eitaa logo
🌹 منتظران ظهور 🌹
2.8هزار دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
9.6هزار ویدیو
299 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی کپی متن با ذکر صلوات و دعای فرج ، حلال است🙏🏻 ادمین: @Montazer_zohorr تبادل و تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/1139737620C24568efe71
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 ❇️ متن و ترجمه و تفسیر آیات ۶۱ و ۶۲ سوره واقعه 🌸🍃 عَلَي أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ (61) 🌸🍃 وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَي فَلَوْلَا تَذكَّرُونَ (62) 🌺🍃 تا مانند شما را جانشين شما كنيم وشما را در جهانى كه نمى دانيد پديدار گردانيم. 🌺🍃 شما آفرينش نخستين را دانستيد، پس چرا (به آفرينش دوباره) متذكّر نمى شويد؟ 🌸🍃🌻🍃🌸 ✅ فلسفه مرگ، جايگزين شدن ديگران و پيدايش تحوّلات جديد است. 🌼 «قدّرنا بينكم الموت... نبدّل امثالكم... ننشئكم...» ✅ قدرت خداوند بر جابجايى مرگ و زندگى، دليل قدرت خداوند بر ايجاد معاد است. 🌼 « فلولا تصدّقون... نبدّل أمثالكم» ✅ دنيا عبورگاه است نه توقّف گاه. 🌼 «نبدّل أمثالكم» ✅ انسان از وضع قيامت آگاه نيست كه چه زمانى خواهد بود و در چه شرايطى حاضر مى شود. 🌼 «ننشئكم فيما لاتعلمون» 🌸🍃🌻🍃🌸 📲 *جهت عضویت* 👇 https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ هرکس صبح کند ، و سه بار بگوید: 🍀الحَمدللهِ ربِّ العَالَمِین الحمدُلِلّهِ حَمدًا کَثِیرَا طَیِّبًا مُبَارَکًا فِیهِ ✨حق تعالی هفتاد بلا را از او دفع می‌کند✨ 📚 بلدالامین 🔹صبحتون_بخیر
سماواتی ⬇️ *صوت دعای سلامتی و فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.* ⬇️⬇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 *دعای هفتم صحیفه سجادیه* 🌷 🍀 وَ کانَ مِنْ دُعائِهِ عَلَیهِ السَّلامُ إذا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أوْ نَزَلَتْ بِهِ مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکَرْبِ: 🍀از دعای حضرت زین العابدین (علیه‌السّلام) است آنگاه که امر مهمی بر ایشان پیش می‌آمد یا کار دشواری حادث می‌شد و هنگام سختی: 🌺١- *یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدائِدِ، وَ یا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إلَى رَوْحِ الْفَرَجِ.* 🍀ای آنکه گرهِ کارهای فرو بسته به سر انگشت تو گشوده می‌شود، و ای آن که سختی دشواری‌ها با تو آسان می‌گردد، و ای آن که راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست. 🌺٢- *ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأسْبابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إرادَتِکَ الْأشْیاءُ.* 🍀سختی‌ها به قدرت تو به نرمی گرایند و به لطف تو اسباب کارها فراهم آیند. فرمانِ الاهی به نیروی تو به انجام رسد، و چیزها، به اراده‌ی تو موجود شوند، 🌺٣- *فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإرادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ.* 🍀و خواستِ تو را، بی آن که بگویی، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نیست، بی آن که بگویی، رو بگردانند. 🌺٤- *أنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمّاتِ، وَ أنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمّاتِ، لا یَنْدَفِعُ مِنْها إلّا ما دَفَعْتَ، وَ لا یَنْکَشِفُ مِنْها إلّا ما کَشَفْتَ.* 🍀تویی آن که در کارهای مهم بخوانندش، و در ناگواری‌ها بدو پناه برند. هیچ بلایی از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگردانی، و هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی. 🌺٥- *وَ قَدْ نَزَلَ بِی یا رَبِّ ما قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ ألَمَّ بِی ما قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ.* 🍀ای پروردگار من، اینک بلایی بر سرم فرود آمده که سنگینی‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردی گرفتار آمده‌ام که با آن مدارا نتوانم کرد. 🌺٦- *وَ بِقُدْرَتِکَ أوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطانِکَ وَجَّهْتَهُ إلَیَّ.* 🍀این همه را تو به نیروی خویش بر من وارد آورده‌ای و به سوی من روان کرده‌ای. 🌺٧- *فَلا مُصْدِرَ لِما أوْرَدْتَ، وَ لا صارِفَ لِما وَجَّهْتَ، وَ لا فاتِحَ لِما أغْلَقْتَ، وَ لا مُغْلِقَ لِما فَتَحْتَ، وَ لا مُیَسِّرَ لِما عَسَّرْتَ، وَ لا ناصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.* 🍀آنچه تو بر من وارد آورده‌ای، هیچ کس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوی من روان کرده‌ای، هیچ کس برنگرداند. دری را که تو بسته باشی. کَس نگشاید، و دری را که تو گشوده باشی، کَس نتواند بست. آن کار را که تو دشوار کنی، هیچ کس آسان نکند، و آن کس را که تو خوار گردانی، کسی مدد نرساند. 🌺٨- *فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ، وَ أنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیما شَکَوْتُ، وَ أذِقْنِی حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِیما سَألْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَ حِیّاً.* 🍀پس بر محمد و خاندانش درود فرست. ای پروردگار من، به احسانِ خویش دَرِ آسایش به روی من بگشا، و به نیروی خود، سختی اندوهم را درهم شکن، و در آنچه زبان شکایت بدان گشوده‌ام، به نیکی بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شیرینی استجابت بچشان، و از پیشِ خود، رحمت و گشایشی دلخواه به من ده، و راه بیرون شدن از این گرفتاری را پیش پایم نِه. 🌺٩- *وَ لا تَشْغَلْنِی بِالْاِهتِمامِ عَنْ تَعاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمالِ سُنَّتِکَ.* 🍀و مرا به سبب گرفتاری، از انجام دادنِ واجبات و پیروی آیین خود بازمدار. 🌺١٠- *فَقَدْ ضِقْتُ لِما نَزَلَ بِی یا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ ما حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أنْتَ الْقادِرُ عَلَى کَشْفِ ما مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ ما وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إنْ لَمْ أسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظیمِ.* 🍀ای پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بی‌طاقتم، و جانم از آن اندوه که نصیب من گردیده، آکنده است؛ و این در حالی است که تنها تو می‌توانی آن اندوه را از میان برداری و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور کنی. پس با من چنین کن، اگر چه شایسته‌ی آن نباشم، ای صاحب عرش بزرگ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله حائری شیرازی ره: ، روزی را کم می‌کند لذا خداوند به ما یاد داده است که استغفار کنید تا باران برای شما بفرستیم: (ا‌ سْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا) . ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که چطور آنها که نه اهل نماز و نه اهل عبادت هستند، باران مفصل و مرتب دارند، اما ما که اهل نمازیم و به خدا اعتقاد داریم، با یک گناه یا چند گناه گرفتار کم‌بارانی می‌شویم؟ علتش آن است که بین شما و خداوند متعال برقرار است. شما در حوزۀ تربیتی خدایید، و کسانی که در حوزۀ تربیتی خداوند قرار دارند، و دارند. رفتار خدا با کسانی که از حوزۀ تربیتی خارج شده و به خود واگذار شده‌اند، به‌گونه‌ای دیگر است. بچه‌ای که مدرسه می‌رود با بچه‌ای که کوچه‌نشین است و سرپرستی ندارد، فرق می‌کند. کسی از نمی‌پرسد که مشق و تکلیف تو چطور شد؛ اما بچۀ پدردار، وقتی تکالیفش را انجام ندهد، پدر پول‌توجیبی‌اش را کم یا قطع می‌کند. شما ولگردهای عالَم و به‌خودرهاشدگان نیستید! شما در نعمتِ تربیت دین و قرآن هستید و هر کار شما زیر نظر خدا و اهل‌بیت است. امام زمان (ع) اعمال و رفتار ما را هفته‌ای دو بار مرور می‌کنند. شما چنین وضعی دارید. وقتی‌که می‌دهید، خداوند بر باران شما می‌افزاید، و سیل و آفت را برمی‌گرداند. 🌺 https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c 🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 نهج البلاغه # خطبه اول(جلسه۱۴) 🔸فراز پنجم (فلسفه بعثت پیامبران) ادامه جلسه قبل: فبعث فيهِمْ رُسُلهُ، و واتر اِليهِمْ انْبِياءهُ، لِيسْأْدُوهُمْ ميثاق فِطْرتِهِ، و يذكرُوهُمْ منْسِيّ نِعْمتِهِ، و يحْتجُّوا عليهِمْ بِالتّبْليغ  ِ، و يثيرُوا لهُمْ دفائِن الْعُقُولِ، و يرُوهُمُ  الاْياتِ الْمَقدِرَة: مِنْ سقْف فوْقهُمْ مرْفُوع  ، و مِهاد تحْتهُمْ موْضُـوع  ، ومعـايش تُحْييهِـمْ، و آجـال تُفْنيهِـمْ، و اوْصاب تُهْرِمُهُمْ، و احْداث تتابعُ عليهِمْ. و لمْ يخْلِ سُبْحانهُ خلْقهُ مِنْ نبِيٍّ مُرْسل، اوْ كتاب مُنْزل، اوْ حُجّة لازمة، اوْ محجّة قائِمة. رُسُلٌ لا تُقصِّرُ بِهِمْ قِلّةُ عددِهِمْ، و لا كثْرةُ الْمُكذِّبين لهُمْ; مِنْ سابِق سُمِّي لهُ منْ بعْدهُ، اوْ غابِر عرّفهُ منْ قبْلهُ. علي ذلِك نُسِلتِ الْقُرُونُ، و مضتِ الدُّهُورُ، و سلفتِ الاْباءُ، و خلفتِ الاْبْناءُ. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💠 ترجمه : پس خداوند رسولانش را برانگيخت، و پيامبرانش را به دنبال هم به سوي آنان گسيل داشت، تا اداي عهد فطرت الهي را از مردم بخواهند، و نعمتهاي فراموش شده او را به يادشان آرند و با ارائه دلايل بر آنان اتمام حجت كنند، و نيروهاي پنهان عقول آنان را برانگيزانند، و نشانه هاي الهي را به آنان بنمايانند: از اين بلند آسمان كه بر بالاي سرشان افراشته، و زمين كه گهواره زير پايشان نهاده، و معيشتهايي كه آنان را زنده مي دارد، و اجلهايي كه ايشان را به دست مرگ مي سپارد، و ناگواريهايي كه آنان را به پيري مي نشاند، و حوادثي كه به دنبال هم بر آنان هجوم مي آورد خداوند سبحان بندگانش را بدون پيامبر، يا كتاب آسماني، يا حجتي لازم، يا نشان دادن راه روشن رها نساخت. پيامبراني كه كمي عددشان، و كثرت تكذيب كنندگانشان آنان را از تبليغ باز نداشت; از پيامبر گذشته اي كه او را از نام پيامبر آينده خبر دادند، و پيامبر آينده اي كه پيامبر گذشته او را معرفي كرد. بر اين منوال قرنها گذشت، و روزگار سـپري شـد، پدران درگذشتند و فرزنـدان جـاي آنهـا را گرفتنـد. 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه # شرح خطبه اول (جلسه ۱۴) 🔶 ادامه شرح فراز پنجم (فلسفه بعثت پیامبران) ⚪️ در جلسه قبل در مورد فوائد نبوت و آثار و برکات بعثت انبیاء صحبت شد. امیرالمومنین علیه السلام ، در خطبه اول فرمودند : 🍃فبعث فیهم رسله و واتر الیهم انبیاءه...🍃 🔹خداوند پیامبران را پیاپی به سوی مردم فرستاد برای چند هدف : اولاً >>> زنده کردن و غبار روبی از فطرت آدمی و یادآوری میثاق فطری واینکه مردم را خاطرنشان کنند که به آن عهدی که با خدا بستید وفا کنید. (لیستادوهم میثاق فطرته) ثانیاً >>> یادآوری نعمتها ، نعمتهای اصلی و فرعی ( ویذّکروهم منسیّ نعمته) ثالثاً>>> به مردم اتمام حجت کنند ، پاسخ شبهات را بدهند و دفع غلط اندازی های شیطان را بکنند.(ویحتجّوا علیهم بالتبلیغ) در ادمه به یکی دیگر از خدمات بزرگ انبیاء می رسیم . 💢 چهارمین مأموریت انبیاء : 🍃ویثیرو لهم دفائن العقول 🍃 از کارهای مهم انبیاء این بوده است که عقلهای دفینه شده ، یعنی استعدادهای نهفته آدمی را باروَر کنند وپیامبران حقیقتاً این کار را کردند. 👌هرجا پیامبری ظهور کرده ، آن منطقه از دیگر مناطق زمین پیشرفت بیشتری داشته و تمدن بشری درآنجا شکل گرفته است ؛ ولو اینکه مأموریت آنها کوتاه بوده باشد. 👈(دفائن جمع دفینه به معنای گنج می باشد) "گنج هر چیز گرانبهایی است که کسی از وجود آن باخبر نیست." پیامبراکرم صلوات الله علیه می فرمایند: ♦️ الناس معادن کمعادن الذَهَب والفِضّة♦️ انسانها معدنهایی هستندپراز ذخیره های ناب که کسی خبر ندارد وباید معدن شناسی پیداشود وآن را استخراج کند وبه ظهور برساند. معادن وجودی انسان هارا پیامبران کشف می کنند. به برکت انسان معادن روی زمین ظهور می کند. خودانسان منبع برکات معنوی است. × بماند که امروزه نگاه به انسان مصرف گرایانه شده است ،که همین نوع نگاه اندیشه بشر را محدود کرده است× 🍃ویَرَوهُم الآیات المَقدِرة 🍃 توجه دادن به آیاتی که قدرت الهی را به رخ ما می کشد. 🔸اگر نگاه به طبیعت ، برای پی بردن به علم خداباشد(یک کار تخصصی است) 🔸اگر نگاه به طبیعت برای دیدن آثار علم خداباشد (کار انبیاء است وپیش نیاز لازم دارد) 🔸آثار علم خدا وقدرت خدا و حکمت خدا در طبیعت هست ، منتها ما نمی توانیم کسی را به آثار علم خدا متوجه کنیم چون کار مانیست و تخصص می خواهد .در مورد آثار قدرت خدا تخصص لازم نیست وبه همین خاطر مأموریت انبیاء این شده که مردم را توجه بدهند به آثار قدرت خدا. قدرت خدا نیاز به تخصص ندارد . کافیست عظمت خلقت را در طبیعت به کسی نشان بدهند ، تادر آن تأمل کند. آیات قدرت همه کس فهم است . 🍃من سقف فوقهم مرفوع🍃 این سقفی که در بالای سر انسان قر
ار گرفته . همین اندازه که نگاه کنیم به کهکشان راه شیری ، مجذوب عظمت خدا می شویم و مبهوت قدرت او. 🍃و مهاد تحتهم موضوع🍃 یا این گهواره زمین که در روی آن زندگی می کنیم . 🍃ومعایش تحییهم🍃 و وسایل رفاهی که فراهم شده است . 🍃وآجالهم تُفنیهم🍃 و اینکه ما نمی توانیم به اختیار خود تا هر وقت بخواهیم در روی زمین زندگی کنیم . 🍃واوصاب تُهرمُهُم🍃 وحوادث پیاپی شما را درهم می کوبد. یکی از سوالهای مطرح شده این است که : 🔻اگر واقعا فرستادن انبیاء یک امر ضروری بوده ، پس چرا همه جا ودر همه مناطق زمین ظهور انبیاء را نمی بینیم ❓یا حتی در همه ادوار تاریخی چرا انبیاء ظهور نداشتند❓ در پاسخ برای بُعد مکانی گفته می شود : اولاً "عدم الوجدان لایدلّ علی عدم الوجود" اینکه ما نیافتیم دلیل نمی شود که وجود نداشته . حتی در قرآن مجید به این مسئله اشاره شده است که : ♦️مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ ۗ ♦️ سرگذشت گروهی از آنان را برای تو حكایت كرده‌ایم، و سرگذشت برخی را بیان نكرده‌ایم... (غافر/۷۸) ثانیاً برای فاصله زمانی پاسخ این است که : اگر در زمانی انبیاء نبودند ، جانشینان و اوصیاء ایشان بوده اند. در مورد حضرت عیسی علیه السلام اینچنین بوده است که در فاصله زمانی قریب به ۶۰۰ سال تا بعثت پیامبر اکرم صلوات الله علیه ، پیامبری نبوده است . 🔸امیرالمومنین علیه السلام پاسخ کاملتر و بهتری را به پرسش داده اند : 🍃ولم یُخلِ الله سبحانه خلقه من نبیّ مُرسَل، او کتاب مُنزَل ، او حُجَّة لازمه او مَحَجّة قائمة 🍃 وخدای سبحان خَلق خود را هیچگاه از فرستاده ای آگاه یا کتابی آسمانی یا اقامه حجّتی قاطع یا ارائه راهی استوار بی بهره نگذارده است. (خدا خالی نگذاشته میدان حیات انسانی را از یکی از این چهار چیز) حتی اگر یکی از این اسباب مهیا باشد ، هدایت صورت می گیرد. یا ●نبیّ مُرسَلی باشد (نبی از ریشه نبأ صفت مشبهه است یعنی خبیر و آگاه ) اگر نبیّ مأموریت پیدا کند مرسل هم می باشد. اگر کتاب داشته باشد یا بدون کتاب ، خودش مردم را هدایت می کند . حالت دوم وقتی است که مردم از وجود یک رسول محروم باشند اینجاست که ●باید کتابی باشد اصیل و تحریف نشده ( به عنوان نقشه راه) یا اگر این دو نیست ●حجتی لازم باشد که وقتی سخن می گوید حرفش قابل نقد و ردّ نباشد . همه کس در برابر منطق قوی او زانو بزنند ، حتی عقلای عالم ؛ اینها همان اوصیاء انبیاء هستند. اینها جانشینان انبیاء بودند که رسالت تبلیغی داشته اند . ویا ●راه استوار.( محجةاز ریشه حجّ است به معنای قصد / پس مَحَجّة راهی است که انسان را به مقصود برساند) راه آنقدر روشن باشد که مردم بر اساس عقل فطری بتوانند راه را تشخیص دهند. 👌پس یکی از این چهار راه کافیست . اگر راه معلوم است که دیگر نمی پرسیم، گاهی تابلویی است که آن همان کتاب است . گاهی یک نفر ایستاده و راهنمایی می کند او همان پیغمبر یا جانشین اوست . 🔘در اینجا نکته ای است : اینکه گفته شده در بحثها که وجود حجت خدا در هر زمان ضرورت دارد ، آن بحث تکوینیِ قضیه است . 💢ما روایت داریم : امام صادق علیه السلام فرموده اند : لَوْ لَمْ يَبْقَ فِي اَلْأَرْضِ إِلاَّ اِثْنَانِ لَكَانَ أَحَدُهُمَا اَلْحُجَّةَ (اصول کافی) اگر در روی زمین دو نفر باقی مانده باشند ، یکی از آنها حجت خداست . در ادامه امام درباره اوصاف انبیاء می فرمایند: 🍃رسل لا تقصّر بهم قلّة عددهم ولا کثرة المکذبین لهم من سابق سُمیّ له من بعده ، او غابر عَرَّفه مَن قَبله .🍃 پیامبرانی که گرچه تعدادشان اندک و مخالفینشان بسیار بودند، لیکن این امر سبب کوتاهی آنها در انجام وظیفه نشد. پیامبرانی که هریک از پیشینیان خود یاد کرده و پیامبرپس از خود را معرفی نموده اند. 🌟دوویژگی مهم برای انبیاء وجود دارد: 🔸پیامبران همیشه کم بودند و پیروانشان هم کم بودند و دشمنانشان زیاد. اما وظایفشان را درست و خوب انجام دادند. اولاً>>> یک پیامبر برای جماعتی می آمد که باید پاسخگوی نیازهای همه آن جماعت باشد.( برای هرنفر که یک حجت نمی آید) ثانیاً>>> خداوند اعلام حمایت از انبیاء کرده است . ♦️ كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي ۚ(مجادله /۲۱)♦️ نوشته خداوند که غلبه پیدا می کنم من و پیامبرانم. الآن اکثر جمعیت کره زمین پیروان پیامبرانند( یا مسیحی اند یا مسلمانند ویا تابع ادیان دیگر) پس وعده خدا عملی شده است. 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 خطبه اول(جلسه ۱۵) 🔸ادامه فراز پنجم ( فلسفه بعثت پیامبران) علي ذلِك نُسِلتِ الْقُرُونُ، و مضتِ الدُّهُورُ، و سلفتِ الاْباءُ، و خلفتِ الاْبْناءُ. اِلي انْ بعث اللّهُ سُبْحانهُ مُحمّداً رسُول اللّهِ صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ لاِِنْجازِ عِدتِهِ، وتمامِ نُبُوّتِهِ، مأْخُوذاً علي النّبِيين ميثاقُهُ، مشْهُورةً سِماتُهُ، كريماً ميلادُهُ. و اهْلُ الاْرْضِ يوْمئِذ مِللٌ مُتفرِّقةٌ، و اهْواءٌ مُنْتشِرةٌ، و طرائِقُ مُتشتِّتةٌ، بين مُشبِّه لِلّهِ بِخلْقِهِ، اوْ مُلْحِد فِي اسْمِهِ، اوْ مُشير اِلي غيرِهِ. فهداهُمْ بِهِ مِن الضّلالةِ، و انْقذهُمْ بِمكانِهِ مِن الْجهالةِ. ثُمّ اخْتار سُبْحانهُ لِمُحمّد صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ لِقاءهُ، و رضِي لهُ ما عِنْدهُ، و اكرمهُ عنْ دارِ الدُّنْيا، و رغِب بِهِ عنْ مُقارنةِ الْبلْوي، فقبضهُ اِليهِ كريماً صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ، و خلّف فيكمْ ما خلّفتِ الاْنْبِياءُ في اُممِها، اِذْ لمْ يتْرُكوهُمْ هملاً، بِغيرِ طريق واضِح ، ولا علم قائِم. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💠 ترجمه : بر اين منوال قرنها گذشت، و روزگار سـپري شـد، پدران درگذشتند و فرزنـدان جـاي آنهـا را گرفتنـد. تا خداوند محمّد رسول اللّه صلّي اللّه عليه وآله را براي به انجام رساندن وعده اش، وبه پايان بردن مقام نبوت مبعوث كرد، درحالي كه قبولي رسالت اورا ازتمام انبياگرفته بود، نشانه هايش روشن، و ميلادش باعزت و كرامت بود. در آن روزگار اهل زمين مللي پراكنده، داراي خواسته هايي متفاوت، و روشهايي مختلف بودند، گروهي خدا را تشبيه به مخلوق كرده، عده اي در نام او ازحق منحرف بوده، و برخي غير او را عبادت مي نمودند. چنين مردمي را به وسيله پيامبر از گمراهي به هدايت رساند، و به سبب شخصيت او از چاه جهالت به در آورد. آن گاه لقايش را براي محمّد صلّي اللّه عليه وآله اختيار كرد و جوار خود را براي او پسنديد، با فراخواندنش از اين دنيا به او اكرام نمود، و براي او فردوس اعلا را به جاي قرين بودن به ابتلائات وسختيهابرگزيد، و اورا كريمانه به سوي خودبرد(درود خدا براو وخاندانش باد) و آن حضرت (بهوقت انتقال به آخرت) هر آنچه را انبياء گذشته در امت خود به وديعت نهادند در ميان شما به وديعت نهاد، كه پيامبرانْ امتها را بدون راه روشن، و نشانه پابرجا، سرگردان و رها نگذاشتند. 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه # شرح خطبه اول( جلسه ۱۵) 🔶 ادامه شرح فراز پنجم ( فلسفه بعثت پیامبران) در ادامه خطبه اول که بحث نبوت عامه را مطرح فرمودند ، اکنون می رسیم به نبوت خاصه ، یعنی در این خطبه اشاره دارند به نبوت حضرت ختمی مرتبت _صلوات الله و سلامه علیه _ و آثار و برکات این نبوت می فرماید : 🍃علی ذلک نُسِلت القُرون ، ومَضت الدُّهور ، وسلفت الاباء ، وخلفتِ الابناء 🍃 بدان ترتیب امت های گذشته پدید آمدند و روزگاران طی شد ؛ پدران درگذشتند و فرزندان به جایشان نشستند 🍃الی ان بعث الله سبحانه محمداً رسول الله صلی الله علیه وآله🍃 تا آن زمان که خدای سبحان محمد صلی الله علیه وآله را به عنوان رسول خدا برانگیخت تا به وعده خویش وفا کند وبه وسیله نبوت تمامت بخشید. او کسی بود که خدااز پیامبران برایش پیمان گرفته بود . نام و نشانش در میان انبیاء شهرت داشت و ولایتش را گرامی داشتند. ما می دانیم که هیچ کس همچون امیرالمومنین علیه السلام نمی تواند وصف پیامبر را بگوید ؛ چون هیچکس جز خدا و علی علیه السلام آن حضرت را نشناخته است ، لذا طبیعی است که در سخنان امیرالمومنین کلماتی نسبت به پیامبر یافت شود که از زبان هیچ یک از صحابه یا دیگر مردمان نمی توانید آن طور کلمات را بشنوید . می فرماید: برآن مدار که خدا به طور پیاپی رسولانش را می فرستاد و حجت هایی قرار می داد ، قرنها گذشت . انسان های گذشته در دوره های گذشته پدید آمدند و خداوند برای آنها پیامبر فرستاد . روزگار گذشت تا خداوند پیامبر اسلام را برانگیخت ؛ اما ظهور پیامبر اسلام خصوصیتی داشت که نمی توان آن حضرت را بر عِداد سایر انبیاء به شمار آورد. این حلقه از سلسله ی نبوت با دیگر حلقه ها متفاوت بود. 🍃لاِنجاز عِدّتة 🍃 ( انجاز : وعده) خدا اورا برانگیخت تا وعده ی خود را وفا کند ، معلوم می شود به انبیاء گذشته و امّت های پیشین خدا بشارت ظهور پیامبر اسلام را داده بود . بدانها مرتب فرموده بود ، حبیب خود را در آخر الزمان ودر کنار بیت خود مبعوث به رسالت می کند. او آمد تا وعده الهی تحقق یابد. 🍃 وتمام نبوّته🍃 برای اینکه نبوت را تمامت بخشد. ( تمامت یافتن چیزی با کمال یافتن چیزی متفاوت است ؛ وقتی چیزی کمال می یابد ، این انتظار که اکمل شود منتفی نیست ؛ ولی وقتی چیزی تامّ شود یعنی به نهایت کمال رسیده و دیگر ورای آن متصور نیست . اما آن چیزی که از این ک
ث بیدار شدن و تکان خوردن بشر بود . در خانواده هم تولدشان بسیار عزیز و گرامی بود. 🍃واهل الارض یومئذ ملل متفرقه🍃 در آن روزگارمردم روی زمین ملتهایی پراکنده داشتند 🍃 واهواء منتشرة 🍃 و ادیان برآمده از هوی و هوس در همه جا انتشار یافته بود . 🍃وطرائق متشتتة ، بین مشبّه لله بخلقه 🍃 گروهی خدارا به خلقش تشبیه می کردند. 🍃او ملحد فی اسمه ، او مشیر الی غیره🍃 گروهی نام خدارا بربُت ها گذاشته و گروهی به سوی غیر خدا توجه می کردند. 🍃فهداهم به من الضلالة و انقذهم بمکانه من الجهالة🍃 پس خدا به برکت او همه را از گمراهی هدایت فرمود و از جهل و بی خبری به در آورد. 🔸پیامبر اکرم آمدند وبا این طرز فکرها مبارزه کردند. ادامه دارد... 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
لام می فهمیم ، این است که اشاره دارد به ختمیت نبوت نبی اکرم صلوات الله علیه . این شخصیتی که در قرآن کریم هم به صراحت مطرح شده است : ♦️مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَآ أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا♦️ محمّد صلی الله علیه و آله، پدر هیچ یك از مردان شما نیست، ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران است؛ و خدا به هر چیزی داناست. ( احزاب : ۴۰) آیا این یک امر قراردادی است؟ یا یک حقیقتی که معنایی بیش از آن دارد؟ امروزه گاهی کسانی یافت می شوند که این را قراردادی تلقی می کنند . (اینکه نبوت به پیامبر اسلام خاتمه پیدا کند ، یعنی خداوند گفت : بس است ! ) اگر اینطور باشد ، پس یک امر قراردادی است . این تلقی از ختمیت نبوت سبب می شود که کسانی بیایند " بسط تجربه نبوی " را مطرح کنند . پس طبق نظر آنان ، اگر پیامبر ۲۰سال دیگر هم زندگی می کردند ، لابد حجم قرآن دو برابر می شد ویا اگر زودتر از دنیا می رفتند، حجم قرآن کمتر!! این حرفها کودکانه و ناشی از نشناختن وحی است و به خاطر پی نبردن به حقیقت محمدیه است . یعنی پیامبران گذشته فقط یک اعتقاد نظری به ظهور پیامبر اسلام داشتند ؟ کمااینکه مردم زمان ائمه معصومین باید معتقد می بودند به ظهور امام زمان ، حتی از قبل از تولدشان ؟! آیا بازتاب عملی هم دارد؟ در پاسخ باید گفت : بله بازتاب عملی دارد و فقط یک عقیده نبوده . حتی در کتب موجود ، در میان ادیان بشارت به ظهور پیامبر اسلام را می بینیم و معلوم می شود ، پیروان ادیان اعتقاد داشته و دارند که یک منجی ظهور خواهد کرد. اما این فقط یک اعتقاد نیست بلکه همراه با انتظار است. (با توجه به معنای صحیح انتظار که آمادگی ، زمینه سازی و اشتیاق است ) 🔸فلسفه انتظار: گاهی فکر می کنیم انتظار چیزی است که منتهی به دیدار و ملاقات شود ، ولی این حقیقت انتظار نیست. در واقع انتظار یعنی نوعی نقش تاریخی ایفاء کردن . مثال: این جهان متمدن از کجا به این تمدن رسیده ؟ آیا یک روزه یا یک شبه بوده؟ ابداً واضح است که اینگونه نیست . حداقل ۴۰۰ یا ۵۰۰ سال پیش این حرکت آغاز شده تا امروز به اینجا رسیده ایم . زمانی این تمدن به سوی جلو حرکت کرد که مردم باور کردند ، هرکسی باید نقش خاص خودش را ایفاء کند. به طور مثال در زمینه اختراعات ، هرکسی تا حدّی پیش رفت و بعداز او آیندگان آن را ادامه می دادند. پس وقتی ما احساس کنیم یک نقش تاریخی بتوانیم ایفاء کنیم زندگی فرق می کند. پس اینگونه نیست که ما بکاریم و درو کنیم و بخوریم تا محصول تمام شود. در بحث انتظار هم همینطور است . در مسئله انتظارِ حق را کشیدن ، مردم گذشته همین نقش را داشته اند ؛ قرآن از امتهای پیشین به چه زیبایی یاد می کند ( آل عمران : ۱۴۶تا۱۴۸) ♦️وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَآ أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (۱۴۶) وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّآ أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِيٓ أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ(۱۴۷) فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (۱۴۸)♦️ چه بسا پیامبرانی كه انبوهی دانشمندانِ الهی مسلك [و كاملان در دینِ‌] به همراه او با دشمنان جنگیدند، پس در برابر آسیب‌هایی كه در راه خدا به آنان رسید، سستی نكردند و ناتوان نشدند و [در برابر دشمن‌] سر تسلیم فرود نیاوردند؛ و خدا شكیبایان را دوست دارد. (۱۴۶) و سخن آنان [در گرما گرم و سختی جنگ‌] جز این نبود كه گفتند: ای پروردگار ما! گناهان ما و زیاده‌روی در كارمان را بر ما ببخش و قدم‌هایمان را استوار بدار و ما را بر گروه كافران یاری ده. (۱۴۷) پس خدا پاداش این دنیا و پاداش نیك آخرت را به آنان عطا فرمود؛ و خدا نیكوكاران را دوست دارد. (۱۴۸) 🔸نقش اینها گم نمی شود. چه بسیار از مردمی که اشتیاق ظهور پیامبراکرم را داشتند ولی موفق به دیدار ایشان نشدند ، نقش اینها که گم نمی شود ؛ حتی اگر یک قدم برداشته باشند. پس مفهوم انتظار در حقیقت ایفاء کردن یک نقش تاریخی است . واین انتظار نزد خداوند محفوظ می ماند. "فالله خیر حافظا" 🍃مشهورة سماته 🍃 نشانه های پیامبر هم در نزد پیشینیان آنچنان مشهور بود که ایشان را مثل فرزندشان می شناختند . نمونه اش داستان بحیرای راهب که با همان نشانه ها پیامبر را در کودکی شناخت. 🍃میلاده کریماً🍃 یعنی زمان و مکان تولد پیامبر کرامت خیز و کرامت زا بود و سبب کاسته شدن پستی ها و افزایش مکرمت ها و ارزشها شده است . اشاره شده به حوادثی که شب میلاد ایشان در دنیا رخ داد مثل خشک شدن دریاچه ساوه و... این حوادث غیر منتظره خبر از یک امر نوظهوری می داد که باع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
( استاد دکتر غلامحسین دینانی و شلواره پاره ) توجه توجه بسیار مهم دوستان بزرگوار  با دیدن این کلیپ انگار  یک کتاب ۱۰۰۰ صحفه ای بسیار مهم را در زندگی خود خوانده اید لطفا در گروهها و دوستان به اشتراک بگذارید ایتا  https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🔴سرگذشت ارواح در عالم برزخ(قسمت ۱۰) 💠نگاه نیک دستش را بر شانه‌ام نهاد و گفت: این است عاقبت پیروی از هوای نفس. ◾️با شنیدن این سخن، ترس از گناهانم و اینکه شاید گناه نیز لحظه‌ای بر من چیره گردد، وجودم را فرا گرفت. 🍀پس از طی یک راه طولانی، سرانجام به انتهای دره رسیدیم. آن مرد را نقش بر زمین دیدم که بیچاره همدم و همراه او یعنی نیک، چنان لاغر و ضعیف بود که هرچه تلاش می‌کرد او را بر دوش خود بکشد، نمی‌توانست. 🌼از نیک خواستم به او کمک کند. اما نیک، عذر خواست و گفت: من فقط مأمورم تو را همراهی کنم. گناه هر کس نیز در کمین خود اوست. 💥گفتم: اما ما انسان‌ها در دنیا به کمک هم می‌شتافتیم! نیک گفت: در این عالم، هر کس، خود جوابگوی اعمالش است. اگر هم لیاقت شفاعت داشته باشد، من شفیع نیستم. 🙏 فقط دعا کن از دوستداران اهل بیت (علیه السلام) باشد، شاید که شفاعت آنان نصیبش شود... ⚡️شاید به حساب دنیا، ساعت‌ها در اعماق دره راه پیمودیم، تا به مسیری رسیدیم که به سمت بالا ختم می‌شد. در این لحظه نیک رو به من کرد و گفت: دوست من! خود را برای بالا رفتن از این دره هولناک، آماده کن! 🔴هدیه‌ای از دنیا 💠پس از پیمودن مسیری بسیار طولانی، دوباره به دره خطرناک و لغزنده‌ای رسیدیم. 🔥از ترس اینکه مبادا این بار گناه از کمینگاهش بیرون آید و مرا پرت کند، بدنم به لرزه افتاد. 🌷نیک برگشت و گفت: چرا ایستادی؟ حرکت کن. گفتم: می‌ترسم. گفت: چاره‌ای نیست باید رفت.با نگرانی به سمت پایین حرکت کردم، 🍃اما هنوز چند قدمی از لب دره پایین نرفته بودیم که یک موجود بالدار نورانی از آن سوی دره ظاهر شد و در یک چشم برهم زدن، خود را به نیک رساند و پس از اینکه جویای حال من شد، نامه را به او داد و پس از خداحافظی با همان سرعت بازگشت. 🌻نیک پس از خواندن نامه، آن‌را در پرونده اعمالم نهاد و لبخند زنان به طرفم آمد و گفت: مژده‌ای دارم. شگفت زده پرسیدم: چه شده؟ گفت خویشاوندان و دوستانت، برایت هدیه‌ای فرستاده‌اند، که هم اکنون توسط این فرشته الهی برایت آورده شده است و به همان اندازه از غم و اندوه تو کاسته خواهد شد. 🎋گفتم چطور؟ نیک در حالیکه به سمت آن دره وحشتناک اشاره می‌کرد، گفت: به خاطر این هدیه که عبارت است از خواندن قرآن و گرفتن مجالسی که در آن ذکر مصیبت حسین ابن علی (علیه السلام) خوانده شده و اشک‌هایی که بر ماتم آن عزیز ریخته‌اند، از این دره عبور نخواهیم کرد. 🌸از شنیدن این خبر شادمان شدم و برای همه‌شان طلب مغفرت کردم. آن اندک راه رفته را بازگشتیم و در مسیر آسان‌تر قدم نهادیم. ✍ادامه دارد.. https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 📗غررالحکم/ ص797 و الحدیث/ ج3 ص385) 📗سوره فاطر آیه 18 📗کتاب سرگذشت ارواح در برزخ/اصغر بهمنی. با تایید عده ای از علمای حوزه علمیه قم