eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
435 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه چهل و یکم در محضر 🔸 دقیقه ۱ سخن مرغی ديگر، من عشق او را دارم 🔸 دقیقه ۴ خیلی ها ادعای عشق را دارند،مخصوصا در مورد اهل بیت(ع) ✨ تا انسان مزه‌ی یک عنایت را از آن طرف نچشد،نمی تواند بگوید: من عاشق او هستم ✨ عشق یک بُعدش از سوی انسان شروع می‌شود ✨ بالاخره همه‌ی ما يک زمانی آن عالم اطلاق را در ذات خدا تجربه کردیم و به اینجا آمدیم،الآن هم که آمدیم غافل شدیم. دنیا ما را سرگرم کرده،اما بعضی ها از آن عالم اطلاق یک چیز هايی به یادشان می آید 🔸 دقیقه ۸ یک عشق دیگری هست که از او شروع می‌شود،یعنی اوست که ناگهان حجاب های وجود انسان را کنار می زند،یک تجلی می کند و می بندد اينها(این گروه) بعد به فراق می افتند 🔸 دقیقه ۱۰ عشق خوب است که از او شروع شود نه از من،یعنی او یک تجلی کند ✨ کسانی که با عنایت عاشق می شوند، اينها قوت بیشتری دارند، اينها در راه محکم تر هستند ✨ آن عشقی واقعا عشق است که انسان را از لذت‌های دنیا دور کند 🔸 دقیقه ۱۲ حکایتی از مرگ بایزید 🔸 دقیقه ۱۵ آیا واقعا رب ما خداست،یا رب ما نفس و شهوات ما است؟ 🔸 دقیقه ۱۸ ما چون در مرحله‌ی نفس هستیم،عشق ما با شهوت آمیخته است(حتی عشق مان به خدا) 🔸 دقیقه ۲۰ انسان اگر دوست دارد،برای خدا دوست داشته باشد، اگر دشمن دارد،برای خدا دشمن داشته باشد ✨ هیچ گاه به خودتان اطمینان نکنید 🔸 دقیقه ۲۲ داستانی از سلطان محمود غزنوی 🔸 دقیقه ۲۷ بی تو در کلبه ی گدایی خویش به مقامی رسیده‌ام که مپرس 🔸 دقیقه ۳۰ حتی اگر عشق می خواهی،باز از او بخواه،بگو مرا عاشق خودت کن 🔸 دقیقه ۳۳ چرا آدم‌ گندم را خورد؟ ✨ همیشه انسان به دنبال چیز جدید می گردد ✨ آدم همه چیز در بهشت داشت،اما درد نداشت،این بد نقصی است 🔸 دقیقه ۳۶ درد از عشق برمی‌خیزد، درد برای عاشق در فراق است 🔸 دقیقه ۴۰ خداوند می خواست که آدم با او یک ارتباط قلبی پیدا کند 🔸 دقیقه ۴۴ جواب هدهد 🆔https://eitaa.com/moravej_tohid/4372
🎙 جلسه سیزدهم در محضر 🔹 دقیقه ۱ بودن انسان بر صراط مستقیم بر دو رکن استوار است. یک رکن ایجابی و یک رکن سلبی،یعنی به این معنا که خداوند امر دارد و نهی دارد. 🔹 دقیقه ۳ اوامر معمولا به الهام ملائکه است. نواهی را شیطان مرتب وسوسه می کند. 🔹 دقیقه ۶ بودن بر صراط مستقیم زمانی در انسان تحقق می گیرد،که ملکه‌ی اطاعت و ملکه‌ی تقوا در انسان ایجاد شود. اگر انسان به الهامات ملائکه عمل کند،این اطاعت است و این شخص مطیعی هست،و اگر انسان از وساوس شیطان پرهیز کند،به آن می گویند: تقوا این انسان متقی است. 💦 نکته: اگر انسان همه‌ی اوامر خدا را انجام دهد و همه‌ی نواهی خدا را ترک کند،این انسان را نمی شود،گفت بر صراط مستقیم است،چرا؟ یه خاطر اینکه باید این مسئله‌ی اطاعت و تقوا در حد اعضای بدن نماند،باید به صورت يک ملکه‌ی راسخ در قلب انسان به وجود بیاید،این مهم است. 🔹 دقیقه ۱۵ سؤال دیگر شیطان: هنگامی که من از خداوند مهلت خواستم،که تا آخر دنیا زنده بمانم،چرا مهلت‌ داد،در حالی که اگر مهلت نمی داد،عالم خالی از شر می شد. 💦 عالم ماده عالم تضاد و کشمکش هست 💦 ذات انسان ذاتی است که در کشمکش های متضاد به کمال می رسد،یعنی خودش را نشان می‌دهد. 🔹 دقیقه ۱۹ در پایین و بالاشدن روزگار است که جواهر انسان ها خودش را نشان می‌دهد. 🔹 دقیقه ۲۱ اینکه گفتند، در زمان ظهور،امام زمان(ع)شیطان را ذبحش می کند.... 💦 یعنی سیطره‌ی شیطان در این عالّم کم می‌شود. چرا؟ به خاطر این که در آن زمان عقول انسان ها تکمیل می شود. 🔹 دقیقه ۲۳ امام زمان(ع) وقتی که ظهور می کنند،بنای ایشان بر این نیست که هر چه کافر در روی زمین است را بکشد(تنها کسانی که در مقابلش بایستند و با امام جنگ کنند،آنها را می کشد) 🔹 دقیقه ۲۵ شیعه بر مبنای حب و بغض است(هر دو باید باشد) 💦 شما الآن می بینید که بغض نسبت به غاصبان خلافت دیگر در بین جوانان نیست. 💦 اینها ولایت را منحرف کردند. بشریت را از ولایت محروم کردند. 💦 مشکل بشر امروز چیست؟ مشکل بشر این است که مولا ندارد. 🔹 دقیقه ۲۸ ظلم به بشریت 💦 انسان است که رفتارهای واقعا عجیب از خودش نشان می‌دهد. 🔹 دقیقه ۳۰ انسان یک قدرتی و یک استعدادی دارد که می توانی از آن مرتبه‌ی درنده خویی و توحش،از آن مرتبه ای که" کالانعام بل هم اضل"(۱۷۹،اعراف) هست،دست این انسان را بگیری و بالا بیاوری ،تا جایی برسانی که به ملاقات خدا برسد. 💦 وقتی انسان چنین قدرتی دارد،چرا این انسان را نگهداشتی؟ این آزادی حیوانی ظلم به بشریت است. 💦 کيست مولا آنکه آزادت کند؟ یعنی از پایبند نفس اماره آزادت کند و روحت را به سوی عالم قدس پرواز ده،روحت یک روح ملکوتی می شود،چنین انسانی دیگر هیچ گاه ظلم نخواهد کرد. 🔹 دقیقه ۳۴ زمان ظهور حضرت مهدی(ع)،از تجلیات قیامت در این دنياست. 🔹 دقیقه ۳۸ اشعری ها فعل خدا را تابع مصلحت نمی دانند. 💦 امام فخر رازی،عیبش این بود که نچشیده بود. 🔹 اگر علم نوری نداشته‌ باشد ،هیچ خیری در آن نیست. 💦 اهمیت توسل 🔹 دقیقه ۴۸ در باطن ها چه خبر است؟ 💦 نه در ظاهر قرآن و نه در باطن قرآن باطل راه ندارد. 💦 بالاخره شیطان باطن ها را آشکار می کند. شیطان عجیب باطن های ما را می شناسد. 💦 انسان بترسد و با قدم توسل حرکت کند. 🔹 دقیقه ۵۶ آیا این نماز سیری و نورانیتی در تو ایجاد کرد؟ 🔹 دقیقه ۵۹ امر ما صعب و مستصعب و سنگین است،سخت است، نمی تواند آن را تحمل کند،مگر ملکی مقرب یا نبی مرسل یا انسانی که خداوند قلبش را امتحان کرده باشد. امتحان یعنی این قدر قلب را محنت ها و سختی ها و فشارها بر آن وارد کرده که این قلب قوی شده است،و می تواند حامل حقایق باشد. 🔹 دقیقه ۶۲ جامعه در فقر دینی دارد،به سر می برد. 💦 چه بسیار تلاوت کنندگان قرآن که قرآن اينها را لعن می کند. 🔹 دقیقه ۶۴ مگر امام ما نفرمود،آیا من سیر بخورم، در حالی که شاید در حجاز یا در یمن کسی باشد که سیری را تجربه نکرده باشد. 💦 دنیا را قرآن می فرمايد: سراب و کف 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4374
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 از امام باقر(ع) روایت آمده که فرمود: هنگامی که فوت پدرم علی بن الحسین(ع)نزدیک شد مرا به سینه گرفت و فرمود: پسرم تو را سفارش می کنم به آنچه پدرم هنگام رحلت مرا سفارش کرد، و یاد فرمود که پدرش او را به آن سفارش کرده بود: پسرم بر حق صبر کن هر چند که تلخ باشد. 📚 مکیال المکارم، جلد دوم ص۳۷۳ 🆔 @moravej_tohid
35.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌟 السلام علیک یا صاحب الزمان ای ابر خوش باران بیا ای مستی یاران بیا.....بايد قلبت با حضرت محرم شود،تا بتوانی او را بدون حجاب زيارت کنی.اگر پرده‌ های قلبت کنار برود،خورشید وجود مقدس امام زمان(ع) را خواهی دید. 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر آتش عشق آتش است این بانگ نای و نیست باد هر که این آتش ندارد نیست باد 💥 باطن آسمان نور است، باطن زمین نور است، پس چرا آن را نمی بینیم؟ چون چشم ما نور ندارد. 🆔 @moravej_tohid
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب‌ زندگی پیامبر(ص) 🌿 آداب معالجه و مداوا ومسواک کردن 🌟 امام کاظم(ع)فرمود: شستن سر با خطمی در روز جمعه از سنت است و باعث زیاد شدن روزی،دور شدن فقر،نیکو شدن پوست و موی بدن می شود و نیز امان از سردرد است. 🌟 پیامبر(ص)فرمود: کسی که هر روز دو مرتبه مسواک بزند بر سنت انبیاء مداومت نموده است. 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) 🆔 @moravej_tohid
چهاردهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) عناوین جلسه ۱۴ پرسش و پاسخ: منشاء و خواستگاه تصوف در اسلام کجاست؟ حوزه کاری فقیه و محدوده فعالیت آن تا کجاست؟ بیان نحوه پیدایش علوم مختلف اسلامی در طول تاریخ اسلام نقش اهل بیت عليه السلام در شکل گیری علوم مختلف اسلامی چه بود؟ امتیاز مهم شیعه در چه چیزی بود؟ آغاز عرفان اسلامی در کدام برهه از تاریخ بوده؟ دلیل فطری بودن میل به عرفان چیست؟ بیان آیات قرآن و احادیث مربوط به ترک دنیا و خلوت و عشق به خداوند اولین عرفا در اسلام اهل بیت و اصحاب آنها بودند و بیان ادله این موضوع اهل بیت بزرگترین نکات عرفانی را در کجا بیان کرده اند؟ نحوه اتصال سلسله های عرفانی به اهل بیت عليه السلام اشتباهات عامه در مورد عرفان و تصوف سلطان حرکت حبی حضرت ابا عبدالله می باشند دلیل اصلی لعن صوفیه توسط ائمه اطهار برسی شبهات عنوان شده در مورد خانقاه و... آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid لینک دانلود در آپارات: https://aparat.com/v/9gLYQ
4_5940728326363549597.mp3
46.18M
چهاردهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) عناوین جلسه ۱۴ پرسش و پاسخ: منشاء و خواستگاه تصوف در اسلام کجاست؟ حوزه کاری فقیه و محدوده فعالیت آن تا کجاست؟ بیان نحوه پیدایش علوم مختلف اسلامی در طول تاریخ اسلام نقش اهل بیت عليه السلام در شکل گیری علوم مختلف اسلامی چه بود؟ امتیاز مهم شیعه در چه چیزی بود؟ آغاز عرفان اسلامی در کدام برهه از تاریخ بوده؟ دلیل فطری بودن میل به عرفان چیست؟ بیان آیات قرآن و احادیث مربوط به ترک دنیا و خلوت و عشق به خداوند اولین عرفا در اسلام اهل بیت و اصحاب آنها بودند و بیان ادله این موضوع اهل بیت بزرگترین نکات عرفانی را در کجا بیان کرده اند؟ نحوه اتصال سلسله های عرفانی به اهل بیت عليه السلام اشتباهات عامه در مورد عرفان و تصوف سلطان حرکت حبی حضرت ابا عبدالله می باشند دلیل اصلی لعن صوفیه توسط ائمه اطهار برسی شبهات عنوان شده در مورد خانقاه و... آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid لینک دانلود در آپارات: https://aparat.com/v/9gLYQ 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه چهل و نهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ امام صادق(ع)فرمود: هر چیزی یک حدی دارد. گفتم: حد توکل چیست؟ فرمودند: یقین است ( یعنی کسی که یقین دارد، حتما توکل دارد) ✨ حد یقین چیست؟ فرمودند: با وجود خدا از هیچ چیز نترسی( یعنی وقتی انسان یقین دارد،که خداوند حافظ است،پس از چیزی نترسد) 🔸دقیقه ۲ چگونگی جنگیدن حضرت علی(ع) ✨ حضرت به اسباب هم تمسک نمی کند. ✨ حمزه (عموی پیامبر) در زمان جاهلیت با زره به جنگ می رفت،اما بعد از آن (یعنی زمانی که مسلمان شد) بدون زره می رفت. ✨ اينها حد بالای توکل است،بله در مرحله‌ی اول توکل انسان به سراغ اسباب می رود،منتهی معتقد است که تا خدا نخواهد، این سبب،سببیت ندارد. 🔸 دقیقه ۵ قنبر غلام علی(ع) 🔸 دقیقه ۸ حضرت علی(ع): کسی طعم ايمان را نمی چشد،مگر اینکه بداند(این علم و آگاهی را داشته باشد ) که آنچه قرار است، به سر او بیاید،امکان ندارد،خطا کند و برگردد..‌ و آنچه که از او گذشته، ممکن نبود که‌ به‌ او برسد. 🔸 دقیقه ۱۰ ما همیشه وقتی می گوییم: علم ،خيال می کنیم که علم همین است که در مدرسه می خوانیم و استاد و کتاب و....علم یعنی همین،یعنی یک مشت الفاظ آنچه که انسان از بیرون و از مدرسه و از استاد و از کتاب به دست می آورد، این علم نیست، اينها یک مشت اطلاعات است. ✨ علم وجود است،اصلا وجود علم است.الان که شما در اینجا نشستید،شما وجود دارید،یعنی هم خود شما علم هستید. ✨ همين کتاب علم است،نه اینکه این کتاب علم دارد،نه اصلا خودش علم است. ✨ به خدا می توانیم بگوییم: علم ،خدا وجود محض است، وجود یک خواصی دارد 🔸 دقیقه ۱۲ یکی از خواص وجود همین است که خودش،خودش را ادراک می کند.لذا همین طبیعت خودش، خودش را ادراک می کند،برای همین است که گفتند: مکان شهادت می دهد. ✨ علم در حقیقت آن وجودی است که از طرف خداوند بر انسان القاء می شود. ✨ علم به کثرت تعلیم و تعلّم نیست، بلکه علم نوری است که از خداوند بر قلب وارد می‌شود، نه بر عقل و خیال و... ✨ این علم چه وجودی است؟ ماهیتش چیست؟ این علم عبارت است از ایمان،یقین،صبر،توکل و تسلیم و تفويض 🔸 دقیقه ۱۴ امام صادق(ع):عالم ترین مردم کسی است که راضی ترین آنها به قضای خدا باشد(نمی فرماید، عالم ترین مردم کسی است که مثلا این قواعد علمی در ذهنش باشد)می فرمايد: عالم ترین مردم کسی است که راضی ترین آنهاست،یعنی خود مقام رضا،این علم است. ✨ علم یعنی یک نوع وجودی که از خدا وقتی بر روح انسان و بر قلب انسان افاضه می شود،این علم خاصیت های مختلفی از خودش بروز می دهد،گاهی در انسان ایجاد رضا می کند و گاهی در انسان ایجاد صبر می کند، گاهی ایجاد توکل می کند... علمی که معمولا عارفان الهی به دنبالش هستند،چنین علمی است. 🔸 دقیقه ۲۰ علم در لسان شریعت خیلی فرق می کند. ✨ آن علمی که از طرف خدا می آید،یک وجودی است که‌ بر روح انسان اضافه می کند، علمی که از مدرسه یاد می گیرد،این بر خيال انسان اضافه می شود. 🔸 دقیقه ۲۳ ابن عربی احوال ۲۷ نفر از انبیاء را در فصوص می آورد،که هر کدامشان یک خصوصیتی داشتند. این خصوصیت ها توحیدی بودند. ✨ تفکر،خلوت،مراقبه 🔸 دقیقه ۲۶ عالمان واقعی همان پیرزن یا پیرمردی بود که در گوشه‌ی یک روستا در عمرش هم به شهر نیامده بود. ✨ شهود ✨ اينها فطرتشان پاک بوده،آلوده نشده 🔸 دقیقه ۲۹ رسول خدا(ص)فرمودند: علم سه علم است،یکی علم اعتقادات(علم توحید،معاد) یکی علم اخلاق، و یکی علم فقه ✨ اما در باطن شریعت می گوید: علم یعنی خشیت ،علم یعنی نور ✨ در میان فرقه‌های اسلامی تنها کسانی که به دنبال این علم می روند،عارفان هستند. که علم عشق در دفتر نباشد 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4383
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏🙏 جلسه پانزدهم و شانزدهم 👇👇👇 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه پانزدهم در محضر 🔹 شروع از بیت (دقیقه ۱) : تو گمان بردی که کرد آلودگی در صفا غش کی هلد پالودگی  موضوع داستان: – انتهای داستان پادشاه و کنیزک – ابتدای حکایت طوطی و بازرگان  عناوین: 🔹 دقیقه ۷: عید عارف 🔹 دقیقه ۹: حکایت ردّ الشمس 🔹 دقیقه ۱۱: شروع حکایت طوطی و بازرگان 🔹 دقیقه ۲۵: قلب باز ، امام انسان 🔹 دقیقه ۲۸: راه رسیدن به مقام قلب 🔹 دقیقه ۳۲: تازیانه‌های سلوک 🔹 دقیقه ۴۴: شخصیت عرفانی حاج ملا هادی سبزواری(ره) و حکایت مجذوبین درس ایشان 🔹 دقیقه ۴۹: سیلی نفسْ کُش 🔹 دقیقه ۵۲: مست ز خمر من لدن… 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه شانزدهم در محضر عناوین 🔹 دقیقه ۲ آغاز امامت امام زمان(ع)و فوت امام حسن عسگری(ع) 🔹 دقیقه ۴ کار پاکان را قیاس از خود مگیر و بدان که ذات انسانها با هم فرق میکند‌ 🔹 دقیقه ۷ خیال میکنیم که در خیلی چیزها یقین داریم. امامت، توحید، معاد خود را محک بزنیم که آیا اینها واقعی اند یا خیر؟ 🔹 دقیقه ۱۰ حس دنیایی و حس دینی. ما دو حس ومحک داریم. و حس دینی برای قلب سلیم باز میشود نه هر قلبی. 🔹 دقیقه ۱۲ ویرانی بدن و جسم،آبادانی قلب را به همراه دارد. روح که آزاد شود بدن را خودش دوباره از نو تدبیر می‌کند. 🔹 دقیقه ۱۸ دین انسان را حیران می‌کند. مانند زنان در محضر یوسف 🔹 دقیقه ۲۳ قرب نوافل یعنی انسان خدا را می‌بیند. و به خدا نزدیک می‌شود. قرب فرائض یعنی انسان خودش خدا می‌شود. بعضی انسانها چهره شان چهره ی خداست. باید روشناس شوی. 🔹 دقیقه ۲۷ در این دنیا کاری کنیم از شراب طهور که از تجلیات ذات و یا صفات است به ما بچشانند. با این شراب صد دنیا به راحتی ویران می‌شود. 🔹 دقیقه ۳۶ بعد عرفانی مرحوم ملاهادی سبزواری خیلی خیلی کتوم و مخفی بود و بیشتر بعد فلسفی نمود داشت و افرادی از این آتش درون خبر داشتند و بهره بردند. 🔹 دقیقه ۴۱ عرفان و عرفا در تاریخ بسیار مظلوم بودند و مورد ظلم واقع شدند 🔹 دقیقه ۴۳ جایگاه نی و دف و اینکه دف در سالک و سلوک استعاره از تازیانه های معشوق دارد تا به لب و نی برسد. لب مظهر اتم قطب عالم را دارد. 🆔 @moravej_tohid
📖 مراد از سکینه و آرامشی که در قرآن ذکر شده ايمان است 💥 جمیل بن درّاج گوید: از امام صادق(ع)درباره ی سکینه ای که در این آیه آمده: " هوالذی انزل السکینه فی قلوب المؤمنین " پرسیدم،فرمود: منظور ايمان است. و از روحی که در این آیه آمده:" و ایدهم بروح منه" پرسیدم، فرمود: منظور ايمان است، و از کلمه‌ی تقوا که در این آیه آمده:" والزمهم کلمه التقوا" و کلمه‌ی تقوا را با آنان همراه کرد، پرسیدم، فرمود: منظور ايمان است. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۴۲ 🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه چهل و دوم در محضر 🔴 محاسبه و مراقبه 🔸 دقیقه ۱ محاسبه شب به شب خودتان را محاسبه کنید(مخصوصا زبان) 🔸 دقیقه ۳ مخصوصا قلب و خطورات قلبی به هر حال قلب باید یک قلب سلیم باشد. قلب سلیم قلبی است که در آن نه کینه باشد،نه حسرت باشد. ✨ هر برگی که از درخت می افتد،روی حساب می افتد. ✨ هیچ چیزی به ما نمی رسد، الا اینکه از قبل محاسبه شده، یعنی روی محاسبه است، که این کار انجام شد. ✨ عالم به هم پیوسته است. ✨ قلبی که حسرت دارد،این قلب ساخط است. ✨ سالک تسلیم است،تسلیم در مقابل هر چه که از ناحیه‌ی خدا می آید. 🔸 دقیقه ۶ تسلیم در مقابل خدا علامت‌ عبودیت است. ما عبد هستیم. ✨ کینه،حسد،نفرت از مردم، اينها همه علامت‌ مریضی قلب است. 🔸 دقیقه ۸ شب به شب خودتان را محاسبه کنید. آیا امروز اعمالم نسبت به دیروز بهتر بود یا نه؟ آیا امروز قلبم نسبت به دیروز بهتر بود یا نه؟ 🔸 دقیقه ۱۲ مجالس عروسی با گناه همراه است. ✨ در کنار جامعه حرکت کنید. جامعه دارد،به سوی جهنم و آتش می رود. 🔸 دقیقه ۱۶ محاسبه امسال و سال قبل 🔸 دقیقه ۱۸ سالک بايد لحظه به لحظه مراقب باشد. یکی مراقبه و یکی محاسبه اينها دو شرط اساسی در راه هستند. 🔸 دقیقه ۲۰ حضرت علی(ع): هر کس دو روزش مساوی باشد،پس او زیانکار است. ✨ مغبون(زیانکار) یعنی سیر نزولی دارد،نه سیر صعودی 🔸 دقیقه ۲۳ نمازها باید کیفیتش به گونه‌ای باشد،که هر روز نورانیتش بیشتر باشد. 🔸 دقیقه ۲۵ مردم به ظاهر عملشان توجه دارند،شیطان همان را در نظرشان بزرگ کرده ✨ در باطن آیا یک سیر از ظلمت به نور داشتی یا نه؟ 🔸 دقیقه ۲۶ " يوم تبلی السرائر" آيه ۹،طارق طریقت همین است که می گوید: باطنت را یک جوری کن که بعد از اینکه از این عالم رفتی،وارد عالم بعد شدی و باطنت آشکار شد،نبینی که مرتب در ظلمت ها فرو می روی 🔸 دقیقه ۲۸ باطن روزه، خیلی سنگین است. ✨ یکسان بودن عبادت خودش ضرر است. ✨ مردم‌ متأسفانه در دنیا دارند حرکت می کنند. ✨ طریقت را نباید در کنار زندگیتان قرار دهید. دین وشریعت را در کنار زندگیتان قرار ندهید،اينها باید اصل باشند،فرعش زندگی ماست. 🔸 دقیقه ۳۰ سخن مرغی ديگر:این یک بدبختی است که خیال می کند،کامل است. ✨ تازیانه‌های سلوک 🔸 دقیقه ۳۴ سالک در اول کار(که وارد این راه می شود) خواب زیاد می بیند،چون قوه‌ی خيال تحریک می شود. 🔸 دقیقه ۳۶ حافظ و فراق 🔸 دقیقه ۳۷ جواب هدهد به مرغ مغرور ✨ مگر می‌شود انسان بدون سفر چیزی به دست آورد،سالک هم تا به سفر نرود،که به جایی نمی رسد،منتهی سفر درونی 🔸 دقیقه ۳۹ ظلمت های متراکم درون 🔸 دقیقه ۴۳ در سلوک سرتان را پایین بیاندازید و به بغل دستی تان کار نداشته باشید. راه سلوک راه انفرادی است. ✨ مسئله‌ی راز داری ما در این راه می خواهیم،برویم تا اسرار الهی را به ما بدهند. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4392
🎙 جلسه چهاردهم در محضر ✨ شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) 🔹 دقیقه ۶ خداوند شیطان را اِغوا کرد. شیطان گفت: ای پرودگار من! به خاطر اینکه مرا اِغوا کردی،زمین را برای آنها زینت می دهم و من هم آنها را اغوا می کنم. 🔹 دقیقه ۸ البته از اینکه خداوند کلام شیطان را رد نکرده،معلوم می‌شود، حرف شیطان را قبول دارد. 💦 داستان حضرت سلیمان و بلقیس 🔹 دقیقه ۱۰ اگر در جايی خداوند کلامی را نقل کرد و پاسخی نداد،معلوم می شود که خداوند قبول دارد. 💦 می‌گوید: چون من را اغوا کردی،من هم بنده های تو را گمراه می کنم، اِغوا را به‌ خداوند نسبت می دهد و خدا هم رد نمی کند. 💦 چگونه خداوند کسی را گمراه می کند؟ این یک معنای ظاهری دارد و يک معنای باطنی دارد. در تفسیر ظاهری می گویند: اِغوای خداوند مجازاتی است،نه ابتدایی،یعنی چی؟ یعنی انسان ها مختار هستند که به راه خوب یا راه بد بروند. 🔹 دقیقه ۱۳ اگر انسان با اختیار خودش طرف گمراهی را انتخاب کرد،خداوند هم بر گمراهی او می افزاید،لذا گفتند: مجازاتی است،یعنی اِغوای خدا به عنوان جزا است. 💦 در قرآن زیاد هست که خدا گمراه کرد. " اضله الله" ۲۳،جاثیه 💦 در تفسیر ظاهری قرآن اینگونه است که اراده‌ قبل از سعادت و شقاوت است، یعنی به این معنا که اول انسان اراده‌ می کند، بعد سعید یا شقی می شود 🔹 دقیقه ۱۶ می گویند: گمراهی خدا که ابتدایی نیست، خدا از اول بیاید گمراهش کند،نه... می گویند: مجازاتی است.... منتهی این حرف یک اشکالی دارد. اگر قرار باشد که ما از درون ذات هیچ کششی نسبت به سعادت یا شقاوت نداشته باشیم،پس بنابراین برای عدالت خدا حرف پیش می آید، چرا؟ (چون)همه‌ی انسان ها از لحاظ عقلی در مرحله ای نیستند که عقلشان تشخیص بدهد که به سوی سعادت حرکت کنند یا شقاوت مگر خود قرآن نمی فرماید: "اکثرهم لا یعقلون " ۱۰۳،مائده چگونه اکثریتی که تعقل نمی‌توانند بکنند،ما از اینها انتظار داشته باشیم که شما با عقل خودتان حساب کنید،که من باید به سوی راه سعادت حرکت کنم. 🔹 دقیقه ۱۹ اشکال دیگر؛ خیلی از انسان ها در جوامع کفر به دنیا می آیند... اينها خود به خود تأثیر می گذارد. 💦 اینها چه تقصیری دارند،محیط، اجتماع و....همه‌ی این‌ها دست به دست هم می دهد و او راه کفر را انتخاب می کند. 🔹 دقیقه ۲۲ پس اراده‌ بعد از سعادت و شقاوت است، یعنی با اراده‌ی خودش سعادت و شقاوت را در خودش ایجاد نمی‌کند، بلکه اراده‌ بعد از سعادت و شقاوت است. انسان، با اراده‌ سعادت و شقاوت را در خودش به فعلیت می رساند. 🔹 دقیقه ۲۴ یک عاملی در درون انسان هست که سعادت و شقاوت را ایجاد می کند. 🔹 دقیقه ۲۶ چگونه انسان سعید یا شقی می شود؟ ملاک میزان اسم رحمان در درون انسان هست، چون انسان ها از اسماءالله به وجود آمدند. 💦 اسم رحمان و صفت رحمت در همه‌ی انسان ها هست" و رحمتی وسعت کل شیء" ۱۵۶،اعراف رحمت من همه‌ی موجودات را فراگرفته، یعنی صفت رحمت من در همه‌ی موجودات هست.اسم رحمان در همه‌ی انسان ها هست،حالا اگر اسم رحمان در نهاد یک انسانی به مقدار زیادی بود،این انسان سعید می‌شود و اگر کم بود،این آدم شقی می‌شود. 💦 همه‌ی اسماء در درون همه‌ی انسان ها نیستند(اما)اسم رحمان هست. 💦 ما از عالم واحدیت آمدیم. 💦 مادامی که در عالم علم خدا هستیم،این سعادت و شقاوت پنهان است، باید یک عالمی باشد که این سعادت و شقاوت در آنجا به فعلیت برسد، آن عالم، عالم دنیا است. 🔹 دقیقه ۳۰ اراده‌ یک امر اختیاری نیست، یک امر جبری است. 💦 اين جوری اراده‌ ایجاد می شود، اول احساس نیاز است(تشنه هستم)..... در مرحله‌ی دوم به سوی آب میل می کنم.... اینجا اگر عقل‌ سنجید و گفت: این آب هیچ مشکلی ندارد،اينجا آن میل اولیه قوت پیدا می کند، به حد اراده‌ می رسد و بعد می روم آب می خورم. ۰ 🔹 دقیقه ۳۴ این است که پیامبر(ص)فرمود: الشقی شقی فی بطن امه،السعید سعید فی بطن امه 💦 تکلیف ذات انسان ها در کجا معلوم شده؟ این دست خداست. 💦 حالا از خدا بپرس چرا این کار را کرده؟ آيا نمی شد که خداوند در همه مقدار زیادی اسم رحمت به کار ببرد؟ نه، چرا؟ چون عالم آفرينش به هم می خورد،عالم باید پستی و بلندی داشته باشد. 🔹 دقیقه ۳۶ اینکه مرا گمراه کردی،یعنی چه؟ یعنی اینکه آن ذات شقی مرا آشکار کردی. 🔹 دقیقه ۴۱ در عالم دنیا تضاد و حرکت وجود دارد. 🔹 دقیقه ۴۵ اسماءالله مصالح اولیه ما هستند. 💦 نحوه‌ی اغوای شیطان به انسان چگونه است؟ 💦 تعامل دو طرفه بین انسان و شیطان چگونه است؟ 🔹 دقیقه ۴۹ جهنم رفتن شیطان به چه معناست؟ 🔹 دقیقه ۵۰ خوب است که انسان مستقیم علمش را از خدا بگیرد،حیاتش و قدرتش را و همه چیزش را از خدا بگیرد 🔹 دقیقه ۵۱ حجاب چهره‌ی جان می‌شود غبار تنم 💦 شراب طهور 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4394
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮أَمَّا بَعْدُ فَإنِّي اُحَذِّرُکُمُ الدُّنْيَا، فَإنَّهَا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ، حُفَّتْ بالشَّهَواتِ وتحَبَّبتْ بِالْعاجِلَةِ وَ رَاقَتْ بالْقَليْلِ وَ تَحَلَّتْ باْلآمالِ وَتَزَيَّنَتْ بِاْلغُرُورِ 🌎«امّا بعد (از حمد و ثناى الهى) شما را از دنيا بر حذر مى دارم، چرا که ظاهرش شيرين و با طراوت، و در لابه لاى شهوات پيچيده شده، به خاطر نقد بودنش جلب توجه مى کند و با اين که مواهب آن ناچيز است دل ها را به سوى خود مى کشاند، آمال و آرزوهاى دنيا پرستان را در خود جمع کرده و خودرا به آن آراسته، و زيور فريب به خود پوشانده است 📘خطبه 111 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ ای ماهِ جمکران... عجّل ظهورک یا صاحب الزمان 🤲 ✨ دارم غروب هر جمعه به لب دعا یابن‌ الحسن بیا🤲 🆔 @moravej_tohid