eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
435 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
دیده اید وقتی غذا میخورید، این قوه و نیروی شهوت است که به میل گرسنگی پاسخ می‌دهد و همه ی ارگانها دست به کار می‌شوند. ( اعم از چشم و دست و دهان ... تا شما به غذا برسید. حال موقع غذا مثلا آش لذیذ ، یک سنگریزه ی بسیار بسیار کوچک اگر داخل غذا باشد دهان، زبان ، سریع تشخیص میدهند به عبارتی غذا را از دیگر مواد زائد و مضر برای بدن تشخیص می‌دهد. و یا اگر موی کوچکی در غذا باشد؟ آن هم سریع تشخیص داده می‌شود که این خاشاک است و خوردنی نیست و سریع به مغز فرمان داده می‌شود و قوه (نیرو) غضب به کار می افتد و آن را از دهان بیرون می آورد. یا دفع می‌کند. مولانا چه زیبا می‌گوید: در هزاران لقمه یک خاشاک خرد چون در آمد حس زنده پی ببرد این حالت در همه ی حواس ما هست. محک داریم. قوه ی بینایی میفهمد دیدن جنگل زیبا دلربا تر از دیدن زباله دان است. قوه بویایی، قوه تعقل، قوه لامسه و .... اما چرا ما تشخیص نمی‌دهیم چه غذایی برای روح مان مناسب است و چه چیزی نه؟ اگر روح و دیگر ابعاد ما مال ما نیستند؟ خوب لابد ابزارش هم مانند جسم باید در ما باشد. حس تشخیص حق و باطل ما چرا اینهمه خطا می‌کند. مثلا کلاس روانشناسی، خودشناسی ای می‌رویم و بعد می‌فهمیم همانی هستیم که بودیم. بی هیچ تغییر درونی ای. گویی فقط دور خود چرخیده ایم و یا علومی به مغزمان چپانده ایم. حس دنیا را میفهمیم. چه خانه ای خوب است. چه مبلمانی‌ چه غذایی.  چه لباسی. اما نیاز دیگر ابعادمان و اینکه چه چیز خاشاک است با شک و تردید به آن نگاه می‌کنیم. محک کجاست و چیست؟ میدانید ما ادراکات دیگر نیز داریم. قرآن در آیه ۸ سوره شمس می‌ فرماید فَأَلهَمَها فُجُورَها وَ تَقواها فَأَلهَمَها: ‌پس‌ الهام‌ و افهام‌ فرموده‌ مر ‌آن‌ نفوس‌ ‌را‌، فُجُورَها: دروغ‌ و ناپاکی‌ و بی‌باکی‌ ‌او‌ ‌را‌، وَ تَقواها: و پرهیزکاری‌ و فرمانبرداری‌ ‌او‌ ‌را‌. ‌ یعنی به ما حسی داده که تشخیص می‌دهیم چه چیزی خوب است و چه چیزی خیر. چه کسی خوب است چه کسی بد. چه راهی ناپاک است چه راهی ما را به سعادت میرساند. پس چرا حتی تحصیلکرده هایش، دانشگاهیانش، حوزویان، اقتصاد دانان، جامعه شنلسان، روانشناسان و .... اینهمه برنامه می‌چینند و خطا می‌کنند؟ این حس چرا خطا میکند؟ چون خاموش است. این حس در قلب ماست‌ اما قوه ای بالقوه است. حس دنیا نردبان این جهان حس دینی نردبان آسمان صحت این حس بجویید از طبیب صحت آن حس بجویید از حبیب از حبیب و دوست و خداوند ، و انبیا و اولیا بیدار شدن این حس را بخواهید. چگونه ؟ مدتی با خاموش کردن حس های دنیا. چطور؟ قلت کلام. طعام. منام. و درد را داشته باشید . که خدایا من هنوز حس های انسانی ام بیدار نشده. چرا انسانی؟ مگر ما الآن انسان نیستیم؟ با کمال تاسف باید بگویم خیر. ما انسان نیستیم. حیوان انسان نما هستیم که مانند دیگر چهارپایان حواس بویایی، چشایی. بینایی، ... داریم. 😔 در قرآن می‌گوید ما به‌ زنبور خانه سازی را وحی کردیم. یعنی زنبور عسل یک زنبور به تمام معناست اگر عسل و کندو بسازد اوج کمالش در ان است‌ و به انسان قدرت تشخیص خوب و بد را الهام کردیم. و ما این قلب پاک و به کمال رسیده را داریم؟ ( نفس مطمئنه ) آیا این قدرت تشخیص را در قلبمان داریم؟ آیا چنین دردی را حتی حس میکنیم که انسان در تعریف قرآن نیستیم؟!😔 یعنی وقتی انسان می‌شویم که قوه ی حس دینی یا فجور و تقوی را داشته باشیم و در راهها خطا نکنیم  در غیر اینصورت هنوز انسان نیستیم. درد ندارد؟ من ۴۳ ساله ام‌ ‌ تو چطور؟ زمان تند و تیز می‌رود. ... فتامل.... 🌸 جلسات علم حقیقی جلسه ۱۶ و ۱۷ مثنوی فایل کوتاه قلت طعام منام کلام در اپلیکیشن شنیدنی است. ✍آدرس تلگرام: @Appmt ✍دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید http://moravejtohid.com/app
📖 باب برآوردن حاجت‌ مؤمن 💥 ابان بن تغلب گوید: از امام صادق(ع) شنیدم می فرمود: هر کس هفت بار گرد خانه‌ی خدا طواف کند،خدای بزرگ شش هزار حسنه برای او می نویسد و شش هزار گناه او را پاک می کند و شش هزار درجه برای او بالا می برد، و در روایت اسحق بن عمار افزوده است و شش هزار حاجت او را بر می آورد،سپس فرمود: و برآوردن حاجت‌ مؤمن برتر است از طوافی و طوافی تا آن که ده طواف را شمرد. 💥 امام باقر(ع)فرمود: خدای بزرگ به موسی(ع) وحی کرد: از بندگان من کس هست که آنقدر با کار نیک به من تقرب می‌جوید تا آن که او را در بهشت حاکم سازم.موسی گفت: پروردگارا، آن کار نیک چيست؟ فرمود: راه افتادن به همراه برادر مؤمنش در پی حاجت او ،خواه برآورده شود خواه نشود. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۴۰۵ 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه سی و دوم در محضر 🔸 دقیقه ۲ وقت ذاتی و عرضی نماز ظهر و عصر از زوال تا وقتی که سايه به اندازه‌ی یک قدم می رسد،نافله بخوان،بعد که سايه به اندازه‌ی یک قدم رسید،نماز ظهر را بخوان،ظهرت که تمام شد،تا وقتی که سايه به اندازه‌ی دو قدم می رسد،نافله ی عصر را بخوان،وقتی که به دو قدم رسید،نماز عصر را بخوان. 🔸 دقیقه ۴ وقت عرضی خودش دو ملاک دارد. ✨ جمع این روايات به این است که حمل بر افضلیت کنیم،يعنی بگوییم،آنهايی که فرمودند: وقت نماز ظهر یک قدم است(سايه ی شاخص به اندازه‌ی یک قدم برسد،و وقت نماز عصر آن وقتی است که سایه‌ به اندازه‌ی دو قدم برسد) اينها حمل بر افضلیت می شود.یعنی افضل این است، بهتر این است، تا وقتی که سایه‌ی شاخص به اندازه‌ی یک قدم می رسد،نافله ها تمام شده باشد و همین که به یک قدم رسید،نماز ظهر را بخوانند. ✨ این افضل است،اما هر دوی آنها می شود،یعنی می شود هم نافله را سریع بخوانیم،تا وقتی که سایه‌ی شاخص به اندازه‌ی یک قدم می رسد،نافله ی ظهر تمام شده باشد. ✨ همچنین می شود نافله را با آرامش خواند،یعنی جوری بخوانیم که وقتی سایه‌ی شاخص به اندازه‌ی دو قدم می رسد،نافله ی ظهر تمام شود و آنجا نماز ظهر را بخواند. 🔸 دقیقه ۷ افضل یک قدم و دو قدم است. 🔸 دقیقه ۸ بهتر آن است که جوری (نافله ها)را تمام کند،که سايه به یک قدم برسد،آن به اول وقت نزدیک تر است، از این جهت بین دو دسته روايات تنافی نیست. 🔸 دقیقه ۱۰ هر دو دسته روايات درست هستند 🔸 دقیقه ۱۱ یک دسته دیگر از روايات وقت نماز ظهر و عصر را قامت و قامتین معرفی کردند. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4251
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه سی و هفتم در محضر 🔸 دقیقه ۳ عشق جذب است،یعنی عاشق در معشوق جذب می شود،عشق همین است که یک موجود ضعیف تر در حوزه‌ی وجودی یک موجود قویتر قرار می گیرد. ✨ در حرکت های حبی اساس بر بریدن بندهاست،که به آن می گوییم: پاکبازی اساس بر نفی تعلقات است. ✨ یقظه 🔸 دقیقه ۶ همیشه کامل محبوب است و کامل مورد حب است و ما اگر خدا را دوست داريم، به خاطر این که کل الکمال است،به خاطر این که صمد است،پُر است،همه چیز هست. ✨ نماز معراج المؤمن انسان تا شهودی از خدا نداشته باشد،قربه الی الله نماز نمی خواند،زبان و دل راست نیستند. ✨ ما برای چی نماز می خوانیم؟ 🔸 دقیقه ۹ انسان یک موجود ناقص است، ذاتا از نقص بدش می آید،می خواهد به‌ کمال برسد. ✨ ما صمدیت را یک زمانی تجربه کردیم،یک زمانی در ذات خدا بودیم،در عرش بودیم،پیش خدا بودیم. به اينجا آمديم، در نقص افتادیم یادمان رفت. 🔸 دقیقه ۱۴ هر چه که ما در این دنیا جمع کردیم،در زمان مرگ همین ها دشمن ما می شوند. لحظه‌ی مرگ لحظه‌ای است که می آیند، یکی یکی همه را از ما بگیرند. ✨ یکی از جاهايی که شیطان خیلی به انسان امید دارد،همين لحظه‌ی مرگ است که ايمان انسان را بگیرد. 🔸 دقیقه ۱۵ تعلقات شیطان به تعلقات قلب ما آگاه است، اما چه بسا خودمان ندانیم. 🔸 دقیقه ۱۹ خود دنيايی را بسوزان و در این سوختن صبر کن،تحمل کن (البته سخت است) تا بعد آن خود حقیقی از باطن سر بزند. 🔸 دقیقه ۲۴ کسی که از راه عشق با خدا می رود،کارش خیلی سخت است. ✨ حدیث عاشق از حدیث دیگران جداست. 🔸 دقیقه ۲۸ مقام قرب،مقام عندیت ✨ هر لحظه در این راه امتحان است. ✨ امتحان همیشه برای جدا کردن است. در راه عشق خدا امتحاناتش زیاد است. 🔸 دقیقه ۳۱ ما هر چه که باشیم،محدودیم و او نامحدود است. 🔸 دقیقه ۳۳ عبد وظیفه‌اش این است که کارش را انجام دهد. ✨ اگر خدا قبولت کرد،از فضل خودش هست. ✨ بنده فقط باید ادعای خودش را خالص کند. 🔸 دقیقه ۳۵ در مقابل هر امتحانی که کرد،فقط سکوت کند،صبر کند و بسازد،هیچی نگوید. 🔸 دقیقه ۳۹ خدا اگر عاشق کسی شد،آن خود دنيايی این را می کشد،خود حیوانیش را می کشد تا بعد آن خود الهی آشکار شود. ✨ جلب کردن توجه او به این است که خودت را نیست کنی،اين مهم است. 🔸 دقیقه ۴۵ تحیر و سرگردانی ✨ هیچ چیزی بهتر از این که انسان از خودش گم شود،نیست. 🔸 دقیقه ۴۸ نهایت سفر اول و بدایت سفر دوم یعنی آخر سفر اول همین جاست که انسان دیگر خودش را(خود دنيايی) گم می کند. ✨ مدتها طول می کشد،تا من به آن خود جدید عادت کنم،خودم را به آن خود جدید بشناسم، (برای همین) یک مدتهایی انسان گیج است. 🔸 دقیقه ۵۰ تحیر،اینکه انسان خودش را گم کند،نهایت سفر اول و بدایت سفر دوم است. سفر اول، سفر از خلق به حق،یعنی انسان از بُعد دنيايی اش بیرون می رود. 🔸 دقیقه ۵۲ مسلمانی آن است که خودت را نور ببینی،روح ببینی. ✨ اگر انسان خودش را به روحانیت دید،به نورانیت دید،خدا را دیده،حالا مسلمان می شود، موحد می شود. حالا اگر می گوید:" ایاک نعبد و ایاک نستعین " راست می گوید،حالا دل با زبان یکی است و از نفاق بیرون می آید، این جوری نیست که دل بگويد: دنیا زبان بگويد: خدا 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4254
🎙 جلسه نهم در محضر 🔴 بسیار شنیدنی 👌 قوانین بشری یا قوانین الهی؟ 🔹 دقیقه ۲ حکیم در بُعد عملی و حکیم در بُعد نظری 💦 حکیم کسی است که وقتی حرکت کند و در عالم آفرينش جستجو کند،هیچ تناقضی را در عالم نبیند. 💦 اگر انسان به مقام عقل کل خودش رسید،اينجا دیگر در این عالم هیچ گونه اشکال و تناقضی نمی بیند. 🔹 دقیقه ۴ "الذی خلق سبع سماوات طباقا ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور" ۳،ملک آیا شما در این عالم تفاوت می بینی؟ تفاوت در صُنع می بینی؟ چشمت را باز کن،آیا سستی در این عالم می توانی ببینی؟همه جای این عالم استحکام و قوت است. 💦 عالم بر مبنای ریاضی و هندسه خلق شده "الشمس و القمر بحسبان"۵،الرحمن خورشید و ماه را روی حساب خلق کردیم. 🔹 دقیقه ۵ یکی از نام های خداوند حکيم است.حکیم یعنی محکم کار،کسی که کارش را محکم می کند. و هر استحکامی از ناحیه‌ی محاسبه است. 🔹 دقیقه ۷ " والسماءرفعها و وضع المیزان "۷،الرحمن ببینید صحبت از میزان است. 🔹 دقیقه ۹ شما در بدن انسان تناقض پیدا نمی کنید. 🔹 دقیقه ۱۱ یا قبول داریم که خداوند برای آفرينش عالم علت تامه است،علت تامه هم صدور معلول از او واجب و حتمی است،نمی شود که نباشد،علت تامه باشد و معلول ایجاد نشود. اگر بگوییم: خداوند علت تامه نیست. پس خالق نیست. 🔹 دقیقه ۱۴ وقتی بگوییم: فاعلیت ذاتی خداست،دیگر بحث تمام است،چون ذاتی قابل سؤال نیست. 🔹 دقیقه ۱۵ فایده‌ی از تکلیف چیست؟ 💦 هدف از این که خداوند ما را آفرید، برای این بود که کمالات انسانی آشکار شود. پیامبر(ص)فرمود: هر انسانی یک معدنی مثل معدن طلا و نقره است. 🔹 دقیقه ۱۷ در معدن وجود ما اسماءالله هستند،ما همه از اسماءالله تشکیل شدیم. 💦 عالم ماده عالمی است که انسان ها در اينجا از همدیگر جدا می شوند، همچنین در این عالم ماده،حرکت وجود دارد، انسان ها می توانند،حرکت کنند، یک حرکت باطنی یک حرکت جوهری و ذاتی و کم کم خودشان را در مسیر آن اسمی که اينها را تشکیل داده به کمال برسند. 🔹 دقیقه ۱۹ انسان ها را چگونه در آن اسم خودشان به فعلیت برساند؟با امر ونهی است که می توانند به کمال برسند. 💦 مثلأ خداوند امر می کند که نماز بخوانید،این امر به نماز خواندن دو خاصیت دارد، اولا انسان های سعید را از شقی جدا می کند و بعد از اینکه جدا کرد، اينها را در همان سعادت یا شقاوت به کمال می رساند. 🔹 دقیقه ۲۴ آیا می شود قانون الهی را کنار بزنیم، قانون بشری را بیاوریم؟با توجه به مطلبی که گفتم،نه کسانی که قانون بشری را کافی می دانند،اينها بشر را یک حیوانی می دانند،در حالی که انسان یک حقیقتی است که ریشه در عالم اسماء الهی دارد. 💦 دین اگر گفته به تکالیف من عمل کنید،به خاطر آن جهان بینی خاصی است که دین از انسان می کند. 🔹 دقیقه ۲۸ قوانین در دنیای غرب اصل اوليه در قانون آزادی انسان است،یعنی آزادی در لذت و منفعت 💦 در بينش الهی این طور نیست، در بينش الهی انسان جانور نیست، انسان مرغ باغ ملکوت است. 💦 در بينش الهی می گویند: انسان یک موجود دو بعدی است. 💦 " لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم،ثم رددناه اسفل سافلین" ۴و۵،تین انسان یک موجودی است که هم بعد احسن تقویم دارد که بُعد الهی اوست و هم بعد اسفل سافلینی دارد که بعد خاکی اوست. 🔹 دقیقه ۳۳ اصل اوليه این است که انسان یک موجود دو بعدی است و اصل دوم این است که این دو بعد با همدیگر سازش ندارند. 🔹 دقیقه ۳۸ نفرین تکوینی انسانی که محل اصلی او در نزد خدا بوده،حالا این انسان به مردار دنیا و زندگی دنیا قانع شود و... این مورد نفرین تکوینی این عالم قرار می گیرد. 🔹 دقیقه ۴۱ عدم‌شناخت درست انسان 🔹 دقیقه ۴۳ اینجا باید قانون جوری وضع شود که هر انسانی را در آن حقیقت اسمی خودش به کمال برساند،قوانین بشری نمی توانند این کار را بکنند، چون انسان که‌ نمی داند،ما از بطن حقیقت انسان ها غافلیم.کسی باید برای ما قانون بگذارد که اصل و حقیقت وجود ما اوست. 🔹 دقیقه ۴۵ انسان حیوان نیست،انسان خداست،یک تکه‌ ای از وجود خداست که به اینجا آمده 💦 نزول از کجا ما نازل شدیم؟از ذات خدا 🔹 دقیقه ۵۳ قرار نیست که نتیجه‌ی تکلیف به خدا برسد، بگوییم خدا سود می برد و اگر تکلیف نکند، ضرر می کند،نه قرار است انسان ها در سایه‌ی تکلیف به کمال برسند. ۱۸ 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4256
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 امام زین‌العابدین، علی بن الحسین علیه السّلام فرمودند: 🍀 مَن ثَبَتَ عَلي مُوالاتِنا في غَيبَةِ قائِمنا ، اَعطاهُ اللهُ عَزّ و جَلَّ اَجرَ اَلفَ شَهيدٍ مِن شُهداءِ بَدرٍ و أُحُدٍ . 🍃 کسی که بر ولایت و محبّت ما در زمان غیبت قائم ما ثابت قدم بماند ، خدای عزّ و جلّ پاداش هزار شهید از شهدای بدر و أُحُد را به او عنایت می فرماید . 📖 کمال الدین، باب ۳۱، حدیث ۷ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید که ز انفاس خوشش بوی کسی می آید 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جذب رحمت 💥 جذب رحمت، جذب عنایت با سوز و اشک است. 💥 توسل زیاد 💥 سجده و گریه 💥 اگر کسی را خداوند سجده های در نیمه شب و سجده های طولانی و اشک توفیق داد،بداند که خداوند يک بابی را از رحمت برایش باز کزده 💥 امام صادق (ع): وجدت النور فی البکاء و السجده 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4259
سالروز وفات ام‌المومنین، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها، برتمام شیعیان تسلیت و تعزیت باد. 🆔 @moravej_tohid
پرسش و پاسخ ج 10.mp3
49.16M
دهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) نتایج محبت و آثار محبت در سلوک چیست؟ خیر کثیر چیست؟ برهان رب یعنی چه؟ آیا محبت و عشق به اختیار انسان شکل میگیرد؟ محبت و جذب چه خصوصیاتی دارد؟ سیر عبودی یعنی چه؟ تفکر چیست؟ تفکر عرفانی یعنی چه؟ چرا انسان پس از مدتی رشدش متوقف شده و جسم رو به کهنسالی میرود؟ تفاوت تفکر عقل با تفکر قلب چیست؟ عالم از چه چیزی شروع شده است؟ و مفهوم چیست؟ و آیا یک بینهایت حقیقی در عالم وجود دارد؟ معنای سیر نوری و سیر ناری چیست؟ علامت های یقظه در انسان غافل چبست؟ غرض خداوند از خلقت چیست؟ تعریف عدم و وجود، تاریکی و نور چیست؟ قدر و مرتبه موجودات یعنی چه؟ چه ارتباطی با ماهیت دارد؟ و عدم در این معنا چگونه تعریف میشود؟ مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid @moravej_tohid Www.moravejtohid.com لینک دانلود آپارات: https://aparat.com/v/8fqWj 🆔 @moravej_tohid
دهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) نتایج محبت و آثار محبت در سلوک چیست؟ خیر کثیر چیست؟ برهان رب یعنی چه؟ آیا محبت و عشق به اختیار انسان شکل میگیرد؟ محبت و جذب چه خصوصیاتی دارد؟ سیر عبودی یعنی چه؟ تفکر چیست؟ تفکر عرفانی یعنی چه؟ چرا انسان پس از مدتی رشدش متوقف شده و جسم رو به کهنسالی میرود؟ تفاوت تفکر عقل با تفکر قلب چیست؟ عالم از چه چیزی شروع شده است؟ و مفهوم چیست؟ و آیا یک بینهایت حقیقی در عالم وجود دارد؟ معنای سیر نوری و سیر ناری چیست؟ علامت های یقظه در انسان غافل چبست؟ غرض خداوند از خلقت چیست؟ تعریف عدم و وجود، تاریکی و نور چیست؟ قدر و مرتبه موجودات یعنی چه؟ چه ارتباطی با ماهیت دارد؟ و عدم در این معنا چگونه تعریف میشود؟ مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid @moravej_tohid Www.moravejtohid.com لینک دانلود آپارات: https://aparat.com/v/8fqWj
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب آداب خوردنی‌ها، آشامیدنی ها و سفره 💦 امام صادق(ع)فرمود: هر گاه پیامبر(ص)با عده‌ای غذا می خورد، اول از همه دست به غذا می برد و آخرین نفر،دست از غذا می کشید تا همه بخورند. 💦 ابن عباس گفت: پیامبر(ص)بر روی زمین می نشست و گوسفندان را می بست و دعوت غلامان را برای خوردن نان جو،قبول می فرمود. 💦 امام صادق(ع)فرمود: هرگاه‌ غذایی نزد ایشان آماده می کردند که خرما در آن بود،ابتدا خرما میل می فرمود. 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) ص ۲۱۴ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعا انسان چیست ؟ چرا در عصر جدید ما هنوز قادر نیستیم تعریف ساده ، منطقی و درستی از انسان داشته باشیم ؟ دانلود اپلیکیشن مروج توحید http://moravejtohid.com/app
🎙 جلسه بیستم در محضر 🔸 دقیقه ۱ ادامه‌ی خطبه‌ی حضرت علی(ع) حمد خدایی را که پوشنده ی کبریاست،بدون اینکه جسم باشد و رِدای جلال را در بر کرده،بدون اینکه مثالی داشته باشد و مستولی بر عرش هست، بدون اینکه این استیلای او بر عرش زوال داشته باشد. ✨ فرق بین کبریا و جلال؟ کبریا: کمال ذات را می‌گویند. یعنی ذاتی که کامل است و هیچ گونه نقصی در او نیست و کمال محض است. ✨ دو خصوصیت دارد، یکی دوام است. 🔸 دقیقه ۷ یکی دیگر از خصوصیات کبریا،این است که مصدر و مبدأ جمیع موجودات است. ✨ کامل هم ذات ناقص را ایجاد می کند، به او وجود می بخشد و هم صفات را در او ایجاد می‌کند. 🔸 دقیقه ۹ جلال،کمال صفات است.کبریا کمال ذات است. ذوالجلال که می‌گویند: یعنی دارای کمال صفات است. ✨ وقتی موجودی دارای همه‌ی صفات باشد و همه‌ی صفات را به نحو مطلق و بی نهایت و تام داشته باشد، این موجود را ذوالجلال می گویند. ✨ الآن ما همه‌ی صفات را نداریم ... و همان صفاتی را هم که داریم،ناقص هست. 🔸 دقیقه ۱۳ اینکه فرمود: خداوند لباس کبریا را دارد و رِدای (یعنی عبای)جلال را دارد،این به خاطر این است که صفات در مرتبه‌ی بعد از ذات هستند. یعنی در مرتبه‌ی اول ذات خیلی اهمیت دارد. ✨ اصل ذات است، لذا کبریا را به لباس تشبیه کرده، چون‌ لباس اصل هست و پوشنده ی بدن است. بلا تجسد،یعنی خيال نکنیم که خدا جسم است. 🔸 دقیقه ۱۵ تمثل یعنی دارای مثال،همين بدن را مثال می گویند. می فرمايد: مثالی ندارد،یعنی دارای بدنی نیست. 🔸 دقیقه ۱۹ عرش چیزی است که با تدبیر و فرمانروایی امور عالم ارتباط دارد. ✨ عرش را عبارت از علم خدا می دانند. ✨ ما موجودات قبل از اینکه به دنیا بیاییم،در عالم علم خدا بودیم. 🔸 دقیقه ۲۲ خداوند وقتی می‌خواهد، عالم را بیافریند،باید بر علم خودش یک عنایتی بکند،یدبر الامر (بعد از اینکه به‌ علم خودش یک عنایت کرد) طبق آن علمی که دارد موجودات را در بیرون می آفریند. ✨ بنابراین عرش خدا همان مقام علم خدا می شود،آن تخت سلطنت خدا می شود که‌ خدا اول باید بر این تخت سلطنت مستولی شود. ✨ تناکح اسماء از ترکیب اسماء با همدیگر موجودات پدید می آیند. 🔸 دقیقه ۲۵ خداوند در مرتبه‌ی اول اسماء و صفات دارد،بعد در مرتبه‌ی دوم اسماء و صفات با همدیگر ترکیب می شوند،موجودات را در همان علم خدا پدید می آورند. ✨ این موجودات که در ذات خدا پدید آمدند را اعیان ثابته می گویند. 🔸 دقیقه ۲۸ عرش خدا: صورت‌های مجموع موجودات عالم که در علم خدا حضور دارند. ✨ همه‌ی ما به یک وجود در ذات خدا بودیم. 🔸 دقیقه ۳۱ همین عرش را امر می گویند. امر عبارت است از وجود واحد مجرد ملکوتی ✨ یدبر الامر همین امر واحد را خداوند شروع به تدبیر کرد،تدبیر یعنی دنبال هم قرار دادن.... یدبر الامر یعنی بُرش می زند،قطعه قطعه اش می کند. پشت سر هم اينها را به عالم پایین نزول داد. 🔸 دقیقه ۳۴ علم خدا مراتب دارد 🔸 دقیقه ۳۶ خّلق یعنی پاره کردن(بُرش زدن) 🔸 دقیقه ۴۰ یک بحث مهمی در فلسفه هست که آيا خداوند علم به جزئیات دارد یا نه؟ ارسطو می گفت: خداوند علم به جزئیات ندارد. 🔸 دقیقه ۴۲ از(آیه ۴،حدید) در می آید، همین که خدا به ذات خودش یک عنایتی بکند،به همه‌ی عالم توجه کرده،این حرف را ابن سینا با همه‌ی عظمتش متوجه نشد،گفت: علم خدا عبارت است از عقل اول که بیرون از ذات خداست،که‌ صورت‌های علمی موجودات در عقل اول حضور دارند. ✨ صدرالمتالهین بود که برای اول بار آمد و گفت : نه،خدا به همان ذات خودش که توجه کند ،به همه‌ی امور عالم علم پیدا کرده ✨ صدرالمتالهین: علم اجمالی در عین کشف تفصیلی، کشف تفصیلی در عین علم اجمالی ✨ صدرالمتالهین فلسفه اش را بر مبنای قرآن پایه گذاری کرد. ✨ " ثم استوی علی العرش یعلم ما یلج فی الارض و ما یخرج منها" ۴،حدید خدا به عرش که مستوی شد،یعنی به خودش به علم خودش که مستوی شد،پس همین اندازه کافی است که می داند،آنچه را که در زمین فرو می رود و آنچه که از زمین بر می آید.از این آیه بر می آید که خداوند علم به جزئیات دارد. 🔸 دقیقه ۴۷ ✨ شفیع کيست؟ شفیع یعنی جفت،شفیع آن کسی است که کامل کننده موجود است، یعنی او با انسان جفت می شود و انسان را کامل می کند. ✨ در قيامت هم وجود یک امام، وجود یک ولیّ می آید با وجود ناقص من جفت می شود، یک اتحاد وجودی با من برقرار می کند تا من کامل شوم. 🔸 دقیقه ۵۱ زمان‌ها به تناسب عوالم با همدیگر فرق می‌کند. ✨ نهایت تدبیر خدا عالم قیامت است،که عالم قیامت يوم المجموع است،روزی که موجودات از حالت کثرت به حالت وحدت می رسند. 🔸 دقیقه ۵۴ عرش یک ظهوری در بیرون دارد که عقل اول است و یک ظهور بیشتری دارد که نفس‌ کل و مقام جبرئیلی است. ✨ تقوا پیشه کنید تا خدا خودش به شما بیاموزد،این علم خوب است. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4266
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه چهل و پنجم در محضر 🔸 دقیقه ۱ روایت: ایمان بالاتر از اسلام است، تقوا بالاتر از ايمان است، یقین بالاتر از تقواست..... و در میان مردم هیچ چیز کمتر از یقین تقسیم نشده(یعنی یقین یک رزقی هست که از همه کمتر در بین مردم پخش شده) ✨ اسلام يک تسلیم ظاهری است. البته خود اسلام باز مراتبی دارد. 🔸 دقیقه ۴ ایمان همین است که این معانی را در قلب خودش تصدیق کند،یعنی فقط زبان نباشد،اینجاست که مؤمن از منافق جدا می‌شود. ✨ تقوا از مقوله‌ی عمل است،تقوا یعنی خودنگهداری، انسان خودش را از چیزهایی که مطلوب خدا نیست، نگه دارد، البته این تقوا مراتب دارد. یک مرتبه،از گناهان خودش را نگه دارد(پایین ترین مرتبه‌ی تقواست) ✨ از این بالاتر این است که انسان از امور قلبی،مثلأ از غفلت خودش را نگه دارد. و بالاترین مرتبه اش از هر چه غیر خداست،خودش را نگه دارد، حتی خودش، بالأخره من،غیر خدا هستم،البته این مرتبه‌ی اعلای تقواست. 🔸 دقیقه ۶ به دو دلیل تقوا بالاتر از ايمان است. یکی اینکه تقوا میوه‌ی ايمان است ✨ تا انسان قلبا ايمان به‌ خدا نداشته باشد،تقوا ندارد. 🔸 دقیقه ۸ در نگاه اول، ايمان دو مرتبه دارد. یکی این که بگویم و اعتقاد داشته باشم که خدا هست،این مرتبه از ايمان انسان را از گناه باز نمی دارد...‌‌ ايمان ما ،ايمان خیلی ضعیفی هست. 🔸 دقیقه ۱۲ این ايمان هم در قيامت موجب رستگاری آدم نمی شود. ✨ منظور امام از ايمان، این ايمان نیست.... آن ايماني که امام در اينجا فرموده تقوا را نتیجه می دهد،یک ايماني هست که واقعا تا یک قسمت های عمیق تر قلب نفوذ کرده 🔸 دقیقه ۱۵ این ايمان یک ایمانی است که مثل این است، جهنم را دارد می بیند. ✨ مِلاکش هم همین است که آدم ببیند،خودش را از حرام نگه می دارد یا نه؟اگر نگه می دارد،معلوم می شود که به هر حال ایمانش یک مقداری در قلبش نفوذ کرده 🔸 دقیقه ۱۷ اسلامی که امام در اينجا می فرمايد، فقط صرف اقرار به زبان نیست. انسان واقعأ به زبان اقرار کند و در درون هم به خدا اعتقاد بیاورد،این اسلام می شود. ✨ هر چه ايمان در قلب انسان قویتر می شود، تقوا قویتر می شود. 🔸 دقیقه ۲۰ ايمان و تقوا روی همدیگر یک تعامل دارند. ✨ ايمان که‌ قویتر شود،تقوا پیدا می شود، انسان که عمل به تقوا کرد،ايمان قویتر می شود. این دو تا این قدر روی همدیگر تأثیر می گذارند، تا که قلب چنان باز می شود، که انسان به مقام شهود خدا می رسد. 🔸 دقیقه ۲۴ یقین آن ایمانی است که محصول شهود است، اينجا نه اینکه مثل اینکه خدا را ببیند،اينجا واقعا خدا را می بیند. 🔸 دقیقه ۲۶ " اتقوا الله و یعلمکم الله" ۲۸۲،بقره (این علم ،علم به اشراق است) تقوا پیشه کنید تا خدا نورش را بیشتر در قلب شما بتاباند،تقوا رفع حجاب است. ✨ همين که نور خورشید تابید،تعلیم می شود. یعنی اشراق خورشید بیشتر شد،تجلی خورشید بیشتر شد. اينجا دو چیز در من ایجاد می‌شود، هم ایمانم به خورشید قویتر می شود و هم شوق بیشتری پیدا می کنم،که خورشید را ببینم،لذا عمل می کنم. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4275
ایمان آوردن سلمان.mp3
2.78M
🌿 ايمان آوردن سلمان 🌿 کسانی که در کربلا در مقابل حسین بن علی(ع)ایستادند،اينها کسانی بودند که با معجزه مسلمان شدند. 🌿 قلب چنان باز بود که وقتی در مقابل این انسان قرار گرفت، تا آخر وجود این انسان را دید. قلب شهادت داد و گفت: تسلیم 🌿 کسانی که در شک هستند، اينها همه مشکل در قلب است،قلب حجاب دارد. برگرفته از جلسه دوم علم حقیقی در محضر 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4276
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏🙏 جلسه هفتم و هشتم 👇👇👇 🆔 @moravej_tohid
4_6003513820448818662.mp3
14.42M
🎙 جلسه هفتم هر که را جامه ز عشقی چاک شد او ز حرص و عیب کلی پاک شد در محضر 🆔 @moravej_tohid