eitaa logo
مشاوره تعالی
1.4هزار دنبال‌کننده
154 عکس
7 ویدیو
0 فایل
💠 واحد مشاوره‌ی مدرسه‌ی تعالی؛ مکانی برای پاسخ به سوالات و چالش‌های شما لینک ثبت نام و تعیین قرار ملاقات مجازی با مشاورین: https://taalei-edu.ir/consulting/ ارتباط با ادمین: @sedaye_moshavere
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 منظور از ضربه زدن به کفار در خارج کشور ❓ در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور در کشور های خارج یکی از مصلحت ها رو بیان کرده بودین که "یا به طور غیر ملموس برای حکومت کفار اختلال ایجاد کنید" یعنی چه؟ ❇️ پاسخ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه: منظور از ضربه زدن و اختلال در حکومت کفار این نیست که نظم اجتماعی را برهم بریزیم که مردم دچار آشفتگی شوند و امور زندگی مردم مختل شود این حق الناس است. مهم این است که اگر حکومت‌های کفار به نحوی به جامعه کفر تزریق می‌کنند و مردم را بر مبنای کفر پرورش می‌دهند در این چرخه تولید کفر و تربیت کافرانه اختلال ایجاد کنیم. تا جایی که می‌توانیم نفوذ کنیم و آسیب‌هایی که به مومنین زده می‌شود و آنچه را که باعث ترویج کفر می شود را مهار کنیم. مدل مطلوبی که می‌شود در مورد این مساله گفت جناب علی بن یقطین هستند که در بحث سیره‌ی امام کاظم علیه السلام در مورد ایشان صحبت کردیم. ایشان نماد نفوذ در یک حاکمیت کفر هستند که در حکومت کفر وارد می‌شوند و به نفع مومنین مسائل را رقم می‌زنند و مانع نفوذ کفار می‌شوند. لذا معنای اختلال در حکومت کفار این است. @yarina
خمس- امینی خواه.mp3
8.12M
🔉 | خمس و چگونگی آن پاسخ صوتی توسط حجت الاسلام مصطفی امینی خواه ❓خمس حق الناس هست یا حق الله؟ سال خمسی فرد از کی شروع می شود؟ خمس چگونه محاسبه می شود؟ اگر چیزی بخریم خارج از شان باشد جزو خرج سال حساب می شود؟ سر سال خمسی یعنی چه؟ آیا کسانی که مستاجر هستند، کارمند هستند و.. خمس تعلق می گیرد؟ ❓کسانی که هزینه بیشتر از درآمد هست و بدهی دارد خمس تعلق می گیرد؟ آنچه که خمس به آن تعلق می گیرد چیست؟ احکام کامل خمس 🔻 http://farsi.khamenei.ir/treatise-index?tid=7 @yarina
💠 روش جبران حق الناس های مالی ❓پرسش: اگر کسی حق الناس بر گردنش هست چه کار کند؟ ❇️ آیت الله سیستانی: اگر صاحبان آنها را می‌شناسد باید مال یا بدهی خود را به آنها ادا کند و اگر نمی‌شناسد یا دسترسی ندارد و از رسیدن به آنها مأیوس شده است بعد از اجازه گرفتن، از طرف آنها صدقه بدهد. (سایت مرجع عالیقدر، بخش پرسش و پاسخ/حق الناس.) ❇️ مقام معظم رهبری: در صورت دسترسى نداشتن به آن ها ـ ولو در آينده و يا از طريق واسطه ـ بايد به ميزان حق مذکور با اذن حاکم شرعى، بنابر احتياط واجب، به فقير صدقه بدهد. (سایت معظم له، بخش استفتائات، اصطلاحات فقهی) ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: در صورت امکان، معادل حقّ او را به دستش برساند، یا به شکلى با هم مصالحه کنند، و اگر این کار ممکن نیست، توسّط شخص ثالث، یا بوسیله حواله بانکى، یا توسّط پست برایش ارسال نماید. و چنانچه به او دسترسى ندارد، به نیّتش به فقرا صدقه دهد. (رساله احکام (پسران)/مسائل متفرقه/ مسأله 39) @Jelvehnooralavi @yarina
💠 فارسی دعا کردن در قنوت نمازشب ❓ آیا می شود در قنوت نماز وتر به صورت فارسی دعا کرد؟ با توجه به معنای دعاها، مناجات یا دعای شخصی، برای خالص کردن (ریا نکردن) و توجه بیشتر در نماز شب چه کار هایی خوب است انجام دهیم؟ طریق دعا کردن برای چهل نفر چگونه است؟ بنده از این عبارت استفاده می کنم (( اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ )) آیا درست است؟ اگر امکان دارد یک بار طریقه درست خواندن نماز شب را برای بنده حقیر توضیح دهید. ❇️ پاسخ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه: بله، می توان در قنوت به فارسی دعا کنید. در بخش دعا کردن برای چهل مومن می توانید بگویید اللهم اغفر فلانا و به جای فلان اسم و فامیل فرد را بیان کنید. نماز شب یازده رکعت هست و کیفیت نماز به این صورت است که چهار نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز شب، یک دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز شفع و یک نماز تک رکعتی به نیت نماز وتر به جای می آوریم. در قنوت نماز وتر این گونه عمل می کنیم: دعای قنوت را کامل می خوانیم وهمانطور که دستهایمان درحالت قنوت است، (با انگشتان دست راست یا با تسبیح) چهل بار بگویید ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ ) و بعد از آن هفتاد بار ( اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبی وَ اَتُوبُ اِلَیه) سپس هفت مرتبه ( هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ اَلْنار ) بگویید. سپس سیصد مرتبه ( اَلْعَفو ) «ببخش» بگویید و سپس یک بار( رَبّ اغْفِرْلی وَ ارْحَمْنی وَ تُبْ عَلیَّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوابُ اَلْغَفُورُ الرّحیم ) در آخر پس از سلام نماز تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید. @yarina
💠 رابطه ذات و ترک گناه @yarina
💠 راهکار ترک گناهی در مرحله صفت ❓ برای کسی که یک گناه خاص از مرحله افعال رد شده باشه و به صفات رسیده باشه چه کار میشه کرد من خیلی وقته هر تلاشی برای ترک این گناه کردم شکست خوردم واقعا دیگه نمیدونم چه کار باید انجام بدم کمکم کنید. ❇️ پاسخ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه: اینجا باید فعل مقابل آن کار را سعی کنید مداومت داشته باشید. مثلاً اگر دروغ‌گویی برای انسان ملکه شده است انسان سعی کند خودش را وادار به راست گفتن کند و اینقدر خودش را در شرایط راست گفتن قرار دهد که راست گفتن برایش ملکه شود و در اثر ملکه شدن راست گفتن، ملکه دروغ از بین رود. به هرحال شرایط طبعاً سخت‌تر است برای کسی که صفت بدی برایش ملکه شده و از اذکار و توسلات و ادعیه و ... نباید غافل بود. @yarina
💠 شفاعت و بسته شدن خدا در عذاب ❓ بنده از اهل سنت هستم. سوالی دارم و آن اینکه آیا شفاعت باعث نمی شود دست خدا بسته باشد و آنچه مقدر کرده به هم بریزد و قوانین عالم مختل شود ؟ ❇️ پاسخ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه: شفاعت اصلا باعث بسته شدن دست خداوند نمی‌شود این‌ها قواعدی است که خود خدای متعال قرار داده‌اند و جلوه‌هایی از رحمت خدا هستند. همان‌طور که ما برای بخشیده شدن گناهانمان استغفار می‌کنیم و این باعث نمی‌شود که بگوییم دست خدا بسته است و دیگر خداوند قدرت ندارد ما را عذاب کند. اصلا خدای متعال رحمتش اقتضای آن را دارد که دائما اسبابی را فراهم کند برای اینکه بندگان به این اسباب متصل شوند و بخشیده شوند. نه تنها دست و پای او را نمی‌بندد بلکه دست و بال رحمت او را بیشتر باز می‌کند و این‌ها همه جلوه‌های رحمت خداست. @yarina
صد تا قصر در بهشت داشته باشیم به چه دردمان می خورد؟ @yarina
❓ آیا برای سفید شدن پرونده اعمال هر روز زیارت عاشورا خواندن صادق است یا فقط برای این که پرونده از سیاهی وحشتناک در بیاید؟ (علیه السلام) @yarina
💠 نماز جمعه آخر ماه مبارک و نماز قضا @yarina
💠 تکلیف ما برای عدم اثبات عید توسط مرجع تقلیدمان ❓ ما مقلد رهبر معظم انقلاب نیستیم. برای مرجع تقلید ما عید فطر بودن امروز اثبات نشده. تکلیف ما چیست؟ ❇️ پاسخ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه: ما یک "حکم" داریم و یک "موضوع". مثلا حکم نماز خواندن با لباس خونی این است که این نماز باطل است. اما اینکه تشخیص بدهیم لباسمان خونی است یا خیر ، موضوع فقهی است و نه حکم فقهی. فقها اصطلاحی دارند تحت عنوان "عدم تقلید در موضوعات فقهی". یعنی ما در حکم فقهی از مرجع تقلید ، تقلید می کنیم ولی تشخیص موضوعات با خود ماست. تشخیص اینکه روزی عید فطر است یا روز آخر ماه رمضان ، حکم فقهی نیست. بلکه موضوع فقهی است. لذا در این مساله خود شخص باید به نتیجه برسد. برای به نتیجه رسیدن هم یا خودش باید ببیند یا از دو نفر عادل بشنود. اگر دو نفر عادل به من گفتند امروز ، روز عید فطر است ، من می توانم روزه خود را افطار کنم و خود را در روز عید ببینم. البته درباره رویت هلال، مبنای مرجع تقلید خود را مبنی بر اتحاد افق و رویت با چشم مسلح یا غیر مسلح باید مد نظر داشته باشد. چون این بخش، مربوط به حکم است و نه موضوع. @yarina
💠 محرم یا نامحرم بودن نسبت به ائمه بعد از مرگ @yarina
در کارهایم دچار مشکل می شوم @yarina @bahjat_ir
💠 چرا پدر بخاطر کشتن فرزندش قصاص نمی شود؟ ❓ شنیده ام اگر پدری فرزندش را بکشد قصاص نخواهد شد آیا این امر درست است و اگر چنین است علت آن چیست؟ پاسخ: ✅ بله یکی از شرائط قصاص آن است که قاتل پدر مقتول نباشد بلکه باید دیه را به وارث فرزند (غیر از پدر) بپردازد. گرچه علت اصلی این حکم در منابع حدیثی ما بیان نشده است و برای ما روشن نیست، اما برای روشن شدن بعضی از حکمت ها چند نکته را متذکر می شویم: 1️⃣ انگیزه های کیفری در قصاص و غیر آن یکی از موارد زیر می تواند باشد - تشفی خاطر: خالی کردن عقده و ناراحتی مظلوم - تربیت و اصلاح شخص مجرم : مانند تادیب دانش آموز تنبل و خاطی توسط معلم یا پدر - اصلاح اجتماعی: اصلاح جامعه و عبرت گرفتن سایرین مانند اعدام - احقاق حق: این انگیزه به معنای عام، شامل احقاق حق مظلوم، چه توسط خود وی و چه توسط دیگری می شود - پیش گیری و عدم ارتکاب دوباره در مورد قصاص پدر هیچ کدام از انگیزه های کیفری نمی توانند تاثیر گذار باشند . اولا خود او از اولیاء دم است و نسبت نزدیکی با اولیای دیگر دارد؛ پس تشفی خاطر چندان رنگی در اینجا ندارد. اصلاح شخص مجرم اصلا در مورد کیفر اعدام قابل تصور نیست چون شخص مجرم با اعدام دیگر وجود ندارد. انگیزه احقاق هم در اینجا شبیه انگیزه اولی یعنی تشفی خاطر است که خیلی کارساز نیست. در انگیزه اصلاح اجتماعی و انگیزه پیش گیری از جرم چون رابطه پدر و فرزند و علاقه پدر نسبت به فرزند به قدری زیاد است برای ترساندن نیاز به اعدام نیست فلسفه مهم قصاص نشدن پدر را می توان این گونه بیان کرد و آن اینکه کیفر اعدام برای پدر در واقع یک نوع تخفیف عذاب است ولی عذاب بالاتر برای پدر همان عذاب روحی و وجدان است. 2️⃣ قصاص کنندگان در اینجا فرزندان یا خویشان دست اول قاتل می باشند که قطعا اجرای قصاص از طرف آنها چه بسا بعدها مشکلات روحی بیشتری را برای آنها فراهم کند. یعنی بعدها خودشان پشیمان گردند و دچار عذاب وجدان و ناراحتی ها و مریضی های روحی گردند. 3️⃣ قصاص به طور کلی حقی است که خداوند به اولیاء مقتول داده است و به معنای قطعیت و لزوم نیست، بلکه بجای قصاص می توانند عفو و گذشت نمایند و یا با رضایت قاتل از او دیه بگیرند. البته در مواردی که قاتل قصاص نمی شود (مانند مورد بحث ما) قاتل باید دیه بپردازد. 4️⃣ اگر پدری فرزند خود را بکشد، در درجه اول خود او و خانواده اش بیشترین آسیب را می بینند، چرا که او ضربه شدید و مهلکی به خود و خانواده خود وارد آوره است و تقاضای قصاص او نیز یک امر احساسی و غیر عقلانی است. 5️⃣ قتل فرزند امري كاملاً نادر است و در عرف عقلا براي موارد نادر قانون وضع نمي‎كنند. و البته چنین اتفاقی در شرایط بسیار استثنایی، احساسی و غیر عادی اتفاق می افتد. یعنی در شرایطی که فرد کاملا غیر عادی و تحت فشار های روحی و روانی شدید که بیشتر شبیه به عدم عمد و اختیار است اتفاق می افتد. منبع @yarina
راهکار برای پیدا کردن استاد.mp3
10.66M
💠 ما که به استاد دسترسی نداریم تا ما را راهنمایی کند چه کنیم؟ ❓ افرادی مانند عنوان بصری خدمت امام صادق علیه السلام رسیدند یا حضرت امام، علامه طباطبایی و خدمت آقای قاضی رسیده اند و به افرادی که بتوانند آنان را راهنمایی کنند دسترسی داشته اند. مسیر سیر و سلوک هم نیاز به استاد دارد و مسیر پر پیچ و خم و خطرناکی است. نقش استاد این هست که راحت آنالیز کند و بگوید اینجا اشتباه کرده ای و باید این کار را بکنی. ما که الان دسترسی نداریم چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟ سوال یکی از دانشجویان ایرانی مقیم هیوستون تگزاس در وبینار تصویری ✅ پاسخ از حجت الاسلام مصطفی امینی خواه @yarina
💠 غم شکستِ عشقی کفاره گناهان هست؟ ❓استاد به نظرم هیچ دردی بزرگ تر شکست عشقی نیست و ادم واقعا اذیت میشه،میخوام بدونم که اینطور غم و غصه خوردن گناهه؟ اگه نیست میتونه یه نوع کفاره گناهمون باشه تودنیا؟ ✅ پاسخ از حجت الاسلام مصطفی امینی خواه: معمولاً این شکسته‌های عشقی محصول روابط بی‌ضابطه،بی قاعده و یهویی که در شرایط استاندارد نبوده است. این علاقه‌هایِ بی‌در و پیکر باعث می شود دلشکستگی‌هایی و فاصله گرفتن‌هایی رخ بدهد و خیلی اثرات بدی در زندگی ما داشته باشد. این‌ها در واقع یک نوع اثر خودکار است چون سنجیده رفتار نشده، دلبستگی‌ها عقلانی نبوده، نوع این رابطه حکیمانه نبوده و همه آن بر اساس احساسات و هیجانات و این فضاها بوده است. طبیعتاً اثر آن هم این است که ما را با چنین شکست‌هایی مواجه می‌کند و طبعاً غم و غصه این ‌ها اثری در رشد معنوی ما ندارد لذا ما باید اصل این ماجراها را کنترل کنیم که دچار این غم و غصه‌ها نشویم. البته اگر دچار شده‌ایم این کفاره همان گناه و رابطه نسنجیده است اما اگر رابطه سنجیده بوده و ما گرفتار این غم و اندوه شدیم می‌تواند کفاره‌ی گناهان ما باشد ولی باز هم اینجا ناراحتی و غم و غصه خوردن خیلی وجهی ندارد پیشنهاد می‌کنم بحث 3 جلسه‌ای که تا بحال در مورد حق گوش داشتیم را بشنوید، آنجا توضیحاتی در مورد این بحث داده شده است. @yarina
💠 آیا می توان ظاهرمان را مدام در بهشت عوض کنیم؟ @yarina
💠 سوالی درباره ثمره زیارت عاشورا @yarina
💠 منظور از نماز اول وقت در توصیه آیت الله قاضی @yarina
💠 راهکار برای ترک هرگونه اعتیادی @yarina
💠 دیده نشدن جن ها @yarina
💠 راهکار برای کم شدن تعلق دنیا @yarina
💠 چگونگی حفظ قرآن @yarina
💠 امکان محدود شدن خدا @yarina
💠 خواندن قرآن وذکر برای حوائج دنیوی ⁉️من معمولا در طول روز قرآن و ذکر برای نیت و خواسته های متفاوت زیاد می خوانم. مثلا سوره طلاق را بخاطر مهر ومحبت یا سوره مزمل، ذاریات و واقعه را برای رزق و روزی و.. ایا این کار اشتباه نیست که بیشترِ نیت من برای حوائج دنیوی است؟ ❇️ پاسخ حجت الاسلام امینی خواه: خواندن سوره‌ها به نیت حوائج دنیایی اشکال ندارد به شرط اینکه دستورش از جانب علما و اهل بیت(علیهم السلام) رسیده باشد و آدم هر دستوری را نباید انجام دهد.