💠 #امام_زمان_در_نهج_البلاغه
💭 و) #اوضاع_بعد_از_ظهور_امام_زمان
🌺۲) حضرت امیر در خطبه ۱۵۰ نیز با عبارات زیر به #توصیف_اوضاع_بعد_از_ظهور_حضرت_مهدی (عج) می پردازند:
🌺الف) الا و ان من ادرکها منا یسری فیها بسراج منیر (آگاه باشید آن کس از ما (حضرت حجت (عج)) که آن فتنه ها را دریابد، با #چراغی_روشن در آن گام بر می دارد.)
📗(دشتی. ۱۳۸۴.ص ۱۹۵)
🌺توضیح آنکه حضرت علی (علیه السلام) با استفاده از کلمات #سراج_و_منیر سعی داشته اند #عمق_روشنگری امام مهدی (عج) را تبیین فرمایند.
📔(معادیخواه- ۱۳۷۳- ص ۱۶۸)
🌺ب) و یحذو فیها علی مثال الصالحین لحیل فیها ربقا (بر #سیره_صالحان رفتار می کند تا بندهایی که بر گردنهاست بگشاید)
📕(شیروانی. ۱۳۸۸.ص ۲۵۰)
⚠️ذکر دو نکته در اینجا ضروری است:⤵️
🌺۱) حضرت علی (علیه السلام) شیوه ی عمل امام مهدی (عج) را منطبق بر #شیوه_ی_صالحان می دانند.
📓(نواب لاهیجانی. ۱۳۷۹- ص ۶۵۷)
🌳۲) میثم البحرانی معتقد است که امام مهدی (عج) بندهای بر گردنها را می گشایند که به نظر می رسد #منظور_از_بند، هر نوع بند از قبیل #مادی_یا_معنوی، کوچک یا بزرگ، ایجاد شده توسط خود یا توسط دیگران و امثالهم می باشد که به قول حضرت علی (علیه السلام)، امام زمان (عج) آنها را از بین خواهند برد.
📒(میثم البحرانی. ۱۴۰۳- ص۲۱۵)
🌺ج) و یصدع شعبا (جمعیت گمراهان را متفرق می نماید)
🌺در اینجا منظور از #جمعیت_گمراهان، #دشمنان_خدا هستند که برای نابودی مظاهر و مفاهیم الهی همواره در طول تاریخ و تا به امروز با یکدیگر دست اتحاد داده اند که با استناد به سخنان امیرالمومنین علی (علیه السلام) می توان فهمید که مهدی موعود (عج) آنها را #تار_و_مار خواهند کرد.
📘(زمانی. ۱۳۷۴.ص ۳۴۵-۳۴۴)
🌺د) و یشعب صدعا (حق جویان پراکنده را جمع آوری می کند)
📙(معادیخواه. ۱۳۷۳- ص ۱۶۸)
🌺شارحین و مفسرین نهج البلاغه معتقدند منظور حضرت علی (علیه السلام) آن است که طرفداران خدا و تعالیم حضرت حق که همواره در طول تاریخ پراکنده و غیرمتحد بوده اند، به #واسطه_ی_امام مهدی (عج) #متحد شده و با #هماهنگی_و_وحدت، در راه احیای تعالیم وحیانی عمل می نمایند.
📔 (فیض الاسلام. ۱۳۵۱. ص ۴۵۸)
🌺هـ) یعتق فیها رقاً (اسیران (به هر شکل و در هر نقطه) را #آزاد_می سازد)
📕 (دشتی- ۱۳۸۴- ص۱۹۵)
📗 #جرعه_ای_نهج_البلاغه
💠 #امام_زمان_در_نهج_البلاغه
(آخرین قسمت)
💭 ه) #اوضاع_بعد_از_ظهور_امام_زمان_درکلام_امیر_المومنین
🌷۳) حضرت امیر (علیه السلام) در ادامه همین مبحث، در خطب ۱۰۰ بیانات گهربار زیر را می فرمایند:
🌷فکانکم قد تکاملت من الله فیکم (اتاکم) الصنائع و اراکم ما کنتم تأملون (گویا می بینیم در پرتوی خاندان پیامبر (ص) نعمات خدا بر شما تمام شد. شما به آنچه #آرزو_دارید رسیده اید.) 📔(شیروانی- ۱۳۸۸- ص۱۶۷)
🌷عبارت حضرت علی(علیه السلام) اشاره ای است بر #منت_و_نعمت خدا بر مردم که با #ظهور امام زمان (عج) اوضاع و احوال آنان را اصلاح می نماید.
📕(نواب لاهیجانی- ۱۳۷۹- ص۵۰۶)
📗 #جرعه_ای_نهج_البلاغه
🖼🖋 #عکس_نوشته
خواهر ❗️
🔹روزی از سر تا ناخن پا پوشانده خواهی شد .👌🏻
⏪مگذار یگانه روزی که حجاب بر تن داری آخرین روز حیات تو باشد .😢
@montzeran
🔺 کلامی از علما
⭕️ آیتالله حسنزاده آملی
❓اثر ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» چیست ؟
#کلام_علما
ناامیدی ازظهورتوسط شیطان.mp3
1.07M
⁉️نقش شیطان در ناامید کردن فرد در امر ظهور چگونه صورت میگیرد ؟
⭕️پاسخ: #ابراهیم_افشاری
👆👆👆👆👆👆
طبق کلام معصومین حقیقتاً گناه بد بوست و بوی بد گناه آبروی انسان را میبرد، ما با آبرو زندهایم اگر ـ خدای ناکرده ـ آبروی ما برود، ما نمی توانیم زندگی کنیم.
بوی متعفن و بد گناهان، مومنانی را فراری می دهد که دارای حس بویایی قوی هستند.
البته حتی مومنان عادی یک نوع اشمئزاز و بیزاری را در خود نسبت به گناهکار می یابند هر چند که علت آن را نمی فهمند.
کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزیاش دهد
امیرمومنان علی (علیه السلام) از پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می فرماید که آن حضرت فرمود:
«تعطروا بالاستغفار لا تفضحنکم روائح الذنوب»؛(1)
با استغفار، خود را معطر و خوشبو کنید تا بوی متعفن گناهان شما را رسوا نسازد.
اگر بخواهیم خودمان را از بوی گناه در امان نگه داریم باید پس از هر کاری که گمان می کنیم در آن خطا و گناهی مرتکب شدهایم، استغفار کنیم؛ زیرا استغفار موجب می شود که انسان در دنیا گرفتار عذاب الهی نشود.
خداوند به صراحت در قرآن کریم می فرماید: دو عامل بازدارنده استغفار و وجود پیامبر (صلی الله و علیه وآله و سلم)، در اختیار امت است که بدان می توانند از عذاب الهی در امان بمانند.(2)
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله و سلم) از مجلسی برنمی خواست مگر این که بیست و پنج بار استغفار میکرد.(3) این استغفار برای آن است که آثار سوء سخنان و رفتارهای دیگران در شخص باقی نماند و یا اگر کاری بیهوده و لغو باشد تاثیری نداشته باشد.
راه درمان
استغفار موجب می شود تا وضعیت انسان بهبود یابد و آثار وضعی گناه و خطا به شکل عذاب دنیوی و بوی ناخوش جلوهگر نشود.
براساس آیات و روایات استغفار کارکردهای سهگانهای چون دفع عذاب، رفع عذاب و جلب منفعت دارد.
پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله و سلم) می فرماید: کسی که گرفتار سختی، بیچارگی و فشار در زندگی می باشد، سی هزار مرتبه بگوید: استغفرالله ربی و اتوب الیه، پس قبل از اینکه از جایش حرکت کند، گشایش و رحمت خداوند شامل حالش میشود.(4)
پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله و سلم) نیز می فرماید: کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزیاش دهد.(6)
پی نوشت ها:
1- وسائل الشیعه، ج 16، ص 70؛ نیز بحارالانوار، ج 6، ص 22؛ أمالی، شیخ طوسی، ج 1، ص 382
2- انفال، آیه 33
3- کافی، کلینی، ج 2، ص 504؛ و نیز عده الداعی، 250
4- مستدرک الوسائل، نوری، ج 12، ص 143
5- غررالحکم، ج 2، ص 252
6- تحفالعقول، ص 250
شهر قم و کشور ترکیه و ایران در آخرالزمان
👇👇👇👇
شهر قم در آخر الزمان
آنگاه که جامعه بشری به سوی انحطاط و تباهی پیش می رود روزنه امیدی نمایان می گردد، مردمی پرچمدار نور در دل تاریکی ها می شوند. شهر قم در آخرالزمان این نقش را بر عهده دارد. روایات بسیاری وجود دارد که در آنها این شهر مقدس و انسانهای وارسته ای که در آن وجود خود را از چشمه زلال
اهلبیت سیراب کرده و رسالت ابلاغ پیام را برعهده گرفته اند، ستایش شده اند
ائمه معصومین(علیه السلام) درباره قم و نقش آن در نهضت فرهنگی زمان غیبت امام زمان سخنانی دارند که به برخی از آنها اشاره میشود:
- قم حرم اهل بیت: از برخی روایات برداشت میشود که قم و اهل آن نشانه و الگوی تشیع و ولایت بوده و خواهند بود، از این رو هر کس را که می خواستند دوستدار اهلبیت و علاقهمند به آنان معرفی نمایند او را «قمّی» خطاب میکردند. چنانکه در روایتی آمده است:
گروهی خدمت امام صادق(علیه السلام) شرفیاب شدند و گفتند:ما از مردم «ری» هستیم، حضرت فرمود: آفرین به برادرانمان از «اهل قم». آنان چند بار تکرار کردند: ما از «ری» خدمت شما رسیده ایم. حضرت نیز سخن نخست خود را تکرار میکرد. آنگاه فرمود: حرم خداوند مکه است؛ برای رسول خدا نیز حرمی در مدینه است؛ کوفه حرم امیرالمؤمنین است و حرم ما (اهل بیت) شهر قم است. و به زودی دختری از فرزندانم به نام فاطمه در آن دفن می شود، هر کس او را (با معرفت) زیارت کند، بهشت بر او واجب میشود. راوی میگوید: «امام صادق این سخن را هنگامی بیان فرمود که هنوز امام کاظم متولد نشده بود».4
در روایت دیگری به نقل از «صفوان» آمده است: روزی نزد (ابوالحسن) امام کاظم بودم و سخن از مردم قم و میزان علاقه و دلبستگی آنان به حضرت مهدی(علیه السلام) به میان آمد. امام هفتم فرمود: «خداوند آنان را رحمت کند و از آنان خشنود باشد».