👇👇👇
♨️سوال:
🔰بعد از حضرت عیسی (ع) و قبل از حضرت محمد (ص) چه کسی بر روی زمین حجت بود؟
✍️پاسخ:
✅حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.»
همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲]
از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است.
اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند:
«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!»
در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر" شمعون" و" یوحنا" بود و نام سومین" بولس" و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.»
در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳]
از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴]
[۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱.
[۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه.
[۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱.
[۴]. داستان پیامبران یا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
♨️ @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
❤️ #وظایف_مشترک_زن_و_شوهر
6⃣ سپاسگزاری قلبی و زبانی
#حجت_الاسلام_حسینی_قمی
💠 @samtekhoda3
این بقیه الله:
سلام بر شما که به موقع، حماسه میسازید
زمان شناسید و فعالیت را به نشستن و سکون
و
تأثیر مثبت بر خلقت را بر روزمرگی ترجیح میدهید
👈همايش عظيم ميثاق باولايت
نكوداشت حماسه9دي
امشب مسجدالزهراهپكو.
یامهدی 💐
👇👇👇
♨️سوال:
🔰هنگام قیامت آیا کعبه هم ویران می شود؟
✍️پاسخ:
✅در اینباره به طور خاص مطالبی از احادیث یا آیات به دست نیامد. اگر بخواهیم با توجه به کلیات نظر بدهیم باید بگوییم که: در قیامت زلزله های مهیب و وحشتناکی رخ می دهد که تمام کوه ها را مانند غباری در هوا می پراکند. پس هیچ چیز باقی نخواهد ماند. مقداری از اوصاف قیامت در قرآن این گونه بیان شده است:
إِذَا السَّمَاءُ انفَطَرَتْ* وَ إِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثرَتْ* وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ؛[انفطار، آيات ۱ الي۳] آن گاه كه آسمان بشكافد،* و آن گاه كه ستارگان پراكنده شوند،* و آن گاه كه دریاها به هم بپیوندند.
إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ* وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ* وَ إِذَا الجْبَالُ سُیرِّتْ؛[تکویر، آيات ۱ الي۳] چون خورشید بىفروغ شود،* و چون ستارگان فرو ریزند،* و چون كوهها از جاى خود بشوند.
وَ تَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ؛[قارعه/۵] كوهها چون پشم رنگارنگ حلاجى شده مىگردد.
إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالهَا(۱) وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا؛[زلزله آيات ۱و۲] آن گاه كه زمین لرزانده شود به سختترین لرزههایش،* و زمین بارهاى سنگینش را بیرون ریزد.
اما یک احتمال دیگر نیز می توان درباره کعبه داد. و آن اینکه از زمین بالا رود، همانگونه که این مطلب درباره زمین کربلا بیان شده است:
حضرت على بن الحسین علیهما السّلام فرمودند: خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از اینكه زمین كعبه را خلق كند و آن را حرم قرار دهد زمین كربلاء را آفرید و آن را حرم امن و مبارك گرداند، و هر گاه حق تعالى بخواهد كره زمین را لرزانده و حركتش دهد (كنایه از قیامت باشد) زمین كربلاء را همراه تربتش در حالى كه نورانى و شفّاف هست بالا برده و آن را در برترین باغهاى بهشت قرار داده و بهترین مسكن در آنجا مىگردانش و ساكن نمىشود در آن مگر انبیاء و مرسلین این زمین بین باغهاى بهشت مىدرخشد همان طورى كه ستاره درخشنده بین ستارگان نورفشانى مىنماید.[۱]
اما شاید روز قیامت، پایان تاریخ کعبه باشد، همان گونه که در بعضی از روایات، سنت های کعبه تا روز قیامت مستمر معرفی شده است.
خداوند عزّ و جلّ دوست داشت كه سایر بندگان و عبادت كنندگان، مانند ملائكه عبادت كنند، لذا در آسمان چهارم محاذى عرش خانهاى قرار داد كه بدان ضراح مىگفتند، سپس در آسمان دنیا خانهاى بنا نهاد كه آن را بیت المعمور مىگفتند و آن محاذى ضراح بود، آنگاه خانه كعبه را وضع نمود در برابر بیت المعمور و محاذى آن، و آدم ابو البشر را دستور داد تا بگرد آن طواف كند، و خداى عزّ و جلّ بر آدم گناهش را ببخشود و این امر در اولاد آدم تا روز قیامت جارى گشت.[۲]
از امام ششم علیه السّلام كه: خدا آفریدهاى بیش از فرشتهها نیافریده، و البته هر روزى ۷۰ هزار فرشته فرو شوند، و بگرد بیت المعمور بگردند، از آن پس فرو شوند و گرد كعبه گردند، از آن پس بزیارت قبر پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله آیند و بر او سلام دهند، سپس بیرون روند، و مانند آنها پیوسته تا روز قیامت فرو شوند.[۳]
[۱]. كامل الزیارات، ص: ۲۶۸.
[۲]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص: ۹۱.
[۳]. بحار الأنوار ، ج۵۶، ص: ۱۷.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰فلسفه گفتن سه الله اکبر بعداز نماز ها چيست؟
✍️پاسخ:
✅پس از نماز استحباب دارد سه بار تکبير گفتن است و مردم آن گونه که متعارف است دستها را هنگام تکبير تا برابر گوشها بالا مىآورند. ولى متأسفانه اين عمل به صورت کشيدن دستها بر روى ران و... درآمده که بايد با ارشاد و تبليغ اين رفتار را اصلاح نمود.
هرچند بسياري از نمازگزاران پس از سلام نماز، سه مرتبه با حرکت سر و يا احيانا تکان دادن مختصر دست، نماز را خاتمه مي بخشند، اما چنين کيفيتي در روايات و منابع فقه توصيه نشد (البته حرام هم نيست!) و در مقابل آنچه مورد توصيه روايات و در نتيجه فتواي مراجع محترم تقليد است، اين مي باشد: «مستحب است نمازگزار پس از اتمام نماز، سه مرتبه دست ها را تا مقابل گوش ها بلند سازد و در همين حالات سه مرتبه الله اکبر هم بگويد»
(مضمون تلفيقي از دو حديث، ر.ک: وسائل الشيعه، ج4 باب 14 (ابواب التعقيب) ح1 و 2؛ عروه الوثقي 1/ صلوه، في التعقيب، الاول ...)
الف) علت استحباب چنين رفتاري
يکي از شاگردان حضرت امام صادق، عليه السلام مي گويد: از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدم به چه علت نمازگزار پس از سلام نماز سه مرتبه تکبير گفته و با هر تکبير دستها را بلند مي کند؟
ايشان پاسخ فرمودند: بدين علت که وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه را فتح نمود، نماز جماعت ظهر را با اصحابش در کنار حجر الاسود اقامه کرد و آنگاه که سلام نماز را داد دستها را بلند کرد و سه مرتبه تکبير گفت و اين دعا را خواند
«لا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزم الاحزاب وحده فله الملک و له الحمد يحيي و يميت و هو علي کل شيء قدير» پس رو به يارانش فرموده و خطاب کردند: اين تکبير و اين دعا را پس از هر نماز واجب بخوانيد و ترک نکنيد، که هر کس چنين عملي را پس از سلام نماز انجام دهد شکر واجبي را ادا کرده شکر الهي بابت تقويت اسلام و سپاهيان اسلام.(وسائل الشيعه 4/1030/ ب14 ح2)
ب) حکمت و اسرار عمل مزبور
شايد اين اسرار و رموز در رفتار فوق نهفته باشد: (برداشت و اقتباس آزاد از آداب نماز، مرحوم آيه الله امام خميني (ره)، 377) هر تکبير اذعان يک مرحله از سه نوع توحيد الهي است:
توحيد در خالقيت (توحيد افعالي، توحيد ذات خدا، توحيد در اسماء و صفات) و نمازگزار با هر تکبير زبان به اعتراف مي گشايد.
2- اين بلند کردن دستها و نزديک ساختن به گوش، اشاره به طرد و فرا افکندن تعلق خاطر خود به نماز است تا مبادا عجب و خود بيني در قلب او راه يابد. 3- اظهار ذلت، عجز، قصور و تقصير خويش در محضر مقدس حضرت باري تعالي است.
اميدواريم موفق باشيد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
هدایت شده از انتشارات تدبر در کلام وحی
کتاب #کف_خیابون
مستند داستانی جذاب و پر فروش
موضوع: #فتنه۸۸
📔مستند داستانی کف خیابون روایتی واقعی، خواندنی و تأثیرگذار از حوادث و رویدادهای سال 88 است. داستانی جذاب که مخاطب را در لحظه های حساس و نفس گیر با خود همراه می کند.
🔹خواننده همراه و همگام با روایت گر داستان، گاهی حس غرور می کند و گاه با برخی وقایع تأثر برانگیز آن اشک می ریزد. حس غرور از رشادت زنان و مردان گمنامی که با هدفی متعالی، فداکاری می کنند و بدون اینکه نامی از آن ها بر سر زبان ها باشد، مشهور در میان اهل آسمان می گردند.
🔹یکی از قهرمانان این روایت، زنی جوان است که هم شجاعتش ستودنی است هم ایثارش. هم استواری اش، دلها را مجذوب می کند و هم مظلومیتش آتش به جان می زند. زنی که حتی در این روایت، گمنام است و در آخر مظلومانه به شهادت می رسد.
🔹داستان، از حوادث فتنه 88 و عوامل اصلی و پشت پرده رونمایی می کند.
🔹متن کتاب به زبان محاوره و خیلی بی تکلف نگارش یافته که می توان ارتباط خوبی با آن برقرار کرد.
خرید:
۰۹۰۱۴۲۰۱۹۱۷
۰۹۱۰۷۵۶۳۵۱۳
@mohammadakbaryan
👇👇👇
♨️سوال:
🔰جواب مختصر برای این جمله که می گویند "یک شب که هزار شب نمی شه" چیست؟
✍️سوال
🍃اولا: که این یه شب هزار شب نمیشه، هر چند وقت یک بار تکرار می شود.
🍃ثانیا: در قران کریم آمده : «وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ [زلزله/8] و هر كس به قدر ذره اى كار زشتى مرتكب شده آن هم به كيفرش خواهد رسيد».
🖊بنابراین وقتی صحبت از یک مثقال بدی در قران امده، دیگر حساب یک شب گناه، مشخص است.
👈پس نمی توانیم چنین توجیهاتی را در ارتکاب گناه داشته باشیم.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🔹امام على عليه السلام:
🍃أيُّهَا النّاسُ! تَوَلَّوا مِن أنفُسِكُم تَأديبَها، وَاعدِلوا بِها عَن ضَراوَةِ عاداتِها
🍃اى مردم! خود به ادب [و تربيت] كردن نفْس هايتان بپردازيد و آنها را از وَلَع عادت هايشان باز داريد
📚غررالحكم حدیث 4522
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
#تمثیلات_استاد_قرائتی
#حیا
💒 معماری میکنم قربة الی الغرب
🍃 استاد قرائتی 🍃
🏚 آشپزخانه open مال ما مسلمانها نیست. مال کسانی است که عفت و حجاب نمیفهمند.
🏚 مال کسانی است که اگر مردی زنشان را ببیند برایشان فرقی نمیکند.
🏚 آشپزخانه open یعنی چه؟ یعنی هر که میآید خانم شما را ببیند؟!
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
#تمثیلات_استاد_قرائتی
#موسیقی
🌼 تو حیفی! 🌼
📢 می گویند: فلان موسیقی حلال است؟ می گویم: فرض كنید حلال، همه حلالها را باید گوش بدهی؟ بالاخره یك نواركاست با این كه ارزان هم هست شما صدای گربه روی آن ضبط نمیكنی، نوار مغز ارزش دارد هر صدایی را نباید روی آن ضبط كرد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📢 تو حیفی، ما را خدا برای آهنگ نساخته! ... شما حساب کن ... ضربه هایی که موسیقی روی اعصاب میگذارد، ... خیلی کتاب در این زمینه نوشته شده، من میگویم حلال هم باشد من گوش نمیدهم
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
👇👇👇
♨️سوال:
🔰سرنوشت کودکی که به دنیا نیامده می میرد، در قیامت چه می شود؟
✍️پاسخ:
✅در خصوص مرگ كودكان نوزاد بايد گفت:
اولا حكمت هاي گوناگوني بر اين عمر كوتاه مترتب است كه بسياري از آن بر ما پوشيده است. اما آزمون والدين چنين كودكاني و تاثيري كه چنين حادثه اي بر جامعه گذاشته، عكس العملي كه ممكن است در پي داشته باشد، همه مي تواند از حكمت هاي الهي در اين تقدير خاص باشد؛ پس اصل اين خلقت غير حكيمانه نيست.
ثانيا ساختار عالم بر اساس سنت هاي خاصي تنظيم شده كه رابطه علّي و معلولي يكي از آن هاست و معنا ندارد كه زمينه معلوليت ذهني يك كودك از قبل فراهم شود و علت تامه آن محقق گردد و معلول برخلاف آن حاصل گردد، يا علل مردن يك نوزاد يا كودك نوجوان حاصل شود. اما خداوند مانع تحقق و تاثيرگذاري اين علت گردد، همانند آن كه فردي ظالم بخواهد كودكي را به قتل برساند. اما خداوند مانع اين كار شود تا اين كودك امكان تكامل را بيابد.
ثالثا بر اساس پاره اي از روايات زمينه كسب كمال براي اين افراد بعد از مرگ فراهم مي گردد؛ يعني به دليل انكه اين افراد به نوعي مستثنا از ضابطه عادي هدف و غايت حيات بشري به حساب مي آيند و در عين حال بر اسا س ضابطه و ساختار عالم چاره اي جز خلقت و مرگ آن ها نبود، اين امر در سراي ديگر به گونه اي جبران مي شود.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
☘️ استاد فاطمی نیا :
🌿 متأسفانه بسیاری از جوانان ما برخورد و رفتار مناسبی با #والدین خود ندارند.
🌾 عاق والدین فقط آن نیست که خدای نکرده سیلی به پدر و مادر بزند.
🌸 گاهی یک جواب نیمه تلخ به پدر و مادر کدورت و ظلمتی می آورد که صد تا نماز شب خواندن ، آن را جبران نمی کند.
🌺 امام زمان هم به انسان توجه نمی کند!
---------------------
@resane_ahkam
☀️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) :
🌷اگرانسان غیبتی را ترک کند، ثواب آن از ده هزار نماز مستحبی بیشتر است.
📚(بحارالانوار، ج72، ص261)
----------------------
@resane_ahkam
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا از نظر قرآن جهنمیان همیشه در جهنم می مانند؟
✍️پاسخ:
✅آخرین منزلگاه بشر در سیر عالم وجود، بهشت یا جهنم است. آنان که وارد بهشت میشوند، همیشه و جاودان در آن جا زندگی می کنند و در ناز و نعمت به سر می برند اما آنان که به جهنم می روند، دو دسته هستند:
یک دسته مدتی در آن جا مجازات می شوند و وقتی حسابشان پاک شد، از جهنم بیرون می آیند و وارد بهشت می شوند.
دسته دیگر از جهنمیان برای همیشه در آن جا می مانند و جایگاه ابدی آنان دوزخ است.
از منابع اسلامی استفاده می شود که عموم افراد پاک و با ایمان، در بهشت جاودانه خواهند بود و برخی از گناهکاران(که وجود آنها غرق در کفر و انکار و گناه و تجاوز است) برای همیشه در مجازات و عذاب دوزخ می مانند.
«بَلى مَنْ كَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطیئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ؛[بقره/۸۱] آری کسی که مرتکب گناهی گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه کند، چنین کسی اهل دوزخ است و جاودانه در آن خواهد ماند».
از دیدگاه شیعه، خلود در جهنم فقط برای کفّار و مشرکان و منکران خدا و قیامت و انبیاء است و مسلمان و مؤمن، گرچه مرتکب گناهان کبیره شده باشد، دائماً در جهنم نمی ماند، بلکه پس از چشیدن عذاب به مقدار لازم بالاخره نجات پیدا میکند واهل بهشت میشود.
این گروه میتواند شامل مستضعفان فکری سایر ادیان الهی نیز باشد. امّا در مورد کفّار خالد که چگونه ممکن است آنها مثلاً هشتاد سال عمر بکنند، امّا تا ابد در جهنم بسوزند؟ باید گفت: مجازات و کیفرها سه گونه است:
۱- مجازات قراردادی، همان کیفرها و مقرّرات جزایی است که در جوامع بشری قانون گذاران الهی یا غیر الهی وضع میکنند، مثل حدّ شرابخوار، دزد، قاتل و... .در این گونه مجازات تناسب بین جرم و کیفر لازم است. چنان که در اسلام چنین چیزی ملاحظه شده است. بین مجازات زناکاری که زن دارد و کسی که زن ندارد تفاوت وجود دارد. بین کسی که بار اوّل دزدی کرد و کسی که دزد حرفه ای است، تفاوت وجود دارد و... .
۲- مجازاتی که با عمل رابطه تکوینی یا علت و معلولی دارد، مثلاً بین خوردن سمّ و مسموم شدن رابطه تکوینی وجود دارد، چه شخص بداند و چه نداند، بچه باشد یا بزرگ، گناهکار باشد یا بی گناه،... فرقی نمیکند هر کسی بخورد مسموم میشود. در این جا شاید در ظاهر تناسب نباشد مثلا یک لحظه تصمیم به خوردن سم می گیرد وبرای همیشه جان خود را از دست می دهد.
۳- مجازاتی که تجسم و عینیّت یافتن جرم و گناه است. که مجازات جهنم از همین قسم است. به عنوان مثال در قرآن آمده است:
«إِنَّ الَّذینَ یَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى ظُلْماً إِنَّما یَأْكُلُونَ فی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعیراً؛[نساء/۱۰] آنانی که اموال یتیمان را از راه ظلم و غیر شرعی میخورند در واقع آتش در شکم خود وارد میکنند.»
یعنی مال یتیم به صورت آتش در میآید و همین طور سایر گناهان چنین است. در این نوع از مجازات تناسب بین جرم و کیفر لازم نیست، چون در حقیقت کیفری از طرف خداوند وضع نشده است، بلکه عمل شخص تجسم پیدا میکند و به این شکل در میآید.
کفر و شرک به خدا که ریشه ای نفسانی دارد و روان انسان را در تاریکی مطلق قرار میدهد در سرای دیگر تجسم عینی و اخروی آن رنگ ابدیت را دارد و مایه کیفر دائمی میشود. در مورد گناهان هم میشود گفت: گرچه گناه در دوران محدود انجام گرفته است، امّا اگر تمام وجود انسان را پر کرده باشد، گناه مبدأ تولید و پیدایش رنج و عذاب همیشگی در سرای دیگر میگردد.
برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید ر.ک:
۱. مجموعه آثار، ج ۱، ص ۲۲۵
۲. منشور جاوید، ج ۹، از ص ۴۰۰ به بعد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : آیا میشود به جای خمس، کار خیر انجام داد ؟
👤 #حجت_الاسلام_حسینی_قمی
💠 @samtekhoda3
#آیت_الله_حق_شناس:
اگر شما بخواهيــد اين نفــس را كه
استاد شيطان اسـت بكوبيــد و رام
كنيد، بايد خود را فقيـر كنيد ، بايد
خودتان را درمقابل عظمت حضرت
حــق ، هيــچ بدانيــد . بعـد از ايــن
مرحله ، مرحلـه ی شــب زنـده دارى
اســت . ايــن دو راه ، راه مبـارزه با
نفس است
#نفس #مبارزه #شب_زنده_داری
--------------------
@resane_ahkam
امیر المومنین علی علیه السلام روحی فداه میفرماید:
✴️ هیچ بنده ای به حقیقت #اخلاص نمی رسد مگر آنکه "دوست نداشته باشد" که مردم او را بر کارهایی که برای خدا انجام داده ستایش کنند.
بحار الانوار، ج 69 ، ص 105
امیر المومنین علی علیه السلام فرمود:
💢 ریاکار را سه نشانه است:
📌 وقتی مردم را ببیند، خوشحال می شود،
📌و اگر تنها بماند دچار کسالت می گردد،
📌و دوست دارد که او را در تمام کارهایش ستایش کنند.
اصول کافی، ج 2 ، ص 295
.ماشاالله
چش نخوری ان شاءالله
ایرانی یعنی این
یاعلی بگو شما هم بیا تو صحنه
خداکنه توایران بمونه ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ میخوای جزو ۳۱۳ سرباز اصلی امام زمان بشی؟
خیلی راحت میتونی... باورت میشه؟!🙂
#انتشار_عمومی
🌺 @IslamLifeStyles
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍲 تربیت این است که ... 🍲
🍃 استاد قرائتی 🍃
💛 مال خمس نداده به بچه هایمان ندهیم. تربیت بچه به این نیست که کفش و کلاهش یکرنگ باشد.
💛 بعضی پدرها میگویند « الحمدلله ببین! کفش و لباس و جورابش همه یکرنگ است، اسباب بازی هم برایش خریدهام.
💛 آیا این تربیت است؟ نوار هم برایش خریدهام سرود هم یادش دادهام، اینها که تربیت نیست. تربیت این است که لقمهی حلال به بچهات بدهی.
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
💢بعد از حضرت #عیسی (ع) و قبل از حضرت #محمد (ص) چه کسی بر روی زمین حجت بود؟
#پاسخ:
✅حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.»
همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.
از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است.
اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند:
«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!»
در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر" شمعون" و" یوحنا" بود و نام سومین" بولس" و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.»
در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.
از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب)
📚تحف العقول ص ۱۷۱.
📚خطبه ۸۹ نهج البلاغه.
📚كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱.
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا رفت وامد در مسجد و مکانهاي مذهبي در کاهش گناه و دوري از مفاسد فرهنگي تاثيري دارد يا نه؟
✍️پاسخ:
✅امام حسن علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَدَامَ الِاخْتِلَافَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى ثَمَانٍ آيَةً مُحْكَمَةً وَ أَخاً مُسْتَفَاداً وَ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً وَ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً وَ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدَى أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى وَ تَرْكَ الذُّنُوبِ حَيَاءً أَوْ خَشْيَةً.(1)
☘️ هر كه پيوسته به مسجد رود يكى از هشت فائده را برد:
1- 📌آيه محكمى از قرآن (كه از آن بهره يابد)
2-📌 يا رفيقى به چنگ آرد
3-📌 يا علم تازه اى فرا گيرد
4-📌 يا از رحمتى كه در انتظارش بوده برخوردار شود
5-📌 يا سخنى بشنود كه دليل راه شود
6-📌 يا مانع گناه گردد
7-📌 يا (لا اقل) از شرم و حيا دست از معصيت بشويد
8-📌 يا از ترس ترك گناه كند.
🖊علاوه بر اثاری که مکان های مقدس در نورانیت نفس و دفع شیاطین دارند ، عباداتی که در این مکان ها انجام می شود نیز، به صورت مستقیم در ترک گناه اثربخش است.
☘️ خداوند متعال میفرماید: اقم الصلاة ان الصلاة تنهی عن الفحشا و المنکر.(2) نماز را به پا دارید که نماز انسان را از فحشا و گناه دور نگاه می دارد.
...........................................
(1) تحف العقول / ص : 233.
(2) عنکبوت، 45.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
☀️ آیت الله بهجت (ره) :
☘ برای برکت یافتن زندگی ، با اعتقاد کامل و التزام صادقانه نسبت به لوازمش ، دائماً استغفار کنید . خسته نشوید و بطور مکرر غیر ضروریات و غیر واجبات اوقات خود را به آن اختصاص دهید .
📚حدیث دلتنگی ، ص ۲۲۵ (به نقل از کتاب روزگاران ، ص ۴۳۱)
---------------------
@resane_ahkam
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه)🔹
🔸محبت، روش نصیحت🔸
آدم «نفسانی» وقتی میخواهد کسی را تحت فرمان در بیاورد، اول شخصیت او را خرد میکند و بعد، نصیحت میکند اما یک آدم «روحانی» اول احترام میگذارد و محبت میورزد و بعد حرف میزند.
چیزی را که میخواهیم شکل بدهیم اول باید نرمَش کنیم تا بتوانیم در قالب بگنجانیم.
نفس، وقتی که میخواهد نصیحت کند، انسان زیر دست خود را در کوره تحقیر و اهانت نرم میکند، بعد او را در قالب نصیحت میریزد تا او را در آن، جا بدهد.
اما عقل وقتی میخواهد نصیحت کند، در گرمای محبت و احترام، طرف را نرم میکند و بعد به او خط میدهد و نصیحت میکند.
🔹@haerishirazi🔹
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا به آدماي مومن هم الهام شيطاني ميشه؟
✍️پاسخ:
✅الهام شيطاني که به آن وسوسه گفته مي شود از سوي شيطان براي انسان هايي که راه را براي وسوسه شيطان باز گذاشته باشند صورت مي گيرد و تا وقتي که انسان به هواي نفس خود غالب نشده باشد و مبادي ورودي اين وسوسه را نبسته باشد اين وسوسه براي او رخ خواهد داد وتا وقتي که انسان به مقام مخلَصين نرسيده باشد در معرض وسوسه هاي شيطاني قرار دارد
«فبعزتک لاغوينهم اجمعين الا عبادک منهم المخلصين»
يعني: «قسم به عزت تو که همه فرزندان آدم را گمراه خواهم نمود مگربندگان مخلص تو را» .
پس هر وقت که آدمي ميل به مقتضاي شهوتي يا غضبي نمود شيطان فرصت مي کند و لشکر او داخل خانه دل مي شوند و انواع آثار خود را که وساوس و افکار رديه باشد در آنجا به ظهورمي رسانند.
از اين جهت است که حضرت رسول - صلي الله عليه و آله - فرمودند که:
«شيطان جاري مجراي خون است در بدن آدمي، و از جميع راهها داخل مي شود» .
پس راه الهام شيطاني و يا وسوسه شيطاني پيروي از هواي نفس و راه دادن آن به خانه قلب است
إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِکُونَ? (النّحل/100).
اين پيروي از هواي نفس و شيطان تا جايي ادامه پيدا مي کند که شيطان کار هاي خود را به پيروانش القاء مي کند و آنها به عنوان خدمه شيطان آن کار ها را انجام مي دهند:
وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى? أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ
پس هيچ کس تا به مقام مخلَصين نرسيده باشد از مکر و وسوسه شيطان در امان نيست و با تقوي و خدا ترسي و حرکت در مسير معصومين بايد از وسوسه هاي شيطاني خود را در امان بدارد.
ملاک اين که خطوراتي که به قلب انسان وارد مي شود رحماني است و يا شيطاني ، شرع و رفتار معصومين است. انسان بايد در هر مقامي که هست خود را با معصوم بسنجد و چيزي که به قلبش خطور مي کند ببيند شرعي است و يا غير شرعي ، اگر شرعي بود اين الهام الهي است و الا خطورات شيطاني است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰عذاب های آخرت بر جسم وارد می شود یا بر روح؟
✍️ پاسخ:
✅ سوختن در آتش و دیگر عذابهای ذکر شده در نصوص دینی واقعی است، و بر جسم و جان هر دو وارد می شود.
از آموزههای وَحْیانی بر میآید که آتش جهنم بر خلاف آتش دنیا نه تنها تن و بدن بلکه جان و تن را با هم میسوزاند.
قرآن کریم در این باره میفرماید: "تو چه میدانی حطمه چیست! آتش برافروخته الهی است! آتشی که از دلها سر میزند.
این آتش بر آنها به صورت در بسته است در ستونهای کشیده و طولانی"(۱). در تفسیرآیه آمده:
این آتش بر خلاف تمام آتشهای دنیا (که نخست پوست را میسوزاند و سپس به داخل نفوذ میکند) اوّل بر دل شراره میزند و درون را میسوزاند! نخست قلب و بعد مغز و استخوان را و سپس به خارج سرایت میکند.(۱)
بین سوزش عذاب آخرت و دنیا از چند جهت تفاوت هست:
۱ـ از آتش دنیا فقط بدن میسوزد، ولی آتش آخرت روح و دل را هم میسوزاند.
۲ـ آتش دنیا خالص نیست و تا با اکسیژن ترکیب نشود نمیسوزد، ولی آتش آخرت خالص است و جز درد چیز دیگری نیست.
۳ـ در دنیا ادراکات ضعیف است، ولی در آخرت همه چیز به کمال نهایی خود رسیده و ادراک آدمی قوی است، از همین رو سوزش فوقالعادهای احساس میکند، همان گونه که لذت از نعمتهای بهشت قابل مقایسه با دنیا نیست.
۴ـ در دنیا پس از رسیدن سوزش به استخوان، احساس سوزش کم میشود، ولی در جهنم، خداوند دوباره گوشت تازه میرویاند و از کاهش عذاب جلوگیری میکند.
پینوشتها:
۱. همزه (۱۰۴) آیه ۶ ـ ۹.
۲. تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۳۱۶، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۹ش.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
💕 كسى كه #آخرت همّ و غم او باشد، خداوند دلش را بى نياز مى گرداند و پريشانى اش را رفع می کند و دنيا، بر خلاف میل او، به او روى مى آورد. 🌍
👈 و كسى كه #دنیا همّ و غم او باشد، خداوند فقر را در پيش چشمانش قرار مى دهد و ذهنش را آشفته مى کند و از دنيا جز همان كه برايش مقدّر شده است، نصيب او نمى شود.
💎 پیامبر مهربانیها (ص) 🍃
📗 كنز العمّال: ج 3، ص 205 🍃
-------------------------
👉 @resane_ahkam