فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#همدلی_برای_ظهور
همین که دلم تنگ میشه برات
یه بغضی میگیره گلوی منو
#دلبر_ناب_دلم
یا صاحب الزمان
🔺 کلامی از علما
⭕️ آیتالله بهجت
⁉️ استغاثه به چه کسی لازم است؟
#کلام_علما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹میخ تابوت شهید مفقودالاثر، چادر مادرش را گرفت!
🌹🍀🌹شهید مجید صنعتی کوهپایه به دنیای مادی پشت کرد وشهادت رادر آغوش گرفت.
#از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣❣
4_5873102691898493218.mp3
3.65M
#دعای_سمات
🔺صوتی
⚡️استاد فرهمند
این دعا معروف به دعای شبوّر [دعای عطا و بخشش] است که خواندن آن در ساعت آخر روز #جمعه مستحب است و پوشیده نباشد که این دعا از دعاهای مشهور است و بیشتر علمای گذشته بر خواندن این دعا مواظبت داشتند.
@montzeran
منتظران گناه نمیکنند
۶. حرمت پوشيدن لباس مخصوص زنان يا كافران 👇👇👇👇👇
۷. عِمامه بستن و كلاه پوشيدن
(مقدّمه:)
به دو روش مىتوان عِمامه بست: بر سر وزانو. بستن عمامه بر روى سر مستحبّ است، چنانكه تحتالحنك[۱] نهادن براى عِمامه هم مستحبّ است.[۲]
شهيد اوّل؛ اعتقاد دارد كه ايستاده عمامه پيچيدن مستحبّ است.[۳] (به رواياتى در اين زمينه توجّه فرماييد:)
فضیلت عِمامه بر سر گذاشتن
۱. در حديثى معتبر آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: «هر كس عمامه بر سر بپيچد وتحت الحنك[۴] نبندد وبه درد بىدرمانى مبتلا شود، كسى را جز خودش سرزنش نكند».[۵]
۲. ودر روايتى ديگر مىخوانيم كه امام صادق عليه السلام فرمود: «حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله با دست (مبارك) خود بر سر حضرت اميرمؤمنان عليه السلام عِمامه بست. يك طرف عمامه را از پيش صورت وطرف ديگر آن را چهار انگشت كوتاهتر، از پشت سر آويخت، سپس به على عليه السلام فرمود: برو! رفت وفرمود: بيا! آمد وبعد فرمود: به خدا قسم، تاج ملائكه وفرشتگان چنين است».[۶]
۳. از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «حضرت رسول صلی الله عليه و آله عمامه را بر سر بست ويك طرف آن را به جلو وطرف ديگر آن را به پشت سر انداخت. چنانكه جبرئيل (در هيأتى كه در برابر پيامبر آشكار مىشد) نيز به اين صورت عمامه مىبست».[۷]
۴. واز امام باقر عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «فرشتگان در جنگ بدر عمامههاى سفيد بر سر داشتند».[۸]
۵. در كتاب فقه الرّضا خواندن اين دعا به هنگام گذاشتن عمامه بر سر سفارش شده است: بِسْمِ اللهِ اَللّهُمَّ ارْفَعْ ذِكْري وَاَعْلِ شَأْني وَاَعِزَّني بِعِزَّتِکَ وَأَكْرِمْني بَكَرَمِکَ بَيْنَ يَدَيْکَ وَبَيْنَ خَلْقِکَ اَللّهُمَّ تَوِّجْني بِتاجِ الْكَرامَةِ وَالْعِزِّ وَالْقَبُولِ.[۹]
۶. در كتاب مكارم الأخلاق از كتاب نجات نقل كرده است كه به هنگام گذاشتن عِمامه اين دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ سَوِّمْني بِسيماءِ الاْيمانِ وَتَوِّجْني بِتاجِ الْكَرامَةِ وَقَلِّدني حَبْلَ الاْسْلامِ وَلا تَخْلَعْ رَبْقَةَ الاْيمانِ مِنْ عُنُقي[۱۰] وافزوده است كه عمامه را بايد در حال ايستاده پيچيد.[۱۱]
كلاه پوشيدن
در حديث است كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله كلاههاى متعدّدى داشت كه بر سر مىنهاد.[۱۲]
علما پوشيدن كلاههاى دراز وبلند را كه به آن «بُرطُل» گويند ويهوديان بر سر مىگذاشتند، مكروه شمردهاند.[۱۳] واز برخى روايات استفاده مىشود كه شكستن پايين كلاه وبرگردانيدن آن مكروه است.[۱۴]
منبع :
[۱] . پيچى از عمامه كه از زير چانه مىگذرانند و روى شانه مىاندازند.
[۲] . روايات مربوط به استحباب تحت الحنك فراوان است، ولى ظاهرآ همه آنها مربوط به تمام حالات است ودرخصوص حال نماز، فقط يك روايت داريم كه آن هم ضعيف است. رك:اصول كافى، ج۶،ص۴۶۰، باب العمائم.
[۳] . دروس، ج ۱، ص ۱۵۲.
[۴] . بايد توجّه داشت كه «تحت الحنك» در گذشته در همه حال معمول بود، ولى اكنون متعارف نيست وگاهممكن است لباس شهرت به شمار آيد.
[۵] . كافى، ج ۶، ص ۴۶۱، باب العمائم، ح ۱؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۲۹۱، ح ۱.
[۶] . كافى، ج ۶، ص ۴۶۱، ح ۴؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۲۰.
[۷] . كافى، ج ۶، ص ۴۶۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۴۶۰.
[۸] . كافى، ج ۶، ص ۴۶۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۱۹.
[۹] . ترجمه: «به نام خدا، پروردگارا، ذكر مرا بالا بر ورتبهام را بلند گردان ومرا در پيشگاه خود ودر ميانمخلوقاتت گرامى بدار. بار خدايا، تاج كرامت وعزّت وپذيرش (اعمال) را بر سرم نِه». فقه الرّضا، ص ۳۹۵؛مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۲۷۷، ح ۸ .
[۱۰] . ترجمه: «خدايا، مرا به نشانه ايمان نشانه گذار وتاج كرامت بر سرم نِه وبند اسلام و ايمان بر گردنم افكنوآن را از گردنم بيرون مياور».
[۱۱] . مكارم الأخلاق، ص ۱۲۰.
[۱۲] . بحارالأنوار، ج ۱۶، ص ۱۲۱ و۱۲۲ و۱۲۵.
[۱۳] . مكارم الأخلاق، ص ۱۲۰ (با اندكى تفاوت).
[۱۴] . بحارالأنوار، ج ۴۷، ص ۴۵، ح ۶۲.
۸. آداب پوشيدن پاجامه
۱. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «خداوند به حضرت ابراهيم وحى كرد كه زمين به سبب ديدن عورت تو به من شكايت مىكند، ميان زمين وعورت خود حجابى قرار ده تا زمين ناراحت نباشد[۱] ، سپس حضرت ابراهيم پاجامه را اختراع كرد وپوشيد».[۲]
۲. در كتاب جامع بزنطى روايت شده است كه هر كه پاجامه را ايستاده بپوشد، تا سه روز حاجتش برآورده نشود.[۳]
۳. از حضرت امير المؤمنين على عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «پوشيدن پاجامه در حال ايستاده، موجب اندوه است».[۴]
۴. در حديثى ديگر فرمود: «پاجامه را ايستاده ورو به قبله ورو به انسان ديگرى نپوشيد».[۵]
۵. ودر سخنى ديگر فرمود: «پيامبران پيراهن را پيش از پاجامه مىپوشيدند».[۶]
۶. در كتاب فقه الرّضا آمده است: پاجامه را ايستاده نپوشيد كه موجب هلاكت وزردآب وغم ودرد مىشود، بلكه نشسته بپوشيد ودر وقت پوشيدن اين دعا را بخوانيد: بِسْمِ اللهِ اَللّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَتي وَلا تَهْتِكْني في عَرَصاتِ الْقِيامَةِ وَاعْفُ فَرْجي وَلا تَخْلَعْ عَنّي زينَةَ الاْيمانِ.[۷]
۷. كتاب مكارم الأخلاق از كتاب نجات نقل كرده است كه به هنگام پوشيدن پاجامه اين دعا خوانده شود: اللّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَتِي وَآمِنْ رَوْعَتِي وَاعْفُ فَرْجِي وَلا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِي ذلِکَ نَصِيبآ وَلا لَهُ إلى ذلِکَ وُصُولاً فَيَصْنَعَ لِىَ الْمَكايِدَ وَيُهَيِّجَني لاِرْتِكابِ الْمَحارِمِ.[۸]
منبع :
[۱] . گفتنى است كه عربها زير پيراهن بلند (دشداشه) پاجامه نمىپوشيدند. اكنون هم كموبيش برخىعربها چنين مىكنند. روايت مزبور ناظر به پوشش پاجامه براى چنين كسانى است، زيرا در حركاتوحالات مختلف، ممكن است قسمتهايى از بدن انسان نمايان شود.
[۲] . علل الشرايع، ج ۲، ص ۵۸۵، ح ۲۹؛ بحارالأنوار، ج ۱۲، ص ۷۷، ح ۳.
[۳] . السرائر، ج ۳، ص ۵۸۱؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۴۱۷، ابواب احكام الملابس، باب ۶۸، ح ۵.
[۴] . مكارم الأخلاق، ص ۱۰۱؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۴۱۶، ابواب احكام الملابس، باب ۶۸، ح ۲. (شايد بهاين خاطر كه گاه ممكن است خطرهايى پيش آيد).
[۵] . مكارم الأخلاق، ص ۱۰۱؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۴۱۶، ابواب احكام الملابس، باب ۶۸، ح ۴.
[۶] . مكارم الأخلاق، ص ۱۰۱؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۴۱۶، ابواب احكام الملابس، باب ۶۸، ح ۳.
[۷] . ترجمه: «به نام خدا، پروردگارا، عيوبم را بپوشان ودر روز قيامت مرا رسوا مگردان ومرا پاكدامن قرار دهوزينت ايمان را از من سلب نفرما». فقه الرّضا، ص ۳۹۵، باب الزىّ والزّينة ؛ مستدرک الوسائل، ج۳، ص ۳۱۳،باب ۴۴، ح ۱.
[۸] . ترجمه: «بار خدايا، عيوبم را بپوشان وهراسم را برطرف كن ومرا پاكدامن قرار ده واز براى شيطان در آنبهرهاى وبراى رسيدن به آن راهى قرار مده، تا براى من حيلهها سازد وبر گناهان تحريكام كند».مكارم الأخلاق، ص ۱۰۱.
دعاهاى هنگام بريدن وپوشيدن لباس نو
۱. در روايتى معتبر آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: «هر كه لباس نو ببُرد وظرفى را پر از آب كند وسى وشش مرتبه سوره قدر بر آن بخواند وهر مرتبه كه به آيه (تَنَزَّلُ الْمَلاَئِكَةُ) مىرسد اندكى از آب را آرام بر پارچه بپاشد، سپس دو ركعت نماز بخواند ودعا كند وبگويد: اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي رَزَقَني ما اَتَجَمَّلُ بِهِ فِى النّاسِ وَاُواري بِهِ عَوْرَتي وَاُصَلّي فِيهِ لِرَبِّي[۱] وآنگاه خدا را شكر كند، پيوسته در وفور نعمت باشد تا آن لباس كهنه شود».[۲]