هدایت شده از کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
↩️ ادمه مانع اول، خسران و زیان
⬅️ لذا وقتی که خداوند به چیز و یا کسی مثل امام عصر بنا بر یک تفسیر، قسم می خورد،
↩️ نشان از این دارد که به خاطر چیز بسیار مهمی است که می خواهد بیان کند و هشدار دهد که اهمیتش کمتر از قسم نیست.
↙️ و آن این است که : «ان الانسان لفی خسر».
(561)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔸سوال : آیا این خسران که خداوند می فرماید حتمی و جزمی و جبری است یعنی حتما باید این اتفاق بیفتد یا خیر؟
💢 که اگر حتمی و جبری است که بر انسان حرجی نیست و تو این داستان بر انسان هیچ تقصیری متوجه نیست؟!
⁉️ در پاسخ به این اشکال و یا سؤال کلیدی اینطور می شود پاسخ داد که؛ هر چند این هشدار جدی است. اما نه الزام و جبر آور.
(562)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
⭕️ یعنی این طور نیست که انسان در این مورد هیچ اراده و اختیاری را نداشته باشد و بطور حتم و بی اختیار دچار خسران و زیانکاری شود و اراده و اختیار تعطیل شود.
♻️ لذا با وجود برقرار بودن اراده و اختیار و تعطیل نشدن آن، مع الاسف این انسان با اراده و اختیار خود دچار خسران و زیانکاری خواهد شد.
🚫 نه اینکه این امر بصورت جبری باشد و انسان در این امر بی تقصیر تا عقوبتی متوجه او نشود.
(563)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔸سوال دوم : با وجود بی نیاز بودن خداوند نسبت به اطاعت بندگانش،
⁉️ پس چرا خداوند برای این امر با قسم مهمی هشدار می دهد و این مسأله چه ضرورت و لزومی داشت؟
🔰در مورد این هشدار، ناشی از نیاز و احتیاج خداوند نیست و در اینکه خداوند بی نیاز از اطاعت بندگان است هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد.
(564)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔵 منتهی از آنجایی که خداوند «ارحم الراحمین» است و از مادر به فرزند نسبت به بندگانش مهربانتر است،
🔺دوست ندارد که بندگانش دچار خسران و زیانکاری شوند و به ورطه فلاکت و بدبختی و بدعاقبتی دچار شوند.
🔶 لذا از باب مهربانیت و محبت است که این هشدارها را می دهد نه از سر نیاز.
(565)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
✅ بعد از پاسخ به این شبهات کلیدی می رسیم به اصل بحث. و آن تفسیر و تبیین آیه شریفه : "ان الانسان لفی خسر" است.
🔰 شاهد مثال در این آیه کلمه " خُسران " است. خسران : به معنی زیانکاری و ضرر است. که این ضرر نیز در بیشتر مواقع ناشی از ظلم است.
🌀که مشمول نهی خداوندی و تحت عنوان «لاضرر ولاضرار فی الاسلام»، مطرح است که ناشی از تعمد و مستوجب عقوبت و عذاب است.
(566)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🥀 اما گاهی مواقع این ضرر ناشی از ظلم نیست و بعمد نیست بلکه سهوی است.
🚫 اینجا شاید عقوبتی متوجه او نباشد که از دایره و شمول بحث ما که موانع رشد معنوی است، خارج است.
⏪ و اما ضررهای عمدی و بی توجهی که گاهی مواقع ناشی از ظلم است. و آن بر سه قسم : ضررهای جسمی، ضرر های مالی، ضررهای معنوی.
(567)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
↔️ که هر کدام از این اقسام یا به خود است و یا به دیگران و در قسم سوم به خدا هم مطرح خواهد شد که به شرح ذیل خواهد بود :
💠 الف - ضرر و زیان (خسران) نسبت به خود :
⬅️ که این هم به نوبه خود بر سه قسم است : زیان جسمی به خود، زیان مالی نسبت به خود، زیان معنوی نسبت به خود که در مورد هر یک توضیحاتی ارائه خواهد شد :
(568)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔸۱- ضرر و زیان جسمی نسبت به خود :
⭕️ اولین زیانی که انسان بخودش وارد می کند «زیان جسمی» است.
📤 بدین معنا که اگر در امر نگهداری و مراقبت از خود کوتاهی کند، دچار ضرر و زیان های متعدد خواهد شد از قبیل :
(569)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
📌انواع بیماریهای جسمی، شکستگی دست و پا، تصادفاتی که منجر به صدمات جسمی می شود، چاقی و لاغری مفرط، کار کشیدن های زیاد از بدن و بیش از توان، جابجا کردن وزنه های بیش از توان و بیماری مهلک خود ارضایی ...
😰 همه و همه ضررها و زیانهای جسمانی است که شخص در اثر عدم مراقبت متوجه خودش می کند.
📝 ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمایید.
(570)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄