⭕️ قاتل شیخ فضل الله نوری: پاپِ مسلمانها را دار زدم❗️
👈 میخواست جنازه شیخ فضل الله را آتش بکشد!
💥#محمدصادق_ابوالحسنی🔻
1⃣ یپرم خان، از عناصر سفاک و تندرو در طیف مشروطهخواهان سکولار است که پس از فتح تهران به ریاست نظمیه رسید. او مجتهد اول تهران یعنی آیت الله شیخ فضل الله نوری (ره) را در روز ۱۳ رجب و میلاد امیرالمومنین (ع) در پایتخت شیعه به دار کشید و بعد با افتخار میگفت:
🔹 من پاپ مسلمانها را به دار کشیدم.
2⃣ مدیر نظام نوابی (محافظ شیخ فضل الله نوری حاضر در لحظه اعدام وی در پایِ دار) می گوید: یپرم، قصد داشت فردای روز اعدام، جشن مفصلی در توپخانه تهران و جلوی نظمیه بگیرد و طیّ آن، جنازه شیخ رضوان الله علیه را به آتش بکشد. پیگیریهای مکرر خاندان شیخ و همراهی عضد الملک، نایب السلطنه معروف، نقشه یپرم را ناکام گذاشت و با فشار جنازه را شبانه از دست او و نظمیه تهران خلاص کرده و پنهانی دفن کردند.
📚 ر.ک: جنبش ادبی - شاهین، مصاحبه دکتر تندر کیا با مدیر نظام نوابی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺تمجید از جنایتکار
👈 شهید یپرم ارمنی!! ؛ قاتل شیخ فضل الله نوری و سرکوبکننده ستارخان!
رویداد ۲۴: یپرم خان ارمنی به شهادت رسید... وی در هنگام مرگ ۴۸ سال سن داشت و اغلب سالیان عمر خود را در راه مبارزه برای عدالت و آزادی صرف کرده بود.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺خلع سلاح ستارخان؛ لکه سیاهی در زندگی یپرمخان ارمنی!
👈 اسماعیل رائین، نویسنده مرموز و طبق اسناد تاریخی، مُخبِر ساواک بوده است. وی با وجود همه تمجیدها و توجیههایی که نسبت به یپرم خان دارد، واکنش عجیبی به برخورد یپرم با ستارخان دارد. او با اینکه سراسر زندگی یپرم (حتی اعدام شیخ شهید و کمک به روسهای متجاوز در ماجرای اولتیماتوم) را پرافتخار توصیف کرده! اما نمیتواند از کنار این لکه سیاه (خلع سلاح و مجروح کردن ستارخان) به راحتی عبور کرده و آن را تطهیر کند.
📚 ر.ک: یپرم خان و پارک اتابک، اسماعیل رائین، نشریه نگین، شماره ۸۴، سال ۱۳۵۱ش.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺 طرح جدید دیوارنگاره میدان انقلاب در پاسداشت مقام آیت الله شیخ فضل الله نوری (ره)
👈 جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان انقلاب تهران همزمان با ایام شهادت شیخ فضل الله نوری و انقلاب مشروطه با شعار "آزادیخواه مخالف انحراف" اکران شد.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🛑 یپرم ارمنی و نفوذ بهائیان به نظمیه:
👈 اکثر اعضای نظمیه بهائی شدند و حقوق نظمیه نیز از جیب مشربفروشان تامین میشد!
💥#محمدصادق_ابوالحسنی🔻
1⃣ نظمیه ایران؛ جولانگاه بهائیان!
▫️ دکتر الکساندر آقایان یکی از نزدیکترین یاران و همکاران یپرم است که از سوی وی به ریاست اداره مالیه شهربانی منصوب شده بود. اسماعیل رائین، از یادداشتهای خصوصی او نقل میکند که: «ما در انتخاب اعضا [نظمیه] کوشش داشتیم که حتی المقدور اشخاص جوان و بدون سابقه خدمات دولتی را پیدا کنیم که معتقد به انقلاب بوده و درستکار باشند. ولی یفرم کسی را نمیشناخت و اعضا را معاونش احمدعلی خان افشار معرفی میکرد و او بهائی بود. به طوری که اکثریت اعضای شهربانی از بهائیها انتخاب شدند…».
📚 (منبع: یپرم خان سردار، اسماعیل رائین، ص ۲۵۷ و ۲۷۷ و نیز حاشیه تصویر دکتر آقایان در اواخر همان کتاب).
2⃣ افسران پلیس پای سفره مشروبات الکلی!
▪️طبق اعتراف طرفداران یپرم: "یفرم خان که میل داشت نظم و انضباط کاملی در تشکیلات نظمیه حکمفرما باشد، به فکر تامین حقوق و احتیاجات افراد پلیس افتاد و روزی که در هیئت دولت بود، به وزیر دارایی وقت پیشنهاد کرد که اجازه داده شود به مشروبات الکی باندرول بزنند و درآمد باندرول هرچه باشد به حقوق و مستمری افسران و افراد پلیس اختصاص یابد. چون این کار خرجی نداشت صدراعظم و وزیر مالیه بلافاصله با پیشنهاد یفرم موافقت کردند و باندرولی که امروز [زمان پهلوی] روی بطریهای مشروبات الکی به چشم میخورد از آن زمان معمول شد و بدین ترتیب یفرمخان در اولین ماههای ریاست نظمیه خود توانست که یکی از مشکلات بزرگ تشکیلات نظمیه را برطرف سازد" !
📚 (منبع: یپرم خان سردار، اسماعیل رائین، صص 266-267، به نقل از: تاریخ دو هزار و پانصد ساله پلیس ایران، د. امینی، صص32-36)
▪️درباره باندرول مشروبات الکلی، اشعار فکاهی زیادی در آن زمان ساخته شد و این یکی که خالی از لطف و کنایه هم نیست به مرحوم حاج صدرالسلطنه نسبت داده شده است:
به یفرم بگو ارتجاعی منم /قصیده، غزل، هم رباعی منم / عُرُق را اگر باندرول میزند / به پهلوی روس انتفاعی منم / الف همزه از رغم تو عین شد / مسلمان، ازلی، بهائی منم»
3⃣ پدرم مرحوم استاد علی ابوالحسنی میفرمود: "یپرم، موجب شد که پیشنهاد و تصویب مالیات بر مشروبات الکلی به مصرف این مایع عقل سوز در کشور اسلامی رسمیت بخشد اما باید گفت: نظمیه ای که اکثر اعضای آن بهائی بودند، بُعدی نداشت که حقوق ماهانه افراد آن نیز از جیب باده فروشان تامین گردد. به قول شاعر لطیف طبع ایرانی:
🔹گر آبِ چاهِ نصرانی نه پاک است
🔹جهودِ مُرده می شویی، چه باک است! "
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 افترای عجیب به شیخ فضل الله نوری (ره)
💥+ پاسخ آن: دفاع محکم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی از شیخ شهید (ره)
1⃣ چندی قبل یکی از طلاب پیش من آمد و گفت: در یکی از مراکز تخصصی قضا در حوزه درس میخوانم و آنجا فردی منحرف را به عنوان استاد تاریخ معاصر ایران دعوت کردهاند که به طور مکرّر به حضرات آقایان: شیخ فضل الله نوری، شیخ عبدالکریم حائری و فقهای بزرگ، اتهامات ناروا میزند. او حرفهای کسروی را تحویل ما میدهد و طلبهها نیز از این اتهامزنیها ناراحتند. از جمله به تازگی میگفت: حاج شیخ فضل الله فتوای قتل جد آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی (یعنی پدر مرحوم میرزا عبدالعلی تهرانی) را در مشروطه داد و متاسفانه همین، مستمسکی شد که هواداران محمدعلیشاه با اعمال خشونت، او را ترور کردند. این مسئله خانواده مرحوم تهرانی را غصبناک کرد
2⃣ در پاسخ به آن طلبه دغدغهمند گفتم: این اتهامات از نظر تاریخی نادرست است. اصلاً حاج میرزا عبدالعلی تهرانی از ارادتمندان شهید حاج شیخ فضلالله نوری بود و از آن شهید فراوان یاد میکرد. اما برای بیپایه بودن اتهام فوق، کافی است دفاع و حمایت خاندان ایشان از شیخ شهید را دریابید. به عنوان نمونه، فیلمی از سخنرانی مرحوم حاج آقا مرتضی تهرانی را به شما تقدیم میکنم. ببینید چگونه از سربدار مشروطه دفاع میکند. اتفاقا در این فیلم ماجرای اعدام شیخ شهید و ترور سید عبدالله بهبهانی را میگوید. ضمنا یک مصاحبه تاریخی نیز از استاد منذر با حاج آقا مرتضی تهرانی رضوان الله علیهما موجود است که بسیار شنیدنی است و هر وقت مجال بود منتشر خواهم کرد.
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺 نشسته در وسط: عالم بزرگوار، مرحوم حاج میرزا عبدالعلی تهرانی، پدر آیات حاج شیخ مرتضی تهرانی و شیخ مجتبی تهرانی (ره)
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
❌ یک اشتباه
👈 این عکس #محدث_نوری نیست!
1⃣ یکی از محققین عزیز از ما پرسیدند که آیا این عالمی که کنار شیخ فضل الله نوری ره نشسته، محدث نوری، "دایی شیخ و صاحب مستدرک الوسائل" (ره) است؟!
2⃣ پاسخ دادیم که خیر؛ علیرغم اینکه ویکی پدیا و ویکی فقه و رهنامه پژوهش و دانشنامه اسلامی و شفقنا و سایت الشیعه و... به طور فراگیر چنین منتشر کردند ولی طبق منابع معتبر، محدّث نوری اصلاً در آن زمان در ایران نبوده است تا با شیخ عکسی داشته باشد. خوشبختانه شرح حال خودنوشتی از محدث نوری بر جای مانده که ایشان در بخش خاتمۀ کتاب «مستدرک الوسائل» آورده و در آن تصریح میکند: آخرین سفر من به ایران، به سال 1297 قمری بود، تا اینکه در سال 1299 به حج مشرف شدم و سپس به سامراء بازگشتم و تا سال 1314 ق در آنجا ماندم. آن گاه به قصد اینکه تا آخر عمر در نجف اقامت کنم، ساکن این شهر شدم. (ر.ک: «حدیث مُحَدِّث...»، یحیی اصفهانی، رهنامه پژوهش، ش 21 و 22، پاییز و تابستان 1394، ص 114 - 115).
3⃣ ایشان در 1284 و 1297 ق به ایران بازگشته و بعد دوباره به عراق رفته. نظر به اینکه نهضت تحریم تنباکو، در سالهای 1308 – 1309 قمری در ایران رخ داد و محدث در سامرا بود و بعد نیز تا آخر عمر در عتبات بود و دیداری با شیخ نداشته که تصویر آن موجود باشد، پس ایشان در مقطع نهضت تنباکو تا دوران مشروطه ایران نبوده و این عکس ایشان نیست؛ مخصوصا به قرینه میزان سنّ شیخ فضل الله و آن فرد مورد بحث و حضور میرزا مهدی (پسری که پای دار شیخ کف میزد) در عکس فوق. این عکس مربوط به بعد از نهضت تحریم بوده و شاید چندی قبل از مشروطه باشد
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔺افزون بر این، روانشاد محدث نوری، ۷ سال قبل از شهادت شیخ فضل الله نوری (ره) چشم از جهان فروبست. در حالیکه از عکس و شمایل شیخ فضل الله (ره) بر میآید که تصویر شیخ مربوط به همین هفت - هشت سال آخر عمر شیخ باشد؛ یعنی بعد از ارتحال محدث نوری یا حداکثر اواخر عمر محدّث نوری که در نجف میزیست. باز از این جهت، انتساب عکس عالمی که کنار شیخ نشسته، به مرحوم محدث، قابل تشکیک است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 گلایه مقام معظم رهبری از غفلت برخی علمای بزرگ مشروطه و اعدام شیخ فضل الله نوری (ره)❗️
👈 علمایی که حساسیّت به خرج ندادند و مماشات کردند، بعد از شیخ شهید، خودشان مورد تعرّض قرار گرفتند.
💥 دیدار رهبری با اعضای مجلس خبرگان، ۱۳۸۸/۱۲/۰۶🔻
1⃣ در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا (غفلت از دشمنیها با اساس اسلام) را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند - که اینها ندیدند توطئه ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملی آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزه ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند.
2⃣ نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضل اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند. خود آنهائی هم که اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل اللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها [غربگرایان] قرار گرفتند و سیلی را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم....
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺 آیا متن اماننامهای که عبدالله بن جعفر برای امام حسین (ع) گرفت، به قلم اوست؟
1⃣ درباره اماننامهای که عبدالله بن جعفر از بنیامیه توسط عمر بن سعید بن عاص برای امام حسین (علیهالسلام) گرفت، ان قلتهای زیادی وجود دارد. البته تلاش آشتیجویانه عبدالله برای ایجاد صلح بین امام حسین (ع) با بنیامیه، آن هم در بحبوحه مواجهه جدی امام حسین (ع) با امویان و با وجود تاکید آن حضرت بر آشتیناپذیری، موجب شده تا رویه عبدالله بن جعفر، مورد انتقاد تحلیلگران و تاریخپژوهان قرار گیرد و واقعا جای انتقاد نیز هست.
2⃣ معالوصف، چند نکته قابل توجه است. نخست اینکه بایستی در این نگاه انتقادی با انصاف وارد شویم و نقاط مثبت و منفی زندگی عبدالله بن جعفر را با هم قضاوت کنیم و در این فرایند، معدل و کارنامه نهایی او را پیدا کنیم. ضمنا پختگی به خرج دهیم و در سرایت دادن دوقطبیهایی که برساخت امروز ماست، به وضعیت آن روز تاریخ اسلام دقت و احتیاط بیشتری کنیم. بویژه در مدل مقایسهکردنها اصول علمی و تاریخی را مد نظر بگیریم.
3⃣ فارغ از این بحث، به این سوال نیز پاسخ دهیم که آیا متن اماننامه به قلم خود عبدالله بن جعفر است یا خیر؟
برخی از تحقیقات تاریخی این انگاره را تقویت میکند که متن آن، نگارش بنیامیه است. بعضی مورخین مثل ابن اعثم تصریح میکنند که متن آن به قلم عمر بن سعید وحامل نامه فقط یحیی بن سعید میباشد. ضمنا ادبیات آن کاملاً با عقاید اموی سازگار و با مکتوبات عبدالله بن جعفر متضاد است
📚ر.ک: ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۶۷-۶۸
📚 ر.ک: عبدالله بن جعفر و قیام کربلا، فصلنامه تاریخ در آینه پژوهش، س۶، ش۱، بهار ۱۳۸۸، ص۱۵۹
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔺 آیا متن اماننامهای که عبدالله بن جعفر برای امام حسین (ع) گرفت، به قلم اوست؟ 1⃣ درباره اماننامه
🔺 به مناسبت هجمههای اخیر به شخصیت عبدالله بن جعفر، در راستای ایجاد برخی دوقطبیهای خاص.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حمله عنصر بهائی به پیادهروی اربعین
👈 امان از تحریف و بیسوادی
▪️توهین عرفان ثابتی بهایی به شیعیان، امام حسین (علیهالسلام) و ملت ایران در شبکه اسراییلی اینترنشنال🔻
1⃣ "کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا" همان فاشیست آلمان نازی است! (عوض کردن مفهوم شهادت طلبی و رشادت با تروریسم)
2⃣ این بهایی عبارت را هم غلط میخواند: لا یوم عاشورا و کُلُّ نرض کربلا!!
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🛑 ترور اسماعیل هنیه و مهترین هشدارهای امروز ✍ #محمدصادق_ابوالحسنی 🔹خبر همچون پتک در آینه بود: رهبر
💥 در تکمیل یادداشت قبلم در ترور اسماعیل هنیه 🔻
🟣 چرا انتخاب #یحیی_السنوار به جای اسماعیل هنیه هوشمندانه بود؟
✍ #محمدصادق_ابوالحسنی
💥 انتخاب حماس و انتقال چند پیام مهم به دنیا و اسرائیلیها:
1⃣ با همه شایعاتی که صهیونیستها بدان دامن میزنند، یحیی السنوار، هنوز زنده است
2⃣ حماس کوشید تا یک تهدید بزرگ را به فرصت تبدیل کند و به حرکت خود یک سیر ارتقایی و استعلایی بخشد. برای بسیاری عجیب بود که حماس رییس شاخه سیاسی خود را این بار از قلب شاخه نظامیاش انتخاب کرد؛ فردی که طراح اصلی طوفان الاقصی در قلب فلسطین بوده و در کفِ میدان مبارزه با اسرائیل سنگردار است. این پیام روشنی به اسراییل بود که ترور هنیه، نه تنها وقفه و هراس ایجاد نمیکند بلکه مبارزه فلسطین با صهیونیسم را در مرحله شدیدتری قرار خواهد داد.
3⃣ چون هنیه وجهه مقبول و پذیرفته شدهای نزد همه نیروهای فلسطینی داشت و حتی توانسته بود تعامل سازندهای با مبارزین شیعه همچون سپاه قدس، حزب الله لبنان و انصارالله یمن و عراق ایجاد کند، بایستی فردی انتخاب میشد که مثل خالد مشعل سوابق نامطلوب در موضعگیری در قبال ایران و شیعه نداشته باشد. یحیی السنوار، مخصوصاً محبوب جوانان و ریشسفیدان فلسطین است و انتخابش به همگرایی مذهبی نیز کمک میکند.
4⃣ چون سنوار، در حال اختفاء به مبارزات خود در فلسطین مشغول است، امکان حضور اجتماعی و بینالمللی ندارد. لذا بار اصلی روی دوش معاون او خواهد بود و معاون سنوار از او اعتبار و مشروعیت میگیرد. ضمنا رهبر سیاسی، عملاً مورد محافظت است و اگر احیاناً تروری در کار باشد، بیشتر معاون او در معرض دید و ترور قرار خواهد گرفت و از بار روانی ترور رهبر اصلی کاسته میشود.
🔺 پاسخ آیت الله بهجت (ره) به یک سوال:
👈 چرا حاج شیخ فضل الله نوری (ره) منتقد مشروطه شد؟
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺تکرار یک اتهام
👈 یک یادداشتِ مبتذل، در فضای مجازی علیه شیخ شهید در حال انتشار است که اولاً قدیمی است و ثانیاً به نام نویسندهای پخش شده که اصلاً انتسابش به او معلوم نیست.
💥 این شبهه و شایعه مبنی بر مخالفت آیت الله شیخ فضل الله نوری با تحصیل در مدارس جدید است. برخلاف این اتهامزنی، نظر شیخ درباره ساخت مدارس جدید مثبت بوده و حتی ایشان کمک مالی کرده است و مردم را ترغیب کرده که از نظر مالی به ساخت مدارس جدید کمک کنند زیرا برای روز قیامت آنها (یوم لا ینفع مال و لا بنون) سودمند خواهد بود؛ سند تاریخی آن را بینید🔻
🔺 یک سند تاریخی
👈 حمایت مالی و فقهی آیت الله شیخ فضل الله نوری (ره) از مدارس جدید
1⃣ چنانکه در متن سند فوق میبینید، آیت الله شيخ فضلالله نوری (ره) نسبت به مدارس جديد، تعبیر پرمعنای «خیر جاری بزرگ» را به کار برده و مردم را ترغیب میکند. سند مربوط به سال 1316ق و در اوايل تأسيس و ترويج مدارس جديد میباشد. ایشان مبلغ یکصد قران هم به این کار کمک کردند که در آن زمان مبلغ خوبی بوده است. این کمک به صندوق انجمن معارف صورت گرفته؛ انجمنی که مخصوص حمایت مدارس جدید بود. (این مدارس از نوع ایرانی اسلامی بود نه زیر نظر آمریکاییها، فرق ضاله و مختلط).
👈 در سمت چپ صفحه، نام و امضای شیخ فضل الله نوری (ره) پیداست و برای صندوق اعانه انجمن معارف نگارش یافته /
📚 مجله معارف؛ ۴شنبه، ۱۵ ذی الحجه ۱۳۱۶ ه.ق.
2⃣ نکته مهم
به عنوان یک اصل کلی: رويکرد محوري و غالب در ميان عالمان ديني نسبت به مدارس جديد، تأييد و حمايت از اصل مدارس جدیدی بود که با فرهنگ ملی و اسلامی ما تناسب داشت، و در عین حال این امر سبب نمیشد که نسبت به پارهای دیگر از مدارس جدید که دارای انحراف بودند، مخالفت نورزند. انحرافها از سه حيث ميتوانست بوجود آيد: «موسسين و معلمين»، «مواد و محتواي آموزشي»، «محيط و فضاي آموزشي».
3⃣ نتیجه: بر این اساس آیت الله شیخ فضل الله نوری نسبت به مدارس جدید ایرانی - اسلامی که دارای نوآوری بود حمایت میکرد ولی نسبت به مدارسی که زیر نظر فرق انحرافی مثل فمینیستها، بابیان، بهائیان و مسیونرهای تبشیری و آمریکایی بود، مخالفت میورزید.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آیت الله فاضل لنکرانی پاسخ میدهد
1⃣ آیا شیخ فضل الله نوری (ره) هوادار استبداد بود و سلطنت استبدادی را مشروع میدانست؟
2⃣ مبنای فقهی شیخ درباره ولایت فقیه و همچنین سلطنت جائر چیست؟ | کنگره شیخ شهید در قم، مرداد ۱۴۰۲
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯