بشیر به فرمان حضرت جبرئیل به خدمت حضرت مهدی (عج) رفته و خبر هلاکت سفیانی را میدهد و به دست حضرت هم توبه کرده و به حالت اولش برمی گردد.
نذیر هم برای انذار و برحذر داشتن سفیانی به شام میرود و او را خبردار کرده و سپس می میرد.
بعد از این مکه را امنیت و آرامش فرامی گیردو احدی جرات نمی کند که با آنها بجنگد.
(الزام الناصب ج 2 ص 166/یوم الخلاص ص 701)
بعد از ذکر و شرح پنج علامت حتمی ظهور منجی می رسیم به پاره ای از پیشگویی هایی که محقق شده و اون دسته که هنوز محقق نشده.
انحراف و فساد بنی عباس:
امام باقر (ع) می فرمایند:بنی عباس به سلطنت میرسند و همواره در عیش و نشاط و وفور خوشیها خواهند بود تا اینکه در میان آنها اختلاف می افتد و پس از آن که دچار اختلاف شدند حکومت را از کف میدهند.(الغیبه نعمانی ص 175 )
( لازم به یادآوری است که امام باقر(ع) قبل از زوال سلسله ی بنی امیه به شهادت رسیدند و هجده سال بعد عباسیان بر مسلمانان مسلط شدند)
اختلاف اهل مشرق و مغرب:
که منظور عصر کنونی ماست البته از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون_ که دو دولت وجود داشتند که یکی مدعی جمهوری در مشرق بود و دیگری خود را فرمانروای غرب می شمرد.که این اختلافات اکنون نیز ادامه دارد.
امام باقر در ادامه ی روایت قبل می فرمایند: و اهل مشرق و مغرب دچار اختلاف می شوند.(الغیبه ص 175)
انحراف جامعه ی اسلامی:
ابن عباس از رسول الله (ص) نقل میکند: زمانی می رسد که کافران فرمانروای مردم و فاجران سرپرست مردم می شوند و ظالمان آنها را یاری می کنند و فاسقان هم مشاور آنها می شوند. در چنین زمانی سه خسف ( فرو رفتن) پیش آید: در مشرق،مغرب،و جزیره العرب و بصره را هم یکی از نوادگان تو که زنگی ها از او پیروی می کنند خراب می کند.(بشاره الاسلام ص 5)
پس از من رهبرانی آیند که به راه و طریق من هدایت نگردند و به سنت من هم رفتار نکنند از میان آنها مردانی قیام خواهند کرد که قلبهاشان قلب شیطان است در کالبد انسان (تاریخ الغیبه الکبری ص 450)
ظهور علم در شهر قم:
از امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: کوفه از حضور مومنین خالی خواهد شد و علم از آن رخت خواهد بست همانند ماری که به لانه ی خویش خزیده باشد، سپس در شهری که به آن قم می گویند، نمایان می شود و آنجا معدن علم وفضل می گردد بطوری که هیچ مستضعفی از لحاظ دینی روی زمین باقی نمی ماند که این جریان نزدیک ظهور مهدی موعود (ع) است.(منتخب الاثر ص 443/ یوم الخلاص ص 480)
امام باقر (ع) در روایتی به جابربن یزید جعفی می فرمایند:
ای جابر " از زمین تکان مخور و هیچ دست و پا نزن تا اینکه این نشانه هایی را که می گویم مشاهده کنی البته اگر آنها را درک کنی.
اولین آنها اختلاف بنی عباس است که نمی بینم که آن را درک کنی ولی پس از مرگم این مطلب را از قول من نقل کن . آنگاه که منادی از آسمان ندا دهد و صدایی که از پیروزی حکایت میکند از سمت دمشق به شما رسد. قریه ای در شام که به جابیه مشهور است در زمین فرو برود ، بخش سمت راست مسجد دمشق فرو بریزد، از دین برگشتگانی از جانب ترکها سر به شورش بردارند و آشوبی نیز از ناحیه ی روم به دنبال آن آید، برادران ترک هم انقدر می آیند تا به جزیره می رسند و از دین برگشتگان هم به سوی روم حرکت میکنند تا اینکه به رمله می رسند . جابر آن سال غرب در کل زمین اختلاف زیادی می پراکند . " ( بحارالانوار ج 52 ص 237)
فهرستی از نشانه های حتمی و احتمالی ظهور از شیخ مفید در کتاب الارشاد:
شورش سفیانیکشته شدن سید حسنیتفرقه ی بنی عباس به خاطر پادشاهی و حکومت دنیایی کسوف خورشید در نیمه ی ماه رمضان و خسوف ماه در آخر همان ماه که هر دو برخلاف رویه ی عادی طبیعت استفرو رفتن در بیابان فرو رفتن در مشرق و فرو رفتن دیگری در مغربحرکت نکردن خورشید از ظهر تا نیمه های عصر طلوع خورشید از مغرب و کشته شدن نفس زکیه در پشت کوفه وکشته شدن 70 انسان صالح و شایسته بریدن سر مردی هاشمی بین رکن و مقام خراب شدن دیوار مسجد کوفه نمایان شدن پرچمهای سیاهی از خراسان قیام یمانی ظاهر شدن شخصی مغربی درمصر و حکومت کردنش بر شام فرود آمدن ترکها در جزیره و رومیان در ساحل طلوع ستاره ی مشرقی که همانند ماه نورافشانی می کند و سپس چنان خم میشود که گویی دو سوی آن قرار است بهم برسند
فرود آمدن رومیان در رمله:در لسان ائمه معصومین علیهم السلام، از اروپا به روم تعبییر می شده است و رمله نام منطقه ای در شام و منطقه ای دیگر در مصر است و از این رو با استعمار فرانسه در مصر به رهبری ناپلئون بناپارت و یا اشغال سوریه توسط فرانسه ، پس از جنگ جهانی اول و اشغال عثمانی با این کلام معصومین منطبق می شود.
پایان سختیهای اعراب و سیطره یافتن بر بلاد و خارج شدن آنها از سیطره ی غیر اعراب:عصر ما عصر انقلابهای عربی است که می خواهند از سیطره و استعمار بیگانگان رهایی یابند و خود حکومت را به دست بگیرند.
کشته شدن فرمانروای مصر به دست مردم آن دیار: انور سادات به دست خالد اسلامبولی کشته شد.
افزایش مرگ های ناگهانی🔶🔸
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: از نشانه های رستاخیز، بیماری فلج و مرگ ناگهانی است. نیز می فرماید: قیامت برپا نمی گردد، تا این که مرگ سفید ظاهر شود، گفتند: یا رسول الله! مرگ سفید چیست؟ فرمود: مرگ ناگهانی.
امیرمومنان می فرماید: پیش از ظهور قائم(ع) مرگ سرخ و سفید وجود دارد. مرگ سفید طاعون است.
🔶🔸امام محمد باقر(ع) می فرماید: قائم(ع) قیام نمی کند مگر در روزگاری که ترس شدید حاکم باشد و پیش از آن نیز طاعون شیوع یابد.
📚منبع: "نشانه هایی از دولت موعود" نوشته حجت الاسلام نجم الدین طبسی
وضعیت اقتصادی مردم در عصر ظهور:
ازلحاظ اقتصادی عموم مردم، با فاصله گرفتن از آموزههای دینی و یاد خداوند، در زندگی سختی به سر خواهند برد.
�همانگونه که خداوند میفرماید:
( وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکا)؛
⚠️و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگی تنگ [و سختی] خواهد داشت.
در نگاه نخست به نظر میرسد جوامع انسانی رو به رفاه و آسایش میروند؛ اما بخشهای زیادی در لایههای آشکار و پنهان جامعه، همچنان با فقر و نداری دست به گریبان هستند.
محمّد بن مسلم از امام صادق(ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود:
همانا پیش از قیام قائم(ع) نشانه هایی خواهد بود ازجمله: آزمایش ]به گرفتاری[ از جانب خدای تعالی برای بندگان با ایمان، عرض کردم: آن آزمایش چیست؟ فرمود: همان فرمایش خدای عزّ و جلّ است که: (وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ)؛[۲]
و قطعاً شما را به چیزی از [قبیلِ] ترس و گرسنگی، و کاهشی در اموال و جانها و محصولات میآزماییم و مژده ده شکیبایان را». آن حضرت فرمود: حتماً شما را خواهیم آزمود؛ یعنی، مؤمنان را به چیزی از ترس از پادشاهان فلان خاندان در پایان سلطنتشان و گرسنگی با گرانی نرخهایشان و کاستی در مالها منظور خراب شدن بازرگانی و کم شدن رشد و سود در آن، و جانها….[3]
ابوبصیر گوید: امام صادق(ع) فرمود:
لَا بُدَّ أَنْ یَکُونَ قُدَّامَ الْقَائِمِ سَنَةٌ تَجُوعُ فِیهَا النَّاسُ وَ یُصِیبُهُمْ خَوْفٌ شَدِیدٌ مِنَ الْقَتْلِ وَ نَقْصٌ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ فَإِنَّ ذَلِکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ لَبَیِّنٌ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَة؛[4]
⚠️ناگزیر باید پیش از آمدن قائم(ع)، سالی باشد که مردم در آن سال گرسنه بمانند و آنان را ترسی سخت از کشتار و کاهش در مالها و کم شدن عمرها و محصولات فراگیرد. این در کتاب خداوند بسیار آشکار است؛ سپس این آیه را تلاوت فرمود: (وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ…).[۵]
کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
🔆﷽ ☄#دنبالهدارهای_مهدوی☄ #سرپرستیشیعهدرعصرغیبت 2⃣⭕️#قسمت_دوم⭕️2⃣ ✅ پیشینه ی ولایت فقیه : عده
🔆﷽
☄#دنبالهدارهای_مهدوی☄
#سرپرستیشیعهدرعصرغیبت
3⃣⭕️#قسمت_سوم⭕️3⃣
✅ دلیل #عقلی مسئله ی ولایت فقیه : انسان به صورت #اجتماعی زندگی میکند و میخواهد با این زندگی به کمال معنوی خود دست یابد و برای رسیدن به به این مسئله ، دو چیز مورد نیاز اوست :
1⃣ : #قانون
2⃣ : #مجری_قانون.
✅ قانون باید از هر گونه #خطا و ضعفی در امان باشد تا هم نظام اجتماعی را سر و سامان دهد و هم افراد جامعه را به #سعادت برساند . پس باید به سراغ #جامعترین قانون رفت که همان کتاب الهی و سنت است . برنامه ای #کامل برای بشر تا روز #قیامت .
✅ دومین چیز مورد نیاز ، #اجراکننده و مجری قانون است . روشن است که بدون این دو عامل و حتی #بدون_یکی از این دو ، در سطح جامعه هرج و مرج و #فساد خواهد شد . نتیجه ی این برهان عقلی ، #ضرورت نوبت انبیا و سپس پیامبر خاتم و امامتِ امامان معصوم (علهیم السلام) را اثبات خواهد کرد .
✅ چرا که #بهترین مجری قانون فردی است که از #گناه و #اشتباه و پیروی از #نفسانیات مصون باشد و بتواند مسئولیت اجرای قوانین الهی و محقق کردن #احکام_خدا را به طور کامل بر عهده گیرد . حال از عقل میپرسیم که در صورت #عدم_دسترسی به معصوم (علیهم السلام) چه باید کرد ؟؟؟؟
✅ #عقل پاسخ میدهد : چون ضرورت یک نظام و حکومت اجتماعی برای انسان و تلاش برای رسیدن به کمال الهی #همچنان_باقی_است ، باید به #نزدیکترینفرد به معصوم (علیهم السلام) از نظر اوصاف و شرایط مراجعه کرد . یعنی فرد #فقیهی که به احکام الهی آگاه باشد و از #تقوای بالایی برخوردار باشد تا هوا و هوس ها او را از راه راست #منحرف نکند و همچنین بتواند مسائل کلان جامعه ی اسلامی را با #قدرت_مدیریت و #تدبیر خود ، حل و فصل نماید .
✨ ادامه دارد ............
@montazeranzohooremamasr
کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
چرا انتقادات ما اثر ندارد؟ 🔵 ۳- نصیحت و خیرخواهی یکی از واژه هایی که به معنای انتقاد سالم است؛ نص
🔻تفاوت انتقاد و عیب جویی ;
✔️۱- علی رغم اینکه انتقاد در ردّیابی عیوب و ابراز آن به صاحب عیب، مشابه با عیب جویی است،
تفاوت : اما منشأ عیب جویی، حسادت و انتقامجویی و خودخواهی و خباثت نفس است،
ولی خاستگاه انتقاد، نوع دوستی و عواطف انسانی و تعهّد ایمانی است.
➿۲ - (انگیزه فاعلی) و همچنین هدفی که عیب جو از این کار خود تعقیب می کند، آزاردهی و تخریب شخصیت و درهم شکستن طرف مقابل خویش است،
در حالی که غرضِ انتقادگر، اصلاح و زدودن عیوب و رو به کمال بردن شخص مورد انتقاد است. (انگیزه غایی)
(فصلنامه حکومت اسلامی، پاییز ۷۹، شماره ۱۷، ص ۲۹۵ - ۲۹۶)
ادامه دارد .....
(5)💠@montazeranzohooremamasr
۵ - نهی از منکر
از اموری که تشابه و تجانس بسیار زیادی با انتقاد دارد، نهی از منکر است که از اهمّ واجبات اسلام شمرده می شود.
ولی در عین حال، فرق هایی بین این دو وجود دارد از جمله اینکه :
🔺۱. انتقاد، اعم از نهی از منکر می باشد؛ زیرا هر نهی از منکری، انتقاد هم هست، ولی هر انتقادی نهی از منکر نیست.
برای مثال، نقد عملکرد فردی که دارای صفتی است که فقط از موقعیت اجتماعی او می کاهد، داخل در عنوان انتقاد است نه نهی از منکر.
🔺۲. و تفاوت دیگر در این است که پشتوانه اصلی انتقاد، حکم عقل است اما پشتوانه اصلی نهی از منکر، حجت شرعی است یعنی نهی از منکر در قبال تکلیف و وظیفه شرعی صورت می گیرد.
(فصلنامه حکومت اسلامی، پاییز ۷۹، شماره ۱۷، ص ۲۹۵ - ۲۹۶).
ادامه دارد .....
(6)💠@montazeranzohooremamasr
1_35346569.mp3
607.2K
ویژه هفته بسیج
ای بسیج ، ای سرفرازان ، افتخار میهنید
فرا رسیدن هفته بسیج و سالروز تاسیس این نهاد مقدس را به تمامی بسیجیان دریادل تبریک عرض نموده و برای همه شما آرزوی موفقیت و سربلندی داریم💐
@montazeranzohooremamasr