eitaa logo
منتظران منجی(عج)
21 دنبال‌کننده
152 عکس
40 ویدیو
20 فایل
موکب منتظران منجی(عج)قم جمکران کانال ما در تلگرام t.me/montazeranmonjiiii
مشاهده در ایتا
دانلود
🌳بر اساس قرآن کریم و احادیث؛ همه‌ کارهای ما به محضر پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) - بویژه امام زمان(عج) به عنوان امام حاضر - عرضه می‌شود، و آن بزرگواران؛ نه تنها اعمال مسلمانان را می‌بینند و از آن خوشحال یا ناراحت می‌شوند، بلکه در قیامت، مطابق آنچه دیده‌اند شهادت می‌دهند. اما روایتی در مورد گریستن آن حضرات در پی انجام گناه از طرف یک مسلمان نیافتیم. در قرآن کریم آمده است: «و بگو: [هر کارى می‌خواهید] بکنید، که به زودى خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست و به زودى به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانیده می‌شوید؛ پس شما را به آنچه انجام می‌دادید آگاه خواهد کرد»؛ و در روایاتی تصریح شده است که منظور از "مؤمنان" در این آیه شریفه، ائمه اطهار(علیهم السلام) هستند. در همین راستا؛ روایاتی نیز وجود دارد که اندوهگین شدن پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله) و امامان معصوم(علیهم السلام) را از گناهان پیروانشان نشان می‌دهد؛ از جمله روایت زیر: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «چرا رسول خدا(صلی الله و علیه وآله) را اندوهگین می‌کنید؟» گفتند: چگونه؟! فرمود: «مگر نمی‌دانید که اعمال شما بر او عرضه می‌شود و اگر معصیت خدا را در آن ببیند، اندوهناک می‌شود؟!» آن‌گاه سفارش کرد: «تلاش کنید پیامبر خدا(صلی الله و علیه وآله) را خوشحال کنید و موجبات ناراحتی او را فراهم نکنید. کانال استاد حسین انصاریان
🌴۹۰ فایده در دعا برای فرج امام زمان(عج)  آیت الله سید محمدتقی موسوی اصفهانی در کتاب گران سنگ، "مکیال المکارم" خلاصه آثار و فواید و ویژگی‌هایی را که بر دعا کردن برای تعجیل فرج مترتب است، بیان می‌کند و ما هم به جهت این که کتاب مکیال المکارم به امر مطاع ولی عصر علیه السلام نوشته شده و کتابی مبارک و پر خیر است، مطالب آن را ذیلا نقل می‌کنیم.... دعا کننده برای فرج حضرت مشمول برکات زیر می‌شود: 1 - اطاعت از امر مولایش کرده است، که فرموده‌اند: و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است. 2 - این دعا سبب زیاد شدن نعمت ها می شود. 3 - اظهار محبت قلبی است. 4 - نشانه انتظار است. 5- زنده کردن امر ائمه اطهار علیهم السلام است. 6 - مایه ناراحتی شیطان لعین است. 7 - اداء قسمتی از حقوق آن حضرت است (که اداء حق هر صاحب حقی واجب ترین امور است.) 9 - تعظیم خداوند و دین خداوند است. 10 - حضرت صاحب الزمان علیه السلام در حق دعا کننده دعا می کند. 11 - شفاعت آن حضرت در قیامت شامل حال او می شود. 12 - شفاعت پیامبر ان شاء الله شامل حال او می شود. 13 - این دعا امتثال امر الهی و طلب فضل و عنایت اوست. 14 - مایه استجابت دعا می شود. 15 - اداء اجر رسالت است. 16 - مایه دفع بلاست. 17 - سبب وسعت روزی است ان شاء الله. 18 - باعث آمرزش گناهان می شود. 19 - دعا کننده مشرف به دیدار آن حضرت در بیداری یا خواب می شود. 20 - در زمان ظهور آن حضرت به دنیا رجعت می کند. 21 - از برادران پیامبر صلی الله علیه و آله خواهد بود. 22 - فرج مولای ما حضرت صاحب الزمان علیه السلام زودتر واقع خواهد شد. 23 - سبب پیروزی از پیغمبر و امامان - صلوات الله علیهم اجمعین - می شود. 24 - وفای به عهد و پیمان الهی است. 25 - آثار نیکی به والدین برای دعا کننده فرج حاصل می گردد. 26- فضیلت رعایت و اداء امانت برایش حاصل می شود. 27 - سبب زیاد شدن اشراف نور امام علیه السلام در دل او می گردد. 28 - دعا برای فرج موجب طولانی شدن عمرش خواهد شد ان شاء الله. 29 - موفق به تعاون در کارهای نیک و تقوا می شود. 30 - به نصرت و یاری خداوند و پیروزی بر دشمنان به کمک خداوند توفیق می یابد. 31 - هدایت می شود به نور قرآن مجید. 32 - نزد اصحاب اعراف معروف می گردد. 33 - به ثواب طلب علم نائل می شود ان شاء الله. 34 - از عقوبت های اخروی ان شاء الله در امان می ماند. 35 - در هنگام مرگ به او مژده می رسد و با او به نرمی رفتار می شود. 36 - این دعای برای فرج، اجابت دعوت خدا و رسول صلی الله علیه و آله است. 37 - با امیرالمومنین علیه السلام محشور و در درجه آن حضرت خواهد بود. 38 - محبوب ترین افراد نزد خداوند می گردد. 39 - عزیزترین و گرامی ترین افراد نزد پیامبر صلی الله علیه و آله می شود. 40 - ان شاء الله از اهل بهشت خواهد بود. 41 - دعای پیامبر صلی الله علیه و آله شامل حالش می گردد. 42 -کردارهای بد او به کردارهای خوب تبدیل می شود. 43 - خداوند در عبادت او را تایید فرماید. 44 - ان شاء الله با این دعا عقوبت از اهل زمین دور می شود. 45 - ثواب کمک به مظلوم را دارد. 👇
👇46 - ثواب احترام به بزرگتر و تواضع نسبت به او را دارد. 47 - پاداش خونخواهی حضرت سیدالشهدا علیه السلام را دارد. 48 - شایستگی دریافت احادیث ائمه اطهار علیهم السلام را می یابد. 49 - نور او برای دیگران نیز [در روز قیامت] درخشان می گردد. 50 - هفتاد هزار نفر از گنهکاران را شفاعت می کند. 51 - دعای امیرالمومنین علیه السلام روز قیامت شاملش می شود. 52 - بی حساب داخل بهشت می شود. 53 - از تشنگی قیامت در امان می ماند. 54 - در بهشت جاودان خواهد بود. 55 - مایه خراش روی ابلیس و مجروح شدن دل اوست. 56 - روز قیامت هدیه های ویژه ای دریافت می دارد. 57 - خداوند عزوجل از خدمتکاران بهشت نصیبش می فرماید. 58 - در سایه گسترده خداوند قرار می گیرد و رحمت بر او نازل می شود مادامی که مشغول آن دعا باشد. 59 - پاداش نصیحت مومن را دارد. 60 - مجلسی که در آن برای حضرت قائم - عجل الله تعالی فرجه - دعا شود، محل حضور فرشتگان گردد. 61 - دعا کننده مورد مباهات خداوند قرار می گیرد. 62- فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند. 63 - از نیکان مردم محسوب می گردد. 64 - این دعا اطاعت از اولیای امر است که خداوند اطاعتشان را واجب کرده است. 65 - مایه خرسندی خدای عزوجل می شود. 66 - مایه خشنودی پیامبر می گردد. 67 - این دعا خوشایندترین اعمال نزد خداوند است. 68 - دعاگوی فرج حضرتش از کسانی خواهد بود که خداوند در بهشت به او حکومت دهد ان شاء الله تعالی. 69 - حساب او آسان می گردد. 70 - این دعا برای او در عالم برزخ انیس و مونس مهربانی خواهد بود. 71 - بهترین اعمال است. 72 - باعث دوری غم ها می شود. 73 - دعای هنگام غیبت بهتر از دعای هنگام ظهور است. 74 - فرشتگان درباره دعا کننده دعا می کنند. 75 - دعای حضرت سیدالساجدین علیه السلام - که نکات و فواید متعددی دارد - شامل حالش می شود. 76 - این دعا تمسک به ثقلین (کتاب و عترت) است. 77 - چنگ زدن به ریسمان الهی است. 78 - سبب کامل شدن ایمان است. 79 - مانند ثواب همه بندگان به او می رسد. 80 - این دعا برای فرج از تعظیم شعائر خداوند است. 81 - گوینده این دعا ثواب کسی را دارد که با پیامبر صلی الله علیه و آله شهید شده باشد. 82- ثواب کسی دارد که در زیر پرچم حضرت قائم شهید شده باشد. 83 - ثواب احسان به حضرت صاحب الزمان علیه السلام را دارد. 84 - دعا ثواب گرامی داشتن عالم را دارد. 85 - پاداش گرامی داشتن شخص کریم را دارد. 86 - دعا کننده در میان گروه ائمه اطهار علیهم السلام محشور می شود. 87 - درجات او در بهشت بالا می رود. 88 - از بدی حساب در روز قیامت در امان می ماند. 89 - در روز قیامت به بالاترین درجات شهدا نائل می گردد. 90 - به شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها رستگار می گردد.🌺
🌴متن عربی،ترجمه فارسی، و سند دعای سلامتی امام زمان(ع)اللهم کن لولیک............ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند رحمن و رحیم اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، خدایا برای ولیت حجت بن الحسن که درودهایت بر او و پدرانش باد ، در این ساعت ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً و در هر ساعت سرپرست و نگهبان و پیشوا و یاور و راهنما و دیده بان باش ، حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً . تا او را با رغبت مردم در زمینت سکونت دهی، و زمانی طولانی بهره مندش سازی. الف. کلینی در «کافی» از محمد بن عیسی از صالحان(معصومان بدون آن‌که از معصوم خاصّی نام برده باشد). [1] ظاهراً بین کلینی و محمد بن عیسی بن عُبَید، راویانی وجود دارند که به قرینه حذف شده‌اند [2] که عبارتند از: احمد بن محمد عاصمی، علی بن حسن بن علی بن فَضّال. کلینی این دعا را برای شب بیست و سوّم ماه رمضان نقل کرده اما گفته که در تمام ماه رمضان و همچنین در تمام لحظات عمر، خواندن این دعا مناسب است. [3]ب. سید بن طاووس در «اقبال الاعمال»، از جمعی از اصحاب خود، از جمله ابن ابی قُرّه و او به اسنادش از علی بن حسن بن علی بن فضّال و او از محمد بن عیسی بن عُبَید، او نیز به اسنادش از معصومان (ع) . [4] ایشان نیز این دعا را به طور خاص برای شب بیست و سوّم ماه رمضان نقل کرده و سپس آن‌را به تمام این ماه و نیز همه لحظات تعمیم داده است.ج. کفعمی در «المصباح» [5] و «البلد الامین» [6] بدون سند آورده است.د. کفعمی در «البلد الامین»، تحت عنوان دعای کنزالعرش، به طور مرسل از پیامبر خدا(ص). [7] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ‏4، ص 162، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. سند این حدیث بر سند حدیث دوم این بخش(دعا در دهه پایانی ماه رمضان) معلّق است. [3]. الکافی، ج ‏4، ص 162. [4]. ابن طاووس، على بن موسى‏، إقبال الأعمال، ج ‏1، ص 85، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ دوم‏، 1367ش. ‏ [5]. کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 586، قم، دار الرضی (زاهدی)، چاپ دوم، 1405ق. [6]. کفعمی، ابراهیم بن علی، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص 203، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ اول، 1418ق. [7]. همان، ص 360. منبع:وب سایت اسلامی غافر
🌺برخیز که حجت خدا می آید / رحمت ز حریم کبریا می آید از گلشن عسگری گذر کن که سحر/ بوی گل نرگس از فضا می آید. عید میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارکباد.💐
🌴 شرح مختصر دعای سلامتی امام زمان (عج)............ اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا. حجّت، در زبان عرب، در اصل به معنای دلیل و برهان است. برخی گفته اند اصل، در معنای آن عبارت است از هر چیزی که انسان، در غلبه بر دشمن به آن تکیه نماید و چون برهان و دلیل در نزاع لفظی با دیگران، چنین ماهیّتی دارد، به آن نیز حجّت گفته می شود.1 امّا در ادبیّات دینی و اعتقادی ما مسلمانان- همان گونه که در چند جای قرآن کریم، این واژه به کار رفته است (همچون سوره نساء، آیه 165و سوره مائده، آیه 149) به معنای خاصّی آمده است که عبارت است از هر چیز که خداوند متعال، به وسیله آن، بر بندگان خویش احتجاج کرده و عقاب و ثواب خود را با آن تحکیم بخشد؛ به عبارتی دیگر، با اتمام آن، بر بندگان خود ـ چه در عالم تکوین و چه تشریع ـ راه هر گونه عذر و بهانه را کاملاً ببندد. این نوع از حجّت، در ادبیّات دینی شیعه و سنّی- چنانکه در اخبار بسیار زیادی هم به آن تصریح شده است- دو نوع است: نخست: حجّت باطنی، که همان نعمت عقل است. دوّم: حجّت ظاهری، که همه انبیا و امامان هستند. قرآن کریم، در این باره می فرماید: رُسُلاً مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ لِئَلّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللّهِ حُجَّةً بَعْدَ الرُّسُلِ؛ ما همه پیغمبران را بشارتدهنده و بیمدهنده قرار دادیم تا برای مردم در پیشگاه خداوند [برای کوتاهی و قصورشان] حجتی نباشد. در روایات بسیاری از شیعه و سنّی آمده است که خداوند متعال هیچگاه زمین را از حجّت ظاهری (پیغمبر(ص) یا امام معصوم(ع)) خالی نمی گذارد؛ هرچند در پس پرده غیبت بوده و دیدگان او را نبینند؛ در برخی اخبار آمده است: اگر به فرض، تنها دو نفر، روی زمین باشند، یکی از آن دو حتماً امام دیگری است.2 الحجّة بن الحسن در دعا اشاره به همین حقیقت دارد که در آن، خاتم الحجج، حضرت مهدی(ع)، فرزند امام حسن عسکری(ع) آخرین حجّت معصوم الهی بندگان معرفی شده است؛ بنابراین ترجمه تحت اللفظی این بخش از دعا چنین می باشد: پروردگارا! برای [حضرت] حجّة بن الحسن ـ که درود تو بر او و بر پدران او باد ـ در این ساعت و در تمام ساعات چنین باش.... وَلِیّاً ولیّ در کلام عرب، به معنای سرپرست و متولّی است. ولیّ الیتیم به کسی گویند که سرپرستی یتیم را بر عهده بگیرد و امور مختلف او را اداره کند. گاهی هم ولی به معنای دوست و در مقابل دشمن قرار می گیرد. اهل لغت در این باره گفته اند: الولی: الصدیق، ضدّ العدوّ. در برخی موارد هم ولی به معنای ناصر و یاری کننده آمده است که یکی از اسمای الهی نیز ولیّ المؤمنین می باشد.3 به هر حال، قدر مشترک معنای ولی در اینجا یاری و سرپرستی و کفایت امور است؛ پس ترجمه این بخش چنین است: پروردگارا!، تو یار و یاور و سرپرست آن حضرت باش. وَ حَافِظاً معنای حفظ و محافظت، کاملاً واضح است؛ یعنی: پروردگارا! محافظ و نگهدارنده آن حضرت، از انواع بلایا و آفات زمینی و آسمانی باش. وَ قَائِداً قائد در لغت عرب از ریشه قود و به معنای راهبر، راهنما و هدایت کننده آمده است. القود -مصدر این ریشه- به حالتی گویند که کسی مهار چهارپایی را بگیرد و به هر طرف که بخواهد راهبری کند. این جا مراد، آن است که: پروردگارا! تو خود، راهنما و راهبر آن حضرت باش. آنچه در کتاب الإقبال آمده است (قاعداً)، همانگونه که بیان شد، اگر ناشی از سهو کاتبان یا مصحّحان و ناشران نباشد، خالی از وجه نیست و چند احتمال در معنای آن وجود دارد: 1. احتمال دارد از فلان أقعد من فلان، به معنای قرب منه، یعنی نزدیکشدن گرفته شده باشد. عرب می گوید: هو أقعدهم، أی: أقربهم إلی الجدّ الأکبر و در مقابل وقتی می گوید: هو أطرفهم أو أسفلهم، أی: أبعدهم منه؛ بنابراین طبق این بیان، قاعد، یعنی: قریباً؛ پس معنا چنین می شود: پروردگارا! آن حضرت را در مقام قرب خود جای ده. 2. یا احتمال دارد مشتقّ از قاعده و به معنای اساس و پایه باشد. در این صورت، کنایه از مأمن و تکیهگاه است. و این وجه، بهتر از وجه اوّل به نظر می رسد.4 3. گاهی در لغت، قعید را به معنای أب، یعنی پدر، فرض کرده اند. مصراع جناب فرزدق هم در این باره مشهور است که می گوید: قَعیدکم اللّه الذی أنتما له. این بخشی از دعا با توجه به این معنا، کنایه از حصانت و حفاظت و حمایت الهی از آن حضرت است. 4. مفسّران در تفسیر آیه شریف: عن الیمین و عن الشمال قعید5قعید را به معنای حافظ و نگهدارنده گرفتهاند. احتمال دارد قاعد هم در متن دعا، به همین معنا باشد. وَ نَاصِراً از مادّه نصر، به معنای نصرت و یاری است. در برخی مصادر، به جای آن، عبارت و عون آمده، که به همین معنا است.
وَ دَلِیلًا دلیل- در این مقام- به معنای راهنما و هدایت کننده است و به هدایت خدای متعال اشاره دارد که به طور عام سایه بر سر همه مخلوقات افکنده و به طور خاصّ، متوجّه بندگان عزیز و ویژه الهی است. وَ عَیْنًا معنای تامّ و کامل هدایت مذکور، در عبارت و عین متبلور شده است. در این بخش، عرض می کنیم: پروردگارا!، عین (چشم) آن حضرت باش. شاید این، اشاره به حدیث مشهور نوافل دارد که بسیاری از عرفا درباره آن بحث کرده اند. در این حدیث، آمده است که بنده، با تقرّب هر چه بیشتر به خداوند متعال، به مقامی می رسد که خداوند، چشم و گوش و زبان بنده می گردد و در واقع، همه رفتار و گفتار او خدایی می شود؛ به همین سبب است که در برخی روایات، از وجود نازنین حضرت امیر المؤمنین(ع) با عناوینی همچون عین اللّه، اُذُن اللّه و امثال آن یاد شده است. امّا در طریق چهارم- همانگونه که گذشت- عبارت و کالئاً و سَاتِر نیز آمده بود. کالئ، از ریشه کلأ، یکل بوده و به معنای حراست و حفاظت است6. ساتر نیز از ستر، به معنای پوشاندن یا تحت پوشش قرار دادن که آن هم کنایه از حراست و حفاظت و مواظبت است. حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً این قسمت از دعا، تقریباً لبّ و مغز دعا است. منتظر آن حضرت، در این عبارت، ظهور آن حضرت و به عبارتی دیگر، طلوع آن آفتاب حقیقت و سپری شدن شب هجران را از خدای توانا طلب می کند. کلمه طوع در این عبارت، ممکن است از مطاوعه به معنای انقیاد و فرمانبری است. در این صورت به این عقیده اشاره دارد که آن حضرت، برای اطاعت امر الهی ظهور کرده و خواست خدا را اجرا خواهد کرد؛ بنابراین، معنا این چنین می شود: پروردگارا!، آن حضرت را در زمین خودت ساکن کن، در حالی که از تو اطاعت کرده و فرامین تو را اجرا می کند. احتمال دارد که طوع، به معنای اختیار و خواست قلبی- در مقابل کُره و ایجاب و اجبار- باشد در این صورت نیز در معنا، دو احتمال وجود دارد: یکی اینکه: پروردگارا!، تو آن حضرت را روی زمینت ساکن کن؛ در حالی که آن حضرت از صمیم قلب، تسلیم خواست و مشیّت تو است. دوّم اینکه: تو او را ساکن زمین کن؛ در حالیکه اقتضای مشیّت و خواست تو همان است، (و-معاذ اللّه- کسی تو را مجبور نکرده است و دامن کبریایی تو از آن پاک و مبرّاست)؛ و هو یفعل ما یشاء، کیف یشاء، و متی یشاء، و بأی سبب یشاء. در نهایت، ممکن است طوع، همخانواده با تطوّع، به معنای تبرّع و احسان باشد. در این صورت معنا چنین می شود: پروردگارا!، تو آن حضرت را از روی فضل و کرمت و به سبب تمام کردن احسان در حقّ بندگانت، روی زمین ساکن کن.7 وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلًا این عبارت، آرزوی طول بقا برای حکومت آن موعود جهانی است؛ یعنی پروردگارا! تو او را به صورت طولانی، در روی زمین متمکّن ساز. در طریق چهارم -همچنان که گذشت- عبارت طولاً و عرض آمده بود. این عبارت- بر فرض صحّت- به جهانیبودن حکومت آن حضرت، در طول و عرض کره هستی اشاره دارد؛ یعنی: پروردگارا!، او را بر طول و عرض کره زمین مسلّط کن (تا زمین را از انواع ناپاکیها و آلودگیها پاک کند) . به امید آنکه، خالق فضل و کرم، ما را هم از آن حکومت رضوانی بهره مند سازد و همه منتظران آن حضرت، فردای ظهور، از یاران صدیق آن حضرت به شمار آیند؛ آمین، برحمتک یا أرحم الراحمین. پی نوشت ها: 1. ر.ک: العین، ج3، ص10; لسان العرب، ج2، ص228 (حجج). 2. ر.ک: کافی، ج1، ص168 ـ 180. 3. ر.ک: العین، ج8، ص365; لسان العرب، ج15، ص407; مجمع البحرین، ج1، ص455 (ولی). 4. ر.ک: لسان العرب، ج3، ص361; مجمع البحرین، ج3، ص129. 5. سوره ق :17. 6. ر.ک: العین، ج5، ص407; لسان العرب، ج1، ص146. 7. ر.ک: العین، ج2، ص210; لسان العرب، ج8، ص243. منبع: سایت حوزه🌸