⚪️ صفویهستیزی از کسروی تا دکتر شریعتی!
👈 ما آخر نفهمیدیم که تشیّع علوی با تشیّع صفوی چه فرقی دارد و چگونه از هم قابل تفکیک است؟
🎙 انتقاد دکتر ولایتی از دکتر شریعتی در بزرگداشت استاد ابوالحسنی (منذر)
🔹 دکتر ولایتی در اسفندماه سال ۹۰ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
تاریخنگاری معاصر ما بعد از پیدایش مشروطه، به سمت دین زدایی حرکت کرد و استاد ابوالحسنی (منذر)، خدمت بزرگی را در بازگرداندن دین به برداشتهای تاریخی انجام داد و یک تاریخنگاری ایرانی – اسلامی را به نمایش گذاشت. آثار ایشان درباره صفویه و دفاع از حکیم ابوالقاسم فردوسی و شیخ فضل الله نوری و... در همین راستا بود.
🔹[از جمله] یکی از پیامدهای تاریخنگاری [سکولار] بعد از مشروطه، صفویه ستیزی است. ستیز با صفویه در تاریخنگاری [ سکولار ] معاصر بدین جهت است که صفویه پایه گذار یک حکومت مبتنی بر محبت و پیروی اهل بیت (علیهالسلام ) بود . در واقع ستیز با صفویه، به طور غیر مستقیم، ستیز با علمایی [مثل حضرت علامه مجلسی، محقق کرکی، شیخ بهایی و ...] بود که حکومت صفوی را روی تقویت تشیع در ایران حمایت میکردند. اکثریت صاحبان علم معاصر دوره صفویه کسانی بودند که مؤیّد این سلسله بودند ؛ منهای مظالمی که وجود داشت مثل بقیه [شاهان و سلسلهها].
🔹اصلاً بنای آنها [ تاریخنگاران سکولار ] این بود با صفویه بستیزند و شما صفویهستیزی را از آنجایی که کسروی [در آثارش] مینویسد تا دیگران [میبینید] ؛ حتی کسانی که خود را خواهان دفاع از تشیّع میدانستند، میگفتند: «ما داریم از تشیّعی دفاع میکنیم که غیر صفوی است، ها ! یعنی تشیّع علوی»! [نگاه کنید به کتاب تشیع صفوی و علوی دکتر شریعتی]
🔹که حالا ما نفهمیدیم که فرق تشیّع علوی با تشیّع دوره صفوی دقیقاً چیست؟ چون بخش مهمی از بزرگان شیعه از بعد از صفویه هستند ؛ حالا چجوری میتوان اینها را از هم جدا کرد که بخشی از آنها علوی هستند و بخشی از آنها صفوی هستند ؛ ما که نفهمیدیم ! و بعد هم مگر غیر از این بود که در مشروطه، پرچم عدالتخواهی را همین علما برداشتند [ولی متاسفانه] بست نشینی سفارت انگلیس آمد و جایگزین مهاجرت علما به حرم حضرت معصومه (س) شد. تکاپوی ملا علی کنی و میرزای شیرازی و علمای بزرگ ما هم در دوران معاصر [از بعد از صفویه] صورت گرفت.
🔰 دکتر ولایتی در جای دیگر اعلام داشت:
🔹ایران بدون صفویه از اعتبار فعلی برخوردار نمی شد و بازسازی هویت ایران مدیون صفویه است. تمام حکومت های ایران پس از صفویه سرسفره صفویه نشستند و ایران یکپارچه امروز مدیون صفویه است. صفویه فرهنگ اهل بیت را در کشور احیا کرد زیرا که تمسک به اهل بیت (ع) همان تمسک به اسلام است، صفویه تشیع را در ایران احیا کرد و با تشیع باعث اتحاد کشور شد. تشکیل سلسله صفویه شرایط را برای آزادی ،آموزش و پژوهش فراهم آورد و ایران را به مکانی برای علما و محققان شیعه تبدیل کرد.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔹کاش فال شب یلدای همه این بشود:
🔹یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور
💥 اللهم عجل لولیّک الفرج
✍ طراح: سید احسان آراسته | صهر استاد منذر (ره)
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🏴 بمناسبت تقارن یلدا و فاطمیّه🔻
💥 دلتنگی انار در یلدای غربت علی (ع)
🔹یلدا غروب بام تو را دید و گریه کرد
🔹تنهاییِ «سلام» تو را دید و گریه کرد
🔹یلدا حدیث شام غریبانه علی است
🔹ماهی که نورِ نام تو را دید و گریه کرد
🔹خون شد دل انار و در آیینه تا سحر
🔹دلتنگی مدام تو را دید و گریه کرد
🔹آن سینهای که مخزنالاسرار فاطمه است
🔹داغ علی الدّوام تو را دید و گریه کرد
🔹آن خانه ای که آیه ی لاتدخُلوا شنید
🔹در آتش، احترام تو را دید و گریه کرد
🔹یلدا شبی که خوابِ به مسجد کشاندنت
🔹بغضِ در ازدحام تو را دید و گریه کرد
🔹پروانهای که پر زد و پشت دری که سوخت
🔹رکن تو و مقام تو را دید و گریه کرد
🔹یلدا شبی که غربت خورشید ادامه داشت
🔹وقتی سکوت شام تو را دید و گریه کرد
📚 شعر از فاطمه سادات موسوی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺عکس زیرخاکی از عبدالباسط
👈 تجلیل از قاری مشهور، عبدالباسط در کشور سوریه توسط رئیس جمهور «شُکری القُوَّتلی»، که ظاهرا در سفر 1956 و بعد از اجرای شاهکارهای تلاوت سوره یوسف و قمرالرحمن بوده ...
💥شُکری القُوَّتلی از هواداران رهایی سوریه از سلطه حاکمیت فرانسه بود.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔰 آیت الله مهدوی کنی: دیگر از دکتر شریعتی ناامید شدم!
✔️ حجتالاسلام دکتر محمدسعید مهدوی کنی🔻
👈 پدرم حتی دیگر حاضر نبود با دکتر شریعتی دیدار کند!
1⃣ پدرم آیت الله مهدوی کنی... در زمینه مسائل اعتقادی، ابدا اهل مماشات نبودند وخیلی صریح، نظرات خود را بیان میکردند و به هیچ وجه، سازش تاکتیکی را نمیپذیرفتند. اتفاقا یکی از مصادیقی که میتوانم درباره صراحت حاجآقا ذکر کنم، همین موضوع دکتر شریعتی است. در دورهای که شهید مطهری با دکتر شریعتی درگیری پیدا کردند، کار به جایی رسید که ایشان حتی دیگر حاضر نبودند با دکتر شریعتی دیدار کنند! برخی از آقایان علما سعی کردند تا کمی همگرایی ایجاد کنند و یا دست کم، به دکتر شریعتی تذکر بدهند. من همراه حاجآقا، به چند جلسهای که ایشان با دکتر شریعتی داشتند، رفته بودم. محتوای جلسه را به دلیل سن کم متوجه نمیشدم، ولی میدیدم دکتر شریعتی پشت سر هم سیگار میکشید! از جلسه که بیرون میآمدیم، میپرسیدم: این آقا که بود که اینقدر سیگار میکشید؟ و حاجآقا میفرمودند: دکتر شریعتی است! من ایشان را از آن جلسات شناختم!
🔹بحثهای آیتالله مهدوی کنی با دکتر شریعتی، نتیجهای هم داشت؟
2⃣ ظاهرا خیر! حاجآقا میگفتند: من بارها در آن جلسات نکاتی را به ایشان تذکر دادم، اما فایده نداشت و بالاخره ناامید شدم! بعد سعی کردند از طریق بعضی از دانشگاهیها، این تذکرات را به گوش دکتر شریعتی برسانند که ظاهرا این هم مؤثر نبود! بسیاری دیگر هم از گفتوگوهای خود با دکتر شریعتی، نتیجه نگرفته بودند.
🔹اشکال عمده آیتالله مهدوی کنی به دیدگاههای دکتر شریعتی چه بود؟
3⃣ یادم هست حاجآقا میگفتند: دکتر شریعتی خودش هم خوب میدانست که حرفهایش اساس و بنیه قوی علمی ندارند و عجله میکند. خودش هم قبول میکرد، اما مشکل این بود که باز به همان شیوه ادامه میداد و کمتر تجدید نظر میکرد!... اتفاقا میگفتند: اینکه دکتر شریعتی انقلابیگری را از موضع دینداری در بین جوانان ــ که بهشدت داشتند جذب حرکتهای مارکسیستی میشدند ــ رواج میداد، امر پسندیده و قابل تأملی بود، اما در نگاهش، اشکالات فراوانی داشت که روی آنها نقد داشتیم.
4⃣ در هر حال زمانی که شهید مطهری از دکتر شریعتی فاصله گرفتند، حاجآقا هم همین کار را کردند. همین رویکرد را هم در مورد منافقین داشتند و زمانی که شهید مطهری آنها را تحریم کردند، حاجآقا هم از آنها فاصله گرفتند. ضمن اینکه خودشان هم در بسیاری از موارد با شهید مطهری هم نظر بودند و مواضع مشترکی میگرفتند.
🔹 متن کامل مصاحبه 🔹
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔰 استاد حاج شیخ محمدعلی جاودان
👈 مطالعه کتاب تشیع علوی و صفوی دکتر شریعتی مرا زیر و رو کرد!
👈 وقتی اولین بار حملات بی رحمانه شریعتی به روحانیت تشیع را دیدم، خیلی دلگیر و خشمگین گشتم.
▪️در این دوران یک مشکل بزرگتری پیش آمد، و آن مطرح شدن دکتر شریعتی در جامعه شیعی ایران بود... در این نوشته ها هم سبک و هم مطالب گاهی خیلی نو و جالب بود... جاذبه زیاد بود، و جوان مغلوب جاذبه ها؛ اما در عین حال این جا و آن جای این نوشته ها - که ممکن بود هر جوانی را مسحور کند - مشکلاتی بنظر می رسید.
▪️اولین بار از یکی از دوستان پدرم که از علمای عراق بود، اعتراضات علمای حوزه های عراق را نسبت به پاره ای از مقالات کتاب «محمد خاتم پیامبران» شنیدم. که متاسفانه در نظر من چندان وقعی نیافت. بعدها در جلسات استاد علامه (عسکری) صحبت هائی در میان می آمد، و نظرات ایشان مورد بررسی و نقد قرار می گرفت که باز آن ها هم مرا قانع نمی ساخت. فکر می کردم مشکل آن قدر که این آقایان می گویند مهم نیست. فکر می کنم این عکس العمل من بخاطر این بود که کتاب های زیادی از دکتر شریعتی نخوانده بودم.
▪️تابستان بود، و به زیارت مشهد امام رئوف-علیه الصلوة والسلام- رفته بودم. در آن جا اولین بار کتاب تشیع علوی را مطالعه کردم. نوشته های این کتاب مرا زیر و رو کرد. حملات بی رحمانه ی شریعتی به روحانیت تشیع را اولین بار در این کتاب دیدم. خیلی دلگیر و خشمگین شدم (آیا این کار در راستای سیاست بعد از پانزدة خرداد دولت پهلوی نبود؟). این هجوم قابل تحمل و اغماض نبود. همیشه این سوال وجود دارد که آیا این حملات بی امان و همیشگی می توانست توجیهی داشته باشد!؟ شما اگر کتاب انتظار و جزوه ی حسن و محبوبه را خوانده باشید، کاملا به من حق می دهید.
🔰 منبع 🔰
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دکتر شریعتی: من از وقتی امیدوار شدم اسلام به جایی میرسد که دین از انحصار روحانیت [مراجع و علمای برجسته و رسمی دین] خارج شود!
🔰نکته و توضیح
🔹به هر حال تفسیرهای سوسیالیستی و ماتریالیستی که شریعتی از دین ارایه میداد، یک مانع بزرگ بر سر راهش بود و آن هم پاسداران مذهب شیعه، مراجع و علما بودند که نقادانه با براشتهای التقاطی دکتر شریعتی برخورد میکردند. به نظر میرسد دکتر شریعتی احساس میکرد تا برداشتهای اگزیستانسیالیستی و سوسیالیستی را وارد دین نکند و به اسم دین این تحلیلها را ارائه ندهد، اسلام مترقی و کارآمد شکل نمیگیرد و بر همین اساس به روحانیت حمله میکرد و به آنها اتهام تحجر میزد؛ ولی علما به جد نسبت به ورود التقاط به دین حساس بودند و به اصالت و خالص ماندن اندیشههای اسلامی از تفاسیر لیبرالیستی و کمونیستی تاکید داشتند.
🔹آنها معتقد بودند دین و آموزههای اهل البیت (ع) هیچ نیازی به این گونه برداشتهای التقاطی ندارد بلکه پس از چندی که بطلان سوسیالیسم و امثال آن رو شد و حکومتهای مروج آن فروپاشید، آن وقت اصل دین التقاطی و سوسیالیست شده هم زیر سوال میرفت و این بر ضد ترویج دین است.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔘 نظریه "تشیّع علوی و صفویِ" دکتر شریعتی، دوگانه کاذب و انحرافی است.
💥دکتر موسی نجفی (رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)🔻
👈 برداشت انتقادی دکتر شریعتی از سیره علامه مجلسی (ره) فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی است
▪️تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰
▪️برداشت انتقادی مرحوم دکتر علی شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی بوده است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد؛ چرا که شریعتی "هویت انقلابی" را اصیل تر از "انقلاب هویتی" دانسته ، لذا با طرح انحرافی و دوگانه سازی کاذب تشیع علوی با تشیع صفوی نتوانست جایگاه تاریخی والای آن مرد بزرگ را درست درک و تبیین نماید ۰
▪️امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در جریان بسط فرهنگی و معارفی تمدن اسلامی شیعی ذیل نظریه انقلاب هویتی و اصالت هویتی شیعه برای ایران ، علامه مجلسی از ریشه و مفاخر این جریان عظیم فکری محسوب می گردد.
🔰 منبع: کانال دکتر موسی نجفی 🔰
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯