eitaa logo
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
8.1هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
749 ویدیو
586 فایل
● اسرار تاریخ ایران و تشیع ❖ با طرح اندیشه‌های: 1️⃣ استاد #علی_ابوالحسنی_منذر (تاریخنگار فقید) 2️⃣ استاد #محمدصادق_ابوالحسنی (تاریخ‌پژوه و نویسنده) 👈 ارتباط با ادمین یا دعوت از استاد: @as_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
PMH_Volume 4_Issue 14_Pages 95-114.pdf
2.74M
● مقاله پژوهشی: PDF 📚 رازگشایی از اسرار "ما رایت الا جمیلا" ✍ با تشکر از نویسنده اثر، خانم دکتر علوی علی‌آبادی که مقاله زیبای خود درباره حضرت زینب (س) را برای کانال اسرار تاریخ ارسال کردند. من الله التوفیق و علیه التکلان. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺عکس قدیمی از مقام و مسجد حضرت زینب(س) در مصر 👈 برخی بر این باورند که مدفن حضرت زینب بنت امیرالمومنین (ع) در همین مکان است. بر این نظریه نقدهایی متوجه گردیده است. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔰 پرسمان تاریخی 🔰 💥 پرسش‌های شما و پاسخ‌های ○ پرسش: 1⃣ مزار و مدفن مطهر حضرت زینب (علیها سلام) دقیقا کجاست؟! 2⃣ آن حضرت (س) پس از بازگشت به مدینه، طی چه حوادثی از آن خارج شد و در کجا اقامت گزید؟ 3⃣ مزار کنونی حضرت زینب (س) در دمشق از نظر تاریخی از چه جایگاهی برخوردار است؟ 🔻 امروز در کانال اسرار تاریخ🔻
💥پاسخ به یک سوال تاریخی ✔️ مزار حضرت زینب (س) کجاست؟ ▪️در یک جمع‌بندی کلان درباره مدفن حضرت زینب (س)، به چهار نظریه بر می‌خوریم که در اینجا به طور مختصر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم: (به ترتیب از نظریه ضعیف‌تر تا قوی‌تر) 1⃣ عراق: احتمال وجود قبر مطهر ایشان در شهر سنجار - که در شمال باختری عراق و در مسیر شام است - ضعیف‌ترین احتمال بوده و مردود می‌باشد. شاید تنها کتابی که این نظر را به طور مستقل نقل کرده، کتاب المراه العظیمه... اثر حسن صفار است که از اهتمام دولتهای آل بویه و حمدانیان به بازسازی آن مکان در سنجار خبر می‌دهد؛ لکن همو بر پیشانی این قول، مهر تضعیف می‌زند. 2⃣ مدینه: احتمال دوم، وجود مدفن بی بی، در شهر مدینه است؛ ولی ادله‌ای که برای آن ذکر شده (همچون استصحاب اصولی) برای اثبات چنین موضوع تاریخی، دلیلی روشن و قانع کننده‌‌ای نبوده و در تعارض با ادله قوی‌تری قرار دارد. (الاصل اصیل حیث لا دلیل). افزون بر این، در تاریخ هیچ مکانی در مدینه چه در قبرستان بقیع یا جای دیگر برای مرقد حضرت، بیان نشده و کاملا مجهول می‌باشد. نظریه مدینه، دیدگاه مرحوم بیرجندی صاحب کبریت الاحمر و استاد سید محسن امین است که در بین پژوهشگران معاصر، دکتر غروی نائینی نیز ضمن مقاله‌ای در فصلنامه سفینه در پی طرح و بازسازی آن برآمده است. 3⃣ مصر: مقام السیدة زینب در قاهره مصر، از مکان‌هایی است که به‌ عنوان مدفن حضرت زینب (س) مطرح شده است. از اسناد تاریخی بر می‌آید که، این مقبره، در قرن چهارم مورد توجه قرار داشته است. مهمترین قائل این نظریه، عبیدلی نسابه می‌باشد و در کتاب "اخبار الزینبیات" خویش، رواياتی را آورده كه هر يك گوياى سفر هجرت‌گونه حضرت زينب (س) به مصر و رحلت و دفن آن بانوى بزرگوار در محله «قناطر السباع» شهر قاهره می‌باشد. در بین مورخین اهل سنت، این نظر به ابن طولون و ابن عساکر نسبت داده شده که جای تامل دارد. دکتر عائشه بنت الشاطی، هم در کتاب شیرزن کربلا (ص۱۱۴؛ با ترجمه دکتر شهیدی) طبق همین دیدگاه کتابش را به پایان می‌برد. ایشان معتقد است که به دستور مستقیم یزید، حضرت را از مدینه اخراج کردند. اما در بین علمای شیعه نیز، افرادی چون شیخ جعفر نقدی در کتاب زینب الکبری (س) بر این انگاره پای می‌فشارند. این نظریه، از چالش‌های گوناگونی رنج می‌برد که یکی از آنها ضعف سندی و محتوایی روایات موجود در اخبار زینبیات است. بدین جهت، قائلین به نظریه شام، اشکالات مهمی بر آنها وارد ساختند که هنوز پاسخی در خور نیافته است. وانگهی، آنچه بر دشواری کار افزوده، برخی ادله‌‌ای است که نشان می‌دهد، مقبره قاهره، متعلق به زينب بنت يحيى المتوج (از نوادگان حضرت علی ع) است؛ نه زینب دخت امیرالمومنین (س)! 4⃣ شام (نظریه مختار): بر اساس نظریه معروف، مزار واقعی حضرت زینب، همین مرقد موجود در شام در هفت کیلومتری دمشق (در روستای «راویه» و منطقه «غوطه») است. در بین طرفداران این دیدگاه، از شمس‌الدین محمد ذهبی، ابن بطوطه مغربی، ابوبکر موصلی، و نیز اعتقاد و سیره عملی: میرزای شیرازی و میرزای آشتیانی، و دیدگاه علمی محدث نوری، محدث قمی، ملاهاشم خراسانی و سید عبدالحسین شرف الدین ره نام برده‌اند. خدا رحمت کند مرحوم والد ما استاد ابوالحسنی منذر (ره) و نیز صدیق دانشور ایشان مرحوم حاج شیخ احمد رحمانی همدانی (صاحب کتاب فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی ص) نیز در مجموع بدین دیدگاه، باور داشتند. از نگاه ما، نظریه شام، در مقایسه با بقیه احتمالات و مدارک، نظریه‌ای جدی‌تر و قابل قبول‌تر می‌نماید. در عین حال این پرونده تاریخی هرگز مختومه نیست و ما نیز داعیه جزم اندیشی نداریم و باطن حقیقی مسائل را موکول به علم الهی می‌دانیم. الله عالم بخفیات الامور. ▪️به عنوان معرفی منابع جدید، می‌توانیم نگاه خود را با دو تحقیق تقویت کنیم: 1⃣ مبسوط‌ترین تحقیق درباره شناسایی مرقد حضرت زینب (س)، کتاب "مرقد العقیله..." به قلم شیخ محمدحسنین سابقی است. او برای این کتاب زحمت زیادی کشیده و اشکالاتی که بر نظریه شام وارد کرده‌اند را پاسخ گفته است. از نوآوری‌های آقای سابقی، این است که بین دو دسته ادله تاریخی (اینکه حرم فعلی در شام از آن حضرت ام کلثوم و یا حضرت زینب "س" است) جمع کرده است. بر اساس این تحقیق، مرقد فعلی در شام اقوی است. البته نقدهایی نیز بر این کتاب وارد کرده‌اند. 2⃣ مصاحبه مرحوم استاد پیشوایی که نظریه شام را قوی‌ترین احتمال معرفی می‌کند. 🔰 در ادامه هر دو منبع را به عنوان موید، پیش دید اهل نظر قرار می‌دهیم 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
⭕️ بررسی محل دفن حضرت زینب علیها السلام در گفت وگو با مرحوم استاد مهدی پیشوایی 👈 احتمال اینکه مرقد حضرت زینب (س) در شام باشد، به نظر استوارتر است. 🔀 متن کامل 🔀 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
1439-7-[12-7-2015_1.27.54_PM]-naha.bar93.8.1.pdf
4.77M
🔘 دانلود: مبسوط‌ترین تحقیق برای کشف مرقد اصلی حضرت زینب (س)🔻 📚 آرامگاه عقیله؛ ترجمه کتاب مرقد العقیله (س) فی میزان الدراسه و التحقیق.. ✍ به قلم استاد شیخ محمد حسنین سابقی 🔹 بر اساس این تحقیق، در بین احتمالات، قوی ترین نظر، وجود مرقد آن حضرت در شام است. خواننده در خلال مطالب با اطلاعات خوبی در زمینه حوادث و فرجام زندگانی ام المصائب (س) روبرو می‌شود. (س) 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
💥 چرا حضرت زینب (س) دوباره از مدینه به شام بازگشت؟ 🔺طبق نظر محدث نوری (ره) و گزارش مرحوم حاج شیخ عباس قمی: آن حضرت به علت پیدایش قحطی در شهر مدینه، همراه با عبدالله بن جعفر به سرزمین شام، رهسپار شدند. 📚 هدیه الزائرین،اثر محدث قمی، ص ۴۵۶ - ۴۵۷، چاپ موسسه جهانی سبطین ع، قم ۱۳۸۳. 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺کتیبه‌ای بحث برانگیز که ادعا می‌شود داخل قبر مطهر حضرت زینب (س) بود! 💥علامه سید محمدکاظم قزوینی (ره) عکس این کتیبه را در کتاب خویش "زینب الکبری من المهد الی اللحد - ج۱ / ص۶۰۴" آورده و می‌گوید: این کتیبه ۴۰ سال قبل [از نگارش کتابم] در حال بازسازی حرم، در قبر مطهر بی بی پیدا شد. (هذا قبر زینب الصغری المکناه بام کلثوم...) ایشان معتقد است که احتمال وجود مرقد بی بی در مصر از دیگر احتمالات کم اشکال‌تر است. پس از ارتحال مرحوم قزوینی تاکنون نقدهای زیادی بر احتمال مصر و روایات موجود در اخبار الزینبیات نگاشته شده است. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
👈 بمناسبت سالگرد ارتحال آخوند خراسانی ● سیری در روابط حضرات آیات: آخوند خراسانی (ره) و حاج شیخ فضل الله نوری (ره) 🔰 بخشی از گفت‌وگوهای خبرگزاری مهر با استاد 🔻در کانال اسرار تاریخ🔻
🔘 بررسی اشتراکات و اختلافات آیات: آخوند خراسانی و حاج شیخ فضل الله نوری (رحمه‌الله‌علیهما) 1⃣ 👈 اولین آشنایی شیخ شهید و آخوند خراسانی کجا رخ داد؟ سیر تحصیلات آنها چگونه بود؟ ▪️خبرگزاری مهر: جناب ابوالحسنی، روزهایی که بر ما می‌گذرد، مصادف است با سالگرد ارتحال مرجع مشروطه خواه، مرحوم آیت الله آخوند خراسانی. اگر موافق باشید، به بحث روابط و مناسبات مرحوم آخوند با آیت الله شیخ فضل الله نوری بپردازیم و اشتراکات و اختلافات آنها را روشن کنیم.  در این زمینه باید ببینیم نخستین ملاقات آنها در چه شرایطی صورت گرفته و چه همکاری‌هایی بین آنها برقرار بوده است. به نظر شما اولین آشنایی آخوند خراسانی با شیخ فضل الله نوری به چه زمانی باز می‌گردد؟ ▫️: گویا اولین آشنایی مرحوم آخوند خراسانی و مرحوم حاج شیخ فضل‌الله نوری، در جوار حرم امیرالمؤمنین (ع) در نجف اشرف صورت می‌گیرد؛ زیرا این بزرگواران، هر دو از شاگردان برجسته میرزای شیرازی هستند. البته در لیست اساتید مشترک آنها، از حضرات آیات «سید مهدی قزوینی» و «شیخ راضی نجفی» نیز، نام می‌برند. ▪️خبرگزاری مهر: به لحاظ سن و سال، کدام یک بزرگ‌تر هستند و کدام یک زودتر به نجف می‌آیند؟ سیر تحصیلات آنها را هم برایمان بفرمایید. ▫️مرحوم شیخ، متولد سال ۱۲۵۹ ق است، ولی تاریخ ولادت آخوند، سنۀ ۱۲۵۵ ق است؛ یعنی آخوند، ۳ سال، یا به نقلی ۴ سال، از شیخ بزرگتر بود. زمانی که آخوند، در سال ۱۲۷۹ ق، وارد شهر نجف شد، شیخ فضل الله در سنین ۲۰ - ۲۱ سالگی، در حوزۀ تهران مستقر بود و در همان عنفوان جوانی به نوشتن رساله فقهی «درر التنظیم» اشتغال داشت. در اینکه مرحوم شیخ، چه زمانی خود را به نجف اشرف رسانیده است، اختلافاتی وجود دارد ولی به نظر ما مرحوم شیخ در نهایت، حدود ۶- ۷ سال بعد از آخوند، وارد نجف شد. بنابراین آنها با یک فاصلۀ چندساله، همدرس و همدوره محسوب می‌شوند و هر دو، در درس میرزای شیرازی رضوان الله علیه با یکدیگر آشنا شده و ارتباط صمیمی پیدا می‌کنند. آنها به عبارتی دست‌پروردۀ میرزای شیرازی هستند که عصاره‌ای از روحیات اخلاقی وی را نیز به ارث می‌برند. چیزی که هست، آخوند به جهت سن بیشتر و حضور زودتری که در نجف داشت، توفیق بهره‌گیری از درس شیخ انصاری ره را پیدا کرد؛ بنابراین صاحب کفایه و صاحب عروه و شیخ شهید هر سه از شاگردان میرزای شیرازی و شیخ راضی نجفی هستند ولی فقط مرحوم آخوند درس شیخ اعظم را درک کرد. صاحب عروه در سال ۱۲۸۱ق، در راه رسیدن به نجف بود که در کرند کرمانشاه خبر ارتحال شیخ اعظم را شنید و شیخ شهید نیز چند سال از ارتحال شیخ انصاری گذشته بود که به شهر نجف وارد شد. ▫️یکسال پس از هجرت میرزا به سامرا، در سال ۱۲۹۲، شیخ به ایشان ملحق گردید و ۱۲ سال در آن شهر رحل اقامت افکنده، به خوشه چینی از محضر میرزا پرداخت و تقریرات درس او را به رشته تحریر کشید و بعدها در تهران به چاپ رسانید. او پس از حدود ۲۰ سال تحصیل در عتبات عالیات، با کوله‌باری از علم و تقوی، در محرم سال ۱۳۰۳ قمری به تهران بازگشت. ایشان با این کار به وظیفه شرعی و تکلیف الهی عمل کرد و به ماندن و قبول مرجعیت عامه (منظور با مرجعیت مشروط به حضور در عتبات است) پشت پا زد چون از اجازه اجتهاد ملا حبیب الله رشتی و تجلیل بلند میرزای شیرازی از ایشان پیداست که جایگاه رسیدن به این موقعیت را داشت. شیخ در جریان تحریم تنباکو، مهمترین رابط علمای ایران با میرزای شیرازی بود. و میرزا هم زیاد سفارش او را به اهل تهران می‌کرد. آخوند نیز، در عین حفظ صمیمیت بسیارش با میرزا، در نجف ماند و مستقلاً به پرورش طلاب و فضلا پرداخت تا اینکه در سال ۱۳۱۲ ق، با رحلت میرزای شیرازی و میرزا حبیب الله رشتی، به عنوان یکی از مراجع تقلید، در کنار فقیهانی چون ملا محمد شربیانی، شیخ محمدحسن مامقانی، میرزا حسین تهرانی و سید محمدکاظم یزدی، به زعامت رسید. 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
💥مصاحبه‌ای پس از گذشت ۲۱سال 👈درباره ارتباط سیاسی آخوند خراسانی (ره) با آیت الله شیخ فضل الله نوری (ره) 🔰 بخشی از مصاحبه استاد ابوالحسنی منذر (ره) با نواده آخوند، حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالرضا کفایی خراسانی / سال ۷۹ در کانال اسرار تاریخ 👇 🌐 @monzer_ir