eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
920 عکس
392 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه چهل و نهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ امام صادق(ع)فرمود: هر چیزی یک حدی دارد. گفتم: حد توکل چیست؟ فرمودند: یقین است ( یعنی کسی که یقین دارد، حتما توکل دارد) ✨ حد یقین چیست؟ فرمودند: با وجود خدا از هیچ چیز نترسی( یعنی وقتی انسان یقین دارد،که خداوند حافظ است،پس از چیزی نترسد) 🔸دقیقه ۲ چگونگی جنگیدن حضرت علی(ع) ✨ حضرت به اسباب هم تمسک نمی کند. ✨ حمزه (عموی پیامبر) در زمان جاهلیت با زره به جنگ می رفت،اما بعد از آن (یعنی زمانی که مسلمان شد) بدون زره می رفت. ✨ اينها حد بالای توکل است،بله در مرحله‌ی اول توکل انسان به سراغ اسباب می رود،منتهی معتقد است که تا خدا نخواهد، این سبب،سببیت ندارد. 🔸 دقیقه ۵ قنبر غلام علی(ع) 🔸 دقیقه ۸ حضرت علی(ع): کسی طعم ايمان را نمی چشد،مگر اینکه بداند(این علم و آگاهی را داشته باشد ) که آنچه قرار است، به سر او بیاید،امکان ندارد،خطا کند و برگردد..‌ و آنچه که از او گذشته، ممکن نبود که‌ به‌ او برسد. 🔸 دقیقه ۱۰ ما همیشه وقتی می گوییم: علم ،خيال می کنیم که علم همین است که در مدرسه می خوانیم و استاد و کتاب و....علم یعنی همین،یعنی یک مشت الفاظ آنچه که انسان از بیرون و از مدرسه و از استاد و از کتاب به دست می آورد، این علم نیست، اينها یک مشت اطلاعات است. ✨ علم وجود است،اصلا وجود علم است.الان که شما در اینجا نشستید،شما وجود دارید،یعنی هم خود شما علم هستید. ✨ همين کتاب علم است،نه اینکه این کتاب علم دارد،نه اصلا خودش علم است. ✨ به خدا می توانیم بگوییم: علم ،خدا وجود محض است، وجود یک خواصی دارد 🔸 دقیقه ۱۲ یکی از خواص وجود همین است که خودش،خودش را ادراک می کند.لذا همین طبیعت خودش، خودش را ادراک می کند،برای همین است که گفتند: مکان شهادت می دهد. ✨ علم در حقیقت آن وجودی است که از طرف خداوند بر انسان القاء می شود. ✨ علم به کثرت تعلیم و تعلّم نیست، بلکه علم نوری است که از خداوند بر قلب وارد می‌شود، نه بر عقل و خیال و... ✨ این علم چه وجودی است؟ ماهیتش چیست؟ این علم عبارت است از ایمان،یقین،صبر،توکل و تسلیم و تفويض 🔸 دقیقه ۱۴ امام صادق(ع):عالم ترین مردم کسی است که راضی ترین آنها به قضای خدا باشد(نمی فرماید، عالم ترین مردم کسی است که مثلا این قواعد علمی در ذهنش باشد)می فرمايد: عالم ترین مردم کسی است که راضی ترین آنهاست،یعنی خود مقام رضا،این علم است. ✨ علم یعنی یک نوع وجودی که از خدا وقتی بر روح انسان و بر قلب انسان افاضه می شود،این علم خاصیت های مختلفی از خودش بروز می دهد،گاهی در انسان ایجاد رضا می کند و گاهی در انسان ایجاد صبر می کند، گاهی ایجاد توکل می کند... علمی که معمولا عارفان الهی به دنبالش هستند،چنین علمی است. 🔸 دقیقه ۲۰ علم در لسان شریعت خیلی فرق می کند. ✨ آن علمی که از طرف خدا می آید،یک وجودی است که‌ بر روح انسان اضافه می کند، علمی که از مدرسه یاد می گیرد،این بر خيال انسان اضافه می شود. 🔸 دقیقه ۲۳ ابن عربی احوال ۲۷ نفر از انبیاء را در فصوص می آورد،که هر کدامشان یک خصوصیتی داشتند. این خصوصیت ها توحیدی بودند. ✨ تفکر،خلوت،مراقبه 🔸 دقیقه ۲۶ عالمان واقعی همان پیرزن یا پیرمردی بود که در گوشه‌ی یک روستا در عمرش هم به شهر نیامده بود. ✨ شهود ✨ اينها فطرتشان پاک بوده،آلوده نشده 🔸 دقیقه ۲۹ رسول خدا(ص)فرمودند: علم سه علم است،یکی علم اعتقادات(علم توحید،معاد) یکی علم اخلاق، و یکی علم فقه ✨ اما در باطن شریعت می گوید: علم یعنی خشیت ،علم یعنی نور ✨ در میان فرقه‌های اسلامی تنها کسانی که به دنبال این علم می روند،عارفان هستند. که علم عشق در دفتر نباشد 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4383
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏🙏 جلسه پانزدهم و شانزدهم 👇👇👇 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه پانزدهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه پانزدهم در محضر 🔹 شروع از بیت (دقیقه ۱) : تو گمان بردی که کرد آلودگی در صفا غش کی هلد پالودگی  موضوع داستان: – انتهای داستان پادشاه و کنیزک – ابتدای حکایت طوطی و بازرگان  عناوین: 🔹 دقیقه ۷: عید عارف 🔹 دقیقه ۹: حکایت ردّ الشمس 🔹 دقیقه ۱۱: شروع حکایت طوطی و بازرگان 🔹 دقیقه ۲۵: قلب باز ، امام انسان 🔹 دقیقه ۲۸: راه رسیدن به مقام قلب 🔹 دقیقه ۳۲: تازیانه‌های سلوک 🔹 دقیقه ۴۴: شخصیت عرفانی حاج ملا هادی سبزواری(ره) و حکایت مجذوبین درس ایشان 🔹 دقیقه ۴۹: سیلی نفسْ کُش 🔹 دقیقه ۵۲: مست ز خمر من لدن… 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه شانزدهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه شانزدهم در محضر عناوین 🔹 دقیقه ۲ آغاز امامت امام زمان(ع)و فوت امام حسن عسگری(ع) 🔹 دقیقه ۴ کار پاکان را قیاس از خود مگیر و بدان که ذات انسانها با هم فرق میکند‌ 🔹 دقیقه ۷ خیال میکنیم که در خیلی چیزها یقین داریم. امامت، توحید، معاد خود را محک بزنیم که آیا اینها واقعی اند یا خیر؟ 🔹 دقیقه ۱۰ حس دنیایی و حس دینی. ما دو حس ومحک داریم. و حس دینی برای قلب سلیم باز میشود نه هر قلبی. 🔹 دقیقه ۱۲ ویرانی بدن و جسم،آبادانی قلب را به همراه دارد. روح که آزاد شود بدن را خودش دوباره از نو تدبیر می‌کند. 🔹 دقیقه ۱۸ دین انسان را حیران می‌کند. مانند زنان در محضر یوسف 🔹 دقیقه ۲۳ قرب نوافل یعنی انسان خدا را می‌بیند. و به خدا نزدیک می‌شود. قرب فرائض یعنی انسان خودش خدا می‌شود. بعضی انسانها چهره شان چهره ی خداست. باید روشناس شوی. 🔹 دقیقه ۲۷ در این دنیا کاری کنیم از شراب طهور که از تجلیات ذات و یا صفات است به ما بچشانند. با این شراب صد دنیا به راحتی ویران می‌شود. 🔹 دقیقه ۳۶ بعد عرفانی مرحوم ملاهادی سبزواری خیلی خیلی کتوم و مخفی بود و بیشتر بعد فلسفی نمود داشت و افرادی از این آتش درون خبر داشتند و بهره بردند. 🔹 دقیقه ۴۱ عرفان و عرفا در تاریخ بسیار مظلوم بودند و مورد ظلم واقع شدند 🔹 دقیقه ۴۳ جایگاه نی و دف و اینکه دف در سالک و سلوک استعاره از تازیانه های معشوق دارد تا به لب و نی برسد. لب مظهر اتم قطب عالم را دارد. 🆔 @moravej_tohid
📖 مراد از سکینه و آرامشی که در قرآن ذکر شده ايمان است 💥 جمیل بن درّاج گوید: از امام صادق(ع)درباره ی سکینه ای که در این آیه آمده: " هوالذی انزل السکینه فی قلوب المؤمنین " پرسیدم،فرمود: منظور ايمان است. و از روحی که در این آیه آمده:" و ایدهم بروح منه" پرسیدم، فرمود: منظور ايمان است، و از کلمه‌ی تقوا که در این آیه آمده:" والزمهم کلمه التقوا" و کلمه‌ی تقوا را با آنان همراه کرد، پرسیدم، فرمود: منظور ايمان است. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۴۲ 🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه چهل و دوم در محضر 🔴 محاسبه و مراقبه 🔸 دقیقه ۱ محاسبه شب به شب خودتان را محاسبه کنید(مخصوصا زبان) 🔸 دقیقه ۳ مخصوصا قلب و خطورات قلبی به هر حال قلب باید یک قلب سلیم باشد. قلب سلیم قلبی است که در آن نه کینه باشد،نه حسرت باشد. ✨ هر برگی که از درخت می افتد،روی حساب می افتد. ✨ هیچ چیزی به ما نمی رسد، الا اینکه از قبل محاسبه شده، یعنی روی محاسبه است، که این کار انجام شد. ✨ عالم به هم پیوسته است. ✨ قلبی که حسرت دارد،این قلب ساخط است. ✨ سالک تسلیم است،تسلیم در مقابل هر چه که از ناحیه‌ی خدا می آید. 🔸 دقیقه ۶ تسلیم در مقابل خدا علامت‌ عبودیت است. ما عبد هستیم. ✨ کینه،حسد،نفرت از مردم، اينها همه علامت‌ مریضی قلب است. 🔸 دقیقه ۸ شب به شب خودتان را محاسبه کنید. آیا امروز اعمالم نسبت به دیروز بهتر بود یا نه؟ آیا امروز قلبم نسبت به دیروز بهتر بود یا نه؟ 🔸 دقیقه ۱۲ مجالس عروسی با گناه همراه است. ✨ در کنار جامعه حرکت کنید. جامعه دارد،به سوی جهنم و آتش می رود. 🔸 دقیقه ۱۶ محاسبه امسال و سال قبل 🔸 دقیقه ۱۸ سالک بايد لحظه به لحظه مراقب باشد. یکی مراقبه و یکی محاسبه اينها دو شرط اساسی در راه هستند. 🔸 دقیقه ۲۰ حضرت علی(ع): هر کس دو روزش مساوی باشد،پس او زیانکار است. ✨ مغبون(زیانکار) یعنی سیر نزولی دارد،نه سیر صعودی 🔸 دقیقه ۲۳ نمازها باید کیفیتش به گونه‌ای باشد،که هر روز نورانیتش بیشتر باشد. 🔸 دقیقه ۲۵ مردم به ظاهر عملشان توجه دارند،شیطان همان را در نظرشان بزرگ کرده ✨ در باطن آیا یک سیر از ظلمت به نور داشتی یا نه؟ 🔸 دقیقه ۲۶ " يوم تبلی السرائر" آيه ۹،طارق طریقت همین است که می گوید: باطنت را یک جوری کن که بعد از اینکه از این عالم رفتی،وارد عالم بعد شدی و باطنت آشکار شد،نبینی که مرتب در ظلمت ها فرو می روی 🔸 دقیقه ۲۸ باطن روزه، خیلی سنگین است. ✨ یکسان بودن عبادت خودش ضرر است. ✨ مردم‌ متأسفانه در دنیا دارند حرکت می کنند. ✨ طریقت را نباید در کنار زندگیتان قرار دهید. دین وشریعت را در کنار زندگیتان قرار ندهید،اينها باید اصل باشند،فرعش زندگی ماست. 🔸 دقیقه ۳۰ سخن مرغی ديگر:این یک بدبختی است که خیال می کند،کامل است. ✨ تازیانه‌های سلوک 🔸 دقیقه ۳۴ سالک در اول کار(که وارد این راه می شود) خواب زیاد می بیند،چون قوه‌ی خيال تحریک می شود. 🔸 دقیقه ۳۶ حافظ و فراق 🔸 دقیقه ۳۷ جواب هدهد به مرغ مغرور ✨ مگر می‌شود انسان بدون سفر چیزی به دست آورد،سالک هم تا به سفر نرود،که به جایی نمی رسد،منتهی سفر درونی 🔸 دقیقه ۳۹ ظلمت های متراکم درون 🔸 دقیقه ۴۳ در سلوک سرتان را پایین بیاندازید و به بغل دستی تان کار نداشته باشید. راه سلوک راه انفرادی است. ✨ مسئله‌ی راز داری ما در این راه می خواهیم،برویم تا اسرار الهی را به ما بدهند. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4392
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه چهاردهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه چهاردهم در محضر ✨ شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) 🔹 دقیقه ۶ خداوند شیطان را اِغوا کرد. شیطان گفت: ای پرودگار من! به خاطر اینکه مرا اِغوا کردی،زمین را برای آنها زینت می دهم و من هم آنها را اغوا می کنم. 🔹 دقیقه ۸ البته از اینکه خداوند کلام شیطان را رد نکرده،معلوم می‌شود، حرف شیطان را قبول دارد. 💦 داستان حضرت سلیمان و بلقیس 🔹 دقیقه ۱۰ اگر در جايی خداوند کلامی را نقل کرد و پاسخی نداد،معلوم می شود که خداوند قبول دارد. 💦 می‌گوید: چون من را اغوا کردی،من هم بنده های تو را گمراه می کنم، اِغوا را به‌ خداوند نسبت می دهد و خدا هم رد نمی کند. 💦 چگونه خداوند کسی را گمراه می کند؟ این یک معنای ظاهری دارد و يک معنای باطنی دارد. در تفسیر ظاهری می گویند: اِغوای خداوند مجازاتی است،نه ابتدایی،یعنی چی؟ یعنی انسان ها مختار هستند که به راه خوب یا راه بد بروند. 🔹 دقیقه ۱۳ اگر انسان با اختیار خودش طرف گمراهی را انتخاب کرد،خداوند هم بر گمراهی او می افزاید،لذا گفتند: مجازاتی است،یعنی اِغوای خدا به عنوان جزا است. 💦 در قرآن زیاد هست که خدا گمراه کرد. " اضله الله" ۲۳،جاثیه 💦 در تفسیر ظاهری قرآن اینگونه است که اراده‌ قبل از سعادت و شقاوت است، یعنی به این معنا که اول انسان اراده‌ می کند، بعد سعید یا شقی می شود 🔹 دقیقه ۱۶ می گویند: گمراهی خدا که ابتدایی نیست، خدا از اول بیاید گمراهش کند،نه... می گویند: مجازاتی است.... منتهی این حرف یک اشکالی دارد. اگر قرار باشد که ما از درون ذات هیچ کششی نسبت به سعادت یا شقاوت نداشته باشیم،پس بنابراین برای عدالت خدا حرف پیش می آید، چرا؟ (چون)همه‌ی انسان ها از لحاظ عقلی در مرحله ای نیستند که عقلشان تشخیص بدهد که به سوی سعادت حرکت کنند یا شقاوت مگر خود قرآن نمی فرماید: "اکثرهم لا یعقلون " ۱۰۳،مائده چگونه اکثریتی که تعقل نمی‌توانند بکنند،ما از اینها انتظار داشته باشیم که شما با عقل خودتان حساب کنید،که من باید به سوی راه سعادت حرکت کنم. 🔹 دقیقه ۱۹ اشکال دیگر؛ خیلی از انسان ها در جوامع کفر به دنیا می آیند... اينها خود به خود تأثیر می گذارد. 💦 اینها چه تقصیری دارند،محیط، اجتماع و....همه‌ی این‌ها دست به دست هم می دهد و او راه کفر را انتخاب می کند. 🔹 دقیقه ۲۲ پس اراده‌ بعد از سعادت و شقاوت است، یعنی با اراده‌ی خودش سعادت و شقاوت را در خودش ایجاد نمی‌کند، بلکه اراده‌ بعد از سعادت و شقاوت است. انسان، با اراده‌ سعادت و شقاوت را در خودش به فعلیت می رساند. 🔹 دقیقه ۲۴ یک عاملی در درون انسان هست که سعادت و شقاوت را ایجاد می کند. 🔹 دقیقه ۲۶ چگونه انسان سعید یا شقی می شود؟ ملاک میزان اسم رحمان در درون انسان هست، چون انسان ها از اسماءالله به وجود آمدند. 💦 اسم رحمان و صفت رحمت در همه‌ی انسان ها هست" و رحمتی وسعت کل شیء" ۱۵۶،اعراف رحمت من همه‌ی موجودات را فراگرفته، یعنی صفت رحمت من در همه‌ی موجودات هست.اسم رحمان در همه‌ی انسان ها هست،حالا اگر اسم رحمان در نهاد یک انسانی به مقدار زیادی بود،این انسان سعید می‌شود و اگر کم بود،این آدم شقی می‌شود. 💦 همه‌ی اسماء در درون همه‌ی انسان ها نیستند(اما)اسم رحمان هست. 💦 ما از عالم واحدیت آمدیم. 💦 مادامی که در عالم علم خدا هستیم،این سعادت و شقاوت پنهان است، باید یک عالمی باشد که این سعادت و شقاوت در آنجا به فعلیت برسد، آن عالم، عالم دنیا است. 🔹 دقیقه ۳۰ اراده‌ یک امر اختیاری نیست، یک امر جبری است. 💦 اين جوری اراده‌ ایجاد می شود، اول احساس نیاز است(تشنه هستم)..... در مرحله‌ی دوم به سوی آب میل می کنم.... اینجا اگر عقل‌ سنجید و گفت: این آب هیچ مشکلی ندارد،اينجا آن میل اولیه قوت پیدا می کند، به حد اراده‌ می رسد و بعد می روم آب می خورم. ۰ 🔹 دقیقه ۳۴ این است که پیامبر(ص)فرمود: الشقی شقی فی بطن امه،السعید سعید فی بطن امه 💦 تکلیف ذات انسان ها در کجا معلوم شده؟ این دست خداست. 💦 حالا از خدا بپرس چرا این کار را کرده؟ آيا نمی شد که خداوند در همه مقدار زیادی اسم رحمت به کار ببرد؟ نه، چرا؟ چون عالم آفرينش به هم می خورد،عالم باید پستی و بلندی داشته باشد. 🔹 دقیقه ۳۶ اینکه مرا گمراه کردی،یعنی چه؟ یعنی اینکه آن ذات شقی مرا آشکار کردی. 🔹 دقیقه ۴۱ در عالم دنیا تضاد و حرکت وجود دارد. 🔹 دقیقه ۴۵ اسماءالله مصالح اولیه ما هستند. 💦 نحوه‌ی اغوای شیطان به انسان چگونه است؟ 💦 تعامل دو طرفه بین انسان و شیطان چگونه است؟ 🔹 دقیقه ۴۹ جهنم رفتن شیطان به چه معناست؟ 🔹 دقیقه ۵۰ خوب است که انسان مستقیم علمش را از خدا بگیرد،حیاتش و قدرتش را و همه چیزش را از خدا بگیرد 🔹 دقیقه ۵۱ حجاب چهره‌ی جان می‌شود غبار تنم 💦 شراب طهور 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4394
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮أَمَّا بَعْدُ فَإنِّي اُحَذِّرُکُمُ الدُّنْيَا، فَإنَّهَا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ، حُفَّتْ بالشَّهَواتِ وتحَبَّبتْ بِالْعاجِلَةِ وَ رَاقَتْ بالْقَليْلِ وَ تَحَلَّتْ باْلآمالِ وَتَزَيَّنَتْ بِاْلغُرُورِ 🌎«امّا بعد (از حمد و ثناى الهى) شما را از دنيا بر حذر مى دارم، چرا که ظاهرش شيرين و با طراوت، و در لابه لاى شهوات پيچيده شده، به خاطر نقد بودنش جلب توجه مى کند و با اين که مواهب آن ناچيز است دل ها را به سوى خود مى کشاند، آمال و آرزوهاى دنيا پرستان را در خود جمع کرده و خودرا به آن آراسته، و زيور فريب به خود پوشانده است 📘خطبه 111 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ ای ماهِ جمکران... عجّل ظهورک یا صاحب الزمان 🤲 ✨ دارم غروب هر جمعه به لب دعا یابن‌ الحسن بیا🤲 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر صیادان عالم غیب 🌟 این روح را نجاتش بده،وظیفه اين است، و این هم مستلزم خیلی سختی هاست. 🌟 حالا نمی تونی ریاضت بکشی،حداقل دیگر خاک نریز(بر روی روح) 🌟 کاری کن صیادان عالم غیب تو را بپسندند 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهاردهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) عناوین جلسه ۱۴ پرسش و پاسخ: منشاء و خواستگاه تصوف در اسلام کجاست؟ حوزه کاری فقیه و محدوده فعالیت آن تا کجاست؟ بیان نحوه پیدایش علوم مختلف اسلامی در طول تاریخ اسلام نقش اهل بیت عليه السلام در شکل گیری علوم مختلف اسلامی چه بود؟ امتیاز مهم شیعه در چه چیزی بود؟ آغاز عرفان اسلامی در کدام برهه از تاریخ بوده؟ دلیل فطری بودن میل به عرفان چیست؟ بیان آیات قرآن و احادیث مربوط به ترک دنیا و خلوت و عشق به خداوند اولین عرفا در اسلام اهل بیت و اصحاب آنها بودند و بیان ادله این موضوع اهل بیت بزرگترین نکات عرفانی را در کجا بیان کرده اند؟ نحوه اتصال سلسله های عرفانی به اهل بیت عليه السلام اشتباهات عامه در مورد عرفان و تصوف سلطان حرکت حبی حضرت ابا عبدالله می باشند دلیل اصلی لعن صوفیه توسط ائمه اطهار برسی شبهات عنوان شده در مورد خانقاه و... آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid لینک دانلود در آپارات: https://aparat.com/v/9gLYQ
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب زندگی پیامبر(ص) 🌿 آداب وضو و غسل 🌟 در فقیه آمده است که: پیامبر(ص)برای هر نماز واجب و مستحب تجدید وضو می نمود. 🌟 امام صادق(ع)فرمود: غسل روز جمعه سنتی است که رعایت نمودن آن بر مرد و زن، در سفر و حضر واجب است....غسل جمعه باعث پاکی و کفاره گناهان این جمعه تا جمعه دیگر است،علت تشریع غسل جمعه آن بود که انصار در طول هفته به کار شتران آبکش و سایر حیوانات خود مشغول بودند و آنگاه که جمعه می رسید،با همان حال به مسجد حاضر می شدند و مردم از بوی بد آنها اذیت می شدند،پس خدای متعال به پیامبر(ص) دستور به غسل کردن در این روز نمود و این عمل سنت شد 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه پانزدهم پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) 🔸 شریعت و طریقت 🔸 قرآن مثل قانون اساسی است 🔸 فلسفه‌ی امامت و ولایت در اسلام 🔸 تفاوت شریعت با طریقت 🔸اسلام مرده چگونه اسلامی است؟ 🔸 تفسیر و تأویل آيه " ولما یدخل الایمان فی قلوبکم" 🔸 علم و عقل‌ و قلب 🔸 مشاهده یعنی درک،فهم 🔸 سیر معرفتی عالی ترین سیرهاست 🔸 کار و وظیفه‌ی اعمال شرعی چیست؟ 🔸 عمل حی و زنده چه خصوصیتی دارد؟چگونه اعمال انسان حی و زنده می شود؟ 🔸 اساس حرکت های سلوکی بر ولایت است 🔸 دین یک انسان است 🔸 عالم ربانی کيست؟ 🔸 شطحیات عرفا 🔸 رابطه‌ی عمل و معرفت و محبت 🔸 رابطه‌ی دین و زمان 🔸 ظلم غربی ها به طبیعت و انسان 🔸 وظایف سالک در رعایت آداب دقیق شرع 🔸 عرفان نظری و عرفان عملی ما عرفان عملی را دارای دو بُعد می دانیم 🔸 تفاوت امر مولوی و امر ارشادی 🔸 حقیقت و شریعت 🔸 فرق قانون الهی با قانون بشری 🔸 چرا عرفا کرامت را ظاهر نمی کردند؟ 🔸 موسی و خضر 🔸 امر خاص 🔸 قضاوت های حضرت علی(ع) آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid لینک دانلود در آپارات: https://aparat.com/v/QOvLi
جلسه پانزدهم پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) 🔸 شریعت و طریقت 🔸 قرآن مثل قانون اساسی است 🔸 فلسفه‌ی امامت و ولایت در اسلام 🔸 تفاوت شریعت با طریقت 🔸اسلام مرده چگونه اسلامی است؟ 🔸 تفسیر و تأویل آيه " ولما یدخل الایمان فی قلوبکم" 🔸 علم و عقل‌ و قلب 🔸 مشاهده یعنی درک،فهم 🔸 سیر معرفتی عالی ترین سیرهاست 🔸 کار و وظیفه‌ی اعمال شرعی چیست؟ 🔸 عمل حی و زنده چه خصوصیتی دارد؟چگونه اعمال انسان حی و زنده می شود؟ 🔸 اساس حرکت های سلوکی بر ولایت است 🔸 دین یک انسان است 🔸 عالم ربانی کيست؟ 🔸 شطحیات عرفا 🔸 رابطه‌ی عمل و معرفت و محبت 🔸 رابطه‌ی دین و زمان 🔸 ظلم غربی ها به طبیعت و انسان 🔸 وظایف سالک در رعایت آداب دقیق شرع 🔸 عرفان نظری و عرفان عملی ما عرفان عملی را دارای دو بُعد می دانیم 🔸 تفاوت امر مولوی و امر ارشادی 🔸 حقیقت و شریعت 🔸 فرق قانون الهی با قانون بشری 🔸 چرا عرفا کرامت را ظاهر نمی کردند؟ 🔸 موسی و خضر 🔸 امر خاص 🔸 قضاوت های حضرت علی(ع) آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid لینک دانلود در آپارات: https://aparat.com/v/QOvLi
📖 باب فضيلت یقین 🌟 امیر مؤمنان(ع) بر بالای منبر فرمود: احدی از شما مزه‌ی ايمان را نمی یابد،مگر زمانی که بداند آنچه‌ به‌ او رسیده نباید نمی رسید،و آنچه به او نرسیده نباید می رسید، و زیان رسان و سود رسان واقعی خدای بزرگ است(گر چه توسط دیگران انجام یابد) 🌟 امام صادق(ع) فرمود: امیر مؤمنان(ع) کنار دیوار کجی نشسته بود و میان مردم داوری می کرد،کسی گفت: زیر این دیوار منشین، زیرا شکاف خورده و امکان ریزش دارد. امیر مؤمنان(ع) فرمود:اجل هر کس او را نگهداری می کند. و چون از جا برخاست دیوار فرو ریخت. امام صادق(ع) فرمود: امیر مؤمنان(ع) از این گونه کارها می کرد، و این عین یقین است. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۱۴۴ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نوزدهم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شیخ محمد بن یعقوب کلینی(رحمة الله)،مؤلف کتاب شریف اصول کافی 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و ششم در محضر 🔸 دقیقه ۱ بررسی روایت شیخ صدوق اشکال دیگر: دنباله این روایت معلوم نیست که سخن خود امام باشد... چرا؟ به خاطر این که همین روایت در کتاب فقه الرضا هم آمده و در آنجا روایت دنباله ندارد. 🔸 دقیقه ۳ وقت دوم،وقت اجزا است. 🔸 دقیقه ۶ شیخ طوسی یک روایت از امام صادق(ع)نقل کرده که، برای هر نمازی دو وقت است که اول دو وقت افضل است. ✨ وقت نماز صبح،در زمانی است که فجر شق شود،یعنی وقت اذان صبح،از آن وقت است، تا زمانی که صبح آسمان را آشکار کند.... یعنی کمی هوا روشن شود،نه اینکه خورشید طلوع کند.این وقت اول نماز صبح است، وقت آخرش هم از همان وقت تا وقت طلوع آفتاب است. ✨ سزاوار نیست که عمدا نماز صبحت را به تأخیر اندازی 🔸 دقیقه ۸ وقت مغرب زمانی است که خورشيد پنهان می شود، تا زمانی که ستاره‌ ها پیدا شوند. ✨ اذان مغرب زمانی است که ستاره ها در آسمان پیدا نیستند، هوا روشن است، از آنجا تا وقتی که ستاره ها در آسمان پیدا شوند.این وقت اول نماز مغرب است، وقت دومش هم از زمانی که هوا تاریک شد تا نیمه‌ی شب است. 🔸 دقیقه ۱۰ وقت اول افضل است، یعنی فضيلتش بیشتر است. پس معلوم می‌شود، یک وقتی هم هست که نماز در آن وقت فضيلت دارد،اما فضيلتش کم است. 🔸 دقیقه ۱۱ توضیحی در مورد کلمه‌ی " لا ینبغی" یعنی سزاوار نیست. 🔸 دقیقه ۱۲ معنی گناه این است که اصلا فضيلت نیست 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4405
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا