🔆ازهمین جا روشن مى گردد كه
🔺هر عضوى به عمل مخصوص به خود شهادت مى دهد
✴️ و نام دست و پا در آیه شریفه از باب ذكر نمونه است ✋👣
و گرنه 👁چشم و👂 گوش و 👅زبان و هر عضو دیگر نیز به كارهایى كه به وسیله آنها انجام شده،شهادت مى دهند.💥
📌مانند آیه 36 سوره اسراء
🍂زنده و مرده در فرهنگ قرآن 💫
✳️لِّیُنذِرَ مَن كاَنَ حَیًّا وَ یحَقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِینَ(70- یس)
*⃣قرآن برای آن است تا كسانى را كه زنده اند هشدار دهد و فرمان عذاب بر كافران محقق و ثابت شود. ⚠️
↩️از تقابلی که در این آیه بین 🔺«حیّ؛ زنده»
و 🔺«کافر» وجود دارد🔀
☸ معلوم می شود که این عبارت در واقع این بوده است که
💫برای رعایت صنایع ادبی به این شکل درآمده است
⬅️ آن عبارت این بوده:👇
✴️ قرآن مومن را چون زنده است از نافرمانی و عذاب الهی هشدار می دهد❗️
🚫ولی برای کافر که مرده است اثری ندارد و عذاب در انتظار اوست. 🔥
این همان حیات و مرگ معنوى است
💮 كه از مرگ و حیات ظاهرى به مراتب برتر و فراتر است
✴️و آثار آن گسترده تر و وسیعتر.💯
🔆این حیات و زندگى مختص انسانی است که به معنى «نفس كشیدن» و «غذا خوردن» و «راه رفتن» نیست؛ ❌
❎زیرا اینها اموری اند که در همه حیوانات یافت می شوند.🙉
🕊حیات انسانى
🌹شكوفا شدن گلهاى عقل و خرد و ملكات برجسته در روح انسان و تقوى و ایثار و فداكارى و تسلط بر نفس و فضیلت و اخلاق است، 🌹
و🌟 قرآن پرورش دهنده این حیات در وجود انسانهاست.🎋
💠 نتیجه اینکه در فرهنگ قرآن مومن زنده است و کافر مرده؛♐️
💠مومن حق را می بیند و می شنود و در قلب و اندیشه او اثر کرده و در عمل او ظاهر می شود✔️
♨️ اما کافر و کسی که منکر دین است چون مرده است؛ کر است و کور است و قلب و اندیشه اش هیچ تاثیری از قرآن و کلام حق نمی پذیرد.❌
📌آیه 179 سوره اعراف
🔆فراموشی قیامت را ساده نگیرید!❗️
✳️إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحْسَابِ(26- ص)
*⃣ بى تردید كسانى كه از راه خدا منحرف مى شوند، ⚖چون روز حساب را فراموش كرده اند، عذابى سخت دارند. 🔥
📖در این فراز، قرآن کریم به این حقیقت اشاره مى كند كه
💢 گمراهى از مسیر حق💹
👈 ناشی از فراموشى قیامت است
و⚡️ نتیجه اش عذاب شدید الهى است.🔥
🔷بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است 💢
♨️و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است.🔺
♻️این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى سازد.💫
📜روایاتى كه در این زمینه در منابع اسلامى وارد شده بسیار قابل دقت است.❗️
⚠️از جمله حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و هم از امیرالمؤمنین على علیه السلام نقل شده كه فرمودند:
📢 «اى مردم!
🔺وحشتناكترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى ترسم دو چیز است: 🔻🔻
🔴پیروى از هوای نفس
🔴 و آرزوهاى دور و دراز است؛
💢اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى دارد
💢و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.»
📌نهج البلاغه خطبه 42
2⃣دو دلیل عقلی بر وقوع قیامت 💥
✳️وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنهَمَا بَاطِلًا ذَالِكَ ظَنُّ الَّذِینَ كَفَرُواْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ مِنَ النَّارِ(27)
✳️ أَمْ نجعَلُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ كاَلْمُفْسِدِینَ فىِ الْأَرْضِ أَمْ نجَعَلُ الْمُتَّقِینَ كاَلْفُجَّارِ(28- ص)
*⃣ و ما آسمان و زمین و آنچه را كه میان آنهاست، بیهوده نیافریده ایم؛ این پندار كافران است.
💢 پس واى بر آنان كه منکر آتش دوزخند.
❓آیا كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده اند مانند مفسدان در زمین قرار مى دهیم یا پرهیزكاران را چون بدكاران؟!⁉️⁉️
🔰در این آیات دو دلیل بر وجود و یا ضرورت وجود قیامت اقامه شده است: 🌐
⏹یکی اینکه اگر قیامتی نباشد وجود این جهان مادی باطل و بیهوده خواهد بود
✔️ چون هدفی برای بودنش وجود نخواهد داشت.
🔺 اینکه موجوداتی خلق شوند و از آسمان و زمین این عالم استفاده کنند و بعد هم هیچ به هیچ‼️
💯این نظام یک نظام بی هدفی خواهد بود که ساحت قدس الهی از چنین بیهوده کاری و عمل لغوی مبراست.❎
⏹ دیگر اینکه اگر قیامتی نباشد و محکمه عدل و پاداش و عقابی برپا نشود ⚖
🔺آنگاه کسی که در این دنیا بد بود و بد عمل کرد فرقی با آنکه خوب بود و خوب عمل کرد تفاوتی نخواهد داشت🔺
↩️ و این از نظر وجدان پذیرفته شدنی نیست.📛
ترنم:
🔆برای اینکه این دو اشکال جدی پیش نیاید
📜 عقل حکم می کند که باید پس از این عالم⚡️
🌐 عالمی باشد که هم هدف این دنیا در آن محقق شود و هم تفاوت بین متقی و فاجر روشن شود.💫
📌ر.ک به المیزان ج17 ص 196 به بعد
⏪برگشت این حرف به این است كه
👺 ابلیس اطلاق مالكیت خدا و حكمت او را قبول نداشته ❌
⬅️و این همان اصل و ریشه اى است كه تمامى گناهان و عصیانها از آن سرچشمه مى گیرد؛ 💥
♨️چون معصیت وقتى سرمى زند كه صاحبش با انکار ربوبیت خدا و با این توجیه که ارتکاب معصیت بهتر از ترک آن است، از حکم الهی سرپیچی کند.🚫
📌ر.ک به المیزان ج17 ص225-226