امام صادق (ع) فرمود: "شتاب مردم برای این کار، آنها را هلاک ساخت. خداوند به جهت شتاب مردم، شتاب نمیکند. برای این امر مدتی است که باید پایان پذیرد. اگر پایانش فرا رسد، آن را ساعتی پیش و پس نیفکنند"[۲۸]؛
پیامدها :
1_ناسپاسی و اعتراض و عدم رضایت به مصلحت الهی.
2_رویکرد به منحرفان و مدعیان دروغین مهدویت.
3_یأس و ناامیدی در اثر عدم تحقق ظهور.
4_شک و تردید.
5_دست به اقدام ناشایست زدن.
2_عدم تسلیم نسبت به اراده خدا.
3_بیطاقتی و بیظرفیتی و عدم صبر در_سختیها، اذیتها و طعنههای دشمنان.
4_تنها خود را معیار دیدن. لذا پایان عمر و زندگی خود را ملاک میداند، نه سیر تاریخ را.
1_تسلیم اراده و حکمت الهی بودن
همراه با آرزوی ظهور و داشتن آمادگی. امام جواد (ع) فرمودند:
"در دوره غیبت، شتابزدگان در امر ظهور هلاک میشوند و اهل تسلیم نجات مییابند"[۲۹].
ایمان به غیب و ایمان به حکمت الهی، سبب صبر و تسلیم به جای تعجیل خواهد شد
در روایت دیگر آمده است:
"خوشا به حال صابران در دوره غیبت او، و استواران در محبت او! همانان که خدای تبارک و تعالی در کتابش چنین توصیفشان فرموده است:
این قرآن، هدایت است برای پرهیزگاران، همان کسانی که به غیب ایمان دارند"[۳۰
در روایت دیگر آمده است: "هنگامی که خدای تبارک و تعالی را حکیم بدانیم، همه افعال خدا را مطابق حکمت و مصلحت خواهیم دانست، گرچه سبب آنها برای ما روشن نباشد"[۳۱]. در روایت دیگر آمده که امام سجاد (ع) فرمودند:
برای قائم ما دو گونه غیبت است... اما زمان غیبت دوم به درازا میکشد تا جایی که بیشتر کسانی که به او ایمان داشتند، از اعتقاد خود بر میگردند. فقط کسانی در اعتقاد خود ثابت قدم میمانند که یقینی محکم و استوار و شناختی صحیح داشته و تسلیم ما اهل بیت باشند و سخنان ما بر آنها گران نباشد"[۳۲].
2_علم و بصیرت در دین: در دو مقوله عواقب تعجیل و
آثار صبر، روایات بسیاری آمده است. به مناسبت، به برخی از آنها اشاره میشود:
1_عاقبت عجله، پشیمانی است: "پیش از رسیدن این امر، شتاب مکنید که پشیمان میشوید"[۳۳].
2_فضیلت صبر و شتابزده نبودن:
3_جهاد در کنار رسول خدا (ص): "آنها که در زمان غیبت او بر آزار و طعنه که در تکذیب حضور دشمنان صبر کنند، مانند کسانی هستند رسول خدا (ص) و شمشیر زدهاند"[۳۴].
4_در زمره اهل بیت (ع) و در علیین بودن: "کسی که منتظر امر ما باشد و در این راه، بر آزار و ترس و وحشت صبر کند، روز رستاخیز در جرگه ما خواهد بود"[۳۵]. امام حسن عسکری (ع) فرمودند: "ای احمد بن اسحاق، این امر و سر و غیبی است از جانب خداوند. آنچه به تو ارزانی داشتیم فراگیر و از نااهل پوشیدهدار و سپاسگزار باش، تا فردای قیامت در مقامات علیین با ما باشی"[۳۶].
5_ تبیین و روشنگری اندیشمندان نسبت به عواقب تعجیل و آثار صبر و تسلیم و رضا و تذکر به این نکته که مهم، انجام وظیفه است و حرکت در این مسیر و معرفت به امام و راه و مرام او با چنین حالتی، ظهور مقدم شود یا به تأخیر افتد، هیچ ضرر نکرده و در رکاب و در زمره اهل بیت (ع) قرار داریم.امام باقر (ع) در تفسیر آیه شریفه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا...[۳۷] فرمودند: "
ای مؤمنان، در بجا آوردن امور واجب خود، صبر و تحمل داشته باشید و در برابر دشمنانتان، پایداری ورزید و یکدیگر را به شکیبایی سفارش کنید و با امام منتظر خود، پیوند و رابطه ناگسستنی داشته باشید"[۳۸].
همچنین فرمودهاند: "هر کس با شناخت امامش بمیرد، پیش افتادن این امر با به عقب افتادن آن به او ضرری نرساند. کسی که با معرفت امامش بمیرد مانند کسی است که با حضرت قائم (ع) در خیمهاش باشد"[۳۹].
نکته: تعجیل، یکی از آفتها و آسیبهایی است که فرا روی منتظر قرار دارد، اما برخی در نقطه مقابل دچار آسیب شدهاند و آن دور شمردن وقت ظهور است که پیامد آن، بیتفاوتی و قساوت قلب میباشد. در روایتی فرمودهاند:
پیش از رسیدن این امر شتاب نکنید که پشیمان میشوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت میگیرد"[۴۰]. در روایات دیگر، تکلیف مشخص شده است: "اهل عجله هلاکند. اهل نجات، کسانیاند که تسلیم اراده خدایند، و امر ظهور را نزدیک میشمارند[۴۱]. (و آن که امر ظهور را نزدیک داند، خویشتن را آماده میسازد)[۴۲]»[۴۳].
Haj Mahmood Karimi - Zeynabe Man (320).mp3
5.59M
زینب من مدافع حرم باش مراقب چادر دخترم باش!
نیفتد از سر چادر و معجر الله اکبر الله اکبر…
حسین سرباز ره دین بود عاقبت حق طلبی این بود…
از سر نی گفت سبط پیمبر الله اکبر الله اکبر…
شاه گفتا کربلا امروز میدان من است عید قربان من است!
مادرم زهرا در این گودال مهمان من است عید قربان من است!