🌸❁🍃🌼❁➰
❁💐🌹🍃
🍃🌹🌸
🌼🍃
❁
☄ و به جای اینکه آن را مزرعهی آخرت و قنطره و گذرگاهی برای نیل به مقامات معنوی.
🌟 و میدانی برای ورزیدگی و تمرین جهت به دست آوردن فضایل اخلاقی بشناسند.
❗️آن را به عنوان هدف نهایی و مطلوب حقیقی و معبود واقعی خود شناختهاند و طبیعی است که چنین افرادی از آخرت غافل میشوند.
(272) 💠 @Shabnegar
❁
🌼🍃
🍃🌹🌸
❁💐🌹🍃
🌸❁🍃🌼❁➰
🌸❁🍃🌼❁➰
❁💐🌹🍃
🍃🌹🌸
🌼🍃
❁
🖊 و در جای دیگر میفرماید :
⁉️«ارضیتم بالحیاة الدنیا من الآخرة؛
آیا به زندگی دنیا بجای آخرت راضی شدهاید؟!»
🖊سپس میافزاید:
⛔️ «فما متاع الحیاة الدنیا فی الآخرة الا قلیل»؛
با اینکه متاع زندگی دنیا در برابر آخرت چیز اندکی بیش نیست.
♨️ آری افراد کم ظرفیت و هوسباز، چنان دنیای کوچک و ناپایدار در نظر شان بزرگ جلوه میکند.
(273) 💠 @Shabnegar
❁
🌼🍃
🍃🌹🌸
❁💐🌹🍃
🌸❁🍃🌼❁➰
🌸❁🍃🌼❁➰
❁💐🌹🍃
🍃🌹🌸
🌼🍃
❁
⭕️ که حیات جاویدان و ابدی را که مملو از مواهب الهی است، به فراموشی میسپارند.
🔸*4- زوال و فناپذیری دنیا 🔸
📌 یکی دیگر از صفات دنیای مغضوب، زوال پذیری و نابود شدن آن است که در بخش دیگری از آیات، دنیا به عنوان «عرض»
(بر وزن غرض) به معنی وجود بیثبات و زوال پذیر تعبیر شده است.
(274) 💠 @Shabnegar
❁
🌼🍃
🍃🌹🌸
❁💐🌹🍃
🌸❁🍃🌼❁➰
🌸❁🍃🌼❁➰
❁💐🌹🍃
🍃🌹🌸
🌼🍃
❁
🖊 از جمله میفرماید :
❗️«تبتغون عرض الحیاة الدنیا فعند الله مغانم کثیرة...
‼️شما سرمایهی زوالپذیر دنیا را طلب میکنید در حالی که نزد خداوند غنیمت های فراوانی برای شما (در سرای آخرت) است».
🖊 در جای دیگر خطاب به اصحاب پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید :
♦️«شما متاع ناپایدار دنیا را می خواهید ولی خداوند سرای دیگر را برای شما میخواهد»؛ «تریدون عرض الدنیا والله یریدالآخرة».
(275) 💠 @Shabnegar
❁
🌼🍃
🍃🌹🌸
❁💐🌹🍃
🌸❁🍃🌼❁➰
🌸❁🍃🌼❁➰
❁💐🌹🍃
🍃🌹🌸
🌼🍃
❁
📖 در آیات دیگری نیز همین گونه تعبیر دیده می شود که نشان می دهد گروهی از مسلمانان یا غیر مسلمین،
💰به خاطر حرص در جمع آوری متاع زوالپذیر و ناپایدار دنیا از پرداختن به مواهب پایدار الهی در سرای دیگر و ارزشهای والای انسانی و مقام قرب به خدا باز میمانند.
💎 آری نعمت حقیقی زوال ناپذیر نزد اوست و باقی همه «عرض» و «عارضی» و زوالپذیر است.
(276) 💠 @Shabnegar
❁
🌼🍃
🍃🌹🌸
❁💐🌹🍃
🌸❁🍃🌼❁➰
🌸❁🍃🌼❁➰
❁💐🌹🍃
🍃🌹🌸
🌼🍃
❁
⚠️ این تعبیر هشداری است به همهی دنیا پرستان که مراقب باشند سرمایههای عظیم انسانی خود را فدای امور زوال پذیر نکنند.
💢 بر بی ارزشی ثروت دنیا همین قدر بس که امام زین العابدین (ع) در روایتی، سندی بر بی ارزشی مال دنیا (مالی که در راه آبادانی آخرت صرف نمی شود) ارائه می کند.
🔅 و در آن با بیان نکته ای دقیق و مهم خاطر مومنین فقیر را تسلّی می بخشد.
(277) 💠 @Shabnegar
❁
🌼🍃
🍃🌹🌸
❁💐🌹🍃
🌸❁🍃🌼❁➰
🌸❁🍃🌼❁➰
❁💐🌹🍃
🍃🌹🌸
🌼🍃
❁
💰مخصوصا آن دسته از مؤمنینی که ثروت انبوه را در دست افراد بی ایمان می بینند و آن را فضیلتی برای ایشان نسبت به خود می پندارند.
🖊 امام علیه السلام فرمود :
🔸«مِن هَو انِ الدُّنیا عَلَى اللّهِ تَعالى أنَّ یَحیَى بنَ زَكَرِیّا علیه السلام اهدِیَ رَأسُهُ [إلى] بَغِیٍّ فی طَستٍ مِن ذَهَبٍ،
🔹فیهِ تَسلِیَةٌ لِحُرٍّ فاضِلٍ یَرَى النّاقِصَ الدَّنِیَّ یَظفُرُمِنَ الدُّنیا بِالحَظِّ السَّنِیِّ، كَما أصابَت تِلكَ الفاجِرَةُ تِلكَ الهَدِیَّةَ العَظیمَة»؛
(278) 💠 @Shabnegar
❁
🌼🍃
🍃🌹🌸
❁💐🌹🍃
🌸❁🍃🌼❁➰
🌸❁🍃🌼❁➰
❁💐🌹🍃
🍃🌹🌸
🌼🍃
❁
🔰 از نشانه هاى بى ارزشى دنیا در نزد خداوند متعال این است كه سر یحیى بن زكریّا علیه السلام در تشتى از طلا به یك روسپى پیشكش شد.
⏺ و این خود مایه تسلّى خاطر هر آزاده با فضیلتى است كه مىبیند یك فرد بى كمال پست، از دنیا به بهره وافر میرسد؛ چنان كه آن روسپى به آن پیشكش گرانسنگ دست یافت.
🔸 *5- زینت بودن دنیا 🔸
🔵 یکی دیگر از صفات دنیای مغضوب (مذموم) زینت نشان دنیا برای اهل دنیاست.
(279) 💠 @Shabnegar
❁
🌼🍃
🍃🌹🌸
❁💐🌹🍃
🌸❁🍃🌼❁➰
🌸❁🍃🌼❁➰
❁💐🌹🍃
🍃🌹🌸
🌼🍃
❁
🖊 خداى متعال در مقام توصیف و تبیین این امر خطیر مى فرماید :
« زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا.
📖 «بقره/ 212»
🎊 زندگى دنیا براى کافران جلوه کرده است.
در حالی که آن چه جلوه نموده است، حقیقت نیست، و در بخش دیگری از آیات، از مواهب مادی دنیا تعبیر به «زینة الحیاة الدنیا» شده است.
📝 ان شاءالله ما را در جلسات بعدی ما را همراهی فرمایید.
(280) 💠 @Shabnegar
❁
🌼🍃
🍃🌹🌸
❁💐🌹🍃
🌸❁🍃🌼❁➰