eitaa logo
اطلاع رسانی
57 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
91 فایل
ادمین: @ainabaghiyatallah
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 🔸شهيد بهشتي: ✅در زندگی دنبال کسانی حرکت کنید که هر چه به جنبه های خصوصی تر زندگی ایشان نزدیک شوید تجلی ایمان را بیشتر می بینید. ــــــــ‌عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ‌ــــــــ @oshaghezeynabi
⚠️ مهتابی قبل از اینکه بسوزد چند بار چشمک می زند حواسمان باشـد❗️ بعضی چشمک های دنیا نورِ ایمانمان را می سوزاند...😔 @Nazdike_khodaa
‌☀️ امام کاظم (علیه السلام) : 🌷 ما مِن أحَدٍ دَهِمَهُ أمرٌ یغُمُّهُ أو کرِبَتهُ کربَةٌ فَرَفَعَ رَأسَهُ إلَی السَّماءِ ثُمَّ قالَ ثَلاثَ مَرَّاتٍ بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ إلا فَرَّجَ اللهُ کربَتَهُ وَ أذهَبَ غَمَّهُ إن‌شاءَاللهُ تَعالَی 🍁 هر کس گرفتار چیزی است که غمگینش می‌سازد یا ناخوشایندی که ناراحتش می‌کند، اگر سر به آسمان بلند کند و سه بار بگوید، بی‌تردید خداوند گره از کارش خواهد گشود و غمش را برطرف خواهد کرد. 📚 مکارم‌الأخلاق، ص 346 --------------------------- @resane_ahkam
🔸 حضرت آیت الله (ره): 🌸هرجا گرفتاری و بلایی بر سر ما آمد، بدانیم جلوتر از آن ، زمینه گره و گرفتاری و ابتلا را خود فراهم کرده ایم؛ یا با ترک واجب، و یا با ارتکاب کار حرام، و یا ترک مستحب خیلی شدید و موکد، و یا با انجام شبهات. 📚در محضر بهجت،ج1،ص359 --------------------------- @resane_ahkam
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا جن ها هم در بهشت هستند؟ ✍️پاسخ: ✅جواب سوال شما مثبت است يعني از ايات قرآن کريم استفاده مي شود که جن ها هم مانند انسان محشور شده وبعد از حسابرسي بر اساس اعمال خود وارد بهشت يا جهنم خواهند شد چرا که انها هم داراي تکليف بوده وبراي عبادت خلق شده اند همانطور که فلسفه خلقت انسان نيز عبادت خداوند است. وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (ذاريات/56)،جن وانسان را نيافريدم مگر براي اينکه مرا پرستش کنند.وحکمت الهي ايجاب مي کند ثواب اين عبادتها را بدهد وسزاي ان در صورت قبولي بهشت است. حشرجن ها وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَميعاً يا مَعْشَرَالْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ وَ قالَ أَوْلِياؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِرَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنا أَجَلَنَا الَّذي أَجَّلْتَ لَناقالَ النَّارُ مَثْواكُمْ خالِدينَ فيها إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّكَ حَكيمٌعَليمٌ (انعام/128) و [ياد كن] روزى را كه همه آنان را گردمىآورد [و مىفرمايد:] «اى گروه جنيان، از آدميان [پيروان] فراوان يافتيد.» و هواخواهانآنها از [نوع] انسان مىگويند: «پروردگارا، برخى از ما از برخى ديگر بهره بردارى كرد،و به پايانى كه براى ما معين كردى رسيديم.» [خدا] مىفرمايد: «جايگاه شما آتش است؛در آن ماندگار خواهيد بود، مگر آنچه را خدا بخواهد [كه خود تخفيف دهد]؛ آرى، پروردگارتو حكيم داناست.» اين آيه اشاره دارد که بعضي انسانها در سايه پيروي از جن ها وارد جهنم مي شوند واول آيه اشاره دارد که جن ها در قيامت محشور خواهند شد تا جوابگوي اعمال خود باشند. اعتقاد ات مشترک آيه ديگري اشاره دارد که انسانها همراه با عده اي از جن ها وارد جهنم خواهند شد. قالَ ادْخُلُوا في أُمَمٍ قَدْ خَلَتْمِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌلَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فيها جَميعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْرَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ (اعراف/38)مىفرمايد: «در ميان امّتهايى از جنّ و انس، كه پيشاز شما بودهاند، داخل آتش شويد.» هر بار كه امّتى [در آتش] درآيد، همكيشان خود رالعنت كند، تا وقتى كه همگى در آن به هم پيوندند؛ [آنگاه] پيروانشان درباره پيشوايانشانمىگويند: «پروردگارا، اينان ما را گمراه كردند، پس دو برابر عذاب آتش به آنان بده.»[خدا] مىفرمايد: «براى هر كدام [عذاب] دو چندان است ولى شما نمىدانيد.» از اين آيه استفاده م شود که در ميان جنيان همان اعتقاداتي که بين انسانها است مي باشد چرا که عدا اي از اين دو طيف به خاطر اعتقادات فاسد وارد جهنم مي شوند. ونکته ديگري که استفاده مي شود تاثيري است که اين دو طرف بر هم ديگر دارند. صفات وخصوصيات اهل جهنم: ودر آيه ديگري خداوند علت جهنمي شدن برخي از انسانها وجنيان را بيان مي کند واز آن آيه استفاده مي شود جن ها هم داراي عقل وشعور هستند وبه علت عدم استفاده از اين نعمتهاي الهي در راه بندگي خداوند اهل جهنم مي شوند. وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراًمِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌلا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْهُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ (179)و در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخآفريدهايم. [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمىكنند، و چشمانىدارند كه با آنها نمىبينند، و گوشهايى دارند كه با آنها نمىشنوند. آنان همانند چهارپايانبلكه گمراهترند. [آرى،] آنها همان غافلماندگانند. با توجه به مجموع اين آيات چند نکته را بيان مي کنم : 1-جنيان داراي تکليف بوده وودر مقابل اعمال خود مسئوليت دارند 2-آنان در قيامت محشور خواهند شد وبر اساس اعمال خود اهل بهشت ويا جهنم خواهند شد. 3- انسانها مي توانند با جنيان ارتباط داشته باشند وپيروي برخي از انسانها از آنها موجب جهنمي شدن آنها مي شود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹آیت‌الله حائری شیرازی (رضوان‌الله تعالی علیه)🔹 🔸 دروغ‌گو پروری🔸 اگر روش معلم این باشد که دانش‌آموز باید از او حساب ببرد، شاگرد به ‌دروغ گفتن تشویق می‌شود و برای توجیه کاری که نکرده است [تکلیف انجام نداده]، دروغ می‌گوید؛ مثلاً دانش‌آموزی شب خوابیده یا به میهمانی رفته و تکلیفش را انجام نداده است، اگر راست بگوید معلم این را به‌حساب پررویی او می‌گذارد؛ ولی اگر به‌دروغ بگوید دیشب سرم درد می‌کرد، او را شاگردی می‌شناسد که از معلمش حساب برده است! وقتی این‌طور می‌شود و معنی حساب بردن این باشد، کار دگرگون می‌شود. چون وقتی راست بگوید، چوب می‌خورد و حرف بد می‌شنود؛ ولی وقتی دروغ بگوید، معاف می‌شود و شخصیت او در امان می‌ماند! این در رابطه پدر و مادری هم صادق است که فرزند را به دلیل راست‌گویی، عقوبت می‌کنند. ازاینجا، فرزند یا شاگرد، بین دروغ و در امان ماندن از عقوبت، رابطه می‌بیند و دروغ را به‌عنوان سپر بلای شخصیت خود، قبول می‌کند! @haerishirazi
#بترسیم_از_گناهانی_که_در #اجتماع_انجام_میدهیم❗️ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: گناهان شخصی که در خلوت انجام می‌گیرد و ربطی به امور اجتماعی ندارد، استحقاق جهنم را دارد، مگر اینکه بعد از آن توبه‌ای مناسب حال، انجام گیرد. [حال آن‌که] عواقب گناهان اجتماعی که موجب تغییرات در جامعه و اختلال نظام و انحلال آن، و یا تحریم حلال و ترک واجب و یا مصادرۀ اموال، هتک حرمت و قتل نفوس زکیه و ریختن خون مسلمانان و حکم به ناحق و... می‌شود، چگونه خواهد بود؟ 📚 در محضر بهجت، ج١، ص٨٩ 👈 کمی تا بهجت🌷 @behjat135
رسیدهای خرید سرطان زا هستند❗️ تحقیقات جدید نشان میدهد حدود ۹۰٪ رسیدهای خرید حاوی مواد شیمیـــــایی سرطان زا هستند و نباید آنها را در کیف یا خودرو نگهداری کرد. رسیدها نباید با مواد غذایی مانند گوشت یا ماهی تماس داشته باشند. رسیدها را مچاله نکنید، به دست بچه ها ندید ، با آنها بازی نکنید و روی آنها چیزی ننویسید./ dailymail @tarbiatemadarane 💌
سبک زندگی و سیره معصومین (علیهم السلام) با تدریس دکتر رفیعی مزایای دوره : - آموزش مجازی - آزمون الکترونیکی - اعطای گواهینامه - جوایز ارزنده شامل کمک هزینه سفرهای زیارتی و 3000 جایزه نقدی و غیر نقدی دیگر مهلت ثبت نام تا 30 بهمن 97 هزینه ثبت نام 6 هزار تومان لینک ثبت نام قرآنی شدن را انتخاب کنیم نورالمجتبی (ع)
پاسخگوی شما هستیم: موسسه نورالمجتبی علیه السلام: 02532938080 داخلی 14 – 19 – 20
☝☝☝این اطلاعیه در نرم افزار "قرآن حبل المتین" موجود می باشد.
این بقیه الله: موسسه علمی تربیتی آوای توحید برگزار می کند: دوره مجازی: سبک زندگی اسلامی. عرفان اسلامی. معرفت شناسی. معرفت دینی با تدریس: آیات معظم حسن رمضانی، حیدر ضیائی ، سید علی حسینی آملی (شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی) حجج الاسلام حسین حلوائیان . علی فتحی(اساتید سطوح عالی حوزه و دانشگاه) شرایط ثبت نام: شرکت برای همه سطوح علمی اعم از برادر و خواهر مجاز می باشد. مزایای دوره: ۱- ارتباط با شاگردان علامه حسن زاده ۲-گواهینامه پایان دوره ۳- فراگیری دوره کامل مبانی اندیشه اسلامی(علوم عقلی و کاربری) ۴-استفاده کردن از ظرفیت های آموزشی دانش پژوهان شرکت کننده ۵-چاپ مقالات و عضویت در پژوهشگاه مهلت ثبت نام ۱۵دی ماه لغایت ۳۰دی ماه جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: لینک ثبت نام راه های ارتباطی: شنبه دوشنبه چهارشنبه از ساعت 16 الی 20 با شماره 02537842224 تماس بگیرید، در غیر این ساعت ها و روز ها تلفن گویا می باشد. یکشنبه سه شنبه پنج شنبه از ساعت 16 الی 20 با شماره 09906265794 تماس بگیرید. آدرس ایمیل: avatoohed@gmail.com باسپاس موسسه علمی تربیتی آوای توحید
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰مسيحي ها که شراب ميخورن و حجاب رعايت نميکنن آیا بهشت میروند؟ ✍️پاسخ: ✅آيات قرآن کريم تأکيد و اصرار دارند بر اينکه شرط ورود به بهشت دو چيز است: يکي ايمان و ديگري عمل صالح؛ مانند آيه 82 سوره بقره که اهل ايمان و عمل صالح را اهل بهشت و جاويدان در آن معرفي مي کند: الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فيها خالِدُونَ آيات الهي اين واقعيت را هم بيان مي دارند که نه ايمان بي عمل براي انسان مفيد خواهد بود و نه عملِ بي نيت الهي. و نيز مي فرمايد: وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ (آل عمران/85) و هركه جز اسلام، دينى طلب كند، هرگز از او پذيرفته نمىشود و او در آخرت از زيانكاران خواهد بود. بنابراين هر مکتب و عقيده اي که در آن سخني از فرامين الهي نباشد و تسليم بودن محض در برابر تمام آنچه او فرموده است معني نداشته باشد ، مکتبي نيست که انسان با باور به آموزه هاي آن بتواند به قرب الهي و بهشت جاويدان دست پيدا کند. با اين قيد، تمام اديان و مکاتب غير الهي يکسره باطل اعلام شده و کنار گذاشته مي شوند؛ مي ماند اديان الهي. در بين اديان الهي هم، قرآن کريم فقط اسلام به معناي دين خاتم را برگزيده و بقيه را با صراحتِ تمام مردود اعلام کرده است. بر اساس اين آيات، ايمان به غير دين اسلام در درگاه الهي مردود است و پذيرفته نخواهد بود. براي همين قرآن کريم، اهل کتاب را به دست برداشتن از دين سابق دعوت مي کند و از آنها مي خواهد تا به دين اسلام ايمان بياورند: وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُ?ْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ (آل عمران /110) اگر اهل كتاب (يهود و نصارى) ايمان بياورند به سود خودشان است؛ اما متاسفانه تنها اقليتى از آنها پشت پا به تعصبهاى جاهلانه زده و اسلام را با آغوش باز پذيرفته اند؛ در حالى كه اكثريت آنها از تحت فرمان پروردگار خارج شده و حتى بشاراتى كه در باره پيامبر صلي الله عليه و آله در كتب آنها بوده ناديده انگاشته و بر كفر و عصبيت خود هم چنان باقى مانده اند. [1] پي نوشت: 1. تفسير نمونه 3/49 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
رجعت حضرت زهرا بعد از ظهور امام زمان‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا حضرت فاطمه (س) بعد از ظهور امام زمان (عج) رجعت خواهند کرد؟ ✍️پاسخ: ✅حدیثی در منابع روایی وجود دارد که حکایت از رجعت حضرت زهرا (س) بعد از ظهور امام زمان (عج) دارد. داستان رجعت آن حضرت در ضمن روایتی طولانی که در پرسش مفضل از امام صادق (ع) مطرح شده، آمده است: مفضل می گوید از امام صادق (ع) پرسیدم: آقا، آیا پیامبر (ص) و على (ع) با قائم (عج) خواهند بود؟ فرمود: آرى، و الله پیامبر و على (ع) ناگزیر می باید قدم روى زمین بگذارند.... اى مفضل! گویا مى بینم که ما ائمه آن موقع جلوی پیامبر جمع شده و به آن حضرت شکایت مى کنیم که امت بعد از وى چه به روز ما آوردند، و مى گوییم امت، ما را تکذیب کردند؛ بى اعتنایى، نفرین، لعنت و تهدید به قتل نمودند، حاکمان ستمگر آنها ما را از وطن بیرون آورده به پایتخت خود بردند و جمعى از ما را با سم و حبس کشتند. در این وقت پیغمبر سخت گریه می کند و می فرماید اى فرزندان من! هر چه به شما رسید بیشتر به جد شما رسید. آن گاه فاطمۀ زهرا (س) مى آید و از ظلم هایی که در حق او همسرش شده و غصب فدک، ملک خود توسط آنها، و رفتن به میان مهاجرین و انصار و ایراد خطبه اش در خصوص غصب فدک، شکایت می کند. سپس نقل می کند که چگونه جمعى امیر المؤمنین (ع) را از خانه خود براى بیعت گرفتن در سقیفه بنى ساعده بردند،... .[۱] بنابر این، طبق این روایت که مفضل از امام صادق (ع) نقل می کند، حضرت فاطمه (س) نیز جزو رجعت کنندگان خواهند بود. پی نوشت: [۱]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۷، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۹ق؛ دوانى، على، مهدى موعود، (ترجمه ج ۵۱، بحار الأنوار)، ص ۱۱۶۶- ۱۱۶۷، اسلامیه، تهران، چاپ بیست و هشتم، ۱۳۷۸ش، «قَالَ الْمُفَضَّلُ یَا سَیِّدِی...ثُمَّ تَبْتَدِئُ فَاطِمَة(ع) وَ تَشْکُو مَا نَالَهَا مِنْ أَبِی بَکْرٍ وَ عُمَرَ وَ أَخْذِ فَدَکَ مِنْهَا وَ مَشْیِهَا إِلَیْهِ فِی مَجْمَعٍ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ خِطَابِهَا لَهُ فِی أَمْرِ فَدَکَ وَ مَا رَدَّ عَلَیْهَا مِنْ قَوْلِهِ إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَا تُورَثُ وَ احْتِجَاجِهَا بِقَوْلِ زَکَرِیَّا وَ یَحْیَى ع وَ قِصَّةِ دَاوُدَ وَ سُلَیْمَانَ ع وَ قَوْلِ عُمَرَ هَاتِی صَحِیفَتَکِ الَّتِی ذَکَرْتِ أَنَّ أَبَاکِ کَتَبَهَا لَکِ وَ إِخْرَاجِهَا الصَّحِیفَةَ وَ أَخْذِهِ إِیَّاهَا مِنْهَا وَ نَشْرِهِ لَهَا عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ مِنْ قُرَیْشٍ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ سَائِرِ الْعَرَبِ وَ تَفْلِهِ فِیهَا وَ تَمْزِیقِهِ إِیَّاهَا وَ بُکَائِهَا وَ رُجُوعِهَا إِلَى قَبْرِ أَبِیهَا رَسُولِ اللَّهِ ص بَاکِیَةً حَزِینَةً تَمْشِی عَلَى الرَّمْضَاءِ قَدْ أَقْلَقَتْهَا وَ اسْتِغَاثَتِهَا بِاللَّهِ وَ بِأَبِیهَا رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ تَمَثُّلِهَا بِقَوْلِ رُقَیْقَةَ بِنْتِ صَیْفِی ...». 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🍃برای خودش بخوان! 🔸جمعه‌ها توی مجلس روضه مداحی می‌کردم. جمعیت زیادی به‌خاطر آقای بهجت می‌آمدند. قبل از اینکه مداحی کنم، می‌گفتم: همه بشینند و بعد از خواندن من از مجلس بروند، رفت‌وآمد باشه حواسم پرت میشه. روز بعدش آقای بهجت صدایم زد و گفت: شما به جمعیت چه کار دارید؟ بگذار بروند. همین که میکروفون دستت می‌گیری آقا (امام زمان(عج)) را در نظرت ببین. برای خودش بخوان. (براساس خاطره مداح مجلس روضه) 📚 ردپای سپید، ص۴۶ -------------------------- @resane_ahkam
🏴🏴باز باران ... 🏴🏴 باز باران با ترانه دارد از مادر نشانه.. بوی باران.. بوی اشک مادرانه پر ز ناله کودکی با مادری پهلو شکسته سمت خانه.. کوچه ها و تازیانه گریه های کودکانه حمله ی نامرد پَستی وحشیانه تازیانه تازیانه. . پس چرا مادر، چرا گم کرده راه آشیانه. باز باران. دانه دانه ،حیـدرانه بی صدا و مخفیانه آه ، از غسل شبانه زینبــانه لرزه افتاده به شانه پشت تابوتی روانه بـــــاز بـــاران باز . . . 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان 👇 http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
#اینفوگرافی: آثار تسبیحات #حضرت_زهرا(س) #بانوی_بی_نشان 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان 👇 @yekmorabbi
👆👆👆 🎵حجت الاسلام عالی از حضرت زهرا (س) کم نخواهیم🌹 🌸کانال تربیتی یک مربی @yekmorabbi 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰منظور از ام ابيها چیست؟ ✍️پاسخ: ✅در كتاب مقاتل الطالبين و كشف الغمه آمده است كه امابيها از كنيه هاي حضرت فاطمه زهرا(س) است كه پيامبر اكرم(ص) به آن حضرت ميفرمود امابيها؛ يعني، مادر پدرش (مادر من). مي توان در اين رابطه احتمالاتي را بيان كرد: 1- عرب ها در نامگذاري سه چيز دارند: اسم، لقب و كنيه. اسم مانند فاطمه، لقب مثل زهرا، كنيه مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (س) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه بهره مند است. انتخاب كنيه ها ممكن است به جهت خاصي باشد. رمز اين نام گذاري ممكن است جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي گويد: مادرم ، و نسبت به پسرش مي گويد: بابايم، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترش فرمود: تو مادر بابات هستي . 2 - شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرش رفتاري داشت همانند رفتار مادر به فرزند[1] و پيامبر (ص) نيز بسيار به دخترش علاقه مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر (ص) دست فاطمه (س) را مي بوسيد. هر گاه به سفر مي رفت آخرين كسي كه با او خدا حافظي مي كرد ، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او ديدار مي كرد. حضرت زهرا (س) مانند مادري دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش مي گرفت، از او نگهداري مي كرد، زخم هايش را مرهم مي گذاشت رنج ها و دردهايش را كاهش مي داد. اين گونه ابراز عواطف دو سويه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است. 3 - مادر هر چيزي اصل و اساس او است. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت است، چنان كه در روايت آمده است: "شجره طيبه پيامبر اسلام (ص) ساقه اش علي و ريشه اش فاطمه، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي باشند". اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي گردد و طراوت خود را از دست مي دهد. حضرت زهرا (س) اگر نبود، درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي داد. 4 - ممكن است بدان جهت باشد كه چون خداوند زنان پيامبر (ص) را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشت، به ذهن خطور كند كه آنان مهم ترين زنان روي زمين هستند، حتي از حضرت فاطمه (س) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول او را به "ام ابيها" خطاب كرد تا از اين وسوسه ها و خطورات ذهني جلوگيري كند؛ يعني اي زنان پيامبر (ص) اگر شما به منزلة مادران مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.[2] پي نوشت: [1]. سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40. [2]. احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 - 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
◾️ صلوات خاصه ی حضرت زهرا س @ostad_shojae
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
دیر آمدم...دیر آمدم... در داشت می سوخت هیئت، میان "وای مادر" داشت می سوخت دیوار دم می داد، در بر سینه می زد محراب می نالید، منبر داشت می سوخت جانکاه: قرآنی که زیر دست و پا بود جانکاه تر: آیات کوثر داشت می سوخت آتش قیامت کرد؛ هیئت کربلا شد باغ خدا یک بار دیگر داشت می سوخت یاد حسین افتادم آن شب آب می خواست ناصر که آب آورد سنگر داشت می سوخت آمد صدای سوت، آب از دستش افتاد عباس زخمی بود، اصغر داشت می سوخت سربند یا زهرای محسن غرق خون بود سجاد از سجده که سر برداشت، می سوخت باید به یاران شهیدم می رسیدم خط زیر آتش بود، معبر داشت می سوخت برگشتم و دیدم میان روضه غوغاست در عشق، سر تا پای اکبر داشت می سوخت دیدم که زخم و تشنگی اینجا حقیرند گودال، گل می داد و خنجر داشت می سوخت شب بود و بعد از شام برگشتم به خانه دیدم که بعد از قرن ها در داشت می سوخت ما عشق را پشت در این خانه دیدیم زهرا در آتش بود؛ حیدر داشت می سوخت @mohamadrezahadadpour
✍رسول اکرم صلی الله علیه وآله : ✅پنج چیز قلب را نورانی می‌کند: 1⃣زیاد قل هوالله احد را خواندن 2⃣کم خوردن 3⃣نشستن با علماء 4⃣نماز شب خواندن 5⃣ رفتن به مساجد 📚مواعظ العددیه ص۲۵۸ --------------------------- @resane_ahkam
هدایت شده از هابیلیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره عجیب حجت الاسلام عالی درباره مقام معنوی شهید بُرنسی و رابطه ایشان با حضرت زهرا سلام الله @Habiliyan
هدایت شده از کانال حسین دارابی
تو مشهد خیلیا میرن مزار خواجه ربیع رو زیارت میکنن. حالا ببینید کی هست ایشون ربیع بن خُثیم یا همون خواجه ربیع یکی از هشت عابد و زاهد برجسته صدر اسلام و از اصحاب امیرالمؤمنین بود. قبل از جنگ صفین اومد به حضرت گفت، آقا من خیلی شمارو قبول دارم ولی شک دارم به این جنگ، آخه معاویه هم مسلمونه. من نمیخوام به جنگ مسلمونا بیام. منو به جایی بفرس که بدون شک و تردید انجام وظیفه کنم. حضرت هم فرستادش در مرزهای اسلام که اگه جنگی اتفاق افتاد با مشرکین بجنگه. بزرگواری حضرت رو ببینید، سرزنشش نکرد که عبادت هات بدرد عمت میخوره و این حرفا. فرستادش یه جا دیگه. یعنی انقدر عبادت میکرد، وقت نداشت بشینه یکم فکر کنه ببینه معاویه و یزید با امام علی و امام حسین فرق دارن. دین اسلام داره از بین میره، با عبادت خالی که نمیشه دینو حفظ کرد. از حضرت زهرا عابدتر و باحیاتر مگه داریم؟ نامحرم نمیدیدش، ولی بخاطر دفاع از ولایت رفت تو مسجد بین کلی مرد(نامرد) خطبه خوند. بعد این بابا رفته بَست نشسته صبح تاشب ذکر و عبادت. میگن زمان امام_حسین (ع) هم بود ولی خب قطعا وقت نکرد بره به یاری حضرت، داشت عبادت میکرد. حتی میگن خبر شهادت امام حسین رو بهش دادن چند جمله ابراز تاسف کرد، بعدش از این کارش استغفار کرد که چرا در حد چند جمله خودشو به دنیا مشغول کرده و از یاد خدا غافل شده. اینجاست که میشه معنی اون حدیث رو فهمید که یک ساعت تفکر از هفتادسال عبادت بالاتر است. این بابا اگه یک ساعت عبادتو تعطیل میکرد، مینشست یکم فکر میکرد، میفهمید الان وظیفش یاری امام زمانشه و اگه در جهاد شرکت میکرد، قطعا خیلی جلوتر میفتاد. یا مثلا در حدیث دیگه ای پیامبر(ص) فرمود: رُبَّ تالی القرآن و القرآنُ یَلعنُه چه بسا تلاوت کننده قرآن که قرآن اونو لعنت میکنه ودرجای دیگر به امیرالمؤمنین توصیه کرد: ای علی وقتی مردم خودشونو به انواع نیکوکاری به خدا نزدیک میکنن، تو با تعقل و تفکر از همشون سبقت بگیر. خلاصه ما که خداروشکر تاحالا توفیقمون نشده بریم خواجه ربیع، فکر کنم اعمالمون خوب بوده که سعادت نشده، شماهم نرید، اگرم رفتید بهش بگید برات متاسفم، بای برای همیشه. منبع: (این مطلب رو در کلاس تاریخ اسلام دکتر رجبی دوانی شنیدم که همین منبع کافیه، در کتاب شهید مطهری هم دیدم، ظاهر شیخ عباسی قمی هم در سفینه البحار نقل کرده، همچین برخی منابع دیگه، آیت الله خويي و شوشتری هم خواجه ربیع را نکوهش کرده اند) 👈 موضوع: @hoseindarab
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا پيامبر (ص) در نماز بر خود صلوات ميفرستاد؟ ✍️پاسخ: ✅پيامبر اکرم (ص)داراي ابعاد مختلفي است بعد شخصي وفردي وديگري بعد اجتماعي ومسئوليت الهي که بعهده اوست بنابر اين فرستادن درود بر خود جنبه خود برتر بيني ندارد بلکه انجام تکليفي است که بعهده او گذاشته شده است. وقتي که خدا و ملائکه بر پيامبر درود مي فر ستند و مومنان هم مامور به فرستادن صلوات هستند خود پيامبر هم به اين تکليف مکلف است. گفتني است که براي صلوات فرستادن بر پيامبر اکرم(ص) و اهل بيت ايشان روايات زيادي -در تفسير آيه‌ي شريفه‌ي «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً»[1] - وجود دارد. اين احاديث از طريق شيعه و سني نقل شده و در همه‌ي آنها تأکيد شده است که بايد «آل محمد» به هنگام فرستادن صلوات ذکر شود. حتي در بعضي از اين روايات تصريح شده که اگر در صلوات، «آل محمد» ذکر نشود، آن صلوات ناقص و نا تمام است . 2. نماز خواندن پيامبر اسلام(ص) همان‌گونه است که در منابع حديثي بيان شده و همه‌ي مسلمانان موظف به آن هستند. و بايد به گونه‌اي خوانده شود که آن‌حضرت‌ بجا مي‌آوردند. اين مسئله نه تنها در نماز، بلکه در ديگر احکام دين نيز چنين است و بايد مسلمانان از پيامبر اکرم(ص) پيروي کنند. در نماز، يکي از جاهايي که بر پيامبر و اهل بيت او صلوات فرستاده مي‌شود، تشهد است؛ چنان‌که در روايات آمده است که؛ خداوند متعال پيامبرش حضرت محمد(ص) را به معراج برد. جبرئيل اذان گفت و نماز را به پيامبر آموخت، به همين کيفيت و شکلي که مي‌خوانيم. سپس در تشهد به او فرمود: بر خودت و بر اهل بيتت درود بفرست. پيامبر گفت: صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِي. (4) از اين جمله معلوم مي‌شود که پيامبر اسلام(ص) در تشهد بر خود و بر اهل بيت عصمت و طهارت(ع) درود مي‌فرستاد. 3. در روايات پيشوايان معصوم(ع)، نيز تشهد با عبارت‌هاي مختلفي نقل شده است که در تمامي آنها گواهى بر عبوديت و رسالت حضرت محمد مصطفي(ص) و نيز فرستادن صلوات بر آن حضرت و آل طاهرينش وجود دارد؛ مانند اين‌که امام صادق(ع) کيفيت تشهد را اين‌گونه فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ فِي أُمَّتِهِ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ».[6]‌ به همين دليل؛ فقهاي شيعه، فتوا بر لزوم صلوات در تشهد داده‌اند.[7] بنابراين، پيامبر(ص) نماز و اجزاي آن (مانند تشهد) را از پيش خود ابداع نکرده و تمامي آنها (حتي چگونگي و محتواي صلوات) به دستور و راهنمايي خداي متعال بوده است. [1]. احزاب، 56: «خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مي‌فرستد اى کسانى که ايمان آورده‌ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و کاملاً تسليم (فرمان او) باشيد». [2]. کلينى، محمد بن يعقوب، الکافي، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ج 3، ص 486، دار الکتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. شيخ طوسى، محمد بن حسن، تهذيب الأحکام، ج 2، ص 92، دار الکتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. ر.ک: بحرانى، يوسف بن احمد، الحدائق الناضرة في أحکام العترة الطاهرة، محقق و مصحح: ايروانى، محمد تقى، مقرم، سيد عبد الرزاق، ج 8، 456 – 459، ‌دفتر انتشارات اسلامي، قم، چاپ اول، 1405ق. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا ملائک داراي اراده و اختیار هستند؟ ✍️پاسخ: ✅از نظر حکما و عرفای اسلامی همه ی موجودات عالم، دارای حیات، شعور، اراده و اختیارند. اساساً اراده و اختیار خود از امور مجرّد(غیر مادّی) بوده که سنخ وجود ملائک است. و اگر موجودات مادّی نظیر انسان و حیوان به وضوح دارای این صفاتند به خاطر داشتن نفس قوی غیر مادّی (مجرد) است. در گیاهان و جمادات نیز این دو صفت وجود دارند لکن به خاطر ضعف وجود آنها اراده و اختیارشان قابل فهم نیست. ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَیْنا طائِعینَ؛[فصلت/۱۱] (خداوند متعال ) به آن (آسمان سپس به آسمان پرداخت و آن دودى بود. پس به آسمان و زمین گفت: خواه یا ناخواه بیایید. گفتند: فرمانبردار آمدیم. لذا اگر موجودات مادّی به خاطر داشتن نفس مجرّد دارای اراده و اختیارند، ملائک که مجرّد خالصند به نحو اولی دارای این دو صفتند. چون صفات کمال، که اراده و اختیار نیز جزء آنها هستند، در مجرّدات بسیار قویتر از موجودات مادّی وجود دارند. از اینرو خداوند متعال که فوق مجرّد است از بالاترین مرتبه ی اراده و اختیار نیز برخوردار است. البته باید توجّه داشت که تفاوتی بین اراده انسان و اراده ملائک وجود دارد و آن اینکه اراده ملائک به امور شهوانی و پست تعلق نمی گیرد و همیشه نیکی را اراده می کنند و انجام می دهند. در حالی که انسان ممکن است با اراده خود به سراغ امور ناپسند رفته و آن ها را انجام دهد. چون ملائک عقل خالص هستند. در حالی که انسان ترکیبی از عقل و شهوت است: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِی الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِی الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِی بَنِی آدَمَ كِلْتَیْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَیْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِم؛[۱] امیر المؤمنین على علیه السّلام فرمودند: خدا عزّ و جلّ بفرشتهها عقل بى‌شهوت داده و ببهائم شهوت بى‌عقل و بآدمى هر دو را داده و هر كه عقلش را بر شهوتش چیره سازد، بهتر از فرشته‌ها است و هر كه شهوتش را بر عقلش چیره سازد بدتر از بهائم است. علامه طباطبایی درباره نوع تکلیف و عمل ملائک می فرمایند: آیه شریفه«لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ؛[تحريم/۶] هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى‌كنند و آنچه را فرمان داده شده‌اند (به طور كامل) اجرا مى‌نمایند!» تنها مى‌خواهد بفرماید: ملائكه محض اطاعتند، و در آنها معصیت نیست، و به اطلاقش شامل دنیا و آخرت هر دو مى‌شود، پس ملائكه نه در دنیا عصیان دارند و نه در آخرت ... و نیز تكلیف ملائكه از سنخ تكلیف معهود در مجتمع بشرى ما نیست، چون در بین ما انسانهاى اجتماعى تكلیف عبارت از این است كه تكلیف كننده اراده خود را متعلق به فعل مكلف كند، و این تعلق امرى است اعتبارى، كه دنبالش پاى ثواب و عقاب به میان مى‌آید، یعنى اگر مكلف موجودى داراى اختیار باشد، و به اختیار خود اراده تكلیف كننده را انجام بدهد، مستحق پاداش مى‌شود، و اگر ندهد سزاوار عقاب مى‌گردد، و در چنین ظرفى یعنى ظرف اجتماع، و نسبت به چنین تعلقى یعنى تعلق اعتبارى البته، هم فرض اطاعت هست و هم فرض معصیت، هم ممكن است مكلف فعل مورد اراده تكلیف كننده را بیاورد و هم ممكن است نیاورد. اما در غیر ظرف اجتماع مثلا در بین ملائكه كه زندگیشان اجتماعى نیست، و اعتبار در آن راه ندارد، تا فرض اطاعت و معصیت هر دو در آن راه داشته باشد، تكلیف هم معناى دیگرى دارد، آرى ملائكه خلقى از مخلوقات خدایند، داراى ذواتى طاهره و نوریه، كه اراده نمى‌كنند مگر آنچه خدا اراده كرده باشد، و انجام نمى‌دهند مگر آنچه او مامورشان كرده باشد، هم چنان كه فرمود:«بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ * لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ[انبیاء، آيات ۲۶و۲۷] تنها [فرشتگان] بندگان شایسته اویند. هرگز در سخن بر او پیشى نمى‌گیرند و (پیوسته) به فرمان او عمل مى‌كنند.» و به همین جهت در عالم فرشتگان جزا و پاداشى نیست، نه ثوابى و نه عقابى، و در حقیقت ملائكه مكلف به تكالیف تكوینى‌اند، نه امر و نهى‌هاى تشریعى، و تكالیف تكوینیشان هم به خاطر اختلافى كه در درجات آنان هست مختلف است، هم چنان كه در جاى دیگر قرآن آمده: « وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ؛[صافات/۱۶۴] و هیچ یك از ما نیست جز آنكه مقام معلومى دارد» ، و نیز از خود ملائكه نقل كرده كه مى‌گویند: 👇👇👇