🔺 نسخه خطی دیگر درباره بنت الحسین (س) در شام
1⃣ چندی قبل با پیگیری برخی پژوهشگران، نسخهای خطی از کتابخانه ملی فرانسه در پاریس پیدا شد که گفته میشود کتاب کنز الغرائب فی قصص العجائب است. ویژگی این نسخه، گزارش روضه دخت یتیمه در شام و تصریح به انتساب آن دختر به امام حسین (ع) قلمداد میشود (همانکه به نام "رقیه" علیهاسلام مشهورست) البته بحث از تطابق و عدم تطابق آن با کتاب مامونی باقیست
2⃣در کنزالغرائب آمده:
باسناد مشایخ مصنف رحمه الله آمده است که در ان حالت که اهل بیت را بسرای یزید دراوردند از فرزندان امیرالمومنین بچگکی چهارساله مانده بود دخترینه و پدر را عظیم دوست داشتی و همیشه به پرسیدی گفتند که بجایی رفته است و ناگاه درین شب او را در خواب دیده بود از غلبه اشتیاق چون بیدار شد و پدر را ندید شوقش زیادت شد و چون بدین سرای درآمدند او بی صبری می کرد و می گریست چون او را بپرسیدند گفت من امشب پدر را در خواب دیدم یا اماه مرا خبر ده که پدر من کجا رفت که مرا بیش طاقت مفارقت او نمانده است. چون اهل بیت این سخن را بشنیدند بیکبارگی نوحه و فریاد از نهاد ایشان برآمد و هر که با ایشان بود همه بگریستند . یزید در خواب غفلت بود بیدار شد از غلبه فریاد و نوحه ایشان بپرسید که حال چیست قصه را با او بگفتند بفرمود که سر امیرالمومنین حسین را بیارند تا به بیند چون بیاوردند ودر پیش او نهادند بپرسید که این چیست گفتند سر پدر تو چون این سخن بشنید بلرزید و تبش گرفت و فرمان یافت و این از مناکیر و قبایح یزید بود لعنه الله
📚کنز الغرائب في قصص العجائب، ش۹۹، مولف مجهول، برگ ۱۲۵ب و ۱۲۶الف
🔰 کانال اسرار تاریخ 🔰
کنز الغرائب - ویرایش شده_opt.pdf
29.48M
⚫️ نسخه PDF
📚 نسخه خطی کتابی که گفته میشود: "کنز الغرائب فی قصص العجائب" است. این نسخه در زمره نسخ خطی کتابخانه ملی فرانسه (ش۹۹) قرار داشت.
💥 ارسال از برادر گرامی: آقای امیر علیپور | ایشان جهت اطمینان، لینک بارگذاری کتاب در سامانه و تارنمای کتابخانه ملی فرانسه و همچنین جزئیات نسخه از قبیل شماره نسخه، تاریخ کتابت، نام و مشخصات فهرستنویس فرانسوی و... را نیز ارائه کردند. العهده علیهم و جزاهم الله خیرا. بحث از تطابق یا عدم تطابق فرازی از این نسخه با کتاب مامونی و اینکه آیا کتاب مامونی میتواند نسخههای دیگری داشته باشد یا خیر، موکول به فرصت دیگری است
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
20.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ یادگاری از #ابوعباس
👈 این فیلمی است که آقای محمدرضا نوری مشهور به ابوعباس سال ۱۳۹۹ از کنار حرم حضرت رقیه سلام الله علیها و بازار دمشق، برای بیت استاد منذر (ره) ارسال کرد؛ دقیقاً در شب پنجم صفر و ایام نکوداشت آن بانوی مظلومه
▪️ برای آزادی ابوعباس از چنگ آمریکاییهای جنایتکار دعا کنیم 🤲
♻️ https://eitaa.com/Ehsanstudio
15.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟣 تلاوت شورانگیز | آوای انتقام
👈 آیات ۱۹۱ - ۱۹۳ سوره بقره
💥وَ قاتِلُوهُم حَتّي لا تَكُونَ فِتنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ | اجرای ماهرانه سید سعید؛ سال۷۶، مسجداعظم قم
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺 گزارش تصویری | نشست تخصصی قیام صادق
💥 با سخنرانی:#محمدصادق_ابوالحسنی
و همچنین آیت الله محمدباقر تحریری و حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم
▪️به همت دستاندرکاران حوزه علمیه خاتم الاوصیاء (صلی الله علیه و آله و سلم): میدان امام حسین علیه السلام در تهران
🌐 دفتر امور اجتماعی - سیاسی و روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران
⚫️ هفتم یا بیست و هشتم صفر؟
💥 تاملاتی در تاریخ روز شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام و اقتضائات اجتماعی آن
✍ کانالنوشت | #محمدصادق_ابوالحسنی🔻
🛑 بحث داغ تاریخی در داروخانه!
👈 ۷ یا ۲۸ صفر؟
1⃣ امروز ظهر، رفته بودم داروخانه. دیدم بین ۳ نفر از اعضای آن (دو خانم و یک آقا) گفت و گوی داغی درگرفته است! حدس بزنید در چه زمینهای؟ درباره اینکه آیا شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام، از نظر تاریخی، روز هفتم صفر (امروز) است یا بیست و هشتم؟ خانمی که کنار قفسه داروها نشسته بود، میگفت: ما از قدیم شنیدیم که ۲۸ صفر روز شهادت امام حسن (ع) است و همین برای ما مقبول بود ولی اولین سال است که میشنوم ۷ صفر است. آقایی که بر صندلی تحویل دارو تکیه زده بود، پاسخ داد: چطور خبر نداری؟ مگر نمیدانی چه بزرگانی امروز مجلس عزا میگیرند؟ مثلاً مرحوم آیت الله ... از قدیم در روز ۷ صفر مجلس عزا میگرفته و هنوز رسم ایشان ادامه دارد. بعد مراسمهای دیگران را هم برمیشمرد. یکی از اعضای داروخانه افزود: امروز به گمانم اصلاً روز ولادت است و نقل ولادت صحیحتر باشد. خلاصه، یک لحظه احساس کردم به جای داروخانه، آمدم سرای تاریخ!
2⃣ هدفم از نقل این ماجرا این است که ما گاهی سرگرم پژوهشهای تاریخی میشویم و ناخواسته اختلافات تاریخی یکدیگر را به رخ عموم جامعه میکشیم و در اقوال هم تشکیک میکنیم که اقتضائات عرفی و ظرفیتهای اجتماعی جامعه مغفول میماند (الان بحث انحرافات نیست). برخورد پخته و مدبّرانه در قبال امور فرهنگی و مذهبی لازم است. برای یک پژوهشگر تاریخ وجود اقوال گوناگون بویژه در مناسبتهای مذهبی بسیار طبیعی و قابل درک است؛ بویژه با فقر منابع تاریخی و خفقانی که در تاریخ علیه شیعه بوده ولی برای توده مردم، گاه نقل دو قول حاوی مناسبتهای متقابل در یک روز یا سه قول متفاوت مبنی بر احتمال یک رخداد در ۲ یا ۳ روز سال، سنگین است؛ مخصوصاً وقتی یکی را هرگز نشنیده باشند. نگاه بعضی مردم به مناسبتها، تاریخی و پژوهشی نیست؛ اعتقادی است و ما نمیتوانیم بدون ظرفیتسازی جامعه و بسترسازی مناسب، به اسم روشنگری تاریخی، هر چیزی را مثلاً انکار کنیم و این انکار را علنی و رسانهای سازیم. باید فرق فضای بحث تخصصی - تاریخی و اقتضای مخاطبشناسی عمومی - اجتماعی را دریابیم
3⃣ روز هفتم صفر نیز گاه از همین مقوله است که امروزه بعضی از طرفدارانِ قائل به ۷ صفر یا ۲۸ صفر، اصرار میکنند که قول دیگر باطل است و این انکار را به رفتار اجتماعی هم سرایت میدهند. مثلاً برخی قائلین به قول ۲۸ صفر، به مجالس عزایی که در روز ۷ صفر برای امام مجتبی (ع) برگزار میشود، شدیداً اعتراض میکنند و آن را از اساس جعلی و دروغ اعلام میکنند و عزاداران آن را میکوبند. در نقطه مقابل برخی قائلین به قول ۷ صفر، اصلاً مدارک ۲۸ صفر را از اساس تشکیک میکنند؛ چنانکه گویی هیچ مستندی ندارد و بر اساس یک غفلت تاریخی رایج شده. حتی انتساب قول ۷ صفر به جناب قاسم رسی (ره) را خدشهناپذیر انگاشته و انتقادات وارده بر آن را برنمیتابند
4⃣ در این میان عزیزانی هستند که هر دو مناسبت را مغتتم شمرده و فرصت را برای بازخوانی مظلومیت و احیای معارف مجتبوی (ع) از دست نمیدهند؛ روزی را به نام شهادت و دیگری بزرگداشت یا قول ضعیف. ضمنا توجه دارند که علاوه بر عدم حساسیّت افراد کم ظرفیت، ظرفیّت عمومی جامعه را بالا ببرند. حقیر خودم از نظر تاریخی، به ادله ۲۸ صفر معتقدم ولی از نظر اجتماعی، علاوه بر اندوهیاد ۲۸ صفر، با طرح روز ۷ صفر برای روز بزرگداشت تخصصی حضرت موافقم. با نظرداشت بحث تاریخ و اقتضای جامعه: قول ۲۸ یا آخر صفر از نظر تاریخی، طبق حدیث جناده بن ابی امیه قوی است و قائلینی چون شیخ مفید، شیخ طوسی، مرحوم طبرسی و ابن شهرآشوب دارد اما از نظر اجتماعی، دیدگاه آیت الله شبیری زنجانی و فرهنگسازی برای بزرگداشت آن حضرت در ۷ صفر امری متین و منطقی است. اینک برای تقویت دیدگاه تاریخی، مقاله «بررسي و نقد گزارشهاي شهادت امام حسن مجتبي(ع)» اثر آقای مقدسی را به مخاطبین پیشنهاد کرده و در عین حال توجه عزیزان را به توصیه آیت الله شبیری درباره ۷ صفر جلب میکنم🔻
5⃣ "چون ایام ماه صفر ایام حزن و ماتم اهلبیت (ع) است، مناسب است كه جنبه عزا بر شادی (ولادت امام کاظم ع) مقدم شود و از سوی دیگر چون در تقویم ما روز 28 صفر روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) مقارن با رحلت پیامبر (ص) است و قهرا یاد امام مجتبی (ع) تحت الشعاع یاد پیامبر (ص) قرار میگیرد و مناسب است كه آن روز به عزای پیامبر (ص) اختصاص داده شود و روز دیگری به آن امام همام اختصاص بیابد، لذا تعیین ۷ صفر برای عزاداری برای امام حسن مجتبی (ع) انسب است، علاوه بر اینكه هدف از این نامگذاریها و مراسم، نشر دین است و تأثیر عواطف در نشر دین بیش از تأثیر استدلال و برهان است و روشن است كه عزاداری و گریه بیش از سرور و شادی در تحریك عواطف و تبلیغ پیام دین مؤثر است، علاوه بر آنكه در ایام عزای اهل بیت (ع) بیش از ایام موالید، معارف و براهین دینی بیان میشود" (۷صفر 1435ق)
🔰 کانال اسرار تاریخ 🔰
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🛑 بحث داغ تاریخی در داروخانه! 👈 ۷ یا ۲۸ صفر؟ 1⃣ امروز ظهر، رفته بودم داروخانه. دیدم بین ۳ نفر از اع
...
↕️ آیت الله شبیری زنجانی دامت معالیه، مثل بسیاری از فقهای دیگر خاطرنشان ساختند که تشکیل مجالس سوگواری برای آل الله علیهمالسلام در هفتم صفر با بیان فضائل و مناقب حضرت امام کاظم علیهالسلام، منافاتی ندارد. افزون بر این در پایگاه اینترنتی دفتر ایشان، مقالهای درج شده که در مجموع، قول آخر صفر را تقویت میکند.
HIQ_Volume 11_Issue شماره 3 و 4 - پاییز و زمستان 89 - مسلسل 43 و 44_Pages 93-120.pdf
462.9K
⚫️ نسخه PDF
📚 مقاله «بررسي و نقد گزارشهاي شهادت امام حسن مجتبي(ع)»
✍ اثر یدالله مقدسی | فصلنامه تاریخ اسلام
▪️ نقادانه بخوانید
#سیر_مطالعات_تاریخی
#سیر_مطالعاتی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 رسوایی شبکه معاند علیه اربعین
👈 کارشناس بیسواد: من خیلی اطلاعات دینی دارم
👈 وی در ادامه میگوید امام حسین [علیهالسلام] در کربلا ۷۲ سال داشت که در آن زمان سن خیلی زیادی بوده. ضمناً تا ۵ سال دیگر عزاداری از بین میرود!
🔻 پاسخ کانال اسرار تاریخ:
1⃣ اولا مشهور است که امام حسین ۵۶ سال داشتند. به تصریح: ۱. مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی، ج۱، ص۵۱ ؛ ۲. تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۶ ؛ ۳. طبرانی، المعجم الکبیر، ج۳، ص۱۱۴. (نهایتاً ۵۸ سال).
2⃣ سن امام حسین (ع) در آن زمان، سن بسیار بالایی بشمار نمیآمده است. مخصوصاً اینکه در تاریخ اسلام، افرادی با عمر طولانی گزارش شدهاند که دوران حیات آن حضرت را درک کردهاند؛ مثل سلمان فارسی، ابودنیا معمّر مغربی، ابوعبدالله زید بن تمیم کلابی و زنانی چون حبابه والبیّه
3⃣ عظمت مصیبت امام، به سنّ و سال ایشان نیست؛ به عمق جنایات کربلا، شهادت حجت الهی و آثار خانمانسوز آن در تاریخ است.
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
⚫️ به مناسبت ارتحال متعلّقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی🔻
👈 همسر آیت الله شبیری و ماجرای مکاشفه حضرت زهرا (س)!
▪️ کانال اسرار تاریخ، ضمن عرض تسلیت به حضور این مرجع فرزانه و بزرگوار و همچنین سایر بازماندگان در بیت معظّم شبیری زنجانی، نظر مخاطبین را به ماجرایی از زبان همایشان جلب میکند
💥 با تشکر از صدیق ارجمند، آقای جواد شعبانی، از تدوینکنندگان کتاب جرعهای از دریا 🔰