eitaa logo
آیت الله مرتضی تهرانی
2هزار دنبال‌کننده
639 عکس
735 ویدیو
5 فایل
www.ommeabiha.ir ارتباط با ما: @ad_movahed
مشاهده در ایتا
دانلود
031111_1RoMah.mp3
6.93M
🔰 📆 پنجشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۱۱ 💠 حاج آقا 👉 @mortezatehrani_ir 🌐 mortezatehrani.ir
031111_1SoEht.mp3
24.3M
🔰 📆 پنجشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۱۱ 💠 حجت الاسلام و المسلمین 👉 @mortezatehrani_ir 🌐 mortezatehrani.ir
آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: از يقينيات بنده اين است كه اگر خداي متعال مي‌خواست با عدلش با مردم برخورد كند، امام حسين صلوات‌الله‌عليه را خلق نمي‌‌كرد. (سخنرانی 1386/10/22) @mortezatehrani
23.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️اصول اعتقادی شیعه، دشمن‌های متعدد دارد. 🔸امام حسین صلوات‌الله‌علیه چهل روز از انگشت سبابه پیامبر ارتزاق کردند. علوم تجربی امروزی اینها را رد می‌کند. 🔺علوم تجربی غربی با چاشنی وارد جوامع ما می‌شود. 🔺 قبل از آن‌که فرزندانتان را به دانشگاه‌های غربی بفرستید، آنها را واکسینه کنید. برگرفته از سخنرانی آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در تاریخ 94/02/31 @mortezatehrani
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 تغذیه چهل روز اول تولد امام حسین صلوات‌الله‌علیه از انگشت پیامبر 🔵 سرمایه‌هایی که بعد از مرگ به آن‌ها نیاز داریم! ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: وقتی امام حسین صلوات‌الله‌علیه از صدیقه‌ کبری سلام‌الله‌علیها متولد می‌شود، این خانم مریض شده و بیماری‌اش موجب شد شیر در سینه‌اش خشک شود. لذا این آقازاده‌ای که تازه متولد شده دیگر شیر مادر نداشت. چهل روز، خدا این شیر را قطع می‌کند، به رسولش می‌گوید که برو و این نوه‌ات را سیر کن. یک روز در میان انگشت سبابه را در دهان او می‌گذارد، این بچه سیر می‌شود. اگر این خانم دو روز و یا پنج روز مریض می‌شد، دشمنان در طول تاریخ این حادثه را پایمال می‌کردند، اما چهل روز را که نمی‌شود پایمال کرد. ✅ اگر از پزشک متخصص سؤال کنید که در چه شرایطی از انگشت سبابه شیر خارج می‌شود، به شما می‌خندد. ولی ما در روایات خود دلیل قطعی داریم که چهل روز یک نوزاد از انگشت سبابه‌ پیامبر خدا ارتزاق کرده است. این‌گونه از کرامات به قدری در شیعه هست که قابل تشکیک نیست، که بگوییم معلوم نیست و یا سند آن ضعیف است. ✅ گرچه خصوصیت تشیع را از من و شما و بچه‌های من و شما نزدوده‌اند، اما آن را کم‌رنگ کرده‌اند. همین افراد شیعه‌ روشنفکر درس‌خوانده را عرض می‌کنم. آن درس‌هایی که از آن طرف برای بچه‌های ما می‌فرستند، درس‌ ساده نیست، چاشنی دارد. ✅ شما اگر یک جوان پزشک را که از خارج آمده در یک مجلس روضه بنشانید و به او بگویید اینهایی که این آقا می‌گوید از نظر تاریخی ثابت شده که این حوادث واقع شده، شما که روضه را گوش می‌کنی گریه‌ات می‌آید، ولی او که گوش می‌کند، گریه‌اش نمی‌آید. چرا؟ چون باور نمی‌کند. او جز طبیعت هیچی نفهمیده، او گاو و شیر گاو را فهمیده است (ولی تغذیه کودک از مسیر غیرطبیعی را نفهمیده است). ✅ ما اگر متوجه این مسائل باشیم، وقتی بچه‌های خود را به خارج می‌فرستیم، در گوش ایشان می‌گوییم که آن‌جا به غیر از این علومی که می‌خواهی فرا بگیری، چیزهایی هست که اصول اعتقادی‌ات را از بین می‌برد. این اصول اعتقادی از دید ما قابل شک کردن نیست، سندش محکم‌تر از این حرف‌ها است. حواست را جمع کن که آنجا که می‌روی، مرعوب و مغلوب آنها نشوی، چون برمی‌گردی اینجا و دیگر در روضه ناراحت و متاثر نمی‌شوی. ✅ این نمونه‌ها را شما هم دیده‌اید، منتها حواستان جمع نبوده و یا یادتان رفته، یا اصلاً متوجه نشدید؛ ولی من حواسم جمع بوده، در یک مورد به بابای آن بچه هم گفتم که شما پزشک هستید، فرزند شما هم پزشک است، ولی او در خارج کشور پزشک شده و شما اینجا پزشک شدی، مصائب اهل بیت صلوات‌الله‌علیهماجمعین از مغزت درنیامده باور داری، ولی پسرت دیگر باور ندارد. گفت راست می‌گویی، دیگر نمی‌آید در مجلس بنشیند. ✅ پیش از اینکه این ته‌رنگ تشیع هم از بین برود، حواس خود را جمع کنیم که نگذاریم بقیه‌اش از بین برود. تشیع بیش از یک دشمن و پنج دشمن و ده دشمن دارد. اصول اعتقادی شیعه دشمن دارد، که این اصول اعتقادی نماند. به خصوص اخیراً، که این یکی‌دو سال اخیر خیلی پرسرعت در این مسیر حرکت می‌کنند. کرامات شیعه از کانال اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین به قدری زیاد است که بیشتر از هزارتا و ده‌هزار تا است، بیشتر از این حرف‌ها است. این‌ها سرمایه‌های ما است که بعد از مرگ آن‌ها را لازم داریم. برگرفته از سخنرانی 94/02/31 @mortezatehrani 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
💠 امام سجاد عليه السلام : 🔹 إنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. 🔸 برای عمویم عباس نزد پروردگار مقام و منزلتی ست که روز قیامت همه شهدا به آن مقام و منزلت غبطه می خورند. 📗 امالی صدوق، صفحه ۴۶۲- بحارالانوار، ج. ۲۲، ص. ۲۷۴ 🌸 ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام مبارک @mortezatehrani
8.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ حضرت آیت‌الله مرتضی تهرانی: وقتی دعای ابی‌حمزه ثمالی را نگاه می‌کنم، می‌بینم بهترین دلیل برای وجود خدا، وجود امام سجاد صلوات‌الله‌علیه است. ❓اگر خدا من را به جهنم ببرد، چه کسی خوشحال و چه کسی ناراحت می‌شود؟ ❓اگر خدا من را به بهشت ببرد، چه کسی خوشحال و چه کسی ناراحت می‌شود؟ برگرفته از سخنرانی 84/07/28 @mortezatehrani
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 امام سجاد صلوات‌الله‌علیه بهترین دلیل بر وجود خدا ❇️ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: بر حسب نقل ابی‌حمزه‌ثمالی، حضرت سجاد صلوات‌الله‌عليه به خدا عرض می‌كند: "لان أدخلتَنِی النّارَ فَفي ذلِكَ سُرُورُ عَدُوِّكَ"؛ خدايا، اگر من را به جهنم ببری دشمنانت خوشحال می‌شوند، چون من چهره‌ام بين مردم در دنيا به عنوان يك مسلمان، يك شيعه و يك حزب‌الهی معروف بود، يك عده‌ای هم در دنيا در مقابل من بودند. حالا آن‌ها در قيامت می‌بينند که خدا من را هم پيش آن‌ها برده است. ✅ خدا می‌داند که من هر وقت اين دعا را نگاه می‌کنم می‌بينيم بهترين دليل بر وجود خدا وجود اين مخلوق است. اگر اين بزرگوار و امثالش نبودند، ما راهی بس مشكل به سوی خدا داشتيم؛ اين‌ها اتوبان و بزرگراهی هستند كه انسان‌ها را به خدای متعال می‌رسانند و با خدا آشنا می‌کنند. ✅ حزب‌الهی به خدا می‌گوید: "لان أدخلتَنِی النّارَ فَفي ذالِكَ سُرُورُ عَدُوِّكَ" اگر من را به جهنم ببری، اين سلطنت‌طلب‌ها خوشحال می‌شوند، "وَ لان أدخلتَنِی الجَّنَهَ فَفي ذالِكَ سُرُورُ نَبیّک" آن‌جايی كه دارند نگاه می‌كنند مردم ببینند كه چه کسی چكاره است، عاقبت كارش به كجا می‌رسد، اگر من را از آن‌ها و از جايگاه آن‌ها جدا كنی، جايگاه ديگری مقابل آن جايگاه برای من قرار بدهی، كه ما اسمش را بهشت می‌گذاريم، می‌دانم كه پيامبر تو خوشحال می‌شود كه يك نفر ديگر از امت گُنه‌كارش از عذاب خدا نجات پیدا کرد، از كيفر گناه نجات پيدا كرد، در بهشت آمد. بعد اين ولی خدا، قسم می‌خورد كه می‌دانم كه خوشحال شدن قلب مقدس نبی تو نزد تو محبوب‌تر از اين است كه دشمنت را خوشحال كنی و من را به جهنم ببری. ✅ چه کسی جرئت دارد و اصلاً چه كسی عقلش می‌رسد با خدا اين‌طور حرف بزند. آیا خدا می‌تواند بگوید كه اين برهان كه اقامه كردی، غلط است؟ اگر من را به بهشت ببری، پيامبرت خوشحال می‌شود، دشمن‌ها دلشان می‌سوزد و اگر من را به جهنم ببری، دشمن‌ها خوشحال و پيامبرت ناراحت می‌شود. تو هم خوشحالی و شادی پيامبرت را دوست داری. طوری صحبت كرده كه به نظر ما دیگر در مقابلش، منطقی وجود ندارد. با اين‌كه معصوم است به خدا عرض نمی‌كند که من بد نكردم، ادعا نمی‌كند من خلاف نكردم، بلكه اقرار ضمنی می‌كند كه من آن‌طوری كه شايسته مقام ربوبيت تو بود، بنده خوبی برای تو نبوده‌ام، ولی در اين‌كه تو خدای خوبی هستی كه كسی حرف ندارد. (برگرفته از سخنرانی 84/07/28) @mortezatehrani 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 اخلاص در روزه‌ ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رحمت‌الله‌علیه: بعضی‌ها وقتی می‌خواهند مردم را در راه بندگی خدا قرار دهند، می‌گویند پس‌فردا ماه رجب و شعبان است، شما هم که کمی چاق هستی، اول و وسط و آخر ماه را روزه بگیر که ثواب روزه‌ یک ماه را به تو بدهند. این حرف غلط است. ✅ اگر یک‌ صدمِ نیّت او این باشد که این روزه‌ای که می‌گیرم، هم اول ماه رجب روزه گرفته‌ام و هم از چاقی‌ام مثلاً نیم‌کیلو، صد گرم، دویست گرم از گوشتم آب می‌شود، از چربی بدنم آب می‌شود، فقه می‌گوید این روزه نیست؛ خدا هم می‌گوید این روزه نیست. ✅ چرا روزه نیست؟ برای این‌که من خودم را یکتا می‌دانم؛ به شما هم گفته‌ام من یکتا هستم؛ گفته‌ام «لااله‌الاالله». می‌خواهی کاری کنی که اسمش کار خدایی و کار الهی باشد؟ من یکی‌ام، می‌توانی روزه بگیری، در روزه‌ات هم اخلاص داشته باشی، فقط صد درصد برای من؟ بگیر. من هم به تو جزا می‌دهم. سه روز در ماه رجب یا ماه شعبان را روزه بگیر، من ثواب یک ماه را به تو می‌دهم. این معامله عقلایی است؟ نه. این معامله خدایی است. خدا می‌خواهد به این بهانه من و شما جهنم نرویم؛ بهشت برویم؛ از نعمت‌های بهشت هم استفاده کنیم. این بهانه است. ✅ پدری به پسرش می‌گوید: اگر سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ» را حفظ کنی، یک دوچرخه یا یک سه‌چرخه برای تو می‌خرم. این معامله نیست؛ می‌خواهد بچه را وارد این راه کند. ✅ خدا می‌خواهد مخلوقش را بنده‌ خود کند؛ می‌گوید سه روز از ماه رجب را برای من روزه بگیر. اگر یک‌صدمِ این نیّت برای کم شدنِ چربی‌های شکم باشد یا چیزهای دیگر، این روزه، روزه نیست؛ هیچ است. یک گرسنگی مُفتی خورده است. ✅ این بحث را خیلی ادامه نمی‌دهند، بلکه شروع هم نمی‌کنند. می‌گویند: نه. حالا بگذار مردم راه بیفتند، بعد به ایشان می‌گوییم که عبادت اخلاص لازم دارد. معنی اخلاص را هم به ایشان می‌گوییم. تا بیایی بگویی، می‌بینی سر تا پای مردم ریا شده است؛ تظاهر شده است. 🎤 سخنرانی ۵ اردیبهشت۹۲ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹جلسه شب جمعه این هفته ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ 🔷 شروع برنامه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا؛ از ساعت ۱۸:۳۰ 🔹توسل به ائمه اطهار (صلوات الله‌ علیهم) 🔹بیان احکام شرعی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا زارع 🔹تلاوت قرآن 🔸سخنرانی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا عبدالعلی تهرانی 🔹مداحی نشانی: میدان قدس خیابان دزاشیب خیابان عمار کوچه صالحی کوچه منصور ، حسینیه آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی موقعیت روی نشان: https://nshn.ir/7bvWrBWxua_B 🔻لینک پخش آنلاین جلسه: https://www.aparat.com/Ommeabiha_ir/live 👉 @mortezatehrani
13.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 خداوند برای خلقت چه مخلوقی به خودش تبارک‌الله گفت؟ 🔵 چرا وقتی عموم مردم مسیر اشتباه را می‌روند، تعجب نمی‌کنند؟ ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: در این دنیا اراده حق تعالی به این تعلق گرفته است که باطن‌ها از دید دیگران مکتوم و پوشیده باشد، ولی در قیامت که یکی از اسامی آن "یوم تبلی السرائر" است، باطن‌ها ظاهر می‌شود و شرمندگی‌ها در آنجا پیدا می‌شود. 🔰برگرفته از سخنرانی 84/11/19 @mortezatehrani 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 خداوند برای خلقت کدام مخلوق به خودش تبارک‌الله گفت؟ ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: اگر کسی خیال کند که حقیقت او همین است که ملموس واقع می‌شود، مثل دست و پا و چشم و زبان و بدن و قوای طبیعی موجود در بدن او، اشتباه بزرگی کرده است. این آن مخلوقی نیست که خدای متعال در مورد او فرموده است: "تبارک الله احسن الخالقین". خدای متعال وقتی خودش را ستوده است که بهترین و جذاب‌ترین مخلوق از او صادر شده است. بهترین و جذاب‌ترین مخلوق انسانی است که شایستگی مقاوم خلیفه‌اللهی پیدا کرده است و همه موجودات به‌دلیل رفعت مقام او در خدمت و مطیع او و تحت اراده او قرار گرفته باشند. ✅ اگر پدری برای فرزندش وسیله نقلیه بخرد تا او از یک مرکب قابل کنترل استفاده کند، ولی فرزند جلوی ماشین را روی پشتش دهد، دو چرخ عقب هم روی زمین کشیده شوند، آن ماشین سوار این موجودی باشد که خداوند او را برای راکب بودن خلق کرده است، اگر کسی چنین صحنه‌ای را ببیند، خیلی تعجب می‌کند. دلیل این تعجب آن است که در جهت جسمانیت و مادیت راکب به مرکوب و مرکوب به راکب تبدیل شده است. اما اگر فرض کنیم همه انسان‌ها به هر دلیلی، در خیابان ماشین‌ها را کول کنند و از این طرف به آن طرف بکشند، دیگر کسی تعجب نمی‌کند. ✅ مثال دوم را بزنم. خدای متعال ما را این‌گونه خلق فرموده است که صورت ما پیشانی و ابرو دارد، دو تا چشم دارد و گونه دارد، یک بینی و یک دهان و دو لب و دو گوش دارد. حالا اگر یک نفر پیدا شود که چهارتا چشم داشته باشد، دو تا سرجای اول خودش و دوتا هم روی گونه‌هایش باشد؛ یا این‌که دو تا بینی داشته باشد، یک بینی روی گونه راست و یک بینی روی گونه چپ باشد، یک گوش هم در پیشانی داشته باشد، خدا می‌داند که این خبرنگارها چه خواهند کرد. اصلاً نمی‌گذارند این از جایش حرکت کند، همه دنیا خبردار می‌شوند و می‌آیند از این عکس می‌گیرند، چون این یکی است. حالا اگر خدای متعال با قدرتش همه را این‌گونه خلق کرده بود، یک خبرنگار نمی‌آمد که عکس بگیرد! برای این‌که همه‌جا همین‌طور هستند و تازه نیست. اگر کسی با چشم انسانی بنده را ببینید که نفسم را سوار بر روح عقلانی و الهی خودم کرده‌ام و او را آزاد گذاشته‌ام و عقل و وجدان و فطرت انسانی خودم را مرکوبِ نفس قرار داده‌ام، این مانند همان افراد غیرعادی است و تعجب‌آور است. ✅ حکمت حق‌تعالی اقتضا کرده است که اگر کسی روح انسانی‌اش صد درصد اسیر نفس و شهوات و غرایزش باشد، پیشانی او مثل صفحه تلویزیون نشان ندهد که در این حالت راکب شهوت و غضب و مرکوب انسانیت و عقل است. خدای متعال اراده کرده است که پیشانی او مثل تلویزیون این صحنه باطنی را نشان ندهد. اگر این‌گونه بود آن وقت کسی به خودش اجازه نمی‌داد که در خیابان ماشین را به کول بکشد، نفسش را کنترل می‌کرد. اگر خدای متعال این‌گونه اراده کرده بود، تعداد انسان‌هایی که صد درصد مطیع غرایز باشند کم بود، ولی آن اکثریتی که این‌گونه نبودند هم ارزش انسانی نداشتند؛ بلکه برای حفظ آبروی خودشان این کار را نکرده بودند، چون دیدند که پیدا است. ✅ همه می‌فهمند که ماشین کول کردن و اسب کول کردن این زشت و قبیح است. این دلیل بر این است که ما عقل و فطرت و وجدان انسانی را در وجودمان محکوم کرده‌ایم و حاکمیت را به غریزه غضب و شهوت داده‌ایم، هر کاری که دلمان خواست کردیم. در این دنیا اراده حق‌تعالی به این تعلق گرفته است که باطن‌ها از دید دیگران مکتوم و پوشیده باشد، ولی در قیامت که یکی از اسامی آن "یوم تبلی السرائر" است، باطن‌ها ظاهر می‌شود و شرمندگی‌ها در آنجا پیدا می‌شود. برگرفته از سخنرانی 84/11/19 @mortezatehrani 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸