eitaa logo
کانال اطلاع رسانی و بیان مواضع مصطفی منتظری
86 دنبال‌کننده
250 عکس
81 ویدیو
2 فایل
استاد سطوح عالی حوزه و استاد دانشگاه دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف ورودی۱۳۷۷ کاندیدای انتخابات میان دوره ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری از استان فارس در سال ۱۳۹۸
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸🔸🔸 پیامبر درباره آیه (انّ مع العسر یسرا) چه فرمود 🔷🔷🔷 مفسر بزرگ قرآن مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان روایتی را ذکر میکند که پیامبر از منزل خارج شد در حالیکه شادمان بود [به اصحاب] فرمود: هرگز یک عسر(سختی) بر دو یسر(آسانی) پیروز نمیشود. 🔰🔰این آیه در سوره شرح دوبار تکرار شده؛در زبان و ادبیات عرب اگر کلمه دارای الف و لام چندبار هم تکرار شود یک مصداق بیشتر ندارد اما اگر کلمه ای تنوین دار دوبار تکرار شود دو مصداق میتواند داشته باشد. 🌟🌟 لذا فرمایش پیامبر روی همین قاعده ادبی است که فرمود یک سختی بر دو آسانی چیره نمیشود. یعنی دست آخر آسانی ها بر سختی فائق می آیند. البته به شرط #
تزکیه نفس بر تعلیم و تعلم مقدم است👆👆👆
تزکیه نفس بر علم مقدم است👆👆
🔰🔰 عدالت قضایی 🔸🔷🔸 قطعا عدالت مفهومی عزیز و دوست داشتنی است به فرمایش مولا علی از آب گوارا در بیابان برای تشنه گواراتر و دلچسب تر است. اما به فرموده حضرت آقا، رهبری معظم انقلاب: (در مورد تحقق عدالت، عقب مانده ایم و به این مطلب معترفیم) و در انتظار وعده حق الهی حضرت مهدی (ارواحنا فداه) هستیم. 🔷🔸🔷 لکن این انتظار حق، چیزی از مسوولیت مدیران قضایی کم نمیکند. بعد از حضرت آیت الله آملی لاریجانی، حضرت حجت الاسلام رئیسی نیرویی مجرب،کارآزموده، تقریبا جوان در راس قوه قضاییه قرار گرفت و همگان منتظر اصلاحات جدی در این نهاد بسیار مهم بودند،چرا که او برخلاف روسای قبلی دستگاه قضا از درون قوه قضاییه به منصب قاضی القضاتی رسید و از حفره ها و گریزگاه های قانونی و ساختاری، به خوبی آگاه است. لکن متاسفانه امیدها فقط به رسیدگی چند پرونده فساد اقتصادی منتهی شد. دراین باره نکات ذیل قابل دقت و تامل است: یکم.حضرت آقا درباره فساد بزرگ در 18میلیارد دلار ارز تخصیص یافته واردات کالاهای اساسی فرمودند:فقط به گیرندگان ارز توجه نکنید،آنها که بی حساب و کتاب ارز را دادند هم باید مورد پیگرد قرار گیرند.اما کدام دادگاه آن مدیران ارشد و دانه درشتها را محاکمه و محکوم کرد؟ دوم.به اعتراف قوه قضاییه فقط به شش میلیارد ارز رسیدگی شد.12میلیارد دلار باقیمانده چگونه مصرف شد؟ سوم.درباره آشوبهای بنزینی سال98 مجازات سران آن فتنه مشخص نشد.سه نفر که حکم قطعی اعدام باتایید دیوان عالی کشور گرفتند نیز متاسفانه در آستانه نقض حکم قرار دارند. چهارم. دادگاه اکبر طبری با پوشش وسیع خبری همه جلسات، به نظر بسیاری از مردم و کارشناسان به نوعی به دادگاه علیه رئیس قبلی تبدیل شده و قصد قربت در آن دیده نمیشود. این کار، جفای بزرگ به ریاست قبل است. اگرچه فساد در درون دستگاه هر چند کم باشد اما مهم است و قطعا باید رسیدگی شود اما رقم فساد او در مقابل عباس ایروانی و ریخته گران پول خرد است.غیر از اینکه تمام اموال ناحق طبری موجود است و توقیف شده اما اموال افراد مذکور کجاست؟ پنجم.اعدام بابک زنجانی ابر بدهکار بانکی( البته در زمان خودش) با آنکه سالهاست که قطعی شده همچنان اجرا نمیشود و همدستان او نیز با فرجام خواهی سعی در نقض حکم دارند. ششم.اکنون دفاتر خدمات قضایی به ضد خود تبدیل شده اند.شلوغی ثبت دادخواست از ادارات قضایی به این دفاتر منتقل شده بااین فرق که قبلا هزینه دادرسی کمتر بود و حتی اعسار از آن باتشخیص ریاست اداره قضایی مربوطه پذیرفته میشد. اما الان اینطور نیست. قبلا نیروهای کارآزموده به راحتی و سرعت ثبت دادخواست میکردند ولی الان معطلی ها در اثر کمبود دانش قضایی کارمندان این دفاتر بسیار زیاد است و در نهایت اطاله دادرسی بیشتر شد. 🔸🔸🔸 آقای رئیسی عزیز شما حمایت جریان حزب الله و انقلابی را در سال96داشتید، باید جریان حزب اللهی و انقلابی و البته کارآمد، در تمام سطوح قوه قضائیه به کارگیری شوند. این طور نباشد که جریان حزب الله فقط برای روزهای سخت به کار آیند اما موقع رسیدن به اعطای منصب برای اجرای منویات امام و رهبری که میشه، کنار گذاشته شوند و حتی با آنها مشورتی صورت نگیرد. مصطفی منتظری استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و کاندیدای مجلس خبرگان رهبری از استان فارس در انتخابات اسفند98
هدایت شده از محمدرضا فلاح
عدالت در حوزه مصطفی منتظری استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم حوزه های علمیه در طول تاریخ به عنوان مدافع عدالت شناخته می شد و عالمان دینی همیشه در برابر بی عدالتی ها اعتراض می کردند و این رسالتی است که به فرمایش مولا امیر المومنین، خدا آنرا بر دوش علما نهاده است آنجاکه فرمود: «أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُوم‏» علما نباید بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم آرام و قرار داشته باشند(نهج البلاغه خطبه3) مردم نیز به واسطه همین روحیه عدالت خواهی، حوزه را ملجأ و پناهگاه خود می دانستند. رهبر انقلاب نیز اخیرا فرمودند «درباره عدالت، ما عقب مانده هستیم؛خودمان معترفیم» امروزه نیز مردم انتظار دارندکه همان روحیه به قوت و قدرت سابق در حوزه ها وجود داشته باشد اما وجود روحیه عدالت خواهی در میان حوزویان در صورتی می تواند رشد کند و پرورش یابد که خود حوزویان در محیط حوزه با عدالت با آنان رفتار شود و گرنه اگر در محیط حوزوی بی عدالتی وجود داشته باشد حوزویان ناچارند ابتدا برای رسیدن به عدالت در حوزه بجنگند و این مجاهدت برای تحقق عدالت در محیط حوزه باعث خواهد شد که بخش قابل توجهی از انرژی آنان در این مسیر مصرف شود و عملا توانی برای تلاش در جهت تحقق عدالت در محیط خارج از حوزه برای حوزویان نماند. با توجه به این نکته و از آنجا که ضرورت دارد محیط حوزه محیط عادلانه ای باشد تا بتواند حوزه به رسالت خود عمل کند، پرداختن به بحث عدالت در حوزه و ابعاد آن یک ضرورت است.
هدایت شده از محمدرضا فلاح
عدالت در حوزه ابعاد مختلفی دارد. نخستین بعدی که بیش از سایر ابعاد مورد توجه طلاب است، عدالت در حیطه آموزشی و پژوهشی است. حوزه علمیه و عدالت علمی پژوهشی یکم. نمیتوان این حقیقت را انکار کرد که بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال1357حوزه علمیه به عنوان ایده پرداز جمهوری اسلامی مطرح شد.حوزه علمیه علاوه بر تامین کننده نظریات آن جهانی (جهان پس از مرگ) تبیین کننده سبک زندگی این جهانی و نیازهای دنیوی نیز شد.قطعا حوزویان به عنوان تبیین کننده آن نظریات باید تحصیلات و پژوهشهای متناسب با نیاز جامعه و نظام را داشته باشند. اما آیا حوزه علمیه به عنوان «مادر» که تغذیه کننده ابعاد دینی (اخلاقی فقهی اعتقادی)نیازهای دنیوی بشر است، غذای لازم را در وقت نیاز به فرزندان خود داده است؟ پاسخ منفی است. شبهات مختلف اعتقادی، فقهی و اخلاقی، عدم نظریه پردازی فقیهانه در خصوص مدل بانکداری اسلامی، بورس و فرابورس، بیمه، بیع متقابل، خرید دَین، اوراق مشارکت، اوراق قرضه، فقه تقنین، فقه مسائل طبّی در دروس خارج حوزه به وضوح دیده میشود. عرصه های خالی بسیار است. خوب است حوزه پاسخ دهد هر ساله چه تعداد نیروی دانشمند حوزوی در مقوله اقتصاد، فرهنگ، اخلاق، خانواده، کودک و نوجوان، حکومت، شبهات جدید کلامی تربیت کرده است. قطعا طلاب نباید از متون قویم فقهی اصولی مکاسب و کفایه محروم شوند اما بیگانگی آنها از معاملات جدید و مقولات مستحدث و خالی بودن کتب درسی از نیازهای جامعه و نظام، غیر قابل قبول است. دوم. طلاب در حوزه علمیه قم دارای انواع دسترسی ها به منابع و مآخذ و امکانات نظیر کتابخانه های به روز و تخصصی فقه و اصول، فلسفه و کلام، عرفان، ادبیات و تاریخ و... و از همه مهمتر دارای اساتید خبره و همبحثی های پرتلاش و جستجوگر هستند اما محرومیت از دسترسی های فوق در حوزه های شهرستانها به وضوح دیده میشود. شاید در این عرصه قصور و تقصیر حوزویان نیز کم نباشد چراکه عدم هجرت آنها و خالی شدن بلاد از علما باعث کم رونق شدن آن حوزه هاست. رهبری نیز در سال گذشته در دیدار بااعضای شورای عالی حوزه نسبت خالی شدن بلاد از دانشمندان دین هشدار دادند. قطعا اگر اسباب هجرت فراهم نشود، تاسیس یا تجهیز یک کتابخانه عظیم با بانک اطلاعاتی غنی در شهرستان باحدود 40-30طلبه تلف کردن سرمایه است. روزگاری بود که مرحوم شریف العلمای مازندرانی که در رتبه شیخ انصاری بود، ساکن مازندران شد و بعدها علامه کوهستانی و علامه ایازی در آن سامان. حاج ملا هادی در سبزوار.حضرات شیخ آقابزرگ اشرفی،توحیدی، طاهری، صدری و موسوی در شاهرود.آخوند ملاعلی معصومی در همدان. آقایان مجتهد و بادکوبه ای در تبریز. سید محمدباقر شفتی در اصفهان.ملاحبیب الله کاشانی و آقاسیدعلی یثربی در کاشان حضرات آیات میلانی، قمی، سیدعبدالله شیرازی در مشهد.آقایان ملاعلی کنی،طباطبایی، نوری، بهبهانی، سیدابوالقاسم کاشانی در تهران. حضرات آیات محلاتی، ذوالانوار، امام، دستغیب، نجابت، موحد در شیراز. سیدعبدالحسین لاری در جنوب فارس، علامه بلادی در بوشهر.شیخ محمدکرمی در خوزستان.حاج شیخ غلامرضا فقیه در یزد به یاد دارم پدرم به ما میگفت در شاهرود ما دهها مجتهد همزمان با هم زیست میکردند.اینان علما و فقیهان بزرگی بودند که از نجف گواهی اجتهاد خود را گرفته بودند و شهرها بلکه روستاهای خود هجرت دائم کرده بودند و به ملجأ و پناه مردم بلاد خود تبدیل شده بودند. ایشان آیه نفر(آیه121سوره توبه)را صرفا در بحث حجیت خبرواحد مباحثه و تدریس نکرده بودند بلکه به آن عمل کرده بودند.امروز هجرت از دیدگاه برخی طلاب به عنوان گذران سربازی و به هدف اخذ کارت پایان خدمت یا پرداخت اقساط وام است. راهکار پیشنهادی برای نزدیک شدن به عدالت علمی پژوهشی یکم. هجرت فضلای بزرگ حوزه به شهرستانهای بزرگ و حمایت های مختلف حوزه از فضلای هجرت کننده. ایکاش حضرات آقایان فضلا حتی مراجع معظم در بلاد خود مستقر بودند تا شاهد رونق چشمگیر حوزه های شهرستانها بودیم.استقرار ایشان برکات دیگری دارد آن منطقه به قطب فرهنگی تبدیل میشود و مردم و مدیران دولتی آن بلاد از جذبه های مغناطیس وجود آن عالم بزرگ بهره مند میشوند. دوم. گنجاندن متون جدید درسی در فقه، اصول، کلام جدید، اخلاق برای طلاب و لزوم تحصیل در گرایشهای تخصصی حوزه بعد از شش سال و لزوم تربیت طلاب در رشته های تخصصی متناسب با نیاز جامعه و نظام.
حوزه علمیه و عدالت مالی مصطفی منتظری استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و کاندیدای مجلس خبرگان رهبری استان فارس 22سال قبل که به حوزه آمدم از بغرنج بودن زندگی طلاب و روحانیون زیاد شنیده بودم و در طول این مدت بسیار دیدم و البته خودم نیز زندگی ساده و بدون تجمّل دارم. صعوبت زندگی طلاب و روحانیون در این روزهای کرونایی بیشتر شده است. بودجه های دولتی، شهریه مراجع عظام تقلید و موقوفات خیّرین دور اندیش، هزینه های حوزه و حوزویان را تامین میکند. قطعا مخالف ورود هرگونه بودجه دولتی برای تامین معیشت حوزویان هستیم لکن بودجه های دولتی در ساخت، تعمیر و تجهیز مدارس علمیه و امور اداری حوزه هزینه شود؛ همانطور که قبل از انقلاب نیز مدارس باقریه و سلیمانیه مشهد و مدرسه سپه سالار تهران و مدرسه چهارباغ اصفهان و مدرسه خان قم به دست حکومتهای وقت ساخته شد و هنوز هم مورد استفاده طلاب است. به نظر میرسد ساماندهی امکانات حوزه ضروری است. شهریه طلبه ای که صرفا به درس خارج میرود و پیشرفتی ندارد با روحانی فاضلی که در حال طی مدارج علمی است، مقاله نویس، مدرّس موفق، پژوهشگر است فرقی ندارد. آیت الله جوادی آملی از «نهال فروشی» حوزه نهی کردند و آیت الله سیستانی نیز صریحا از این سخن حکیمانه حمایت فرمودند. زمانی شاهد کاهش نهال فروشی خواهیم بود که در عرصه حمایت مالی از نخبگان و استعدادهای برتر حوزه شاهد تغییر محسوس باشیم و گرنه نهال نخبگان حوزه به دانشگاهها منتقل خواهد شد آنگاه به عنوان یک نخبه حوزوی برای دانشگاه ثمربخش نخواهد شد؛ قرار بود ثمرات او از حوزه به دانشگاه منتقل شود و تبیین کننده ابعاد دینی اقتصاد و فرهنگ و سیاست و اخلاق در مجامع دانشگاهی باشد. راهکارهای پیشنهادی در عرصه عدالت مالی از این قرار است: یکم. ممتازین و نخبگان حوزه حمایت معیشتی شوند و شهریه خاص برای آنها قرار داده شود. دوم.شهریه بعد از رتبه3 براساس حضور فعال و مداوم و بحث جدی، تدریس، تبلیغ، پژوهش و مقاله نویسی اضافه شود. سوم. مسکن طلاب به خصوص در قم به معضلی جدی تبدیل شده است. باید بودجه های دولتی به جای توسعه دیوان سالاری حوزه و ساختمان اداری ساختن، صرف ساخت مسکن طلاب و روحانیون شود و در مسکن های فعلی حوزه تعمیر و تجهیز شود و خیّرین حوزه ساز به سوی مسکن سازی برای طلاب هدایت شوند چهارم. موقوفات حوزه در شهرستانها بسیار است که در بعض موارد احیاء نشده یا درآمد خوبی دارنداما صرف حوزه نمیشود.بسیاری از دکانهای در بازارهای معروف شهرها، املاک و مستغلات، باغها و مزارع موقوفه حوزه است. خوب است مسوولین امر پاسخ دهند چقدر از درآمد هنگفت آن صرف حوزه ها میشود؟ http://uupload.ir/files/3uuf_img_20200803_002227.jpg