هدایت شده از مسجد مقدس جمکران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊ ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش
🔴 فراخوان ثبتنام مواکب مردمی در مسیرهای منتهی به مسجد مقدس جمکران برای پذیرایی از منتظران در جشن بزرگ نیمه شعبان
🗓 مهلت ثبتنام: ۱۸ تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
🆔 @jamkaran_ir
🌐 www.jamkaran.ir
آغاز ثبتنام موکبها و مجموعههای فرهنگی جهت ارائه خدمات و اجرای برنامه در مسیر بلوار پیامبر اعظم (حدفاصل حرم مطهر حضرت معصومه تا مسجد مقدس جمکران)
در ایام نیمه شعبان.
ارسال عدد 1 به سامانه 3000113313
مراجعه به سایت 313pelak.ir
ستاد مردمی اجتماعات مهدوی
بسْم اللَّه الرَّ حْمن الرَّحیم
مقدّمهﯼ مؤلّف
بعد از حمد و ثنای الهی و درود و رحمت بر رسول خدا و اهل بیت گرامیش بخصوص امام زمان حضرت مهدی روحی له الفداء می گویم:
بسیار دوست می داشتم کتابی در جهت کمک به برقراری ارتباط بیشتر بین دوستداران حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با ایشان داشته باشم که این توفیق نصیبم گشته و با استعانت از خدای متعال و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) به این مهم پرداختم و در این راستا تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفتم تا آنچه را به رشتهﯼ تحریر در می آورم همگی برگرفته از روایات و احادیث معتبر بوده و از پیش خود چیزی ننویسم، فلذا زمان زیادی را به این موضوع اختصاص داده و ترجمهﯼ روایات را در پاورقی و متن عربی آن را در انتهای کتاب آوردم که جای هیچ شکّ و شبه ای برای جاهلان عالم نما در مُستنَد بودن آنچه می گویم باقی نماند.
و قابل ذکر است که مسلّماً صفاتی که در پاورقی ها برای یک امام خاصّ یا همهﯼ ائمّه (علیهم السلام) ذکر شده است امام زمان (علیه السلام) نیز در آن مشترک می باشند؛ چرا که همهﯼ ایشان نور واحد هستند و در صفات و فضائل با هم یکسانند.
در اینجا از استاد گرانقدر جناب آقای افغانی حفظه الله تعالی که مشوّق اصلی من در تألیف این رساله بوده اند صمیمانه تشکّر و قدر دانی می نمایم و از خداوند متعال می خواهم که من و ایشان و شما خوانندهﯼ منتظر و خدمتگزار به صاحبمان امام زمان (علیه السلام) را جزء اصحاب خاصّ ایشان قرار دهد.
مقدّمه
شناخت اجمالی: غیبت ، ظهور و قیام
نقش امام زمان علیه السلام در عالم
👇👇
از آنجا که دشمنان اهل بیت و عترت پاک پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) که بنای مخالفت با آل محمّد (علیهم السلام) را در محلّی به نام سقیفه (1) بنیان نهاده و خلافت را از اهلش غصب نمودند، تلاش داشته و دارند که فهم خود از امام و امامت را، به پیروان ایشان - که حاضر به دست برداشتن از امام خود نشدند - تعلیم نمایند و امامی را به آنان معرّفی کنند، که تنها راه دسترسی به او حضور و ملاقات جسمی و اصطلاحاً فیزیکی است.
معنی سقیفه
1- سقیفهﯼ بنی ساعده جایگاهی بوده است به صورت سایه بان در مدینهﯼ منوّره که ابوبکر و عمر و سَعْدِ بْنِ عُبَادَه و عُبَیْدَهِ بْنِ جَرَّاح و عدّه ای دیگر از دشمنان و منافقین بعد از رحلت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در آنجا گردِ هم آمدند تا نقشه هائی را که برای غصب خلافت ریخته بودند، اجرا نمایند. و این در حالی بود که امیر المؤمنین علی (علیه السلام) بارها و بارها خصوصاً در غدیر خم به طور رسمی به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) معرّفی شده بودند و در آن زمان مشغول خاک سپاری و دفن آن وجود مقدّس بودند، و آنها پس از مدّتی بحث و جَدَل ابوبکر را به عنوان خلیفه، برگزیده و با او بیعت نمودند! (کتاب سلیم: ص:140، احتجاج: ج: 1 ص:91، مراصد الاطّلاع: ج: 2 ص:721) و قابل ذکر است: اوّلین کسیکه پس از انتخاب ابوبکر، در مسجد با او بیعت نمود ابلیس لعین بود که به صورت پیرمرد عابدی در حالیکه گریه می کرد رو به ابوبکر نموده وگفت: «اَلْحَمْدُ للَّهِ الَّذِی لَمْ یُمِتْنی مِنَ الدُّنْیَا حَتَّی رَأَیْتُکَ فی هَذَا المَکَان» یعنی خدا را شکر که قبل از اینکه مرگم فرا برسد تو را در این مکان دیدم، آنگاه دست به دست او داده و با او بیعت نمود!!! (کافی: ج: 8 ص:343 ح: 541)
عدّه ای که موفّق به دیدن آن حضرت شده اند، میسّر نیست، و در نهایت ارتباط با آن حضرت را خلاصه کنند در رؤیت جسم آن حضرت، که نتیجهﯼ آن قطع ارتباط دوستان و شیعیان، با آن حضرت است که موجب گردیده است تا عدّه ای دنیا طلب نیز از این فرصت استفاده نموده و خود را به عنوان واسطه، بین مردم و آن حضرت معرّفی نمایند و - اصطلاحاً - از آب گل آلود ماهی بگیرند.
فلذا بَرآن شدیم - تا به عنایت و مَدَد خود آن حضرت - در این مجموعه، به شما که - در دورهﯼ غیبت امام عصر (علیه السلام) زندگی می کنید، و تحت تأثیر تبلیغات هزار و چند صد سالهﯼ دشمنان قسم خوردهﯼ اهل بیت (علیهم السلام) و مدّعیان علم و دانش و کسانی که به سوی خود دعوت کرده و می نمایند (1) - از امام خویش غافل شده و راهی برای ارتباط با آن وجود مقدّس نمی بینید، امام زنده ای را معرّفی کنیم که برای ارتباط با او، به هیچ واسطه ای نیاز نبوده و نیست، (2) و همیشه در دسترس و همراه شماست.
1- حدیث1: امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمودند: از هر علم و دانشی مغز و روح آن را بگیرید، و پوسته و ظرفش را رها کنید؛ چرا که عُمر کوتاه بوده و علوم جهت یادگیری فراوانند. (نزهه الناظر و تنبیه الخاطر: ص:9)
حدیث2: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: علم و دانش را از معدن آن بجوئید و از کسانی که در حاشیه هستند پرهیز نمائید؛ چرا که آنان شما را از خدا باز می دارند. (اُصول ستّه عشر: ص:124 ح: 11) حدیث3: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: همانا ریاست جز برای اهلش صلاحیّت ندارد، پس هرکس مردم را به سوی خود بخواند در حالیکه در میان مردم از او عالم تر و با صلاحیّت تر باشد خداوند در روز قیامت نظر رحمت به او نمی کند. (اختصاص:ص:251)
2- حدیث1: بُرَیْد عِجْلی می گوید: از امام باقر (علیه السلام) سؤال نمودم در مورد گفتار خدای تعالی: «ای کسانی که ایمان آورده اید! تقوای الهی پیشه کنید و ملازم و همراه صادقین باشید»؟ ایشان در جواب فرمودند: مراد از «صادقین» در این آیه، ما اهل بیت هستیم (دقّت کنید! فقط به همراهی و ملازمت با ائمّهﯼ اطهار (علیهم السلام) امر شده است نه غیر ایشان). (بصائر الدّرجات: ص:51 ح: 1) حدیث2: در زیارت جامعهﯼ کبیره آمده است: کسیکه با شما اهل بیت همراه باشد به شما پیوسته است، و هرکس از شما جدا شود گمراه می گردد و نیز هر کس به شما متمسّک شود به رستگاری می رسد. (من لا یحضره الفقیه: ج: 2 ص:612) حدیث3: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: راه نجات، فقط در همراهی و ملازمت با ما است. (مشارق انوار الیقین: ص:57)
آری! امامی که مصدر و مخرج همهﯼ فیوضات! (1)
سرچشمه و منبع همهﯼ ارزشها و نعمتها! (2)
1- حدیث1: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: زمانی که خداوند ارادهﯼ تحقّق و اجرای امری را داشته باشد ابتدا آن را بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سپس به امیر المؤمنین و سائر ائمّه (علیهم السلام)، یکی پس از دیگری تا امام زمان (علیه السلام) عرضه می نماید، و پس از آن (توسّط ملائکهﯼ الهی) به اهل دنیا عطا می شود. و نیز زمانی که ملائکه قصد بالا بردن عملی را به سوی پروردگار داشته باشند آن را به امام زمان (علیه السلام) عرضه داشته و آن حضرت نیز آن را به امامِ قبل از خود - همینطور تا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) - عرضه می دارند، و آن حضرت نیز واسطهﯼ مستقیم به پروردگار می باشند، در نتیجه آنچه که از جانب خدای متعال به سوی خلق پائین می آید و از سوی خلق به سمت او بالا می رود به دستان اهل بیت جاری شده و ایشان واسطه در نقل وانتقال آنند. (غیبت طوسی: ص:387 ح: 351) حدیث2: در دعای ندبه آمده است: کجاست! آن سبب و وسیلهﯼ متّصل کنندهﯼ بین آسمان و زمین. (مزار مشهدی: ص:579)
خزینه دار همهﯼ علوم و معارف! (1)
وارث همهﯼ پیامبران و اوصیای ایشان! (2)
علّت خلق همهﯼ مخلوقات! (3)
ریشه و معدن همهﯼ خوبیها و خیرات! (4)
و آشیانهﯼ ارادهﯼ حق تعالی است. (5)
- 1حدیث: در زیارت امام زمان( در سرداب مقدّسه می خوانیم: به درستی که تو گنجینهﯼ هر علم و دانشی می باشی. (مزار مشهدی: ص:587)
2- حدیث: در زیارت جامعهﯼ کبیره می خوانیم: سلام بر وارثان پیامبران ... ، میراث نبوّت در نزد شما است، و آنچه که بر پیامبران الهی نازل شده نیز پیش شما است. (من لا یحضره الفقیه: ج: 2 ص:610)
3- حدیث1: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ما اهل بیت، علّت به وجود آمدن همهﯼ مخلوقات هستیم. (بحار الأنوار: ج: 26 ص:259 ح: 36) حدیث2: امام باقر (علیه السلام) فرمودند: خداوند متعال فرموده است: به خاطر شما اهل بیت آغاز نمودم خلقت آنچه را که خلق نمودم. (بحار الأنوار: ج: 25 ص:19 ح: 31) حدیث3: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: خداوند متعال فرموده است: من دنیا و آخرت را به خاطر ائمّهﯼ معصومین خلق نمودم. (مشارق انوار الیقین: ص:236)
4- حدیث1: در زیارت جامعهﯼ کبیره آمده است: اگر از خیر، اسمی به میان آید شما اهل بیت، اوّلِ آن، و ریشهﯼ آن، و شاخهﯼ آن، و معدن آن، و جایگاه آن، و آخر آن می باشید. (من لا یحضره الفقیه: ج: 2 ص:616) حدیث2: امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند: ما اهل بیتِ رحمت و معدن کرامت و جایگاه خیرات و خوبی ها هستیم. (احتجاج: ج: 1 ص:416)
5- حدیث: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: به درستی که امام، آشیانهﯼ ارادهﯼ خداوند است. (محتضر: ص:227 ح: 296)