🔰 بر کرانه آیهها
5⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/26)
💢 «لا یَستَحیےٓ»:
از لحاظ نگارشی نسبت به آنچه تلفظ میشود در این کلمه یک حرف، حذف شده است و آن، یاء آخر کلمه است که در قرائت تلفظ میشود ولی بر اساس قواعد رسمالمصحف، در کتابت نوشته نمیشود.
✓ مطابق قواعد رسمالمصحف، نگارش دو حرف همانند هم و پیدرپی در یک کلمه صحیح نیست، بر این اساس حرف یاء آخر این کلمه را -که در واقع نقش صدا دارد تا یک حرف از الفبا- حذف کرده و صدای یاء آخر کلمه را با یکی از علائمی که در ضبطالمصحف وجود دارد نشان میدهند.
✓ در شیوههای علامتگذاری #مصری و #کم_علامت برای نشان دادن صدای یاء مدی آخر کلمه از حرف یاء معکوس بلافاصله بعد از حرف یاء بزرگ استفاده شده است.
با توجه به وجود علامت #مد در انتهای این کلمه، در دو شیوهٔ بالا، این علامت بر روی حرف یاء معکوس گذاشته شده است و با توجه به قواعد ضبط مصری، در این شیوه علامتگذاری در زیر حرف یاء بزرگ آخر کلمه، حرکت کسره قرار گرفته (یَسْتَحْیِےٓ) و در شیوه کمعلامت، طبق روال، از گذاشتن حرکات همراه صداهای مدی (کسره قبل از یاء مدی) صرفنظر شده است. (یَستَحیےٓ)
✓ در ضبط #هندی صدای یاء مدی با علامتی شبیه به الف کوچک (ــٖـ) در زیر یاء آخر کلمه نشان داده شده و علامت مد، بالای حرف یاء قرار گرفته است (یَسْتَحْیٖٓ).
✓ در شیوههای علامتگذاری #ایرانی و #ترکی ، قواعد رسمالمصحف رعایت نشده و دو حرف یاء در کنار هم نگارش شده است. همچنین در زیر یاء اول، علامت کسره اشباعی و روی یاء دوم، علامت مد آمده است (یَسْتَحْیٖیٓ).
💢 «الفٰسِقینَ»:
الف در این کلمه بر اساس قاعدهٔ حذف الف از کلمات جمع سالم مذکر و مؤنث در رسمالمصحف حذف شده است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)
💢 این قرآن که با تلاش و نظارت عالی جمعی از کارشناسان علوم قرآنی در شورای تحقیق و پژوهش مرکز طبع و نشر قرآن کریم تدوین شده است، دارای ویژگیهای زیر است:
1️⃣ استفاده از روش نگارش و #علامت_گذاری مصحف جمهوری اسلامی ایران در نوشتن کلمات.
2️⃣ #ترجمه آیات و #توضیحات تفسیری برخی از آیات در هر صفحه (تفسیر یک جلدی).
3️⃣ رعایت #اختصار در شرح آیات و پرهیز از حواشی و مطالب زائد.
4️⃣ ارائه #فهرست_موضوعی تفصیلی از نکات و توضیحات در پایان قرآن.
5️⃣ استفاده از منابعی همچون: المیزان، اطیب البیان، نمونه، برخی از تفاسیر موضوعی و...
6️⃣ قابلیت استفاده این تفسیر یک جلدی در جلسات قرائت قرآن، مساجد، محافل و منازل جهت ارتقای سطح #معلومات_قرآنی عمومی افراد.
🔴 علاقهمندان برای تهیه این مصحف ارزشمند با ادمین کانال در ارتباط باشند.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 28 مهر 1403
🔅 اؘلَّذينَ يَنقُضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ ميثاقِهٖ وَيَقطَعونَ مآ اَمَرَ اللهُ بِهٖٓ اَن يوصَلَ وَيُفسِدونَ فِی الاَرضِ اُولـٰٓئِكَ هُمُ الخـٰسِرونَ (بقره/27)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه بیست و هفتم سوره مبارکه بقره)
💢 این نسخه به شماره MS Or 186 در کتابخانه دانشگاه کلمبیا نگهداری میشود.
✓ نسخه دارای ۲۴۱ برگه و هر برگه به ابعاد ۱۵۶×۹۸ میلیمتر و در هر صفحه ۱۴ سطر کتابت شده است.
✓ کتابت آن توسط یارمحمد اصفهانی در سال ۱۰۹۱ هجری انجام گرفته است.
✓ خط این مصحف شریف نسخ قرن یازدهم است و طبق قرآنهای کتابت شده در این دوره رسم المصحف معمولاً به طور کامل رعایت نشده است.
✓ از آنجا که منطقه کتابت نسخه به احتمال زیاد ایران است شیوه علامت گذاری کلمات مطابق با #ضبط_ایرانی انجام شده است.
🟡 برای نشان دادن پایان آیات از یک گوی طلایی رنگ استفاده شده است.
🟥 #تخمیس و #تعشیر با نوشتن کلمه «خمس» و «عشر» مشخص شده و علامت مد و رموز وقف سجاوندی به رنگ قرمز در متن نوشته شده است.
✳️ همچنین اطلاعات مختصری در باب قرائات و ترجمه بعضی کلمات در حاشیه مصحف دیده میشود.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/27)
يَنقُضونَ: نقض میکنند، میشکنند.
عَهدَ اللهِ: پيمان الهی، يعنی پيمانی که با زبان فطرت با خدا بستهاند.
ميثاقِهٖ: محکم کردن او [يعنی محکم کردن ميثاق توسط خدا] يا محکم کردن يا محکم شدن آن.
يَقطَعونَ: قطع رابطه میکنند.
اَمَرَ اللهُ بِهٖ: امر کرده است [مردم را] به آن [يعنی به ارتباط برقرار کردن با آن].
اَن يوصَلَ: که با آن پيوند و ارتباط برقرار شود.
اُولـٰٓئِكَ هُمُ الخـٰسِرونَ: فقط آنها هستند که زيان کردهاند [نه ديگران]؛ ضمير فصل و الف و لام در خبر، #حصر را میرساند.
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص24
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #اشاره_روایی (بقره/27)
❇️ عَن عُمَرَ بنِ زيدَ قالَ: قُلتُ لِاَبی عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السَّلامُ «وَالَّذینَ يَصِلونَ مآ اَمَرَ اللهُ بِهٖٓ اَن يوصَلَ» قالَ نَزَلَت فی رَحِمِ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيهِ وَآلِهِ السَّلامُ وَقَد تَكونُ فی قَرابَتِكَ.
❇️ عمر بن زید گفته است: از امام صادق علیهالسلام درباره آیه «همان ها که روابطی را که خدا به پیوند آنها دستور داده، برقرار میکنند» (رعد/21) سؤال کردم. امام فرمودند: درباره ارتباط با خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده و در رابطه با خویشاوندانتان نیز صادق است.
🔸منبع: کافی، ج3، ص401
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
🔸 اؘلَّذينَ يَنقُضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ ميثاقِهٖ وَيَقطَعونَ مآ اَمَرَ اللهُ بِهٖٓ اَن يوصَلَ وَيُفسِدونَ فِی الاَرضِ اُولـٰٓئِكَ هُمُ الخـٰسِرونَ (بقره/27)
کسانی که پیمان خدا را پس از محکم کردن آن میشکنند و روابطی را که خدا به پیوند آنها دستور داده است، قطع میکنند و در زمین به فساد روی میآورند، زیانکاران (حقیقی،) همانان هستند.
✅ مراد از پیوندهایی که خدا دستور داده، تمام چیزهایی است که خداوند به پیوند با آنها امر فرموده است؛ اعم از پیوند با پیامبر، پیوند با امام معصوم، پیوند با خویشاوندان، پیوند با برادران ایمانی، پیوند با همسایه و...
✅ هرچند این آیه از احترام به همه پیوندهای الهی سخن میگوید، ولی بدون شک، پیوندهای خویشاوندی یکی از مهمترین مصادیق است. قرآن کریم درباره کسانی که پیوند خویشاوندی را به هم میزنند، تعبیرات شدیدی دارد و احادیث اسلامی نیز آنها را سخت سرزنش کرده است. خداوند در آیه 22 سوره محمد «ص» میفرماید: «اگر (به دستورهای خدا و پیامبر) پشت کنید، آیا (جز این) از شما انتظار میرود که در زمین فساد کنید و با خویشاوندانتان قطع رابطه کنید؟» از پیامبر اسلام «ص» پرسیدند که مبغوضترین عملها در پیشگاه خداوند کدام است؟ در پاسخ فرمودند: «شرک به خدا». پرسیدند بعد از آن؟ فرمودند: «بریدن از خویشاوندان».
🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص5
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5️⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/27)
💢 «اؘلَّذينَ»:
با ملاحظۀ این کلمه در خط اول آیه در تصویر ابتدایی مطلب امروز، توجهمان به حرکت فتحه جلب میشود که بهصورت #ریز در ابتدای کلمه روی همزه قرار گرفته است. چنانکه قبلا نیز گفته شد، در ضبط کمعلامت، شکل ریز حرکات کوتاه بر روی کلماتی که با همزۀ وصل شروع میشوند و در موضع ابتدا (بعد از شماره آیه یا بعد از محل وقف) قرار دارند گذاشته میشود تا به قرائتکننده برای تشخیص حرکت همزۀ وصل در ابتدا کمک کند.
✓ این همزه در ضبط #مصری به شکل «ٱ»، در ضبط #هندی بدون حرکت -به استثناء لفظ جلالۀ «الله» که با حرکت فتحهٔ کامل آمده- و در ضبط #ایرانی و #ترکی با حرکت کامل فتحه نوشته شده است.
💢 «اُولـٰٓئِكَ»:
بر اساس اتفاقنظری که میان همۀ علمای #رسم_المصحف وجود دارد؛ این کلمه در تمام متون عربی، اعمّ از قرآن و غیر قرآن، به این شکل نگارش شده و صدای الف مدی در آن، با الف کوچک نشان داده میشود.
✓ در زمینۀ قرائت این کلمه میبایست به ناخوانا بودن حرف واو، دقت ویژه داشت که دخالتی در لفظ نداشته و صدای کوتاه ضمه در الف، تبدیل به صدای کشیده واو مدی نشود. برای توضیح بیشتر اینجا ضربه بزنید.
💢 «الخـٰسِرونَ»:
بر اساس قاعدۀ رسم المصحف، کلیۀ کلماتی که مانند این کلمه، بر #جمع_سالم مذکر و مؤنث دلالت دارند با حذف الف نگارش میشوند؛ البته این قاعده دارای تبصرههایی نیز هست که در جای خود به آنها خواهیم پرداخت.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 29 مهر 1403
🔅 هُوَ الَّذی خَلَقَ لَكُم ما فِی الاَرضِ جَميعًا ثُمَّ استَویٰٓ اِلَی السَّمآءِ فَسَوّىٰهُنَّ سَبعَ سَمٰوٰتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَیءٍ عَليمٌ (بقره/29)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه بیست و نهم سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: MS 0742
✓ محل نگهداری: دانشگاه #جانز_هاپکینز آمریکا. این نسخه از ابتدای قرآن تا پایان سوره کهف را دربرمیگیرد و نیمه دوم آن در کتابخانه #نور_عثمانیه ترکیه نگهداری میشود.
✓ خط: #کوفی با قلم زر (از معدود نسخههایی است که متن مصحف با رنگ طلا کتابت شده است.)
✓ نشان پایان آیات: چند خط مورب روی هم
✓ علامت #تخمیس : حرف «هاء»
✓ علامت #تعشیر : یک مربع طلاییرنگ که عدد آن بر اساس حروف ابجد در داخل نوشته شده است.
✓ کادربندی صفحات: استفاده از یک کادر منقش و رنگارنگ که با یک شکل در سمت راست و چپ تزیین شده است.
✓ روش علامتگذاری: شیوه #ابوالاسود (حرکات و تنوینها با نقاط مدور آبیرنگ و همزهها با نقطه مدور قرمزرنگ مشخص شدهاند.)
✅ نسخه در اصل، فاقد #نقط_الاعجام بوده که در دوران متأخر، نقاط حروف به شکل مستطیل و با رنگ آبی اضافه شده است.
❇️ نسخه از نظر #رسم_المصحف دارای قدمتی قابل توجه است و از معدود قرآنهای به خط کوفی است که تبار آن به #مصاحف_مدینه شبیه است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/29)
استَویٰٓ اِلَی...:
مستقیما به سراغ ... رفت.
فَسَوّىٰهُنَّ:
آنها را کامل و بی کم و کاست قرار داد، مرتب کرد.
سَبعَ سَمٰوٰتٍ:
بهصورت هفتآسمان
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، صص24و25
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #اشاره_روایی (بقره/29)
❇️ اَمیرُالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ: «هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُم ما فِی الاَرضِ جَمیعًا» لِتَعتَبِروا بِهٖ وَتَتَوَصَّلوا بِهٖ اِلیٰ رِضوانِهٖ وَتَتَوَقَّوا بِهٖ مِن عَذابِ نیرانِهٖ.
❇️ امام علی علیه السلام: «خداوند، کسیست که هر آنچه را که در زمین است، برای شما آفرید» تا از آن عبرت گیرید و به سبب آن، راه بهشت را بیابید و بدانوسیله، خود را از عذاب دوزخ او حفظ کنید.
🔸منبع: بحارالانوار، ج3، ص40
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹