👇👇👇
🌾ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم
🍃بي بي فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در سال ۱۷۳ هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشود.[۱] پس از آنكه مأمون عباسي در سال ۲۰۰ هجري امام رضا (عليه السّلام) را به خراسان دعوت كرد، حضرت معصومه(سلام الله علیها) به همراه عده از برادران و بستگان، پس از يك سال به انگيزه ديدار برادر وارد ايران شده در كتاب «حضرت معصومه فاطمه ثاني» آمده است: «پس از ولايت عهدي امام رضا (عليه السّلام) آن بني هاشم علي (عليه السّلام) كه مدت ها همواره تحت شكنجه و فشار حكام جور بودند با شنيدن اين خبر به عنوان ديدار حضرت رضا (عليه السّلام) از مدينه به خراسان رهسپار شدند. اين گروه در حدود ۴۰۰ نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه(سلام الله علیها) بود.»[۲]
🍃حسن بن محمد بن حسن قمي مي نويسد: «وقتي حضرت معصومه(سلام الله علیها) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عده اي از آن ها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه در همانجا بيمار شدند. از همراهيان سوال كرد از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ايشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اينجا به قم منتقل كنيد! اشتهاردي مي نويسد:
🍃«پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه را گرفتند حدود ۲۳ نفر از آن ها كشته شدند گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند. نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بني عباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد».[۳]
به اين نكته بايد توجه داشت كه «از همان قرن اول هجري تشيع در قم رواج يافته بود. و اين شهر از سوي امامان شيعه به عنوان پناهگاه شعيه محسوب مي شد و خيل عظيمي از پيروان اهل بيت (عليهم السّلام) را در خود جاي داده بود از جملۀ اين پيروانِ اهل بيت، خاندان اشعري بودند».[۴]
🍃شيعيان قم پس از اطلاع از ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ساوه ايشان رسيدند و از آن حضرت درخواست كردند به شهر قم تشريف فرما شوند. علي اصغر مي نويسد:
🍃«قول درست اين است كه خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و (حركت او به سوي قم) به مردم قم رسيد. آل سعد اشعري اتفاق كردند كه به خدمت او برسند و از ايشان درخواست نمايند به قم بيايد. از ميان ايشان موسي بن خزرج[۵] بيرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسيد. زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر كشيد و به سراي خود فرود آورد».[۶]
🍃ورود حضرت معصومه به قم تقريباً در ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري بوده است.[۷] يوسف علي يوسفي مي نويسد:
🍃«حضرت معصومه روز يكشنبه ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري قمري برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت».[۸]
🍃 خانه موسي بن خزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه[۹] كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كرده اند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.[۱۰]
منبع: پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام
--------------------------------------------------
پی نوشت:
[۱]- مسعودي، علي بن حسين؛ مروج الذهب، قم، منشورات دارالهجره، ج۳، ص ۳۳۶.
[۲]- محمدي، اشتهاردي، محمد؛ حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، علامه، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸.
[۳]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۸.
[۴]- قمي، حسن بن محمد بن حسن، پيشين، ص ۲۱۳.
[۵]- از اصحاب امام رضا (عليه السّلام): محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹.
[۶]- فقيهي، علي اصغر؛ تاريخ مذهبي قم، قم، حكمت، ۱۳۵۰، ص ۸۶-۸۵.
[۷]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹.
[۸]- يوسفي، يوسف علي؛ شهيده غربت، قم، كوثر، ۱۳۸۶، چاپ اول، ص ۷۴ به نقل از نرم افزار نجوم اسلامي.
[۹]- ستيه مخفف سيدتي است (فقيهي، علي اصغر، پيشين، ص ۸۷).
[۱۰]- همان، ص ۸۷-۸۶.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
استاد شجاعی- قسمت سیزدهم.mp3
4.58M
🔊 #صوت_مهدوی ( #پادکست)
📝 موضوع: #دولت_کریمه_امام_عصر
📌 قسمت سیزدهم
👤 استاد دکتر #شجاعی
📜 #سلسله_مباحث_مهدویت
✅ کانال "مهدیاران"
http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c
📣📣📣📣📣با سلام و احترام
🌺دارالقرآن آیت الله مکارم (مد ظله العالی) برگزار می کند:
ادامه دوره "تدبر درکلام وحی" (آغاز تدبر در جزء 29 قرآن کریم)
🌺زمان شروع دوره: سه شنبه 13 آذرماه ساعت 9/30
🌺مدرس دوره: خانم صباغی
🌺تلفن تماس :32229637
⭕️ چرا نوزادها بی دلیل گریه می کنند؟
❄️ پرسیده بود:
نوزادها چرا بی دلیل، گاهی می خندند و بی درد، گاهی گریه می کنند؟!
امام صادق عليه السلام به مفضّل فرمود: هیچ نوزادی نیست مگر اینکه امام زمان خودش را می بیند و با او نجوا میکند!
گریه های نوزاد براي غیبت امام است و خنده هایش برای آمدن امام به سمت او. امّا زمانی که نوزاد زبان باز می کند، درِ این رحمت بر او بسته می شود و بر دلش مُهر فراموشی می خورد.
📚 بحارالانوار، جلد بیست و پنج ، صفحه سیصد و هشتاد و دو
نشر دهید
🍃کانال درســ أخلاقــ🌹👇👇
@dars_akhlagh1342
هدایت شده از ارزانسرای کفش و صندل کیانی 👠
#اول_رضایت_امام_زمان_درنظر_بگیر
آیتالله بهجت قدسسره: 🌺
چقدر سخت است، اگر برای ما این امر ملکه نشود که در هر کاری که میخواهیم اقدام کنیم و انجام دهیم، ابتدا رضایت و عدم رضایت امام زمان علیهالسلام را در نظر نگیریم و رضایت و خوشنودی او را جلب ننماییم!
در محضر بهجت، ج۱، ص۸۹
👈 کمی تا بهجت🌷
@behjat135
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
🌹 راه درست #ترویج_حجاب
🔷 بعضی از دوستان میپرسن که برای "ترویج عالمانه حجاب" باید چیکار کنیم؟
💢 ببینید برای ترویج حجاب لازم نیست که حتما همون اول از خوبی های حجاب بگید یا با اخم کردن، بخواید مثلا نهی از منکر کنید
⭕️ علت اصلی بیحجابی، #راحت_طلبیه
شما برای مبارزه راحت طلبی مخاطبت کار کن، اون خودش حجاب رو هم به بهترین شکل ممکن خواهد پذیرفت
💢 در واقع کسی که بیحجابی میکنه، بنده خدا ده پله قبل توی بحث راحت طلبیش گیر کرده.
شما مشکل راحت طلبیش رو حل کن، اون کاملا عاقلانه و عمیق و قشنگ، حجاب رو خواهد داشت...👌
🌺 @IslamLifeStyles
هدایت شده از تدبر در کلام وحی
🔶برگزاری همایش تدبر در زیارت جامعه کبیره
🔹همراه با اعطای گواهینامه پایان دوره
🔸زمان: 6 و 7 دی ماه 97
✅روز پنجشنبه ساعت 13:30 الی 17:30
✅روزجمعه ساعت 8 الی 12
🔹ثبت نام به صورت حضوری در موسسه تدبر انجام می شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر مراجعه به لینک زیر👇
🔗yon.ir/jamehkabir
🆔 @tadabor_channel
👇👇👇
♨️سوال:
🔰شب اول قبر از کي شروع ميشه؟،آيا شب اول مردن يا شب اولي که به خاک سپرده می شود؟
✍️پاسخ:
✅قبل از هر چيز لازم است چند نکته را متذکر شويم.
1. انسان پس از مرگ وارد عالمي مي شود به نام«عالم برزخ» حيات برزخ و حقيقت باطن همين عالم دنياست. دنيا ظاهري دارد و باطني، ظاهر دنيا که بدان عالم مُلک گفته مي شود همين دنياي مادي که ما در آن زندگي مي کنيم که خصوصيات خاص خودش را دارد(مکان، زمان، مادي بودن...) همين دنيا باطني دارد که بعضي خصوصيات عالم دنيا را داراست. مثلاً شکل و اندازه و رنگ و بو در آن عالم هم وجود دارد و لکن ماده در آنجا نيست. صورت مردمان برزخي رنگ و اندازه مشخصي دارد و در آنجا خوشحالي و مسرّت و غضب و نگراني هست در آنجا نور هست و لکن آنجا ماده نيست[1].
2. در بعضي از روايات از همين حيات برزخي به«عالم قبر» تعيير شده است. در روايتي است که از امام صادق ـ عليه السّلام ـ پرسيدند: برزخ چيست آن حضرت فرمود: قبر از هنگام مرگ آدمي است تا روزي که قيامت مي شود[2].
پس مراد از قبر در بعضي روايات اين گودال خاکي که بدن ميت در آن جا مي گيرد، نيست بلکه باطن همين قبر مراد است که همان عالم برزخ است از آنجايي که قبر خاکي جايگاه و محل استقرار بدن جسماني است و عالم برزخ نيز جايگاه استقرار روح انسان است به عالم برزخ عالم قبر نيز گفته مي شود[3].
در روايت مفصّلي است از حضرت اميرالمؤمنين که آن حضرت در وصف مرگ انسان و انتقال او به قبر و شاهدات او در قبر توضيحاتي مي فرمايد که ما به قسمتي از آن اشاره مي کنيم، در بخشي که مربوط به مرگ مؤمنان و مشاهدات آنان است اين چنين مي فرمايد: ... او مي شناسد کسي را که او را غسل مي دهد و قسم مي دهد افرادي را که جنازة او را حمل مي کنند که به سرعت ببرند و زودتر به خاک بسپارند و وقتي که او را وارد در قبرش مي کنند دو مَلَک به نزد او مي آيند و آن دو، دو فرشتة بازپرسي و باز جوئي کننده از عقائد و کردار او هستند ...
با توجه به دو نکته ياد شده و اين بخش از روايت حضرت اميرالمؤمنين مي توانيم نتيجه مي گيريم که شب اول قبري که در روايات ما براي اموات ذکر شده و شرح حال آنها در قبر مي باشد مراد شب اولي که ما به حساب دنيايي مي سنجيم نيست
يعني اين چنين نيست که اگر قسمتي را صبح دفن کنند حتما 10 يا 12 ساعت بايد بگذرد تا شب هنگام شود آنگاه فرشتگان پرس و جو بيايند و از او سؤالاتي بنمايند بلکه به محض دفن شدن فرشتگان بازپرس به سراغ ميت مي آيند چرا که عالم برزخ شب و روزي چون عالم دنيا ندارد و اگر شبي براي ميّت ذکر شده است، شايد شب براي او مشتمل مي شود
درست شبيه حالت خواب که آدم در خواب مي بيند در شبي هولناک را مي گذراند و حال آنکه در وسط روز خوابيده است همانگونه که در وسط روز انسان خواب شب تار را مي بيند، همين طور است که انسان را در روز دفن مي کنند و همان لحظه شب اول قبر او باشد در حقيقت ميت در عالم قبر و برزخ شب براي او نمايان مي شود در اين روايت هم آمده به محض دفن کردن ميت فرشتگان بازپرس به سراغ ميت مي آيند.
البته شب اول قبر تنها براي کساني نيست که دفن مي شوند حتي کساني هم که بدنشان دفن نمي شود، باز عذاب قبر دارند سؤال قبر دارند شب اول قبر هم خواهند داشت وقتي قبر را به معني عالم برزخ گرفتيم و شب آنجا را هم، مخصوص به وضع آنجا دانستيم لذا لازم نيست تا حتماً ميت دفن شود آنگاه مراسم شب اول قبر برزخ صورت پذيرد[4].
[1] . ر.ک طهراني، سيد محمد حسين، معاد شناسي، ج 2، ص 185، جوادي آملي عبدالله، معاد و قرآن، ج 4، ص 218.
[2] . نورالثقلين، ج 3، ص 554.
[3] . ر.ک طهراني، سيد محمد حسين، معاد شناسي، ج 2، ص 194، 195، سبحاني، جنب الدحيات، ج 4، ص 238.
[4] . ر.ک، جوادي آملي، عبدالله، معاد شناسي، ج 21، ص222.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
🔸پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) به اباذر فرمودند :
ای اباذر، اگر چیزی از تو بپرسند که آن را ندانی، بگو نمیدانم. در این صورت از عواقب آن نجات مییابی و به چیزی که نمیدانی فتوا نده که از عذاب قیامت نجات یابی.
#احادیث
💠 @samtekhoda3
آیت الله العظمی بهجت:
با کسی نشست و برخاست بکنید که همین که او را دیدید به یاد خدا بیفتید ، به یاد طاعت خدا بیفتید؛ نه با کسانی که در فکر معاصی هستند و انسان را از یاد خدا باز می دارند.
#یاد_خدا #رفاقت #طاعت #فکر
---------------------
@resane_ahkam
💕امام رضا (ع):
خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير می اندازد و گويد:
صدايیست كه دوست دارم آنرا بشنوم❤️
و در اجابت دعاى منافق عجله می کند و گويد: صدايیست كه از شنيدنش بدم مى آيد.
---------------------
@resane_ahkam
☘️ علّامه تهرانی (ره) :
🍁 در بوسیدن دست پدر و مادر برکتی است مخصوص خود آن و در جای دیگری پیدا نمی شود.
----------------
@resane_ahkam
#سرچشمه_صلوات_است
آیت الله بهجت (ره) میفرمودند: «ترک صلوات و دعا کردن به دعاهای شخصی، مانند رها کردن سرچشمه و به دنبال جوی آب و یا حوض گشتن است؛ زیرا وقتی برای وسعت مقام و درجه واسطه فیض دعا میشود، دعاهای شخصی هم در آن گنجانده شده است».
-----------------------
@resane_ahkam
#سید_علی_قاضی
محال اســت انسانـی به جــز از راه
سیدالشهــدا علیه السـلام به مقــام
توحید برسد . سـریان فیوضــات و
خیرات از مسیرحضرت سیدالشهدا
علیه السلام اســت و پیشکــار ایـن
فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم
ابالفضل العباس علیه السلام است
#سیدالشهدا #توحید #خیرات #راه
--------------------
@resane_ahkam
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
حرفی که به کسی یا فرزندت میزنی، دانه است و فکر او زمین.
ببین در این زمین چقدر بذر میتوان پاشید؟
اگر در یکمتر زمین یک کیلو گندم پاشیدی، همه دانهها سبز نمیشوند، تازه اگر هم دربیایند، همدیگر را خفه میکنند.
موعظه زیاد، باعث میشود که حرفها همدیگر را لِه کنند، همدیگر را بپوشانند.
@haerishirazi
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
🔹 امشب هوای کربلا دارد دل من
حال و هوایی آشنا دارد دل من
🔹 شش گوشه ات را تا نبینم بیقرارم
اصلا مگر بی تو صفا دارد دل من
🔸 صلی الله علیک یا اباعبدالله
➡️ @samtekhoda3
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
🏮#تلنگر
"آب را گل نکنید...
شاید این آب روان، میرود پای سپیداری..."
صبر کن ای سهراب!
صد سپیدار فدایِ اشکِ نوزادان باد!
#آب را گِل نكنید...
شاید از دور #علمدار مهدی
مَشکِ طفلان بر دوش، غم و غصه بر دل؛
می رسد تا كه از این آبِ روان،
پُر كند مَشکِ تهی، بِبَرَد جرعه آبی برساند به یمن
تا علی اصغرِ بی شیرِ #یمن
نفسش تازه شود و بخوابد آرام...
آب را گل نكنید...
✅ کانال "مهدیاران"
http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c
هدایت شده از شرح خطبهی فدکیه
🔹 امام زمان(ع) می فرمایند:
🍃 اگر طلب مغفرت و آمرزش برخى از شما براى یکدیگر نبود، تمام اهل زمین هلاک مى گشتند.
📖 دلائل الامامة، ص297
@sharheekhotbeefadak
هدایت شده از 🌸 دختــران چــادری 🌸
🍃🎈
💠دخترخانوم خوشگل !
💠آقا پسر خوشتیپ !
👌لطفا ڪنار آینہ اتاقت بنویس:
طورے آرایش ڪن؛
لباس بپوش؛
و تیپ بزن ڪہ؛
"امام زمـــــان" نگاهت ڪنہ نہ مردم ...
#ترڪ_یڪ_گناه_به_نیت_فرج☘
🌸 @clad_girls 🌸
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا کوفه مقرّ حکومت حضرت مهدی(عج) می شود؟
✍️ پاسخ:
✅ در تاریخ اسلام شهر كوفه عراق مَثَل بیوفایی است و مردمان آن شهر به پیمان شكنی شهره شدهاند، با این حال در بعضی روایات که به جزئیات حکومت امام زمان(عج) اشاره شده است، نامی از كوفه نیز برده شده است، با شنیدن نام کوفه بعنوان مقر حکومتی امام زمان(عج) این سؤال مطرح می شود كه چرا كوفه معین شده به عنوان مقرّ حكومتی آن حضرت با این كه كوفه سابقة بی وفایی داشته است در جواب باید گفت:
اولاً:
ارادة الهی به این تعلق گرفته كه حكومت جهانی آن حضرت، با مركزیت كوفه مستقر شود و نهضتی كه نوید آن را خاتم الانبیا ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ جملگی داده اند و بسیار بر آن تاكید كرده اند برخی از ناحیه پروردگار مشخص شده كه شروع انقلاب آن حضرت از مكه باشد و بعدها مقر حكومت او هم در كوفه باشد.
ثانیاً:
بی وفایی مردم كوفه در برهه ای از زمان دلیل نمی شود كه آینده ای كه معلوم نیست چه زمانی است باز مردم آن جا متصف به بی وفایی باشند. آینده برای ما معلوم نیست به علاوه این كه بی وفایی مردم كوفه در زمان امام علی ـ علیه السلام ـ و امام حسین ـ علیه السلام ـ باعث بی اعتبار كردن آن سامان نمی شود چون كه در روایاتی از ائمه اطهار نقل شده كه كوفه و اهل آن را مورد مدح قرار می دهند كه از آن جمله این روایات می باشند.
عبدالله بن ولید می گوید بر امام صادق ـ علیه السلام ـ وارد شدیم در زمان مروان آن حضرت به ما فرمود شما از كجایید (اهل كجایید) ما گفتیم: از اهل كوفه. حضرت فرمود: نیست سرزمینی از سرزمینها و شهری از شهرها كه بیشتر از اهل كوفه به ما محبت داشته باشد (یعنی اهل كوفه بیشتر از تمام شهرها به اهل بیت محبّت می ورزند)....[۱]
اگر این روایت را خاص آن زمان بدانیم بالاخره این نتیجه را می گیریم كه بی وفایی زمان خاصی باعث نمیشود كه در هر زمان آنها اهل مكه باشند بلكه در زمان امام صادق ـ علیه السلام ـ مورد مدح آن حضرت قرار می گیرند.
در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده كه حضرت فرمود:
ولایت ما بر آسمانها و زمین و كوهها و شهرها عرضه شد و هیچ كدام ولایت ما را چون اهل كوفه قبول نكردند.[۲]
پس با وجود این روایات معلوم می شود بی وفایی گروهی خاصی باعث نمی شود كه در تمام زمانها اهالی یك شهر متهم به بی وفایی گردند. بلكه در هر زمانی باید اهل آن جا را به خصوصه مورد امتحان قرار داد تا معلوم شود آیا مؤمنان راسخی در اهداف خود هستند یا نه.
ثالثاً:
مكان كوفه مكان مقدسی است شاید به اعتبار قداستی كه دارد خداوند اراده فرموده كه مقر حكومتی تنها منجی عالم و یگانه مصلح جهانی در این مكان مقدس باشد (ما كه از مصالح و حكمت الهی بیخبریم) و این ربطی به وضعیت مردم آن جا ندارد كه آیا در تاریخ سابقه خوبی دارند یا ندارند.
روایاتی در این باب وجود دارد كه دلالت بر قداست مكان كوفه می باشد از جمله این روایات:
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرماید: كوفه باغی از باغهای بهشت است در آن قبر نوح و ابراهیم و... قبر سید اوصیاء امیر المؤمنین آن جاست.[۳]
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرماید: یك درهم انفاق در كوفه مانند ۱۰۰ درهم انفاق در غیر كوفه به حساب می آید و دو ركعت نماز خواندن در كوفه ۱۰۰ ركعت به حساب می آید.[۴]
رابعاً:
حتی بر فرض اینكه بپذیریم اهل كوفه همگی و همواره دارای چنین ویژگی هستند میتوان گفت كه؛ ما روایاتی در باب نشانههای ظهور داریم كه اشاره به تخریب كامل كوفه و قتل عام كلیه ساكنان آن به دست سفیانی دارند؛ كه از جمله میتوان به این روایات اشاره كرد: سپاه سفیانی وارد كوفه میشوند و احدی را فرو نمیگذارند جز اینكه به قتل میرسانند.[۵]
سفیانی سپاهی را به سوی كوفه گسیل میدارد كه تعدادشان هفتاد هزار نفر میباشند، اهل كوفه را میكشند و به دار میزنند و اسیر میگیرند.[۶]
از اینرو میتوان گفت ساكنان كوفهای كه مركز حكومت حضرت قرار میگیرد، اهالی سابق آن نیستند بلكه مؤمنانی هستند كه از اقصی نقاط جهان به مركز حكومت حضرت ولیعصر(ع) میآیند. چنانكه حدیث شریف میفرماید:
هنگامی كه قائم(ع) وارد كوفه شود، هیچ مؤمنی نمیماند، جزاینكه در آنجا باشد و یا به سوی آن عزیمت نماید.[۷]
برای مطالعه بیشتر به كتابهای زیر مراجعه نمایید:
۱. مهدی موعود، مترجم علی دوانی؛
۲. الارشاد شیخ مفید.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مهدویت
♨️سوال :
🔰عقیقه یعنی چی؟ چه احکامه داره ؟
✍پاسخ :
✅عقیقه قربانی کردن حیوان برای تولد بچه است .
مستحب است که پدر و مادر برای اولادی که متولد می شود ،چه دختر باشد یا پسر عقیقه کنند، اما آداب و نکاتی که راجع به عقیقه وجود دارد :
1 - عقیقه باید گوسفند ، بز یا شتر باشد . حیوان دیگری مثل مرغ و امثال آن کفایت نمى کند. اگر شتر عقیقه کند، باید پنج یا شش ساله باشد . بهتر است شش سال یا بیش تر داشته باشد . اگر بز باشد ، یک ساله یا بیش تر باشد . اگر گوسفند باشد ، شش یا هفت ماهه باشد .بهتر است گوسفند لاغر نباشد و فربه باشد. هم چنین بهتر است گوسفند کور، و بسیار لنگ نباشد که راه رفتن برای او دشوار باشد. نیز مغز و شاخ گوسفند هم نشکسته و اخته هم نشده باشد.
2- مشهور میان علما آن است که : مستحب است براى پسر حیوان نر و براى دختر حیوان ماده عقیقه کنند. چنانچه حیوان غیر همجنس باشد ، صحیح است.
3- در استحباب عقیقه فرقى بین نوزاد اول و دوم و غیره نیست . بهتر است در روز هفتم نوزاد عقیقه نماید . تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده، بر پدر مستحب است برای فرزند عقیقه کند . اگر پدر و مادر عقیقه نکردند ، بعد از بالغ شدن بر خود شخص مستحب است که عقیقه کند . در روایات آمده است که در سلامت شخص تأثیر فراوان دارد.
4 - کسانى که قدرت مالى ندارند ، مستحب است هر زمانى که قدرت پیدا کردند، براى نوزاد خود عقیقه کنند.
5- مستحب است که گوشت عقیقه را بپزند و به مؤمنان اطعام نمایند . گوشت آن را خام تصدق نکنند. اگر چه خام هم بدهد ،خوب است ،ولی بهتر است که حداقل آن را با آب و نمک بپزند و به مؤمنان بدهند و در حق نوزاد دعا نمایند. نیز مستحب است استخوان های حیوان عقیقه شده را نشکند ،بلکه از بند ها جدا کند .
6- مکروه است که مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد (عائله پدر نوزاد) از عقیقه بخورند .کراهت، نسبت به مادر بیش تر است. بهتر است که عیال پدر و مادر هم که در خانه ایشان می باشند، از آن گوشت و طعام نخورند.
7- از مالیدن خون عقیقه بر سر طفل خود داری شود.
8- مستحب است در هنگام کشتن گوسفند عقیقه دعا بخواند. از امام صادق علیه السلام روایت شده: وقت ذبح عقیقه این دعا را بخواند:
« بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ(به جای فلان اسم نوزاد را بگوید) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ ».
در روایت دیگری وارد شده که این دعا را بخواند :ْ «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ الْعِصْمَةَ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرَ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةَ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ »پس اگر نوزاد پسر باشد بگوید: اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلُّ مَا صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَى سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ وَ رَسُولِکَ وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین اللَّهُمَّ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ و شعرها بشعره و جلدها بجلده اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لفلان بن فلان( اسم نوزادو پدر ش را بگوید).
🌏کانال رسمی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#احکام
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
🔸 نماز اول ماه به همراه صدقه اول ماه را فراموش نکنید !
🔹 امروز یکشنبه هجدهم آذر ماه و اول ماه ربیع الثانی میباشد.
#حجت_الاسلام_حسینی_قمی
💠 @samtekhoda3
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
🏞 #عکس_نوشته
📝 #چکیده_پادکست دولت کریمه امام زمان از استاد دکتر محمد #شجاعی
📌 دوران ملکوتی...
✅ واحد مهدویت مصاف👇
@Mahdiaran
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
استاد شجاعی- قسمت پانزدهم.mp3
5.91M
🔊 #صوت_مهدوی ( #پادکست)
📝 موضوع: #دولت_کریمه_امام_عصر
📌 قسمت پانزدهم و پایانی
👤 استاد دکتر #شجاعی
📜 #سلسله_مباحث_مهدویت
✅ کانال "مهدیاران"
http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c
🌸 علامه تهرانی (ره) :
☘ از اجناسی در بازار خرید کنید که در مقابل دید دیگران نبوده است.
🌺 غذایی که چشم کسی در آن است نور و برکتش از بین می رود و چه بسا موجب برخی از امراض صعب العلاج گردد.
📖 نور مجرد ج 2 ص 529
----------------------
@resane_ahkam
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
🖌 بچه هایمان را با حرف هایی که ظاهرشان قشنگ و باطنشان خراب است آشنا کنیم.
دلت پاک باشد؛یعنی: این همه دستورات دین مهم نیست
⚡️چگونه می شود با اعتنانکردن به خدا و امر الهی دل پاک باشد؟
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
#اولویتهای_فراموش_شده
🔹فقط علمی ارزنده است که مایه اصلاح شود.
🔸سوالی ارزشمند است که مایه اصلاح شود.
و به همین شکل
💎 ارزش،
در اصلاح
نهفته است؛
نه در اطلاع.
🌈 راه را گم نکنیم...
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
#کلیدهای_تربیتی
#تربیت_در_آیات_و_روایات
⚡️تقسیم بندی دین به اعتقادات و اخلاق و احکام خیلی دقیق نیست؛
چرا که شما نمی توانید مرزی بین احکام و اخلاق قائل شوید.
تقسیم بندی دینی که در نصوص دیده می شود عبارت است از:
🔸علم و عمل
و یا همان
🔹باور و رفتار.
و گویا یک به هم پیوستگی هم در این دو دیده می شود.
💎 امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند
اذا علمتم فاعملوا!
وقتی دانستید عمل کنید.
و لذا تربیت دینی، یعنی ترکیب علم و عمل.
✴️ پس به ازای هر دانشی عملی را توقع کنید والا تربیتتان ناقص است.
✴️ و دائم دنبال انتقال نکات دانشی نو نباشید بلکه مسیری را بروید که به همان دانسته ها اهتمام ورزیده شود.
🔍 خلاصه عمل را پی گیری کنید و تا حصول درونی شدن آن، از پی گیری خسته نشوید.
🖌با درونی شدن یک شاخص دینی در فرد، کم کم نور ایمان در قلب او وارد می شود و جا برای سایر امور باز می شود.
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2