eitaa logo
مشاوره تعالی
1.2هزار دنبال‌کننده
87 عکس
6 ویدیو
0 فایل
💠 واحد مشاوره‌ی مدرسه‌ی تعالی؛ مکانی برای پاسخ به سوالات و چالش‌های شما لینک ثبت نام و تعیین قرار ملاقات مجازی با مشاورین: https://taalei-edu.ir/consulting/ ارتباط با ادمین: @sedaye_moshavere
مشاهده در ایتا
دانلود
صد تا قصر در بهشت داشته باشیم به چه دردمان می خورد؟ @yarina
❓ آیا برای سفید شدن پرونده اعمال هر روز زیارت عاشورا خواندن صادق است یا فقط برای این که پرونده از سیاهی وحشتناک در بیاید؟ (علیه السلام) @yarina
💠 نماز جمعه آخر ماه مبارک و نماز قضا @yarina
💠 تکلیف ما برای عدم اثبات عید توسط مرجع تقلیدمان ❓ ما مقلد رهبر معظم انقلاب نیستیم. برای مرجع تقلید ما عید فطر بودن امروز اثبات نشده. تکلیف ما چیست؟ ❇️ پاسخ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه: ما یک "حکم" داریم و یک "موضوع". مثلا حکم نماز خواندن با لباس خونی این است که این نماز باطل است. اما اینکه تشخیص بدهیم لباسمان خونی است یا خیر ، موضوع فقهی است و نه حکم فقهی. فقها اصطلاحی دارند تحت عنوان "عدم تقلید در موضوعات فقهی". یعنی ما در حکم فقهی از مرجع تقلید ، تقلید می کنیم ولی تشخیص موضوعات با خود ماست. تشخیص اینکه روزی عید فطر است یا روز آخر ماه رمضان ، حکم فقهی نیست. بلکه موضوع فقهی است. لذا در این مساله خود شخص باید به نتیجه برسد. برای به نتیجه رسیدن هم یا خودش باید ببیند یا از دو نفر عادل بشنود. اگر دو نفر عادل به من گفتند امروز ، روز عید فطر است ، من می توانم روزه خود را افطار کنم و خود را در روز عید ببینم. البته درباره رویت هلال، مبنای مرجع تقلید خود را مبنی بر اتحاد افق و رویت با چشم مسلح یا غیر مسلح باید مد نظر داشته باشد. چون این بخش، مربوط به حکم است و نه موضوع. @yarina
💠 محرم یا نامحرم بودن نسبت به ائمه بعد از مرگ @yarina
در کارهایم دچار مشکل می شوم @yarina @bahjat_ir
💠 چرا پدر بخاطر کشتن فرزندش قصاص نمی شود؟ ❓ شنیده ام اگر پدری فرزندش را بکشد قصاص نخواهد شد آیا این امر درست است و اگر چنین است علت آن چیست؟ پاسخ: ✅ بله یکی از شرائط قصاص آن است که قاتل پدر مقتول نباشد بلکه باید دیه را به وارث فرزند (غیر از پدر) بپردازد. گرچه علت اصلی این حکم در منابع حدیثی ما بیان نشده است و برای ما روشن نیست، اما برای روشن شدن بعضی از حکمت ها چند نکته را متذکر می شویم: 1️⃣ انگیزه های کیفری در قصاص و غیر آن یکی از موارد زیر می تواند باشد - تشفی خاطر: خالی کردن عقده و ناراحتی مظلوم - تربیت و اصلاح شخص مجرم : مانند تادیب دانش آموز تنبل و خاطی توسط معلم یا پدر - اصلاح اجتماعی: اصلاح جامعه و عبرت گرفتن سایرین مانند اعدام - احقاق حق: این انگیزه به معنای عام، شامل احقاق حق مظلوم، چه توسط خود وی و چه توسط دیگری می شود - پیش گیری و عدم ارتکاب دوباره در مورد قصاص پدر هیچ کدام از انگیزه های کیفری نمی توانند تاثیر گذار باشند . اولا خود او از اولیاء دم است و نسبت نزدیکی با اولیای دیگر دارد؛ پس تشفی خاطر چندان رنگی در اینجا ندارد. اصلاح شخص مجرم اصلا در مورد کیفر اعدام قابل تصور نیست چون شخص مجرم با اعدام دیگر وجود ندارد. انگیزه احقاق هم در اینجا شبیه انگیزه اولی یعنی تشفی خاطر است که خیلی کارساز نیست. در انگیزه اصلاح اجتماعی و انگیزه پیش گیری از جرم چون رابطه پدر و فرزند و علاقه پدر نسبت به فرزند به قدری زیاد است برای ترساندن نیاز به اعدام نیست فلسفه مهم قصاص نشدن پدر را می توان این گونه بیان کرد و آن اینکه کیفر اعدام برای پدر در واقع یک نوع تخفیف عذاب است ولی عذاب بالاتر برای پدر همان عذاب روحی و وجدان است. 2️⃣ قصاص کنندگان در اینجا فرزندان یا خویشان دست اول قاتل می باشند که قطعا اجرای قصاص از طرف آنها چه بسا بعدها مشکلات روحی بیشتری را برای آنها فراهم کند. یعنی بعدها خودشان پشیمان گردند و دچار عذاب وجدان و ناراحتی ها و مریضی های روحی گردند. 3️⃣ قصاص به طور کلی حقی است که خداوند به اولیاء مقتول داده است و به معنای قطعیت و لزوم نیست، بلکه بجای قصاص می توانند عفو و گذشت نمایند و یا با رضایت قاتل از او دیه بگیرند. البته در مواردی که قاتل قصاص نمی شود (مانند مورد بحث ما) قاتل باید دیه بپردازد. 4️⃣ اگر پدری فرزند خود را بکشد، در درجه اول خود او و خانواده اش بیشترین آسیب را می بینند، چرا که او ضربه شدید و مهلکی به خود و خانواده خود وارد آوره است و تقاضای قصاص او نیز یک امر احساسی و غیر عقلانی است. 5️⃣ قتل فرزند امري كاملاً نادر است و در عرف عقلا براي موارد نادر قانون وضع نمي‎كنند. و البته چنین اتفاقی در شرایط بسیار استثنایی، احساسی و غیر عادی اتفاق می افتد. یعنی در شرایطی که فرد کاملا غیر عادی و تحت فشار های روحی و روانی شدید که بیشتر شبیه به عدم عمد و اختیار است اتفاق می افتد. منبع @yarina
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ما که به استاد دسترسی نداریم تا ما را راهنمایی کند چه کنیم؟ ❓ افرادی مانند عنوان بصری خدمت امام صادق علیه السلام رسیدند یا حضرت امام، علامه طباطبایی و خدمت آقای قاضی رسیده اند و به افرادی که بتوانند آنان را راهنمایی کنند دسترسی داشته اند. مسیر سیر و سلوک هم نیاز به استاد دارد و مسیر پر پیچ و خم و خطرناکی است. نقش استاد این هست که راحت آنالیز کند و بگوید اینجا اشتباه کرده ای و باید این کار را بکنی. ما که الان دسترسی نداریم چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟ سوال یکی از دانشجویان ایرانی مقیم هیوستون تگزاس در وبینار تصویری ✅ پاسخ از حجت الاسلام مصطفی امینی خواه @yarina
💠 غم شکستِ عشقی کفاره گناهان هست؟ ❓استاد به نظرم هیچ دردی بزرگ تر شکست عشقی نیست و ادم واقعا اذیت میشه،میخوام بدونم که اینطور غم و غصه خوردن گناهه؟ اگه نیست میتونه یه نوع کفاره گناهمون باشه تودنیا؟ ✅ پاسخ از حجت الاسلام مصطفی امینی خواه: معمولاً این شکسته‌های عشقی محصول روابط بی‌ضابطه،بی قاعده و یهویی که در شرایط استاندارد نبوده است. این علاقه‌هایِ بی‌در و پیکر باعث می شود دلشکستگی‌هایی و فاصله گرفتن‌هایی رخ بدهد و خیلی اثرات بدی در زندگی ما داشته باشد. این‌ها در واقع یک نوع اثر خودکار است چون سنجیده رفتار نشده، دلبستگی‌ها عقلانی نبوده، نوع این رابطه حکیمانه نبوده و همه آن بر اساس احساسات و هیجانات و این فضاها بوده است. طبیعتاً اثر آن هم این است که ما را با چنین شکست‌هایی مواجه می‌کند و طبعاً غم و غصه این ‌ها اثری در رشد معنوی ما ندارد لذا ما باید اصل این ماجراها را کنترل کنیم که دچار این غم و غصه‌ها نشویم. البته اگر دچار شده‌ایم این کفاره همان گناه و رابطه نسنجیده است اما اگر رابطه سنجیده بوده و ما گرفتار این غم و اندوه شدیم می‌تواند کفاره‌ی گناهان ما باشد ولی باز هم اینجا ناراحتی و غم و غصه خوردن خیلی وجهی ندارد پیشنهاد می‌کنم بحث 3 جلسه‌ای که تا بحال در مورد حق گوش داشتیم را بشنوید، آنجا توضیحاتی در مورد این بحث داده شده است. @yarina
💠 آیا می توان ظاهرمان را مدام در بهشت عوض کنیم؟ @yarina
💠 سوالی درباره ثمره زیارت عاشورا @yarina