🛑 آیت الله موسوی تهرانی و خبرنگار BBC
💥 جناب استاد، با من مصاحبه میکنید⁉️
✍ #محمدصادق_ابوالحسنی🔻
1⃣ قریب به ۲۵ سال آشنایی و گاه روابط نزدیک با آیت الله موسوی تهرانی (ره)، سبب شده تا این روزها آلبوم خاطرات آن بزرگمرد، مثل پرده سینما جلوی چشمانم مجسم گردد و شاهد مرور آنها از مقابل دیدگان باشم.
راستش را بخواهید، این بنده راقم سطور، از همان نوجوانی، رسم ادب و احترام به این بزرگوار را از مرحوم پدر آموختهام و شیرین ترین و شیواترین سبک تدریس را در درس پربار ایشان به نظاره نشستهام؛ همچنانکه با روضههای خالصانه و رشک برانگیز بیت ایشان نیز بیگانه نیستم.
2⃣ فراموش نمیکنم روزی به اتفاق پدرم مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) به منزل آیت الله موسوی تهرانی واقع در خیابان بیگدلی (انتهای کوچه شیرین) رفتیم. آیت الله موسوی با استاد مُنذِر انس و الفتی داشت و آن روزها - حداقل ۱۸ سال پیش - خیلی سرحال بود؛ به گونهای که وقتی میخواست خاطرهای تعریف کند، با یک شور و حرارتی سخن میگفت و تُنِ صدایِ گرم ایشان به ضمیمه حالات دست و چهره، شنونده را تحت تأثير قرار میداد. یادم هست در آن ایام میفرمود: من در کرسی درسم یک تریبون در اختیار دارم و هر وقت احساس تکلیف کنم، انتقادات خودم را درباره چالشهای فرهنگی و مذهبی طرح میکنم و اهل تعارف با کسی نیستم. منتها از قدیم خبر انتقادهای من در حوزه و مجامع دیگر میپیچید و مورد توجه قرار میگرفت.
3⃣ تا اینکه روزی به خانه بازگشتم. پس از چندی دیدم یک آقایی کنار در ایستاده و با من کار دارد. وقتی آمدم از من پرسید شما استاد موسوی تهرانی هستید؟ گفتم بله، بفرمایید. گفت من از طرف بی بی سی آمدم و میخواهم با شما مصاحبه کنم. آیا قبول دارید که جمهوری اسلامی، حوزه را دانشگاهی کرده است؟ استاد موسوی اشاره میکرد که من فهمیدم این فرد برای سوء استفاده آمده و غرض دارد، بویژه اینکه از من میپرسید، قبول دارید که این مسائل زیر سر رهبری است؟ ضمناً استاد بارها میفرمودند به نظر من لامذهب ترین افراد همین عوامل رسانههای اجنبی هستند که اصلاً دلشان برای دین و حوزه نسوخته، بلکه میخواهند خط بدهند و افراد را به جان هم بیندازند. خلاصه به آن شخص گفتم من با شما مصاحبه نمیکنم لذا مجبور شد دست خالی بازگردد و به هدفش نرسید. استاد بدین وسیله میفرمود: من ضد انحرافم و اگر بر انحرافات روز اعتراض میکنم، اگر احساس کنم که برخی بخواهند سوء استفاده کنند، مجال نخواهم داد.
4⃣ حال اجازه دهید، در پایان یک نتیجه گیری از این خاطره داشته باشم. خداوند متعال را شاهد میگیرم که اگر خیلی از افراد در قالب موضعگیری سیاسی، دادِ خودشان را میزنند، ولی استاد موسوی تهرانی، هیچوقت داد خودش را نزد و انتقادهای او از سنخ سیاست زدگی و ماجراجویی نبود؛ بلکه ادای وظیفه و تکلیف بود. لذا هرگز در پی جمع کردن طرفدار یا شهرت طلبی نرفت و اصلاً از این نمد برای خودش کلاهی ندوخت. از این رو همیشه خدا را در نظر میگرفت و منافع ملی و دینی جامعه را فدای هوای نفس دیگران نمیکرد و به دشمنان ایران اسلامی باج نمیداد. روحش شاد و نامش بلندآوازه باد.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
⚫️ #اعلامیه
🔹 مراسم هفتمین روز درگذشت استاد غیور و عالیرتبه حوزه، آیت الله حاج سید رسول موسوی تهرانی (ره)
🔹 پنجشنبه ساعت 10.30 مدرسه آیت الله العظمی تبریزی رضوان الله علیه
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 گریههای استاد موسوی تهرانی کنار ضریح حضرت معصومه (س)
👈 در عید غدیر ۱۴۰۱ | چه حال خوش و رشک برانگیزی است و گویا زبانحال استاد عزیز چنین است🔻
▪️گره زدم به ضریحت امید آخریام را
▪️گذاشتم سر راهت دل کبوتریام را
▪️غبارهای ضریح تو را به چشم کشیدم
▪️مگر قبول کنی اشکهای نوکریام را
(با تشکر از حاج آقای نجفینژاد)
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مراسمی شگفت از سینهزنی هندیها در آب مواج رودخانه
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺 دیدم هندوها روی آتش میروند ولی نمیسوزند!!
🔰 ادامه ماجراهای عجیب از سوگواره حسینی در هندوستان
┈┅ ❁❁ ┅┈
💥 سفر به هند 1⃣
👈 خاطرات عجیب از سوگواری هندوها
✔️ به روایت استاد #علی_ابوالحسنی_منذر🔻
○ عزاداران هندی در آتش و پایی که نمیسوخت!
▪️شب پنجم محرم 1409، در شهر لکهنو، شخصاً شاهد انجام مراسم عزاداری «آگ پَرماتم» (یعنی عزاداری داخل شدن در آتش) بودم. مراسم مزبور از این قرار است:
▪️قبلاً گودالی تقریبا به عمق 20 سانتی متر، عرض 1 متر و طول 3 متر کنده و از عصر روز چهارم محرم در آن هیزم خوش سوخت (هیزم جنگلی) می ریزند و آتش می زنند تا خوب بسوزد و مشتعل شود. پس از نماز مغرب و عشا، عده ای غسل کرده وبه سینه زنی می پردازند و با فریاد «یا حسین، یا حسین» ، با گامهایی آرام و آهسته، پای برهنه داخل گودال آتش می شوند، و این در حالی است که هیزمهای مشتعل در گودال، همگی کاملاً سرخ شده و به صورت گُل آتش در آمده است و افزون بر آن، چندتن نیز اطراف گودال نشسته و آتش را باد می زنند تا به هنگام ورود عزادران در آن، خاکستری روی گُلهای آتش ننشسته باشد!
▪️در میان عزادارانی که - به عنوان عزای سالار شهیدان و همدردی با اهل بیت داغدار وی(علیهما السلام) - داخل گودال آتش می شوند، افراد گوناگون با سنین مختلف، از کودکان 7- 8 ساله گرفته تا پیر مردان 60-70 ساله به چشم می خورند. جالب آن است که عزادران مزبور با پای کاملاً برهنه و بدون کفش و جوراب، وارد آتش می شوند و طول تقریباً سه متر را آرام آرام بر روی گُلهای بسیار داغ آتش می پیمایند ولی آتش هیچگونه صدمهای به پایشان نمی زند!
📚 منبع: کتاب مهاتما گاندی؛ همدلی با اسلام، همراهی با مسلمین اثر استاد ابوالحسنی منذر (ره)، ص 522.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 یک کلیپ جنجالی
1⃣ آنچه مشاهده میکنید کلیپی است که به تازگی در فضای ایتا منتشر شده است؛ تحت عنوان: حضور هیئت اعزامی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم در "خانقاه شهر آگرای هندوستان"
2⃣ جالب اینجاست که، حجت الاسلام شیخ حبیب عباسی، منتقد معروف وهابیت، در این کلیپ به مدیحت خوانی حضرت امیر (ع) میپردازد. البته این مسئله ابتدا سوال برانگیز مینمود، تا اینکه بر حسب اتفاق ایشان را در یکی از مراکز علمی دیدیم و ماجرا را جویا شدیم. ایشان نیز برای روشن شدن موضوع، متنی را نگاشته و برای انتشار در اختیار ما نهادند. لله دره و علی الله اجره.
3⃣ کانال اسرار تاریخ از سایر نظرات، پیشنهادات و انتقادات استقبال میکند. اکنون این شما و این هم متن حاج آقای عباسی
🔰 http://eitaa.com/monzer_ir 🔰
⭕️ از دانشگاه باقرالعلوم (ع) تا خانقاهی در هند❗️
💥 صوفیانی دیدم که سُنّی ۱۲ امامی بودند!
✍استاد حبیب عباسی🔻
1⃣ در روزهای اخیر، شاهد یکی از پرخاطرهترین سفرهای برون مرزی خود به پهناورترین کشور جهان اسلام، یعنی "شبه قاره هندوستان" بودم. بدین ترتیب، سفر علمی - پژوهشی اینجانب و گروه نقد وهابیت دانشگاه باقرالعلوم (ع) به این کشورِ هزار فرقه، نظر برخی نخبگان ایران و هند را جلب کرد و حتی فیلمی از آن در فضای مجازی، انعکاس یافت و مورد توجه کاربران قرار گرفت. این فیلم، مربوط به بازدید گروه پژوهشی ما از خانقاه صوفیان چَشتیه اکبرآبادی در شهر آگرای هندوستان بود و نشان میداد که حقیر در محفل آنان، مشغول مدیحت خوانی سرور آزادگان حضرت امیرالمومنین (ع) هستم. همین مسئله برای برخی جای شگفتی داشت که یک تیم علمی و آکادمیک چگونه مورد احترام اهالی خانقاه قرار گرفته و به چه انگیزهای به ترویج فضائل امیرالمومنین (ع) در چنین جای عجیبی مبادرت ورزیده است؟! بویژه اینکه صوفیه از فرقههای انحرافی در روزگار ماست.
2⃣ نگارنده ضمن تشکر از همه کسانی که نسبت به انحرافات صوفیه دغدغه دارند، خاطرنشان میسازد که پیوسته در دفاع از مبانی عقیدتی تشیّع اثنیعشری اهتمام داشته و افشاگریهای فراوانی بر ضد قطبهای ریاکار و لا ابالی نموده است. اما ماجرای آن بازدید، ما را با امری متفاوت روبرو کرد که نقل آن برای شما هم جالب خواهد بود.
3⃣ داستان به روز چهارم اردیبهشتماه 1402 و ششمین روز سفر ما به هند باز میگردد. به منظور بازدید، آشنایی و جلسه با صوفیان چشتیه اکبرآبادی، راهی خانقاهی در محله نسبتا قدیمی از شهر و در میانه بازار شدیم. ضمناً خودمان را از قبل آماده کرده بودیم که با یک مشت صوفیان شریعت گریز از اهل سنت و لابُد دارای همان آداب غیر قابل تحمل، روبرو شویم ولی شرایط طور دیگری رقم خورد. وقتی وارد شدیم با استقبال گرم اعضای آن مواجه شدیم و دقایقی نشستیم تا مسئول و بزرگ خانقاه بیاید.
4⃣ جلسه گفتمان اعتقادی در مکان خانقاه، با حضور بزرگ خانقاه رسمیت یافته و آغاز کلام، تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با صدای زیبای فردی از آنان بود.
آنچه به عنوان پیش زمینهی ذهنی از خانقاه صوفیان در آداب و رسوم وجود داشت با اجرای مراسم قوّالی و مدح و ثنای اهلبیت تغییر یافت. برنامه قوالی که آغاز شد پنج نفر افراد اجرا کننده این مراسم شامل یک نفر نوازنده نوعی ارگ بادی و یک نوازنده دیگر و سه نفر همخوان که شروع به خواندن مدح کردند. با دقت در محتوای سرودهای خوانده شده، مشخص شد که همگی در مدح امیرالمومنین و اهل بیت علیهم السلام و به زبان فارسی بود.
5⃣ در خلال مراسم فضای مناسب گفت و گو در مورد اعتقادات فرقه و انتساب آنها به چشتیه صورت گرفت. که با آنچه پیرامون صوفیه مطرح است، متفاوت بود. خلاصه مباحثی که از گفت و گو با اعضای خانقاه به دست آمد شامل موارد زیر میباشد:
1. افراد منتسب به خانقاه چشتیه به ولایت دوازده امام علیهمالسلام اعتقاد دارند.
2. ایشان قائل به غیبت حضرت ولیعصر عجلالله می باشند.
3. این گروه بنیامیه به ویژه معاویه و یزید را دشمن دانسته و مورد لعن قرار می دهند.
4. ایشان خلفای اهل سنت را حاکمان دورهای از اسلام دانسته و اعتقاد به جایگاه ویژه ای برای آنها ندارند.
5. از فرستادن فرزندان خود به حوزه های علمیه اهل سنت جلوگیری می کنند چرا که این امر را موجب انحراف عقیدتی آنها میدانند.
6. اهل شریعت بوده و عمل به شریعت را لازمهی کمال میدانند.
7. صوفیان این خانقاه شب های محرم را به عزاداری سیدالشهدا پرداخته و با دشمنان اهل بیت علیهم السلام و پیروان افراطی معاویه مبارزه میکنند.
8. ایشان پیرو فقه حنفی بوده و این امر وجه تسمیه آنها به اهلسنت میباشد.
9. این گروه متفاوت از صوفیان شیعه و حتی صوفیان اهل سنت در ایران هستند که منحرف از ولایت اهل بیت علیهم السلام و شریعت گریز می باشند.
10. این جریان تمایل بسیاری به همراهی با شیعه و کسب معارف اهل بیت علیهم السلام دارد تا جایی که برخی از آنها ایام محرم میزبان مبلغین شیعه جهت سخنرانی و بیان معارف اهل بیت علیهم السلام شده اند.
در حقیقت این جریان که دارای تعداد زیادی خانقاه در هندوستان می باشد اهل سنت دوازده امامی هستند که قرابت آنها با شیعه بسیار بیشتر از قرابت با اهل سنت میباشد.
6⃣ با این همه تاکید دارم که چشتیان یکسره از انحراف خالی نیستند. باید به صورت علمی، به نقد فرقه چشتیه پرداخت و اشتراک و افتراق این گروه را نسبت به سایر صوفیان دریابیم و ببینیم آیا مایههای خطرناک سایر فرقههای صوفیه بدان گروه سرایت کرده یا خیر و اگر سرایت کرده چه اندازه است؟ اگر در مواردی سرایت بود که بیتعارف نقد کرد و اگر احیاناً تفاوتهایی داشتند، همگرایی میلیونها چشتی را با شیعه تقویت کرد.
🔰 لینک کانال استاد حبیب عباسی 🔰