eitaa logo
مروج توحید
7.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
453 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلخ خون.mp3
3.92M
یک شب دلی به مسلخ خونم کشید و رفت دیوانه ای به دام جنون___م کشید و رفت پس کوچه های قلب مرا جستجو نکرد اما مرا به عمق درونم کشید و رفت ... @moravej_tohid
💎📖💎📖💎📖💎📖💎 خلاصه بعد از همۀ این بحث‌های مفصل، معنای نی معلوم شد و مولانا دارد شکایت می‌کند و حکایت می‌کند از دوری خودش از آن مقام اطلاق و لاتعیّنی. اکنون برویم بر سر این که خطاب مولانا به کیست که می‌گوید بشنو؟ قبل از این‌که وارد این بحث شویم یکی دو مطلب را تذکر دهیم. بلاتشبیه و بلاتشبیه قرآن هم با حرف باء شروع می‌شود، و مثنوی هم با همین حرف شروع شده است. این که می‌گوید بشنو، مسئله‌ی شنیدن در اصلاح نفوس انسان‌ها بسیار مدخلیت دارد. قرآن می‌فرماید: «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» اعراف۲۰۴ (پس هرگاه قرآن قرائت می‌شد، پس گوش دهید شاید مورد رحمت قرار گیرید) دو عبارت آمده؛ استمعوا له، و انصِتوا. استمعوا یعنی گوش دهید. انصتوا یک نوع گوش دادن خاص است. نَصتُ به معنای این است که انسان توقف کند و سکوت کند به جهت شنیدن مطلبی. زیرا که چه بسا انسان دارد در حین انجام کاری به صدای رادیو هم گوش می‌دهد. این استماع و گوش دادن، یک استماع کامل و مفید فایده نیست. کلمات به گوشش می‌خورد، اما چه بسا درک معنای آن کلمات را نکند و لذا اگر کسی بر او وارد شود و بپرسد که الآن رادیو چه گفت؟ می‌گوید نمی‌دانم متوجه نبودم. اما فرض کنیم ناگاه گویندۀ رادیو گفت: شنوندگان عزیز! به خبر مهمی که هم‌اکنون بدست من رسید توجه فرمایید. در این‌جا ناگاه همه دست از کار می‌کشند و درجای خود توقف می‌کنند و تمام قوای خود را در قوۀ سامعه متمرکز می‌کنند که نفس با قوت بیشتری مطلب را درک کند. این می‌شود انصات و نصت. قرآن می فرماید استماع کنید و انصات کنید. یعنی گوش کردن شما به قرآن با توجهی کامل و حواسی جمع باشد و قلبتان را فارغ از هر امر دنیایی نمایید، لعلّکم ترحمون، شاید مورد توجه و عنایت اسم الرحمن قرار گیرید که بعد از اسم اعظم الله است. همۀ این آثار اسم الرحمن زمانی برای انسان حاصل می‌شود که انسان قرآن را گوش دهد. اما گوش دادنی که با قلب باشد نه گوش ظاهر که انسان در این گوش و در این قوۀ سامعه با حیوان شریک است. چرا که صدا دو صداست. یکی صداهایی که از اشیاء مادی به گوش می‌رسد مثل صدای حرف زدن آدم‌ها، صدای حیوانات، صدای باد، باران، و این صداها را هم انسان می‌شنود هم حیوان. اما صداهایی هست که گوش ظاهر آن‌ها را نمی‌شنود که در قسمت بعد مورد بحث قرار خواهد گرفت. 💎📖💎📖💎📖💎📖💎 🆔 @moravej_tohid
آه از روی درد عشق....mp3
2.17M
...او دارد میگوید آخ ، اما این آخ ، آخ یک عاشق درد کشیده نیست... میخواهم صدای آن آخی را که از روی عشق بلند میشود بشنوم... ...چطور شد اینها را زلیخواه فهمید ، اما خدا نمیفهمد !!! که نیمه شب آدم سر را به سجده گذاشته است و میگوید : العفو ، خدایا...نمیفهمد که او برای سیب و گلابی دارد داد و بیداد میکند ، او برای حور و قصور دارد اینطور اشک و آه میریزد ، اما او نه ، او از روی عشق دارد اشک میریزد ، آه میکشد ، خدا فرق این آه ها را خوب میداند که کدام آه ، آه یک عاشق درد کشیده هست ، از درد هجران ، از درد فراق دارد آه میکشد ، یکی هم هست از شوق وصال حور و قصور دارد آه میکشد... ... فرق این آه ها را خدا میفهمد ، فرق این عبادت ها را خدا میفهمد ، آن عبادتی را که از روی درد باشد ، آن را میپسندد ، بعد به ملائکه اش میگوید به روی زمین بروید ، یک صدای آه و ناله ای هست که این از عشق من دارد... او را پیدایش کنید ، او را یک چیزی دیگری در نامه اعمالش بنویسید ، هر کاری کرده... همه را پاک کنید ، صحیفه اعمالش را پاره کنید و دور بریزید ، از نو یک صحیفه دیگری ، فقط درونش یک کلمه بنویسید " عشق "... @moravej_tohid
منازل السائرین جلسه ۷۳.mp3
24.99M
🎙 جلسه هفتاد و سوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
خلقت آدم جلسه ۲۰.mp3
34.46M
🎙 جلسه بیستم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
خلقت آدم جلسه ۲۱.mp3
26.32M
🎙 جلسه بیست و یکم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
طلاق دنیا.mp3
2.09M
در محضر انبیا زان زین خوشی بیرون شدند که سرشته در خوشی حق بدند زانک جانشان آن خوشی را دیده بود این خوشیها پیششان بازی نمود 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه دهم تفسیر منطق الطیر
موانع عبادت جلسه ۱۶.mp3
29.29M
🎙 جلسه شانزدهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
💎📖💎📖💎📖💎📖💎 در قسمت پیش اشاره شد که صداهایی هم هست، که گوش ظاهر آنها را نمی‌‌شنود. مثل صدای جبرئیل که کلام خدا را قرائت می‌کند، یا صدای ملائکه‌‌ای که خدا را تسبیح می‌کنند. این صداها را مطمئنا با گوش قلب باید شنید و برای همین خداوند در قرآن برای انسان دو نوع گوش ثابت می‌کند؛ یکی گوش ظاهر و دیگری گوش قلب: «و لاتکونوا کالّذین قالوا سمعنا و هم لایسمعون» انفال۲١ (و مباشید مثل کسانی که گفتند شنیدیم، درحالی‌که نمی‌شنوند). یعنی این‌ها فقط با گوش ظاهر شنیدند در صورتی که شنیدن کلام خدا با گوش ظاهر فایده ندارد. در جای دیگر می‌فرماید: «وَ مایَستَوِی الاَعمَی وَ البَصِیر وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الحَرُورُ وَ ما یَستَوِی الاَحیاء وَ لَا الاَمواتُ اِنَّ الله یُسمِعُ مَن یَشاءُ وَ ما اَنتَ بِمُسمِعِِ مَّن فِی القُبُور» فاطر ١۹-۲۲ (کور و بینا یکسان نیستند، و نه تاریکی و نور، و نه سایۀ خنک و گرمای طاقت فرسا، و نه زندگان و مردگان. همانا خداوند کسی را که بخواهد می شنواند، و تو نمی‌توانی کسانی را که در قبور هستند بشنوانی). یعنی کسانی که با قلبشان نمی توانند بشنوند، مرده‌اند گویی که در قبر هستند. افرادی که آثار اعمال باطل، و صفات رذیله و اعتقادات فاسد، مرتب بر روی قلبشان جمع می گردد رفته رفته قلبشان در زیر آنها مدفون شده و لذا قلب می‌میرد. حال از آن‌جا که حقیقت وجود انسان قلب اوست، بنابراین قلبی که در زیر رسوبات اعمال و صفات و اعتقادات مدفون شده، بیانگر این است که در واقع انسان مدفون شده است گویی که انسان در قبر است پس طبیعی است که نمی‌شنود، لذا انسان یک مردۀ متحرک است. البته در اینجا انسان زنده است اما به حیات حیوانی زنده است. قرآن مثال جالبی می زند؛ می فرماید: «وَ مَثَلُ الَّذینَ کَفَروُا کَمَثَلِ الَّذِی یَنعِقُ بِمَا لَایَسمَعُ اِلَّا دُعاءً وَ نِداءً» بقره١٧١، وقتی چوپانی گله را هدایت می کند برای هدایت گوسفندها از صداها و آواهای خاصی استفاده می‌کند مثل هی هی و هی های. اما اگر چوپانی برای هدایت آن‌ها چنین بگوید: ای گوسفندها! از سمت چپ نروید که آن‌جا پرتگاه است. آن سمت پایین هم نروید که گرگ وجود دارد. آیا گوسفندان از این سخنان چیزی می فهمند؟ گوسفندان از این جملات جز یک مشت صداهای نامفهوم چیزی درک نکرده و لذا هیچ توجهی به آنها نمی‌کنند. در واقع، گوسفندان چیزی به جز همان صداهای های و هی نمی‌فهمند. انسان‌ها نیز کلمات و جملاتی بین خود به طور رایج دارند مثل این‌که من گرسنه هستم، من تشنه هستم، من می‌خواهم یک اتومبیل بخرم، و سخنانی از این دست که مربوط به زندگی دنیایشان است. حال وقتی که انبیا می‌آیند و سخنانی غیر از آن سخنان می‌آورند که مربوط به هدایت روح آن‌هاست، می خواهند روح آن‌ها را با این سخنان از ظلمات به در آورده و وارد نور سازند، می خواهند با این سخنان، قلب را از مرتبۀ قلب ساقط به مرتبۀ قلب سلیم برسانند، مردم این سخنان را جز یک مشت آواها و سخنان نامفهوم تلقّی نمی‌کنند، و لذا قوم شعیب، به آن حضرت می‌گفتند: « یا شُعَیبُ مَا نَفقَهُ کَثِیراً مِّمّا تَقُولُ » هود۹١ (ای شعیب! ما نمی‌فهمیم بسیاری از سخنانی را که تو می‌گویی). چنان‌که وقتی چوپان به گوسفندان می‌گوید : که ای گوسفندان چنین کنید و چنان مکنید و از این راه بروید و از آن راه مروید، گوسفندان به او می‌گویند که ای چوپان ما این سخنان تو را نمی‌فهمیم، و چه بسا چوپان را مسخره می‌کنند و او را مجنون و دیوانه می‌دانند. آری، سخن وحی را باید با گوش دیگری شنید. آن گوشی که حضرت موسی کلمات خدا را در آن شب در وادی طور با آن گوش شنید: «فَلَمّا اَتاها نوُدِیَ یا مُوسَی اِنّی اَنَا ربُّکَ فَاخلَع نَعلَیکَ اِنَّکَ بِالوادِ المُقَدَّسِ طُویً وَ اَنَا اختَرتُکَ فَاستَمِع لِما یوُحَی اِنَّنی اَنَا الله لا اِلهَ الاّ اَنَا فَاعبُدنِی وَ اَقِم الصَّلوةَ لِذِکرِی اِنَّ السّاعَةَ آتِیَةُُ اَکادُ اُخفِیهَا لِتُجزَی کُلُّ نَفسِ بِما تَسعَی» طه١١-١۵ این مطلب ادامه دارد... 💎📖💎📖💎📖💎📖💎 🆔 @moravej_tohid
معاد جلسه ۵۳.mp3
29.21M
🎙 جلسه پنجاه و سوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
در خلوت ۱.m4a
46.48M
در خلوت ۱ - در خانه بمان در خلوت بودن یکی از توصیه‌ های اکید استاد است که در جلسات متعدد آن را سفارش می‌ کنند. فرصتی که پیش آمده است را استفاده کنیم و در خانه بمانیم و بدانیم که شراب آنگه شود صاف، که در خانه بماند اربعینی در خلوت ماندن ۲ خاصیت دارد ۱- کارهای تو آسان می شود ۲- رحمت خدا به سوی تو روان می شود بیشترین لذت و زیباترین چیز برای او این است که در گوشه خانه خودش بنشیند و سیر در عالم ملکوت کند. درست است که جسم تو در این زمین خاکی است اما روح تو در آن سوی افلاک در پیش خداست. اگر بتوانی آن بُعد وجود خودت را پیدا کنی می فهمی که چه زیبایی ها و لذت هایی در آن سو داری و دیگر از میهمانی های اینجا لذت نمی بری. بیایید برویم آنجا که بیماری ندارد، فقر ندارد، فنا ندارد، مرض نیست و سراسر شادی است و لذت های بی پایان است و جاودان است. مزاج تو نور خواری است گِل خواری نکن. برای اینکه آن نور در تو تابیده شود باید : ۱- دنیا را کم کنی ۲- در خلوت بمانی ۳- به حداقل اکتفا کنی 🆔 @MORAVEJI_SABZEVARI
أَنتُمُ_الْفُقَرَاءُ_إِلَى_اللَّهِ.mp3
2.09M
...قرآن با اکثر مردم نامحرم ... معنی قرآن را باید در آن وادی های سلوک پیدا ... مثلاً فرض کنید که میخوانیم " الحمدالله رب العالمین " این را هر روز در نمازمان میخوانیم ، معنی اش چیست ؟ حمد مال الله هست که رب همه عوالم وجود هست ، اما تا انسان به مقام توحید ربوبیت نرسد ، به مقام توحید محمودیت نمیرسد ، باید به این مقام برسد که آیه حجابش را کنار بزند ... آیه های قرآن همه مقاماتی هستند که رسول خدا به این مقامات رسید ، یعنی همینطور که عروج میکرد و بالا میرفت ، به هر درجه ای از مراتب وجود که میرسید ، آیه مناسب همان مقام به او میدادند ، ترجمه آن مقام به صورت آیه بود . ...مثلاً ما الان اینجا ایستاده ایم ، میگوئیم من الان در روی زمین ایستاده ام ، به پشت بام برویم ، میگوئیم من الان پشت بام ایستاده ام ، مثلاً فرض کنید به خیابان برویم ، میگوئیم من الان در ... یعنی در هر حالتی که هستم یک جمله مناسب آن میاورم ، آیات قرآن اینها در واقع ظهور لفظی مقامات پیغمبر هستند و انسان تا به آن مقام نرسد نمی تواند آیه را بفهمد ، اینست که قرآن با همه مردم ، الا خیلی کم ... برگرفته از جلسه ۵۲ منطق_الطیر @moravej_tohid