eitaa logo
مروج توحید
7.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
446 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه یازدهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ مناسبت شهادت امام کاظم(ع)و وفات حضرت ابوطالب(ع) امام صادق(ع):اگر ايمان ابوطالب در یک کفه ی ترازو گذاشته شود و ايمان همه‌ی خلق عالم تا قیامت در کفه ی دیگر ترازو گذاشته شود، باز ايمان ابوطالب غلبه دارد. 🔸 دقیقه ۳ ما برای اسلام چه کار کردیم؟برای تشيع چه کار کردیم؟برای اینکه دین خدا پرورش‌ پیدا کند چه کار کردیم؟ 🔸 دقیقه ۵ شکنجه‌های مسلمانان صدر اسلام 🔸 دقیقه ۹ امام صادق(ع):هر کس در یک روز بگويد:"اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له الها واحدا احدا صمدا،لم یتخذ صاحبه و لا ولدا" یعنی هر روز یک بار این جمله را بگويد. خداوند برايش ۴۵ میلیون حسنه می نویسد، ۴۵ میلیون گناه‌ را از او دفع می کند،مقام او را در بهشت ۴۵ میلیون درجه بالا می برد و مثل کسی می ماند که دوازده دور قرآن را خوانده‌ و خداوند خانه‌ ای در بهشت برای این آدم می سازد. 🔸 دقیقه ۱۱ عدد ۴۵ از لحاظ حروف ابجد، عدد آدم هست. کاملترین حروف ۴۵ است. 🔸 دقیقه ۱۲ به‌ آدم همه‌ی اسماء را آموخت، آموخت نه اینکه این فرش هست، این منبر هست و.... این نه،چون بعد که خداوند به ملائکه گفت:شما اسماء را بگویید، آنها نتوانستند. مگر ملائکه نمی دانند، این فرش هست، این منبر هست و.... 🔸 دقیقه ۱۳ اسماء آن صفاتی هستند که در ذات خدا مستقر هستند، مثلأ خداوند دارای صفت علم است، خداوند را وقتی که با صفت علم در نظر بگیرید، یک اسم می شود، یعنی عالم... لذا اسماء آن کمالات خدا هستند. این‌که خداوند می فرماید:همه‌ی اسماء را آموخت، یعنی خداوند در آدم تجلی کرد. 🔸 دقیقه ۱۴ خداوند با همه‌ی اسماء در آدم تجلی کرد،یعنی آدم مظهر تام خدا شد،اگر خدا عالم است، آدم عالم هست، خدا قادر است، آدم قادر هست.... 🔸 دقیقه ۱۶ آدم چنان بی رنگ بود،چنان بی نقش بود که همه‌ی اسماء خداوند در او تابید و مظهر اسم اعظم وخلیفه الله شد. 🔸 دقیقه ۱۷ این که می فرمايد:خداوند ۴۵ میلیون ثواب به انسان می دهد، ۴۵ میلیون گناه‌ از انسان دفع می کند. کنايه از این است که اگر کسی این جمله‌ را بگويد، به مقام کمال می رسد. هر کس لا اله الا الله را بگويد، به کمال حوا می رسد. ✨ حالا این جمله چه جمله ای هست؟ این جمله جمله‌ ای است که توحید را به تمام و کمال نشان می‌دهد. 🔸 دقیقه ۱۹ ما آثار را از اشیاء می گیریم و کامل می شویم. 🔸 دقیقه ۲۱ شریک ندارد یعنی چی؟ یعنی یک شیء دیگری که در کنار خدا باشد و او هم رب باشد،اله باشد و آثارش را از خودش بروز بدهد نیست. 🔸 دقیقه ۲۵ همه‌ی موجودات عالم را که نگاه کنید، می بینید که در بطن خودشان‌ یک فقری نسبت به خدا دارند،در عمق وجودشان نسبت به خدا نیاز دارند. 🔸 دقیقه ۲۶ گناه یعنی همين چون‌ اصل گناه به معنی نقص است، اصلا من، وجودم نقص است، وجودم حاجت است، وجودم فقر است، من وجودم گناه است. وقتی این جوری هستم، چگونه می توانم بگویم، من وجودم مستقل مال خودم هست؟! اصلا نمی توانم بگویم.... ✨ هر موجود محدودی این جوری هست، مگر یک موجود نا محدود پیدا شود، اگر یک موجود نامحدود پیدا شد،هم وجودش از خودش هست، هم صفاتش از خودش هست. ما چند تا وجود نامحدود در عالم داریم؟یکی،یعنی اصلا در عالم یک نامحدود بیشتر تصور نمی شود... ✨ نا محدود یعنی چی؟یعنی شما هر جا که بروید خدا هست،پايان ندارد،نهایت ندارد. پس این خدا جا برای موجود نا محدود دیگر نگذاشته است، وقتی که موجود نا محدود دیگری نبود، پس موجود دیگری نیست که صفاتش را از خودش داشته باشد، این می شود، خدا، لا شریک له 🔸 دقیقه ۲۸ فرق بین واحد بودن من و واحد بودن خدا چيست؟من واحدی هستم که در کنار من یک واحد دیگر هم می شود تصور شود. 🔸 دقیقه ۳۰ واحد عددی واحدی است که جا برای یک واحد دیگر می گذارد، دلیلش هم این است که این واحد عددی یک واحد محدود است. ✨ خدا وحدتش، وحدت حقیقی است. 🔸 دقیقه ۳۴ خداوند آن واحد و آن یگانه و آن بی نظیری است که نظیرش، مثلش، اصلا محال است که بیاید،باز هم علت چيست؟علت نامحدودی خداست. 🔸 دقیقه ۳۶ الف و لام الصمد را دقت کنید، یعنی خداوند قبله گاه تمامی موجودات عالم است. 🔸 دقیقه ۳۹ خداوند همسر برای خودش نگرفته،چه کسی همسر می گیرد؟کسی که ناقص است. ✨برهنگی خودش یک نقص است و لذا این است که انسان ها دوست ندارند،برهنه باشند. ✨ چرا خداوند نقص ندارد؟چون نامحدود است، موجود محدود نقص دارد،کم و کمبود دارد. 🔸 دقیقه ۴۱ فرزند هم ندارد.... ✨ مادر یک موجود مرکب است، می تواند بچه را که جزئی از خودش هست، جدا کند،اما خدا مرکب نیست، بسیط است، بسیط یعنی اصلا جزء ندارد. 🔸 دقیقه ۴۶ اگر کسی به مقام شهود این حقایق در مورد خدا برسد،حالا به مقام کمال رسیده است. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3984
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه سی و پنجم در محضر 🔸 دقیقه ۱ ای احمد! اول عبادت سکوت است و روزه اول عبادت یعنی اولین چیزی که برای سیر عبودی لازم داریم. 🔸 دقیقه ۳ سکوت موجب می‌شود که حکمت در قلب انسان ایجاد می‌شود. ✨ صحبت کردن یک حجاب خیلی غلیظی بر روی قلب ایجاد می‌کند. ✨ حکمت همان قوه‌ی باطن بینی است. ✨ اگر به کسی حکمت داده‌ شود،خیر کثیر به او داده‌ شده... چه نعمتی بالاتر از این که انسان قوه‌ی باطن بینی داشته باشد. ✨ سکوت، حکمت را به جا می اورد،و حکمت برای انسان معرفت می آورد. یعنی انسان یک معرفت توحیدی پیدا می کند. اين حکمت، نور است. این نور از کجا تابیده؟از خدا تابیده، وقتی که این نور وارد قلب انسان می‌شود، انسان خودش را نور می بیند و این نور در واقع نورِ الله است. انسان یک معرفت شهودی و حضوری نسبت به خدا در خودش می بیند. 🔸 دقیقه ۶ وقتی که انسان یک معرفت حضوری نسبت به خدا پيدا کرد،یقین هم پيدا می کند. اين معرفت حضوری همان نوری است که انسان در خودش می یابد، در خودش می بیند.این نور ،نور الله است و لذا وقتی که در قلب من حاضر می شود، من الله را در خودم حاضر می بینم و این معرفت یقین می آورد. ✨ هیچ وقت در معرفت حضوری شک وجود ندارد،معرفت حضوری با یقین همراه است. مثل غم و شادی، تشنگی، گرسنگی اينها چیز هايی هست که ما به علم حضوری در خودمان پيدا می کنیم، تشنگی در وجود من حاضر است. گرسنگی غم،شادی در وجود من اصلا حاضر هستند، این معرفت حضوری می‌شود، همين معرفت حضوری یقین هم می آورد. 🔸 دقیقه ۱۰ یقین لشگریانی دارد،لشگریان یقین چيست؟ از امام رضا(ع)سؤال کردند که ايمان چيست؟فرمودند:ايمان در مرتبه‌ی اول اسلام است، انسان تسلیم شود.... بالاتر از آن ايمان است، یعنی قلب ايمان می آورد. بالاتر از ايمان، تقواست، یقین بالاتر از تقوا هست. از اسلام و ايمان و تقوا،یقین بالاتر است و هیچ چیزی کمتر از یقین بین مردم پخش نشده. 🔸 دقیقه ۱۱ از کجا بدانم که یقین دارم؟فرمود:علامتش این است که انسان توکل بر خدا می کند.اسلام اکبر: فنای اراده‌ی انسان در اراده‌ی خدا،که اصلا انسان در مقابل خدا اراده و خواست نداشته باشد. 🔸 دقیقه ۱۵ رضا یعنی خشنودی، خوشحالی ✨ رضا عبارت است از بهجت و خوشحالی به آنچه که خدا داده‌، یعنی انسان در فقر به همان اندازه خوشحال باشد که در غنا خوشحال است. ✨ فرق توکل و تفويض: در توکل من خودم را می بينم و در کارهایی که مطابق میل من است، اینها را به خدا واگذار می کنم.... اما در تفويض انسان دیگر نمی بیند که آيا اين خوب است یا بد؟ کلا همه‌ی امورش را به خدا واگذار کرده ✨ این قدر مقام تفويض بالاست که فرمود:"اول الدین معرفة الجبار و آخره تفويض الامر الیه" اول دين معرفت خداست و آخرش این است که واگذار کنی. منتهی چه معرفتی باعث می‌شود که انسان به مقام توکل، تسلیم و رضا و تفويض برسد؟آن معرفتی که از حکمت قلب ناشی می شود و آن‌ حکمتی که از سکوت و روزه داری حاصل‌ می‌شود. 🔸 دقیقه ۱۸ حضرت علی(ع): انسان طعم ايمان را نمی چشد، مگر اینکه به این یقین برسد که، هر چه برای من آمده، این مقدر بوده‌ که بیاید. هر چه هم برای من نیامده، مقدر نبوده که بيايد. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3987
🌸 حلول ماه رجب، ماه عاشقی و بندگی ومیلاد با سعادت امام محمد باقر(ع)را بر شما عاشقان کوی دوست تبریک و تهنیت عرض می کنیم. @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5846032299010820203.mp3
23.76M
🎙 جلسه هفتاد و هفتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5846032299010820212.mp3
27.99M
🎙 جلسه هفتاد و هشتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه بیست و چهارم در محضر 🔸 دقیقه ۱ یکی از مشکلات مجاری اصول است؟ کدام اصل در کجا جاری می شود؟ ✨ برائت عقلی این است، اگر شبهه ی ما شبهه ی وجوبیه باشد(یعنی شک در وجوب داشته باشیم) سوره در نماز واجب است يا نه؟صلوات در تشهد واجب است یا نه ؟قنوت در رکعت دوم واجب است يا نه؟ و امثال اينها برائت جاری می کنیم. اینجا عقل می گوید:چون دلیلی از شرع نیومده، اگر شارع بخواهد در قيامت عقاب کند، بر شارع قبیح است. چون شارع حکیم است و از حکیم کار لغو سر نمی زند.این است که قبح عقاب بلا بیان جاری می کنیم و می گوییم: سوره واجب نیست، صلوات واجب نیست، قنوت واجب نیست. 🔸 دقیقه ۳ آیا می توانیم برائت از جزئیات رکعت دوم جاری کنیم؟ یعنی مثلا نافله را شروع کردم،رکعت اول را خواندم و می خواهم رکعت دوم را بخوانم شک می کنم که آيا رکعت دوم جزء هست که واجب باشد بخوانم یا جزء نیست؟ اینجا برائت از جزئیت رکعت دوم جاری می کنیم. آیا این برائت در اينجا جاری می شود؟ ✨ اشکالی که در اينجا بر برائت عقلی وارد کردند، می گویند:برائت عقلی در جايی جاری می شود که پای یک تکلیف در میان باشد، تازه اصل نافله واجب نیست. 🔸 دقیقه ۵ برائت شرعی، برائتی است که دليلش را ما از شرع گرفتیم، نه از عقل و دليلش بعضی روايات است. مثلا،"مردم‌ نسبت به آنچه که نمی دانند در وسعت هستند." مثلا من نمی دانم که سوره‌ در نماز واجب است يا نه؟ دلیلی هم از شارع نداریم، در وسعت هستم، نمی خوانم. 🔸 دقیقه ۷ آیا در مورد بحث ما که رکعات نافله هست، برائت شرعی جاری می شود یا نه؟اینجا را هم می خواهند بگویند: برائت جاری نمی شود. به خاطر این که باز هم همان حرف است، در اينجا می خواهند بگويند، برائت شرعی یک حکم امتنانی است، یعنی شارع خواسته یک منتی بر سر ما بگذارد و کار ما را راحت کند. حالا در جایی که اصل نافله مستحب است چه منت گذاری؟نمی خوانی. حکم امتنانی در جایی معنی دارد که یک زحمتی باشد، یک مشقتی باشد،شارع آمده از باب امتنان و منت گذاری این را برداشته،گفته:نمی خواهد سوره را بخوانی. این است که می خواهند بگویند:برائت شرعی در اینجا جاری نمی شود. 🔸 دقیقه ۸ برائت در جايی جاری می شود که اولا حکم شرعی برای ما مسلم باشد، منتهی ما در اجزاء و شرایطش شک داریم،مثلأ نماز ظهر بر ما واجب است و ما در این هیچ شکی نداریم.... ما در جزءش شک داریم،مثلأ سوره واجب است یا نه؟اينجا برائت را جاری می کنیم، اما در مورد مسئله‌ی ما،نمی دانیم که نافله یک رکعت است یا دو رکعت است یا سه رکعت؟ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3993
امام صادق(ع) به يارانش می‌فرمود:از خدا پروا کنید و برادران نیکوکار و دوستدار هم در راه خدا باشید،و با یکدیگر پیوند برقرار کنید و به هم مهر بورزید، به‌ زیارت و ديدار هم بروید و درباره ی امر ما مذاکره کنید و آن را زنده‌ بدارید.امام صادق(ع)فرمود:بر مسلمانان لازم است که در پیوند با یکدیگر بکوشند، و بر دوستی با یکدیگر یاری رسانند، و با نيازمندان مواسات کنند، و با هم مهر بورزند، تا همان گونه که خدای بزرگ به شما فرمان داده و فرموده:"نسبت به هم مهربان اند."به هم مهر بورزید و در آن امور آنان که از دست شما خارج است، غمگین و نگران باشید،بر همان روشی که گروه انصار در زمان رسول خدا(ص)عمل کردند. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۳۷۰ 🆔 @moravej_tohid