eitaa logo
مروج توحید
7.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
445 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالعلیم ... توحید افعالی یعنی اینکه همه افعالی را که در عالم اتفاق می افتد از خدا بداند ، از یک منشأ واحد بداند ، بعضی عرفا اینطور گفته اند ... ... فرق است بین توحید افعالی و جبر . توحید افعالی منافاتی با اراده ندارد ، یعنی ما با اراده خودمان کارها را انجام میدهیم ، اما در نهایت اراده ها اراده خداست ( این را یک شب در بحث امر بین الامرین خدمتتان عرض کرده ام ) ارده در ما هست ، اما این اراده ها شئونات اراده خداست ، بنابراین بگو من این کار را کردم و یا خدا این کار را کرد، همه کارهای عالم به خدا نسبت داده میشود ، اما در جبر خیر . جبر یعنی اصلاً من اختیاری ندارم ، من که به این مسجد آمده ام با اختیار خودم نیامده ام ، من را هل داده اند و به اینجا آورده اند ( این جبر هست ) در جبر نفی اراده میشود ، اما در توحید افعالی نفی اراده نمیشود ... برگرفته از جلسه امر_و_اراده @moravej_tohid
4_5881866559781079560.mp3
4.43M
...سنت خدا بر این هست که این دارو این بیماری را خوب بکند ، منتها به شرط اینکه اراده خدا هم بر او تعلق بگیرد(بعضی جاها اراده خدا تعلق نمیگیرد ، لذا همین دارو خوبش نمیکند)... ...سیرابی را با آب همراه کرده هست ، گرما را با آتش همراه کرده است... اگر انسان گرسنه شد به سراغ نان برود ، اگر انسان تشنه شد به سراغ آب برود ، اگر سردش شد به سراغ آتش برود ، اگر خواست غذایش شور بشود ، نمک بزند ، اگر خواست شیرین بشود ، شکر بپاشد... اینها دائمی هست ، برای اینکه انسان ها گیج نشوند ، نظام عالَم به هم نخورد... ...ولی گاهی هم خداوند در یک سنتی یک تخلف میکند ، مثلاً آتش را سردش میکند ، بَرد و سلامش میکند(این برای اینست که به من و تو پیام بدهد)ما به امور این عالَم به چشم علیت تامه نگاه نکنیم ، خیال نکنیم که آتش علت گرماست ، یعنی گرما از آتش ایجاد میشود ، گرما از آتش ایجاد نمیشود ، بلکه... ...دقت بکن که همنشینی هست(نه صدور)یعنی گرما از آتش صادر نمیشود ، گرما با آتش همنشین هست ، این یک مسئله ای هست که هیچکدام از فلاسفه هم زیر بارش نمیروند(قبول هم نمیکنند)... برگرفته از جلسه ۱۲ خلقت_آدم @moravej_tohid
4_5990028181485127355.m4a
37.39M
توحید ۱ - هیچ اثر بخشی جز او نیست قطعا شیوع این بیماری و حوادث اخیر چین، ایران و جهان حرف های زیادی برای ما دارند. باید چیزهایی یاد بگیریم. این نگاه به عالم آفرینش و این درک از توحید که در این گفتار مطرح می شود شاید نیاز واقعی جامعه امروز ما باشد. واقعا اگر ما دنیا را اینگونه ببینیم و چنین مفهومی از توحید را درک کنیم، در اینصورت نحوه نگاه و برخورد ما با حوادث اخیر چگونه خواهد بود ؟! استاد شیخ حمیدرضا مروجی سبزواری سلسله گفتارهای زیادی دارند و برخی از آن گفتارها چون خلقت آدم، شرح مثنوی و منطق الطیر، شرح مقامات انسان و … بسیار هم جذاب هستند. ولی مطابق نظر و تاکید خود استاد مغز و جان همه درسها و کلام ایشان نگاه توحیدی و درس های توحید ایشان است که اگر فهمیده و درک شود از ما انسان به کلی متفاوتی خواهد ساخت. جان کلام ایشان درسهای توحیدی ایشان است و دنبال کردن دروس توحید صدوق را با وجودی که متاسفانه کیفیت صدا زیاد خوب نیست به همه عزیزان پیشنهاد می کنیم جلسه ۱ 🆔 @moravej_tohid
... لذا اینست که وقتی انسان در سیر و سلوک عرفانی شروع به بالا رفتن میکند ، هر مرتبه ای که بالا میرود ، بعد میفهمد که مرتبه قبلش شرک بوده ، باز بالاتر میرود ، میبیند که مرتبه قبلش شرک بوده ... عجیب هست ، شرک تا آخرین لحظات از انسان دست برنمیدارد ، مگر اینکه انسان در ذات خدا فانی بشود ... ... یعنی تا زمانی که انسان احساس بکند من هستم ، تا زمانی که انسان از وجود خودش آگاه باشد که من هستم ، اینجا نشستم و این کتاب نزد من هست ... خلاصه از خودش خبر داشته باشد ، این انسان در شرک هست ، مگر انسان به جایی برسد که از خودش بی خبر بشود ، فنای در ذات خدا بشود ، اینجا به توحید میرسد و تا انسان به اینجا نرسد به حقیقت توحید نمیرسد ... برگرفته از جلسه ۱ توحید_صدوق @moravej_tohid
مروج توحید
بیدار باش ۱ - بنده من … #سطح_یک #عمومی #عرفانی #فایل_صوتی_کوتاه #بشنو #سکوت #خلوت 🆔 @moravej_
هوالهادی ☆آدم شکارچی باشد☆ ... چون انسانهایی که در کثرت هستند ، اینها دو طورند ، یک عده کسانی هستند که باد صبا هیچ نسیمی از بوی چهره به مشام اینها نیاورده است ( اصلاً ) ، بنده های خدا بینی قلبشان مسدود هست " احساس بویایی ندارند " و گوش اینها نسبت به آن پیام هایی که از رُخ میاید ، اصلاً و اصلاً کَر هست ، چشم اینها از برق های ضعیفی که از چهره میتابد ، از چشم میتابد و از لابلای زُلف خودش را بیرون میزند و ما میبینیم ، بعضی ها چشمشان اصلاً به آن برق ها کَر هست ، گوششان به آن صدا ها کر هست ، بینیشان از آن بوها گرفته هست " اینها اینطوریند " ، اما بوی دنیا را خوب احساس میکنند ، برق دنیا را خوب میبینند ( اینها هیچ ) 《أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ 》اینها چهارپا هستند ، امیدی هم به اینها نیست ، اینها را فرمود :  وَلَقدْ ذَرَأْنَا لِجَهنمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإِنْس اینها را میخواهیم بریزیمشان در جهنم ، چرا ؟ سوره اعراف ، آیه ۱۷۹ لهم قلوبٌ لا يفقهون بها و لهم أَعينٌ لا يبصرون بها وَ لهم آذانٌ لا يسمعون بها أُولئِک کالأَنعام بل هم أَضل ... چشم دارند ، آن برقش های چشم محبوب را نمیبینند ، گوش دارند ، صدای زیبای محبوب را نمیشنوند ، بینی دارند ، آن بوی خوشی که از صورت محبوب بلند میشود را احساس نمیکنند ( حیوانند دیگر ، حیوان هم اینطور هست ) . بنابراین یک عده دیگر خیر ، اینها دچار یک یقظه شدند ، قلب بیدار شده است ، اما هنوز در زُلف هستند ، در زُلف هنوز گیر هستند ، اما گاهی وقت ها که باد صبا یک بویی را از چهره میاورد ، به مشام اینها میخورد ( دل اینها را به وجد میاورد ) ... گاهی وقت ها یک برقش هایی از چشم محبوب میزند و به چشم اینها میرسد ، یک صداهای ضعیفی ، گاهی وقت ها از دهان محبوب بیرون میاید و به گوش اینها میرسد . آدم اگر بنشیند و یک مقداری توجهاتش را و خلوتهایش را بیشتر بکند ، بالاخره میبیند ، آدم شبها اگر حال عبادت هم ندارد ، فرض کنید که اگر حال عبادت داری ، عبادت کن ، اگر هم حال عبادت نداری ، آخرهای شب ، نزدیکی های اذان صبح ، که دیگر همه خوابیده اند ، همه حیوانات در خوابند ، آنجا آدم در همان خلوت بنشیند و فقط گوش بدهد ، هِی گوش بدهد و بو بکشد ، همینطوری هِی شب های متوالی ، هِی شب های مکرر ، گوش بدهد مثل کسی که میخواهد " مثل یک صیادی که میخواهد شکار بکند " گوش میدهد ، ببیند که یک صدای پای حیوانی میاید یا نه ، این هم همینطور ، آدم شکارچی باشد ، شکارچی اینطور چیزها ، مثلاً هِی بو بکشد ، ببیند احساس بو میکند یا نه ، آن بینی قلبش را بخواهد به کار بیفتد ، هِی گوش بدهد ببیند صدایی به گوشش میخورد یا نه ... آدم اینها را امتحان بکند ، به جهت باز شدن چشم و گوش و بینی قلب . آخرش شاید یک شب ، بالاخره یک صداهایی بشنوی ... ولی خُب اگر آدم خیلی گوش بدهد ، گوشش را تیز بکند ، شاید بالاخره یک شبی ، یک ندایی بیاید که بگوید بنده من ... ( یک چنین صدایی را بشنود ) و اگر همان را شنید ، این دیگر برای همه عمرش بَس هست ... و یک بوی زیبایی ، یک بوی خیلی خوشی بتواند ، به مشامش برسد . اینها چیزهایی هست که انسان اگر به اینجاها برسد ، بالاخره کلام حق را در گوش انسان هیچ چیزی نمیتواند از بینش ببرد ، هیچ گناهی نمی تواند از بینش ببرد ، درست هست که گاهی اوقات گناهان اعمال خیر را حبط میکنند ، یعنی از بین میبرند ، اما اینطور چیزها را هیچ گناهی نمی تواند از بین ببرد ، همین که آن صدای " بنده من " در گوش انسان قرار بگیرد ، این را هیچ چیزی ، هیچ گناهی نمیتواند از بینش ببرد و برای همیشه هست و انسان را در هنگام مرگ به آن عالَم رَدَش میکند و توشه انسان هست تا اَبد ( تا اَبد ) ، به کلمه اَبد دقت بفرمائید که انسان تا اَبد زنده هست ، کی ؟ ۱۰ سال دیگر ، ۱۰۰ سال دیگر ، ۱ میلیارد سال دیگر ، ۱۰۰۰ میلیارد سال دیگر ، خیر تا اَبد ، یک توشه ای که تا اَبدیت انسان بتواند همراهش داشته باشد و این توشه آدم را واقعاً ببرد جلو و همیشه هم انسان از این توشه بخورد و تمام نشود و همین توشه برایش به صورت جنت هایی ظاهر بشود ، به صورت باغ های زیبا بشود ... همه از همین یک کلام ، همین یک کلام اگر به گوشت خورد ، همین یک کلام برایت همه چیز میشود ( همه چیز ) . خلاصه اینطور میشود ، یک مقداری مراقبت کن ، ببین چشمت ، گوشَت ، بینی ات باز میشود یا خیر ، در یک نیمه شبی که همه خواب هستند تو بیدار ، ببین چیزی میشنوی یا نمیشنوی ، بویی استشمام میکنی ، برقشی با قلبت میتوانی ببینی ... برگرفته از جلسات حافظ @moravej_tohid
4_5846032299010820240.mp3
8.79M
🎙 جلسه هفتاد و چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5846032299010820230.mp3
37.13M
🎙 جلسه نود و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5890983177622653348.mp3
1.73M
در محضر 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیست و پنجم منطق الطیر
4_5846032299010820241.mp3
12.32M
🎙 جلسه هفتاد و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5881789035621386336.mp3
25.65M
🎙 جلسه پانزدهم بقره ۹ و ۱۰: يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ مَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5890983177622653349.mp3
1.48M
در محضر 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیست و سوم منطق الطیر