩ. -ترجمه اصول کافی ج۴ص۶۶۴ @akhlaghz
🌵 بد خُلقی برخی در بین مردم به دینداری و خوش خُلقی شهرت دارند ، اما در برخورد با اهل خانه خود ، بسیار بداخلاق و بدکلام هستند و آنها را با رفتار و کردار خود ، در فشار و اضطراب قرار می دهند ، غافل از این که روزی ، این فشار گریبان خودشان را خواهد گرفت !! 🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : بدخُلقی ، گناهی نابخشودنی است . همانا گاهی انسانی در نتیجه بداخلاقی در پایین ترین گودال های جهنم گرفتار می شود . ۱ 🔸حکایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در هنگام دفن سعد ابن معاذ ( که یکی از یاران حضرت بوده ) فرمود : فشاری شدید بر او وارد آمد و چون علت را جویا شدند ، حضرت فرمودند : چون با خانواده اش کمی کج خُلق بود . ۲ ۱. محجه البیضاء ۲. امالی الصدوق 📚بهشت اخلاق ، ج ۱ @akhlaghz
💢جایگاه مستحبات انجام دادن مستحبات - در کنار انجام واجبات و ترک محرمات - سبب قرب و نزدیکی انسان به خداوند متعال می شود . اما گاهی شاهد هستیم که افراد ،جهت انجام عمل مستحبی ، واجب خود را ترک می کنند ، و یا آنرا به تعویق می اندازند؛ برای مثال ؛در ایام جشن و یا عزاداری اهل البيت (ع) جهت توزیع نذورات ، نماز یومیه خود را دیروقت می خوانند یا بطور کلی آنرا ترک می کنند ، حال آنکه انجام واجبات و ترک گناه ، ازنظر اهمیت ، بر انجام مستحبات اولویت دارند. 🔹 امام علی (ع)مي فرماید: عمل مستحب انسان را به خدا نزدیک نمی گرداند ،اگر به عمل واجب ،زیان رساند.۱ ۱- نهج البلاغه حکمت39 @akhlaghz
✅ واسطه فیض تصور و درک بسیاری از افراد نسبت به اهلبیت علیهم السلام ، در حد شناخت حداقلی و یا شناسنامه ای است ! مثلا ، دانستن اینکه « امام زمان (عج) ، فرزند حضرت عسکری (علیه السلام ) و نرجس خاتون (س) ، و از نسل پیامبر (ص) » می باشد ، صحیح بوده اما کافی نیست... ‼️ لازم ترين موضوع، درك و تصور صحيح از « مقام » امام زمان(عج) است و اگر تصور ما صحيح شد بسياري مسائل بعدي خود به خود روشن مي شود.  🔹 در دعاي شريف ندبه مي خوانيم:  «اَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأرْضِ وَ السَّماءِ»؛ يعني كجاست آن سببي كه بين زمين و آسمان عامل اتّصال مادون به مافوق است.  اين همان مفهوم واسطه فيض است؛ يعني امام(ع) واسطه بين خدا و كلّ عالم هستي است و اگر متوجّه شويم كه امام(ع) يك حقيقت و يك مقامند در عالم، مي رسيم به اين كه حتّي ملائكه هم وجود خود را از امام مي گيرند.۱ ۱- مبانی معرفتی مهدویت . حیات طیبه @akhlaghz
حجاب ، حق الهی ...❕ ﺷﺒﻬﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺫﻫﻨﻴﺖ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻫﺴﺖ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﺣﺠﺎﺏ ﺑﺮﺍﻱ ﺯﻥ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﻭ ﺣﺼﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﺷﻮﻫﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺣﺠﺎﺏ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺿﻌﻒ ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﺯﻥ ﺍﺳﺖ. ﺭﺍﻩ ﺣﻞ ﺍﻳﻦ ﺷﺒﻬﻪ ﻭ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺣﺠﺎﺏ ﺩﺭ ﺑﻴﻨﺶ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻛﻪ ﺯﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﻣﻠﺎ ﺩﺭﻙ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﺠﺎﺏ ﺍﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺧﻮﺩﻡ ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮ ﻛﺮﺩﻡ، ﺣﺠﺎﺏ ﺯﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﺮﺩ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﻣﺮﺩ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﺭﺍﺿﻴﻢ، ﺣﺠﺎﺏ ﺯﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺑﺪﻫﻨﺪ ؛ [بلکه] « ﺣﺠﺎﺏ ﺯﻥ، ﺣﻘﻲ ﺍﻟﻬﻲ » ﺍﺳﺖ.‼️۱ 🔹 خداوند متعال در قرآن می فرماید : { يٰا أَيُّهَا اَلنَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوٰاجِكَ وَ بَنٰاتِكَ وَ نِسٰاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذٰلِكَ أَدْنىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلاٰ يُؤْذَيْنَ وَ كٰانَ اَللّٰهُ غَفُوراً رَحِيماً﴾ اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند[به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزندهء مهربان است. ۲ ۱- زن در آیینه جلال و جمال (جوادی آملی) ۲-سوره احزاب ۵۹ 🔻 ادامه دارد ... @akhlaghz
⚡️بدگمانی به پروردگار برخی نسبت به خداوند متعال سوءظن دارند و با بدبینی درباره او اظهارنظر می کنند ! مثلا می گویند : « خدا قطعا این کار ما را حل نخواهد کرد » ، یا « خداوند همیشه چرخ روزگار را برعلیه ما می چرخاند » ، یا « بخاطر گناهی که کرده ایم به آتش قهر خدا خواهیم سوخت» و ... درحالیکه پروردگار عالم ، با انسان مطابق گمانش رفتار می کند ، خواه این گمان خیر باشد یا شر ...!! 🔹امام رضا علیه السلام: به خداوند گمان نیک ببر ، زیرا خدای عزوجل می فرماید : من نزد گمان بنده مومن خویشم ، اگر گمان او به من نیک باشد مطابق آن گمان با او رفتار می کنم ، و اگر بد باشد نیز مطابق همان گمان بد او عمل می کنم. . میزان الحکمه @akhlaghz