💚روایتی از ازدواج مولا اميرالمومنين حضرت علي بن ابي طالب علیه السلام با خانم حضرت زهرا سلام الله علیها💚
💠حضرت على عليهالسلام میفرماید:
💚پيغمبر اكرم به من فرمود:
🔷يا على گروهى از مردان قريش دربارۀ فاطمه زهرا مرا مورد عتاب قرار دادند و گفتند: ما خواستگار فاطمه بوديم و تو نپذيرفتى اكنون او را به علىبنابیطالب دادى.
من گفتم:
💗به خدا قسم من فاطمه را از شما رد نكردم و او را تزويج ننمودم،بلكه خدا خواستگارى شما را نپذيرفت و فاطمه را براى على تزويج كرد زيرا جبرئيل بر من نازل شد و گفت: خداى تعالى میفرمايد:
اگر من على را خلق نمیكردم از حضرت آدم و غیر او شوهرى كه شايسته فاطمه باشد در روى زمين نبود...
📒بحارالانوار، ج۴٣، ص٩٣
🌸سالروز ازدواج آسمانی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام و حضرت فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیهامبارک باد🌸
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
10674f867a612-3c2f-45d3-b41e-9f527887a94a.mp3
8.05M
۩ شعر خوانی
۩ ازدواج حضـرت زهرا
۩ ازدواج حضــرت علی
۩ پیوند آسمانی
۩ حـاج صابر خراسانی
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
ازدواج امیرمومنانو صدیقه طاهره پیوندی آسمانی است
این سپردن دست عروسی ، به تکیه گاهی یک مرد نیست.
این سپردنانسان است به حریم بی انتهای عصمت
این پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله نیست کهدخترش را به امیرمومنان علی علیه السلام می سپارد
این خداستکه اختیار و اعتبار بشر را به امیرمومنان علی و زهرا علیها السلام وا می نهد
همراه ما باشید
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
کتاب صوتی " انسان در قرآن" اثر استاد شهید مرتضی مطهری جلسه سوم
📗معرفی_کتاب📗
«انسان در قرآن» جلد جهارم از سخنرانیهای متفکر شهید استاد مرتضی مطهری با نام «مقدمهای بر جهانبینی اسلامی» است. این مجموعه برای همه اقشار به ویژه دانشجویان و طلاب علوم دینی مفید و حاوی نکات بدیع و جالب توجه است. نثر روان و شیوای آن نیز به جاذبه این کتاب افزوده است، همچنان که استحکام و اتقان مطالب کتاب که توسط یک اسلام شناس مسلّم به رشته تحریر در آمده است از امتیازات این کتاب است.
این جلد از کتاب دو بخش دارد که در بخش اول آن درباره انسان در جهانبینی اسلامی و در بخش دوم درباره آگاهی های انسان در قرآن بحث میشود.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌤️ويژگيهاي زمينه سازان ظهور(۱)
1️⃣شناخت پروردگار:
✍خداوند متعال فلسفه اساسي آفرينش انسانها را عبادت و بندگي معرفي فرموده است. آنجا که ميفرمايد: «وَمَا خَلَقْتُ الجِّنَ والاِنسَ اِلاّ لِيَعبُدُونَ» .. ؛ «جن و انس را جز براي اينکه عبادت کنند خلق نکردم».
◀️اين مهم زماني حاصل ميگردد که شناخت نسبت به آن ذات مقدس فراهم آيد، پس از شناخت خداوند است که راه رشد، هموار و موانع بر طرف ميشود.
زمينه سازان ظهور و ياران امام مهدي عليه السلام، از جمله کسانياند که خداوند را آن گونه که شايسته است ميشناسند.
🔹حضرت علي عليه السلام اين شناخت والاي خداوند را در ايشان اين گونه وصف فرموده است: «رِجالٌ مُؤمِنُونَ عَرِفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَهُمْ اَنْصارُالمَهْدِيِّ فِي آخِرِ الزَّمانِ»..«مرداني مؤمن که خدا را چنان که شايسته است شناخته اند و آنان، ياران مهدي عليه السلام در آخرالزمانند».
🔸امام صادق عليه السلام قلبهاي آنان را بسان پولاد دانسته، ميفرمايد: «رِجالٌ کَاَنَّ قُلُوبَهُم زُبُرُ الحَدِيدِ لايَشُوبُها شَکٌ فِي ذاتِ اللَّهِ اَشَدُّ مِنَ الحَجَرِ...»؛..«آنان مردانياند که دلهايشان گويا پاره هاي آهن است. هيچ ترديدي نسبت به خداوند قلبهايشان را نيالايد و قلبهايشان از سنگ استوارتر است».
2️⃣شناخت امام زمان:
✍يکي ديگر از برجسته ترين ويژگيهاي زمينه سازان ظهور، شناخت حضرت مهدي عليه السلام است. البته شناخت امام در هر زمان بر پيروان لازم و ضروري است؛ ولي آنچه شناخت رهبر آخرين را از اهميتي دو چندان برخوردار ميسازد، شرايط ويژه او است. ولادت پنهان، زيست پنهان، امتحانات سخت و دشوار، و... برخي از اين ويژگيها است.
◀️زمينه سازان - که همان ياران حضرت مهدي عليه السلام هنگام ظهور هستند - امام خويش را به بهترين وجه ميشناسند و اين شناخت آگاهانه در تمامي وجودشان رسوخ کرده است. بنابراين زمينه سازي براي ظهور آن حضرت، بدون شناخت آن بزرگوار امکانپذير نخواهد بود.
🔹در روايات فراواني بيان شده است «... مَنْ مَاتَ وَلَمْ يَعرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مِيتَةً جَاهِليَّةً»؛.. «هر که بميرد و امام زمان خويش را نشناسد به مرگ جاهلي خواهد مرد».
🔸امام صادق عليه السلام فرمود:
«...اِعرِفْاِمامَکَ فَاِذا عَرَفْتَهُ لَمْ يَضُرُّکَ؛ تَقَدَّمَ هَذا الامرُ اَمْ تَأَخَّرَ... فَمَنْ عَرَفَ اِمامَهُ کانَ کَمَنْ هُوَ فِي فُسْطاطِ القائِمِ»؛.. «امام زمان خويش را بشناس، پس وقتي او را شناختي پيش افتادن و يا تأخير اين امر [ظهور] آسيبي به تو نخواهد رساند... پس هر آن کس که امام خويش را شناخت، مانند کسي است که در خيمه قائم عليه السلام باشد».
🏵حضرت مهدي عليه السلام هر چند در پس پرده غيبت است؛ ولي هرگز جمال وجودش براي انسانهاي مهدي باور و مهدي ياور پنهان نبوده است. اگر معرفت به آن حضرت نباشد، ديدن ظاهري ايشان نيز سودي در بر نخواهد داشت، چنان که کساني بودند که همواره جمال دلنشين پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله و ائمه اطهارعليهم السلام را زيارت ميکردند؛ ولي بهره معرفتي چنداني از آن اسوه هاي آفرينش نبردند.
🔹امام صادق عليه السلام فرمود: «وَمَنْ عَرَفَ اِمامَهُ ثُمَّ ماتَ قَبْلَ اَنْ يَقُوْمَ صاحِبُ هَذا الاَمرِ کانَ بِمَنزِلَةِ مَنْ کانَ قاعِداً فِي عَسْکَرِهِ لا بَل بِمَنزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوائِهِ».. ؛ «هر آن کس که امامش را شناخت و قبل از قيام صاحب اين امر از دنيا رفت، بسان کسي است که در سپاه آن حضرت خدمتگزاري خواهد کرد؛ نه، بلکه مانند کسي است که زير پرچم آن حضرت است».
🔸امام صادق عليه السلام با تأکيد، شيعيان را به شناخت خداوند، پيامبر و حجّتهاي الهي فرا خوانده، از جمله دعاهاي دوران غيبت را اين گونه توصيه فرموده است:
«اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَم تُعَرِّفْني نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِيَّکَ، اَللَّهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ، اَللَّهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني».
اين دعا علاوه بر امام صادق عليه السلام از نواب اربعه نيز نقل شده که احتمال دارد ايشان از خود حضرت مهدي عليه السلام نقل کرده باشند. .
📚منـــــابـع:
[1] ذاريات (51)، آيه 56.
[2] بحارالانوار، ج 57، ص 229.
[3] بحارالانوار، ج 52، ص 307.
[4] کمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص409.
[5] الغيبة، ص 331.
[6] الکافي، ج 1، ص 371.
[7] الکافي، ج 1، ص 337؛ کمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 342؛ الغيبة، ص 166.
[8] ر.ک: کمال الدين، ج 2، ص 512.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🔴آیا ناظر بودن امام زمان بر اعمال ما، منافاتی با ستار بودن خداوند ندارد؟
پاسخ: بر اساس روایات مختلف، امام زمان، چشم خدا در میان انسانهاست و هر سال اعمال و تقدیرات انسان ها، در شب قدر بر ایشان عرضه میشود. اما این روایات منافی با ستّاریت خدا نیست؛ زیرا امام زمان واسطه فیض الهی و رابط خلق و خالق است و لازمه ی اینکه به بهترین وجه، این وساطت تحقق پذیرد، این است که آن حضرت از قابلیت ها و افعال همگان با خبر باشد.
ثانیا، میزان ستّار بودن پروردگار نسبت به هر کس، به تناسب لیاقت، شایستگی و درجات نزدیکی او در پیشگاه خداست. از این رو خداوند برای کافران پرده پوشی ندارد و ستاریت او نسبت به مومنان نیز، به تناسب درجات ایمان آنها، متفاوت است.
بنابراین چه بسا بعضی اعمال مومنان مُقرّب را از نظر امام زمان نیز مخفی بدارد. امامان معصوم از همه ی صفات الهی از جمله صفت ستار بودن، برخوردارند. و همانند خدا، بندگان مومن را رسوا نمیکنند و رازدار اسرار و اعمال مردم هستند.
📚پرسش و پاسخ دانشجویی، ج٢٧
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*🟣از حديث قدسي که مي گويد: يا ابن آدم خلقت الاشياء لاجلك و خلقتك لاجلي، همه چيز براي انسان آفريده شده است و انسان براي خدا را چگونه تفسير مي کنيد؟*
*✍براي پاسخ به اين سوال بايد گفت که:* در خلقت و آفرينش موجودات دو هدف قابل تصور است: يکي هدف متوسط؛ كه خلقت براي عبادت و بندگي خداست، چنان كه قرآن كريم ميفرمايد: «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون؛[1] جن و انس را خلق نکردم، مگر براي عبادت و بندگي...؛ و ديگري، هدف عالي و غايي كه رسيدن به مبدأ نور هستي است، يعني منتهي اليه سير مخلوقات خداوند متعال است «و انّ الي ربك المنتهي؛[2] انتهاي سير انسان به سوي پروردگار است» پس هدف غايي و عالي خلقت رسيدن به كمال و نزديك شدن انسان به خداوند متعال است.
و از آن جايي که انسان اشرف و گل سرسبد مخلوقات جهان هستي و خليفه و جانشين خدا بر روي زمين است و تمام آن چه كه خلق شده همگي به خاطر وجود آدم است و مخلوقات هستي همگي به پاس خلقت انسان خلق شدهاند، چنان كه خداوند متعال در حديث قدسي ميفرمايد: «يا ابن آدم خلقت الاشياء لاجلك؛[3] اي فرزند آدم تمام اشياء را به خاطر تو خلق كردم». و در قرآن كريم نيز تصريح شده كه «و لقد كرمنا بني ادم و حملناهم في البر و البحر و رزقناهم من الطيبات و فضلناهم علي كثير ممن خلقنا تفضيلا؛[4] ما بني آدم را گرامي داشتيم و آنها را در خشكي و دريا (بر مركبهاي راهوار) حمل كرديم، و از انواع روزيهاي پاكيزه به آنها روزي داديم، و بر بسياري از خلق خود برتري بخشيديم.» که كلمه كثير در آية ياد شده به معناي جميع است.[5]
اما خداوند متعال در بخشي ديگر از حديث قدسي ميفرمايد: «... و خلقتك لاجلي؛[6] و تو را خلق كردم براي خودم. حديث مذكور دليل بر اثبات هدف دوم (عالي و غايي) خداوند متعال از خلقت انسان است، يعني انسان براي رسيدن به خدا و نزديك شدن به او و كسب مقام قرب و رسيدن به كمال الهي خلق شده است و رسيدن به كمال و قرب و دريافت رحمت به طور ذاتي ارزشمند است و ماوراي آن خوبي ديگري نيست، تنها موجودي كه از قرب و كمال الهي بهرهمند ميشود، انسان است، و اين انسان در نهايت جايگاهش نزد پروردگار است و در جوار رحمت الهي آرام ميگيرد.
*📚پي نوشت ها:*
*[1]. ذاريات/56.*
*[2]. نجم/42.*
*[3]. الاصفهاني، ميرزا محمد تقي، مکيال المکارم، بيروت، موسسه آل علمي، 1421 ق، ج1، ص 373.*
*[4] . اسراء/ 70.*
*[5] . ر. ك: طبرسي، مجمعالبيان في تفسير القرآن، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، چاپ اول، 1415 هـ . ج 6، ص 274.*
*[6] . ر. ك: خميني، سيد مصطفي، تفسير القرآن الكريم، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار الامام الخميني، چاپ اول، 1418 هـ ، ج 4، ص 386.*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
روی پای خدا 10.mp3
7.64M
#روی_پای_خدا ۱۰
توکل یعنی؛
برای رسیدن ... منتظر اسباب و علل نمیمونی!
به خدایی که مسبب الأسباب هست،
و همه جا نفس به نفس کنارته،
بیش از اسباب و علل اعتماد داری.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎬 #کلیپ_تصویری شماره 3 - برگرفته از جلسات «چگونه شیعه شدیم؟» ویژه نوجوانان
📋 چرا با پیامبر بودنِ حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلّم مخالفت میکردند؟
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*🟢 شعار اهل تحقيق*
*✍امام صادق عليه السّلام در باره فوايد خاموشى فرمود:* صمت و خاموشى طريقه اهل تحقيق و شعار كسانى است كه با ديده بصيرت در حقايق ثابت و استوار جهان مینگرند، كسانى كه در حقايق ما سبق و زمانهاى گذشته غور و بررسى كرده و حقايقى را بيان میکنند كه قلمها ننوشته و در كتابها نيامده است.
*⭕آنگاه فوايد و آثار سكوت را برشمرده و میفرمايد:⬇️:*
*👈١. سكوت كليد هر گونه راحتى و آسايش دنيا و آخرت است.*
*👈٢. موجب رضا و خشنودى خدا است.*
*👈٣. باعث سبك شدن حساب انسان در روز قيامت است.*
*👈٤. وسيلهی محفوظ ماندن از خطاها و لغزشها است.*
*👈٥. براى جاهل پرده و ساتر، و براى عالم زينت است.*
*👈٦. وسيلهاى است براى قطع شدن هوى و هوسهاى نفسانى.*
*👈٧. وسيله رياضت نفس است.*
*👈٨. وسيله درك حلاوت و لذّت عبادت و مناجات با پروردگار است.*
*👈٩. قساوت و سختى دل را از بين میبرد.*
*👈١٠. وسيلهاى است براى كسب حيا و پرهيزكارى.*
*👈١١. سبب زياد شدن تدبّر و تعقّل و مروّت و مردانگى است.*
*👈١٢. موجب فهم و كياست و عقل انسان میشود.*
*✍سپس امام صادق عليه السّلام فرمود:* اكنون كه به فايدههاى سكوت آگاه شدى، پس دهان فرو بند و تا مجبور نشدى لب به سخن مگشاى، به ويژه اگر كسى را پيدا نكنى كه براى خدا و در راه خدا با او گفتگو كنى.
آنگاه فرمود: وسيله هلاكت و نجات مردم سخن گفتن و سكوت است.
👈پس خوشا به حال كسى كه توفيق شناخت سخن خوب و بد را پيدا كند و به فوايد و آثار پسنديده كم گويى و سكوت آگاه گردد، زيرا سكوت از اخلاق انبياى الهى و شعار بندگان برگزيده خداوند است و اگر كسى ارزش و قدر كلام را بداند بيجا سخن نمیگويد و سكوت را شعار خود قرار میدهد و كسى كه بر لطايف سكوت آگاهى و اشراف داشته باشد و صمت و خاموشى را امين خزاين و اسرار دل خويش قرار دهد چنين شخصى گفتار و خاموشیاش هر دو عبادت میشود و كسى جز خدا به حقيقت اين عبادت آگاهى ندارد.
*📚مصباح الشريعه، باب ٢٧.*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
این که گناه نیست 71.mp3
3.84M
#این_که_گناه_نیست 71
می خوای بدونی؛
آخر جاده ای که داری میری کجاست؟
سعـ🌼ـادت .... یا ... شـ🔥ــقاوت ؟
ببین خونه ات، دلِــت، ارتباطاتت و....
بویِ بهشت میده یا نه؟
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c