eitaa logo
منتظران گناه نمیکنند
2.6هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
4.9هزار ویدیو
341 فایل
خادم کانال منتظران گناه نمیکنند👇 وتبلیغات 👇👇 @appear تاسیس کانال : ۱۳۹۷٫۱٫۱۱ پایان کانال : ظهور آقا امام زمان عج ان شاء الله نشر از مطالب کانال آزاد ✔️
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 🗯د) (علیه السلام) 🌺امام علی (علیه السلام) در کلمات غریب شماره ی (۱) به توصیف لحظه ای که (عج) قیام خود را آغاز می کند پرداخته است. ایشان می فرمایند: 🌺فإذا کان ذلک ضرب یعسوب الدین بذنبه (پیشوای دین با طوفندگی قیام می کند.) 📘(انصاری قمی. ۱۳۴۵.ص ۱۱۳۲) 🌺استفاده از عبارت «ضربه بذنبه» از آن جهت مورد استفاده حضرت علی (علیه السلام) قرار گرفته تا لحظه قیام حضرت مهدی (عج) را به حمله و خشم شیر درنده تشبیه کند. مترجمین نهج البلاغه علاوه بر معنای فوق، بیان می دارند که عبارت کنایه از طوفندگی و خشم حضرت مهدی (عج) هنگام قیام است که این طوفندگی به خاطر احیای دین خدا بوجود آمده است. 📙 (نواب لاهیجانی. ۱۳۷۹. ص ۱۲۸۹) 🌺شریعتی در این باره معتقد است این جمله که حضرت مهدی (عج) با طوفندگی حرکت خود را آغاز می کنند، این محتوا را می رساند که ایشان زنده و غایب هستند و زمانی که لازم شد قیام می کنند. این مسئله (عج) است مبنی بر اینکه شیعه معتقد به تولد و زندگی و غیبت امام عصر (عج) است اما اهل تسنن معتقدند مهدی موعود (عج) هنوز به دنیا نیامده است. شریعتی می گوید که اثبات ادعای تشیع درباره ی حیات امام زمان (عج) در ابتدا مورد توجه یکی از مترجمین و شارحین غیر شیعه ی نهج البلاغه یعنی ابن ابی الحدید معتزلی هم قرار گرفته اما او در انتهای مباحثش به خاطر تعصب، حرف خود را انکار و از اعتقاد معتزله جانبداری می کند. 📕(شریعتی . ص ۱۳۵) 📗
💠 💭هـ) (عج) 🌸۱) امام علی (علیه السلام) در کلمات غریب شماره (۱) به یکی از مهدی (عج) اشاره می کنند. ایشان می فرمایند: 🌸فیجتمعون الیه کما یجتمع قزع الخریف (پس پیرامون او چونان ابر پاییزی گرد آیند.) 📕(انصاری. ۱۳۴۵.ص ۱۱۲۲) 🌸مفسرین و شارحین نهج البلاغه بیان می دارند که این عبارت، مربوط به لحظه قیام امام مهدی (عج) است و با آن توصیفی که در سایر روایات آمده است مبنی بر اینکه یاران حضرت مهدی (عج) به محض ظهور ایشان به واسطه ی مراتب معنوی زیادی که دارند، با استفاده از ، خود را به محل خروج ایشان یعنی خانه کعبه می رسانند، دارای قرابت زیادی است به گونه ای که استفاده از استعاره ابر پاییزی توسط امیرالمؤمنین(علیه السلام) برای (عج) از آن روست که بین جمع شدن یاران امام زمان (عج) و ابر پاییزی، وجه شبهی وجود دارد و آن، سرعت زیاد هر دوی آن ها در اجتماع و جمع شدن در کنار یکدیگر است. 📔(میثم البحرانی. ۱۴۰۳. صص ۲۱۴) 📗
💠 🗯 ه) 🍁۲) حضرت علی در خطبه ۱۵۰ به توصیف کامل تری از (عج) می پردازند. ایشان بیان می دارند: 🍁ثم لیشخدن فیها قوم شخذ القین النصل تجلی بالتنزیل ابصارهم و یرمی بالتفسیر فی مسامعهم و یغبقون کأس الحکمه بعد الصبوح. (پس گروهی برای درهم کوبیدن فتنه ها آماده می گردند و چونان می خورند. دیده هایشان با قرآن روشنایی می گیرد و در گوش هایشان تفسیر قرآن طنین می افکند و در صبحگاهان و شامگاهان جامهای حکمت سر می کشند.) 📔(زمانی. ۱۳۷۴. صص ۳۴۳-۳۴۲) 🍁عبارات فوق، آنچه مدنظر حضرت علی(علیه السلام) بود را تا حد قابل توجهی بیان می دارد اما ذکر دو نکته ضروری به نظر می رسد: 🍁الف) ویژگی یاران امام زمان (عج) از نظر حضرت علی (علیه السلام) این است که آنها «برای درهم کوبیدن فتنه ها آماده می گردند». 🍁به نظر می رسد شرط این آماده شدن برای نابود کردن فتنه ها، به دست آوردن برای درک خوب اوضاع و اقدام به انجام دادن بهترین عمل در بهترین زمان است پس می توان نتیجه گرفت که کسانیکه می خواهند به یاوری امام زمان (عج) نائل شوند بایست به بصیرت دست یابند تا آن ویژگی که حضرت علی (علیه السلام) برای یاران امام زمان (عج) بیان داشتند را بتوانند کسب کنند. 🍁ب) یکی از اوصاف یاران امام زمان (عج) به نظر حضرت علی (علیه السلام) این است که آنها «دیده هایشان با قرآن روشنایی می گیرد و در گوش هایشان تفسیر قرآن طنین می افکند». 🍁این عبارات اهمیت این مسئله را گوشزد می کند که (عج) باید با مأنوس باشند تا بتوانند به مقام خادمی امام کریم (عج) نائل آیند. 🍁در توضیح باید اضافه کرد، شاهد بودیم مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار با قاریان که در رمضان ۱۳۹۰ انجام شد عبارت زیر را بیان داشتند: 🍁«هر بار نشست و برخاست با قرآن، پرده ای از پرده های جهالت را از آدمی می زداید.» 🍁با این جملات، معنای سخن حضرت علی (علیه السلام) بیشتر مشخص می شود زیرا می توان از سخنان امام خامنه ای (حفظه الله) اینگونه نتیجه گرفت که هر کس با مأنوس تر است، دارای جهالت کمتری است، به عبارت بهتر، سخنان حضرت علی (علیه السلام) مبنی بر اینکه یاران امام زمان (عج) دیده هایشان به قرآن روشنایی می گیرد را می توان به کمک سخنان مقام معظم رهبری (حفظه الله)، اینگونه فهم کرد که یاران حضرت مهدی (عج) قطعاً دارای هستند چون با قرآن مأنوس می باشند و لازمه ی یاری امام زمان (عج) مأنوس بودن با قرآن است چون قرآن جهل زداست و قطعاً یاران امام زمان (عج) از اند. 📗
💠 💭و) (علیه السلام) 🌸حضرت امیر (علیه السلام) در چند مورد به مطالبی می پردازند که آن مطالب، توصیف اوضاع زمان بعد از ظهور حضرت حجت (عج) می باشد از جمله: 🌸۱) حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۱۳۸ مطالب زیر را بیان می دارند:👇 🌸یأخذ الوالی من غیرها ( زمامداری حاکمیت پیدا می کند که غیر از خاندان حکومت های امروزی است.) 📔(دشتی. ۱۳۸۴.ص ۱۸۳) 🌸در اینجا منظور آن است که حضرت مهدی (عج) به که قبل از ایشان بر جهان حکم می رانند، کرد👌. 🌸شریعتی معتقد است از قرائن پیداست که حضرت (علیه السلام) در این خطبه از طوائفی هم نام برده اند که در آینده خواهند آمد و دارای پادشاهان و امیرانی ستمگر یا عمال و کارگزارانی تبهکار خواهند بود که متأسفانه نام آنها از خطبه ساقط شده است. وی معتقد است که ابن میثم و ابن ابی الحدید هم این مطلب را بیان داشته اند. 📕(شریعتی. ص ۱۱۹) 🌸ب) عمالها علی مساوی اعمالها (عمال و کارگزاران حکومت ها را بر اعمال خواهد داد.) 📓(معادیخواه. ۱۳۷۳.ص ۱۵۶) 🌸ج) فیریکم کیف عدل السیره و یحیی میت الکتاب و السنه (او روش عادلانه در حکومت حق را به شما می نمایاند و کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) را که تا آن روز متروک مانده را زنده می کند.) 📒 (فیض الاسلام. ۱۳۵۱.ص ۴۲۵) 🌸نکته ای که باید اشاره کرد این است که در اینجا هم ملاحظه می شود که امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای توصیف آینده برای مخاطبان شان که قطعاً آن ، روزهای مدنظر حضرت علی (علیه السلام) را درک نخواهد کرد به گونه ای سخن می گویند که تا آن زمان یعنی دوران بعد از ظهور حضرت حجت (عج) زنده اند. علت اینگونه سخن گفتن را پیش از این و در قسمت الف توضیح دادیم، به همین علت از تکرار مباحث اجتناب می کنیم. 🌸د) یعطف الهوی علی الهدی (او (عج) خواسته ها را تابع هدایت وحی می کند.) 📘(شیروانی. ۱۳۸۸.ص ۲۳۳) 🌸هـ) یعطف الرأی علی القرآن (او نظرها و اندیشه ها را تابع قرآن می سازد.) 📙(میثم البحرانی. ۱۴۰۳.ص ۱۶۸) 🌸و) و تخرج له الارض افالیذ کبدها و تلقی الیه سلما مقالید ها (زمین میوه های دل خود ( معادن طلا، نقره و ... است) را برای او بیرون می ریزد و کلید هایش را به او می سپارد.) 📗 (زمانی. ۱۳۷۴. ص ۳۱۷) 🌸در توضیح باید بیان داشت که جملات فوق از حضرت علی (علیه السلام) با حدیثی از پیامبر (ص) که درباره (عج) می فرمایند: وفادت له الارض افلاذ کبدها ( برد) دارای تطابق و قرابت کامل است. 📔 (فیض الاسلام. ۱۳۵۱. ص ۴۲۵) 🌸علاوه بر این، شارحین قرآن، آیه ی «و اخرجت الارض اثقالها» (و ) ▫️(زلزال/۲) را مربوط به (عج) می دانند به گونه ای که مفسرین معتقدند آیه فوق این معنا را می رساند که زمین، داشته هایش را در اختیار حضرت مهدی (عج) قرار خواهد داد. این مورد، یکبار دیگر تطابق کامل سخنان حضرت امیر (علیه السلام) با آیات قرآن مجید را به اثبات می رساند. 📒(شریعتی . ص۱۲۰) 📗
💠 💭 و) 🌺۲) حضرت امیر در خطبه ۱۵۰ نیز با عبارات زیر به (عج) می پردازند: 🌺الف) الا و ان من ادرکها منا یسری فیها بسراج منیر (آگاه باشید آن کس از ما (حضرت حجت (عج)) که آن فتنه ها را دریابد، با در آن گام بر می دارد.) 📗(دشتی. ۱۳۸۴.ص ۱۹۵) 🌺توضیح آنکه حضرت علی (علیه السلام) با استفاده از کلمات سعی داشته اند امام مهدی (عج) را تبیین فرمایند. 📔(معادیخواه- ۱۳۷۳- ص ۱۶۸) 🌺ب) و یحذو فیها علی مثال الصالحین لحیل فیها ربقا (بر رفتار می کند تا بندهایی که بر گردنهاست بگشاید) 📕(شیروانی. ۱۳۸۸.ص ۲۵۰) ⚠️ذکر دو نکته در اینجا ضروری است:⤵️ 🌺۱) حضرت علی (علیه السلام) شیوه ی عمل امام مهدی (عج) را منطبق بر می دانند. 📓(نواب لاهیجانی. ۱۳۷۹- ص ۶۵۷) 🌳۲) میثم البحرانی معتقد است که امام مهدی (عج) بندهای بر گردنها را می گشایند که به نظر می رسد ، هر نوع بند از قبیل ، کوچک یا بزرگ، ایجاد شده توسط خود یا توسط دیگران و امثالهم می باشد که به قول حضرت علی (علیه السلام)، امام زمان (عج) آنها را از بین خواهند برد. 📒(میثم البحرانی. ۱۴۰۳- ص۲۱۵) 🌺ج) و یصدع شعبا (جمعیت گمراهان را متفرق می نماید) 🌺در اینجا منظور از ، هستند که برای نابودی مظاهر و مفاهیم الهی همواره در طول تاریخ و تا به امروز با یکدیگر دست اتحاد داده اند که با استناد به سخنان امیرالمومنین علی (علیه السلام) می توان فهمید که مهدی موعود (عج) آنها را خواهند کرد. 📘(زمانی. ۱۳۷۴.ص ۳۴۵-۳۴۴) 🌺د) و یشعب صدعا (حق جویان پراکنده را جمع آوری می کند) 📙(معادیخواه. ۱۳۷۳- ص ۱۶۸) 🌺شارحین و مفسرین نهج البلاغه معتقدند منظور حضرت علی (علیه السلام) آن است که طرفداران خدا و تعالیم حضرت حق که همواره در طول تاریخ پراکنده و غیرمتحد بوده اند، به مهدی (عج) شده و با ، در راه احیای تعالیم وحیانی عمل می نمایند. 📔 (فیض الاسلام. ۱۳۵۱. ص ۴۵۸) 🌺هـ) یعتق فیها رقاً (اسیران (به هر شکل و در هر نقطه) را سازد) 📕 (دشتی- ۱۳۸۴- ص۱۹۵) 📗
💠 (آخرین قسمت) 💭 ه) 🌷۳) حضرت امیر (علیه السلام) در ادامه همین مبحث، در خطب ۱۰۰ بیانات گهربار زیر را می فرمایند: 🌷فکانکم قد تکاملت من الله فیکم (اتاکم) الصنائع و اراکم ما کنتم تأملون (گویا می بینیم در پرتوی خاندان پیامبر (ص) نعمات خدا بر شما تمام شد. شما به آنچه رسیده اید.) 📔(شیروانی- ۱۳۸۸- ص۱۶۷) 🌷عبارت حضرت علی(علیه السلام) اشاره ای است بر خدا بر مردم که با امام زمان (عج) اوضاع و احوال آنان را اصلاح می نماید. 📕(نواب لاهیجانی- ۱۳۷۹- ص۵۰۶) 📗
🖼🖋 خواهر ❗️ 🔹روزی از سر تا ناخن پا پوشانده خواهی شد .👌🏻 ⏪مگذار یگانه روزی که حجاب بر تن داری آخرین روز حیات تو باشد .😢 @montzeran
🔺 کلامی از علما ⭕️ آیت‌الله حسن‌زاده آملی ❓اثر ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» چیست ؟
🌸 نماز هدیه به معصومین 🌸 🕊 می گفت در هر قضیه ‌ای گیر كردید دو ركعت نماز بخوانید و تقدیم كنید به یکی از ائمه؛ 💫 مطمئن باشید كه كارتان راه می افتد. اعتقاد خاصی به این دو رکعت نماز داشت. 📚 کتاب شهید علم، ج 1، ص 6. #شهید_دکتر_شهریاری #الگوی_خودسازی #از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣❣
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️نقش شیطان در ناامید کردن فرد در امر ظهور چگونه صورت میگیرد ؟ ⭕️پاسخ: 👆👆👆👆👆👆
بوی بد گناه وراه درمان آن 👇👇👇👇👇👇
طبق کلام معصومین حقیقتاً گناه بد بوست و بوی بد گناه آبروی انسان را می‌برد، ما با آبرو زنده‌ایم اگر ـ خدای ناکرده ـ آبروی ما برود، ما نمی توانیم زندگی کنیم. بوی متعفن و بد گناهان، مومنانی را فراری می ‌دهد که دارای حس بویایی قوی هستند.
البته حتی مومنان عادی یک نوع اشمئزاز و بیزاری را در خود نسبت به گناهکار می ‌یابند هر چند که علت آن را نمی ‌فهمند.
کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزی‌اش دهد
امیرمومنان علی (علیه السلام) از پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌ فرماید که آن حضرت فرمود:
«تعطروا بالاستغفار لا تفضحنکم روائح الذنوب»؛(1) با استغفار، خود را معطر و خوشبو کنید تا بوی متعفن گناهان شما را رسوا نسازد.
اگر بخواهیم خودمان را از بوی گناه در امان نگه داریم باید پس از هر کاری که گمان می ‌کنیم در آن خطا و گناهی مرتکب شده‌ایم، استغفار کنیم؛ زیرا استغفار موجب می ‌شود که انسان در دنیا گرفتار عذاب الهی نشود.
خداوند به صراحت در قرآن کریم می‌ فرماید: دو عامل بازدارنده استغفار و وجود پیامبر (صلی الله و علیه وآله و سلم)، در اختیار امت است که بدان می ‌توانند از عذاب الهی در امان بمانند.(2)
امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله و سلم) از مجلسی برنمی‌ خواست مگر این که بیست و پنج بار استغفار می‌کرد.(3) این استغفار برای آن است که آثار سوء سخنان و رفتارهای دیگران در شخص باقی نماند و یا اگر کاری بیهوده و لغو باشد تاثیری نداشته باشد.
راه درمان استغفار موجب می ‌شود تا وضعیت انسان بهبود یابد و آثار وضعی گناه و خطا به شکل عذاب دنیوی و بوی ناخوش جلوه‌گر نشود.
براساس آیات و روایات استغفار کارکردهای سه‌گانه‌ای چون دفع عذاب، رفع عذاب و جلب منفعت دارد. پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله و سلم) می ‌فرماید: کسی که گرفتار سختی، بیچارگی و فشار در زندگی می ‌باشد، سی ‌هزار مرتبه بگوید:‌ استغفرالله ربی و اتوب الیه، پس قبل از اینکه از جایش حرکت کند، گشایش و رحمت خداوند شامل حالش می‌شود.(4)
امام علی (علیه السلام) نیز فرمودند: استغفار، روزی را زیاد می‌کند.(5)
پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله و سلم) نیز می ‌فرماید: کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزی‌اش دهد.(6)
پی نوشت ها: 1- وسائل الشیعه، ج 16، ص 70؛ نیز بحارالانوار، ج 6، ص 22؛ أمالی، شیخ طوسی، ج 1، ص 382 2- انفال، آیه 33 3- کافی، کلینی، ج 2، ص 504؛ و نیز عده الداعی، 250 4- مستدرک الوسائل، نوری، ج 12، ص 143 5- غررالحکم، ج 2، ص 252 6- تحف‌العقول، ص 250
شهر قم و کشور ترکیه و ایران در آخرالزمان 👇👇👇👇 شهر قم در آخر الزمان آنگاه که جامعه بشری به سوی انحطاط و تباهی پیش می رود روزنه امیدی نمایان می گردد، مردمی پرچمدار نور در دل تاریکی ها می شوند. شهر قم در آخرالزمان این نقش را بر عهده دارد. روایات بسیاری وجود دارد که در آنها این شهر مقدس و انسانهای وارسته ای که در آن وجود خود را از چشمه زلال اهلبیت سیراب کرده و رسالت ابلاغ پیام را برعهده گرفته اند، ستایش شده اند