فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 تلاوت شورانگیز | آوای انتقام
👈 آیات ۱۹۱ - ۱۹۳ سوره بقره
💥وَ قاتِلُوهُم حَتّي لا تَكُونَ فِتنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ | اجرای ماهرانه سید سعید؛ سال۷۶، مسجداعظم قم
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺 گزارش تصویری | نشست تخصصی قیام صادق
💥 با سخنرانی:#محمدصادق_ابوالحسنی
و همچنین آیت الله محمدباقر تحریری و حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم
▪️به همت دستاندرکاران حوزه علمیه خاتم الاوصیاء (صلی الله علیه و آله و سلم): میدان امام حسین علیه السلام در تهران
🌐 دفتر امور اجتماعی - سیاسی و روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران
⚫️ هفتم یا بیست و هشتم صفر؟
💥 تاملاتی در تاریخ روز شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام و اقتضائات اجتماعی آن
✍ کانالنوشت | #محمدصادق_ابوالحسنی🔻
🛑 بحث داغ تاریخی در داروخانه!
👈 ۷ یا ۲۸ صفر؟
1⃣ امروز ظهر، رفته بودم داروخانه. دیدم بین ۳ نفر از اعضای آن (دو خانم و یک آقا) گفت و گوی داغی درگرفته است! حدس بزنید در چه زمینهای؟ درباره اینکه آیا شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام، از نظر تاریخی، روز هفتم صفر (امروز) است یا بیست و هشتم؟ خانمی که کنار قفسه داروها نشسته بود، میگفت: ما از قدیم شنیدیم که ۲۸ صفر روز شهادت امام حسن (ع) است و همین برای ما مقبول بود ولی اولین سال است که میشنوم ۷ صفر است. آقایی که بر صندلی تحویل دارو تکیه زده بود، پاسخ داد: چطور خبر نداری؟ مگر نمیدانی چه بزرگانی امروز مجلس عزا میگیرند؟ مثلاً مرحوم آیت الله ... از قدیم در روز ۷ صفر مجلس عزا میگرفته و هنوز رسم ایشان ادامه دارد. بعد مراسمهای دیگران را هم برمیشمرد. یکی از اعضای داروخانه افزود: امروز به گمانم اصلاً روز ولادت است و نقل ولادت صحیحتر باشد. خلاصه، یک لحظه احساس کردم به جای داروخانه، آمدم سرای تاریخ!
2⃣ هدفم از نقل این ماجرا این است که ما گاهی سرگرم پژوهشهای تاریخی میشویم و ناخواسته اختلافات تاریخی یکدیگر را به رخ عموم جامعه میکشیم و در اقوال هم تشکیک میکنیم که اقتضائات عرفی و ظرفیتهای اجتماعی جامعه مغفول میماند (الان بحث انحرافات نیست). برخورد پخته و مدبّرانه در قبال امور فرهنگی و مذهبی لازم است. برای یک پژوهشگر تاریخ وجود اقوال گوناگون بویژه در مناسبتهای مذهبی بسیار طبیعی و قابل درک است؛ بویژه با فقر منابع تاریخی و خفقانی که در تاریخ علیه شیعه بوده ولی برای توده مردم، گاه نقل دو قول حاوی مناسبتهای متقابل در یک روز یا سه قول متفاوت مبنی بر احتمال یک رخداد در ۲ یا ۳ روز سال، سنگین است؛ مخصوصاً وقتی یکی را هرگز نشنیده باشند. نگاه بعضی مردم به مناسبتها، تاریخی و پژوهشی نیست؛ اعتقادی است و ما نمیتوانیم بدون ظرفیتسازی جامعه و بسترسازی مناسب، به اسم روشنگری تاریخی، هر چیزی را مثلاً انکار کنیم و این انکار را علنی و رسانهای سازیم. باید فرق فضای بحث تخصصی - تاریخی و اقتضای مخاطبشناسی عمومی - اجتماعی را دریابیم
3⃣ روز هفتم صفر نیز گاه از همین مقوله است که امروزه بعضی از طرفدارانِ قائل به ۷ صفر یا ۲۸ صفر، اصرار میکنند که قول دیگر باطل است و این انکار را به رفتار اجتماعی هم سرایت میدهند. مثلاً برخی قائلین به قول ۲۸ صفر، به مجالس عزایی که در روز ۷ صفر برای امام مجتبی (ع) برگزار میشود، شدیداً اعتراض میکنند و آن را از اساس جعلی و دروغ اعلام میکنند و عزاداران آن را میکوبند. در نقطه مقابل برخی قائلین به قول ۷ صفر، اصلاً مدارک ۲۸ صفر را از اساس تشکیک میکنند؛ چنانکه گویی هیچ مستندی ندارد و بر اساس یک غفلت تاریخی رایج شده. حتی انتساب قول ۷ صفر به جناب قاسم رسی (ره) را خدشهناپذیر انگاشته و انتقادات وارده بر آن را برنمیتابند
4⃣ در این میان عزیزانی هستند که هر دو مناسبت را مغتتم شمرده و فرصت را برای بازخوانی مظلومیت و احیای معارف مجتبوی (ع) از دست نمیدهند؛ روزی را به نام شهادت و دیگری بزرگداشت یا قول ضعیف. ضمنا توجه دارند که علاوه بر عدم حساسیّت افراد کم ظرفیت، ظرفیّت عمومی جامعه را بالا ببرند. حقیر خودم از نظر تاریخی، به ادله ۲۸ صفر معتقدم ولی از نظر اجتماعی، علاوه بر اندوهیاد ۲۸ صفر، با طرح روز ۷ صفر برای روز بزرگداشت تخصصی حضرت موافقم. با نظرداشت بحث تاریخ و اقتضای جامعه: قول ۲۸ یا آخر صفر از نظر تاریخی، طبق حدیث جناده بن ابی امیه قوی است و قائلینی چون شیخ مفید، شیخ طوسی، مرحوم طبرسی و ابن شهرآشوب دارد اما از نظر اجتماعی، دیدگاه آیت الله شبیری زنجانی و فرهنگسازی برای بزرگداشت آن حضرت در ۷ صفر امری متین و منطقی است. اینک برای تقویت دیدگاه تاریخی، مقاله «بررسي و نقد گزارشهاي شهادت امام حسن مجتبي(ع)» اثر آقای مقدسی را به مخاطبین پیشنهاد کرده و در عین حال توجه عزیزان را به توصیه آیت الله شبیری درباره ۷ صفر جلب میکنم🔻
5⃣ "چون ایام ماه صفر ایام حزن و ماتم اهلبیت (ع) است، مناسب است كه جنبه عزا بر شادی (ولادت امام کاظم ع) مقدم شود و از سوی دیگر چون در تقویم ما روز 28 صفر روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) مقارن با رحلت پیامبر (ص) است و قهرا یاد امام مجتبی (ع) تحت الشعاع یاد پیامبر (ص) قرار میگیرد و مناسب است كه آن روز به عزای پیامبر (ص) اختصاص داده شود و روز دیگری به آن امام همام اختصاص بیابد، لذا تعیین ۷ صفر برای عزاداری برای امام حسن مجتبی (ع) انسب است، علاوه بر اینكه هدف از این نامگذاریها و مراسم، نشر دین است و تأثیر عواطف در نشر دین بیش از تأثیر استدلال و برهان است و روشن است كه عزاداری و گریه بیش از سرور و شادی در تحریك عواطف و تبلیغ پیام دین مؤثر است، علاوه بر آنكه در ایام عزای اهل بیت (ع) بیش از ایام موالید، معارف و براهین دینی بیان میشود" (۷صفر 1435ق)
🔰 کانال اسرار تاریخ 🔰
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🛑 بحث داغ تاریخی در داروخانه! 👈 ۷ یا ۲۸ صفر؟ 1⃣ امروز ظهر، رفته بودم داروخانه. دیدم بین ۳ نفر از اع
...
↕️ آیت الله شبیری زنجانی دامت معالیه، مثل بسیاری از فقهای دیگر خاطرنشان ساختند که تشکیل مجالس سوگواری برای آل الله علیهمالسلام در هفتم صفر با بیان فضائل و مناقب حضرت امام کاظم علیهالسلام، منافاتی ندارد. افزون بر این در پایگاه اینترنتی دفتر ایشان، مقالهای درج شده که در مجموع، قول آخر صفر را تقویت میکند.
HIQ_Volume 11_Issue شماره 3 و 4 - پاییز و زمستان 89 - مسلسل 43 و 44_Pages 93-120.pdf
462.9K
⚫️ نسخه PDF
📚 مقاله «بررسي و نقد گزارشهاي شهادت امام حسن مجتبي(ع)»
✍ اثر یدالله مقدسی | فصلنامه تاریخ اسلام
▪️ نقادانه بخوانید
#سیر_مطالعات_تاریخی
#سیر_مطالعاتی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 رسوایی شبکه معاند علیه اربعین
👈 کارشناس بیسواد: من خیلی اطلاعات دینی دارم
👈 وی در ادامه میگوید امام حسین [علیهالسلام] در کربلا ۷۲ سال داشت که در آن زمان سن خیلی زیادی بوده. ضمناً تا ۵ سال دیگر عزاداری از بین میرود!
🔻 پاسخ کانال اسرار تاریخ:
1⃣ اولا مشهور است که امام حسین ۵۶ سال داشتند. به تصریح: ۱. مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی، ج۱، ص۵۱ ؛ ۲. تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۶ ؛ ۳. طبرانی، المعجم الکبیر، ج۳، ص۱۱۴. (نهایتاً ۵۸ سال).
2⃣ سن امام حسین (ع) در آن زمان، سن بسیار بالایی بشمار نمیآمده است. مخصوصاً اینکه در تاریخ اسلام، افرادی با عمر طولانی گزارش شدهاند که دوران حیات آن حضرت را درک کردهاند؛ مثل سلمان فارسی، ابودنیا معمّر مغربی، ابوعبدالله زید بن تمیم کلابی و زنانی چون حبابه والبیّه
3⃣ عظمت مصیبت امام، به سنّ و سال ایشان نیست؛ به عمق جنایات کربلا، شهادت حجت الهی و آثار خانمانسوز آن در تاریخ است.
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
⚫️ به مناسبت ارتحال متعلّقه حضرت آیت الله شبیری زنجانی🔻
👈 همسر آیت الله شبیری و ماجرای مکاشفه حضرت زهرا (س)!
▪️ کانال اسرار تاریخ، ضمن عرض تسلیت به حضور این مرجع فرزانه و بزرگوار و همچنین سایر بازماندگان در بیت معظّم شبیری زنجانی، نظر مخاطبین را به ماجرایی از زبان همایشان جلب میکند
💥 با تشکر از صدیق ارجمند، آقای جواد شعبانی، از تدوینکنندگان کتاب جرعهای از دریا 🔰
⚫️ همسر آیت الله شبیری زنجانی و مشاهده حضرت زهرا (س) در مجلس روضه!
💥 آیت الله حاج آقا موسی شبیری زنجانی🔻
1⃣ دو مرتبه يا بيشتر از خانواده شنيدم: روز تاسوعا كه منزل حاج آقا مصطفى برقعى روضه بود، نوعاً زنها دور منبر را احاطه مىكردند. من هم جلوی منبر بودم. حاج آقا محمد كوثرى دستمالچى ـ كه از دنيا رفته است ـ منبرى بود. ناگهان ديدم كه مجلس خلوت شد و هيچكس نيست و فقط چند زن دور منبر هستند و گفتند كه يكى از آنها حضرت زهرا عليهاالسلام است. قدرى گذشت، آن حالت بر طرف شد. اين قضيه حدود بيست سال پيش اتفاق افتاد. [مکاشفه]
2⃣ [آیت الله شبیری (دامت معالیه) در ادامه افزودند:] مجلس روضه در منزل آقاى برقعى خيلى سابقه دارد. من اگر مقدورم باشد، در روضه آنجا شركت مىكنم و تبرك مىجويم، حتى امسال با وجود پا درد در مجلس روضه آنجا شركت كردم . بركت آن منزل دو علت داشت: يكى اينكه 130 سال يا بيشتر در آنجا روضهخوانى شده است؛ يعنى قبل از زمان آسيد عبدالله برقعى، در آن مكان روضه خوانى مىشد . آسيد عبدالله تقريباً صد سال است كه وفات كرده است. حدود سى سال در زمان خودش روضهخوانى شده است . احتمالاً قبل از او در زمان پدرش نيز در آنجا روضهخوانى برقرار بود.
در آن موقع معمولاً اخلاص بيشتر بود. امروزه نوعاً چشم و همچشمى است و افراد به هم نگاه مىكنند و جنبه مسابقه پيدا كرده است، ولى آن موقع چون غربت دين بود، لذا داعىِ قوىِ ايمانى مىخواست كه اين شعائر را ترويج كنند. اين انگيزهها سبب بركت يافتن اين مجلس روضه بود.
3⃣ علت ديگر اين است كه در طول اين مدت حتماً افرادى كه مورد عنايت خداى متعال بودند، در آنجا وارد مىشدند و در مجلس روضه آن خانه شركت مىكردند. روضهخوانى و توسّل به معصومين عليهمالسلام از عبادات مهم و موجب جلب عنايات الهى است . هم اولياى خدا در آن خانه رفت و آمد مىكردند و هم روضهخوانى و عبادت خدا در آن مكان انجام مىشد. اينها سبب مزيد بركت آن منزل شده است. (زمستان 1388 ش)
📚 ارسال از صدیق ارجمند، آقای جواد شعبانی، از تدوینکنندگان کتاب جرعهای از دریا - از قضایای مندرج در همان کتاب
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺آیت الله شبیری زنجانی (دامت معالیه) در کتابخانه شخصی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شبیهسازی «ترور اسماعیل هنیه» با هوش مصنوعی
👈 بررسی سه سناریو:
1⃣ جاسازی بمب در محل اسکان
2⃣ پرتاب موشک اسپایک از نزدیک
3⃣ جنگندههای شناساگریز (35 - F)
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 حلالم کن...
#عزیز_الله
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔰 درباره نامه بحثبرانگیز آیت الله آذری قمی (ره) به رهبر انقلاب 💥 صرفاً جهت گزارش | اظهارات مداح فق
💥 ماجرای نامه آیت الله آذری قمی (ره) به روایت آیت الله حاج آقا شبیری زنجانی
🔻🔻
💥آیت الله شبیری زنجانی🔻
1⃣ آیت الله آذری قمی در اواخر عمر پشیمان شد
2⃣ موضعگیریهای ضد و نقیض آقای آذری از احساسی بودن ایشان نشات میگرفت و منشا این تندرویها تدلیس و مسائل دنیوی نبود.
📚 کتاب جرعهای از دریا؛ بخش طریقیات، بحث "تغییر موضع" و "عذرخواهی"
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رضاخان؛ از مشروب تا تریاک!
👈 بخشی از سخنان دکتر عباس میلانی، مدیر برنامهٔ مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد، از فعالان اپوزیسیون و نویسنده کتاب "معمّای هویدا"🔻
💥 رضاشاه در همۀ عمر تریاک میکشید ولی در تبعید مصرف تریاکش بالا رفت. ضمناً به جهت افسردگی، مصرف الکلش خیلی زیاد شد!
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🛑 اگر شیعهای پس چرا کربلا نمیروی؟
👈 تعجّب امام صادق (ع) از کسانی که خود را شیعه میدانند، ولی کربلا نمیروند!
💥حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
" در تعجّبم از گروهى که تصور میکنند شیعه هستند ولى روزگار بر ایشان مىگذرد و هیچ کدام از آنها به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام نمىروند؛ چه از روى جفا بوده و چه تنبلى و سستى کرده و چه عاجز و ناتوان باشند و چه کسلى و بىحالى منشأ آن باشد، به خدا سوگند اگر مىدانستند در زیارت آن حضرت چیست هرگز تنبلى و کسلى را به خود راه نمىدادند".
📚 کامل الزیارات، ابن قولویه، ترجمه سید محمدجواد ذهنی تهرانی، ص ۸۸۳.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺 امام صادق (ع): چقدر جفاکار هستید که قبر امام حسین (ع) را زیارت نمیکنید!
👈 گفت و گوی امام جعفر صادق علیهالسلام با فضیل بن یسار
📚 منبع: کامل الزیارات، ابن قولویه، ترجمه سید محمدجواد ذهنی تهرانی، ص ۸۸۳.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
📌اهل بیت(ع) #اربعین چه سالی به کربلا برگشتند؟
طبق شواهد موجود،
ماه #صفر سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از #عاشورا، تاریخ دقیق رسیدن کاروان اسرا به سرپرستی امام #سجاد(ع) به #کربلا است.
برخی از #مورخان و اندیشمندان همانند، #ابوریحان بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، #مستوفی هروی و #شیخ_بهایی، تصریح کرده اند:
حضور اهل بیت امام حسین(ع) در #کربلا در روز بیستم #صفر سال۶۱ یعنی همان #اربعین_اول بوده است.
📍افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله اینکه:
⬅️الحاق سر امام حسین(ع) به بدن امام توسط امام #سجاد(ع) در روز #اربعین همان سال به تصریح شیخ #صدوق و ابن فتال نیشابوری؛
زیرا الحاق سر در #اربعین یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳۱،
📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲،
📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🔰 مُهرِ تأييدِ ابوریحان بیرونی بر تاریخ اربعین
👈 اسرای اهل بیت [ع] روز اربعین به کربلا رسیدند
💥دانشمند بزرگ اسلامی، ابوریحان در کتاب گرانسنگ آثار الباقیه🔻
در روز بیستم آن (ماه صفر) سر حسین "علیه السلام" را به بدنش ملحق کردند و در همانجا دفن نمودند و زیارت اربعین راجع به همین روز است و بدین سبب این زیارت را اربعین گویند که چهل نفر از اهل بیت [علیهم السلام] او پس از مراجعت از شام قبرش را زیارت کردند.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ابوریحان بیرونی و زیارت اربعین
👈 رسانه فطرس مدیا
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
ktp2019-17-00640.pdf
29.8M
┈┅ ❁❁ ┅┈
⚫️ نسخه خطی / PDF
✍ کتاب «آثار الباقیه عن القرون الخالیه» | به قلم ابوریحان بیرونی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
سلام علیکم و النور
امشب در نظر داریم، برای یکی از آقایان، برنامه اعزام به کربلا را به صورت رایگان فراهم کنیم. این اعزام در ابتدای هفته آتی انجام میگیرد و کاروان آماده است. اگر کسی از اعضای محترم طالب سفر به کربلا است، به ادمین کانال پیام دهد.
شرایط:
۱. گذرنامهاش تا شش ماه بعد تاریخ داشته باشد
۲. اجازه خروج از کشور را دارا باشد یا به زودی بگیرد
جزئیات بیشتر در پیام خصوصی بیان میشود
🔻ادمین🔻
@as_tarikh
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
سلام علیکم و النور امشب در نظر داریم، برای یکی از آقایان، برنامه اعزام به کربلا را به صورت رایگان ف
💥ظرفیت تکمیل شد
🔰🔰
بحمدالله پس از پیغام اعضای محترم، یکی از دوستان برای اعزام به کربلا انتخاب شد و به زودی راهی عتبات میگردد.
🟣 یک بحث چالشی + سیر مطالعاتی
👈 آیا فقیه، نیازی به #موضوع_شناسی در مسائل مستحدثه دارد؟
1⃣ به مناسبت بحث انتقادی بین دو تن از اساتید و مدرّسین مشهور حوزه و شاگردان ایشان | بازنشر سیر مطالعاتی
2⃣ از نظر ما اصل نیاز به موضوعشناسی در امور جدید برای فقیه، فی الجمله ثابت است بلکه ضرورت دارد اما بحث اصلی در نوع مبادی، ملزومات، اقتضائات، شرایط و قلمروی آن است...
💥 در ادامه یک بسته مطالعاتی مرتبط برای تحقیق در این زمینه بازنشر میگردد🔻