على عليه السلام فرمودند: از جمله نشانه هاى متقّين آن است كه مى بينى براى اوست
نيرومندى در دين،
احتياط با نرمش،
ايمان همراه يقين،
حرص در آموختن دانش،
علم همراه حلم،
ميانه روى در عين توانگرى
خشوع در عبادت،
آراستگى در عين تنگدستى
صبر در سختيها
و طلب رزق حلال…
📚نهج البلاغه
عوامل و زمینه های تاثیر انذار
1⃣ ترساندن عموم و بشارت خواص
«أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَبًا أَنْ أَوْحَيْنَا إِلَىٰ رَجُلٍ مِنْهُمْ أَنْ أَنْذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ قَالَ الْكَافِرُونَ إِنَّ هَٰذَا لَسَاحِرٌ مُبِينٌ» (۲)یونس
2⃣ اطاعت از قرآن
«إِنَّمَا تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِيَ الرَّحْمَٰنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ»(۱۱)یس
تو تنها کسی را بترسانی و اندرز کنی (و سودمند افتد) که پیرو آیات قرآن شده و از (قهر) خدای مهربان به خلوت و در پنهان میترسد، اینان را به مغفرت خدا و پاداش با لطف و کرم او بشارت ده.
3⃣ اقامه نماز
«وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ وَإِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ إِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَمَنْ تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»(۱۸)فاطر
و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد و آن که بارش سنگین است اگر دیگری را هر چند خویش (و پدر و فرزند هم) باشد کمک بر سبکباری خود طلبد ابدا باری از دوشش برداشته نشود. و تو تنها آنان را که در خلوت و پنهانی از خدای خود میترسند و نماز به پا میدارند توانی خدا ترس و پرهیزگار گردانی. و هر کس خود را (از کفر و گناه و اخلاق زشت) پاک و منزه ساخت سود و سعادتش بر خود اوست و بازگشت همه به سوی خداست.
4⃣ ترس از خدا و قیامت
«وَأَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»(۵۱)انعام
و آنان را که از احضار در پیشگاه عدل خدا ترسانند به آیات قرآن متنبّه ساز و بترسان که جز خدا آنها را یاور و شفیعی نیست، باشد که پرهیزکار شوند.
5⃣ تعقل نمودن
«لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ» (۷٠) یس
تا هر که را زندهدل است (به آیاتش پند دهد و از خدا و قیامت) بترساند و بر کافران (نیز به اتمام حجت) وعده عذاب حتم و لازم گردد.
6⃣ ایمان
«كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ»(۲) اعراف
این کتابی است که به تو نازل شد، پس تو دلتنگ و رنجه خاطر (از انکار مردم) نسبت به آن مباش، تا (مردمان را) به (آیات عذاب) آن بترسانی، و اهل ایمان را سبب یادآوری باشد.
امانتداری در اسلام
سلامت زندگی فردی و اجتماعی انسانها، در گرو رعایت اصول و ضوابطی است، و چون انسان یک موجود اجتماعی است، در روابط میان خود و دیگران، نیازمند اعتماد و اطمینان است. یکی از اموری که این اعتماد را در جامعه ایجاد می کند، امانتداری است. همه ی ما در زندگی چیزهایی را به امانت می سپریم و چیزهایی را امانت می گیریم. اگر مردم یک جامعه امانتدار باشند، اعتماد متقابل و گسترده ای در میان آنان حاکم می شود و هر کس بدون هیچ نگرانی و اضطرابی به دیگری اطمینان می کند. در مقابل، اگر مردم آن جامعه امانتدار نباشند، شک و بدبینی به یکدیگر در میان آنان ایجاد می شود و بیماری ترس و نگرانی و اضطراب بینشان رواج می یابد. به همین سبب، دین اسلام تأکید بسیار زیادی بر این مطلب کرده و امانتداری را یکی از ویژگیهای مهم هر فرد باایمان برشمرده است.
از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «تنها به رکوع و سجده های طولانی افراد نگاه نکنید؛ زیرا ممکن است این کارها برایشان عادتی شده باشد که اگر رهایش کنند، موجب ترس و نگرانیشان شود؛ بلکه به راستگویی و امانتداری آنان نگاه کنید.»[1] همچنین فرموده است: «امانت را به کسی که شما را امین شمرده، ادا کنید، و فرقی نمی کند که او فرد نیکوکاری باشد یا گنهکار؛ زیرا پیامبر خدا اگر نخ و سوزن خیاطی را به امانت می گرفت، آن را بازمی گرداند.»[2] در روایت شگفت انگیزی از امام سجاد علیه السلام می خوانیم: «امانت را به صاحبانش بازپس دهید. سوگند به خدایی که محمد را به پیامبری مبعوث کرد، اگر قاتل پدرم همان شمشیری را که با آن پدرم را کشت، به من امانت دهد، آن را به او پس میدهم.»[3] باید توجّه داشته باشیم که امانت، به پول و کالاهای قیمتی محدود نمی شود؛ بلکه محدوده ی آن بسیار وسیعتر است. مقام اجتماعی، امانتی است که انسان با عمل به وظایفش، حق آن را ادا کرده است. علم و دانش، امانتی است که با آموختن آن به دیگران، حق آن ادا می شود. فرزندان، امانتهایی هستند که تربیت شایسته ی آنان، امانتداریشان محسوب می شود. از اینها بالاتر، وجود و هستی خود انسان و تمام نیروهایی که به او داده شده، امانت پروردگار است که انسان وظیفه دارد در حفظ آنها بکوشد. به همین سبب، هر گونه آسیب زدن عمدی به جسم و روح، ممنوع است و گناه دارد.[4]
#گناهان_در_برزخ
عذابهای گناهان در عالم برزخ قسمت ۳
دروغگو در عالم برزخ چه عذابی را تحمل می کند؟
پیامبر صلی الله فرمودند
مؤمن هرگاه بدون عذر دروغی بگوید، هفتاد هزار فرشته او را لعنت میکنند و بوی گندی از قلبش خارج میشود که تا به عرش میرسد، و خداوند به سبب این دروغ، گناه هفتاد زنا را در پروندهی اعمالش مینویسد(مستدرک الوسائل)
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر کس سوگندی به خدا یاد کند که به اندازه بال پشه ای دروغ در آن باشد نقطه ای سیاه در قلبش پدید می آید و تا روز قیامت باقی می ماند
آیت الله مجتهدی ره فرمودند
زنبور روی گل می نشیند و مگس اینهمه گل را رها کرده و روی زشتی می نشیند مثل زنبور باشید و خوبی های مردم را ببینید بعضی ها مثل مگس می مانند و فقط دنبال عیب و بدی مردم می گردند.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: …
قسم به خدایی که جز او خدایی نیست،
خداوند مومن را پس از توبه و استغفار عذاب نمی کند مگر به دو چیز:
سوظن به خدا، و غیبت مردم…
غیبت واقعا گرفتاری می آورد.
خـــــداوند توفیق خوش گمانی به خودش
و غیبت نکردن را به ما بدهد که گرفتار عذاب الهی نشویم.
ﻫﻨﮕﺎمی که ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺯﻻﻝ ﺑﺎﺷﯽ،
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﻮﺭﯼ ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﻧﯽ...
ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻮ ﺭﺍ دﻭﺳﺖ ﻣﻴﺪﺍﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﻧﯽ...
ﻭ نیازﻫﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﺮآورده ﺷﻮد ﮐﻪ ﻧﺪﺍﻧﯽ ﭼﻪ ﺷﺪ!
این ﯾﻌﻨﯽ ﭘﺎک ﻧﯿﺘﯽ...
ﻭ ﭘﺎک ﻧﯿﺖ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﻪ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎء، ﺧﯿﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ.
ﭼﻮﻥ ﻣﯿﺪﺍﻧﺪ،
✅ﺳﻌﺎدت دﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺷﯽ ﺍﻭ نمی کاﻫﺪ...
✅ﻭ ﺑﯽ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺛﺮوت ﺍﻭ ﮐﻢ ﻧﻤﯿﮑﻨﺪ...
✅ﻭ ﺳﻼﻣﺖ آﻧﻬﺎ، ﻋﺎﻓﯿﺖ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﻠﺐ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮد...
ﭘﺲ ﭼﻪ ﺯﯾﺒﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻧﯿﮏ ﺍﻧﺪﯾﺶ ﻭ ﺧﯿﺮ ﺧﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﯿﻢ...
اگر قلب انسان را به ظرفی تشبیه کنیم؛
که در وسط بارانی قرار گرفته باشد،
وقتی این ظرف را پشت و رو بگیریم،
طوری که دهانه ظرف رو به زمین و پشت
ظرف رو به بالا باشد، از هر طرف باران ببارد،
از پشت ظرف می چکد و درون ظرف،
خشک می ماند.
انسان وقتی حب دنیا دارد،
دهانه ظرفش را رو به دنیا و رو به خاک گرفته
و کاسه اش را واژگون گرفته است.
اگر کاسه را واژگون بگیرد و
از رحمت مستمر وواسع الهی محروم شود،
باران را تقصیری نیست.
او ظرفش را بد گرفته است.
حب خدا، توجه خدا، رحمت خدا و
لطف خدا چیزی مضيق ومحدود نیست.
چیزی دائم، جاری، مستمر و محدودنکردنی است.
آیت الله حائری شیرازی
🌷⚡️حتی یک دقیقه⚡️🌷
هر کدام از شما یک نسخه #قرآن در جیب بغلتان داشته باشید،
اگر در جایی منتظر کاری می ایستید
و فراغتی پیدا می کنید،
یک دقیقه، دو دقیقه، پنج دقیقه، نیم ساعت،
قرآن را باز کنید و به تلاوت آن مشغول شوید
تا با این کتاب انس پیدا کنید.
🌹مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
#فرصت_را_غنیمت_بشمار
#خیلی_زود_دیر_میشود
«یَداللَهِ
فَوقَ أَیْدِیهِم»
یعنی بندهی من
نگران فردایت نباش
از اَفعال آدمها دلگیر نشو
کاری از آنها برنمیآید
دستت را به من بده.
تا من نخواهم
برگی از درخت نمی افتد
دست های خدا باش،
برای برآوردن رویای انسان دیگری جز خودت
بی تفاوت نباش،
اگر دیدی کسی گره ای دارد و تو راه باز کردنش را بلدی
سکوت نکن!
اگر دستت به جایی می رسد
دریغ نکن!
معجزه ی زندگی دیگران باش!!!....
🌹 *با سلام* 🌹
🤲 *و دعای کسب توفیق*
🤲 *در اقامه آرمانهای*
🤲 *سالار شهیدان*
💓 *حضرت اباعبدالله الحسین(ع)* 💓
💚 *واولاد و اصحابش* 💚
🌹 *ثواب تلاوت* 🌹
🌹 *و تدبر* 🌹
🌹 *در آیات نورانی قرآن کریم را*
🌹 *تقدیم میکنیم* 🌹
💚 *به ارواح مطهر انبیاء* 💚
💚 *و ائمه معصومین* 💚
💓 *ورهروان خط سرخ شهادت*
💓 *آل محمد و علی(س)* 💓
🌹 *شهدا و درگذشتگانمان* 🌹
🌹 *خصوصآ* 🌹
💓 *شهدای عزیز از این جمع*
🌹سوره 17. اِسراء آيه 26🌹
🌷آيه
☀️وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ
حقّ خویشاوند و بیچاره و در راه مانده را ادا كن
☀️وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً
و هیچ گونه ریخت و پاش و اسرافى نكن.
نکته ها✳️✳️✳️
✅«تَبذیر» از ریشه ى «بَذر»
به معناى ریخت و پاش است.
مانند آنكه براى دو نفر مهمان،
غذاى ده نفر را تهیه كنیم.
✅امام صادق 💚علیه السلام فرمود:
☝️هر كس چیزى را
در غیر مسیر طاعت خدا مصرف كند، مبذّر است.(60) 💧
✅آن حضرت در پاسخ به این سؤال كه
آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟
👈فرمودند: بلى،
🔺 زیرا كسى كه دارایى خود را چنان بخشش كند
كه چیزى براى خود نگذارد،
در مصرف حلال اسراف كرده است.(61)💧
✅پس از نزول این آیه،
پیامبر اكرم 💚صلى الله علیه وآله
بدنبال مراد خداوند از «ذى القربى» بود.
خداوند به او وحى كرد كه
«فدك» را به فاطمه علیها السلام بدهد
و آن حضرت «فَدك»(62) 💧را به فاطمه بخشید.
🔴امّا پس از آن حضرت،
فدك را از اهل بیت به ناحقّ گرفتند
واهل بیت 💚براى گرفتن حقّ خود
همواره به این آیه استناد مى كردند.
🔴مفسّران شیعه وسنّى مانند طبرى،
با الهام از روایات، مى نویسند:
امام سجاد💚علیه السلام
در دوران اسارت وقتى همراه قافله اسرا به شام رسید،
در مقام محاجّه
با آنان كه اسراى اهل بیت را بى دین و خارجى مى خواندند،
با استناد به این آیه فرمودند:
🔺مراد از «ذَا الْقُرْبَى» ما هستیم!(63)💧
✅برخى روایات آیه را مربوط به خمس دانسته
و برخى دیگر موضوع آیه را
بالاتر از مسائل مادّى دانسته و گفته اند:
آیه، به پیامبر 💚صلى الله علیه وآله
فرمان مى دهد كه حقّ علىّ بن ابى طالب 💚علیهما السلام
را با وصیّت به جانشینى او ادا كند.(64) 💧
🔺و مراد از تبذیر در آیه كه از آن نهى شده، «غُلوّ» است.(65)💧
=========================================
60) 💧بحار، ج 75، ص 302.
61) 💧تفسیر نورالثقلین.
62) 💧فدك، مزرعه ى بسیار بزرگى بود كه بدون جنگ در اختیار پیامبر قرار گرفت. آن حضرت با توجّه به محبوبیّت، عصمت، زهد، امانت ودقّت اهل بیت علیهم السلام وپشتیبانى اقتصادى براى تبلیغ خط وراه آنان وفقرزدایى از امّت، آن را در اختیار اهل بیت علیهم السلام گذاشت. امّا پس از رحلت پیامبر ابوبكر آن را گرفت، سپس عمربن عبدالعزیز آن را باز گرداند، باز غصب كردند و در زمان مأمون برگردانده شد و باز هم غصب كردند. درباره ى فدك، بحث هاى تاریخى، حقوقى و سیاسى فراوانى است كه در ذیل این آیه در تفاسیر آمده كه از همه ى آن مباحث، صرف نظر مى كنیم.
63) احتجاج طبرسى، ج 2، ص 33 ؛ تفسیر نورالثقلین.
64) 💧امام صادق علیه السلام درباره این آیه فرمودند: حقّ على بن ابى طالب علیهما السلام جانشینى رسول خدا و داشتن علوم نبوى است. كافى، ج 1، ص 294.
65) 💧تفسیر فرقان.
پيام ها📣📣📣
1️⃣- دستورات دینى با فطرت هماهنگ است. ا
نسان به طور فطرى در درجه اوّل
به والدین و سپس به نزدیكان علاقه دارد،
✅دستور اداى حقّ در اسلام نیز بر این اساس است.
🔸با توجّه به آیات قبل
و ☝️«وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ»
2️⃣- در انفاق، باید اولویّت ها را در نظر گرفت.
اوّل والدین، سپس فامیل،
بعداً فقرا و ابن السبیل. «آتِ ذا القربى...»
☝️«وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ👈 وَالْمِسْكِينَ 👈وَابْنَ السَّبِيلِ»
3️⃣- خویشاوندان، به گردن ما حقّ دارند
وما منّتى بر آنان نداریم.
☝️«وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ»
4️⃣- خویشاوندى، فقر و در راه ماندگى
سبب پیدایش حقوق ویژه است.
☝️وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ👈 وَالْمِسْكِينَ 👈وَابْنَ السَّبِيلِ»
5️⃣ - در پرداخت حقّ خویشاوندان،
فقر شرط نیست.
☝️«وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ👈 وَالْمِسْكِينَ 👈وَابْنَ السَّبِيلِ»
6️⃣- در انفاق باید اعتدال را رعایت كنیم
و از حد نگذریم.
«آت.👈..وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً»
7️⃣- ریخت و پاش و مصرف بى مورد مال،
حرام است. «وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً»
8️⃣ - انسان در مصرف مال و ثروت خود
به هر شكلى آزاد نیست.
☀️«وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً»☀️
سخنرانی مذهبی
تفسیر آیه 26 سوره اسراء
http://player.iranseda.ir/islam-player/?w=45&g=132478
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیٰم
این ذکر را روزے سیزده مرتبه بخوانند
أَللّٰهُمَّ لَکَ وَ إِ لَیْکَ الْمُشْتَکٰے وَ بِكَ الْمُسْتَغٓاثُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعٰانُ وَ لٰا حَوْلَ وَ لٰا قُوَّةَإِلّٰا.بِاللّٰهِ الْعَلیًِ الْعَظیٖم
🔰تسبيح جبرئيل عليه السلام:روایت شده که هر کس در عرض یک سال هر روز یک بار این دعا را بخواند نمیرد تا جای خود را در بهشت ببیند
سُبْحانَ الدّائِمِ الْقائِمِ،
سُبْحانَ الْقائِمِ الدّائِمِ،
سُبْحانَ الْواحِدِ الاَْحَدِ،
سُبْحانَ الْفَرْدِ الصَّمَدِ،
سُبْحانَ الْحَىِّ الْقَيُّومِ،
سُبْحانَ اللّه ِ وَ بِحَمْدِه،
سُبْحانَ الْحَىِّ الَّذى لا يَمُوتُ،
سُبْحانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ،
سُبْحانَ رَبِّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ،
سُبْحانَ الْعَلِىِّ الاَْعْلى،
سُبْحانَهُ وَ تَعالى.
هر كس اين تسبيح را هر روز تا يك سال بگويد، از دنيا نمى رود تا آنكه جايگاه خويش را در بهشت ببيند.
📚(بحار الانوار : 84 / 6)
مفاتیح الجنان
سلام وعرض ارادت به پیشگاه چهارده معصوم: علیهماالسلام
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ وَ مِنْكَ السَّلاَمُ وَ لَكَ السَّلاَمُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلاَمُ
سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَ سَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين
السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
السَّلاَمُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ الْمَهْدِيِّينَ
السَّلاَمُ عَلَى جَمِيعِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين علیه السلام
أَلسَّلٰامُ عَلی فٰاطِمَةَ الزَّهرا سَیِّدَةِ نِسٰاءِ الْعٰالَمین
السَّلاَمُ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَجْمَعِينَ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ زَيْنِ الْعَابِدِينَ
السَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ عِلْمِ النَّبِيِّينَ
السَّلاَمُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ
السَّلاَمُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْكَاظِمِ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا
السَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْجَوَادِ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَادِي
السَّلاَمُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الزَّكِيِّ الْعَسْكَرِيِ
السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی و یا خلیفةَالرَّحمنُ و یا شریکَ القرآن اِمامَ الاِنسُ و الجّانّ وسَیِّدی وَ مَوْلٰایَ اَلْاَمٰان اَلْاَمٰان
السلام عليكم جميعاً ورحمة الله و برکاته
أَللّٰهُمَّ أَبْلِغْ أَئِمَّتی سَلٰامی وَ دُعائی وَشَفِّعْهُمْ
فی جَمیعِ ما سَئَلْتُکَ،وَأَوْصِل هَدِیَتی إِلَیهِمْ
کَما یَنْبَغی لَهُم
وَزِدْهُمْ مِن ذٰلٌکَ ما یَنبَغی لَکَ بِاَضْعافٍ
لا یُحْصیها غَیرُکَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا
بِاللّٰهِ الْعَلِیِّ الْعَظیم
وَ صَلَی اللّٰهُ عَلٰی أَطْیَبِ الْمُرْسَلینَ مُحَمَّدٍ
وَالِهِ الطّْاهرین
بسم الله الرحمن الرحیم
روشهای وقف کردن :وقف بر سه نوع است ۱__وقف بدون تغییر۲__وقف ابدال۳__وقف اسکان
1⃣وقف بدون تغییر
اگر حرف آخر كلمه داراى علامت سكون (ـْ) یا صداى كشیده (ا ، اى ، وُ) باشد هیچ تغییرى در آن داده نمى شود و به همان صورت خوانده مى شود.مانند:
قمْ فانذِرْ ـ وَ رَبَّكَ فكبِّرْ ـ وَالضُّحى ـ فَانْطَلَقا ـ وَادْخُلى جَنَّتى ـ اَفَعَصَیْتَ اَمْرى ـ وَ لا تُسْرِفُوا ـ اَلاّ تُقاتِلُوا
2⃣وقف ابدال؟وقف ابدال بر دو نوع است
۱___اگر حرف آخر کلمه تاء گرد باشدخ (ة ـ ة ) هنگام وقف به هاء ساکن (ه ـ ه ) تبدیل مى شود.
اَقیمُوالصَّلوةَ به هنگام وقف مى شود اَقیمُوالصَّلوهْ
فِى الْحافِرَةِبه هنگام وقف مى شود فِى الْحافِرَهْ
وَقَعَتِ الْواقِعَةُبه هنگام وقف مى شود وَقَعَتِ الْواقِعَهْ
نَخْلٍ خاوِیَةٍ به هنگام وقف مى شود نَخْلٍ خاوِیَهْ
عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَةٌ به هنگام وقف مى شود عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَهْ
۲___و اگر حرف آخر کلمه داراى تنوین فتحه(ـً) باشدتبدیل به صداى (ا) مى شود، مانند:
أَعْنابًا به هنگام وقف مى شوداَعْنابا
عِشاءًبه هنگام وقف مى شود عِشاءا
هُدًى به هنگام وقف مى شود هُدى
3⃣ وقف اسکان
اگر حرف آخر کلمه دارای صدای کوتاه (ـَ ـِ ـُ) و یا تنوین ( ـٍ ـٌ) باشد، هنگام وقف با علامت سكون خوانده مى شود. مانند:
هُدًى لِلْمُتَّقینَ به هنگام وقف مى شود هُدًى لِلْمُتَّقینْ
عاقِبَةُ الاُْمُورِ به هنگام وقف مى شود عاقِبَةُ الاُْمُورْ
اِیّاكَ نَسْتَعینُ به هنگام وقف مى شود اِیّاكَ نَسْتَعینْ
حَظٍّ عَظیمٍ به هنگام وقف مى شود حَظٍّ عَظیمْ
اللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ و العن اعدائهم اجمعین من الأوّلينَ وَ الآخِريْنْ اللهمَّ عجل لولیک الفرج بحق حضرت زینب سلام الله علیها
#آموزش_روخوانی_قرآن
وقف بر آخر کلمات به سه روش صورت میگیرد :
إِبْدالْ ـــ إِسْکانْ ـــبلا تغییر
ـــ ابدال یعنی تبدیل کردن ـ دگرگون نمودن این وقف بر دو نوع است
در این وقف، حرف آخر کلمه در هنگام وقف، به حرف دیگری تبدیل میشود. و این تبدیل به دو صورت است:
۱ــ تبدیل حرف ة به حرف ه ساکنه.
#مثال ـــ> رَحْمَةً (که در هنگام وقف خوانده میشود) رَحْمَهْ یا حَیوٰةٌ (که در هنگام وقف خوانده میشود) حَیوٰهْ
۲ــ تبدیل تنوین نصب ــــًـــ به الف مدی ـــــٰاــــ.
#مثال ــــــ> حِسٰابًا (که در هنگام وقف خوانده میشود) حِسٰابٰا یا طُوًی (که در هنگام وقف خوانده میشود) طُوٰی یا مٰاءً (که در هنگام وقف خوانده میشود) مٰاءٰ
اللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ و العن اعدائهم اجمعین من الأوّلينَ وَ الآخِريْنْ اللهمَّ عجل لولیک الفرج بحق حضرت زینب سلام الله علیها
#آموزش_روخوانی_قرآن
#ادامه مبحث وقف
ـ۲__ اسکان یعنی ساکن نمودن
در این وقف، حرف آخر کلمه در هنگام وقف، ساکن خوانده میشود.
#مثال ـــــ> مَقٰاعِدَ (که در هنگام وقف خوانده میشود) مَقٰاعِدْ یا یَرْتَدُّ (که در هنگام وقف خوانده میشود) یَرْتَدّْ یا نَفْسٍ (که در هنگام وقف خوانده میشود) نَفْسْ
#نکته: کلماتی مانند هُوَ و هِیَ که در هنگام وقف هُو و هِی خوانده میشوند جزء وقف اسکان محسوب میشوند.
اللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ و العن اعدائهم اجمعین من الأوّلينَ وَ الآخِريْنْ اللهمَّ عجل لولیک الفرج بحق حضرت زینب سلام الله علیها
#آموزش_روخوانی_قرآن
وقف بر آخر کلمات به سه روش صورت میگیرد :
إِبْدالْ ـــ إِسْکانْ ـــبلا تغییر
ـــ ابدال یعنی تبدیل کردن ـ دگرگون نمودن این وقف بر دو نوع است
در این وقف، حرف آخر کلمه در هنگام وقف، به حرف دیگری تبدیل میشود. و این تبدیل به دو صورت است:
۱ــ تبدیل حرف ة به حرف ه ساکنه.
#مثال ـــ> رَحْمَةً (که در هنگام وقف خوانده میشود) رَحْمَهْ یا حَیوٰةٌ (که در هنگام وقف خوانده میشود) حَیوٰهْ
۲ــ تبدیل تنوین نصب ــــًـــ به الف مدی ـــــٰاــــ.
#مثال ــــــ> حِسٰابًا (که در هنگام وقف خوانده میشود) حِسٰابٰا یا طُوًی (که در هنگام وقف خوانده میشود) طُوٰی یا مٰاءً (که در هنگام وقف خوانده میشود) مٰاءٰ
اللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ و العن اعدائهم اجمعین من الأوّلينَ وَ الآخِريْنْ اللهمَّ عجل لولیک الفرج بحق حضرت زینب سلام الله علیها
🔴 کلمات مهم و کاربردی در ترجمه زبان عربی
🔹 یَتمَتَّعُ : بهره می برد
🔸 یَنتَفِعُ : سود می برد
🔹زَوَّدَ : مجهز کرد
🔸 یَعودُ : باز می گردد
🔹 یَنزعجُ : ناراحت می شود
🔸 یُزعِجُ: ناراحت می کند
🔹 یَتَلقّی : دریافت می کند
🔸 یَلقَی : ملاقات می کند، می بیند
🔹 یُلقي : می اندازد
🔸 یَدري = یَعلم: می داند