ما جا مانده نداریم از کلمه و لفظ جا مانده استفاده نکنید❌️
◾️انسانها وقتی احساس میکنند از یک کار خوب جا ماندهاند، پس اون کار خوب را تایید و همراه آن بوده و در واقع دلداده آن کار هستند نه جا مانده!!!
◾️به ما گفتهاند روز قیامت پاداشهای کلانی میگیریم برای کارهایی که نکردهایم ولی دوست داشتیم آن کار را انجام دهیم. مثل این است که دلمان هوای کربلا داشت، ولی نرفتیم، اما کربلایی شدیم با مدالی زرین از سرور و سالار شهیدان آقا امام حسین(ع)
◾️وقتی نیت یک کار خوب در دل ماست، یعنی ما اهل آن کار خوب هستیم و در این کار خوب سهیم هستیم، آن هم با روش و مدلهای مختلف...
✅️به نظرم این روزها بهتر است به جای استفاده از واژه جاماندگان اربعین از "دلدادگان اربعین" استفاده کنیم
نمونههای بسیاری از حفظ عفاف و حجاب را میتوان در نهضت عاشورا مشاهده کرد. از توصیههای امام حسین علیهالسلام بر لزوم حفظ پوشش و نگهداری حجاب تا دغدغه زنان و مردان میدان در رعایت همهجانبه عفاف و حجاب.
در نهضت عاشورا شاهد حضور گسترده زنان و دختران خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله هستیم. این حضور از چه ابعادی قابل بررسی است؟
حضور زنان در قیام بزرگ و تاریخی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام چه در مراحل آغاز حرکت، چه در طول مدت حرکت و چه در صحنه کربلا و حوادث پس از آن برجسته و از ابعاد گوناگونی مانند شجاعت، رشادت، دلاورمردی، حیا و عفاف، پیامرسانی این نهضت بزرگ، دفاع از مقام امامت و ولایت و بسیاری ابعاد دیگر قابل بحث و بررسی است. در حقیقت میتوان حضور زنان در این انقلاب بزرگ را بخش جداناپذیر آن دانست که بدون آن، تصویر کامل نخواهد بود.
نکته قابل تأمل درباره حضور زنان در نهضت حسینی، آن است که عدهای مانند حضرت امالبنین سلام الله علیها همراه با کاروان نیستند، بلکه در مدینه یا شهرهای دیگر ماندهاند ولی همچنان جزء پیامرسانان و شخصیتهای برجسته این قیام تاریخی محسوب میشوند.
همین طور است
حضرت امالبنین سلام الله علیها مادر حضرت عباس علیهالسلام، عبدالله، جعفر و عثمان همراه کاروان نبودند، همچنان که امسلمه به عنوان تنها همسر بازمانده رسول خدا صلی الله علیه و آله در این قیام حضور نداشتند. برخی از اینها مأموریتی از جانب امام حسین علیهالسلام داشتند که ناشر فرهنگ حسینی در جهان اسلام باشند.
همچنین
آن طور که تحقیقات در زمینه عاشورا برای من مشخص کرده، در حرکت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام ۸۴ زن و دختر حضور دارند که نقشآفرین در طول حرکت، در صحنه و ماجراهای پس از آن هستند. این افراد نقش حمایتی و انگیزاننده نیز دارند. به طوری که همسران و پسران خود را تحریض و تشویق به جهاد و حمایت از امام میکنند، آن هم در حالی که آنها در راهی قرار دارند که مسیر پرخطری است؛ راهی که کشته شدن در آن هست و حوادث بسیاری برای مردان و زنان رقم خورده است. این اتفاقات را زنان حاضر در عرصه کربلا به خوبی میدانستند. زیرا امام زین العابدین علیهالسلام فرمودهاند: «من همراه پدرم، حضرت امام حسین علیهالسلام، حرکت کردیم. پس در هیچ منزلی نزول نفرمود و از هیچ منزلی کوچ نکرد مگر اینکه از حضرت یحیی بن زکریا علیهماالسلام و کشته شدن او یادی به میان میآورد.» در واقع امام حسین علیهالسلام با این بیان و ذکر ماجرا و عاقبت حضرت یحیی علیهالسلام، فرجام راه را مشخص میکر
همچنین
آن طور که تحقیقات در زمینه عاشورا برای من مشخص کرده، در حرکت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام ۸۴ زن و دختر حضور دارند که نقشآفرین در طول حرکت، در صحنه و ماجراهای پس از آن هستند. این افراد نقش حمایتی و انگیزاننده نیز دارند. به طوری که همسران و پسران خود را تحریض و تشویق به جهاد و حمایت از امام میکنند، آن هم در حالی که آنها در راهی قرار دارند که مسیر پرخطری است؛ راهی که کشته شدن در آن هست و حوادث بسیاری برای مردان و زنان رقم خورده است. این اتفاقات را زنان حاضر در عرصه کربلا به خوبی میدانستند. زیرا امام زین العابدین علیهالسلام فرمودهاند: «من همراه پدرم، حضرت امام حسین علیهالسلام، حرکت کردیم. پس در هیچ منزلی نزول نفرمود و از هیچ منزلی کوچ نکرد مگر اینکه از حضرت یحیی بن زکریا علیهماالسلام و کشته شدن او یادی به میان میآورد.» در واقع امام حسین علیهالسلام با این بیان و ذکر ماجرا و عاقبت حضرت یحیی علیهالسلام، فرجام راه را مشخص میکردند
نقش دیگر زنان در طول این مسیر، آن بود که بخشی از نیازهایی که در طی حرکت ایجاد میشد مرتفع کنند. کارهای درمانی، تهیه غذا و اموری از این قبیل بر عهده زنان کاروان بود
اما بخش قابل توجه حضور زنان که در صحنه کربلا مشاهده میشود این بود که فرزندان خود را تشویق میکردند تا پابهپای مردان، جان خود را سپر دفاع از حریم اسلام و اهلبیت علیهمالسلام کنند. بانوان حاضر در کربلا، چگونه با حفظ حجاب و عفاف خود این نقش مهم را در آن بیابان و در مقابل دشمن ایفا کردند؟
نمونه این اقدام شجاعانه با حفظ حیا و عفت را در عملکرد هانیه همسر عبدالله بن عمیر کلبی میتوان مشاهده کرد؛ زن جوانی که مدت کمی از ازدواج او با عبدالله میگذشت، اما در میدان در کنار همسرش چنان رجز خواند و با سوز و بیان لطیف این نکته را بر بالای پیکر مجروح همسرش گفت که «بهشت بر تو مبارک باشد. سلام من را به رسول خدا صلی الله علیه و آله و حضرت امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهماالسلام برسان.» این نوع اظهار حقیقت در وسط میدان کربلا با آن بیان دقیق و سوز آن زن شجاع، عمر سعد را وحشتزده کرد که مبادا سربازان لشکرش به خود آمده و رهایش کنند. به همین دلیل بود که به نیروهای خود دستور داد که فورا به آن زن حمله کنند. به این ترتیب هانیه با ضربه گرزی بر سرش در کنار همسرش به شهادت رسید.
همچنین بانویی به نام قمر، زنی است که وقتی لشکر عمر سعد سر فرزندش را به سوی او پرتاب میکنند، میگوید: «ما چیزی را که در راه خدا دادهایم، پس نمیگیریم.» چنانکه این رفتار شجاعانه را از بحریه مادر عمرو بن جناده نیز مشاهده میکنیم. به این ترتیب زنان در واقعه عاشورا نقش برانگیزاننده و تشویقی را بر عهده داشته و نمونه یک زن عفیف و دلیر را به نمایش گذاشتهاند. همچنانکه گاهی نیز باعث کندی اتفاقات میشوند؛ آن زمانی که شمر ملعون قصد جان امام سجاد علیهالسلام را کرد، حضرت زینب سلام الله علیها مانع او شد و در اقدامی شجاعانه مانند مادر بزرگوارش، حضرت زهرا سلام الله علیها، جان خود را سپر دفاع از امام زمان خود کرد. در مجلس یزید و عبیدالله بن زیاد که لعنت خدا بر آنها باشد، نیز همین گونه اقدام کردند.
یکی از مسائل و نکاتی که امام حسین علیهالسلام و حضرت زینب سلام الله علیها بر آن تأکید کردهاند، حفظ ارزشهایی مانند عفاف و حجاب است. نمونه اجرایی و عملی دفاع از حجاب را در چه مواردی در صحنه عاشورا میتوان مشاهده کرد؟
حضرت زینب سلامالله علیها ناشر فرهنگ عاشوراست. در واقع کربلا دو صفحه دارد و صفحه دوم کتاب عاشورا را آن حضرت رقم زده است. همان طور که اشاره کردید یکی از مسائلی که امام حسین علیهالسلام بر آن تکیه میکنند حفظ حریمها و ارزشها از جمله عفاف و حجاب است که به خصوص در برابر خانمها بر آن تاکید میکنند.
وقتی امام حسین علیهالسلام تنها شد، خطاب به زنان فرمود: «چادرهایتان را محکم بر کمر گره بزنید تا در افت و خیز و فرار کردن و آتش زدن خیمهها، حجابها را حفظ کنید.»
در مجلس یزید ملعون هم حضرت سکینه سلام الله علیها یا حضرت فاطمه صغری علیها السلام پاسخ کوبندهای به یزید داد که نشاندهنده حفظ حیا و عفاف از سوی آن بزرگان بود. ایشان فرمود: «آیا این عدالت است که زنان و دختران و کنیزکان تو در پس پرده عزت بنشینند و تو دختران پیغمبر صلی الله علیه و آله را اسیر کنی و پرده حرمت آنان را بدری و آنان را بر پشت شتران از این شهر به آن شهر بدون سرپرست و محرمی بگردانی؟» یکی از سفرای حاضر در مجلس یزید خواست حضرت فاطمه صغری علیهاالسلام را به عنوان کنیز خود بگیرد، که حضرت زینب سلام الله علیها فرمود: «جان من و جان او» و چنان با او مقابله کرد که جرأت نزدیک شدن به آنها را نداشتند. این نوع حفظ حریمها و ارزشها را در عملکرد آن بزرگان بسیار مشاهده میکنیم.
میدانیم که عفاف بانوان و مردان عاشورا تنها در نوع پوشش ایشان خلاصه نمیشود. در سایر رفتارهای آن بزرگان چه آموزههایی از عفاف در کلام و نگاه وجود دارد؟
همین طور است. عفاف