... امسال را هم گذراندیم ، هر چه بود و نبود رفت و یکسال دیگر از عمرمان هم رفت ، تا ببینیم در سال آینده چه میشود ؟ آیا در سال آینده یک انسان صاحب نَفْسی ، یک انسان روشنی یک نظری به ما میکند ، یک کسی که :
بُوَد آیا که زدَرَم بازآیی
یک کسی از در خانه ما به درون خانه بیاید و ما را مشمول عنایت خودش بکند ، چنین چیزی میشود یا نه ؟ ...
برگرفته از جلسه ۶۳ مثنوی
#علامه_مروجی_سبزواری
@moravej_tohid
💎📖💎📖💎📖💎📖💎
#هوالحکیم
#خلاصه_شرح_داستان_اول_مثنوی
#مقدمه_قسمت_یازدهم
آری خداوند به آن حضرت میفرماید: استمع لما یوحی. گوش بده به آن چه وحی می شوی. آیا اگر کسی دیگر در کنار موسی (ع) می بود، این کلمات را می شنید؟ هرگز، چنانکه رسول اکرم (ص) هرگاه جبرئیل بر ایشان وارد می شد و وحیی می آورد کسانی که در اطراف ایشان بودند سخنان جبرئیل را نمی شنیدند. چرا؟ زیرا وحی بر قلب نبی وارد می شود: «نزّله علی قلبک» بقره ۹۷ و پیامبر خدا سخنان خدا را با گوش قلب خود می شنیدند. پس ایشان هم که آن وحی را برای امت بیان می کنند، در واقع آن سخنان را بر قلبهای امت وارد می کنند و هرکس قلبش باز باشد، آن سخنان را می شنود، و هرکس قلبش بسته بوده و گوش قلبش بسته باشد از شنیدن وحی و خطاب الهی محروم می ماند و این است که قرآن فقط برای کسانی هدایت است که می شنوند: «ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی اسمع و هو شهید» ق۳٧ (همانا که قرآن ذکر است و یادآوری برای کسی که دارای قلب است، یا گوش بیندازد در حالیکه شاهد هم هست).
آری! قرآن برای کسانی که فقط با گوش ظاهر می شنوند و با زبان ظاهر آنرا قرائت می کنند و با چشم ظاهر الفاظ و آیاتش را می بینند هیچگونه هدایتی نمی آورد. در قلب اینها هیچ نورانیتی ایجاد نمی کند. آنها را به سعادت نمی رساند. از جهنم دنیا و آخرت نجات نمی بخشد.
حتی عالمانی که در حد وهم (که او را عقل ساخط می گویند) توقف کرده اند و وهم را با بردن به مدرسه و نشاندن پای درس استاد و خواندن کتاب قوی ساخته اند و مفسر قرآن شده اند، باز هم قلبشان از نورانیت قرآن بهره ای ندارد. چراکه انسان مفسری بزرگ باشد یا فقیهی عالیقدر، یا محدث و متکلمی عظیم الشأن، اما اینها باعث نمی شوند که قلب این انسان به نور قرآن دسترسی پیدا کرده باشد و در قیامت جزء محرومین از قرآن محشور نشود.
این است که وقتی مولانا می گوید بشنو از نی، این بشنو یک شنیدن دیگر است. شنیدن با قلب است. شنیدن با گوشی است که به این آسانیها باز نمی شود مگر با عنایت خداوندی. خلوت نشینی ها لازم است و عبادتها و مجاهدتها تا انسان از این وجود حیوانی و چشم و گوش حیوانی بمیرد، تا به وجود روحانی و نورانی زنده شود و چشم و گوش روح او باز گردند.
این است که اولین کلمۀ مثنوی، کلمۀ بشنو است و مولانا در مثنوی با افرادی گفتگو می کند که قلبی باز دارند. مؤید بر مطلب اینکه در بیت دوم می گوید:
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق
یعنی مخاطب می باید چنین کسی باشد که او هم مثل من نی باشد و فقیر و عبد باشد و از خود حیوانی و خود ظلمانی تخلیه شده باشد، و روحش آزاد شده باشد و آن گاه چنین انسان روحانی خود را در فراق ببیند و قلبش از درد فراق از خدا و از اصل خود پاره پاره و شرحه شرحه شده باشد. مخاطب من چنین کسی است.
💎📖💎📖💎📖💎📖💎
#خلاصه_شرح_داستان_اول_مثنوی
🆔 @moravej_tohid
مرد یزدان شو.m4a
8.85M
حافظ : مرد یزدان شو و بگذر ز همه اهرمنان
شاه شمشاد قدان خسرو شیرین دهنان
که به مژگان شکند قلب همه صف شکنان
مست بگذشت و نظر بر من درویش انداخت
گفت ای چشم و چراغ همه شیرین سخنان
تا کی از سیم و زرت کیسه تهی خواهد بود
بنده من شو و برخور ز همه سیمتنان
دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل
مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان
بحث کردن عموما برای هوای نفس است.
بحث کردن یک عامل قوی برای خود ستایی است.
بحث و مناظره معمولا برای مطرح کردن خود است.
خلقت_آدم جلسه ۶
#شیخ_حمید_رضا_مروجی_سبزواری
#فایل_صوتی_کوتاه
@moravej_tohid
طلب عنایت در سال جدید.mp3
2.07M
مردم در این شب ها دنبال کارهای خودشان ، دنبال دنیای خودشان ، دنبال خرید های عید و این حرفها ...
... چه باید طلب بکنیم ؟ برو شراب طهور طلب کن ، حالا از دست خدا و یا از دست موسی بن جعفر ...
... از این زن رقاص بدتر ، از یک دزد بدتر ( این بدبختی انسان را به کجا ببرد ) ، او خوشبخت شد ، آن زن خوشبخت شد ، آن زن به سعادت رسید ، آن زن به نور رسید ، آن فضیل عیاض دزد به نور رسید ، آن بِشر حافیِ فاسقِ فاجر به نور رسید ...
... اگر طلب میکنید ، اگر دعا میکنید ، این را دعا بکنید : 《 یک صاحب نَفْسی ، یک صاحب نَفَسی ، بیاید و از این شراب یک قطره در کام ما بچکاند 》، عوض میشود ، کار تمام میشود ...
برگرفته از جلسه ۶۳ مثنوی
@moravej_tohid
#فایل_صوتی_کوتاه
فقه استدلالی جلسه ۶۹.mp3
3.94M
🎙#فقه_استدلالی جلسه شصت و نهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
ملاک دوست یابی.mp3
3.99M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
فرقان ۲۷، ۲۸، و ۲۹: وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَ كَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسات تفسیر حدیث معراج
فقه استدلالی جلسه ۷۰.mp3
6.78M
🎙#فقه_استدلالی جلسه هفتادم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohidدر محضر #علامه_مروجی_سبزواری
فرقان ۲۷، ۲۸، و ۲۹: وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَ كَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسات تفسیر حدیث معراج
💎📖💎📖💎📖💎📖💎
#هوالحکیم
#خلاصه_شرح_داستان_اول_مثنوی
#مقدمه_قسمت_دوازدهم
در ابتدای دفتر اول مثنوی، مولانا هم در ابتدای وادی فقر است، سینهاش شرحه شرحه شده از فراق.
برای همین است که محور دفتر اول و اساس آن بر ذکر همین مطلب است که انسان باید به مقام فقر برسد. انسان از خودش باید خالی شود. از صفات بشری باید تهی گردد و مولوی در این دفتر میخواهد خواننده را با خود همراه سازد. خودش به مقام فقر رسیده و یک نی میان تهی گشته، و میخواهد خواننده را هم به مرتبۀ خود برساند. لذا در داستان پادشاه و کنیزک میگوید که ای خوانندۀ مثنوی دل بر عشقهای دنیوی مبند که این عشقها عاقبت ننگی هستند. ما این داستان را مفصل شرح خواهیم کرد و اساس آن بر همین است که انسانی که در مرتبۀ نفس حیوانی است، این نفس را نابود سازد و رو به سوی روح آورد و با کمک اولیاء خدا زندان روح را بشکند و روح را آزاد ساخته و در نتیجه ببیند خودش را که چگونه خالی است و هیچ ندارد و هر چه که از دنیا جمع کرده بود و معتقد بود که دارد، همۀ آنها سرابی بیش نبودهاند و امروز بر او معلوم گشته که نادار است و فقیری بیش نیست. باز که به خویشتن نگاه کند خود را روح خدا، نفخۀ خدا و پارهای از وجود خدا بیند که از اصل خود دور افتاده و لذا فراق خود را احساس کند و خلاصه میخواهد خواننده را مثل خودش نی کند و لا کند.
و یا در همین دفتر اول، داستان شیطان را میآورد که در مقابل آدم خود را دید و گفت من بهتر از آدم هستم، و از طرفی دیگر گمراهی خود را به خدا نسبت داد و گفت: «بما اغویتنی». اما آدم خود را ذلیل دید و فعل خوردن میوه را به خود نسبت داد و توبه کرد. در نتیجه شیطان که خود را در مقابل آدم و خدا دید، ذلیل شد و رانده گشت و آدم برگزیده شد و مقرب شد.
همین طور در دفترهای بعد، به تناسب این که در وادی فقر پیش میرود و به مرتبۀ اطلاق و فنا نزدیکتر میشود محتوای مطالب دقیقتر و سنگینتر میشود تا آن جا که در دفتر پنجم مطالب عرفانی و ریزهکاریهای سلوک دقیقتر و پیچیدهتر شده و حتی بعضی از اعاظم اهل الله همچون علامۀ بی بدیل سید محمد حسین طباطبایی قدّس الله سرّه القدوس دفتر پنجم را برای اخص تلامذۀ خود تدریس مینموده است و قطعا این دفتر پنجم را باید نزدیک عارف راه پیموده و به مقصد رسیده خواند و تعلیم گرفت.
اما در دفتر ششم دیگر به آخر مراتب اطلاق و فنا میرسد و در نیستان اطلاق که سر منزل اصلی خودش بوده فانی شده و لذا دفتر ششم ناقص ماند و آخرین داستان مثنوی که داستان آن سه پسر پادشاه است ناتمام ماند و بدین وسیله مثنوی بطور ناقص رها شد، و این حکایت از آن دارد که مولانا به آخر سفر دوم رسید و در نیستان علم خدا فانی گشته و عقلش در این دریا مضمحل گشت و در نتیجه زبانش بند آمد.
اینک آن عبد، خودش مولا شده بود، و آن فقیر، غنی شده بود، و آن مقید، مطلق گشته بود و بدین ترتیب سفر دومش را تمام کرد.
اما آیا از این سفر بیرون آمد و سفر سوم را که سفر از فنا به بقاست و از آن بیهوشی به هشیاری، و از سکر به صحو است آغاز کرده بود؟ این مطلبی است که بعد در موردش صحبت خواهیم کرد به عون خداوند متعال.
💎📖💎📖💎📖💎📖💎
#خلاصه_شرح_داستان_اول_مثنوی
🆔 @moravej_tohid
17.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهادت امام کاظم " علیه السلام " تسلیت باد🥀
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🆔 @shams_sabzevari
#کلیپ_تصویری_کوتاه
یا موسی بن جعفر ( ۱ ) 1.mp3
9.68M
شهادت امام کاظم " علیه السلام " تسلیت باد🥀
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
روضه کمتر شنیده شده از علامه حمیدرضا مروجی سبزواری
🆔 @moravej_tohid
ادب عبودیت....mp3
6.81M
...تا ادب را به جا نیاوری " ادب عبودیت را " به هیچ جا نمیرسی... معمولاً کسانی که وارد سلوک میشدند ، یک مدتی را میرفته اند و مجاور میشدند ( در یکی از اماکن مقدسه و یا مکه و یا کربلا و یا نجف... )... خدمت دوستان عرض کرده ام ، گفته ام بالاخره هر دوهفته یکبار حتماً به مشهد تشریف ببرید ( از این مسئله غفلت نکنید ) ، باید انسان خودش را در پرتو نور قرار بدهد ، به هر حال مرکز انوار آنجاهاست... اینها می رفته اند و چندین سال را در آنجاها مجاور میشده اند ( به خاطر اینکه از آن انوار استفاده بکنند )... خود نور امام رضا " علیه السلام "... غیر از زیارت کردن ۲_۳ ساعتی را در حرم بنشینید ، تفکر کنید... تا یک فاصله خاصی حرم هست ( تا یک شعاع خاصی حرم هست ) ، از آنجا به بعد ( تا ۴ فرسخی ) یک دایره ۴ فرسخی بکشید " تا آنجا حرم هست... ادب ، نه ادبی که بین مردم هست... خودتان هم به خودتان احترام بگذارید... انسان باید با خلق خدا هم ادب را داشته باشد... بالاخره اینها بندگان خدا هستند ، خلق خدا هستند... یک چنین علمی خیلی لطیف هست "زود رنج هست" اگر انسان یک مقدار ادب را رعایت نکند... از این مجالس مگر...
@moravej_tohid
#فایل_صوتی_کوتاه
... یعنی خود دعا یک مصداق عبودیت هست ، عبد باید دعا کند ، عبد همیشه خواهش دارد ، عبد همینست دیگر ، عبد یعنی چه ؟ عبد یعنی سراسر نیاز ، سراسر حاجت ، سراسر فقر ...
برگرفته از جلسه ۵۷ منازل_السائرین
------------------------------------------
... اصل دعا به تنهایی هست ، مانند واجبات نیست ، واجبات را به جماعت میخوانند ، اما مستحبات و دعاها را باید در تنهایی خواند .
دعا یک ارتباط عاشقانه ای بین انسان و خداست که ...
برگرفته از جلسه ۲۶ منطق_الطیر
@moravej_tohid