#مکیال_المکارم
👌یک دقیقه به یاد مهدی فاطمه ی زهرا سلام الله علیهما ...
🔴مطالعه ی کتاب شریف "مکیال المکارم" ؛
کتابی که به سفارش امام زمان ارواحنا فداه، نوشته شد ...
📍قسمت نود و نهم
✅ تکالیف بندگان نسبت به آن حضرت
💠صدقه دادن به قصد سلامتی آن حضرت علیه السلام
ودراستحباب آن تردیدی نیست ، نظر به اینکه این کار از گونه های مودت نسبت به قربی و بستگان پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم است که خداوند بندگانش را در کتاب خود به آن امر فرموده.
.... پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم فرمود:« هیچ بنده ای ایمان نیاورد تا اینکه من نزد او از خودش محبوبتر باشم ، و خاندانم از خاندان خودش نزد او محبوبتر باشند ، و عترت من از عترت خودش نزد او محبوبتر باشند ، و ذات من از ذات خودش نزد او محبوبتر باشد ».
💠حج رفتن به نیابت از آن حضرت و فرستادن نایب که از طرف آن جناب حج کند
این کار بین شیعیان در روزگار قدیم متداول و مرسوم بوده .
....امام صادق علیه السلام فرمود :« برای کسی که از سوی شخص دیگری حج می کند اجر و ثواب ده حج خواهد بود ».
این حدیث بر استحباب نیابت در حج از سوی مؤمنین و مؤمنات _ چه زنده یا مرده باشند_ دلالت دارد ، بویژه اگر از خویشاوندان باشند، پس نیابت در حج از سوی مولایمان حضرت صاحب الزمان علیه السلام قدرش بالاتر و ثوابش برتر است، زیرا که آن حضرت مقامش از همه اهل ایمان بالاتر و شأن و اجرش از تمامی آنان برتر است .
📚منبع :مکیال المکارم
🌱قسم به صبح ظهور و به لحظه فرجت
🌱که طول غیبتت از شوق ما نخواهد کاست
May 11
اقسام مجالس یاطبقات مردم
چشم : جدا از محضر شما استفاده كرديم ، ادامه دهيد.
گوش : لطف شماست و گرنه بنده لياقت آن را ندارم . تشويق مى فرمائيد. آرى ، از ابن مسعود نقل شده كه پيغمبر اكرم (ص ) فرمود: مردم سه دسته هستند: غانم (سود برنده )، سالم (محفوظ از گناه ) و شاجب (نابود)؛ اما غانم كسى است كه ذكر خدا كند، و سالم كسى است كه خاموشى را پيشه خود سازد و شاجب كسى است كه در باطل فرو مى رود. (76)
چشم : دوست عزيز، من اين روايت را به اين مضمون ديده ام : المجالس ثلثة سلام و غانم و شاجب كه مجالس را بر سه قسم تقسيم مى كند.
گوش : البته ممكن است كه يك روايت به انواع مختلف نقل گردد، كجا اين ورايت را ملاحظه فرموديد؟
چشم : كتاب مجمع البحرين لغت جشب را چنين معرفى كرده و المعنى اما سالم من الاثم ، اوغانم بالاجر، اوهالك بالا ثم .
گوش : استفاده شد.
چشم : بقيه روايات را بفرمائيد.
گوش : از پيامبر اكرم (ص ) نقل گرديده است : هر كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد، يا بايد خير بگويد يا آن كه بايد خاموش باشد. (77)
و نيز از آن حضرت روايت شده : بدرستى كه بيشتر اشتباهات و گناهان آدميزاد در زبان اوست . (78)
و از حضرت رضا از پدران گراميش (ع ) روايت شده كه از پيامبر اكرم (ص ) از چيزى كه مردم را در بهشت وارد مى سازد پرسيده شده ، حضرت فرمود: خويشتن دارى از معاصى خدا و خوش خلقى ، و پرسيده شد از چيزى كه بيشتر از همه مردم را داخل جهنم مى كند، فرمود: دو تو خالى : دهان ، و شرمگاه (عورت ) (79)
طاوس يمانى گويد: زبان من درنده ايست كه اگر آن را واگذارم مرا مى خورد.(80)
و نيز نقل شده كه على (ع ) فرموده : و بايد مرد زبان خود را نگهدارى كند، زيرا اين زبان نسبت به صاحبش سركش است ، به خدا سوگند نمى بينم بنده اى كه خويشتن را نگهدارد، نگهداشتى كه او را نفع بخشد مگر اين كه زبان خود را حفظ كند. (81)
در اين عبارت بايد دقت فرمائيد كه چگونه امير المومنين (ع ) قسم مى خورد و تامل نما كه چه فرموده : به خدا سوگند!من بنده اى را با تقوا نمى بينم ، تقوائى كه او را سود بخشد، مگر با نگهداشتن زبان خود.
تقوای سود بخش
زبان : تقواى نافع فقط با حفظ من به دست مى آيد؟
گوش : گفتار على (ع ) چنين است ، براى اين كه از راه تو (زبان ) در جميع مفاسد باز مى شود، تجزيه و تحليل با خود شماست و به يارى پروردگار در ذكر آفات و زيانهاى تو كه به زودى از آنها بحث خواهيم كرد اين مطالب ثابت خواهد شد.
و روايت پيامبر اكرم (ص ) گفتار آن حضرت را تاييد مى كند:
مردى خدمت آن حضرت شرفياب شد، عرضه داشت مرا نصيحت كن ، فرمود: زبانت را نگهدارى كن !عرضه داشت يا رسول الله مرا سفارش فرما، فرمود: زبانت را حفظ نما!گفت : اى رسول خدا مرا پند ده ، فرمود: زبانت را نگهدار؛ واى بر تو!آيا مردم را به رو در آتش مى اندازد چيزى غير از درو كرده هاى زبانهايشان ؟ (82)
آرى ، از اين روايت نيز استفاده مى شود كه تو منشا هر گناه و سر چشمه هر فسادى مى باشى .
زبان : شما اختيار داريد هر چه بفرمائيد ولى چنان نيست كه همه فسادها از من سر چشمه بگيرد و من منشا تمام گناهان باشم .
گوش : معلوم مى شود گفتار دوست محترم ما (چشم ) را فراموش كرديد كه در چند لحظه پيش علت شدت عذاب را در خصوص شما بيان كردند و فرمودند: كه چون ميدان جولان شما وسيع است و در تمام امور و منطقه هاى حكومت دوستان دخالت داريد، به همين جهت درو كرده هاى تو افراد را به جهنم وارد مى سازد و از روايات هم اين موضوع استفاده گرديد. و از بعضى روايات چنين استفاده مى شود: اگر در چيزى نامباركى و نحسى باشد، آن چيز زبان است . (83)
و در بعضى روايات ديگر، از رسول خدا (ص ) چنين دارد: هيچ بنده اى حقيقت ايمان را نمى شناسد مگر آن كه زبان خود را محفوظ نمايد. (84)
پاکیرگی ومرتب بودن نشانه مومن است 🌼🍃🌼🍃
وقتی میخواست به مسجد برود، بهترین لباسهایش را میپوشید. اگر در آن لحظات، کسی محمدرضا را میدید که داشت به موهایش اتو میکشید و لباس نو میپوشید یا کفشش را واکس میزد، فکر میکرد محمدرضا به مراسم عروسی میرود یا جایی دعوت است؛ درحالیکه میخواست به مسجد برود، نماز بخواند و برگردد.
حرفش هم این بود که حزباللهی باید شیک و مجلسی باشد. با دو کلمه شیک و مجلسی، همه آن فعالیتهایی را که میکرد، به طرف مقابلش نشان میداد. همیشه میگفتم تو میخواهی بروی نماز بخوانی و بیایی؛ اتوکشیدن مویت برای چیست؟ برای چی لباست را عوض میکنی؟ آخر کفشت نیاز به واکس ندارد! اصلا با دمپایی برو!
میگفت من دلم میخواهد وقتی به عنوان یک بسیجی وارد مسجد میشوم و وقتی از در مسجد بیرون میآیم، اگر کسی من را دید، نگوید که حزباللهیها را نگاه کن! همه شلختهاند! ببین همهشان پیراهن این مدلی دارند و کفششان لخلخ میکند.
✍راوی:مادر شهید
🌿 #شهیدمحمدرضادهقانامیری
هدیه به ارواح طیبه همه شهدا فاتحه وصلوات💐💐💐💐💐
#از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣❣
#در_محضر_معصومین
🔰امام سجادعلیه السلام:
✍ أنتِ بِحَمدِ اللّه عالِمَةٌ غَیرُمُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ.
🔴[ای زینب!] تو بحمدالله، عالمى هستى که نزد کسى تعلیم ندیدى و دانایى هستى که نزد کسى نیاموختى.
📚الاحتجاج، ج 2، ص303
#حدیث_روز
👇بخشی از سخنرانی حضرت آیة الله سیدحسن ابطحی رحمة الله علیه درباره (مراحل هفتگانه #تزكیه_نفس درقرآن)
🔺پاسخ به شبهاتی در مورد مراحل تزکیه نفس
👇👇👇👇
4_430182644467106553.mp3
6.28M
بخشی از فرمایشات حضرت آیة الله سیدحسن ابطحی رحمة الله علیه درباره (مراحل #تزكیه_نفس طبق آیات قرآن)
حجم فایل: 5.9مگابایت
مدت فایل:17.25دقیقه
سخنران:آیت الله سید حسن ابطحی اعلی الله مقامه الشریف
《فوائد ورود به مراحل #تزکیه_نفس》
سالک الی الله به مجرد آنکه قدم به مرحله یقظه(بیداری از خواب غفلت ) و توبه گذاشت وواجباتش را دقیقا انجام داد،محرمات را دقیقا ترک کرد و مطیع خدا و رسول خدا شد،
ولی دراین بین ازدنیا رفت،ولو آنکه مراحل تزکیه نفسش تمام نشده باشد،خدای تعالی اورا می پذیزد،تزکیه نفسش را تکمیل می کند و او را با انبیاء و صدیقین و شهدا و صالحین دربهشت آسمان چهارم قرارش می دهد.
و این ها چه خوب رفقایی برای او هستند.
این هم تفضل دیگری ازجانب خدای تعالی برای سالکین الی الله است.
📚 منبع : برگرفته از کتاب معنوی وظایف سالک الی الله اثر عالم ربانی حضرت آیت الله سیدحسن ابطحی رحمت الله علیه
🖋پی نوشت :#تزکیه_نفس ،شامل هفت مرحله است.
🔹یقظه(بیداری از خواب غفلت)
🔹توبه
🔹استقامت
🔹صراط مستقیم
🔹محبت
🔹جهاد با نفس
🔹عبودیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یکم بغل رایگان را ببینید...
به بدن سست و تن لرزان و چشمان ملتمس دخترک در دست داعشیان خوب نگاه کنید.
از دستاوردهای سوریه سازی ...
#پویش_حجاب_فاطمے
🔴 امتحان شدن شیعیان در آخرالزمان
🌟مولاناامام صادق علیه السلام، درباره شدت فتنههای زمان غیبت میفرماید :
«وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُن؛َّ وَ اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ؛ وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ؛ حَتَّى لَا یَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر»؛
♦ به خدا سوگند شما خالص می شوید؛
- به خدا سوگند شما از یکدیگر جدا میشوید؛
- به خدا سوگند شما غربال خواهید شد؛
- تا اینکه از شما شیعیان باقی نمیماند جز گروه بسیار کم و نادر.
♦در این میان کسانی نجات خواهند یافت که:
١- خود را در زمان غیبت به امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف نزدیک و نزدیک تر کنند؛
٢- خود را از رذایل اخلاقی پاک کنند و به صفات حسنه نیکو گردانند(تزکیه نفس کنند).
٣- شناخت امام زمان -عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف- و دعای فراوان برای فرج ایشان، تنها راه نجات در این دوران پر از فتنه است.
📚بحارالانوار، ج ۵، صفحه ۲۱۶
متن زیر یادداشتی است که توسط محمد علی کمالی کارشناس مسائل مذهبی و دینی نوشته شده است؛
در دوران ظهور امام زمان (ع) فتنهها و حوادث مختلفی اتفاق میافتد که سبب میشود فضا مه آلود شده و حق و باطل با یکدیگر مخلوط شود، به گونهای که در روایات آمده است در یک روز دوازده پرچم بلند میشود که همگی مردم را به خویشتن میخوانند و امکان شناخت حق از باطل وجود ندارد [۱]، با توجه به این نکته این سوال پیش میآید که از کجا و بر چه اساسی میتوان حضرت حجت (علیهمالسلام) را شناخت!؟
در پاسخ به این موضوع لازم است به این نکته توجه کنیم که خدای متعال بر اساس حکمت و رحمت خویش حتماً علائمی برای شناخت حجت خویش قرار میدهد تا جامعه با شناخت ایشان مسیر هدایت را پیدا کنند. آنچنان که زمانی مفضل بن عمر از حوادث آخرالزمان آگاه میشود و گریه میکند و به امام باقر (ع) میفرماید که پس ما چه کنیم؟ حضرت به شعاعی از خورشید که در ایوان تابیده بود اشاره کرده و میفرمایند: ای اباعبداللَّه: این آفتاب را میبینی؟ به خدا امر ما از این آفتاب روشنتر است .[۲] اکنون با توجه به این مسئله به واکاوی سوال مطرح شده در ابتدای نوشته میپردازیم.
آموزههای فردی که ادعای امام زمانی میکند باید با فطرت و قرآن و عقل همخوانی داشته باشد، زیرا این فرد مدعی است که نایب پیامبر اکرم (ص) میباشد پس طبیعی است که دستورات آن حضرت را انجام دهد و از آن رو که دستورات اسلام برخواسته از فطرت و عقل است این فرد نیز باید بر این اساس حرکت کند آنچنان که رسول خدا (ص) در حدیثی به این موضوع اشاره کرده و میفرمایند: «قائم (امام زمان) از اولاد من است، اسمش اسم من و کنیه اش کنیه من و شکل و شمایلش شکل و شمایل من و روشش روش من است. او مردم را بر ملت و شریعت من نگه میدارد و آنها را به سوی کتاب خداوند عزوجل دعوت میکند .»[۳] یا در بیانی دیگر میفرمایند: «مهدی (علیهالسلام) روش مرا دنبال میکند و هرگز از روش من بیرون نمیرود .»[۴]
البته طبیعی است که شناخت این چنینی احتیاج به یک تدبیر در دین و آگاهی به مضامین دینی دارد به همین خاطر در روایات بیان شده است که کسی نجات پیدا خواهد کرد که شناخت صحیح داشته باشد، آنچنان که امام سجاد (ع) میفرماید: «… مدت غیبت آن قدر طول میکشد که بیشتر معتقدان به حضرت، از اعتقاد خود دست برمیدارند، مگر آنان که دارای یقینی محکم و شناختی درست باشند .»[۵]
به عنوان نمونه یکی از فتنهها و آزمایشهای آخرالزمان نداهایی است که در آن زمان به گوش میرسد که یکی از آنها صیحه الهی است و دیگری ندای شیطانی. آنچنان که امام باقر (ع) در مورد این دو میفرماید: «پیش از خروج قائم از این دو ندا، گریزی نیست: ندائی از آسمان که ندای جبرئیل است و به اسم صاحب همین امر و اسم پدرش است، و ندای دوم که از زمین به گوش میرسد و ندای ابلیس لعنت شده است و به نام فلان کس و اینکه مظلومانه کشته شده است، ندا میدهد و با این کار، قصد فتنهانگیزی دارد. پس ندای اوّل را اطاعت کنید و از ندای دوم بپرهیزید تا فریب نخورید »[۶]
اکنون اگر شخصی به حقانیت ائمه اطهار (علیهمالسلام) ایمان نداشته باشد و مخالفین این بزرگواران را بر حق بداند و وجود خود را اختیاراً با معاصی آلوده کرده باشد، به واسطه آنچه خود انتخاب کرده ممکن است در این نداها دچار اشتباه شده و مسیر ناصحیح را طی کند ولی اگر با دلایل عقلی و فطری تا حد توان مسیر حق را در طول زندگی طی کرده باشد به طور قطع احتمال لغزشش به مراتب کاهش و حتی رفع خواهد شد.
علاوه بر این مورد، حضرت حجت (علیهالسلام) معجزاتی اظهار میکنند که سبب هدایت مردم و اثبات حقانیت ایشان میشود که به عنوان نمونه امام صادق (ع) میفرماید: «هنگامی که قائم (ع) ظهور کند، با پرچم پیامبر خدا (ص) و مُهر سلیمان (ع) و سنگ و عصای موسی (ع) ظهور میکند. سپس منادیاش ندا میدهد: "هان! هیچیک از شما آب و غذا و علف [برای چهارپایان] برندارد". یارانش میگویند: او میخواهد ما و چهارپایانمان را از گرسنگی و تشنگی به کشتن دهد! او حرکت میکند و آنان با او به حرکت میافتند و نخستین جایی که فرود میآیند، بر سنگ موسی (ع) میزند و از آن، غذا و آب و علف میجوشد و آنها و چهارپایانشان میخورند و میآشامند تا در بلندی پشت کوفه فرود آیند .»[۷]
سخن پایانی اینکه، آنچه از برخی روایات استفاده میشود این است که در زمان ظهور یک شناخت عمومی به تمام مردم عنایت میشود که مردم بتوانند مسیر صحیح را پیدا کنند و حجت الهی را بشناسند و این برای تمام مردم جهان امکان پذیر است مگر کسانی که هواهای نفسانی خویش را پیروی کرده و از شیطان متابعت کردهاند به همین خاطر هرچقدر فردی از تزکیه نفسی بالاتری برخوردار باشد زودتر با امام خویش رابطه برقرار کرده و هدایت میشود و هرچقدر فطرت پاک فرد در اثر گناه دچار زنگار شده باشد دیرتر مسیر صحیح را پیدا خواهد کرد، به همین خاطر یکی از توصیههای ائمه اطهار (علیهمالسلام) در دوران غیبت، رعایت تقوا بوده است آنچنان که امام صادق (علیهالسلام) میفرماید: «هر کس شادمان میگردد از اینکه از یاران حضرت مهدی علیه السلام باشد، باید منتظر باشد و به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید و او منتظر [واقعی] است .»[۸]
پینوشت:
[۱]. الکافی، ثقة الإسلام کلینی، دار الکتب الإسلامیة، ۱۴۰۷ ق، ج ۱، ص: ۳۳۶.
[۲]. همان.
[۳]. کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، اسلامیه، ۱۳۹۵ ق، ج ۲، ص: ۴۱۱.
[۴]. منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، آیت الله لطف الله صافی، مکتبة الصدر، الطبعة الثالث، ص ۴۹۱، فصل ۹، باب ۳، ح ۲.
[۵]. ظهور نور، آیت الله سعادت پرور، احیا کتاب، ۱۳۸۷ ش، ص ۸۶.
[۶]. الغیبة للنعمانی، ابن أبی زینب، نشر صدوق، ۱۳۹۷ ق، ص: ۲۵۴.
[۷]. همان، ص: ۲۳۸.
[۸]. همان، ص: ۲۰۰.