🔺دعا در آمریکا برای مقابله با کرونا
🔹در تصویر جدیدی که از کاخ سفید منتشر شده است، معاون ترامپ و رییس ستاد مقابله با کرونا به همراه اعضای این ستاد در حال دعا کردن در دفتر رییس جمهور آمریکا هستند.
@Akharinkhabar
@jahanirad
هدایت شده از آخرین خبر
🔺۴۰ تا ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان رخ می دهد
معاون بهداشت وزارت بهداشت:
🔹 ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان رخ می دهد. یعنی فرد با علائم مشابه و خفیف به بیمارستان مراجعه میکند، اما در بیمارستان به دلیل هم جواری با سایر بیماران به کرونا نیز مبتلا میشود
🔹بنابراین، مردم بدون توصیه پزشک و بدون در نظر گرفتن گایدلاینها از مراجعه به بیمارستانها خودداری کنند/ ایسنا
@Akharinkhabar
🔻 توصیه امروز رهبر انقلاب به خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه برای دفع بلا
🔸 رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در توصیهای، همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: البته این بلا آنچنان بزرگ نیست و بزرگتر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار میتواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
🔸 ایشان افزودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوشمضمونی است که میتوان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت. ۹۸/۱۲/۱۳
@jahanirad
🔴 متن #دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه که امروز رهبر انقلاب خواندن آن را به مردم توصیه کردند:
🔹و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ :
يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.
🔹ترجمه دعای هفتم:
اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده ميشود، و اي آن كه سختيِ دشواريها با تو آسان ميگردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست.
سختيها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به ارادهي تو موجود شوند،
و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند.
تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواريها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني.
اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگينياش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمدهام كه با آن مدارا نتوانم كرد.
اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آوردهاي و به سوي من روان كردهاي.
آنچه تو بر من وارد آوردهاي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كردهاي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند.
پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشودهام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواستهام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه.
و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار.
اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بيطاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو ميتواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمدهام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايستهي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ.
@jahanirad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هجوم مردم آلمان به یک فروشگاه بزرگ در پی شیوع ویروس کرونا!
@Farsna
@jahanirad
🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉
✨امشب رضویون همه شادند
دل در گرو رضا نهادند همه✨
✨عیدی ولادت از پدر میگیرند
خشنود زمقدم جوادند همه✨
🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉
🌹السلام علیک یا جوادالائمه🌹
@jahanirad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وضعیت جهان در برابر عطسه🙃
@jahanirad
👌 عامل بیماری #عفونی؛ ویروس یا ضعف سیستم ایمنی؟
🔹 کلودبرنار؛ فیزیولوژیست فرانسوی درقرن۱۷ کشف کرد که: میکرواوگانیزمها (ویروسها) نقش اصلی در پیدایش بیماری ندارند، و نقش اصلی در ایجاد بیماری در #سیستم_ایمنی (secure yistem) بدن است.
🔸 هم عصر او شیمیدان بزرگ؛ لویی پاستور برخلاف او معتقد بود که #ویروس ها نقش اصلی در بیماری دارند. لذا محیط باید ایزوله شود.
🔹 پاستور عاقبت در بستر بیماری قبل از مرگش به این حقیقت بزرگ اعتراف کرد: برنارد درست میگفت: همه چیز به کیفیت و #سیستم_ایمنی محیط بستگی دارد و نه به میکروبها!
✅ نتیجه علمی:
۱. در اتیولوژی: عامل اصلی بیماران انواع ویروسها؛ سیستم ضعیف ایمنی بدن است.
۲. در درمانگری: باید ابتدا سیستم ایمنی را تقویت کرد.
۳. اینکه در برخی روش پزشکی امروزه؛ تلاش اصلی بر ایزولاسیون محیط بیرون قرارگرفته؛ ناقص است.
🔸 تحلیل:
ایزوله محیط با مواد شیمیایی؛
اولاً: خود شیمیایی برای سلامتی مضر است.
ثانیاً: ایزوله شیمی؛ میلیونها میکرب مفید و ضروری بدن را قبل از رسیدن به بدن میکشد.
🔹 و این رمز اصلی صحت گفتار کلودبرنار است...
🔸 آنچه به نظر منطقی میرسد؛ هم پیشگیری با پرهیز از محیط آلوده؛ بدون مواد شیمیایی است.
و هم تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف طیبات؛
💡 ۱۴۰۰ سال قبل قرآن مجید نیز به زیبایی تمام فرمود:
۱. فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ .. حج ۳۰
#رجس: هرآلودگی ظاهری و باطنی!
۲. کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ.. مؤمنون ۵۱
#طیبات: هر موافق با مزاج و لذت بخش!
📚 بر گرفته از کتاب "میکروبیولوژی در اسلام و دانش روز"
اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر صمد #حسین_تبار
از اعضای مجمع عالی طب اسلامی ایرانی
@jahanirad
💠🌺💠🌺💠🌺💠
آسیب ترس
سید عبد الله شُبَّر در کتاب «مصابیح الانوار في حل مشکلات الاخبار» در باب ضرر وهم و ترس از امراض نوشته است:
اهل حدیث گویند: همانا «وهم» و «ترس» مضرّ اند و چه بسا مایهی مرگ شخص شوند. پس اگر اهل شهری به جهت ورود طاعونزدگان بر خود، توهم کنند و فال بد بزنند، از آنان دچار آسیب شوند زیرا که وهم و ترس کُشنده است.
روایت شده که به امیرالمؤمنین -علیه السلام- عرض شد: همانا احدی از ضربهی شمشیر شما نجات نیافته!
فرمود: ترس و شمشیر [با هم] مرگش را فراهم میکنند.
و شیخ ما مفید گوید: همانا کار شجاعت علی -علیه السلام- و ترس دشمنان از ایشان تا به آنجا بود که خداوند عزّ وجلّ فرشتگان [یاری کنندهی پیامبر (ص)] را به شکل و صورتِ وی قرار میداد تا برای قلوب دشمنان ترسانندهتر باشد.
و از امام باقر -علیه السلام- در حدیث جنگ بدر روایت شده است که ایشان فرمود: از مجروحینِ مشرکین سوال میشد که چه کسی تو را مجروح ساخته؟ جواب میداد: علی بن ابیطالب. و آنگاه که این را میگفت میمُرد.
و گروهی از حکماء گفتهاند: چنانچه ماری شخصی را بگزد، آن شخص خودش مار را نبیند و به او بگویند نیش زنبور است و او باور کند، چه بسا که نمیرد و چنانچه بر عکسش اتفاق افتد چه بسا بمیرد.
و گویند وجهش این است که اگر باور کند نیشِ زنبور، مار گزیدگی است، قلب هراسان و منقبض میشود و بدن سست میگردد و منافذ به سوی قلب باز میشود تا اینکه سم سریعاً به قلب میرسد و اگر سم زنبور به قلب برسد برای مرگ شخص کافی است.
و چنانچه به این باور برسد که مار گزیدگی، نیش زنبور است قلب قوی میشود و به قوت قلب، بدن قوی میگردد. پس استخوانها و گوشت محکم و منافذ مسدود میشود و سم به قلب نمیرسد.
مصابیح الانوار فی حل مشکلات الاخبار، ج1، ص612
🔴 اثر منفیِ ترس و توهم بر سیستم ایمنی بدن در نزد پزشکان امروزی نیز ثابت و معتبر است.
بارها مشاهده و شنیده شده که افراد در برابر اندک آسیبهایی به جهت ترس و قالب تهی کردن از پای در آمده و بالعکس، بسیاری در برابر شدیدترین آسیبها به خاطر قوت روحی و عدم واهمه دوام آوردهاند.
قابل توجه کسانی که در این ایام با تمام قوا و به هر طریقی در قلوب مردم القای ترس و هراس افکنی کردند.
بیمهابا هر آمار و نقلِ دروغ و ثابت نشدهای را منتشر ساختند و یک زکام معمولی را این همه بزرگ جلوه دادند.
وای به حال آنان که شریکاند در خونِ کسانی که از روی رعب و وحشت جان به این زکام تسلیم میکنند.
#کرونا #ترس #القا #تلقین
🆔 @jahanirad
💥 انسان چگونه از زلزله یا بیماری یا حوادث دیگر نترسد؟
«انسان، فقير است.
نمیتوانيم فقير نباشيم.
فقير بودن چيز خيلی خوبی برای ماست؛ «يا ايها الناس أنتم الفقراء إلي الله».
ولی اگر اين فقر را به جايی تکيه دادی،
به زمين، به زبانَت، به گوشَت، به چشمَت، به آب، به خورشيد، ماه، پدر، تجارت، خانه، کتاب، استاد و... تکیه دادی،
به همين اندازه مشرک میشوی.
در اين حالت، وقتی زمين زير پايت سفت است، آرام هستی و وقتی زلزله شد، میترسی.
طبيعی است آدمی که به سفتیِ زمين، آرام است، وقتی زمين متزلزل شد، میترسد. چرا نترسد؟
ولی کسي که اتکائش به سکونت زمين نيست و میداند اوست که دارد زمين را آرام نگه میدارد، چنين کسی وقتی زمين هم میلرزد، نمیترسد. میگويد: مگر تو قبلاً من را نگه میداشتی که حالا که تکانم میدهی، بترسم؟
کسي که اتکائش به آب نيست، همه آبهای زمين هم خشک بشوند، طوری نمیشود و اتفاقی نمیافتد! میپرسد مگر تا به حال شما ما را سيراب میکرديد، که حالا شما که نباشيد ما تشنه بمانيم؟!
معنی اطمينان نفس اين است: «ِأَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب». يعنی اگر کسی به مقامی رسيد که خداي متعال به او توجه پيدا کرد و متوجه او شد و او هم متوجه خدا شد، اين شخص به مرحله آرامش میرسد. قبل از آن، آرامشی نيست. آدمی که روي موج، خانه میسازد، او، آرام نيست. موج زير پای انسان میلغزد.»
#استاد_میرباقری
☑️ @jahanirad
⚡️مقام بِسماللّه بعنی اضطرار دائم به اسماء الهی
⚡️مقام بِسماللّه یعنی انقطاع از اسباب، یعنی رها شدن از شرکها
«#مقام_بسمالله يعني مطلقاً خودت را #فقير به غيرخدا نبيني. خوردن، خوابيدن، نفس کشيدن، نگاه کردن، حرف زدن و ... همه همراه با «بسم الله الرحمن الرحيم» باشد.
اگر انسان بر سر سفره نشست و «بسم الله الرحمن الرحيم» گفت و بعد يادش رفت، در اين بين، مشرک ميشود. اما اگر از اول تا آخر، بسم الله در وجودش بود، اين میشود: مقام «بسم الله الرحمن الرحيم». يعني ديگر هيچوقت اين بسم الله از وجودش جدا نميشود. ميشود: «في صلاتهم دائمون». دائماً با بسم الله ميخوابد، حرف ميزند، روي زمين راه ميرود، نکاح ميکند، نفس ميکشد و... . اين بسم الله هميشه در وجودش هست. اين ميشود «مقام بسم الله الرحمن الرحيم»؛ یعنی دائماً تکيهاش به اسم اللهِ رحمانِ رحيم است.
اگر نور اين آيه در قلب انسان بيايد و وجود انسان با آيه «بسم الله الرحمن الرحيم» نوراني شود، اين آدم در مقامي قرار میگیرد که ديگر دائماً با خدا سروکار دارد، با اسماء الهي سروکار دارد، «وَ بِأَسْمَائِكَ الَّتِي مَلَأَتْ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْء».
آدمي که سروکارش با اين #اسماء است، ديگر آزاد است. تو در کوير هم سيراب است؛ اصلاً کوير و کناردريا و زمين حاصلخيز براي او فرقي نميکند.
کسي که دائم در مقام بسم الله است، وقتي مرگش فرا ميرسد، اتفاق مهمي نميافتد. میبیند ما را از يک خانه خدا به يک خانه ديگر ميبرند؛ اتفاقي نميافتد. ولي کسي که به اين اسباب وابسته شده است، هنگام مرگ، درواقع، خداهايش دارند از او جدا ميشوند؛ لذا ميترسد و حق دارد که بترسد. ولي کسي که به اينها تکيه نداشت، وقتی به او ميگويند «آقا، ميخواهند شما را ببرند و ديگر خورشيد را نميبيني!» ميگويد خب، نبينم! مگر تا حالا خورشيد کارهاي بوده؟ اگر بگویند «ديگر اين زمين را نميبيني!» ميگويد خب، نبينم! مگر تا حالا ما با اين زمين کاري داشتيم؟
#موحد هيچوقت پايش را روي اين زمين نگذاشته است که حالا او را بترسانند و بگویند از اين به بعد نميتواني. ميگويد مگر تا به حال اين زمين را ميديدم؟ مگر تا به حال اين خورشيد و ماه و دوست و رفيق و همسر و اين بدن، کاري براي ما ميکردند که حالا از اين به بعد جدا شوم؟ مگر روزي که به دنيا آمدم، اينها بودند؟ خيليهايشان نبودند، حالا هم نباشند! مگر اينها کارهاي هستند؟!
کسي که در اين مقام است، با يک «بسم الله الرحمن الرحيم» از اين بساط، [میرود و] در آن بساط مينشيند؛ تمام ميشود. با يک «بسم الله الرحمن الرحيم» پايش را آن طرف ميگذارد. کسي که در اين مقام نيست، آن وقت معلوم ميشود، چه اتفاقي ميافتد و اين #شرکها چه بر سر انسان ميآورد.
#ترسهاي_عندالموت همه مربوط به شرکهاي انسان است. شرک در محبت، شرک در دلبستگي، اميد، ترس و... .
ولی انساني که در مقام «بسم الله الرحمن الرحيم» است، پیداست که شرکهايش از او برداشته شده است.»
☑️ @jahanirad
🎊🎊🎊🎊🎊
هر روز ما به مدح علی میشود شروع!
هوهوی صبح باد صبا مدح حیدر است!
🌺السلام علیک یا امیرالمومنین🌺
@jahanirad
ضدعفونی کنندهای که قربانی میگیرد!
این روزها عدهای سودجو متانول را بجای اتانول برای ضدعفونی کردن سطوح میفروشند. اما تفاوت این دو مایع در چیست؟!
@jahanirad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدیوی روز پدر خیلی اثرگذار و قشنگ بود.. (حتما ببینید👌)
@jahanirad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چالش_رقص!!!!!
مذهبی ها انسان نیستند که کرونا بگیرند
توهین آشکار سلبریتی ها
@jahanirad
❄غلو مهمترین عامل تضعیف روایان شیعه
ناشناخته بودنِ حد غلو در داوری های دانشمندان رجالی یکی از مشکلات جدی فراوری حدیث پژوهان میباشد.
یعنی اندیشمندانی چون نجاشی، شیخ طوسی، ابن غضائری، هیچ یک و هیچگاه تعریف روشنی از غلو به دست نداده اند !
نگاهی سریع و گذرا، نشان از حضور پر رنگ غلو در تضعیف روایان شیعی دارد!
در این مسیر حجم راویان ضعیف انگاشته شده در دو کتاب ابن غضائری و نجاشی به مراتب فراوان تر از کتاب فهرست شیخ طوسی میباشد.
در واقع از بین ۹۴۲۵ روای که ضعیف عنوان شدند فقط ۱۰۸۰ نفر بغیر غال ضعیف هستند و چیزی حدود ۸۸ درصد روایان بخاطر غلو ضعیف خطاب گرفته اند.
بدون شک ردپای غلو در دو عامل فساد المذهب و تخلیط نیز چشمگیر بود، بی هیچ تردید میتوان غلو را مهمترین عامل تضعیف روایان شیعی دانست.
به نظر پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو، با دشواری روبروست
🌕دلایل نپذیرفتن تضعیفات دانشمندان رجالی:
۱:مبتنی بودن این تضعیفات بر زیر ساخت کلامی است:
در اختلافات دیدگاه های کلامی اصحاب با یکدیگر دیده ایم که گاه هشام بن حکم و هشام بن سالم همدیگر را کافر خواندن خوانده اند!!
مرز شناسی غلو و غالی خواندن روایان، به دلیل برخورداری از ماهیتی کلامی و پر دامنه بودن اختلافات در این عرصه، بایستگیِ برخوردِ برخاسته از یک زیر ساخت کلامی با این پدیده را چند چندان میکند.
اختلاف نگرش اصحاب به برخی مباحث کلامی، و از آن میان بحث غلو، چنان ریشه دار و عمیق است که حتی بزرگانی چون شیخ مفید را در برابر سرشناسانی چون شیخ صدوق و استادش، محمد بن حسن بن ولید، قرار داده است
شایسته است سخن اعتراض آمیز و سراسر نقد شیخ مفید را در برابر شیخ صدوق و ابن ولید را، آنگاه که به نقد این دو در به دست دادنِ نشانه های غلو مینشیند ببینیم:
🔥نظر شیخ صدوق و استادش محمد بن ولید
"اول درجه فی الغلو، نفی السهو عن النبی (ص) و الامام(ع)"
فان صحت هذه الحکایه عنه، فهو مقصر،مع انه من علماء القمیین و مشیختهم!!!!
(شیخ مفید ، تصحیح الاعتقادات ص ۱۳۵،۱۳۶)
روشن است که هیچ اندیشه ورزی نمیتواند و نباید بدین دلیل که شیخ صدوق یا ابن ولید، انکار اشتباه و سهو از امام معصوم (ع) را نشانه غلو دانسته اند ، وی نیز چنین باوری را پذیرا شودهمچنان که نمیتوان در نقطه مقابل نظر شیخ مفید را که باور به اشتباه و سهو از معصوم میداند، او هم بر همان روش رود.
کوتاه سخن اینکه، تضعیفات بنا نهاده شده بر غلو بدین دلیل که زیر ساخت های کلامی و اجتهادی برای ما شناخته شده نیست ، پذیرفتنی نیستند؛
چه آنکه در سراسر نگاشته های رجالی چون فهرست و رجال شیخ، رجال نجاشی، رجال این غضائری نه واژگان توصیفی دال بر تضعیف ، چون ضعیف،غلو و غالیو نه زیر ساخت هایی که بر پایه آنها، رجالی به تضعیفیا غالی بودن یک راوی حکم میکند، از سوی ایشان شناسانده نشده اند.
دلیل دوم:
ادامه دارد...
@jahanirad
"زینب اسیر نیست، دو عالم اسیر اوست..."
با رنج اسارت و غم تنهایی
بانوی دلیر روزِ عاشورایی
با این همه غصه و مصیبت اما
چیزی تو ندیدهای به جز زیبایی
#دراینمسیرنورجلودارزینباست
#وفاتبانویکربلا
#حضرتزینبکبریسلاماللهعلیها
#تسلیتباد
@jahanirad
طب السلام
❄غلو مهمترین عامل تضعیف روایان شیعه ناشناخته بودنِ حد غلو در داوری های دانشمندان رجالی یکی از مشکل
دلیل دوم:
مخالفت امام با برخی تضعیفات مبتنی بر غلو
افزون بر آنچه که پیش از این در نادرست خواندن رویارویی فضل بن شاذان با وکیل فرستاده شده ی امام به نیشابور، یعنی ایوب بن الناب، از سوی معصوم، و نادرستیِ پندار اصحاب در همسو دانستن آموزه های حدیثی جابر بن یزید با آموزه های انحرافی مغیره بن سعید از سوی امام صادق(ع) دیدیم، نمونه روشن این دست از مخالفت را میتوان در یاد کرد ابن غضائری از محمد بن اورمه قمی دید!
❄💥
بر پایه گفته نجاشی و ابن غضائری، محمد بن اورمه، در باور عمومی و فراگیر قمی ها، متهم به غلو بود. دامنه اتهام تا آنجا پیش رفت که ابن اورمه از نگاه قمی ها مهدور الدم شناخته شده بود!!!!!
نقشه ترور و قتل او به پشتوانه همین باور طراحی شد، که مراحلی از اجرا را نیز پشت سر گذاشت.
سخن نجاشی در این باره خواندنی است
"ذکره القمیون و غمزوا علیه و رموه بالغلو، حتی دس علیه من یفتک به، فوجدوا یصلی من اول اللیل الی آخره، فتوقفوا عنه.
(نجاشی الرجال ش ۸۹۱)
و ابن غضائری هم در کتاب رجالش ش ۱۳۳ به این موضوع اشاره میکند.
با وجود این، ابن غضائری نامه ای از سوی امام هادی (ع) به قمی ها را گزارش میکند که سه فراز در بردارد:
🌺پیراستگی باورهای محمد بن اورمه از غلو
🌺خوش عقیده بودن وی
🌺نزدیکی جایگاه وی نزد امام (ع)
بنگرید :
"رایت کتابا خرج من ابی الحسن علی بن محمد الی قمیین فی برائته مما قدف به، و حسن عقیدته و قرب منزلته"
پیام آشکار و روشن یادکرد محمد بن اورمه این است که حتی باور عمومی و جمعی یک حوزه حدیثی در غالی خواندن یک روای، میتواند نادرست باشد!
پیامی که حدیث پژوهِ ژرف اندیش را در باور پذیر بودن چنین تضعیفاتی دچار تردید و دودلی میکند و به چاره جویی وا میدارد!
در گام بعدی خواهیم دید که غضائری و نجاشی نیز در باور پذیر بودن برخی تضعیفات بنا نهاده شده بر غلو ، تردید کرده اند!!!
ادامه دارد...
@Jahanirad
سندکتاب «رساله ذهبیه» را مرحوم علامه عسکری که از نوادر علم حدیث است، تأیید کرده است؛ حدیثشناسی که رهبر انقلاب در موردش فرمود: «این عالم بزرگوار و سختکوش دهها سال از عمر بابرکت خود را در راه پژوهش در کلام و تاریخ و حدیث صرف کرد و محصول مبارک آن تألیفات و مقالاتی است که در گستره جهان اسلام با استقبال و تحسین روبهرو شده و در ترویج مکتب اهل بیت علیهمالسلام موفقیتهای ارزشمندی به دست آورده است؛ رحمت خدا بر آن دانشمند بلندهمت و پرتلاش و خستگیناپذیر».
طبیعتاً اگر قرار باشد ما بین رأی علامه عسکری و جناب فاطمینیا یکی را انتخاب کنیم، علامه را برمیگزینیم.
مرحوم علامه عسکری رساله ذهبیه را شرح کردهاند یعنی اصلاً کتابی با عنوان طب الرضا و طب الصادق دارند که طرح جلد آن را میتوانید در ذیل ملاحظه کنید؛ در این کتاب مراحل اینکه چگونه در مورد صحت سند رساله به یقین رسیدهاند، توضیح دادهاند.
بهخلاف فرمایش حجتالاسلام فاطمینیا، رساله فقط یک راوی ندارد؛ یکی از راویان آن نوفلی است که علامه عسکری وثاقت او را تأیید کرده است، عجیب است که حجتالاسلام فاطمینیا از این مسئله خبر ندارد.
راویای که حجتالاسلام فاطمینیا بهاشتباه او را "محمدبن جعفر" نام میبرد، هم نامش "ابنجمهور" است! این راوی هم با اینکه ثقه نیست اما چنین هم نیست که علمای رجال حدیثش را نپذیرفته باشند مثلاً شیخ کلینی مؤلف اصول کافی، یکی از کتب اربعه شیعه، بهدفعات از همین فرد روایت نقل کرده است؛ بین ثقه نبودن راوی و پذیرش یا عدمپذیرش روایت او در علم حدیث فاصله است!
@jahanirad
قال الرضا علیه السلام :
مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.
بدون تردید باید از پزشکان و پرستارانی که شبانه روز در رویارویی با این بیماری قرار گرفته اند ، تقدیر و شکر کرد.
چرا که شبانه روز قرار گرفتن در محیطی که سراسر بیماری و فشار روانی هست ، حتی اگر منجر به بیمار شدن آنها نشود از لحاظ روحی و روانی آسیب زننده است.
و خبر های فراوانی هم ب گوش میرسد که پرستاران از برخی امکانات اولیه در برخورد با این بیماری محروم هستند.
اما نکاتی هست که نیاز به توجه دارد
که برخی را عرض میکنم:
🌹❄اول اینکه خود پزشکان و پرستاران از لحاظ روحی و روانی تقویت بشوند که به نظر حوزه علمیه و طلاب میتوانند نقش بسزایی ایفا بکنند
🌹❄دوم از لحاظ تغذیه ، غذاهای گرم و دمنوش های گرم به پرستاران و پزشکان داده شود و پرهیز بکنند از غذاهای روزمره بیمارستان با طبع سرد همچون ماست و ماهی و ...
🌹❄سوم چون این ویروس از راه بینی سریعا جذب بینی میشود از انفیه استفاده کنند .
انشاء الله که خداوند شر این بلا رو از سر جامعه اسلامی بردارد
#میم_راد
@jahanirad
💥 در وراي ابتلائات و بیماریها، باید دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم که #خدا_با_ما_چه_کار_دارد.
💥 در متن بلاها و بیماریها، ما باید به ازدیاد در ایمان و توکل برسیم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در ورایِ ابتلائات و بیماریها، #دست_تدبير_خدا قرار دارد. خداي متعال از ما متوقع است که همانطور که در #خوشیها دست خدا را ميبينيم، در #ابتلائات هم دست خدا را ببينيم. اگر کسي اهل ديدنِ دست خدا باشد، در خوشيها که ببيند، در بلاء هم ميبيند و در هر دو، اين دست را و کار خدا را ستايش ميکند. ما باید در وراي اين صحنههای ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم #خدا_با_ما_چه_کار_دارد.
امام حسين(ع) تعبیری در #دعاي_عرفه دارند که: «إِلَهِي عَلِمْتُ بِاخْتِلَافِ الْآثَارِ وَ تَنَقُّلَاتِ الْأَطْوَارِ أَنَّ مُرَادَكَ مِنِّي أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَيَّ فِي كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى لَا أَجْهَلَكَ فِي شَيْءٍ». یعنی: آثار تو مختلف است، شب ميرود و روز ميآيد، بيماري ميرود و سلامت ميآيد، خوشحالي ميرود و غصه ميآيد، جواني ميرود و پيري ميآيد، و من از این اختلاف آثار دانستهام که تو از من اين را ميخواهي که در هيچ چیز از تو غافل نشوم؛ ميخواهي خودت را در همه چيز به من نشان بدهي تا در همه چيز، تو را ببينم.
پس، ما بايد در بلاء هم دست الهي را ببينيم و بدانيم خداي متعال با ما يک کاري ميکند و ما را #تربيت ميکند و به ما #بيدارباش ميدهد تا غافل نباشيم.
خداوند متعال ميفرمايد: ما وقتي پيامبران را به قریهها ميفرستاديم، اهل اين روستاها را با سختي گرفتار ميکرديم تا اهل تضرع شوند («وَ ما أَرْسَلْنا في قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»). خداي متعال از ما انتظار دارد که با وجود اين سختيها، در مقابل خدا خاشع و متواضع بشويم و دستبهدامنِ خدا شویم و از او بخواهيم که ما را نجات بدهد.
البته #اسباب_طبيعي سر جاي خودش کار میکند، ولي همۀ اين اسباب، در دست قدرت خداوند است. در #مناجات_شعبانيه ميخوانيم: "وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي". همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خداي متعال به هيچ وجه نميخواهد ما را اذيت کند، بلکه ميخواهد ما بيدار و هوشيار شويم.
اميدوارم طوری با واقعه اخیر برخورد کنيم که وقتي اين حادثه گذشت، بر ايمان و اعتقاد ما و بر توکلمان به خداي متعال اضافه شده باشد و شهد شيرين بلا را چشيده باشيم.» (۱۳۹۸/۱۲/۱۹)
☑️ @jahanirad