امر به معروف و نهی از منکر در قرآن[
و لتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون؛ و باید از میان شما گروهی مردم را به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند و آنان همان رستگارانند. (سوره آل عمران آیه ۱۰۴)
کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون باللَّه
شما بهترین امتی هستید که برای مردم پایدار شدهاید به کار پسندیده فرمان میدهید و از کار ناپسند بازمیدارید و به خدا ایمان دارید. (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۰)
والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر
و مردان و زنان با ایمان، دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وامیدارند و از کارهای ناپسند بازمیدارند. (سوره توبه آیه ۷۱)
امر به معروف و نهی از منکر در سخنان اهل بیت
علی بن ابیطالب: پایندگی شریعت به امر به معروف و نهی از منکر و برپاداشتن حدود است.[۱۰]
علی بن ابیطالب: نفرین خدا بر کسانی که به خوبی فرمان میدهند و خود آن را فرومیگذارند و بر کسانی که از زشتی بازمیدارند و خود مرتکب آن میشوند.[۱۱]
علی بن ابیطالب: کسی که در برابر منکر با دل و دست و زبان خویش اعتراض نکند، او مردهای است در میان زندگان.[۱۲]
امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به این جهت توجه ویژه و تأکید و تصریح گشتهاست. «در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر، وظیفهای است همگانی و متفاوت بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت، شرائط و حدود و کیفیت آن را قانون تعیین میکند». (والمومنون بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر).[۱۳] با توجه به اصل هفتم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، لازم است که نظام اسلامی باید وزارتخانه، سازمان، مرکز وگروهی را با هر نام مناسب تشکیل دهد که وظیفه این گروه، همان اجرای صحیح قانون زندگی ساز امر به معروف و نهی از منکر باشد که خود پشتوانهای محکم برای قدرتمندی نظام و برای حفظ مصالح آحاد مردم و جامعه انسانی اسلامی است. خدای متعال، پس از آن که دستور میفرماید بر این که برادری واتحاد در پرتو توحید را مستحکم سازید و همواره از تفرق و پراکندگی دوری جوئید وبا این که قبلاً متفرق و دشمنان یکدیگر بودید، امروز با نعمت اسلام قدر نعمت اخوت را بدانید[۱۴] میافزاید: (ولتکن منکم آمه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر واولئک هم المفلحون). «و باید از میان شما گروهی و امتی باشند که به خیر و نیکی دعوت نمایند، وامر به معروف و نهی از منکر کنند و اینان همان رستگارانند».[۱۵]
البته این هیچ مجوّز آن نیست که کسانی به بهانه اینکه اطمینانشان سلب شده، قانونشکنی کنند. قانونشکنی جرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر میآید – بدون اجازه حکومت – خودش یک جرم است.[۱۶]
@montzeran
امر به معروف و نهی از دیدگاه سید روحالله خمینی
البته این هیچ مجوّز آن نیست که کسانی به بهانه اینکه اطمینانشان سلب شده، قانونشکنی کنند. قانونشکنی جرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر میآید – بدون اجازه حکومت – خودش یک جرم است.[۱۶]
− امام خمینی به این وظیفه همگانی که نظارت غیررسمی محسوب میشود اشاره و میگوید: «امر به معروف و نهی از منکر دو اصلی است در اسلام که همه چیز را میخواهد اصلاح کند. یعنی با این دو اصل میخواهد تمام قشرهای مسلمین را اصلاح بکند، به همه مأموریت داده، به همه، به تمام افراد زیر پرچم مأموریت داده که باید وادار کنید همه را به کارهای صحیح و جلوگیری کنید از کارهای فاسد»[۱۷]
@montzeran
امر به معروف و نهی از دیدگاه سید علی خامنهای
− آیتالله خامنهای در مورد شرایط نهی از منکر تصریح میکند:
−
البته این هیچ مجوّز آن نیست که کسانی به بهانه اینکه اطمینانشان سلب شده، قانونشکنی کنند. قانونشکنی جرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر میآید - بدون اجازه حکومت - خودش یک جرم است؛ مگر نهی از منکر زبانی، که بارها گفتیم نهی از منکر زبانی جایز و واجب و وظیفه همه است و در هیچ شرایطی هم ساقط نمیشود؛ اما آنجایی که نوبت اجرا و عمل برسد، همه باید طبق قوانین عمل کنند. هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوّه قضایّیه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم؛ نخیر، آن روزی که لازم باشد مردم برای حادثهای خودشان وارد عمل شوند، رهبری صریحاً به آنها خواهد گفت.[۱۶]
@montzeran
نهادهای متولّی امر به معروف و نهی از منکر در حکومت ایران
امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای عمومی است، ولی علاوه بر این، در جمهوری اسلامی نهادهایی به طور ویژه این فریضه را دنبال میکنند. از جمله مهمترین این نهادها ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر است که طبق آنچه در اساسنامه خود آورده، «احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی» را هدف خود میداند. این ستاد در سال ۱۳۷۲ به ریاست آیت الله احمد جنتی تشکیل و شروع به کار نمود.
همچنین با هدف اجرای این فریضه و تعالی جامعه، «طرح امر به معروف و نهی از منکر» در سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. طبق این طرح «به منظور سیاستگذاری در زمینه فریضه امر به معروف و نهی از منکر و گسترش فرهنگ آن در جامعه و ساماندهی امور مربوط به این فریضه، نظارت بر کلیه فعالیتهای دولتی، غیردولتی و مردمی و هماهنگی بین دستگاهها، شورایی به نام «شورای سیاستگذاری امر به معروف و نهی از منکر» به ریاست نماینده مقام معظم رهبری در شورا تشکیل میشود.»[۱۹]
علاوه بر اینها، طرح تأسیس «سازمان امر به معروف و نهی از منکر» هماکنون در کارگروه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.[۲۰]
@montzeran
منبع 👇👇👇👇👇👇
فقه و زندگی۱۱، امر به معروف و نهی از منکر، آیتالله العظمی یوسف صانعی، صفحهٔ ۱۴
پرش به بالا ↑ همان، صفحهٔ ۱۵
پرش به بالا ↑ همان، صفحه ۲۸۱ و ۲۸۲
پرش به بالا ↑ محمد حسین فلاح زاده. آموزش فقه. چاپ بیست و سوم. قم: انتشارات الهادی، تابستان ۸۴. صفحهٔ ۲۸۱.ISBN 964-400-157-5
↑ پرش به بالا به: ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ آیتالله سید علی خامنهای. رساله اجوبة الاستفتائات. چاپ اول. شرکت چاپ و نشر بینالملل، ۱۳۸۳. صفحهٔ ۲۳۲. شابک ۹۶۴-۷۱۲۶-۱۸-۲.[۱]
پرش به بالا ↑ مبانی حقوق در اسلام، نشر جهاد دانشگاهی، ۱۳۷۳، فصل ششم:حقوق ملت و دولت، امر به معروف ونهی از منکر خاص و عام
پرش به بالا ↑ همان، صفحهٔ ۲۸۲
پرش به بالا ↑ محمد حسین فلاحزاده. آموزش فقه، صفحه ۲۸۲ و ۲۸۳ و ۲۸۴
پرش به بالا ↑ همان، صفحهٔ ۲۸۴
پرش به بالا ↑ محمد محمدی ریشهری. منتخب میزان الحکمه. ترجمهٔ حمید رضا شیخی. تلخیص سید حمید حسینی. چاپ دوم. سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، ۱۳۸۴.
حدیث شماره ۴۱۹۸. شابک ۹۶۴-۷۴۸۹-۸۲-X.
پرش به بالا ↑ همان، حدیث شماره ۴۲۱۴
پرش به بالا ↑ همان، حدیث شماره ۴۲۱۷
پرش به بالا ↑ سوره توبه، آیه ۷۱ «مؤمنان، دوستدار یکدیگرند، اممر به معروف میکنند و نهی از منکر مینمایند».
پرش به بالا ↑ به آیات قبل از آیه ۱۰۴ سوره آل عمران مراجعه شود.
پرش به بالا ↑ آل عمران، ۱۰۴
↑ پرش به بالا به: ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ ۱۶٫۲ بیانات آیتالله خامنهای در مراسم تنفیذ حکم رئیسجمهوری وقت، ۱۱ مرداد ۱۳۸۰.[۲]
پرش به بالا ↑ صحیفه امام، ج10، ص112
پرش به بالا ↑ حماسه حسینی، شهید مرتضی مطهری، ج1، ص264
پرش به بالا ↑ ماده 24 و 25 همین طرح
پرش به بالا ↑ حجتالاسلام سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری تسنیم، ش خ:
۳۳۰۸۷۳
@montzeran
#بہ_سوے_ظہور ۱
🌐 در دولت امام زماڹ عجڸ اللہ تعالی فرجہ الشریف
زمین چہ تغییرے ميڪند؟
چرا زمیـ🌎ـڹ بہ حضور امام زماڹ، نیاز دارد؟
آیا ما در ڪوتاه ڪردڹ غیبت امام زمان ميتوانیم مؤثر باشیم؟ @montzeran
#بہ_سوے_ظہور ۲
ڪہ چي مثلاً...😳
هزار سالہ ڪہ زمیڹ منتظر امام زمانہ❗️
💥اگر امام زماڹ واقعاً زنده اند...
و ایڹهمہ ظلم در جامعہ بشرے رو ميبینند، پس چرا نمیاڹ؟
حتماً جواب را بشنوید در ڪلیپ زیر🔰 @montzeran
تن پروری و راحت طلبی یه نوع بیماری و نوعی مرگ خاموش به روح انسان میده.
مثل شیر گازی که باز مونده باشه یا دودکش بخاری خراب شده باشه و گاز سمی توی اتاق منتشر بشه
در این حالت «کسی که خواب باشه متوجه نمیشه که در حال مرگ هست و آروم آروم میمیره...»
اگه انسان به فکر درمان بیماری تن پروری نباشه، خیلی زود دچار مرگ روح میشه.
اما انسانی که سراغ درمان این بیماری بره، آروم آروم توی مسیر اصلی قرار میگیره و کم کم وارد مسیر زیبای بندگی میشه و بعد از یه مدتی پیش خدا یه مقام و منزلتی پیدا م