eitaa logo
مروج توحید
6.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
432 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه اول در محضر 🔸دقیقه 1 نماز های واجب 6 عدد هستند. 1)نماز یومیه 2)نماز جمعه 3)نماز آیات 4)نماز طواف واجب 5)نمازی که به وسیله نذر، عهد و قسم بر خودش واجب می کند. (یا نماز اجاره) 6)نماز والدین بر پسر بزرگتر 🔸دقیقه 5 آیا نماز میت واجب است؟ 🔸دقیقه 7 معرفی کتاب وسائل الشیعه 🔸دقیقه 10 زراره از امام صادق (ع) نقل می کند : پنج نماز در شب و روز خوانده می شود. (و امام این را از قرآن بیان می کند.) ✨اقم الصلاه لدلوک الشمس 78،اسراء «برپادار نماز را از دلوک شمس تا غسق لیل» دلوک شمس همان زوال شمس است. 🔸دقیقه 12 یکی از معجزات حضرت رسول اکرم (ص)، دیوار مسجد مدینه است. یکی از دیوارهای مسجد النبی را دستور دادند که دقیقا بر طبق نصف النهار بسازند. یکی از معجزات ایشان بود، با وجود اینکه ابزار و آلات رصدی در آن وقت بود اما در عربستان نبود. وقتی که آفتاب بالای این دیوار می رسد دیگر سایه ندارد. https://eitaa.com/moravej_tohid/3472🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه نهم در محضر 🔸دقیقه 4 به آدم های ثروتمند می گویند : دولتمند، خود دولت اصلا به معنی دست به دست شونده است، یعنی چیزی که دست به دست می شود. 🔸دقیقه 6 انسان باید به دنبال زیبایی های عالم ملکوت باشد 🔸دقیقه 8 حضرت عیسی (ع) : باید خانه ی تو گنجايش تو را داشته باشد. اما مردم حاضر نیستند در خلوت قرار بگیرند.... آدم ها از خودشان می ترسند.... نمی خواهند در درون خودشان با خودشان تنها بمانند. 🔸دقیقه 13 پاره دوزی می کنی در این دکان زیر این دکان تو پنهان دو کان 🔸دقیقه 15 برکات خلوت و عزلت در ابتدای راه سالک باید خلوت داشته باشد. 🔸دقیقه 17 حضرت مریم در همان خلوت با عباداتی که کرد، به مقام جبرئیلی رسیده نه اینکه جبرئیل بر او نازل شده، بلکه خودش به مقام جبرئیلی رسید. «فتمثل لها بشرا سویا» «17،مریم» یعنی خود روح مریم (س) جبرئیل شد. یک وحدت ایجاد شد.... و از آن طرف صاحب عیسی شد، عیسی تجسم خارجی مقام روحانی حضرت مریم (س) است. 🔸دقیقه 19 اسحق و یعقوب، در واقع تجسم خارجی کمالات روحانی حضرت ابراهیم است. 🔸دقیقه 20 آثار خلوت نشینی 1)خداوند رحمتش را به سوی شما نشر می دهد. 2)امور شما را آسان می کند. 🔸دقیقه 22 چهار سفر حضرت مریم (س) 🔸دقیقه 24 انسان وقتی به عالم عقل می رسد خود کفا می‌شود.... اگر انسان به مرتبه عقل برسد به همه چیز رسیده. 🔸دقیقه 26 «فوجدا عبدا من عبادنا آتیناه رحمه من عندنا و علمناه من لدنا علما» «65،کهف» موسی و رفیقش کسی را یافتند که به مقام عبودیت رسیده بود..... این است که من بارها تکرار می کنم اگر به مقام عبودیت برسی به خدا رسیدی. 🔸دقیقه 31 تفاوت و فرق انبیا با اولیاء 🔸دقیقه 35 انسان خصوصیات همنشین خودش را می گیرد. آدم وقتی که زیاد حواسش به طلا، به گوهر و فلز باشد. خصوصیات فلز را می گیرد، قلبش سخت و سنگ می شود. آدم هایی که در دنیا هستند بالاخره وجودشان دنیایی می‌شود و چون باطن دنیا جهنم است، انسان یک باطن جهنمی پیدا می کند..... آدم های دنیایی، در آخر هم طبیعت دنیایی می گیرند. چرا الان مردم می گویند؟ استرس و اضطراب داریم؟... یا زیاد فراموش می کنیم. اینها همه خصوصیات دنیاست..... 🔸دقیقه 39 فراموشی، غفلت، استرس و اضطراب.. اینها همه خلق و خوی ماده است که در ما هم اثر می کند. وقتی زیاد با ماده همنشین می شویم، خلق و خوی دنیا به ما هم اثر می کند. 🔸دقیقه 42 ملک حضرت سلیمان 🔸دقیقه 46 حضرت علی (ع)، همه را انفاق می کرد، هشتاد هزار مثقال طلا در هر سال، همه را چنان انفاق می کرد که هیچی برای خودش نگه نمی داشت. اینها چه دیدند که ذره‌ای به این دنیا التفات نکردند. 🔸دقیقه 48 عاشق در شب زندگی می کند و با خدای خودش راز و نیاز می کند. 🔸دقیقه 52 توصیه به خلوت برای اینکه آن نور تابیده شود، باید یک مقداری انسان خودش را بکند، اینکه بارها عرض می کنم : خلوت، کم کردن دنیا، اکتفا کردن به حداقل از لحاظ کمیت و کیفیت، یعنی لباس از لحاظ کمیت به حداقل اکتفا کنید، از لحاظ کیفیتش هم به ساده ترین لباس اکتفا کن https://eitaa.com/moravej_tohid/3475 🆔 @moravej_tohid
💚وقتی که انسان با روح یکی از اولیاء خدا ارتباط حبّی برقرار می‌کند ولی الله، روح این انسان را از خودش عبور می‌دهد و به خدا متصل می‌کند و یا به قطب اعظم حضرت امام زمان "علیه السلام" متصل می‌کند، ولی الله کارش این است، روح انسان را نزد خودش نگه نمی‌دارد. انسان را از خودش عبور می دهد و به امام و به خداوند می‌رساند. https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
💚عبور از عشــــــــق مجازی ...عشق به اولیاء خدا عشق مجازی است، مجاز در عربی به معنی پل و محل گذر است، عشق به اولیاء الهی، عشق مجازی و گذرگاهی است، یعنی وقتی که انسان یک عشقی با یکی از اولیاء خدا برقرار می‌کند او همانطور که روحش عروج پیدا می‌کند می‌رود و می‌رود (و با روح این ولی خدا اتحاد برقرار کرد) این ولی الله، روح این انسان را از خودش عبور می‌دهد و به خدا متصل می‌کند و یا به قطب اعظم حضرت امام زمان "علیه السلام" متصل می‌کند، ولی الله کارش این است، روح انسان را نزد خودش نگه نمی‌دارد. انسان را از خودش عبور می دهد و به امام و به خداوند می‌رساند. https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
⚪️وقتی‌که گوش باز است ... ...وقتی که گوش باز است، نصرانی و مسیحی و ... ندارد، خیلی ها بودند در همان زمان که امام حسین "علیه السلام" میرفت به طرف کوفه، خیلی ها از شیعیان علی "علیه السلام" بودند که (ندای هل من ناصر ینصرنی حسین ﷺ را)جواب نداند، نیامدند، از بزرگان شیعیان در کوفه بودند ولی نیامدند، اما یک جوان نصرانی صدایی شنید که "فردا مسیح را دوباره در نینوا به صلیب خواهند کشید"🥀... جانش بیقرار شد، جانش بی تاب شد و رفت در بیابان تا (کاروان حسین ﷺ را )پیدا کند.. ◽️علامه_مروجی_سبزواری 📝برگرفته از جلسه ۲۶،شرح مثنوی https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
🎙 جلسه چهاردهم در محضر 🔸دقیقه 1 انسان زمانی شک می کند که وجودش تاریک است. 🔸دقیقه 7 زمانی که امام زمان (ع) ظهور می کند، آنجا یک امتحان کلی است که معلوم نیست، چند نفر از هم ما شیعیان از امام راضی هستند. 🔸دقیقه 16 کفار وقتی که مهاجرین را از مکه بیرونشان کردند و به مدینه رفتند، در آنجا اهل مدینه (انصار) آنها را قبول کردند و قرآن، آیه ای دارد که می فرماید : «والذین تبوءو الدار و الایمان من قبلهم یحبون من هاجر الیهم و لا یجدون فی صدورهم حاجه مما اوتو و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه...» «9،حشر» کسانی که خانه های قلب خودشان را با ایمان مرمت کردند. 🔸دقیقه 19 اگر امام زمان (ع) الان تشریف بیاورند و از ما اینها را بخواهند که خانه و مغازه را رها کن، ما انجام نمی دهیم. برای ما سخت است. این است که خیلی از ماها با امام زمان مواجه می شویم. 🔸دقیقه 20 امام (ع) را در جهت راحتی خودم می خواهم، نه اینکه خودم را برای امام فدا کنم. نه او را برای خودم می خواهم، این بی ادبی هست. لذا خیلی وقتها هست که ما یک بی ادبی ها یی در ساحت بزرگان دین انجام می دهیم و حالا خودمان هم متوجه نمی شویم. 🔸دقیقه 26 داستانی از سید هاشم حداد 🔸دقیقه 29 خواسته ی حضرت عیسی (ع) از حواریون 🔸دقیقه 38 ما در مقابل امام زمان (ع) راضی باشیم. مقام رضا چنین مقامی است که انسان چنان در امام ذوب شده باشد، در عشق امام ذوب شده باشد که وقتی امام اشاره می کند این را بدهد، بگوید : چشم 🔸دقیقه 39 اول دین، شناختن خداست و آخر دین واگذار کردن کار به خداست، تو دخالت نکن. 🔸دقیقه 41 مردم کمی هوا گرم می شود، ناراحت می شوند. گرم است دیگر، تابستان است. احکام الله هستند. احکام خدا دو جور هستند، احکام الله تشریعی داریم و احکام الله تکوینی داریم. یک وقت خدا حکم می کند که مثلاً در هنگام ظهر، نماز واجب است. در ماه رمضان، روزه واجب است. آب پاک است، خون، نجس است. اینها احکام تشریعی هستند. یک احکام تکوینی دارد. مثلاً امروز که پانزده مرداد است، باید دمای هوا به پنجاه درجه برسد. حکم خداست، ناراضی نباشی. اگر ناراضی باشی، با حکم خدا ناراضی بودی، از خدا ناراضی بودی. (این حکم خداست نسبت به امروز) https://eitaa.com/moravej_tohid/3481🆔 @moravej_tohid
🎁🎉🌟یک خبر خوش🎉🌟 نسخه آیفون و اندروید مروج توحید در سایت بارگزاری شد. 👇👇 https://moravejtohid.com/app دوستان با موبایل اندروید نسخه جدید را نصب نمایند. دوستان با موبایل های آیفون میتوانند از طریق پلتفرم معرفی شده اپلیکیشن مروج توحید را دانلود و نصب نمایند. ⚪️@moravej_tohid 📝@allamedahr
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه دوم در محضر 🔸دقیقه 2 خورشید بین دو مدار در حرکت است، راس السرطان و راس الجدی 🔸دقیقه 6 وقت نماز ظهر چه موقع هست؟ زمانی که مرکز خورشید (اصل، مرکز است.) مثلاً در نماز صبح، مرکز خورشید بعد از افق، یک ذره بالا بیاید.... وقت نماز ظهر هم، مرکز خورشید از دایره ی نصف النهار یک مقدار عبور کند. (لذا می گویند : زوال شمس، وقت نماز ظهر، زوال شمس است.) زال الشمس : گذشت خورشید 🔸دقیقه 7 وقت نماز مغرب چه زمانی هست؟ زمانی که مرکز خورشید از افق یک مقدار پایین برود. البته دو تا افق داریم. این را دقت کنید. افق حقیقی و افق حسی 🔸دقیقه 10 افق حقیقی در شرق وقت نماز صبح افق حقیقی در غرب وقت نماز مغرب دایره ی نصف النهار ظهر، وقت نماز ظهر 🔸دقیقه 11 و بین دلوک شمس تا تاریکی شب چهار تا نماز داریم. یعنی نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء بعد می فرماید : غسق الیل کی هست؟ غسق الیل نصف شب است. وقت نماز شب چه زمانی هست؟ 🔸دقیقه 17 «و قرآن الفجر» «78، اسراء» یک نماز دیگر در قرآن الفجر است. این نماز پنجم است که قرآن الفجر همان وقت نماز صبح است. 🔸دقیقه 18 «و بر پا دار نماز را در دو طرف روز و تاریکی شب» بعد می فرمایند : دو طرف روز کجاست؟ دو طرف روز، یکی مغرب هست و یکی صبح است. 🔸دقیقه 19 و تاریکی شب می شود، صلاة العشاء «و قال حافظوا علی الصلوات و الصلاه الوسطی» «238،بقره» حفاظت کنید بر نمازها و نماز وسطی که نماز وسطی می‌شود نماز ظهر اول نمازی که رسول خدا (ص) خواند، نماز ظهر بود که اسراری دارد. https://eitaa.com/moravej_tohid/3492🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه دهم در محضر 🔸دقیقه 2 عذر پرنده هما انسان را همیشه در این سیر همان چیزی که دارد و توجهش را به خودش جلب می‌کند از راه بازش می دارد. (مردم معمولاً از مرگ می ترسند و علت اینکه نمی خواهند به آن دنیا بروند، یک چیزی در همین جا آنها را نگه داشته است.) 🔸دقیقه 3 در این راه انسان، تا واقعا خودش را هیچی نبیند نمی تواند سیر کند و آن زمانی است که انسان به منطقه ی روح خودش برگردد، چون روح انسان یک منطقه ای است که فقر محض است. ببینید روح فقیر نیست، فقر است. (بین این دو فرق بگذارید) 🔸دقیقه 9 روح انسان یک تجلی خداست، یک تابش از خداست. این است که روح محتاج خدا نیست. اصلاً حاجت است. فقر است. تمام وجودش نیاز است این است که با همه ی وجود دارد می گوید : «ایاک نعبد و ایاک نستعین»... تا انسان به این منطقه از وجود خودش نرسد به توحید نمی رسد و در شرک است. 🔸دقیقه 11 همین که انسان به خودش توجه کرد که من این را دارم. (حالا هر چی) این مشرک است. انسان، همین که از لحاظ علمی یک مدرکی دارد که مدرکش از نظر علمی خیلی سطح بالاست، یا فرض کنید که منزلی دارد که هیچ کس مثل آن خانه ندارد یا پول زیادی دارد یا مقامی دارد که خیلی ها زیر دستش هستند(ببینید هر کسی یک دارایی در خودش احساس می کند) این انسان موحد نیست، مشرک است، خودش را با خدا شریک می داند و به خودش هم توجه دارد. 🔸دقیقه 17 ما وقتی به خودمان نگاه کردیم، خودمان را در فقر دیدیم. در ذات و در اعراض و در همه ی وجودمان دیدیم به یک رب نیاز داریم، بنابراین گفتیم : «قالوا بلی شهدنا» ربوبیت تو را ما شهود کردیم. بارها عرض کردم : تا انسان به شهود روح خودش نرسد، به شهود خدا نمی رسد. اینکه می گویند خدا را را با قلب می بینی، نه، اصلاً دیدن قلب، یعنی دیدن خدا. 🔸دقیقه 18 در عرفان سیر الی الله را با سیر به منطقه ی عبودیت می خواهند تنظیم کنند. 🔸دقیقه 19 بعضی وقتها همان خلوت نشینی باز هم حجاب می شود. 🔸دقیقه 21 چرا نیمه های شب نمی توانیم برای عبادت خدا بیدار شویم؟ 🔸دقیقه 29 در این راه زیاد توسل کنید، زیاد متوسل به امام زمان و ائمه اطهار (ع) شوید که اینها شما را یاری کنند و الا ما نمی توانیم این راه را ادامه دهیم.... هر روز امام زمان را زیارت کنید و هر روز از ایشان مدد بخواهید، برای ایشان صدقه دهید، به هر جور که هست توجه ایشان را جلب کنید که شما را در این راه کمک کند و دست شما را بگیرد. 🔸دقیقه 34 جواب هدهد به هما 🔸دقیقه 35 نفس اژدرهاست او کی خفته است از غم بی آلتی افسرده است 🔸دقیقه 38 وجود ظاهری یک وجود مجازی و یک وجود کاذب است. 🔸دقیقه 41 ما در واقع مرده هستیم، یعنی روح زیبای الهی در ما مرده است. ما، همه، قبرهای متحرک هستیم. 🔸دقیقه 44 امانت، یعنی چیزی که مال تو نیست و بعداً باید به صاحبش برگردانی. پس معلوم می شود که در انسان یک منطقه ای وجود دارد که این منطقه مال خودش نیست و آن کجاست؟ همان روح انسان است. 🔸دقیقه 46 دین حقیقی همان است که خودت را خالص کنی و به سوی حفاری وجود خودت بروی، منتهی این حفاری باید در خلوت انجام شود. 🔸دقیقه 51 سلطنت حقیقی را آن کسی به انسان می دهد که در واقع روح انسان را به سلطنت برساند یعنی این نفس اماره را پایین بکشاند و روح را سلطان وجود انسان کند. (انبیا اینگونه بودند.) https://eitaa.com/moravej_tohid/3495🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز ساقی برکشید از دل خروش گفت ای صافی دلان درد نوش مرد خواهم همتی عالی کند ساغر ما را ز می خالی کند 💚یاحسین علامه_مروجی_سبزواری ◽️@moravej_tohid
🎙 جلسه پانزدهم در محضر . 🔸دقیقه 1 یقین مراتب دارد. یقین عقلی از یقین عقلی پایین تر هم داریم که یقین وهمی است، مثل یقین خیلی از ما نسبت به خدا و معاد که حاصل تلقین است. 🔸دقیقه 5 اما یک یقین، محصول شهود و مشاهده است و آن زمانی است که من خودم بیرون بروم، خورشید را در آسمان ببینم. این عالی ترین درجه ی یقین است. 🔸دقیقه 7 یقین قلبی، قلب خدا را مشاهده می کند. «ما کذب الفواد ما رأی» «11،نجم» 🔸دقیقه 8 اگر قلب به مشاهده رسید، انسان آرام می شود، این را بهش می گویند : اطمینان 🔸دقیقه 11 خودمان را موثر می دانیم،(به زبان) می گوییم : لا مؤثر فی الوجود الا الله، در عالم وجود هیچ کس جز الله مؤثر نیست. اما قلبم می لرزد، چون خودم را در امنیت خودم مؤثر می دانم. این را با عقل خودم یقین دارم که هیچ رازقی، روزی رسانی در عالم غیر از خدا نیست اما باز دلم می لرزد و می گویم : اگر از کار من را بیرون کنند، چه کنم؟ اینها معلوم می شود که، «ولما یدخل الایمان فی قلوبکم» «14،حجرات» ایمان به قلب نرسیده است. 🔸دقیقه 13 یقین منشأ می خواهد، منشأ یقین وهمی، همان تلقین است. منشأ یقین عقلی همان برهان و استدلال است. منشأ یقین قلبی مشاهده است..... یقین قلبی یک خاصیتی دارد که اولاً از گناه باز می دارد، چون وقتی من دارم آتش را در مقابل خودم می بینم، وقتی انسان دارد باطن این عالم را می بیند و باطن این عالم جهنم است. من اگر بتوانم جهنم را ببینم پس می توانم باطن افعال حرام را ببینم و به طرف آن نمی روم. لذا این انسان به مقام عصمت می رسد و معصوم می شود و دیگر گناه نمی کند. 🔸دقیقه 14 این یقین قلبی همراه است با گرمی و شوق و وجد، این را ایمان می گویند. ایمان، یک چیزی بالاتر از یقین و علم است. 🔸دقیقه 16 «من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شی قدرا» «آیه 2و3 طلاق» به این آیه دقت کنید، اول می آید یک مسئله ای را مطرح می کند، خداوند کسی را که تقوا پیشه کند، راه خروج از گرفتاری ها را برایش نشان می دهد و روزیش می دهد از جایی که خودش حسابش را نمی کند. بعد دلیل می آورد، «ان الله بالغ امره» خداوند امر خودش را رساننده است. خداوند برای هر چیزی یک اندازه (قدر) قرار داده است. 🔸دقیقه 18 اگر کانال وجودی خودمان را با خدا مشاهده کنیم که بین قلب انسان و خدا یک کانالی هست، یک پیوندی هست، یک ارتباط نوری هست که از طریق آن کانال از طرف خدا به ما روزی می رسد، منتهی آن کانال، کانال غیبی هست. بله، یک کانال های ظاهری (مغازه و کارخانه و...) هم هست. اما جلو کانال باطنی بسته است و این است که از خدا رزق و علم به ما نمی رسد، امنیت از خدا به ما نمی رسد، حیات نمی رسد. مجبوریم که اینها را از بیرون تامین کنیم، مجبوریم که رزق مان را از مغازه مون تامین کنیم.... یعنی انسان مجبور است که از راه های بیرونی استفاده کند و راه های بیرونی تا خدا خیلی دور است، خیلی دور است. 🔸دقیقه 26 انسان کسی است که خود کفا شده باشد. 🔸دقیقه 32 خداوند حکمت را به بعضی ها می دهد. حکمت چیست؟ حکمت همین نور قلب است. برهان رب است. حکمت به انسان قدرت باطن بینی می دهد. 🔸دقیقه 34 روح الهی ما می گوید : بیشتر گرسنگی بکش تا من بتوانم در درون وجودت ظهور کنم. 🔸دقیقه 36 فلسفه روزه همین است که این حیوانیت در ما ضعیف شود. 🔸دقیقه 37 همه ی بحث های ما در همین است که قلبت باز شود، این دین به قلبت سرایت کند. همان که فرمود : هل الدین الا الحب و البغض 🔸دقیقه 39 اگر انسان روح باشد، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من روح باشم و به روحانیت خودم رسیده باشم، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من از گرسنگی ناراحت هستم، یعنی در من این حیوانیت نفس زنده است و بر من غلبه دارد. https://eitaa.com/moravej_tohid/3499🆔 @moravej_tohid