10.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اَلسَّلٰامُ عَلَيْكَ يٰا اَبٰا عَبْدِ اللهِ ، وَعَلَى الْاَرْوٰاحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنٰائِكَ ، عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهٰارُ ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِيٰارَتِكُمْ ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ ، وَعَلٰى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلىٰ اَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلىٰ اَصْحٰابِ الْحُسَيْن
دلم ب سلامی خوش است ک جوابش واجب است....سلام ارباب نوکراتو دریاب 🖐🏻
¸.•*´¨*•.¸ 🇮🇷 ﷽ 🇮🇷 ¸.•*´¨*•.¸
📚 سلسله مباحث : سیاسی و
اجتماعی و مسائل روز
📕 گفتاری در مورد نقد و انتقادات صحیح از نگاه اسلام و اخلاق انسانی.
💎 به بهانه پاسخ به این سوال که :
🔵 چرا انتقادات ما اثر لازم را تابحال نداشته است؟ 🟡
📝 نگارنده : شب نگار
📖 جلسه : سیزدهم
🕰 یک روز در میان صبحها از :
۶ 🕕 الی ۸ 🕗
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
💎 4⃣ - اغراض صحیح و قابل قبول
منقدین
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
چهارمین موضوعی که در فصل اول بایستی مورد بررسی قرار بگیرد اینست که انتقاد کنندگان چه هدف و غرضی را می بایست دنبال کنند؟ ک نقدش مطلوب و مورد پذیرش قرار گیرد.
برای اینکه مطلب واضح تر شود در پاسخ به این سوال، برانیم که ثابت کنیم که نقاد در غرض از نقدش می بایستی از اغراض سلبی و منفی دوری و روی به اغراض ایجابی و مثبت آورد.
تا نقدش قابل پذیرش واقع شود لذا آنرا در دو بخش ارائه و در نهایت نتیجه گیری خواهیم نمود. و آن بخش ها عبارتند :
(66)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
💠 الف - دوری از اغراض سلبی (منفی)
منتقدین نباید برخی از اغراض ناصحیح و غلط و انحرافی و با نیت اغراض شخصی، هوای نفس و شیطانی را مطرح کنند که با هدف نهایی تخریب باشد. این موارد سلبی عبارتند از :
🔹۱- نقد نباید با هدف عقده گشایی و مقابله به مثل باشد :
بسیار اتفاق افتاده که افرادی در رده های مختلف پست حکومتی از بالاترین رده تا پایین ترین رده، به دلایل مختلف از کار برکنار شدند و یا رای لازم را برای بار مجدد بدست نیاوردند،
حالا یا بواسطه خلاف و جرمی که مرتکب شدند، و یا بواسطه کم کاری و عدم شایستگی و عدم کارایی لازم،
(67)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
این افراد بواسطه تریبونی و جرایدی که در اختیار دارند شروع می کنند به شدیدترین وجه نقد علیه دولت و حاکمیت، می پردازند.
خب طبیعی است که چنین افرادی با چنین نیت سویی هدفشان انتقام و تخریب حاکمیت و دولت و بنوعی عقده گشایی است.
فلذا نقد این افراد صحیح نبوده و قابل پذیرش هم نیست چون در نیت ها و اغراضشان صادق نیستند.
🔹۲- اغراض گروهی و حزبی
دومین مورد سلبی اغراض منتقدین، با هدف مطرح کردن خواسته های حزبی و رقابت با حزب و گروه حاکم از طریق انتقادات شدید است.
(68)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
چرا که دیده شده حزب یا گروهی که عملکرد از قدرت برکنار است حالا، یا بدلیل عملکرد بدش مردم ناراضی نبودند که رای لازم را نیاورده،
یا بواسطه نداشتن کاندیداتورهای ضعیف تر، شکست خورده، و یا بعلت امکانات و تبلیغات کمتر، و یا در رقابت انتخاباتی و....
نتونسته امتیازات لازم را برای رسیدن به قدرت بدست بیاورد و در نقش اپوزیسیون و یا حتی درون نظامی بخواهد انتقاد کند.
اینجا دو حالت دارد : اگر این نقدهاش با نگاه ملی باشد نه مطرح کردن گروهی و حزبی، قابل پذیرش است.
(69)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
اما اگر هدف، مطرح کردن گروه و حزب از طریق تخریب گروه رقیب حاکم باشد، در این صورت این نقد صحیح نیست و قابل پذیرش هم نمی باشد.
🔹۳- نقد با هدف سیاه نمایی و تخریب باشد :
سومین مورد سلبی هیچکدام از موارد بالا یعنی اغراض شخصی و یا گروهی نیست چون این دسته از منتقدین نه مسئولیت و پست مملکتی داشتند که برکنار شده باشند،
و نه عضو حزب یا گروه درون نظامی هستند که بخواهند بواسطه رقابت حزبی و مطرح شدن حزب انتقاد کنند.
ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمایید.
(70)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅