eitaa logo
منتظران ظهور
897 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
2 فایل
مهدویت
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 حضرت نرجس(س) مادر گرامی امام زمان (عج) 🌹 .چهارم 🌺 وقتى از خواب بيدار شدم، شوق زيادى در تمام اعماق وجودم راه يافت و مشتاق ملاقات آن حضرت بودم تا اينکه شب بعد امام را در خواب ديدم، در حالى که از گذشته شکوه مى نمودم، گفتم: اى محبوبم، من که خود را در راه محبت تو تلف کردم، فرمود: نيامدن من علتى جز مذهب تو نداشت، ولى حالا که اسلام آورده اى، هر شب به ديدنت مى آيم تا آنکه کم کم وصال واقعى پيش آيد، از آن شب تا حال پيوسته در عالم خواب خدمت آن حضرت بودم. (بشر بن سليمان) پرسيد چگونه در ميان اسيران افتادى؟ گفت: در يکى از شبها در عالم خواب حضرت عسکرى را ديدم فرمود: فلان روز جدت قيصر، لشگرى به جنگ مسلمانان مى فرستد، تو مى توانى به طور ناشناس در لباس خدمتگزاران همراه با عده اى از کنيزان که از فلان راه مى روند به آنها ملحق شوى. من به فرموده حضرت عمل کردم، و پيش قراولان اسلام با خبر شدند و ما را اسير گرفتند و کار من به اينجا کشيد که ديدى، ولى تا به حال به کسى نگفتم که نوه پادشاه روم هستم. تا اينکه پيرمردى که در تقسيم غنايم جنگى سهم او شده بودم، نامم را پرسيد، من اظهار نکردم و گفتم: نرجس. گفت: نام کنيزان؟ (بشر) گفت چه بسيار جاى تعجب است که تو رومى هستى و زبانت عربى است؟ گفتم: جدم در تربيت من جهدى بليغ وسعى بسيارى داشت، وزنى را که چندين زبان مى دانست، براى من تهيه کرده بود و از صبح و شام نزد من مى آمد و زبان عربى به من مى آموخت، روى همين اصل است که مى توانم عربى حرف بزنم. (بشر) مى گويد: وقتى او را به سامره خدمت امام على النقى (عليه السلام) بردم، حضرت از وى پرسيد: عزت اسلام و ذلت نصارى و شرف خاندان پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم) را چگونه ديدى؟ گفت: در موردى که شما از من داناتريد چه بگويم. فرمود: مى خواهم ده هزار دينار و يا مژده مسرت انگيزى به تو بدهم، کدام يک را انتخاب مى کنى؟ عرض کرد: فرزندى به من بدهيد، فرمود: تو را مژده به فرزندى مى دهم که شرق و غرب عالم را مالک مى شود و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد پس از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد. عرض کرد: اين فرزند از چه شوهرى خواهد بود؟ فرمود: از آن کس که پيغمبر اسلام در فلان شب در فلان ماه و فلان سال رومى تو را براى او خواستگارى نمود، در آن عيسى بن مريم و وصى او تو را به چه کسى تزويج کردند؟ گفت: به فرزند دلبند شما، فرمود او را مى شناسى؟ عرض کرد: از شبى که به دست حضرت فاطمه (عليها السلام) اسلام آوردم، ديگر شبى نبود که او به ديدن من نيامده باشد. آنگاه حضرت امام على النقى (عليه السلام) به (کافور) خادم فرمود: خواهرم حکيمه را بگو نزد من بيايد، وقتى که آن بانوى محترم آمد فرمود: خواهرم اين همان زنى است که گفته بودم، حکيمه خاتون آن بانو را مدتى در آغوش خود گرفت و از ديدارش شادمان گرديد، آنگاه حضرت فرمود: اى عمه او را به خانه خود ببر و فرايض مذهبى و اعمال مستحبه را به وى ياد بده که او همسر فرزندم حسن و مادر قائم آل محمد (عليه السلام) است).(1) و اما اسامى مختلفى براى مادر گرامى امام زمان (عجل الله فرجه) ذکر شده که محمد بن على بن حمزه، ضمن نقل حديثى از امام عسکرى (عليه السلام) در اين رابطه مى گويد: مادرش (مادر حضرت حجت) مليکه بود که او را در بعضى روزها سوسن، و در بعضى از ايام ريحانه مى گفتند و صيقل و نرجس نيز از نامهاى او بود. (2) البته در بعضى احاديث (صقيل) نيز وارد شده است. 📚 (1) کتاب غيبت، شيخ طوسى، ص 124 (2) کشف الحق، خاتون آباى، ص 34 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌺 شواهدی در قرآن بر وجود و ظهور حضرت مهدی(عج) 🌺 🌷 هر چند نياز نيست هر موضوع صحيحى با تمام جزئيات و خصوصياتش در قرآن کريم آمده باشد، زيرا بسيارى از موارد واقعيت دارد ولى وحى الهى به جزئيات متعرض نگشته است. اما جواب سؤال مذکور مثبت است. آيات بسيارى پيرامون حکومت جهانى امام عصر (عليه السلام) وجود دارد که بزرگان دين در کتابهاى معتبر و گرانبهايشان نقل فرموده اند، از جمله آنها (علامه مجلسى) که در کتاب شريف بحار الانوار بابى را به ذکر آيات قرآن کريم که به قيام امام زمان (عليه السلام) تاويل شده، اختصاص داده است، و ما در اين جا به چند نمونه اکتفا مى کنيم: 1- (در زبور (حضرت داود) بعد از کتب آسمانى سابق نوشتيم که: زمين را بندگان صالح ما به ارث مى برند). (1) و اينان قائم آل محمد وياران او مى باشند. 2- (خدا فرستاده خود را با هدايت ودين حق فرستاد تا بر همه دين ها غالب شود؛ هر چند مشرکين نخواهند). (2) بنا بر روايتى از امام رضا (عليه السلام) نقل شده است، اين آيه درباره قائم آل محمد است، وى امامى است که خداوند او را بر همه کيش ها و آيين ها غالب گرداند. 3- (خداوند به کسانى که از شما ايمان آورده وعمل صالح پيشه ساخته اند، وعده داده که آنها را در زمين نماينده خود گرداند، چنانکه همانند آنها را سابقه خليفه کرد. و ثابت مى دارد دين آنها را، که براى آنان برگزيد، ترس آنها را تبديل به امن کنيم، واينان هيچگاه به من شرک نورزند). (3) در کتاب (غيبت) شيخ طوسى، روايت شده که اين آيه نيز درباره مهدى موعود (عجل الله فرجه) و ياران او نازل شده است. 4- (ما اراده کرده ايم بر آنان که در زمين زبون گشتند، منت بنهيم و آنها را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم).(4) در (غيبت)، شيخ طوسى از امير المؤمنين (عليه السلام) روايت مى کند که در تفسير اين آيه فرمود: اينان که در زمين ضعيف گشته اند آل پيغمبرند، که خداوند مهدى آنها را برانگيزد تا آنان را عزيز و دشمنان ايشان را ذليل گرداند. 5- (بدانيد که خداوند، زمين را پس از مردنش زنده مى گرداند، ما آيات خود را براى شما بيان کرديم تا در آن باره تعقل کنيد). (5) در (غيبت)، شيخ طوسى از ابن عباس روايت نموده که در تفسير اين آيه گفت: خداوند زمين مرده را بعد از بيدادگرى اهلش، با ظهور قائم آل محمد اصلاح کند. علامه مجلسى در همين رابطه 60 آيه از آيات قرآن کريم را با روايات مربوطه ذکر فرموده که علاقمندان مى توانند به کتاب وى مراجعه نمايند. (6) 📚 (1) (ولقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادى الصالحون). (انبياء/105). (2) (هو الذى ارسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين کله ولو کره المشرکون). (صف /9). (3) (وعد الله الذين آمنوا منکم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم فى الارض کما استخلف الذين من قبلهم..).. (نور /54). (4) (ونريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثين). (حديد /15). (5) (اعلموا ان الله يحيى الارض بعد موتها، قد بينا لکم الآيات لعلکم تعقلون). (حديد/26). (6) مهدى موعود، ترجمه على دوانى، ص 272-246. 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 دعای فرج 🌹 🌺 با نوای استاد فرهمند 🌺 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 شرایط ظهور حضرت مهدی (عج) چیست و چه فرقهایی با علایم ظهور دارند؟ 🌺 مقصود از شرايط ظهور، همان شرايطى است که تحقق روز موعود متوقف بر آنها است، و گسترش عدالت جهانى به آنها وابستگى دارد. و مى توان تعداد شرايط را سه چيز دانست: شرط اول: وجود طرح و برنامه عادلانه کاملى، که عدالت خالص واقعى را در برداشته باشد، و بتوان آن را در هر زمان و مکانى پياده کرده و براى انسانيت سعادت و خوشى به بار آورد، و تضمين کننده سعادت دنيوى و اخروى انسان باشد. روشن است که بدون وجود چنين برنامه و نقشه جامعى، عدالت کامل متحقق نخواهد شد. شرط دوم: وجود رهبر و پيشوايى شايسته و بزرگ که شايستگى رهبرى همه جانبه آن روز را داشته باشد، که وجود دارد. شرط سوم: وجود ياران همکار و همفکر و پايدار، در رکاب آن رهبر واحد. براى پياده کردن جهانى نياز به يار و پشتيبان مى باشد تا با همکارى آنان بتوان به صورتى طبيعى و عادى به گسترش عدل و داد پرداخت. ويژگيهايى را که اين افراد مى بايست واجد باشند، در همين شرط نهفته است. زيرا اين افراد بايد داراى خصوصيات معينى باشند تا بتوانند آن کار مهم را انجام دهند، وگرنه هر گونه پشتيبانى کفايت نمى کند. شرط چهارم: وجود توده هاى مردمى که در سطحى کافى از فرهنگ و شعور اجتماعى و روحيه فداکارى باشند، تا در نخستين مرحله موعود گروه هاى اوليه پيروان حضرت مهدى (عج) را تشکيل دهند. زيرا آنان افراد با اخلاص درجه يک که شرط سوم با وجود آنها محقق مى شد، گروه پيشرو جبهه جنگ جهانى هستند؛ ولى چنانچه بخواهند آن نقشه عدالت جهانى را پياده کنند، مى بايست جمعيت بيشترى داشته باشند تا در آغاز، زمينه اى براى پذيرش آن برنامه باشند و از جامعه آنان شروع شود. لازم به ذکر است که شرايط چهارگانه فوق، مربوط به پياده کردن عدالت خالص در روز موعود است، ولى چنانچه نسبت به شرايط ظهور بسنجيم، يکى از آنها که وجود رهبر باشد کم مى شود وسه شرط ديگر باقى مى ماند، زيرا معنى ظهور آن است که فرد آماده قيام در آن روز، وجود دارد که مى خواهد ظاهر شود و با گفتن اين کلمه شرط دوم را ضمنى پذيرفته ايم و خواه ناخواه سه شرط بيشتر باقى نمى ماند. و اما اينکه، شرايط ظهور چه تفاوتهايى با علايم ظهور دارند؟ بايد گفت که اولين تفاوت در اين است که وابستگى ظهور به شرايط، يک نوع وابستگى واقعى است، ولى وابستگى به نشانه ها و علايم وابستگى از جهت کشف و اعلام است، نه به عنوان يک امر واقعى و ارتباط حقيقى. تفاوت دوم اين است که علايم ظهور، عبارت از چندين رويداد و حادثه است که گاهى نيز به ظهور پراکنده پديد آمده و تنها ارتباط واقعى در بين آنها و ظهور، تحقق همه آنها پيش از ظهور مى باشد. اما شرايط ظهور به اعتبار برنامه ريزى طولانى الهى، با ظهور رابطه واقعى داشته و سبب پيدايش آن مى باشد. تفاوت سوم اينکه، نشانه ها لزومى ندارد حتما در يک زمان به يکديگر واقع شوند بلکه يک نشانه در يک زمان پديد مى آيد و پايان مى پذيرد. البته گاهى هم به طور تصادفى در يک زمان چندين نشانه با هم پديد مى آيند. اما شرايط بايد با يکديگر مرتبط باشند و در آخر کار موجب ظهور شوند، و به تدريج ايجاد شده و آنچه که وجود مى يابد استمرار داشته و از بين نرود. تفاوت چهارم اينکه، تمامى علامات، پيش از ظهور پديد آمده و از بين مى رود؛ ليکن شرايط به طور کامل به وجود نمى آيند مگر نزديک ظهور و يا به هنگام وقوع آن و ممکن نيست که از بين بروند. تفاوت پنجم اينکه، علايم ظهور را مى توان شناسايى کرد، و مى توانيم بفهميم که کدام يک از آنها تاکنون موجود شده، و کداميک هنوز موجود نگشته است. اما به شرايط نمى توان کاملا و در يک زمان پيش از ظهور، دست يافت، و يا آنها را حاصل کرد. زيرا برخى از آن شرايط، وجود تعداد کافى از افراد آزموده و با اخلاص، در سطح جهان بوده، و بررسى درست و شناسايى آنها براى اشخاص عادى امکان پذير نيست. 📕 براى آگاهى بيشتر به کتاب (تاريخ غيبت کبرى) تأليف سيد محمد صدر، ص 489 به بعد مراجعه شود. 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 چرا امام زمان (عج) تاکنون ظهور نکرده؟ 🌺 پيروزى هر انقلات و هر فعاليت اجتماعى به يک سلسله شرايط و موقعيتهاى عينى و خارجى بستگى دارد که بدون فراهم شدن آن شرايط نمى تواند به هدفش برسد. اگر چه قسمتى از شرايط و موقعيت هاى انقلاب مهدى (عج) آسمانى و خدايى است و جنبه آسمانى دارد، اما اجراى کلى ماموريت وى، به گرد آمدن شرايط عينى و خارجى وابسته است. همان گونه که آسمان چشم به راه ماند تا پنج قرن از جاهليت بگذرد، و آنگاه نداى آخرين رسالت آسمانى را از سوى پيامبر اکرم (ص) بشنود؛ اين انتظار، يعنى اجراى برنامه الهى هم مستلزم تحقق موقعيت هاى عينى و خارجى است، يا عواملى است مانند محيط مساعد و فضاى عمومى مناسب و يا بعضى ويژگيهاى جزيى که جنبش دگرگونى بخش از لا به لاى پيچ و خمهاى جزيى، در جستجوى آن است. سنت تغيير ناپذير خداوند سبحان، بر اين است که اجراى انقلاب اسلامى حضرت مهدى (عج) نيز به موقعيت هاى خارجى و پذيرنده اى که محيط مساعد وفضاى عمومى را براى درک و پذيرش انقلاب آماده مى سازد، وابسته باشد، و به همين دليل هم بود که اسلام پس از گذشت چندين سده از پايان يافتن کار انبياى پيشين و ايجاد خلأ تلخ چند صد ساله، ظاهر شد. خداوند با همه توانايى اش، در هموار ساختن تمامى مشکلات راه رسالت پيامبر، و ايجاد محيط مساعد براى ابلاغ اين رسالت، نخواست چنين شيوه اى را به کار گيرد، بلکه با ابتلا و آزمايش، که تکامل بخش انسانند کار کلى انقلاب الهى را به گونه اى طبيعى و بر بنيادها و عوامل اجتماعى صورت داد. البته اين ويژگى، مانع نيست که گهگاه، در پاره اى از جزئيات دخالت خداوندى، از راههاى غير عادى انجام پذيرد، زيرا جزئيات در ساختن محيط مساعد نقش اساسى ندارد و فقط گاهى براى حرکت در محيط مناسب، لازمند، يارى هاى و توجهات عينى اى که خداوند متعال در لحظات دشوار به رهبران الهى مى فرمايد، از اين گونه است، براى پاسدارى رسالت ابراهيم آتش نمرود را بر او سرد و سلامت مى کند، ودست آن مرد يهودى که با شمشير بر بالاى سر پيامبر ايستاده، از حس مى افتد و توانايى حرکت و تکان را گم مى کند، يا باد شديدى مى وزد وپرده هاى دشمنان حق را که در روز خندق، مدينه را محاصره کرده اند، از بيخ و بن بر مى اندازد؛ و هراس در دل آنها مى افکند. اما همه ى اينها از يک سلسله امور جزئى و کم در لحظاتى قاطع، فراتر نمى رود، و بايد پيش از اين کمکها، زمينه و فضايى مساعد براى دگرگونى عمومى موجود باشد. اکنون در پرتو همين مبانى، و همساز با موقعيتهاى عينى وخارجى، موضع گيرى امام مهدى (عج) را، بررسى مى کنيم. مسلما انقلاب امام (عج) نيز، مانند هر دگرگونى اجتماعى ديگر، از جهت اجرا به موقعيت هاى اجتماعى بستگى دارد؛ که بايد همساز با آن موقعيتهاى معين، پيش آيد. زيرا حضرت مهدى (عج) خود را براى اقدامى اجتماعى ودر سطحى محدود، آماده نکرده، بلکه رسالتى که از سوى خداوند براى او تعيين شده، دگرگون ساختن همه جانبه گيتى مى باشد، به صورتى که همه افراد بشر از تاريکي هاى ستم و بيداد، به فروغ دادگرى راه يابند. براى چنين دگرگونى بزرگى، تنها يک رهبر شايسته، کافى نيست، زيرا ويژگيهاى يک رهبر شايسته را پيامبر (ص) در همان روزگار سياه در خويش داشت، بلکه علاوه بر رهبر شايسته، نيازمند يک محيط جهانى مساعد و يک فضاى عمومى مناسب نيز هست تا موقعيت هاى خارجى مطلوب را براى انجام انقلاب جهانى آماده سازد. از ديدگاه انسانى که بنگريم، بايد (احساس نابودى مداوم) در انسان متمدن ايجاد شود و يک انگيزه اساسى در درونش پديدار گردد و رسالت دادگرانه مهدى (عج) را بپذيرد و تنها با تجربه هاى اجتماعى، مدنى وسياسى گوناگون امکان دارد چنين احساسى در درون انسانها جاى گيرد، زيرا با تجربه مکتبها و... مى تواند بار گرانى از نقاط منفى به دوش خود بيابد و نيازمنديهاى او را به يارى جويى از سرشت پاک و جهان نهان آشکار سازد. از ديدگاه مادى نيز، شرايط موجود، در زمان ظهور، براى انجام رسالت مهدى (عج)، بر تمامى جهان، بايد آمادگى و توانايى بيشترى داشته باشند، تا در روزگارى همچون زمان غيبت صغرى؛ زيرا که بخش هاى جهان به يکديگر نزديک شده، ارتباط و پيوند ميان انسانها بهتر انجام مى گيرد. ارتباط و پيوندى که دستگاه رهبرى مرکزى، براى پرورش مردم، بر بنياد رسالت؛ به آن نياز دارد). 📕 بحث حول المهدى، شهيد آيه الله صدر، ص 75 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 یاران حضرت مهدی(عج) (خاص) 🌹 🌺 یاران حضرت مهدی (عج) 313 نفرند. احادیث فراوانی در ستایش این گروه ممتاز وارد شده و در قرآن کریم آیاتی است که تأویل به آنان شده است: 1. از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در تأویل سخن خدای متعال «وَلَئِنْ اَخَّرْنا عَنهُم العَذابَ اِلی اُمَّةٍ مَعدُودَةٍ …» (هر آینه اگر از آنان عذاب را تا مدتی معیّن [یا تا فراهم آمدن دسته‌ای به تعداد مشخص] به تأخیر اندازیم …» هود، آیه 8.) روایت شده است: «مراد از امت معدود یاران مهدی در آخر الزمانند؛ 313 نفر به تعداد افراد جنگ بدر. آنان در ساعتی جمع شوند؛ مانند ابرهایی که در پاییز جمع می‌شوند.» 📚 بحارالانوار،ج 51، ص 55؛ الغیبة، ص 241 2. از امام صادق (ع) درباره این سخن خدای تعالی «فَاستَبِقُوا الخَیرات، اَینَما تکونوا یأت بکم اللّه جمیعاً» (در نیکی‌ها بر یکدیگر پیشی گیرید. هر کجا باشید، خدا همه شما را خواهد آورد.» بقره (2)، آیه 148.) روایت شده است: «یَعنِی اَصحَابَ القائِمِ الثَّلاثَ مِائَةِ وَ البِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً قالَ وَ هُمْ وَ اللَّهِ الاُمَّةُ الْمَعْدُودَةُ قَالَ یَجْتَمِعُونَ وَ اللّهِ فِی سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ قَزَعٌ کَقَزَعِ الْخَریفِ.» «مقصود سیصد و اندی یار قائم است و آنان واللّه امت معدوده‌اند. در یک ساعت جمع می‌شوند؛ همان گونه که ابرها در پاییز جمع می‌شوند.» 📚 الکافی، ج 8، ص 313؛ کتاب الغیبة، ص 477؛ الغیبة، ص 282 3. امام صادق (ع) در وصف یاران خاصّ حضرت مهدی (عج) فرمود: «مردانی که گویی قلب‌هایشان مانند پاره‌های آهن است. هیچ چیز نتواند دل‌های آنان را نسبت به ذات خداوند گرفتار شک سازد. سخت‌تر از سنگ هستند. اگر بر کوه‌ها حمله کنند، آنها را از هم خواهند پاشید … گویی که بر اسبان خود، مانند عقاب هستند. بر زین اسب امام دست می‌کشند و از این کار برکت طلب می‌کنند. گِرد امام خویش گردیده، در جنگ‌ها جان خود را سپر او می‌سازند و هر چه را بخواهد برایش انجام می‌دهند. مردانی که شب‌ها نمی‌خوابند؛ در نمازشان همهمه‌ای چون صدای زنبور عسل دارند. شب‌ها بر پای خویش ایستاده و صبح بر مرکب‌های خود سوارند. پارسایان شبند و شیران روز. اطاعت آنان در برابر امام شان، از اطاعت کنیز برای آقایش زیادتر است. مانند چراغ‌ها هستند … گویی که دل‌هایشان قندیل است. از ترس خدا بیمناک و خواهان شهادت‌اند. تمنایشان شهید شدن در راه خدا است. شعارشان این است: «ای مردم! برای خونخواهی حسین بپا خیزید.» وقتی حرکت می‌کنند، پیشاپیش آنان به فاصله یک ماه ترس و وحشت حرکت کند، آنان دسته دسته به سوی مولا می‌روند. خدا به وسیله آنان امام راستین را یاری می‌فرماید.» 📕 بحارالانوار، ج 52، ص 308 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 فرق بین یاران خاص و یاوران 🌹 🌺 بین یاران خاصّ حضرت مهدی (عج) و یاوران آن حضرت تفاوتی هست: اصحاب و یاران خاصّ 313 نفرند. آنان کسانی‌اند که حضرات امام علی(ع) و امام صادق (ع) از آنان به «پرچمداران» تعبیر فرموده‌اند و هر یک از این یاران خاصّ، نقش عظیمی در فرماندهی سپاه و گشودن شهرها و اداره امور و … دارند. «یاوران» مؤمنان صالحی‌اند که به حضرت مهدی (عج) در مکه و غیر آن ملحق می‌شوند. زیر پرچمش گرد می‌آیند و با دشمنان خدا و پیامبر خدا(ص) می‌جنگند. از روایات استفاده می‌شود حضرت مهدی (عج) از مکه خارج نخواهد شد؛ مگر آنکه همراهشان ده هزار تن از یاوران خواهند بود. 📕 بحارالانوار، ج 52، ص 307 البته این تعداد، جمعی از یاوران ایشانند و نه همه آنان به عنوان نمونه تنها سید هاشمی با دوازده هزار نیرو به حضرت مهدی (عج) در عراق ملحق می‌گردند … این همه غیر از یاورانی است که از فرشتگان‌اند. آنان نیز یاوران حضرت بوده و اوامر آن بزرگوار و تعالیمش را فرمانبردار خواهند بود. 🌹 ویژگی‌های یاران خاص 🌹 🌺 بیشتر یاران خاصّ حضرت در سن جوانی‌اند و بزرگسالان در میان آنان کم هستند. این یاران دارای افکاری متحد و آرایی یکنواخت بوده و دل‌هایشان به هم پیوسته است. امام علی (ع) در این باره فرموده است: «اِنَّ اَصحابَ القائِمِ شَبابٌ لا کُهولَ فیهِم اِلاَّ کَالکُحْلِ فِی العَینِ، اَوْ کَالمِلْحِ فِی الزّادِ و اَقَل الزّادِ المِلْحُ. 📕 الغیبة، ص 315 (همانا یاران قائم (عج) همگی جوانند و پیر در میانشان نیست، مگر به اندازه سرمه در چشم یا به قدر نمک در توشه راه و کمترین چیز در توشه راه نمک است.» در آنان اختلافی در اندیشه و رأی و یا گفتار نتوان یافت. گویی همه ایشان دارای دل واندیشه و زبانی واحدند. از تنهایی هراسی ندارند؛ چرا که انسانی که با خدای عزوجل مرتبط باشد، هرگز هراس ندارد. آرزویشان این است که در راه خدا شهید شوند. 📕 امام مهدی(عج) از ولادت تا ظهور،ص 507-506 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 مناجات نامه 🌹 🌸🍃بارالها 🌸🍃از کوي تو بيرون نشود پاي خيالم 🌸🍃نکند فرق به حالم 🌸🍃چه براني 🌸🍃چه بخوانی 🌸🍃چه به اوجم برساني 🌸🍃چه به خاکم بکشاني ... 🌸🍃نه من آنم که برنجم 🌸🍃نه تو آني که براني... 🌸🍃نه من آنم که ز فيض نگهت چشم بپوشم 🌸🍃نه تو آني که گدا را ننوازي به نگاهي 🌸🍃در اگر باز نگردد... 🌸🍃نروم باز به جايي 🌸🍃پشت ديوار نشينم چو گدا بر سر راهي 🌸🍃کس به غير از تو نخواهم 🌸🍃چه بخواهي چه نخواهي 🌸🍃باز کن در که جز اين خانه مرا نيست پناهي 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
💐.عَلَیْکَ.یٰا.مَوْلايَ.يا.اَباٰصالِحَ.اَلْمَهْدی(عج)💐 🌹 مجنون شدم که راهی صحرا کنی مرا 🌹 گاهی غبار جاده ی ليلا، کنی مرا 🌷 کوچک هميشه دور ز لطف بزرگ نيست 🌷 قطره شدم که راهی دريا کنی مرا 🌹 پيش طبيب آمده‌ام، درد می کشم 🌹 شايد قرار نيست مداوا کنی مرا 🌷 من آمدم که اين گره ها وا شود همين! 🌷 اصلا بنا نبود ز سرت وا کنی مرا 🌹 حالا که فکر آخرتم را نمی کنم 🌹 حق می دهم که بنده دنيا کنی مرا 🌷 من، سالهاست ميوه ی خوبی نداده‌ام 🌷 وقتش نيامده که شکوفا کنی مرا 🌹 آقا برای تو نه ! برای خودم بد است 🌹 هر هفته در گناه، تماشا کنی مرا 🌷 من گم شدم ؛ تو آينه‌ای گم نمی ‌شوی 🌷 وقتش شده بيائی و پيدا کنی مرا 🌹 اين بار با نگاه کريمانه‌ات ببين 🌹 شايد غلام خانه زهرا کنی مرا 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 چو باران اشک خون دارد میان دیده می بارد 🌹 من از بارش این اشک وچشم خونبار می ترسم 🌷 چه سخت است قصه غربت، نیامد جمعه دیدار 🌷 من از این هفته ها وجمعه های پرتکرار می ترسم 🌹 گذشت فصل جوانی خزان پیری درراه است 🌹 من از آن کشته دیروز وحاصل بی بار می ترسم 🌷 نداشتم طاقت صبر وشکستم عهد وپیمان را 🌷 من از این نا توانیها، شکستنهای بسیار می ترسم 🌹 همه عمرم تو دستگیر غم روز وشبم بودی 🌹 من از عادت به این لطف مه دلدار می ترسم 🌷 میان آرامش اینجا چرا حال نمازی نیست 🌷 من از ظهر عاشورا اگر تنها شود سردار می ترسم 🌹 چقدر باید دراین غربت بماند مهدی زهرا (س) 🌹 من از آن غربت مادر بین در ودیوار می ترسم 🌷 رمضانها گذشت ومن ندارم روزه ای مقبول 🌷 من از آن گریه آقا دم افطار می ترسم 🌹 همه عمرم سحرها خواب، دریغ از چشم بیداری 🌹 من از سرخی آن چشمان تا سحر بیدار می ترسم 🌷 تو از خود دل بریدی که دلم رنگ خدا گیرد 🌷 من از آن دل که از دردم شود بیمار می ترسم 🌹 فدای صبر تو آقا ،عجب صبری شما دارین! 🌹 من از این صبر کردنهای به اجبار می ترسم 🌷 همه عمر دم زدیم از تو ،ولی پای عمل لنگیم 🌷 من از آن غربت مسلم و دو طفل زار می ترسم 🌹 مگر جمعه فقط باید یاد مولامان باشیم 🌹 من از این یاد سرد هفته ای یکبار می ترسم 🌷 تمام انتظار تو تنها ذکر فرج بوده 🌷 من از رد کردن آن خواسته بی مقدار می ترسم 🌹 بده فرمان تا دیگر اسیر یوسفم گردم 🌹 من از اسیری چاه و سر بازار می ترسم 🌷 آقا، چشم امید من به همین نیمه شعبان است 🌷 من از اینکه همین نیمه نبینم یار می ترسم. 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 خراسانی و یمانی چه کسانی هستند؟ 🌺 يکى از علايم ظهور امام زمان (عجل الله فرجه)، خروج پرچمهاى سياه از سوى خراسان، معروف به قيام ابو مسلم خراسانى است. امير المؤمنين (عليه السلام) فرمود: (منتظر فرج باشيد از سه چيز. گفته شد: يا امير المؤمنين! آنها چيست؟ فرمود:... وپرچمهاى سياه از خراسان). (1) امام محمد باقر (عليه السلام) در حديثى فرموده است: (پرچمهاى سياهى از خراسان بيرون آمده ودر کوفه فرود مى آيد، وقتى مهدى (عليه السلام) ظاهر گرديد، براى بيعت گرفتن به سوى آن مى فرستد). (2) اين روايت دلالت مى کند بر اينکه خروج پرچمهاى سياه، نزديک ظهور حضرت خواهد بود. اگر اين روايت از نظر سند درست باشد، دليل بر اين خواهد بود که آن پرچمها، پرچمهاى ابو مسلم خراسانى نمى باشند. اما در رابطه با ظهور يمانى، امام صادق (عليه السلام) فرمود: (يمانى از علايم ونشانه هاى حتمى است).(3) وامام باقر (عليه السلام) در ضمن يک حديث طولانى مى فرمايد: (خروج سفيانى ويمانى وخراسانى در يک سال ويک ماه ويک روز واقع خواهد شد، با نظام وتربيتى همچون نظام يک رشته که به بند کشيده شده، هر يک از پى ديگرى...، در ميان پرچمها، راهنماتر از پرچم يمانى نيست، که آن پرچم هدايت است، زيرا دعوت به صاحب شما مى کند، وهنگامى که يمانى خروج نمايد، خريد وفروش سلاح، براى مردم وهر مسلمانى ممنوع است، وچون يمانى خروج کرد، به سوى او بشتاب، که همانا پرچم او پرچم هدايت است، وهيچ مسلمانى را روا نباشد که با آن پرچم مقابله نمايد، پس هر کس چنين کند، از اهل آتش خواهد بود، زيرا او به سوى حق وراه مستقيم فرا مى خواند). (4) بنابراين، با توجه به روايات معصومين عليهم السلام، حرکت يمانى، سمبلى از يک قيام بر حق در مقابل انحراف وگمراهى موجود در دوران غيبت خواهد بود. 📚 (1) غيبت نعمانى، باب 14، ص 363. (2) کتاب الغيبه، شيخ طوسى، ص 274. (3) غيبت نعمانى، باب 14، ص 365. (4) غيبت نعمانى، باب 14، ص 369. 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 چرا نام امام زمان (عج) در قرآن نیامده تا هر نوع ابهامی رفع شود؟ 🌺 قرآن کريم براى معرفى شخصيتهاى الهى از سه راه وارد مى شود، ودر هر موردى طبق مصالحى از شيوه خاصى پيروى مى کند. گاهى معرفى با اسم، گاهى معرفى با عدد، و گاهى نيز معرفى با صفت. اگر نام حضرت مهدى (عليه السلام) در قرآن نيست، ولى صفات و خصوصيات حکومت او در قرآن وارده شده است. اصولا قرآن در معرفى افراد، مصالح عالى را در نظر مى گيرد. گاهى مصالح ايجاب مى کند تنها به صفات افراد بپردازد، چنان که درباره حضرت مهدى (عليه السلام) جريان از اين قرار است که: اولا: تشکيل چنين حکومتى، در مواردى صريحا و در موارد ديگر به طور اشاره در قرآن وارد شده است. آياتى که در سوره (توبه) و(صف) از انتشار و گسترش اسلام در سطح جهانى نويد مى دهد، مانند: (ليظهره على الدين کله) يعنى تا آن را بر همه اديان پيروز سازد، اشاره به تشکيل اين حکومت است. زيرا مفسران گويند: مضمون اين آيه را که پيشگويى از گسترش فراگير و همه جانبه اسلام در سطح جهان است، هنوز تحقق نپذيرفته است. از اين گذشته، در آيه 106 سوره انبياء مى فرمايد: (ما پس از ذکر، در زبور نوشتيم که بندگان شايسته من، وارث زمين خواهند بود). آيه شريفه نويد مى دهد که صالحان، وارثان زمين خواهند بود و حکومت جهان را به دست خواهند گرفت. و به اتفاق تاريخ بشر، هنوز اين وعده الهى تحقق نپذيرفته است. ثانيا: اگر نام اصلى امام زمان (عليه السلام) را نبرده، به خاطر مصلحتى است که براى اهل فضل و درک مخفى نمى باشد، زيرا به همان علت که نام امام على (عليه السلام) را نبرده، نام آن حضرت را نيز ذکر ننموده است. اگر نام اين پيشوايان گرامى را مى برد، کينه هاى ديرينه (بدر واحد وحنين) بار ديگر زنده مى شد، و لذا مطلب را به صورت کلى مطرح کرده و فرموده است: (بندگان شايسته من، وارث زمين خواهند بود). نام بردن از گذشتگان، مانند لقمان وذى القرنين، قابل قياس با افراد آينده نيست، درباره گذشتگان، حسدها و کينه ها تحريک نمى گردد، و افراد سودجو و شهرت طلب نمى توانند از آن سوء استفاده کنند، ولى بردن نام آيندگان اين محظور را دارد. آيا شما فکر مى کنيد که تنها ذکر نام، دردى را دوا مى کند؟ آيا فکر مى کنيد که اگر نام امام زمان (عليه السلام) در قرآن برده مى شد، امکان نداشت که در طول تاريخ، شيادان و افراد شهرت طلب آنان سوء استفاده نکنند، يا افرادى روى غرض هاى خاص، وجود او را انکار ننمايند؟ تجربه تاريخى نشان داده است که اگر هم در قرآن صراحتا نام آن حضرت برده مى شد، باز در طول تاريخ، شيادان ومدعيان دروغين مهدويت پيدا مى شدند ونام خود را امام زمان ومهدى موعود مى گذاشتند، تا از آب گل آلود ماهى بگيرند و از نام او و انتظار مردم استفاده نادرست کنند. مگر نام پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) را در انجيل نبرده است؟ ولى گروههاى مغرض، از آن بهره بردارى ناجوانمردانه کردند. بنابراين، مساله مهم، بيان خصوصيات ديگر آن حضرت است که افراد دل آگاه، با شناخت آنها، مهدى واقعى را از مدعيان قلابى مهدويت باز شناسند. 📕 اقتباس از (پرسشها وپاسخها) جعفر سبحانى، ص 185 🌺🌷🌹 🌺🌷 منتظران ظهور 🌷🌺 🇮🇷 @montazerane_zohoor 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷