🎙#فقه_استدلالی جلسه سی و یکم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
اوقات نمازهای یومیه و نافله
وقت نماز ظهر
✨ "اقم الصلوة لدلوک الشمس"
۷۸،اسراء
✨ در منطقههای ما سایه کاملا معدوم نمی شود،بلکه به کوتاهترین حد خودش می رسد.
✨ یکی از معجزات رسول خدا(ص)همین بود،که دیواری در مسجد النبی ساختند،( که می گویند، دیوار الآن هم هست) حضرت اين دیوار را دقیقا در طول امتداد نصفالنهار مدینه،بدون وسیله و ابزار درست کردند.
نتیجهاش اين است که وقتی ظهر میشود، این دیوار سایهاش کاملا معدوم می شود، همين که یک ذره سايه در طرف شرق پیدا شد، اول وقت نماز ظهر است.
🔸 دقیقه ۳
خورشید که طلوع می کند،دیوار سایهاش به طرف غرب است،خورشید که بالا می آید سايه جمع می شود،تا وقتی که خورشيد بالای دیوار رسید،سايه کاملا معدوم می شود.
✨ رسیدن مرکز خورشید به دایرهی نصفالنهار ملاک نیست، گذشتن خورشید ملاک است. زوال که می گویند، زوال یعنی گذشتن،زال یعنی گذشت. زوال مهم است.
✨ قرآن به دلوک تعبیر می کند.اصل دلوک از دّلک می آید، خود دلوک به معنی گذشتن و زوال است.
✨ نماز ظهر تا کی هست؟
روایت: وقتی که خورشيد زائل شد،وقت ظهر و عصر داخل شده
روایت: وقتی که زوال حاصل شود،یعنی خورشید از دایرهی نصفالنهار بگذرد،وقت نماز ظهر و عصر است،مگر اینکه نماز عصر بعد از نماز ظهر است.
🔸 دقیقه ۶
همین که سايه ی شرقی خورشید به اندازهی یک قدم شد(قدمی که می گویند، یعنی یک وجب یا به اندازهی کف پا) وقت نماز ظهر است، دو قدم که گذشت وقت نماز عصر است،این یک دسته از روايات است، یک دستهی دیگر از روايات می گویند:وقتی که دو قدم گذشت ،وقت نماز ظهر است.
✨ چهار دسته روایت داریم،یکی آنهایی که وقت نماز ظهر وعصر را از اول زوال می داند،..
بعضی روايات فرمودند: یک قدم و دو قدم ،یعنی همين که زوال حاصل شد،نماز نخواند،صبر کند یک وجب سايه طول پیدا کرد،آنجا وقت نماز ظهر است، وقتی که دو وجب طول پیدا کرد،آنجا وقت نماز عصر است.
دستهی سوم می گویند: دو قدم و چهار قدم،یعنی اگر به اندازهی دو وجب گذشت،وقت نماز ظهر شروع می شود.وقتی چهار وجب گذشت،نماز عصر شروع میشود.
یک دسته هم گویند: به اندازهی یک ذراع که گذشت، وقت نماز ظهر،دو ذراع که گذشت، وقت نماز عصر است.
🔸 دقیقه ۹
دو دسته از این روايات با هم تفاوتی ندارند،آن که می گوید: دو قدم و چهار قدم با آنکه می گوید: یک ذراع و دو ذراع، اينها یکی است،چون دو قدم، دو وجب است.یک ذراع هم دو وجب است.(ذراع از سر انگشت تا آرنج است)
✨ وقت نماز ظهر و عصر دو جور است،یک وقت ذاتی دارند و یک وقت عرضی دارند.وقت ذاتیشون همان وقت زوال است،....
اما وقت عرضی اينها آن وقتی است که انسان بخواهد نافله بخواند.
✨ اگر کسی بخواهد،نافله بخواند شرع مقدس برای نماز ظهر وعصر یک وقت دیگری جعل کرده،چرا؟
به خاطر آن رواياتی که فرمودند، تطوع(مستحبی)در وقت فريضه ممنوع است، جایز نیست.
🔸 دقیقه ۱۱
اگر انسان بخواهد،نافله نخواند،اينجا وقت نماز ظهر همان زوال است،اما اگر کسی بخواهد نافله بخواند،ائمه برای وقت نماز طهر وعصر یک وقت دیگری جعل کردند....
پس اینجا تناقض نیست
🔸 دقیقه ۱۷
از اينجا می فهمیم که اگر در این روايات(دو قدم،چهار قدم و...)آمده، همهی اینها دارند برای نماز وقت عرضی مشخص می کنند.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4201
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه سی و ششم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۴
انسان یک جوری خدا را عبادت کند،که اصلا خودش را نبیند.
🔸 دقیقه ۷
در اعمال حرامی که ترک می کنیم،هیچ کس نیت نمی کند،الآن مثلأ ما شراب نمی خوریم،آیا با نیت ترک کردیم یا چون دست ما نمی رسد؟
✨ اينها یک ریزهکاریهایی است
✨ در اعمالی که ترک می کنیم،قصد رضای خدا نمی کنیم
✨ عبادت یک مجموعهای از اوامر و نواهی است.
🔸 دقیقه ۱۰
یک مقدار نورانیت هایی هست که انسان از اینجا می برد،اما مردم غافل هستند،یعنی همین که نیت کند بر ترک،این مهم است، یعنی خدایا! من دروغ را به خاطر رضای تو ترک می کنم.
✨ اينها را انسان مرتب تکرار کند،تا به مقام رعایت برسد.
🔸 دقیقه ۱۳
اعمالت را پیش خودت نگه ندار،که یک وقت به اينها توجه نکنی.....ثوابش را هدیه کن
یک وقت انسان مغرور نشود که بگويد: من اين کار را کردم.
🔸 دقیقه ۱۶
در صراط عشق فقط پاکبازی است که انسان را جلو می برد.
✨ پاکبازی داشته باشد، یعنی برای انسان واقعأ بود ونبود دنیا هیچ فرقی نکند.
✨ پاکبازی و جانبازی
امام حسین(ع)اول پاکبازی کرد،..
بعد هم جانبازی کرد.
✨ عشق چون وافیست، وافی می خرد
در حریف بی وفا می ننگرد
باید خودت را به عشق بسپاری
🔸 دقیقه ۲۰
انسان بايد يک استقامت شدید در راه داشته باشد.
✨ دولت عشق دولتی است که اگر بیاید،همه چیز به انسان می دهد،به شرط اینکه انسان وفا کند.
✨ عشق با حالت جلالی پیش می آید، با یک چهرهی خشن می آید.
✨ فراق و وصال در اشعار حافظ
با فراق و وصال خیلی انسان را آزمایش می کنند.
قلب در فراق و وصال محکم می شود.
✨ یا قبض و بسط یا بفرمایید فراق و وصال
✨ راه عشق مثل راه عقل نیست
🔸 دقیقه ۲۵
در گفتگوی بین مولانا و شمس،شمس هیچ وعدهاي به مولوی نداد،فقط مسئلهای که بود،مولوی یک چیزی در شمس دید.
✨ مولوی قبل از شمس استادان دیگری داشته است.
🔸 دقیقه ۲۶
استاد اول مولانا در سیر و سلوک،برهان الدین محقق ترمذی بوده، و یک سلسله سند مولانا به معروف کرخی از طرف همین برهان الدین محقق است،یک سندش هم همین شمس تبریزی است.
✨ چی شد که مولوی به شمس رسید،همه را رها کرد؟گفت: آن کسی که می خواستم،یافتم.
✨ در راه عشق انسان اگر برگردد،دقیقا در دام شیطان می آید، سرّش هم اين است که انسان وقتی وارد این راه می شود،یک سری استعدادهای پنهانی که آدم دارد،اينها شکوفا می شود،خود آدم متوجه نمی شود،اينها در باطن شکوفا می شود،همين که برمیگردد شیطان از همان زمینه هایی که برایش آماده شد،استفاده می کند،این را یک چیز دیگرش می کند.
یک وقت می بینی این را اهل کرامت می کند و خودش داعیه دار می شود.
🔸 دقیقه ۳۳
"المرء مع من احب" انسان با کسی است که دوستش دارد.....معیت دارد.
یعنی ببین،هر چیزی را که دوست داری،با او معیت داری،معیت یعنی وحدت داری،یعنی تو او هستی،او هم تو هست.
✨ بعضی ها با دنیا یکی شدند.
🔸 دقیقه ۳۶
وقتی دنیا با آدم یکی می شود،در وقت مرگ معنیش این است که می خواهند، من را از من جدا کنند،بعد ببین چه عذابی دارد؟
🔸 دقیقه ۳۹
مال دنیا کم و زیاد ندارد،محبت که آمد، فرقی نمی کند، وحدت که آمد،فرقی نمی کند....
لذا آدم بترسد،تا در دنیا هستیم یک آتشی روشن کنیم،آتشی از عشق در خود برفروز
✨ انسان یک رابطهی عاشقانه با خدا پيدا کند.
🔸 دقیقه ۴۴
باید انسان از همهی چیز هايی که دارد بميرد.
ذرهای محبت دنيا در قلبت ببینند،اجازه نمی دهند که وارد شوی.
🔸 دقیقه ۴۷
انسان بايد خودش را بکشد،آن خود دنيايی را بکشد و با خون آن وضو بگیرد....
✨ آزاد شو و به مقام حُریت برس
✨ آخرش که وصال و جنت لقاء است،شهود خداست،خوب است.
✨ نفس را به قربانگاه ببر و ذبحش کن
بالاخره هر انسانی باید در طول عمرش یک عید قربانی داشته باشد.
✨ عید قربان هر انسان روزی است،که بتواند آن حیوان نفسش را قربانی کند.
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4204
🎙#خلقت_آدم جلسه هفتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔹 دقیقه ۵
سؤالات مربوط به شیطان
💦 چرا خداوند شیطان را آفرید،در حالی که می دانست،موجود شریری است؟
💦 چرا شیطان را در جمع ملائکه داخل کرد،در حالی که از ملائکه نبود؟
💦 چرا خداوند کاری نکرد تا شیطان سجده کند؟و....
🔹 دقیقه ۱۲
چرا لشگریانی را در اختیار شیطان گذاشت؟و چرا........
🔹 دقیقه ۱۷
نکته:بسیاری از مفسرین، بیشتر خلط بین تشریع و تکوین کردند.
🔹 خداوند در قرآن می فرمايد: " الذی احسن کل شیء خلقه"۷،سجده
خداوند آن کسی است که خلقت هر چیزی را به نیکوترین وجهی قرار داد.
💦 شیطان هم.یک چیزی(شیئی)هست،پس شیطان هماز یک خلقت حَسَن و نه حسن بلکه خلقت احسن برخوردار است.
🔹 دقیقه ۲۰
"ان من شیء الا یسبح بحمده"
۴۴،اسراء
هر چیزی هر موجودی در این عالم خدا را عبادت می کند، پس شیطان هم دارد عبادت می کند،یک موجودی که شر محض است که نمی تواند،عبادت کند.
💦 "انا کل شیء خلقناه بقدر"
۴۹،قمر
ما همه چیز را روی قَدَر آفریدیم(یعنی روی هندسه آفریدیم )
💦 ما همهی عالم را روی یک نقشه آفریدیم، یعنی خداوند اگر شیطان را آفریده، روی یک نقشه وحساب بوده
💦 شیطان از لحاظ تکوین یک وجود است، و وجود خیر است، خداوند وجود است،و خداوند خیر است و چون وجود موجودات اصلش از وجود خداست ،پس موجودات هم به اندازهی وجودی که دارند،خیر هستند.
🔹 دقیقه ۲۲
بنابراین مسئلهی تشریع با تکوین نباید خلط شود،به طور کلی شر در عالم وجود ندارد.....
به خاطر اینکه ما اينها(شر،قبیح، زشت) را از ناحیهی نسبت سنجی به دست می آوریم.
🔹 دقیقه ۲۴
به طور کلی شر دو منشأ دارد،یک منشأ شر مقایسه است،ما يک موجودی را با یک موجود بالاتری از آن می سنجیم،می بینیم کمالی که آن دارد،این ندارد.
💦 يک گل پژمرده ذاتا بد نیست، گل است، اما چون ما مقایسه می کنیم با گلی که برگهایش دارای طراوات است،می گوییم: این زشت است.
💦 نسبت، اضافه، اينها امور اعتباری هستند،واقعی که نیستند.
🔹 دقیقه ۲۸
یک معنای دیگر شر این است که: موجودی کمالی را از موجودی دیگر بگیرد.
🔹 دقیقه ۳۱
در عالم قیامت نسبت برداشته می شود و امور اعتباری از بین می رود،عالم قیامت عالم حقیقت است.
💦 ما در این دنیا یک امور اعتباری و حقیقی داریم،مثلأ من حقیقت هستم،این کتاب حقیقت است،اما مالکیت من نسبت به کتاب یک امر اعتباری هست...
یعنی عُرف فرض می کنند که بین من و کتاب یک تعلقی هست،کتاب را که نسبت به من می سنجند، می گویند: من یک حق مالکیت به این کتاب دارم.
🔹 دقیقه ۳۴
"يوم یفرالمرء من اخیه"۳۴،عبس
این یعنی چی؟یعنی اینکه انسان در روز قیامت از همسرش فرزندش پدر ومادرش فرار می کند، این یعنی در عالم قیامت دیگر نسبت نیست.
💦 بنابراین در عالم قیامت امور قراردادی و اعتباری وجود ندارد.
🔹 دقیقه ۳۷
بنابراین انسان هایی که در این دنیا وجود قیامتی شان قیام می کند، شر نمی بینند.
🔹 دقیقه ۴۰
اگر انسانی قیامتش قیام کرده باشد که اشیاء را خودشان را ببیند،(خودشان را نه اینکه این را نسبت به آن بسنجد)بعد می بیند که همه خیر هستند.
💦 چیزی که باعث شده خیلی از مفسرین نتوانند،این مشکلات نسبت به شیطان را حل کنند، این است که تشریع را با تکوین قاطی کردند.
🔹 دقیقه ۴۵
وقتی موجودات عالم دنیا را با همدیگر مقایسه می کنیم، می بینیم سه حالت دارند،این سه حالت یا با همدیگر تضاد دارند،مثل آب و آتش
یا کمال و نقص با همدیگر دارند،یعنی یکی کامل است و يکی ناقص
یک نسبت دیگر بینشان هست،و آن نسبت نیل و حرمان است،موجودی به کمال رسیده(نیل یعنی نائل) واصل شده،یک موجودی به مقصد نیل کرده و یک موجود محروم مانده
🔹 دقیقه ۵۱
آن علمی خوب است که انسان واقعأ ببيند.
💦 محقق واقعی کسی است که علم از درونش برایش کشف شود.
علم را از آن مرتبهی غیب وجودش بگیرد ،این علم،علم خوبی است.
🔹 دقیقه ۵۴
خوب است که انسان این مسائل را خودش با تحقیق به دست بیاورد،یک علمی داریم به نام علم صیقل،جانش را صیقل بزند،تا اینکه حجاب ها از روی عقل کنار رود،هر کدام از ما يک عقلی در درونمان داریم،که آن هديه ی خدا به ما هست.
💦 عقل کلی الهی،عقل فطری آن را باز کنیم.
با آن عقل بتوانیم،حقایق را به دست آوریم.
با این عقل جزئی بشری اگر انسان بخواهد، اينها را حل کند،با همین تناقض ها برخورد می کند.
#شیطان_شناسی
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4206
علل آشفتگی جامعه.mp3
7.19M
🌟 دین به جان انسان وارد نمی شود،مگر اینکه جان انسان یک جان تصفیه شدهای باشد.
🌟 از شرایط قاضی عدالت است
🌟 رسول اکرم(ص): ملعون است، ملعون است، کسی که بداند،دیگری برای پستی که دارم،از من لایق تر است و کنار نرود،...
از آن طرف هم می فرمايند: خدا رحمت کند کسی را که بداند،برای آن کار،کسی شایسته تر است و کنار برود.
🌟 می گوییم: اوضاع جامعه از کجا آشفته هست؟
از خودمان هست.
🌟 بزرگترین سرّش این است که دینداری باور قلب ما نشده،به قلب ما نرسیده
⚡️ برگرفته از جلسه چهلم حدیث معراج
#نکات_اخلاقی
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4207
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 اوقات و حالات تأکید شده برای دعا در تعجیل فرج
🌟 در حال سجده
🌟 هفتمین هنگامی که دعا برای تعجیل فرج تأکید بیشتری دارد،حالت سجده برای خدای متعال است؛زیرا که نزدیک ترین حالات به خدای قاضی الحاجات است، چنان که روايات از امامان بر حق در این باره رسیده،پس شایسته این است که بنده در حال سجده مهم ترین حاجت ها را بخواهد و به آن اهتمام ورزد،به خصوص در سجده شکر به جهت توجه داشتن و ملتفت بودن به این که هر چه خداوند به ما نعمت بخشیده به برکت مولایمان صاحب الزمان است_که درود خداوند بر او و پدران پاکیزه اش باد_و به خاطر اینکه دعا برای ولی نعمت و واسطهی فیض و رحمت از مهمترین اقسام شکر می باشد.
📚 مکیال المکارم، جلد دوم ص۵۰
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خوش ترین مژده ی تاریخ... ✨
✨ مژده ی ظهورت کی رسد به یاران
پرتویی ز نورت کی شود درخشان
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ تاریکی درون
💥 مشکل اين است که مردم ظلمت را احساس نمی کنند،انسان واقعأ اگر ظلمت را درک کند،به سوی نور می رود.
💥 اگر انسان متوجه شود،که من در درون خودم در تاريکی دارم به سر می برم،به دنبال یک کلید برقی می رود. ما این درک را نداریم، می دانید چرا؟ به خاطر این است که همه ی حواس ما به بیرون است.
💥 ظلمت نفس
💥 کاری کنیم که خداوند این درد را در ما ایجاد کند،این دردی که من ظلمت هستم،من تاریکی هستم.
💥 همین ظلمت جهنم است.
#علامه_مروجی_سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4210
🌸🌸🌸🌸🌸
🌴 آداب زندگی پیامبر(ص)
📖 باب هشتم، آداب تربیت فرزند
🌟 امام صادق(ع)فرمود: زمانی که کودکان ما به سن پنج سالگی رسیدند،به آنها امر می کنیم که نماز بخوانند،پس شما کودکانتان را در سن هفت سالگی امر به این مسئله نمائید و ما به کودکانمان در سن هفت سالگی امر می کنیم که به هر اندازه که قدرت دارند نصف روز یا بیشتر و یا کمتر روزه بگیرند و هنگامی که گرسنه یا تشنه شدند افطار کنند،تا این که به روزه گرفتن عادت نمایند و طاقت پیدا کنند،پس شما به کودکانتان در سن نه سالگی بگوئید که روزه را به اندازهی قدرتشان بگیرند و هنگامی که تشنگی بر آنها مسلط شد،افطار نمایند.
📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) ص۲۱۰
#آداب_زندگی_پیامبر(ص)
🆔 @moravej_tohid
هشتمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
عناوین جلسه پرسش و پاسخ هشتم
🔸بخوان و بالا برو
🔸بهشت و جهنم هر دو در باطن انسان هستند و چیزی بیرونی نیست.
🔸شلوغی قلب
🔸قلب باید در مقام امساک باشد تا آماده دریافت حقایق گردد.
🔸قران بر اساس فطرت انسان طراحی شده است.
🔸دین اسلام خاتم ادیان الهی
🔸تفسیر اجمالی آیات اول سوره الرحمن
🔸ورود به عالم طبیعت و امکان ظهور و تکامل اسما در انسان
🔸دو پایه شریعت
🔸تنها وظیفه ی انسان در این عالم چیست؟
🔸اصل معنای طریقت و شریعت
🔸نقش زن در جامعه چیست؟ و جایگاه او
🔸سلوک هر سالکی با سالک دیگر فرق میکند.
🔸چگونگی باز شدن قلب
🔸مقامات دنیایی و علوم دنیایی همه تا دم مرگ با انسان هستند.
🔸اصل پیشرفت انسان در چیست؟
🔸جریان قلندری و رندان در تصوف
پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند .
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید.
لینک دانلود و مشاهده در آپارات: https://aparat.com/v/KvbWf
@moravej_tohid
پرسش و پاسخ ج 8.mp3
41.62M
هشتمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
عناوین جلسه پرسش و پاسخ هشتم
🔸بخوان و بالا برو
🔸بهشت و جهنم هر دو در باطن انسان هستند و چیزی بیرونی نیست.
🔸شلوغی قلب
🔸قلب باید در مقام امساک باشد تا آماده دریافت حقایق گردد.
🔸قران بر اساس فطرت انسان طراحی شده است.
🔸دین اسلام خاتم ادیان الهی
🔸تفسیر اجمالی آیات اول سوره الرحمن
🔸ورود به عالم طبیعت و امکان ظهور و تکامل اسما در انسان
🔸دو پایه شریعت
🔸تنها وظیفه ی انسان در این عالم چیست؟
🔸اصل معنای طریقت و شریعت
🔸نقش زن در جامعه چیست؟ و جایگاه او
🔸سلوک هر سالکی با سالک دیگر فرق میکند.
🔸چگونگی باز شدن قلب
🔸مقامات دنیایی و علوم دنیایی همه تا دم مرگ با انسان هستند.
🔸اصل پیشرفت انسان در چیست؟
🔸جریان قلندری و رندان در تصوف
پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند .
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید.
لینک دانلود و مشاهده در آپارات: https://aparat.com/v/KvbWf
#علامه_مروجی_سبزواری
#پرسش_و_پاسخ
@moravej_tohid
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه هجدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۳
آیا خداوند به عبادت ما نیاز دارد.
✨ اتحاد فاعل و غايت
✨ ما انسان ها وقتی کاری را می خواهیم،انجام دهیم،این کار را برای غایت و هدفی انجام می دهیم،..
مثلأ غذا می خوریم،برای اینکه سیر شویم.
✨ يک قاعدهی کلی: معمولا ما انسان ها کارهایی را که انجام می دهیم، برای این است که نقصی را از خودمان دفع کنیم و کمالی را به دست آوریم.
🔸 دقیقه ۷
آیا خداوند هم کار می کند تا کمالی را که ندارد، به دست بیاورد؟
خداوند چیزی کم ندارد، عدم در خداوند راه ندارد،....پس بنابراین کار کردن خداوند برای چیست؟
🔸 دقیقه ۱۰
اگر موجود ناقص کار کند،برای رسیدن به کمال است اگر یک روزی خود کمال بخواهد،کار کند،برای چه کسی کار می کند؟ برای کمال کار می کند.(یعنی برای خودش)
✨ یعنی اگر از خداوند بپرسند که تو چرا عالم را آفریدی؟ می گوید: برای خودم،برای خودم یعنی چی؟ یعنی برای اینکه موجودات دوباره به خودم برگردند.
🔸 دقیقه ۱۲
انسان ها یا موجودات اگر کار می کنند،برای کمال مطلق کار می کنند.
✨ کمال مطلق کيست؟ کمال مطلق خداست.
🔸 دقیقه ۱۴
در ما انسان ها فاعل وغایت جداست.فاعل ما هستیم،غایت و هدف خداست، اما در خداوند فاعل خداست، غایت هم خود خداست(اتحاد فاعل و غايت)
🔸 دقیقه ۲۰
جبرئیل در همین حدی که هست،هست." و ما منا الا له مقام معلوم" ۱۶۴،صافات
اما چرا کار می کند؟چرا به موجودات فیض بخشی می کند؟جبرئیل برای خودش کار می کند،برای اینکه دوباره موجودات به حد جبرئیل برسند.
🔸 دقیقه ۱۶
" اولم یر الذين کفروا ان السماوات و الارض رتقا ففتقناهما " ۳۰،انبیاء
🔸 دقیقه ۲۱
موجودات چگونه به خدا برسند؟
✨ اينجا باید خداوند امکانات حرکت اينها را به سوی خودش فراهم کند.
✨ چه عاملی است که موجودات می توانند،به طرف خدا برگردند؟
در فلسفه به آن می گویند: حرکت جوهری...
در شریعت به حرکت جوهری، عبادت می گویند.
جوهر چيست؟جوهر آن حقیقت وجود هر موجود را می گویند.
✨ روح یک موجود،حقیقت و جوهر یک موجود است،جوهر چیزی است که بقیهی چیزها به آن تکیه دارند.
✨ عبادت یک معنی عام دارد و يک معنی خاص
معنی عام: حرکت موجود ناقص به سوی کامل
🔸 دقیقه ۲۵
عبادت به معنای خاص(در شریعت ) عبارت است از حرکتی که روح می رود تا به خدا برسد و کامل شود.
✨ "الیه یصعد الکلم الطیب والعمل الصالح یرفعه"۱۰،فاطر
این آیه از آیات کلیدی قرآن است.
✨ روح فقط و فقط به سوی خدا حرکت میکند، چگونه حرکت کند؟ با عمل صالح
🔸 دقیقه ۳۱
علم فقه علمی است که اعمال صالح را برای ما مشخص کرده
🔸 دقیقه ۴۱
از این چشمو گوش و عقل حیف است که انسان در راه بیشتر کردن دنیای خودش، هر چند از حلال استفاده کند.
این چشم را خدا داده،تا از این چشم استفاده کنم و به سوی خود خدا حرکت کنم.
✨ از همهی اينها بالاتر خداوند برای ما نعمت ولایت را قرار داده
✨ ولایت چيست؟"الله ولی الذين آمنوا "۲۵۷،بقره
خداوند ولی است.
✨ ولیّ کیست؟ "یخرجهم من الظلمات الی النور"۲۵۷،بقره
ولیّ آن کسی است که انسان ها را از ظلمات به نور خارج می کند.
✨ همهی ما يک نوری در درونمان داریم،که آن نور الله است.
✨ خود ولایت یک عمل باطنی است،...
ولی آن کسی است که در باطن تصرف می کند،دست انسان را می گیرد و از ظلمات به نور خارجش می کند.
🔸 دقیقه ۴۳
خداوند ولایت خودش را به طور تام و تمام در آن چهارده نفر ظهور داده
ما از این نعمت سنگین ولایت درست استفاده نکردیم.
🔸 دقیقه ۴۵
چرا به امام رضا(ع)، امام غریب می گویند؟
✨ هر کدام از ائمه(ع) یک خصوصیتی را از خودشان ظهور دادند.
✨ تنها امامی که آن جهت ولایت را آن اسم ولیّ را به تمام وکمال از خودش بروز داد،امام رضا(ع) است.
✨ ولایت در این عالم غریب است.
🔸 دقیقه ۴۷
مُسَرّحین یعنی آزادشدگان، برای اينها عالم دنیا و آخرت و برزخ وجود ندارد.
🔸 دقیقه ۵۰
انسان این را درک کند،که نیاز واقعی من خداست.
چگونه به سوی خدا بروم؟ با استمداد از ولایت
✨ به آن مرتبهی وحدت انسان نمی رسد، مگر از مجرای ولایت، می دانی چرا؟چون به مرحلهی وحدت که استغراق و فنای مطلق در ذات خداست،فقط چهارده نفر رسيدند.
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4216
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه چهل و سوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
عقل مراتب دارد،مرتبهی ضعیف عقل همان وهم است، همان که حیوانات هم دارند،که این وهم کارش جلب منافع دنیایی و دفع ضررهای دنيايی است.
✨ وهم در مرتبهی قویترش عقل جزئی می شود.
✨ عالیترین مرحله اش آن عقل است که قرآن می فرمايد:لُب
لُب یعنی باطن،باطن یک ظاهر دارد،ظاهر همان وهم است.
✨ آن عقل یک بخشش الهی در وجود انسان است، یک پرتویی از همان عقل کل ،عقل اول است،که انسانها وقتی از عالم عرش تنزل کردند و داشتند به عالم طبیعت می آمدند، اولین تنزلی کردند وارد عالم عقل شدند،عقل کل
✨ آن عقل اگر در انسان باز شود،او خدابین است.
✨ این عقل خاصیتش این است که آیت بین است،یعنی در هر موجودی نگاه می کند، این موجود را یک فلش می بیند ،که دارد می گوید: خدا
🔸 دقیقه ۵
این عقل در مقام توحید است، البته انسان تا در مرتبهی عقل هست،کثرات را می بیند،منتهی کثرات این را در خودشان نگه نمی دارند،این را به باطن هدایت می کنند.
✨ مولوی می گوید:عقل دو تا هست.
✨ عقلی را که عرفا مذمتش کردند،آن عقلی است که انسان را نگه می دارد.
🔸 دقیقه ۹
عقل مکسبی مثل آبی هست که از بيرون می آید.
✨ کاری کن که به آن عقل درونی دست پيدا کنی.
✨ عرفا با عقلی که انسان از بیرون پیدا کند،مخالف هستند، به درد انسان نمی خورد و انسان با خودش به آن طرف نمی تواند ببرد.
✨ انسانیت انسان به عقلش است.منتهی کدام عقل را مذمت می کنند؟
🔸 دقیقه۱۲
خداوند به عقل می گوید: آگاه باش که من امرهایم و نهی هایم را به تو متوجه می کنم،تو را عذاب می کنم و تو را ثواب می دهم.
🔸 دقیقه ۱۴
از امام صادق(ع)پرسیده شد، عقل چیست؟فرمودند:عقل آن چیزی است که خداوند به وسیلهی آن عبادت می شود،یعنی اگر کسی بخواهد به مقام عبودیت برسد،باید عاقل باشد.
✨ آنچه که در معاویه بود چی بود؟
آن شیطنت است،آن شبیه عقل است و عقل نیست.
🔸 دقیقه ۱۷
حکومت و سیاست معاویه
🔸 دقیقه ۲۱
چه مقدار از آن عقل الهی خودت را توانستی در خودت احیا کنی؟
✨ من به قدر عقل ثواب می دهم، به قدر عمل که ثواب نمی دهم.
✨ خداوند اگر قرار باشد به قدر عمل ثواب دهد،خوارج را باید بیشتر از همه ثواب دهد.
🔸 دقیقه ۲۴
بعضی ها عقلشان شیطنت است، مثل معاویه و عمروعاص
✨ عمروعاص در آخر عمرش داشت می مرد، به فرزندانش گفت: ای کاش پدر شما شغلش همین بود که می رفت فضولات شتران را جمع می کرد و می فروخت، ولی این دستگاه را نمی داشت.
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4219
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوش آن دمی که تو با عید میرسی از راه...
و یا به یُمن وجود تو عید می آید ...
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
#شرح_مثنوی_معنوی
سپاس از همراهی شما 🙏🙏
جلسه سوم و چهارم 👇👇👇
🆔 @moravej_tohid
🎙#تفسیر_مثنوی جلسه سوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
از بیت (دقیقه ۲۴):
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق
عناوین:
🔹 دقیقه ۳: قرآن شرح مراتب روحانی پیامبر
🔹 دقیقه ۳: وجوه تناسب مثنوی با قرآن
🔹 دقیقه ۱۰: خصوصیت علوم کشفی
🔹 دقیقه ۱۴: تفاوت غم انبیاء و اولیاء با مردم
🔹 دقیقه ۲۰: پیام داستان طوطی و بازرگان
🔹 دقیقه ۲۱: اصل پیام انبیاء
🔹 دقیقه ۲۶: علوم آسمانی و علوم دنیایی
🔹 دقیقه ۲۸: تأثیر سخن حق بر قلب باز
🔹 دقیقه ۳۳: فرق انسان با حیوان
🔹 دقیقه ۳۵: عشق و مراتب آن
🔹 دقیقه ۳۸: سفر از خلق به حق
🔹 دقیقه ۴۶: مقام عشق و حکایت زلیخا
🆔 @moravej_tohid
🎙#تفسیر_مثنوی جلسه چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
از بیت (دقیقه ۱):
کز نیستان تا مرا ببریدهاند
در نفیرم مرد و زن نالیدهاند
عناوین:
🔹 دقیقه ۱: نی
🔹 دقیقه ۶: تشابه نی با منطقه فقر وجودی انسان
🔹 دقیقه ۱۳: سِر سوز نی
🔹 دقیقه ۱۶: منطقه لا و منطقه الا الله
🔹 دقیقه ۲۲: تزکیه، راه درک حقایق باطنی قرآن
🔹 دقیقه ۳۵: مخاطب مولانا کیست؟
🔹 دقیقه ۳۸: علم لدنی و سیر باطنی
🔹 دقیقه ۴۱: پرده دری مثنوی
🔹 دقیقه ۵۰: تاثیر نظر اولیاء
🔹 دقیقه ۵۲: پاکبازی مولانا
🔹 دقیقه ۶۰: زنجیر عشق
🆔 @moravej_tohid