eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
435 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه پنجاه و پنجم در محضر 🔸 دقیقه ۲ هوای نفس یعنی میل نفس نفس یعنی من،یعنی میل من ✨ ما همه‌ی زندگیمان برآورده کردن خواهشهای نفس است 🔸 دقیقه ۴ اینها(زاهدان) از شدت سکوت انديشمندانه در خودشان فرو رفته اند ✨ انسان اگر با کسی رفیق می شود، ببیند این رفاقت در راه خدا هست یا نیست؟ ✨ انسان با هر کسی دوست و رفیق نشود 🔸 دقیقه ۷ نطق رحمت رحمانی است،سکوت رحمت رحیمی است ✨ رحمانیت آن صفتی است که نعمت های عام برای مؤمن و کافر صادر می شود ✨ نکته: حرف زدن از سکوت بهتر است چرا؟چون انبیاء مردم را با حرف زدن هدایت کردند،عبادت خدا با حرف زدن میسر می‌شود... حرف زدن خوب است منتهی برای کسی که یک وجود حقی پیدا کرده 🔸 دقیقه ۱۱ یکی خوردن و یکی حرف زدن خاموش کننده‌ نور عقل هستند ✨ حرفی بزنید که رضای خدا در آن باشد 🔸 دقیقه ۱۴ خود خاموشی یک عبادت است،گرسنگی یک عبادت است،عبادت یعنی سیر نفس به سوی خدا 🔸 دقیقه ۱۹ خدایا! ایمانی عطا فرما که بعد از آن شکی نباشد ✨ "و ما یومن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون" ۱۰۶،یوسف اکثر مردم ايمانشان با شرک آمیخته است ✨ مشرک هستند یعنی چی؟یعنی شک دارند ✨ در مصیبت های سخت معلوم می شود که انسان شک دارد یا نه ✨ ايمان در قلب هایتان داخل نشده..‌‌‌... ما به قلبهایمان دسترسی نداریم،ما به همین مرتبه‌ی ظاهر وجودمان دسترسی داریم ✨ شیطان در ما خيال یقین ایجاد می کند 🔸 دقیقه ۲۲ بعضی وقتها فقر به صلاح انسان هست ماجرای حضرت موسی(ع) و مرد فقیر 🔸 دقیقه ۲۶ در اسلام قاضی چه شرایطی دارد؟ ۱)اجتهاد ۲)عدالت ✨ به دست آوردن عدالت از به دست آوردن اجتهاد سخت تر است 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4589
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏🙏 جلسه بیست و هفتم و بیست و هشتم 👇👇👇 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه بیست و هفتم در محضر 🔹 شروع از بیت (دقیقه ۱۷): بعد ازین خون‌ریز درمان ناپذیر کاندر افتاد از بلای آن وزیر 🔹 موضوع داستان: حکایت پادشاه جهود دیگر که در قتل مسیحیان تلاش میکرد 🔹 عناوین: 🔹 دقیقه ۱: تبریک میلاد امام جواد علیه السلام 🔹 دقیقه ۲: نیروی ولایت در انقلاب قلب‌ها 🔹 دقیقه ۱۰: آینه خدانما 🔹 دقیقه ۱۵: ائمه، ظهور عشق اعلا 🔹 دقیقه ۱۶: نتیجه داستان وزیر پادشاه جهود که نصرانیان را می‌کشت 🔹 دقیقه ۲۱: تطابق طبیعت انسانها با افلاک 🔹 دقیقه ۲۳: ارواح اولیا ، ستارگان عالم ملکوت 🔹 دقیقه ۲۷: حکایت ابوبصیر(از اصحاب امام صادق ع) و همسایه‌اش 🔹 دقیقه ۳۱: تاثیر نَفَس اولیا بر انسان 🔹 دقیقه ۳۳: شانس شیطان 🔹 دقیقه ۳۹: بیماری عشق (بیماری آسمانی) 🔹 دقیقه ۴۳: دوای درد عاشق (سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند…) 🔹 دقیقه ۴۸: آخرین غزل مولانا 🔹 دقیقه ۵۴: مقام دلال 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه بیست و هشتم در محضر 🔹 شروع از بیت (دقیقه ۵): هر که را با اختری پیوستگی است مر و را با اختر خود هم‌تگی است 🔹 موضوع داستان: حکایت پادشاه جهود دیگر که در قتل مسیحیان تلاش میکرد 🔹 عناوین: 🔹 دقیقه ۳: آثار پایه گذاری سنتهای خوب و بد در جامعه 🔹 دقیقه ۵: تطابق طبیعت انسانها با افلاک 🔹 دقیقه ۸: خوی انسانهای الهی 🔹 دقیقه ۱۲: صفت حبّ، جاذب نور در انسان 🔹 دقیقه ۱۷: صبغة الله 🔹 دقیقه ۱۹: بت نفس 🔹 دقیقه ۲۵: جانبازی، محصول شهود برهان حق 🔹 دقیقه ۳۲: دو نفرین امام حسین ع در کربلا 🔹 دقیقه ۳۴: شراب طهور و حبّ ازلی 🆔 @moravej_tohid
توحید صدوق جلسه ۲۴-753.mp3
6.38M
🔸 اهمیت مجالس روضه و نکاتی مهم در مورد مراسم عزاداری 💥 مجالس مصيبت با مجالس علم یکی شود،این خوب است 💥 مجالس روضه، مجالس انسان ساز 💥 همه‌ی حیوان صفتی انسان به خاطر قلب سخت انسان است 💥 اگر امام(ع)به قصد جنگ می آمد،با لشگر می آمد 💥 ما عزادرای کربلا را می خواهیم که مدرسه باشد 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4595
🎙 جلسه چهل و یکم در محضر 🔸 دقیقه ۱ وقت اختصاصی و وقت اشتراکی نماز ظهر و عصر 🔸 دقیقه ۴ قاعده‌ی لاتعاد: نماز را اعاده نکن،مگر از پنج چیز اگر رکوع را فراموش کردی،اگر سجده را فراموش کردی،اعاده کن همان پنج رکن،اگر کسی آنها را فراموش کرد،نماز را اعاده کند ✨ از همین قاعده ما می توانیم حرف خودمان را اثبات کنیم ✨ اول اذان ظهر که شده ما غفلتا نماز عصر را خواندیم،بعد متوجه شدیم که نماز ظهر را نخوانده بودیم،لذا نماز عصر را درست در موقع نماز ظهر خواندیم. الان آیا ما باید اعاده کنیم یا نه؟ اینجا قاعده‌ی لاتعاد می گوید: نمی خواهد،اعاده کنی چرا؟ به خاطر اینکه خواندن نماز عصر در وقت نماز ظهر از آن پنج مورد نیست 🔸 دقیقه ۶ اگر پنج مورد را خطا کردی،نمازت را اعاده کن این که از آن پنج مورد نیست ✨ قاعده‌ی لاتعاد مقدم است 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4597
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه پنجاهم در محضر 🔸 دقیقه ۲ وادی استغنا اولین قدمی که سالک در سلوک برمی‌دارد، قدم به سوی ظلمت است. ظلمت ها و نقایص خودش برایش آشکار می‌شود 🔸 دقیقه ۵ طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ✨ طلب کند اموری را که جذب عنایت و نور می کند. توبه کردن،دعا کردن،توسل و از همه‌ی اينها بالاتر سجده های طولانی و گریه کردن،مخصوصا در سجده 🔸 دقیقه ۷ جلب اسم غفور اسم غفور یک اسم مانع زدا هست 🔸 دقیقه ۱۲ اگر به مرتبه‌ی نور خودم(روح خودم)برسم،در اينجا من به اسماءالله رسیدم،اينجا اسماءالله را در خودم شهود می کنم،یا به عبارت دیگر خودم را اسماءالله می بینم،این معرفت به اسماءالله می شود ✨ معرفت، تجلی،معاینه: اینها به معنی حضور معروف در نزد عارف به نحو وحدت و فنا و رفع دوگانگی است ✨ ما نسبت به خدا در یک مرتبه ای علم و در یک مرتبه ای معرفت و عرفان داریم،تا وقتی که در ظلمت هستیم،به خدا علم داریم ✨ معرفت آن زمانی است که من خدا را خودم ببينم 🔸 دقیقه ۱۵ وادی استغنا کلا سالک در دو مرحله به یک چالش بسیار شدیدی برخورد می کند که خیلی ها در این دو وادی ریزش دارند یکی وقتی که انسان پا در راه می گذارد، یقظه برایش حاصل می شود ..... اینجا خداوند با اسماء جلال با او برخورد می کند، بر سالک قبض ها و گرفتاری های شدید وارد می‌شود.... خیلی از شرک ها،شک ها کفر و انکارها در اينجا ظهور می کند ✨ خیلی از انسان ها هستند،که‌ اينها یک سری انکارها در قلبشان هست،این انکارها در زمینه ولایت خودش را نشان می دهد،در زمينه نبوت خیلی نشان نمی دهد 🔸 دقیقه ۲۰ سیر،سیر باطنی است و این سیر به مدد ولایت انجام می‌شود 🔸 دقیقه ۲۶ در یک جایی خداوند با اسم العزیز بر سالک تجلی می کند، این غیر از آن تجلیات جلالی اول کار است 🔸 دقیقه ۲۸ روز قیامت روز نور است، روزی که به نور رب روشن می‌شود نه به نور شمس 🔸 دقیقه ۳۰ سلطان هر اسم آن‌ مرتبه‌ای است که عین ذات خداست،قويترين مرتبه‌ی اسم است 🔸 دقیقه ۳۲ اگر سالک به چنین مرتبه‌ای رسید که خداوند با اسم العزیز بر او تجلی کرد،اينجا وارد وادی استغنا می‌شود ✨ اینجاست که از وجود خودش خجالت می کشد ✨ هر عبادتی که کرده(در این وادی استغنا) همه را هیچ می بیند 🔸 دقیقه ۳۷ چيزهايی که ما سرّش را نمی فهمیم، به آن حکمت نادره می گویند(سرّش را کسی نمی داند) 🔸 دقیقه ۴۰ در همین جاست که فقر انسان آشکار می‌شود.... چون تا وقتی که انسان در مقابل یک عظمت قرار نگیرد، به خُردی و ناچیزی خودش نمی تواند پی ببرد 🔸 دقیقه ۴۷ اگر خداوند چیزی به تو می دهد، از فضل خودش می دهد،نه اینکه تو از او طلب داشته باشی 🔸 دقیقه ۵۲ بعد از وادی استغنا، وادی توحید است و بعد فقر و فنا ✨ وادی فقر و فنا در اینجا سالک به مقام ولایت می رسد این آخر سفر دوم سالک است ✨ در سفر سوم برمی‌گردد و به هوش می آید، وقتی که به هوش آمد،خودش را او می بیند 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4601
اسرار کربلادر محضر علامه مروجی سبزواری بوی بهشت می وزد از کربلای تو 🏴 سپاس از همراهی شما 🙏 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه اول در محضر 🔴 بررسی حقیقت ظلم به امام حسین(ع) ♦️ دقیقه ۲ "الله نورالسماوات و الارض" ۳۵،نور همه‌ی موجودات عالم یک نور دارند. ♦️ دقیقه ۴ حقیقت این نور چیست؟ حقیقت این نور الله است. ✨ مقام نورانیت موجود همان مقام الله بودن موجود است. ✨ منتهی بین ظاهر و باطن ما حجاب هست. ♦️ دقیقه ۶ در میان موجودات عالم،پیامبر اکرم(ص)انسانی است که آن قدر ظرفیت وجودیش قوی است که نور درونش منطبق بر همان نور خداست. ♦️ دقیقه ۷ اگر کسی به باطن خودش برگردد،همان طور که با خدا مواجه می شود و خدا را به نورانیت می شناسد،پیامبر اکرم(ص) را هم می شناسد،امامان ما اينها هم کسانی هستند که ظرفیت وجودیشان این قدر وسیع است که نورانیت اينها هم منطبق بر نورانیت پیامبر اکرم است، بنابراین انسانی که به نورانیت خودش برگردد،نه تنها به خدا رسیده، به پیامبر رسیده،بلکه به آن سیزده نفر هم رسیده ✨ حدیث: برای حسین(ع) یک معرفت ویک شناخت پنهان در قلب های مؤمنين است. یعنی همه‌ی ما يک معرفتی نسبت به امام حسین(ع) داریم،آن معرفت چیست؟ همان نور است. ♦️ دقیقه ۱۱ فرق فلسفه و عرفان در همین جاست،... در فلسفه می گویند: تو باطنت که در حجاب است، ما به آن کاری نداریم،بیا بیرون در آیات آفاقی نگاه کن و از راه آیات آفاقی به خدا برس. ✨ اما در عرفان می خواهند مانع بین ظاهر و باطن را بردارند،یعنی حجاب هایی که بر روی آن باطن ما ،بر روی آن نور ما افتاده آنها را از بین ببرند. ♦️ دقیقه ۱۶ معرفت به نورانیت با انسان از این دنیا به‌ قیامت می آید. ♦️ دقیقه ۱۸ در آنجا سؤال و جواب از روح است. ♦️ دقیقه ۲۱ باطن انسان نور است...... اما چیزی که هست، آن قدر دنیا روی آن ریختیم،این دنیا روی این نور مرتب نفوذ می کند، روی این نور رسوب می کند،که این سخت شده ✨ " ختم‌ الله علی قلوبهم " ۷،بقره که خدا می فرمايد، همين است. ♦️ دقیقه ۲۳ خطبه‌ی حضرت فاطمه صغری(س)، دختر امام حسین(ع) ♦️ دقیقه ۲۵ علت اینکه اینها به جنگ با امام حسین(ع) آمدند،چه بود؟ ✨ علتش این است که قلب‌های شما سخت شده،یعنی حضرت فاطمه صغری(س) می خواهند بفرمایند که رابطه‌ی شما با مقام نورانیت خودتان قطع است. ♦️ دقیقه ۲۷ چگونه می شود که انسان به امام ظلم می کند؟ ♦️ دقیقه ۳۰ ریشه ی ظلم به امام در کجاست؟ ✨ اگر من باطنم الله است، چرا به الله ظلم می کنم؟ اگر باطنم امام حسین(ع)است،چرا به امام حسین(ع)ظلم می کنم؟ ✨ "و ما ظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون" ۵۷،بقره خداوند می فرماید: ما به اينها ظلم نکردیم،اينها خودشان به خودشان‌ ظلم کردند. ✨ به خودشان‌ ظلم کردند،یعنی چه کار کردند؟ کدام انسانی پیدا می شود که به خودش ظلم کند. ✨ ظلم یعنی تجاوز به حق دیگری ♦️ دقیقه ۳۲ تجاوز به خودم اصلا معنی ندارد. ✨ از اینجا معلوم می شود که انسان دارای دو تا خود هست،دارای دو تا من هست،دو تا شخصیت هست،یک خود ظلمانی و مجازی و دروغین، یک خود حقیقی و الهی و نورانی که همان مقام نورانیت انسان است. ✨ یک من آن من هست که در اثر فعالیت های دنيايی برای خودم درست کردم. ♦️ دقیقه ۳۶ اینکه می فرمايد، به خودشان‌ ظلم کردند یعنی به آن خود نورانی ظلم کردند،به آن خودی که الله است ظلم کردند،آن خودی که حسین بن علی(ع) است، ظلم کردند. ✨ از اینجا یک نکته‌ی لطیف را می شود استنباط کرد، ظلم زمانی معنی دارد که‌ چیزی که حق من نیست، مال من نیست، نسبت به آن تعدی و تجاوز کنم. یعنی انسان یک خودی دارد که آن‌ خود مال خودش نیست. ♦️ دقیقه ۴۴ "نسو الله فانساهم انفسهم" ۱۹،حشر ما کاری کردیم که اينها خودشان را فراموش کردند. ✨ ما که خودمان را فراموش نکردیم؟! هر کدام از شما به خودتان آگاه هستید. از اینجا هم اين مسئله را استنباط بفرمایید که ما دارای دو تا خود هستیم. ♦️ دقیقه ۴۶ منشأ ظلمی که آنها به‌ حسین بن علی(ع) در بیرون کردند،به خاطر آن ظلمی بود که به حسین بن علی(ع) درونشان کردند. ♦️ دقیقه ۴۹ شیطان دنیا را برایتان زینت داد،قتل امام حسین(ع)را برایتان زینت داد،زمانی شیطان می تواند قتل امام را برای انسان زینت دهد که انسان اول امام حسین(ع) باطن خودش را کشته باشد. ♦️ دقیقه ۵۴ شمر از اصحاب حضرت علی(ع) در جنگ صفین بود!! ✨ آيا من امام زمان(ع)را در درونم کشتم یا نه؟ 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4605
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❈ 🌷﷽🌷❈ امام صادق عليه السلام : ✨به خدا قسم اين امر (ظهور) برايتان در نمى رسد مگر پس از آن كه نوميد شويد، نه به خدا، مگر پس از آن كه سره از ناسره تان جدا شود. ✨ إنّ هذا الأمرَ لا يَأتيكُم إلّا بعدَ إياسٍ ، لا واللّه ِ ، حتّى تُمَيَّزوا 📚 بحار الأنوار : 52/111/20 ‌ ‌‌ 🆔 @moravej_tohid
36.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معنای کلمه‌ی فِنا(بفِنائک) 💥 هر انسانی یک فِنا دارد،یک محدوده‌ی وجودی دارد،که مراتب وجودیش هستند 💥 شهدای کربلا اگر در امام حسین(ع)فَنا شدند پس در فِنای امام حسین(ع)هستند، یعنی در محدوده‌ی وجودی او قرار گرفتند و یکی از مراتب وجودی او شدند 💥 اول فَنا حاصل می شود،یعنی استغراق غرق شدن و بعد از غرق شدن این انسان در فِنا قرار می گیرد،..... 💥 یعنی اباالفضل(ع) واقعا حسین(ع) است، منتهی در همان مرتبه‌ی خودش 💥 هر کدام از ما هم می توانیم،در وجود ایشان فَنا شویم و ما هم در فِنای او قرار گیریم،یعنی ما هم یکی از مراتب روح حسینی شویم 💥 در حاجت هایی که از اینها می خواهیم، حتی حاجت های دنيايی ادب را رعایت کنیم 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4608
🎙 جلسه بیست و نهم در محضر 🔸 دقیقه ۳ صفت همیشه نیاز دارد به این که عارض شود.. موصوف با گرفتن صفت خودش را کامل می کند 🔸 دقیقه ۶ خدا را با تشبیه نمی شود شناخت تشبیه،بگوییم خداوند شبیه به فلان چیز است..... در تشبیه همیشه یک وجه مشترک بین دو چیز هست ✨ بین محدود و نامحدود هیچ گونه اشتراک و شراکتی نیست 🔸 دقیقه ۱۰ اگر ما بخواهیم برای خدا یک پایانی قائل باشیم،برایش حد قائل شویم،در اينجا نتوانستیم خدا را به واحدیت،به وحدت حقيقی بشناسیم ✨ دو جور وحدت داریم وحدت عددی،وحدت حقیقی وحدت عددی آن واحدی است که محدود است و جا برای دومی می گذارد 🔸 دقیقه ۱۲ واحد حقیقی واحدی است که در کنار خودش جا برای دیگری نمی گذارد ✨ خداوند وحدت حقيقی دارد.... یعنی در کنارش یک خدای دیگر نمی‌شود تصور کرد،چرا نمی شود؟ چون بی نهایت است 🔸 دقیقه ۱۴ آیا می شود گفت ما بیرون از ذات خدا هستیم،یا ما يک چيزی هستیم غیر از ذات خدا؟ ✨ نامحدود بودن خدا یا وحدت حقيقی خدا یک جوری است که اصلا جا برای غیر نگذاشته،نه اینکه جا برای یک خدای دیگر نگذاشته، بلکه جا برای یک موجود دیگر هم نگذاشته 🔸 دقیقه ۱۶ موجودات عالم دارای دو بُعد هستند،یک بعد ظاهر و یک بعد باطن.... باطنش همان نور است که نور همان الله است ✨ الله یک ظهوراتی کرده.....همه‌ی موجودات عالم ظهورات این نور هستند.... پس ما خدا نیستیم،ظهور خدا هستیم 🔸 دقیقه ۲۲ امام باقر(ع): یک وقتی بود که خدا بود و غیر از خدا هیچ کس نبود،الآن هم خدا هست و غیر از خدا هیچ کس نیست 🔸 دقیقه ۲۷ عرفا معتقد به وحدت موجود هستند،یعنی یک موجود بیشتر در این عالم حضور ندارد 🔸 دقیقه ۲۹ کسی که بگوید: خدا مثل دارد،به حقیقت خدا نرسیده 🔸 دقیقه ۳۵ متماثل،متشابه،متساوی 🔸 دقیقه ۳۹ خداوند مثل ندارد ✨ اگر کسی برای خدا نهایت قائل باشد،خدا را تصدیق نکرده(یعنی خدا را قبول نکرده) ✨ خیال،وهم و عقل‌ ما محدود است و برای همین نمی‌تواند نامحدود را تصور کند 🔸 دقیقه ۴۴ امام صادق(ع):هر معنایی را که شما از خدا تصور کردید تخیل و توهم کردید،تعقل کردید،آن مخلوق خود شماست 🔸 دقیقه ۴۹ خدا را با ادراک کشفی می شود شناخت ✨ اگر انسان از ظاهر خودش به باطن خودش برسد،به خدا رسیده،اينجا خدا را در خودش می یابد.... این نیاز دارد به یک سیر از بیرون به درون ✨ بايد همه‌ی موانع و حجاب‌هایی که بر روی نور قرار گرفته را برطرف کند 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4610
4_6028189472716227862.mp3
18.43M
برگرفته از جلسه ۲۶ ✅فایل صدا تمام دروس مثنوی در اپ موجود است. ✅نشر این پست بلامانع است. ✍دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید moravejtohid.com/app