#قرآن_کریم
صفحه 5⃣6⃣5⃣
#ترجمه سوره مبارک #قلم
🔹17 - ما آنها (مشرکان) را گرفتار و مبتلا کردیم، همان گونه که باغداران را گرفتار ساختیم، آنگاه که سوگند خوردند که: صبحگاهان آن [میوههای باغ] را [دور از چشم مستمندان] خواهیم چید
🔸18 - و استثنا نکردند (ان شاء اللّه نگفتند)
🔹19 - پس بلایی فراگیر از جانب پروردگارت آن باغ را فراگرفت در حالی که آنها خواب بودند
🔸20 - پس آن [باغ] همچون زمین بایر گردید
🔹21 - سپس صبحگاهان یکدیگر را صدا زدند
🔸22 - که بامدادان به سوی کشت خویش روید اگر میوه چینید
🔹23 - پس به راه افتادند و آهسته به هم میگفتند:
🔸24 - [مواظب باشید] که امروز فقیری در آن جا بر شما وارد نشود
🔹25 - و به وقت صبح با قدرت بر منع [مستمندان] بیرون شدند
🔸26 - پس همین که آن [باغ سوخته] را دیدند گفتند: محققا ما راه گم کردهایم
🔹27 - بلکه ما محروم شدگانیم [و همه چیز را از دست دادهایم]
🔸28 - عاقلترشان گفت: آیا به شما نگفتم: چرا [خدا را] تسبیح نمیگویید!
🔹29 - گفتند: پروردگار ما منزه است، ما واقعا ستمگر بودهایم
🔸30 - پس بعضی بر بعضی روی کرده یکدیگر را ملامت میکردند
🔹31 - گفتند: ای وای بر ما! در حقیقت ما سرکش بودهایم
🔸32 - امید است که پروردگارمان بهتر از آن را به ما عوض دهد، [زیرا] ما به پروردگارمان روی آوردهایم
🔹33 - عذاب [دنیا] چنین است، و عذاب آخرت قطعا بزرگتر است اگر میدانستند
🔸34 - همانا برای پرهیزکاران نزد پروردگارشان بهشتهای پرناز و نعمت است
🔹35 - پس آیا ما مطیعان را چون بدکاران قرار میدهیم!
🔸36 - شما را چه شده است! چگونه داوری میکنید!
🔹37 - آیا شما را کتابی است که [این حکم را] در آن میخوانید،
🔸38 - که هر چه را شما انتخاب کنید از آن شماست!
🔹39 - آیا شما را تا روز قیامت بر عهدهی ما پیمانهای مؤکدی است که هر چه شما حکم کنید حق شما باشد!
🔸40 - از آنها بپرس: کدامشان ضامن این [ادعا] یند!
🔹41 - آیا شریکانی دارند! پس باید شریکان خود را بیاورند اگر راست میگویند
🔸42 - روزی که کار [بر کافران] سخت و دشوار شود و آنها [به تمسخر] به سجده فرا خوانده شوند ولی نتوانند.
📚ترجمه #بهرام_پور
📜 @MosHaf_et
⚜سبک زندگی قرآنی
در قرآن زندگی به دوره تولد تا مرگ، خلاصه نمیشود❗️
بلکه زندگی پس از مرگ نیز ادامه دارد؛
🔸نحن أَولیاؤکم فی الحیوة الدنیا وفی الاخرة و لکم فیها ما تشتهی أنفسکم لکم فیها ما تدعون؛
🔹 ما یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و در آخرت هستیم و برای شما هر چه بخواهید در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید به شما داده میشود.
📚سوره #فصلت - ۳۱
این نکته بسیار مهمی است که مرگ مرحلهی دگرگونی در نظر گرفته شود نه نقطه پایان.
دوره پیش از تولد و پس از آن، با یکی از حیاتیترین ابعاد زندگی انسان مواجه بوده و آن تربیت است که در پرتو آن انسان به سعادت مطلوب میرسد.
#سبک_زندگی_قرآنی
📜 @MosHaf_et
#فضیلت_سوره حمد
🔹الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَّ اللَّهَ مَنَّ عَلَیَّ بِفَاتِحَةِ الْکِتَابِ مِنْ کَنْزِ الْجَنَّهًِْ.
🔸پیامبر (صلی الله علیه و آله) خداوند با [نازلکردن] سورهی #حمد، از گنج بهشت بر من منّت نهاد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸
📚 بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۳۸/ مست
📜 @MosHaf_et
#آیات_الاحکام
#نماز
🔹حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلهِ قانِتين؛
🔸در انجام [به موقع و کامل] همهی نمازها و [به خصوص] نماز وسطی(نماز) کوشا باشید و از روی خضوع و اطاعت، برای خدا به پاخیزی.
📚(#بقره/ ۲۳۸)
الصّادق (علیه السلام)- مُحَافَظَتُهُ عَلَی وَقْتِهَا حَتَّی لَا یُلْهِیَهُ عَنْهَا وَ لَا یَشْغَلَهُ شَیْءٌ.
📌امام صادق (علیه السلام) منظور محافظت و رعایت به پاداشتن نماز در اوّل وقت است؛ به گونهای که امری وی را از نماز غافل نساخته و به کار دیگر مشغول نکند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۲۲
📚 وسایل الشیعه، ج۴، ص۲۳/ العیاشی، ج۱، ص۱۲۷
📜 @MosHaf_et
آیت الله نوری همدانی (دامت برکاته):
✅ #قرآن_کریم علاوه بر اینکه معجزهی باقیه و خالدهی حضرت ختمی مرتبت رسول اکرم ص میباشد، کتاب قانون زندگی و سعادت دنیا و آخرت است، احادیث اهلبیت(ع) همهی زندگانی ما را نورانی ساخته و بدون آن، زندگی حقیقی و انسانی نمیتواند تحقّق پیدا کند چه از نظر عقائد و چه احکامی و اخلاق همه نیازمند به احادیث هستیم و احادیث جدای از قرآن نیست و مفسّر و مبیّن او میباشد و محتوای مطالب بالا از حدیث ثقلین به خوبی استفاده میشود.
#کلام_بزرگان
📜@MosHaf_et
#خادمان_قرآن
🔸 دکتر ابوالقاسم گرجی فرزند محمدحسن در دوم فروردین سال 1300 در شهر تهران دیده به جهان گشود. او پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در مکتبخانه، وارد حوزه علمیه تهران شد و علوم مختلف حوزوی از جمله صرف و نحو، منطق، معانی و بیان، فلسفه، فقه و اصول را تا سطوح عالی، از استادان نامدار آن عصر از جمله محمدرضا تنکابنی، سید عبدالهادی شیرازی، محمدحسین کاشف الغطاء، شیخ محمدحسین بروجردی و میرزا محمدعلی شاه آبادی و محمدرضا تنکابنی فراگرفت. وی همچنین از شاگردان سیدابوالقاسم خویی بود و از او و محمدحسین کاشف الغطاء اجازه اجتهاد دریافت کرد. وی در سال 1322 شمسی برای ادامة تحصیل در شاخة فقه و اصول به نجف اشرف رهسپار شد و در آن سرزمین مقدس از محضر استادان و مراجع بزرگواری چون مرحوم شیخ محمدعلی کاظمینی، سید عبدالهادی شیرازی، شیخ محمد کاظمینی شیرازی و بیش ازهمه از آیت الله العظمی خویی استفاده کرد و به موازات تحصیل در نجف اشرف به تدریس رسائل، مکاسب و کفایه اشتغال داشت. در سال 1330 به تهران برگشت و به درخواست تعدادی از اهل فضل درمدرسة حاج ابوالفتح فیروزآبادی و مدرسة مروی به تدریس سطح و خارج پرداخت. وی در سال 1332 در دانشگاه تهران به تحصیل الهیات و معارف اسلامی مشغول شد. در سال 1335 دورة لیسانس منقول و در سال 1338 دورة فوق لیسانس فلسفه و حکمت اسلامی و سرانجام در سال 1342 دورة دکترا را با درجة ممتاز به پایان رساند.
و ...