eitaa logo
مستحبات و مکروهات
31.7هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2هزار ویدیو
14 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
📿ویژگی‌های اخلاقی امام‌باقر‌علیه‌السلام • دائم‌الذکر بودن حتی بر سر سفره • خوش پوش بودن • مردم دار و مهمان نواز بودن • با وجود درآمد پایین؛ به خانواده فشار نمی‌آوردند! • دارائی کم، اما دست گشاده داشتند. • در برابر بی ادبی ها خویشتندار بودند. • به هنرمندِ متعهد بها میدادند؛ تشویق شعرا و .... • خود را برای همسرش می‌آراست. • در مصیبت ها صبر و توکل داشت. • رسیدگی به قشر آسیب پذیر را بالاتر از حج مستحب میدانست! 📖@moogharrabon
2_144178960517020724.mp3
947.9K
📿رزق‌معنوے🌱 -خدا امتحان‌ میکنه بنده‌ هارو با‌ سختی‌ها...! 📚حضرت آیت‌الله‌حق‌شناس 📖@moogharrabon
📿ضرورت انجام اعمال مستحب برای چیست؟ ✨عارف بالله مرحوم دولابی: ♻️بعضی سال‎ها می‎شد که مزرعه‎ی اصلی ما آفت می‎خورد و تمام محصولمان از بین می‎رفت. 🌴اما ما یک قطعه زمین کوچک هم جای دیگری کاشته بودیم، به اصطلاح کناره‎کاری، و اصلاًَ آن را به حساب نمی‎آوردیم... 💥امّا واقعا همه‎ی خرج سالمان را همان کناره‎کاری تأمین می‎کرد و جبران همه‎ی خسارت مزرعه‎ی اصلی را هم می‎کرد. 🌼خوب است مؤمن در کنار عبادات و اعمال واجبش یک عمل مستحب، هر چند هم که کوچک باشد، به طور خصوصی برای خودش قرار بگذارد، 🍃 مثل دست‌گیری از یک خانواده‎ی فقیر یا سرپرستی یتیم و چه بسا فردای قیامت همین کناره‎کاری باعث نجات انسان شود... ♦️اعمال خوب را به جا آورید، هر چند به نظر کوچک باشند. 🔷در امور اخروی کارهای کوچک را هم کوچک نشمارید و از دست ندهید. امور اخروی اصلاً کوچک و بزرگ ندارد؛ کوچکش هم بزرگ است. 📚مصباح الهدی،تألیف استاد مهدی طیّب 📖@moogharrabon
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در توصيف خردمند ـ فرمودند: خوبى اندك ديگران را زياد مى بيند و خوبى هاى بسيار خود را اندك مى شمارد. رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ـ في صِفَةِ العاقِلِ ـ : يَستَكثِرُ قَليلَ الخَيرِ مِن غَيرِهِ، و يَستَقِلُّ كَثيرَ الخَيرِ مِن نَفسِهِ ميزان الحكمه جلد7 صفحه ۵۴ 👈 توضیح: انسان بی خرد دقیقاً نگرش عکس دارد، کوچکترین کار خوبش را بسیار مهم و بزرگ می پندارد و خوبی های بزرگ دیگران اصلاً به چشم او نمی آیند. چنین شخصی دچار تکبر می شود و در روابط خانوادگی و اجتماعی هم بسیار ناموفق خواهد بود. اولیای خدا و شهدا، تمام هستی خود را فدای خدا و سعادت دیگران می کردند و در عین حال همیشه عذر تقصیر به درگاه خداوند می بردند… 📖@moogharrabon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿احکام مسّ قرآن و اسماء متبرّکه ⁉️دست زدن به آیات قرآن و اسماء جلاله بدون وضو چه حکمی دارد؟🤔 🎥استاد_وحیدپور 📖@moogharrabon
📿نماز شب همچون الماس میان نوافل می‌درخشد: حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند: «خانه‌هایی که در آن نماز شب خوانده می‌شود و در آن نماز شب‌ها قرآن تلاوت می‌شود، برای اهل آسمان می‌درخشند». 🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼 نماز شب بايد از كم شروع شود؛ با حذف مستحبات طولانى آن، مى‏ شود همه آن را در ده دقيقه خواند 📖@moogharrabon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿کلیپ «نقص مذهبی‌ها» 📚 استاد پناهیان 💵 مرز مالکیت بین مومنین باید برداشته بشه باید فعالیت گروهی اقتصادی انجام بدیم... 🔅 در زمان ظهور امام زمان شیعیان از هم سود نمی‌گیرند... 📖@moogharrabon
📿واگذاری سفارش کار به دیگران ⁉️ سؤال: برنامه نویس رایانه هستم و سفارش‌های مختلفی به من پیشنهاد می‌شود؛ آیا می‌توانم آنها را به فرد دیگری بسپارم و مقداری از قیمت آن را به عنوان کسی که کار را معرفی کرده، برای خودم بردارم؟ ✍️ پاسخ: 🔹 اگر شرط شده باشد یا از قرائن فهمیده شود که باید خودتان کار را انجام دهید، واگذاری آن به دیگری جایز نیست، در غیر این صورت، فقط به قیمت بیشتر یا مساوی می‌توانید به دیگری واگذار کنید، مگر آنکه مقداری از کار را انجام داده باشید، در این صورت می‌توانید به قیمت کمتر به دیگری واگذار کنید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📖@moogharrabon
📿مکاشفه شیطانی حجت الاسلام علی اکبر مهدی‌پور مؤلف کتاب«اجساد جاویدان» به نقل از آیت‌الله زرآبادی می‌نویسد: در روزهایی که در قزوین امام جماعت بودم مدتی به سیر و سلوک پرداختم، و به قدری پیش رفتم که پرده‌ها از جلو چشمم برداشته شد، دیوارها در برابر من حائل نبود، وقتی که در خانه نشسته بودم، رهگذرها را در کوچه و خیابان می‌دیدم. روزی به من گفته شد: حال که به این مقام رسیده‌ای، اگر بخواهی به مدارج بالاتر و مقامات والاتر برسی، فقط یک راه دارد، و آن ترک اعمال ظاهری است. آیت‌الله زرآبادی گفت: این اعمال ظاهری با دلایل قطعی و براهین مسلّم شرعی به ما ثابت شده است، من هرگز تا زنده‌ام آنها را ترک نخواهم کرد. گفته شد: در این صورت همه آنچه به شما داده شده، از شما سلب خواهد شد. پاسخ داده شد: به جهنّم! آیت ‏الله زرآبادی می‌گوید: از همان لحظه آن حالت از من سلب شد و یک فرد عادی شدم، دیگر از آن کشف و شهود خبری نبود. در آن هنگام متوجه شدم که شیطان از این اعمال ظاهری ما با آن همه نقصی که دارد، شدیداً در رنج و عذاب است. بنابراین تصمیم گرفتم که با تمام قدرت به اعمال مستحبی روی بیاورم و در حدّ توان چیزی از مستحبات را ترک نکنم. از فضل پروردگار در پرتو التزام به شرع مبین حالاتی به من دست داد، که حالات پیشین در برابر آن ناچیز بود. 📖@moogharrabon
📚📚📚 📚📚 📚 📿 نکات تفسیری اَلرِّجٰالُ قَوّٰامُونَ عَلَى اَلنِّسٰاءِ بِمٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ بَعْضَهُمْ عَلىٰ بَعْضٍ وَ بِمٰا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوٰالِهِمْ فَالصّٰالِحٰاتُ قٰانِتٰاتٌ حٰافِظٰاتٌ لِلْغَيْبِ بِمٰا حَفِظَ اَللّٰهُ وَ اَللاّٰتِي تَخٰافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اُهْجُرُوهُنَّ فِي اَلْمَضٰاجِعِ وَ اِضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاٰ تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ عَلِيًّا كَبِيراً (٣٤) نساء 🖌قوام مبالغه در پاسدارى و قائم وضع عادى پاسداريست، و در عين آنكه اللَّه بعضهم على بعض خدا گروهى از اين دو را بر گروه ديگر فضليت داده، كه مقصود فضيلت معنوى نيست، زيرا فضليت معنوى تنها بر مبناى تقواى است، پس در اينجا افضليت برترى و مسئوليت بيشتر نسبت به تكاليف فزونتر پاسدارى است، كه در بعضى از پاسداريها تكليف مردان بيشر است، و در بعضى ديگر تكليف زنان، و در بعضى همسانند. 🖌 درباره زنان پاسدارى درونى و حفظ پاكدامنى آنان ضرورى تر از مردان، و درباره مردان پاسدارى در بُعد مردانگى و پرداخت اموالشان فزونتر است، و در هر صورت حقوق ميان زنان و مردان دو بخش است: حقوق مشترك، و حقوقى ديگر كه در انحصار هر يك از اين دو مى باشد، جز آنكه حقوق همسان و همگامشان نيز برحسب نيروهاى گوناگونشان مختلف است. 🖌 بنابراين قوام بودن مردان بر زنان بدين معنى نيست كه زنان همچون كنيزى زرخريد در دست مردانند بطوريكه همه چيز و همه كارشان بايستى با اجازه مردان باشد، كه حتى تحصيل علم، نذر، قسم، عهد، از خانه بيرون رفتن براى انجام واجبات و يا مستحبات و يا مباحاتى- در عين حالى كه موجب انحراف جنسى آنان نيست، و حقوق واجبه مردان را نيز نمى كاهد- در صورت اجازه ندادن شوهرانشان حرام باشد. بلكه در كل واجبات و مستحبات و ترك محرمات و مرجوحات در نفى و اثباتشان هرگز اجازه مردان مدخليتى ندارد، و چنانكه مردان هم در انجام وظائف شرعى و مباحشان هرگز نيازى به اجازه زنان ندارند، زنان نيز در اين موارد هرگز نيازى به اجازه مردان ندارند. 🖌 تنها جرياناتى براى حفظ پاكى زنان از نظر عفاف، عقيده، مال، اخلاق و ساير نواميس بر عهده مردان لازمتر است، زنان هم در نقطه مقابل بايستى حتى الامكان حافظ نواميس پنجگانه خود باشند. 🖌نواميس پنجگانه: عقيده، عقل، جان، عرض و مال، زمينه هاى اصلى پاسدارى است، مخصوصاً در محيط زناشويى، و از جمله پاسداريهاى زنان سه بُعد صالحات، قانتات و حافظاتٌ للغيب است، كه بايد در حفظ اين سه جهت در محيط زناشویی کوشا باشد. 🖌مراد- از تخافون نشوزهن خوف از نشوز آينده نيست، كه اگر چنين بود ديگر جايى براى فإن اطعنكم نبود، در نتيجه اينجا مراد نشوز ترساننده فعلى و قطعى است. 🖌 پاسدارى سه بعدى مردان نسبت به زنان ناشزه داخلى و سرّى است، چنانكه در باب نهى از منكر كلًا بايد سياست گام به گام رعايت شود، گام اول نهى پنهانى و گام دوم نهى آشكار، پنهانيش: 1- فعظوهن اندرز دادن آنان بگونه اى شايسته و بايسته، و اينجا مراد مبالغه در موعظه است، زيرا اصل موعظه در نشوز غيرمخيف هم هست، اما موعظه بعد از نشوز مخيف جدى تر و بايسته تر است، و اگر اثر نكرد نوبت به مرحله دوم مى رسد. 2- واهجروهن فى المضاجع در بستر همسرى از آنان دورى كنيد، كه با پشت كردن به آنان در بستر- كه جايگاه بسيار نزديك جاذبه جنسى است- بر شخصيت زنانگى آنان ضربه اى وارد كنيد، و اين خرد كردن شخصيت بطور پنهانى است، نه جلوى مردم و بچه ها كه منجر به عناد و سرپيچى بيشترى گردد، و اگر اين هم اثر نكرد. 3-واضربوهن آنان را باندازه بازداشتن از اين نشوز بزنيد، و اين هر سه خود مراحل نهى از منكر است، ليكن در جريان زناشويى دقيقتر و واجبتر مى باشد. 🖌 چون اين سه جريان هرگز براى انتقام نيست، بلكه بعنوان پاسدارى در حفظ نواميس پنجگانه است فان اطعنكم فلاتبغوا عليهن سبيلًا اگر دست از نشوزشان برداشتند شما هم دست از اينگونه تأديبها برداريد، و ديگر حق تجاوز و تعرّض به آنها را نداريد، تا اينجا جريان نهى از منكر سرى و داخلى بود. 📚تفسیر فرقان 📖@moogharrabon
📿نماز شب یکی از مستحبات که برای سالکین الی الله در حد وجوب است (البته نه واجب تکلیفی) نماز شب است. نماز شب آب حیات است و دل شب، ظلمات و استاد سلوک، خضر این راه که اگر کسی از آب حیات نوشید به سعادت جاوید و حیات ابدی می‌رسد. مرا در این ظلمات آن که راهنمایی کرد؛ نماز نیمه شب بود و گریه سحری. امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «لیس من شیعتنا من لم یصل صلاة اللیل» کسی که نماز شب نمی‌خواند از شیعیان واقعی نیست. عزیزان وقت نیست. دیر است! به انتظار ننشینید، انسان با 40 - 50 سال عمر می‌خواهد خودش را برای ابد بسازد، کم کم مزاج جواب می‌کند، البته با مزاج مخالفت هم نکنید، ثلث آخر شب بسیار خوب است. غذا هضم شده، هوا لطیف گشته، خلوت با شب داشته باشید که انس با عالم غیب و ملکوت به بار می‌آید. 📖@moogharrabon
📿قبل از خواب برای چند نعمت از خدا تشکر کن! در کتاب دفتر حفظ در جدول کارهای روزانه قسمتی برای شکر گزاری گذاشته شده که به حافظ هر روز برای سپاسگزاری و نوشتن چند نعمت یادآوری میکند شکرگزاری باعث کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، بهبود عزت نفس می‌شود و آستانه مقاومت را افزایش می‌دهد 📚نزهت الناظر و تنبیه الخاطر ص ۸۰ 📖@moogharrabon
📿مستحبات خداوند می فرماید: زمانی که بنده من بوسیله نوافل (مستحبات) به من نزدیک می شود، من هم به او نزدیک می شوم تا اینکه او محبوب خدا می شود و من گوش او می شوم، من دست او می شوم(قدرت او می شوم)، من بینایی او می شوم... پس اگر خدا به جای انسان بشنود، او چیزهایی را می شنود که یک انسان معمولی نمی تواند بشنود! و اگر خدا به جای انسان ببیند، او چیزهایی را می بیند که یک انسان معمولی نمی تواند ببیند. 📚ارشاد،جلد 1، صفحه 91 📖@moogharrabon
📿لازم است در هر کاری، از جمله عبادات و مستحبات،‌ تعادل و حد وسط را رعایت کرد. ☀ اما در میان مستحبات، آن‌که می‌تواند واقعا رحمت حق را بر انسان نازل کند، نماز شب است. ☀ نماز شب چیزی نیست که ما به آسانی آن را ترک کنیم. یعنی واقعا کسی که می‌خواهد درهای رحمت به رویش باز بشود، در میان نوافل، نافله شب مقدم است. 📚آیت‌الله جعفر سبحانی تبریزی 📖@moogharrabon
امام صادق علیه السلام: بدان كه نعمت فراموشى بسيار بزرگتر از نعمت حافظه و يادآورى است... 📚شگفتيهاى آفرينش(ترجمه توحيد مفضل)، صفحه ۷۳ 👈 توضیح: از لحاظ روانشناسی، اگر انسان مصیبت ها و شکست ها را با همان جزئیات و ابعد قبلی همیشه در یادش نگه می داشت و فراموشش نمی شد، عملاً زندگی برای هیچ کس میسر نبود. تصور کنید کسی که عزیزی را از دست داده، تا آخر عمرش در حالت ضجه و سرگردانی باقی می ماند! باید خدا را شاکر این نعمت باشیم. 📖@moogharrabon
📿در چه مواردی باید بجا وضو یا غسل،تیمم کرد؟🤔 پاسخ : مراجع عظام(آیت الله خامنه ای و سیستانی و مکارم): 🔄 موارد جایگزینی تیمّم بجای وضو یا غسل👇👇👇 1⃣نبود آب👈تهیّۀ آب برای وضو یا غسل ممکن نباشد. 2⃣در دسترس نبودن آب👈 در صورتی که آب وجود دارد، امّا به سبب پیری و ناتوانی جسمی یا ترس از دزد و جانور و مانند اینها یا نداشتن وسیله، دسترسی به آب ممکن نباشد. 3⃣زیان داشتن👈 آب برای سلامتی او ضرر داشته باشد. 4⃣ترس از تشنگی👈می‌ترسد اگر آب را مصرف کند، خود يا کسانش يا کسی که حفظ جانش بر او لازم است در تشنگی بمانند. 5⃣تطهیر بدن یا لباس👈 بدن يا لباس نجس است و آب موجود برای یکی از وضو یا تطهیر کافی است، در این صورت باید تیمم کند و برای نماز، لباس یا بدن را تطهیر کند. 6⃣عدم جواز استفاده ازآب یا ظرف👈 استفاده از آب يا ظرف آن حرام باشد، مثل آنکه غصبی باشد. 7⃣تنگی وقت نماز👈وقت نماز تنگ باشد و وضو و غسل موجب شود که همۀ نماز يا قسمتی از آن در خارج وقت واقع شود 📖@moogharrabon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿ببخشید تا چه زمانی حدودا بعد از نماز میشه گفت که خواندن نماز اول وقت محسوب میشه. 📖@moogharrabon
💐نکته تفسیری صفحه ۱۵۳ 👈👈لباس تقوا: تاریخ نشان می دهد که انسان همیشه لباس می پوشیده است. البته با گذشت زمان و تغییر مکان زندگی بشر، نوع پوشش او تغییر کرده است؛ ولی هیچ قوم و قبیله ای یافت نمی شود که بدون لباس زندگی کرده باشد. در قرآن نیز آمده است که پس از آن که حضرت آدم و همسرش حوا از میوه ی درخت ممنوع خوردند، لباس های بهشتی از تن شان فرو افتاد و بدن هایشان نمایان شد؛ ولی آن دو به سرعت سراغ برگ های درختان بهشت رفتند و تلاش کردند خود را با آن بپوشانند. تمام این شواهد، نشان دهنده ی این است که نوع انسان به پوشیدگی و عفاف علاقه مند است و از عریانی و بی عفّتی تنفّر دارد. خداوند در این آیه از نعمت لباس سخن می گوید و به بندگانش یادآوری می کند که این نعمت، یکی از لطف های خاص خداست که انسان ها را از حیوانات دیگر جدا می کند. لباس، آبروی انسان را حفظ می کند و بدن او را از دیگران می پوشاند. لباس همچنین مایه‏ ی زینت انسان است و او را از آنچه هست، زیباتر نشان می‏ دهد. محافظت انسان در مقابل گرما و سرما، از فواید دیگر لباس است. البته این آیه، در کنار لباسی که زشتی های جسم را می پوشاند و باعث زیبا جلوه دادن آن می شود، به لباس مهم‏تری اشاره می کند که انسان را از آسیب های روحی حفظ می کند و به شخصیّت او جلوه‏ ی خاصّی می بخشد. این لباس، «لباس تقوا» است. آری، قرآن، تقوا و پرهیزکاری را لباس روح انسان برمی شمرد و آن را بهترین پوشش برای آن می داند. در حقیقت، تقوا، حالتی ست که انسان را از انجام هر کاری که موجب خشم خدا می شود، حفظ می کند؛ حالتی که با وجود آن، مهم ترین هدف انسان، جلب خشنودی خدا و پرهیز از خشم او می‏ شود. در واقع لباس های ظاهری انسان نیز با لباس تقوا ارزش حقیقی خود را به دست می آورند؛ زیرا مهم‌ترین هدف از پوشیدن لباس، پوشاندن بدن از دیگران است، و این مطلب، نتیجه‏ ی عفّت و حیاست، و عفّت و حیا، یکی از نشانه های تقواست. نبودن عفّت و حیا، ناهنجاری تأسّف باری ست که به صورت پوشش هایی نامناسب در میان برخی از مردمِ بی تقوا رواج دارد . بر اساس آیات قرآن، تقوا، ارزشمندترین حالت برای انسان است، و گرامی ترین افراد نزد خدا، باتقواترین آنان هستند. آری، تقوا برای شخصیت انسان، مانند لباس فاخری است که بر تن او قرار گرفته است؛ انسان را از آسیب گناهان حفظ می کند و او را در چشم مردم، بزرگ و محترم جلوه می دهد. قرآن کریم، ویژگی های فراوانی برای افراد باتقوا برشمرده است. بر اساس آیـه‏ ی 177 سـوره‏ی بـقره، ده ویـژگی کـلیدی پـرهـیزکاران این هاست: 1ـ ایـمان به خـدا؛ 2ـ ایمان به آخرت؛ 3ـ اعتقاد به وجود فرشتگان؛ 4ـ ایمان به کتاب های آسمانی؛ 5ـ ایمان به پیامبران؛ 6ـ صدقه و کمک های مالی مستحب به خویشاوندان فقیر، یتیمان، افراد بینوا، در راه مـاندگان، نـیازمندان، بـردگان؛ 7ـ خـواندن نماز؛ 8ـ پـرداخـت واجبات مالی؛ 9ـ وفای به عهد و پیمان؛ 10ـ صبر و شکیبایی در برابر محرومیّت ها، بیماری ها و جنگ. در روایتی از امیر مؤمنان علی می-خوانیم: «تقوا داشته باشید؛ زیرا تقوا همه ی خوبی ها را جمع می کند، و بدون آن، هیچ خوبی ای برای انسان نمی ماند. به وسیله‏ ی تقوا، خیر و خوبی دنیا به دست می آید؛ چیزهایی که بدون آن به دست نخواهد آمد.» 📖@moogharrabon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿طهارت داشتن برای مسح جلد و حاشیه و ترجمه قرآن واجب است یا مستحب؟ 📖@moogharrabon
📿نکته تفسیری صفحه ۱۸: خدا کجاست؟: نهال اسلام، هر روز بیشتر رشد می­ کرد و مسلمانان از میوه­ های نورس آن بهره می­ بردند. حوادث گوناگون، یکی پس از دیگری رخ می­ نمود و خدا به سبب آن­ها، مطالب مهمّی را برای مردم بیان می­ کرد. پس از ماجرای تغییر قبله از بیت­ المقدّس به کعبه، یهودیان از مسلمانان ایراد گرفتند که مگر می­ شود قبله را تغییر داد و روزی به یک سمت و روز دیگر به جهت دیگر نماز خواند. همچنین در تاریخ آمده است که پیامبر صلوات الله علیه گروهی از مسلمانان را به یکی از میدان­ های جنگ فرستاد. شب​ هنگام که تاریکی همه جا را فرا گرفت، آن​ها نتوانستند قبله را بشناسند و هر گروهی به سویی نماز خواندند. پس از آن​­که آفتاب طلوع کرد، فهمیدند که هیچ​یک به سوی قبله نماز نخوانده­ اند. هنگامی­ که از سفر بازگشتند، ماجرا را برای پیامبر بازگفتند. این حوادث باعث شد که خدا این مطلب مهم را برای مردم بیان کند که خدا جای مشخّصی ندارد و همه جای جهان برای اوست. هر جا که چیزی وجود دارد، خدا در آنجا هم هست، و اصلاً خدا جسم نیست که بتوان به سمت او اشاره کرد. خدا با همه چیز هست؛ ولی خودش چیز دیگری است. مادّه بودن، خاصیّت ما آفریدگان محدود است، و خدای نامحدود، مادّی نیست، و اگر به ما دستور داده که به سَمتی مشخّص نماز بخوانیم، نه به این علّت است که او در آن سمت است؛ بلکه بدین سبب است که ما یکپارچه و هماهنگ باشیم و دچار هرج و مرج نشویم. همچنین آن جهت مخصوص، یکی از قدیم­ ترین پایگاه​های توحید و یگانه­ پرستی­ است و توجه به آن، خاطرات مهمّی از بندگی خدا و دشمنی با شیطان را به یاد می­ آورد. آری، اگر زمانی خدا صلاح می­ دانست که بندگانش به سوی بیت­ المقدّس نماز بخوانند و زمانی دیگر مکّه را قبله­ ی ما قرار داد، همه به سبب مصلحت ما بندگان بوده است و نه چیز دیگر. آری، خدا با این آیه به همه­ ی ما پیام داده که به هر سمتی و با هر حالتی می­ توانیم با او راز و نیاز کنیم و خواسته­ هایمان را با او در میان بگذاریم. ایستاده و نشسته و خوابیده، به این سو و آن سو، فرقی نمی­ کند؛ مهم این است که پنجره­ ی دل را به یاد او بگشاییم و خانه­ ی قلبمان را از عطر نامش خوشبو کنیم. به همین سبب، امامان ما از این آیه استفاده کرده­ و به ما یاد داده­ اند که حتّی در زمانی که بر مرکبی سوار هستیم، می­ توانیم با حالت اشاره، نماز مستحب بخوانیم؛ زیرا ما انسان هستیم و ناچاریم به جهت­ های متفاوت حرکت کنیم. البتّه به یاد داشته باشیم که رو به قبله بودن در نمازهای واجب و برخی از احکام دیگر مانند دفن مرده­ ها و ... لازم است و در غیر آن­ها واجب نیست. 📚اقتباس از تفاسیر تبیان، مجمع­ البیان و نمونه ذیل آیه 📖@moogharrabon
خدا به قلبت نگاه میکنه.mp3
6.07M
📿کدوم کار مستحب تو رو بالا میبره ؟؟؟ 🎤حجةالاسلام امیرحسین دریایی 📖@moogharrabon
📿نکته تفسیری صفحه ۱۱۵ حرام خواری و آثار آن در زندگی دنیا و آخرت: مال و ثروت، یکی از ضروریات زندگی انسان هاست که بدون آن، گذران زندگی ممکن نخواهد بود. به همین سبب، کسبِ درآمد و تلاش برای به دست آوردن آن، یکی از مهم ترین دغدغه های بشر است. انسانها از راههای متفاوتی می توانند به ثروت برسند؛ ولی آیا پیمودن همه‏ی آن راه ها مجاز است؟ بی شک جواب منفی است. بسیاری از راه های کسب مال، راههای ممنوع است و درآمد حاصل از آن، « مال حرام» محسوب می شود. رباخواری، گرفتن رشوه، کم فروشی، کلاه برداری، کم گذاشتن از کار، دزدی و ...، نمونه هایی از حرام خواری هستند. با مطالعه‏ ی تعلیمات قرآن و پیشوایان معصوم دین، به روشنی درمی یابیم که کسب مال حرام، تأثیرات بسیار منفی و مخرّبی در زندگی دنیایی انسان و حیات پس از مرگ او دارد. از جمله ی این آثار این هاست: 1ـ قبول نشدن کارهای نیک: از امام باقر روایت شده است: «هنگامی که کسی مالی از راه حرام به دست آورد، حج و عمره و صله‏ی رحم او پذیرفته نمی شود.» 2ـ رفتن برکت از مال و زندگی : امام کاظم فرموده است: «مال حرام رشد نمی کند، و اگر هم زیاد شود، برکتی ندارد، و آنچه از آن انفاق شود، پاداشی ندارد، و هر آنچه که انسان پس از مرگش از آن به جای گذارد، توشه¬اش برای آتش دوزخ خواهد بود.» 3ـ تأثیر منفی در سعادت نسل: امام صادق فرموده است که تأثیر منفی درآمد حرام، در نسل انسان آشکار می شود. 4ـ سنگ دلی: در تاریخ آمده است که در روز عاشورا، هنگامی که لشکریان عمر سعد، امام حسین را از هر طرف محاصره کردند و دور وی حلقه زدند، امام از آنان خواست که ساکت شوند تا آن¬ها را موعظه کند؛ ولی آنان ساکت نشدند. امام خطاب به آنان فرمود: «وای بر شما! چرا ساکت نمی شوید تا سخنم را بشنوید؟ ... این برای این است که شکم های شما از غذاهای حرام پر و دل هایتان سنگ شده است. » در آموزه های اهلبیت، کسب مال حلال و پرهیز از مال حرام، یکی از برترین عبادات برشمرده شده است. از پیامبر اسلام روایت شده است: «عبادت، هفتاد بخش دارد، و برترین بخش آن، کسب مال حلال است.» همچنین از امام صادق نقل شده است: «پرهیز از یک لقمه مال حرام نزد خدا، از خواندن دو هزار رکعت نماز مستحب بهتر است.» از اینجا می توان فهمید که چرا مولای متقیان علی بر فراز منبر سه مرتبه چنین ندا داد: «ای تاجران و کاسبان، ابتدا احکام خدا را در مورد کسب حلال و حرام یاد بگیرید و پس از آن تجارت کنید» . 📖@moogharrabon
📿احکام 💢سوال: بعضی از مردم برای گذاشتن نان در جانونی یا فریزر، آن را با چاقو یا قیچی تکه می کنند. در حالی که این کار درست نیست. 🔹پاسخ: بریدن نان با چاقو یا قیچی مکروه هست. 📖@moogharrabon
📿احکـــام معاملــــه 💢 بالا بردن قيمت جنس جهت تخفيف‏ 🧐 ┘◄ پرسش : ❓آيا اگر قيمت جنس كمى بالاتر برده شود تا چنانچه مشترى تخفيف خواست آن مقدار كم شود، جايز است؟ ✅ پاسخ: ✍ جايز است، هرچند مكروه است. 📖@moogharrabon
✍ پرسش و پاسخ ⚛چرا سوره فجر را سوره امام حسین(علیه السلام) نامیده اند ؟ 🔷✨معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که مصداق بارز نفس‌مطمئنه ‌ای است که در آخرین آیات سوره آمده است. 💞امام صادق ( علیه السلام ) به اصحاب خود فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است ». 🔷✨در توجیه و تحلیل تطبیق سوره مذکور بر امام(علیه السلام) گفته شده است: «ائمه معصومین(علیه السلام) از این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که قیام و شهادت آن حضرت درتاریکی طغیان مانند طلوع‌فجر، منشا حیات و حرکت گردید. 🔷✨خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکی‌ها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار خشم و نفرین کند .» البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» است که باز به آن حضرت مرتبط است. 💞حضرت صادق فرمود: «الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع امیرالمؤمنین و فاطمه ( علیه السلام) و الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛ مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(علیه اللسلام) و «لیالی‌عشر» امامان از امام حسن مجتبی(علیه السلام) تا امام عسکری(علیه السلام)‌اند و شفع امیرمؤمنان و حضرت فاطمه(علیه السلام) می‌باشد و مراد از وتر خداوند یکتا است». 📖@moogharrabon