461119234_-2065499341.mp3
47.07M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📋 درنگی در معنای حجّت (با تکیه بر حجیّت حضرت زهرا سلام الله علیها بر امامان علیهم السلام)؛ جلسه اول
🎙 حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله
🖋📚مناقب_فاطمی
👆👆لطفا استماع بفرمائید
"تردیدی نیست که امامان (علیهم السلام) - به مقتضای وضع انسانی خود - به بیماری ها وغم ها واندوه ها دچار می شوند که برای رفع آن ها وسائلی هست که برخی از آن وسائل از اهل ایمان ساخته است، واز مهم ترین وسائل دفع بلا وگرفتاری، جدیت واهتمام در دعا کردن واز خدا خواستن است، چنان که روایات بر آن معنی دلالت می کنند، از جمله:
در اصول کافی به سند صحیحی از حماد بن عثمان مروی است که گفت: شنیدم آن حضرت می فرمود: به درستی که دعا فضا را بر می گرداند وپیچیدگی آن را می گشاید، چنان که رشته نخ بازتاب شود با این که به سختی تابیده شده باشد(۶۹۸)."
"نیز در خبر صحیح دیگری از زراره آمده که گفت: حضرت ابو جعفر باقر (علیه السلام) به من فرمود: آیا تو را راهنمایی نکنم به چیزی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در آن استثنایی نزده؟ عرض کردم: چرا. فرمود: دعا، که قضای پیچیده سخت را بر می گرداند - وانگشتانش را به هم می فشرد(۶۹۹)-. ونیز احادیث دیگری که در جای خود ذکر شده. بنابراین هرگاه مؤمن احتمال دهد ابتلای مولای خودش را - که از جانش عزیزتر است - احتمال دهد که امام او به یکی از امور یاد شده دچار گردیده، کوشش وجدیت خواهد کرد که به وسیله دعا آن را از او دور گرداند، همان طور که با وسایل از او دفاع می نماید.
د) با توجه به این که ما هدف ارزنده ای داریم که موانعی همت وجدیت کنیم، وچون تأخیر ظهور مولای ما صاحب الزمان (علیه السلام) به سبب موانعی است که از ناحیه خود ما سرچشمه گرفته، بر ما است که از خداوند متعال بر طرف کردن آن موانع را بخواهیم پس دعا کردن برای تعجیل فرج امام عصر (علیه السلام) در حقیقت دعا برای خودمان وسودمند به حالمان می باشد."
"خود آن حضرت هم به این معنی اشاره فرموده در توقیعی که در کتاب های کمال الدین واحتجاج وبحار آمده است: وبسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شما است(۷۰۰). واین اشاره به بی نیازی آن حضرت (علیه السلام) از ما می باشد.
ه) فضل ورحمت ولطف وعنایت الهی حد ومرز وپایانی ندارد، همچنین در وجود امام (علیه السلام) کمبود ونقصانی که مانع پذیرش فیض الهی باشد، نیست. بنابراین هیچ مانعی ندارد که با دعای مؤمنین برای مولا وآقایشان، عنایت ولطف مخصوصی به حضرتش برسد.
و این که گفته اند: چون امامان (علیهم السلام) وسیله وواسطه رسیدن فیض به بندگان هستند، منافات دارد با این که به وسیله بندگان به درجه ای نایل شوند، جز تعجب چیزی نیست، وهیچ گونه منافاتی ندارد که امامان (علیهم السلام) علت غایی وهدف از آفرینش مخلوقات باشند، وفیض خداوند به وسیله ایشان به مخلوقات برسد، در عین حال از لوازم وویژگی های بشری نیز برخوردار، وبرای زندگی ظاهری خود به آنچه از زمین می روید، نیازمند باشند - همان طور که سایر مردم محتاج هستند-."
"از آنچه گفتیم این معنی نیز معلوم شد که نتیجه وثمره صلوات مؤمنین بر پیغمبر وآل پیغمبر (علیهم السلام)، هم به خود درود فرستندگان بر می گردد وهم به کسانی که بر آن ها درود فرستاده شده، نه از این جهت که احتیاجی به صلوات ودرود فرستادن مؤمنین باشد تا اشکالات یاد شده وارد گردد، بلکه از این جهت که آن ها پیغمبر وآل او (علیهم السلام)، قابلیت وشایستگی دارند، زیرا خداوند بلند مرتبه بدانان فیض هایی که حد ونهایت ندارد، ارزانی داشته است، چرا که، همیشگی واستمرار وتازه شدن این فیوضات، از لوازم قدرت کامل وتمام وهمگانی وهمیشگی خداوند می باشد.
۳ - امکان دارد که میان فرمان به دعا برای تعجیل فرج وظهور مولایمان صاحب الزمان واحادیثی که از شتابزدگی نسبت به ظهور نهی کرده، تناقضی احساس شود - ما ان شاء الله این احادیث را در باب هشتم بیان خواهیم داشت - ولی این گمان نادر است، زیرا شتابی که از آن نهی شده است، سه گونه می باشد:
اول: آن شتابی که موجب یأس وناامیدی از ظهور قائم (علیه السلام) شود، زیرا فرد به خاطر کم صبری وناشکیبایی می گوید: اگر ظهور شدنی بود، هم اکنون واقع می شد وبه تأخیر افتادن آن، فرد را به سوی انکار صاحب الزمان سوق می دهد."
"دوم: آن شتابی که منافی تسلیم فرمان خدا ورضا به قضاء وحکم خدا باشد، واینگونه شتاب برای ظهور، اگر ظهور به عقب افتد، فرد را به سوی انکار حکمت آفریدگار بلند مرتبه می کشاند. از این روی، در دعایی که توسط جناب عثمان بن سعید عمری روایت شده، چنین می خوانیم: فصبرنی علی ذلک حتی لا أحب تعجیل ما أخرت، ولا تأخیر ما عجلت، ولا أکشف عما سترت، ولا أبحث عما کتمت، ولا أناز عک فی تدبیرک، ولا أقول لم؟ وما بال ولی الامر لا یظهر؟ وقد امتلئت الارض من الجور؟!(۷۰۱)؛ پروردگارا! مرا بدان (غیبت آن حضرت) صبر وتحمل ده تا دوست ندارم آنچه به تأخیر انداخته ای جلو بیفتد، ونه آنچه را تعجیل بخواهی من به تأخیرش مایل باشم، وهرچه تو در پرده قرار داده ای افشایش را نطلبم، ودر آنچه نهان ساخته ای کاوش ننمایم، ودر تدبیر امور جهان با تو (که همه مصالح را می دانی) به نزاع نپردازم، ونگویم که چرا وچگونه واز چه جهت ولی امر غایب آشکار نمی شود وظهور نمی کند در حالی که زمین پر از ستم گردیده است؟!...
اگر اشکال کنید: بودن شک دعا کردن برای تعجیل ظهور از محبت وشوق سرچشمه می گیرد، واین منافات دارد با فرمایش حضرت که: تا دوست ندارم آنچه با تأخیر انداخته ای جلو بیفتد...."
"در جواب می گویم: در گذشته بیان نمودیم که از احادیث به دست می آید: زمان فرج وظهور از اموری است که بداء در آن راه دارد، بنابراین وقتی یک فرد دلباخته امام عصر (عجّل الله فرجه) نزدیک شدن وقت دیدار وظهور آن حضرت را ممکن بداند که با کوشش واهتمام در دعا کردن، این مقصود تحقق پذیر است، تمام تلاش وجدیت خود را در این راه مبذول خواهد داشت، واین کار با تسلیم بودن به آنچه در علم الهی تقدیر شده است هیچ گونه منافاتی ندارد.
البته اگر بر فرض، آن وقت معین را که خداوند حتم نموده، وقضای غیر قابل تغییر وتبدیل الهی بر آن تعلق گرفته، اگر آنوقت را دقیقا بدانید، دیگر جایی برای دعا کردن نمی ماند وباید به امر پروردگار تسلیم باشد.
سوم: عجله ای که سبب پیروی از گمراهان وگمراه کنندگان وشیاطین بدعت گذار شود، که پیش از ظاهر شدن علامت های حتمی که از پیشوایان معصوم (علیه السلام) روایت شده، اقدام به فریب دادن افراد می نمایند - چنان که برای بسیاری از جاهلان اتفاق افتاد - خداوند ما وتمام مؤمنین را از نیرنگ های شیاطین محفوظ بدارد.
در بخش هشتم در این باره به تفصیل سخن خواهیم گفت وروایات مربوط به آن را می آوریم، در این جا فقط اشاره ای شد."
"این که: عجله کردن بر دو قسم است: ممدوح ومذموم. عجله مذموم: آن است که انسان خواستار انجام گرفتن چیزی پیش از رسیدن وقت آن بوده باشد، که از جهت عقل ونقل زشت وناپسند است.
و عجله ممدوح: آن است که شخص در اولین فرصت امکان، تحقق یافتن امری را بخواهد.
و چون ظهور حضرت صاحب الامر (علیه السلام)اموری است که - به خواست خدا - ممکن است جلو بیفتد ومنافع آن نیز بی شمار است، هر مؤمنی که بر این باور باشد بر خود واجب می داند که جدیت کند تا در اولین زمانی که صلاحیت ظهور در آن باشد، خداوند آن را برساند، در عین حال صبر کند وتسلیم باشد تا آن هنگام فرا رسد. ان شاء الله توضیح بیشتری در این باره خواهد آمد.
اکنون به بیان آثار وفواید وویژگی هایی که بر دعا کردن برای تعجیل فرج مرتبت است، می پردازیم. ابتدا فهرست وار باتفصیل وتوضیح بیشتر به مقتضای حال بیان می کنیم:
۱ - فرمایش حضرت ولی عصر (عجّل الله فرجه): وبسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شما است.
۲ - این دعا سبب زیاد شدن نعمت ها است.
۳ - واظهار محبت قلبی.
۴ - ونشانه انتظار.
۵ - وزنده کردن امر ائمه اطهار (علیهم السلام).
۶ - ومایه ناراحتی ووحشت شیطان لعین.
۷ - ونجات یافتن از فتنه های آخر الزمان.
۸ - وادا کردن قسمتی از حقوق آن حضرت است - که ادا کردن حق هر حقداری واجب ترین امور است -
۹ - وتعظیم خداوند ودین خداوند است.
۱۰ - حضرت صاحب الزمان (عجّل الله فرجه) در حق او دعا می کند.
۱۱ - وشفاعت آن حضرت (علیه السلام) در قیامت شامل حال او می شود.
۱۲ - وشفاعت پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ان شاء الله شامل حالش می شود.
۱۳ - واین دعا فرمانبری امر الهی وطلب فضل وعنایت او است.
۱۴ - ومایه استجابت دعا می شود.
۱۵ - وادا کردن اجر ومزد رسالت است.
۱۶ - ومایه دفع بلا است.
۱۷ - وسبب وسعت روزی است ان شاء الله.
۱۸ - وباعث آمرزش گناهان می شود.
۱۹ - وتشرف به دیدار آن حضرت در بیداری یا خواب.
۲۰ - ورجعت به دنیا در زمان ظهور آن حضرت.
۲۱ - واز برادران پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) خواهد بود.
۲۲ - وفرج مولای ما حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) زودتر واقع می شود.
۲۳ - وپیروی از پیغمبر وامامان (علیهم السلام) خواهد بود.
۲۴ - ووفای به عهد وپیمان خداوندی است.
۲۵ - وآثار نیکی به والدین برای دعا کننده حاصل می گردد.
۲۶ - وفضیلت رعایت وادای امانت برایش حاصل می شود.
۲۷ - وزیاد شدن اشراق نور امام (علیه السلام) در دل او.
۲۸ - وطولانی شدن عمر ان شاء الله.
۲۹ - وتعاون وهمکاری در کارهای نیک وتقوی.
۳۰ - ورسیدن به نصرت ویاری خداوند وپیروزی بر دشمنان به کمک خداوند.
۳۱ - وهدایت به نور قرآن مجید.
۳۲ - ونزد اصحاب اعراف معروف می گردد.
۳۳ - وبه ثواب طلب علم نایل می شود ان شاء الله.
۳۴ - واز عقوبت های اخروی ایمن می ماند ان شاء الله.
۳۵ - وهنگام مرگ به او مژده می رسد وبا او به نرمی رفتار می شود.
۳۶ - واین دعا اجابت دعوت خدا ورسول (صلی الله علیه وآله وسلم) است.
۳۷ - وبا امیر المؤمنین (علیه السلام) در درجه آن حضرت خواهد بود.
۳۸ - ومحبوب ترین افراد نزد خداوند خواهد بود.
۳۹ - وعزیزترین وگرامی ترین افراد نزد پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می شود.
۴۰ - واز اهل بهشت خواهد شد ان شاء الله.
۴۱ - ودعای پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) شامل حالش می گردد.
۴۲ - وکردارهای بد او به کردارهای نیک مبدل شود.
۴۳ - وخداوند متعال در عبادت او را تایید فرماید.
۴۴ - وبا این دعا عقوبت از اهل زمین دور می شود ان شاء الله.
۴۵ - وثواب کمک به مظلوم را دارد.
۴۶ - وثواب احترام به بزرگ تر وتواضع نسبت به او را دارد.
۴۷ - وپاداش خونخواهی مولای مظلوم حضرت ابی عبد الله الحسین (علیه السلام) را دارد.
۴۸ - وشایستگی دریافت احادیث ائمه اطهار (علیهم السلام) را می یابد.
۴۹ - ونور او برای دیگران نیز - روز قیامت - درخشان می گردد.
۵۰ - وهفتاد هزار نفر از گناهکاران را شفاعت می کند.
۵۱ - ودعای امیر المؤمنین (علیه السلام) درباره او روز قیامت.
۵۲ - وبی حساب داخل بهشت شدن.
۵۳ - وایمن بودن از تشنگی روز قیامت.
۵۴ - وجاودانه بودن در بهشت.
۵۵ - ومایه خراش روی ابلیس ومجروح شدن دل او است.
۵۶ - وروز قیامت هدیه های ویژه ای دریافت می دارد.
۵۷ - وخداوند (عزّ وجلّ) از خدمتگزاران بهشت نصیبش فرماید.
۵۸ - ودر سایه گسترده خداوند قرار گرفته ورحمت بر او نازل می شود - مادامی که مشغول آن دعا باشد.
۵۹ - وپاداش نصیحت مؤمن را دارد.
۶۰ - ومجلسی که در آن برای حضرت قائم (علیه السلام) دعا شود، محل حضور فرشتگان گردد.
۶۱ - ودعا کننده مورد مباهات خداوند شود.
۶۲ - وفرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند.
۶۳ - واز نیکان مردم پس از ائمه اطهار (علیهم السلام) می شود.
۶۴ - واین دعا اطاعت از اولی الامر است که حضرت اطاعتشان را واجب ساخته است.
۶۵ - ومایه خرسندی خداوند (عزّ وجلّ) می شود.
۶۶-مایه خشنودی پیامبرصلی الله علیه وآله گردد
۶۷ - واین دعا خوشایندترین اعمال نزد خداوند است.
۶۸ - واز کسانی خواهد بود که خداوند در بهشت به او حکومت دهد ان شاء الله.
۶۹ - وحساب او آسان می شود.
۷۰ - واین دعا در عالم برزح وقیامت مونس مهربانی خواهد بود.
۷۱ - واین عمل بهترین اعمال است.
۷۲ - ومایه دوری غصه ها می شود.
۷۳ - ودعای هنگام غیبت بهتر از دعای هنگام ظهور است.
۷۴ - وفرشتگان درباره اش دعا می کنند.
۷۵ - ودعای حضرت سید الساجدین (علیه السلام) که نکات وفواید متعددی دارد شامل حالش می شود.
۷۶ - واین دعا تمسک به ثقلین کتاب وعترت است.
۷۷ - وچنگ زدن به ریسمان الهی است.
۷۸ - وسبب کامل شدن ایمان است.
۷۹ - ومانند ثواب همه بندگان به او می رسد.
۸۰ - وتعظیم شعائر خداوند است.
۸۱ - واین دعا ثواب شهید با پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم)را دارد.
۸۲ - وثواب شهید زیر پرچم حضرت قائم (علیه السلام) را دارد.
۸۳ - وثواب احسان به مولای ما حضرت صاحب الزمان (عجّل الله فرجه) را دارد.
۸۴ - ودر این دعا ثواب گرامی داشتن عالم هست.
۸۵ - وپاداش گرامی داشتن شخص کریم را دارد.
۸۶ - ودر میان گروه ائمه اطهار (علیهم السلام) محشور می شود.
۸۷ - ودرجات او در بهشت بالا می رود.
۸۸ - واز بدی حساب در روز قیامت ایمن باشد.
۸۹ - ونایل شدن به بالاترین درجات شهدا روز قیامت.
۹۰-رسیدن به شفاعت حضرت زهراسلام الله علیها...............
📗🌹📗قسمت2⃣8⃣
🏴 منتظران ظهور 🏴
بانوان آسمانی #داستان_بیست_یکم🎬: شهیده مریم فراهانی: نخستین روزهای جنگ بود ، مادر در داغ پسر شهیدش
بانوان آسمانی
#داستان_بیست_دوم 🎬:
سکینه حورسی:
بحث داغی در خانواده در گرفته بود ، بحث در رابطه با فساد شاه و دربار شاهنشاهی بود و رهبری امام خمینی ، انگار نفحات انقلابی روحبخش به مشام میرسید.
هرکس حرفی میزد ، اما میدان دار اصلی پدر خانواده بود، پدری که بدون ترس از دست دادن کارش راجع به حق و حقیقت حرف میزد و راه درست را به فرزندانش نشان میداد ،به طوریکه هر کدام از بچه ها در نوع خود انقلابیی بی نظیر بود.
بچه ها در مدرسه فعالیت میکردند .
خانواده حورسی با قالب انقلاب رشد کرده بودند و مبارزه سرلوحه تکتکشان اعمالشان بود، خواهر دوم را تعقیب میکردند برادر اول دل به میدان میزد، برادر سوم دستگیر میشد خواهر اول مبارزه میکرد و همینطور تمام این عزیزان اعم از خواهر و برادر در یک راستا حرکت میکردند و هرکدام به شکلی رسالتش را انجام میداد.
سکینه حورسی در چنین خانواده ای قد کشید ، انقلاب شد و رگبارطوفان جنگ بر سر مردم باریدن گرفت و اولین ترکش هایش بر جان مردم خرمشهر و آبادان نشست.
این خانواده در برابر تجاوز بیگانگان قد علم کردند و سکینه در بین شیرزنان خرمشهر جور دیگری میدرخشید به طوری که در نبرد ۴۵ روزه خرمشهر، دوشادوش مردان سرزمینش جنگید.
زنان و دختران شهر را دور خود جمع می کرد و آنان را فرماندهی و راهبری می نمود و عجیب اینکه حرف حقش روی اطرافیان مؤثر بود.
زمانی که خرمشهر سقوط کرد ،سکینه حورسی به آبادان رفت و در محله «کوت شیخ» که فاصله چندانی با خرمشهر نداشت ساکن شد.
این شیرزن بیشهٔ ایران در روزهایی که باران بی امان تیر و ترکش از همه طرف می بارید با سید عبدالرسول بحرالعلوم ازدواج کرد و در هیاهوی جنگ و میدان خوف و خطر، بچه دار شد و حس شیرین مادر شدن بر جانش نشست.
سکینه در هشت سال جنگ تحمیلی هیچ گاه خرمشهر را ترک نکرد و اسوه ای شد برای زنان کشورش...
با حملات شیمیایی کشور بعثی ،ایشان در زمرهٔ جانبازان شیمیایی قرار گرفت و از ناحیهٔ ریه آسیب دید و بعد از اتمام جنگ ، وقتی سختی های درمان همشهریانش را که در این جنگ، شیمیایی شده بودند . میدید و شاهد بود برای مداوا باید به شهرهای بزرگی مثل تهران و...مراجعه کنند ، پس برآن شد تا کاری کند اندکی درد آنان التیام یابد
او و همسرش و چند نفر از اعضای خانواده اش با کمک خیرین ، کلینیک مخصوص درمان جانبازان شیمیایی خرمشهر را، راه اندازی نمودند.
پس از شیوع بیماری کرونا ، سکینه حورسی به این بیماری منحوس گرفتار شد و به خاطر یادگاری زمان جنگ و ریه های که توسط مواد شیمیایی بیمار شده بود ،در تاریخ پنجم تیر ۱۴۰۰ ،جرعه ای از جام شهادت نوش جان کرد و آسمانی شد.
📝ط_حسینی
@montazeraan_zohorr
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نکته ای مهم در آداب معاشرت مومنین!
🎙#حجت_الاسلام_والمسلمین_رفیعی
12_1 Az Heyvaniyat Ta Hayat (1402-06-31 Mashhade Moghaddas.mp3
26.58M
🔉#از_حیوانیت_تا_حیات
🔰فصل هشتم؛ از فرعون تا مأمون | جلسه دوازدهم / بخش اول
* ادامه بررسی سوره مبارکه یونس
* زینت و اموالی که خداوند به فرعون بخشیده بود
* جذابیت فرعونی؛ عامل گمراهی مردم
* اضلال خداوند ابتدایی نیست ولی هدایت خداوند ابتدایی است
* بودن فرعون در عالم خوب است ولی شدنش بد است
* فرعون؛ نماد عذاب در قرآن
* ظالم؛ اسباب عذاب الهی
* حتی ظالم نیز از محدوده تقدیرات الهی خارج نیست
* فرعون؛ گزینه غلطی که بودنش در امتحان لازم است
* نفرین حضرت موسی علیهالسلام؛ تبدیل نعمتهای نزد فرعون به نقمت
* چه زمانی خداوند گزینه غلط را حذف میکند؟
* فرعون یک آدم نیست بلکه یک جریان و فکر است
* امام خمینی رحمهالله؛ تمام اختلافات بین بشر از طغیان نفس است
* طغیان => تجاوز از حق => پدید آمدن اختلافات
* آدم یک شبه فرعون نمیشود، تدریجی است
📱دریافت صوت کامل این مبحث و دهها دوره دیگر در نرم ابزار کاربردی تعالی 👇
🔷 نصب از طریق کافه بازار
⏰ مدت زمان : ۴۹:۴۹
📆 ١۴٠٢/٠۶ /۳۱
#فرعون
#طاغوت
#جذابیت
#مشهد
@montazeraan_zohorr